Article

01.08.2019

Kazidomi maakt bioproducten betaalbaarder voor trouwe klanten

Van bezoekers trouwe klanten maken: daar gaat het elke webwinkel om. Kazidomi, dat gezonde, natuurlijke producten wil democratiseren, heeft dé manier gevonden. Een gesprek met oprichtster Emna Everard.

In de bankwereld gaat het vaak traag vooruit, maar bij BNP Paribas Fortis ging alles wel erg snel, zegt Emna Everard CEO van Kazidomi.

Als kind uit een gezin van dokters-diëtetiekspecialisten maakte Emna Everard er altijd al een erezaak van gezond te eten en te leven. En niet zomaar om het even wat te kopen. Ze herinnert zich nog hoe ze, toen ze 12 was, de etiketten op verpakkingen al uitploos. "Ik droomde ervan ooit een supermarkt te kunnen openen waar je met je ogen dicht kunt winkelen, omdat je weet dat je alleen maar dingen koopt die goed zijn voor je gezondheid".

En aangezien ondernemen Emna in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. Of toch bijna: In 2016, kort voor ze afstudeerde, opende ze een webwinkel – Kazidomi. "Gezonde en natuurlijke producten zijn jammer genoeg duurder dan andere. Ik wou proberen ze te democratiseren", vertelt Emna. Ze bedacht een systeem van jaarabonnementen: de klant betaalt 100 euro lidgeld en krijgt in ruil 20 tot 50% korting op alle 3.000 online beschikbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Zo kan hij zijn abonnement snel terugverdienen en het hele jaar geld besparen op zijn aankopen van gezonde producten. 

Een gewaardeerd merk

En het werkt. Na twee en een half jaar heeft Kazidomi meer dan 10.000 abonnees, groeit het met 300% per jaar en krijgt het erkenning van zijn collega’s in het hele ecosysteem. Bewijzen? Hier volgen er twee …

Het eerste is dat de Brusselse start-up begin juli als achtste Belgische onderneming het prestigieuze 'B Corp'-label kreeg, dat ook giganten als Danone en Nestlé – voorlopig tevergeefs – ambiëren. "Op het gebied van duurzaamheid doen we enorme inspanningen. Onder meer door zo veel mogelijk samen te werken met lokale producenten en op het vlak van logistiek de voorkeur te geven aan gerecycleerde materialen voor de verpakking van onze zendingen", legt Emna Everard uit. "We lanceerden ook een intern programma, 'Share', dat een aantal initiatieven omvat met een positieve impact op het milieu en/of de maatschappij. Zo bieden we onze klanten producten aan die de vervaldatum naderen of waarvan de verpakking beschadigd is, met de vraag ze op hun beurt aan iemand anders aan te bieden – bij voorkeur aan minderbedeelden, rechtstreeks of via een vzw. In het kader van 'Share' geven we onze medewerkers ook de toestemming om jaarlijks een dag in een ngo door te brengen en ontvangen we scholen om de kinderen uit te leggen wat we doen, en waarom we het doen."

Het tweede bewijs van erkenning voor Kazidomi is dat Emna Everard onlangs tot Franstalig Ondernemer van het Jaar verkozen is.

"Ik ben uiteraard zeer trots op die prijs, ook al zal die niets veranderen aan mijn dagelijkse leven. Het zou me wel plezier doen als hij de jonge ondernemers in ons land zou inspireren en hen ervan overtuigen dat je in je ideeën moet geloven en ervoor moet durven gaan. Maar ik wil geen discussie over vrouwelijk ondernemerschap of over de man-vrouw tegenstelling beginnen. Die zou alleen maar de aandacht vestigen op een kloof die irrelevant is. Iedereen kan slagen, als hij of zij er zichzelf maar de middelen toe geeft", bevestigt Emna.

Een dynamische gesprekspartner

 Als bankier van de Brusselse start-up gaf BNP Paribas Fortis de onderneming in drie jaar tijd drie kredieten. Het laatste daarvan pas onlangs, om de inrichting van een gloednieuwe opslagruimte van 2.000 vierkante meter, in Vilvoorde, te financieren. Die steun lag voor de hand, want de duurzaamheidsverbintenissen van Kazidomi sluiten perfect aan bij de nieuwe strategie van de bank.

