Article

28.08.2019

Ontdek de ijzersterke kandidaten van ‘Scale-up van het Jaar 2019’!

Guardsquare, Intracto, Lansweeper en Silverfin zijn snelgroeiende, innovatieve bedrijven die elk op hun manier op korte termijn al heel wat wisten te bereiken.

Deze jonge, innovatieve bedrijven scoren hoge toppen over de landsgrenzen heen. Ze staan dan ook welverdiend in de finale van ‘Scale-up van het Jaar’, een prijs die al voor de 15de keer wordt uitgereikt door EY en haar partners De Tijd en BNP Paribas Fortis. Waarom een dergelijk initiatief?

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & lid van het Directiecomité, BNP Paribas Fortis: "Er zijn veel start-ups met talent in ons land. Maar van zodra hun bedrijfsmodel aanslaat verhuizen ze vaak naar het buitenland of proberen ze buitenlandse investeerders aan te trekken om verder door te groeien. Lokaal zijn die niet gemakkelijk te vinden. Omdat het net die jonge, innovatieve ondernemingen zijn die werk en waarde creëren en de economische groei in ons land stimuleren verdienen zij onze steun en waardering. Daarom vindt BNP Paribas Fortis het belangrijk om initiatieven zoals het Belgian Growth Fund te steunen en te investeren in durfkapitaalfondsen die deze start-ups vanuit België internationaal laten groeien. Een award en zelfs een nominatie van ‘Scale-up van het Jaar’ kan nieuwe deuren voor hen openen. Ik wens de genomineerde scale-ups van dit jaar dan ook alle succes."

Dit zijn de vier genomineerden voor dit jaar:

Guardsquare

Deze snelst groeiende techstart-up van het land is opgericht door ex-judoka Heidi Rakels en haar vriend en is gevestigd in Leuven en San Francisco. Deze ontwikkelaar van software beschermt mobiele applicaties tegen reverse engineering en hacking en is op 5 jaar tijd uitgegroeid tot een internationale referentie. Zijn producten worden gebruikt zowel in de financiële, publieke en telecomsector maar ook in e-gaming en media.

Intracto

Deze Trends Gazelle 2019 voor de provincie Antwerpen kende een opmerkelijke groeispurt. Intracto begon als een ontspoorde hobby van een 19-jarige student/webbouwer en groeide op 15 jaar uit tot een toonaangevend digital agency met 4 campussen en 300 teamleden. Intracto helpt nationale en internationale klanten de vertaalslag naar het digitale te maken en beter te ondernemen.

Lansweeper

Van thuisbasis Dendermonde tot metropool New York, softwarebedrijf Lansweeper zet zijn veroveringstocht onverminderd verder. Wereldwijd scant Lansweeper meer dan 60 miljoen assets, verspreid over de systemen van bijna 22.000 klanten. Dat gaat van kmo’s – die bevinden zich dan vooral onder de freeware users – tot heel erg grote multinationals. Zij gebruiken Lansweeper om hun IT-systemen overzichtelijk te maken en te houden. 

Silverfin

Het Gentse Silverfin is één van de snelst groeiende fintechbedrijven in Europa. Het bedrijf, opgericht in 2013, heeft vandaag kantoren in verschillende Europese landen, van waaruit het mondiale bedrijven als Mazars, Deloitte, BDO, Crowe Horwath en PwC bedient. Het Silverfin-platform automatiseert de basisprocessen voor honderden accountantskantoren en brengt mensen en technologie bij elkaar om duizenden bedrijven aan betrouwbaar en degelijk onderbouwd advies te helpen. Op termijn wil het alle financiële adviseurs ondersteunen over de hele wereld.

Lees het persbericht

Wie van deze snelgroeiende, beloftevolle bedrijven ontvangt op dinsdag 8 oktober de trofee ‘Scale-up van het jaar 2019’? Ontdek het zelf op dinsdag 8 oktober tijdens de 25ste ‘Onderneming van het Jaar’-ceremonie in het Auditorium 2000 (Brussels Expo) of volg ons op Twitter via #OVHJ19.

