Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

24.07.2019

Landen de weg wijzen naar herbebossing

Wat als het opnieuw aanplanten van bomen een manier was om het klimaat te redden? Dat is de theorie van een groep onderzoekers waartoe de Belg Jean-François Bastin behoort. Zij publiceren een studie in het prestigieuze tijdschrift Science, net als een kaart aan de hand waarvan de verschillende landen realistische verbintenissen omtrent herbebossing kunnen aangaan.

BNP Paribas Fortis is zich bewust van de natuurlijke oplossingen voor regeneratie en afvang van koolstof en heeft in die context een partnership gesloten met WeForest. Concreet werden er sinds 2017 al 64.000 bomen in Zambia geplant via deze ngo. Een bescheiden bijdrage in de goede richting!

Lees het volledige artikel

Bronnen: RTBF.BE, GOODNEWSNETWORK, WORLD ECONOMIC FORUM
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

See all news

Discover More

Top