"Toen ik mijn bedrijf opstartte, klopte ik eerst aan bij de vertrouwde bank van mijn ouders", aldus de Franstalige Ondernemer van het Jaar 2019. "Maar daar voelde ik al snel terughoudendheid om een start-up een lening te geven. Dus stapte ik naar de concurrentie. BNP Paribas Fortis bleek opener, dynamischer ook. We stapten in het Innovation Hub-programma en onze relatiebeheerder, die de start-upwereld zeer goed kent, luisterde van in het begin naar ons. Hij was meteen enthousiast. Hij geloofde in ons project, volgde het van nabij en gaf ons de raad deel te nemen aan events om andere spelers van het ecosysteem te leren kennen … "

"Eerlijk gezegd hebben we veel aan hem te danken", geeft Emna grif toe. "Toen we hem vertelden dat we zeer dringend een nieuw magazijn nodig hadden, nam hij nog dezelfde dag contact op met een collega van BNP Paribas Real Estate. En een paar uur later kregen we een gedetailleerd antwoord, met de verschillende gebouwen die in Brussel beschikbaar waren. Kortom, ik vind dat het in de bankwereld vaak traag vooruit gaat, maar BNP Paribas Fortis is de uitzondering op de regel: alles ging zeer snel."

MEER WETEN

Het in Brussel gevestigde Kazidomi  realiseert 65% van zijn verkoop in Frankrijk en de rest in Franstalig België. Op middellange termijn wil het zijn activiteiten uitbreiden naar het noorden van het land en daarna naar de buurlanden.
Website: https://www.kazidomi.com/nl.
Article

10.08.2018

B2B: Amazon wil XXL markt veroveren

De Amerikaanse reus richt zijn pijlen nu ook op Franse professionals van allerlei omvang en uit alle sectoren. Om dat doel te bereiken, rekent Amazon op het allerbeste van zijn traditionele e-commerceplatform.

Met de lancering van Amazon Business in Frankrijk, geeft het bedrijf een duidelijke boodschap: na de consumenten wil de reus uit Seattle nu ook de Franse bedrijven gaan veroveren. En het lijkt er heel sterk op dat dat ook zal lukken ... Het bedrijf dat in 1995 door Jeff Bezos werd opgericht, spaart immers kosten noch moeite om zijn doel te bereiken. Nog niet overtuigd? Ga dan zeker eens na hoeveel succes Amazon kent aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het e-commercebedrijf lanceerde in 2015 zijn B2B-aanbod in de VS. Al vanaf het eerste jaar steeg de verkoop tot boven 1 miljard dollar en twee jaar later overschreed het bedrijf de kaap van 1 miljoen businessklanten. De twee portaalsites die sinds april 2017 in Europa beschikbaar zijn – in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk – kregen ook een flinke boost: op de Duitse website registreerden zich maar liefst 150.000 kopers en 40.000 verkopers en in het VK meer dan 90.000 kopers en 30.000 verkopers. De ‘markt voor professionals’, die ook in Japan en India operationeel is, komt dit jaar dus ook naar Frankrijk (en naar Italië en Spanje) ...

Meer dan 250 miljoen producten in de catalogus

Achttien jaar na de lancering van zijn e-commercedochterbedrijf in de zeshoek, liet Amazon dus ook zijn oog vallen op de B2B-markt in Frankrijk. Amazon Business werpt zich op als een 'one-stop shop' voor professionele klanten, waar zij terechtkunnen voor alles wat ze nodig hebben om hun zaak te laten draaien. Van zelfstandige tot multinational en van overheden tot ziekenhuizen: het doelpubliek is breed en het aandeel aanlokkelijk. Zeker omdat Amazon – dat wereldwijd meer dan 500.000 werknemers telt – met zijn 'B2B-marketplace' zoveel mogelijk wil binnenhalen en zich op alle sectoren richt: van de verkoop van schroefbouten tot kantoorbenodigdheden en van bouwmaterialen, auto-onderdelen en horecabenodigdheden tot medische apparatuur. Het is dus geen toeval dat de Amerikaanse reus deze tak in volle bloei beschouwt als de vierde pijler van zijn uitbreidingsstrategie, naast het bekende e-commerceplatform en de diensten Amazon Prime en Web Services.