Aan Franstalige kant zijn het CluePoints, EURA NOVA, proUnity en Qualifio die op maandag 7 oktober dingen naar de felbegeerde award 'Scale-up de l’Année 2019'.

Meer over de events die georganiseerd worden in samenwerking met EY

Article

01.08.2019

Kazidomi maakt bioproducten betaalbaarder voor trouwe klanten

Van bezoekers trouwe klanten maken: daar gaat het elke webwinkel om. Kazidomi, dat gezonde, natuurlijke producten wil democratiseren, heeft dé manier gevonden. Een gesprek met oprichtster Emna Everard.

In de bankwereld gaat het vaak traag vooruit, maar bij BNP Paribas Fortis ging alles wel erg snel, zegt Emna Everard CEO van Kazidomi.

Als kind uit een gezin van dokters-diëtetiekspecialisten maakte Emna Everard er altijd al een erezaak van gezond te eten en te leven. En niet zomaar om het even wat te kopen. Ze herinnert zich nog hoe ze, toen ze 12 was, de etiketten op verpakkingen al uitploos. "Ik droomde ervan ooit een supermarkt te kunnen openen waar je met je ogen dicht kunt winkelen, omdat je weet dat je alleen maar dingen koopt die goed zijn voor je gezondheid".

En aangezien ondernemen Emna in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. Of toch bijna: In 2016, kort voor ze afstudeerde, opende ze een webwinkel – Kazidomi. "Gezonde en natuurlijke producten zijn jammer genoeg duurder dan andere. Ik wou proberen ze te democratiseren", vertelt Emna. Ze bedacht een systeem van jaarabonnementen: de klant betaalt 100 euro lidgeld en krijgt in ruil 20 tot 50% korting op alle 3.000 online beschikbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Zo kan hij zijn abonnement snel terugverdienen en het hele jaar geld besparen op zijn aankopen van gezonde producten. 

Een gewaardeerd merk

En het werkt. Na twee en een half jaar heeft Kazidomi meer dan 10.000 abonnees, groeit het met 300% per jaar en krijgt het erkenning van zijn collega’s in het hele ecosysteem. Bewijzen? Hier volgen er twee …

Het eerste is dat de Brusselse start-up begin juli als achtste Belgische onderneming het prestigieuze 'B Corp'-label kreeg, dat ook giganten als Danone en Nestlé – voorlopig tevergeefs – ambiëren. "Op het gebied van duurzaamheid doen we enorme inspanningen. Onder meer door zo veel mogelijk samen te werken met lokale producenten en op het vlak van logistiek de voorkeur te geven aan gerecycleerde materialen voor de verpakking van onze zendingen", legt Emna Everard uit. "We lanceerden ook een intern programma, 'Share', dat een aantal initiatieven omvat met een positieve impact op het milieu en/of de maatschappij. Zo bieden we onze klanten producten aan die de vervaldatum naderen of waarvan de verpakking beschadigd is, met de vraag ze op hun beurt aan iemand anders aan te bieden – bij voorkeur aan minderbedeelden, rechtstreeks of via een vzw. In het kader van 'Share' geven we onze medewerkers ook de toestemming om jaarlijks een dag in een ngo door te brengen en ontvangen we scholen om de kinderen uit te leggen wat we doen, en waarom we het doen."

Het tweede bewijs van erkenning voor Kazidomi is dat Emna Everard onlangs tot Franstalig Ondernemer van het Jaar verkozen is.

"Ik ben uiteraard zeer trots op die prijs, ook al zal die niets veranderen aan mijn dagelijkse leven. Het zou me wel plezier doen als hij de jonge ondernemers in ons land zou inspireren en hen ervan overtuigen dat je in je ideeën moet geloven en ervoor moet durven gaan. Maar ik wil geen discussie over vrouwelijk ondernemerschap of over de man-vrouw tegenstelling beginnen. Die zou alleen maar de aandacht vestigen op een kloof die irrelevant is. Iedereen kan slagen, als hij of zij er zichzelf maar de middelen toe geeft", bevestigt Emna.

Een dynamische gesprekspartner

 Als bankier van de Brusselse start-up gaf BNP Paribas Fortis de onderneming in drie jaar tijd drie kredieten. Het laatste daarvan pas onlangs, om de inrichting van een gloednieuwe opslagruimte van 2.000 vierkante meter, in Vilvoorde, te financieren. Die steun lag voor de hand, want de duurzaamheidsverbintenissen van Kazidomi sluiten perfect aan bij de nieuwe strategie van de bank.

"Toen ik mijn bedrijf opstartte, klopte ik eerst aan bij de vertrouwde bank van mijn ouders", aldus de Franstalige Ondernemer van het Jaar 2019. "Maar daar voelde ik al snel terughoudendheid om een start-up een lening te geven. Dus stapte ik naar de concurrentie. BNP Paribas Fortis bleek opener, dynamischer ook. We stapten in het Innovation Hub-programma en onze relatiebeheerder, die de start-upwereld zeer goed kent, luisterde van in het begin naar ons. Hij was meteen enthousiast. Hij geloofde in ons project, volgde het van nabij en gaf ons de raad deel te nemen aan events om andere spelers van het ecosysteem te leren kennen … "

"Eerlijk gezegd hebben we veel aan hem te danken", geeft Emna grif toe. "Toen we hem vertelden dat we zeer dringend een nieuw magazijn nodig hadden, nam hij nog dezelfde dag contact op met een collega van BNP Paribas Real Estate. En een paar uur later kregen we een gedetailleerd antwoord, met de verschillende gebouwen die in Brussel beschikbaar waren. Kortom, ik vind dat het in de bankwereld vaak traag vooruit gaat, maar BNP Paribas Fortis is de uitzondering op de regel: alles ging zeer snel."

MEER WETEN

Het in Brussel gevestigde Kazidomi  realiseert 65% van zijn verkoop in Frankrijk en de rest in Franstalig België. Op middellange termijn wil het zijn activiteiten uitbreiden naar het noorden van het land en daarna naar de buurlanden.
Website: https://www.kazidomi.com/nl.
Article

19.10.2016

Vyncke en MediaGeniX kapen overwinning weg op 'Onderneming van het Jaar 2016'

Vyncke werd op 18 oktober uitgeroepen tot 'Onderneming van het Jaar 2016', MediaGeniX ontving de prijs 'Beloftevolle Onderneming van het Jaar 2016'. 2 winnaars met een ijzersterk verhaal. Een portret.

Vlaamse roots, wereldwijde vertakkingen

WB_Art_EOY16_OVHJ_nlWat dit familiebedrijf uit Harelbeke presteerde, is terecht iets om fier op te zijn. Het bedrijf dat industriële verbrandingsketels voor de omzetting van biomassa bouwt in de hele wereld realiseert 95% van zijn omzet buiten België. Meer dan 100 jaar en 4 generaties na de oprichting door Louis Vyncke, zetten Peter en Dieter Vyncke het werk van hun grootvader voort en hebben ondertussen vestigingen in Brazilië, Duitsland, Canada, de VS, Tsjechië, India, Maleisië, Thailand, China en Singapore.

Vyncke realiseerde in 2015 een omzet van 100 miljoen euro en tekende een mooi internationale groei op. 'Dit bedrijf is er in geslaagd om met een aanstekelijk optimisme en sociaal verantwoord ondernemerschap haar ambitie na te streven en verder te groeien. Een waardige drager van de titel 'Onderneming van het Jaar 2016”, aldus Rudi Braes, CEO EY België en voorzitter van de jury.