Een omgeving speciaal voor professionals

Het platform brengt kopers en verkopers bijeen en zij zullen zich er meteen thuis voelen. Het bevat immers het beste van Amazon, uiteraard aangevuld met specifieke functionaliteiten aangepast aan de behoeften en verwachtingen van professionals. Bedrijven die zich aanmelden, vinden er onder meer een klantenruimte om gebruikers (binnen hun bedrijf) aan te duiden die verrichtingen kunnen uitvoeren in naam van het bedrijf, betaalmethodes of leveringsadressen te beheren, een goedkeuringsproces in te voeren enz. En natuurlijk is er meer dan dat: het platform bevat een reportingtool om de aankopen en frequenties te analyseren, de levering is gratis en binnen één werkdag voor aankopen boven 25 euro, er is een betaaltermijn van 30 dagen via factuur, de prijzen worden exclusief btw weergegeven en het is zelfs mogelijk om een lening aan te vragen! En, zoals we gewend zijn van het bedrijf van Jeff Bezos, zullen de functionaliteiten ongetwijfeld nog verder evolueren op basis van de feedback van de gebruikers. 

Hoewel een studie van onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat de Amerikaanse B2B e-commercemarkt tegen 2020 goed zal zijn voor meer dan 1 miljard dollar en twee keer zo zwaar zal doorwegen als zijn B2C-tegenhanger, hoeft de positionering van Amazon ons niet te verbazen. Het is nu alleen nog afwachten hoe de distributeurs uit de getroffen sectoren zullen reageren op deze overduidelijke bedreiging van de Amerikaanse reus ...

Article

18.07.2016

Disruptive innovation: J.S. Bach versus The Rolling Stones

Gevestigde bedrijven doen aan incrementele innovatie, start-ups aan disruptieve innovatie. Het is een gevecht tussen Goliath en David, en we weten intussen wie dat gewonnen heeft.

Stel u een malse wei voor, onder een zalig lentezonnetje. Twee professionele muzikanten, netjes in het pak, spelen de Sonate voor fluit en klavecimbel van Johann Sebastian Bach. Plots worden die lieflijke klanken ruw aan flarden gereten door een elektrische gitaar. Het is de beroemde riff uit Start Me Up, de hit van The Rolling Stones. Wanneer ook de bas en de drums invallen, gaan de klassieke klanken ten onder in een orgie van elektrisch versterkte instrumenten. Op de doorgroefde tronie van Keith Richards verschijnt een gemene grijns.

De fantastische muziek van J.S. Bach staat hier symbool voor de gevestigde ondernemingen. Hun aanpak is doordacht, hun producten zijn af. Ze hebben een jarenlange band van vertrouwen met hun klanten opgebouwd. Zo kunnen ze nog heel lang doorgaan, denkt iedereen. Is de muziek van The Rolling Stones even fantastisch als die van Bach? Daar kan over gediscussieerd worden. Ze is in elk geval ánders. Ruig, minder afgelikt, mikkend op directe impact. En zeker niet minder commercieel. De rocksongs van Jagger en Richards staan hier symbool voor de jonge start-ups. Die verstoren de rust van de gevestigde ondernemingen en halen soms zelfs de grootste spelers onderuit.

Spelen volgens andere spelregels

The Rolling Stones waren innovatief. Ze stopten oude blues in een hip jasje, cultiveerden bewust hun imago van stoute jongens en maakten dankbaar gebruik van de massamedia om zichzelf op de markt te zetten. Ze waren disruptief - verbrekend en verwoestend - avant la lettre. Natuurlijk maakt ook de sector van de klassieke muziek gebruik van moderne opname- en distributietechnieken. Maar dat is eerder incrementele innovatie, een geleidelijke verandering. Het product zelf evolueert niet zoveel meer. Het verschil tussen die twee begrijpen - incrementele en disruptieve innovatieve - is van levensbelang voor ondernemingen, stelt Cedric Donck, business angel en oprichter van de Virtuology Academy.

“Gevestigde ondernemingen doen aan incrementele innovatie. Ze verbeteren hun producten of diensten stap voor stap, maar blijven in hetzelfde businessmodel bezig. In de hotelsector wil dat zeggen: we zorgen dat onze kamers wifi hebben, dat we op TripAdvisor staan, dat we een aantrekkelijke website hebben, ... 