Hiermee volgt het familiebedrijf uit Harelbeke, het baggerbedrijf Deme op en is het de 22ste naam op de indrukwekkende lijst van winnaars van de afgelopen jaren. Vyncke haalde het in de finale van Boma International, een distributeur van schoonmaakmiddelen uit Antwerpen, Gemaco Group uit Mechelen, actief in de marketingsector, en LVD Group, een machinebouwer voor de staalindustrie uit Gullegem.

Eerst 'Leeuw van de Export 2016' en nu 'Beloftevolle Onderneming 2016'

WB_Art_EOY16_Beloftevolle_nlMediaGeniX is een 100% Belgische onderneming uit Groot-Bijgaarden en heeft onder meer vestigingen in Bangkok en Singapore. Het bedrijf ontwikkelt en implementeert WHATS'on, Europa's meest geavanceerde broadcastmangementsysteem. WHATS'on wordt dagelijks gebruikt door 65 mediagroepen voor 1700 radio-, TV-, en online videokanalen in Europa, het Midden-Oosten, de VS, Azië, Latijns-Amerika en Oceanië. Het stelt 130 mensen te werk en realiseerde in 2015 een omzet van 21 miljoen euro.

'MediaGeniX is erg rendabel, heeft een trouwe internationale klantenbasis en een sterke balans wat haar in staat stel om verder te blijven groeien. Het is er met brio in geslaagd om in een sector die al jaren onder druk staat van nieuwe technologieën resoluut te kiezen voor digitalisering', verduidelijkt Geert Noels, voorzitter van de jury.

Andere genomineerden waren e-Bo Enterprises (Ieper), Multiplicom (Niel) en REstore (Antwerpen).

Didier Beauvois, BNP Paribas Fortis: 'De vier finalisten van dit jaar bewijzen stuk voor stuk ondernemers te zijn in hart en nieren. Ze tonen dat hun doorzettingsvermogen, moed en 'can-do metaliteit' tot mooie resultaten kan leiden en geven een boost aan het economisch weefsel in België. Ze verdienen onze steun via initiatieven zoals deze die we organiseren in samenwerking met EY en De Tijd maar ook door de creatie van onze Innovation Hub. Wij wensen de winnaar, de finalisten maar ook alle andere snelgroeiende ondernemingen een duurzame groei toe!”

Video's van Finalisten

Boma International

Gemaco Group

LVD Group

Vyncke

Article

02.02.2017

Wie wordt Overheidsorganisatie van het Jaar 2017?

Dit jaar wisten tien organisaties op federaal, regionaal en lokaal niveau een plaatsje in de finale van ‘Overheidsorganisatie van het Jaar’ te bemachtigen.

Die onderscheiding werd in 2014 in het leven geroepen door EY, in samenwerking met De Tijd/L'Echo en BNP Paribas Fortis, en beloont overheidsorganisaties die zich bijzonder verdienstelijk maakten op het gebied van strategie, klantgerichtheid, efficiëntie en duurzaamheid. Zij zetten dagelijks alles op alles om burgers en bedrijven een kwaliteitsvolle service aan te bieden en kunnen andere organisaties inspireren.

Dit zijn de 10 finalisten:

Federaal

Regionaal

Lokaal

  • Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie
  • FOD Financiën
  • FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
  • CHU UCL Namur
  • Citydev.brussels
  • Vlaamse Stichting Verkeerskunde
  • Lokaal Overheidsbedrijf Aalst (stad en OCMW)
  • Stad Antwerpen
  • Stad en OCMW Mechelen
  • Stad Deinze (stad, OCMW en AGB)

Een onafhankelijke jury, voorgezeten door Michèle Sioen, voorzitster van het VBO, zal voor elke categorie de laureaten van 2017 kiezen en ook nog de superwinnaar – voor alle categorieën samen – aanduiden!

Wie van de genomineerde organisaties zal een trofee in de wacht slepen? Om dat te weten te komen: afspraak op dinsdag 14 maart 2017, live in het Square Brussels Meeting Centre of via Twitter #PSOawards17 en #BNPPFBusiness.

Meer weten over de Overheidsorganisatie van het Jaar.

Lees het persbericht

Article

15.03.2017

FOD Financiën is Overheidsorganisatie van het Jaar 2017!

Een snel reactievermogen, originele en innovatieve projecten, partnerships met de privésector en klantgerichtheid. De publieke sector is best sexy en dat bewezen de 3 winnaars dinsdagavond 14 maart vol overtuiging.

De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën werd niet alleen winnaar in de categorie ‘Federale Organisatie’ maar mocht voor zijn fiscaal rechtvaardig beleid ook de prijs van superwinnaar in ontvangst nemen. CHU UCL Namen werd uitgeroepen tot regionale winnaar en Groep Mechelen nam de lokale prijs in ontvangst. Een portret van de 3 performante overheidsorganisaties.

FOD Financiën beloond voor toegankelijke fiscaal beleid

FOD Financiën streeft, samen met zijn partners en met behulp van digitale en innovatieve tools, naar een zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk fiscaal beleid voor de Belgische burgers. Op 12 jaar tijd daalde haar personeelsbestand met 30% waardoor een resem veranderingen nodig waren op alle niveaus van de organisatie. De jury was erg onder de indruk van de revolutie die de organisatie de laatste jaren heeft gemaakt op het vlak van klantgerichtheid: van een model waarin de dienstverlening werd ingedeeld per dienst (BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting,…) naar een model per doelgroep (zelfstandigen, particulieren, vennootschappen,…). De federale prijs ontving het uit handen van minister van Defensie belast met Ambtenarenzaken Steven Vandeput, de overkoepelende prijs werd overhandigd door Jan Jambon, Vice-eerste minister.

CHU UCL Namen erkend voor toekomstvisie en kwaliteitsvolle zorg

CHU UCL Namen, een netwerk van poliklinieken, rusthuizen en kinderopvangdiensten, anticipeerde volop op de geplande hervormingen van de minister van Volksgezondheid en heeft een gezonde, duurzame visie op de toekomst. Het kende de laatste jaren een enorme groei die duidelijk samengaat met een niet aflatende investering in de kwaliteit van de zorg en diensten. Het CHU behoort tot de top op het vlak van cardiochirurgie, longtransplantatie, NKO-heelkunde en MKA-chirurgie. Bij dit alles wordt ook het milieu niet over het hoofd gezien: de site van Dinant wordt voorzien van energie met behulp van houtgas. In het algemeen was de jury vooral onder de indruk van het snelle reactievermogen van het CHU om in te spelen op de verschillende uitdagingen die de ziekenhuissector kent. De laureaat kreeg de award uit handen van Anne Boucquiau, Kabinetschef van minister Maxime Prévot, bevoegd voor o.a. Volksgezondheid.

Groep Mechelen valt in de prijzen voor innovatief beleid

De award voor de ‘Lokale Overheidsorganisatie van het Jaar’ 2017 tenslotte ging naar Groep Mechelen, de samensmelting tussen de stad Mechelen, het Sociaal Huis en de samenwerking met andere partners. Groep Mechelen kon overtuigen door het belang dat zij hecht aan efficiëntie, maar zoals ze zelf aangeeft ‘besparen enkel en alleen om te besparen is geen doelstelling’. Zij heeft ingezien dat nieuwe investeringen nodig zijn om in de toekomst een return te kunnen krijgen, net zoals dit ook het geval is bij privébedrijven. Het resultaat hiervan is al zichtbaar: nieuwe inwoners en bedrijven vestigen zich in de stad. De stad voert bovendien originele en innovatieve projecten uit waardoor alle nationaliteiten op een positieve manier kunnen samenleven. Max Jadot, Voorzitter van het Directiecomité en van het Executive Committee van BNP Paribas Fortis overhandigde de award.

Meer over Overheidsorganisatie van het Jaar

Deze prijs is een initiatief van EY, in samenwerking met De Tijd/L’Echo en BNP Paribas Fortis en werd al voor de 4de keer georganiseerd. Meer informatie hierover vindt u op de website van EY.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top