Start-ups doen aan disruptieve innovatie. Ze spelen volgens andere spelregels. Denk maar aan Airbnb. Of neem de banken. Die proberen elkaar de loef af te steken met apps en andere digitale innovaties. Dat is nodig, maar het volstaat niet. Disruptieve spelers als Lendio lenen ‘peer to peer’ geld aan bedrijven, zonder dat er een klassieke bank aan te pas komt. Die ‘Uberisatie’ duikt overal op. Disruptieve innovatie is niet te stoppen.”

Hoe anders is disruptieve innovatie?

  • Disruptieve innovatie komt nooit uit de sector zelf
    Spotify is niet opgericht binnen de muzieksector, Uber niet door een taximaatschappij, The Huffington Post niet in de klassieke mediawereld en Tesla niet door een autofabrikant. Disruptie die bestaande bedrijven onderuithaalt, komt niet uit die bedrijven zelf.
  • Er is een fundamenteel verschil in visie op technologie
    In klassieke bedrijven is technologie een ondersteuning voor de business of de marketing. Vaak is het een bron van irritatie of frustratie. Een CTO die in de raad van bestuur zit, is een zeldzaamheid. Start-ups vertrekken net van nieuwe technologie (big data, artificiële intelligentie, nieuwe algoritmes, robotica,...) en vragen zich af: wat kunnen we daarmee doen?
  • De innovatie gaat steeds sneller
    Innovatieve bedrijven kunnen op hun beurt onderuitgehaald worden. Apple zag Spotify niet aankomen, Google werd in snelheid gepakt door WhatsApp. Ook disruptieve bedrijven zijn niet immuun voor disruptie. Dat proces verloopt steeds sneller.
  • Start-ups vinden vandaag gemakkelijk geld
    Starters die een goed idee hebben en kunnen bewijzen dat er business in zit, raken tegenwoordig relatief gemakkelijk aan geld om hun idee te ontwikkelen. Groot en kapitaalkrachtig zijn is geen voordeel meer.
Article

18.07.2016

Disruptief werken: de Build - Measure - Learn cyclus

In de lean start-upmethode wordt een imperfect ‘minimum viable product’ snel uitgetest op de markt, aangepast en opnieuw getest, tot het goed zit. Of tot het product gedropt wordt.

Interne innovatie is in gevestigde bedrijven meestal een top-down verhaal. De directie beslist iets en instrueert het middle management, dat de opdracht weer aan de werkvloer doorgeeft. Daarna gaat het weer omhoog en zo een aantal keren op en neer. Geen wonder dat innovatie veel tijd in beslag neemt. Bovendien komt het initiatief van het management. Dat is niet altijd een garantie dat de markt erop zit te wachten.

Start-ups pakken het anders aan. Ze bekijken het door de ogen van de klant, denken na over diens problemen en vragen zich af hoe ze daar als bedrijf een oplossing voor kunnen verzinnen. Die hypothese wordt als ‘minimum viable product’ (MVP) op de markt uitgetest. Zo’n MVP is niet perfect, maar dat geeft niet: het doel is om te leren of er een behoefte aan is. Door de juiste parameters te meten, kan het product snel aangepast en opnieuw uitgetest worden. En weer aangepast. ‘Build - Measure - Learn’ wordt die ontwikkelingscyclus weleens genoemd. In die startfase wordt vooral uitgezocht of het product toekomst heeft. ‘Pivot or Persevere’, heet dat in het jargon: een andere richting uitslaan of verdergaan op de ingeslagen weg.

Article

18.07.2016

De 'Lean start-up'-methode: zo pakt u het aan

Met de lean start-upmethode werken in een gevestigde onderneming kan betekenen: het eigen businessmodel in vraag stellen en desnoods afbreken. Niet simpel, maar er is geen keuze.

De ideeën van de lean start-up toepassen in een bestaande onderneming, dat ligt niet voor de hand. Ze kunnen immers voor disruptie zorgen, en er zijn niet veel ondernemingen die zichzelf vrijwillig schade willen berokkenen. Maar er is geen keuze: wie niet zelf aan disruptieve innovatie doet, dreigt op termijn van de kaart geveegd te worden door concurrenten die het wel doen. Of opgepeuzeld. The Washington Post, een eerbiedwaardige instelling met 180 jaar traditie en een karrenvracht Pulitzerprijzen, werd in 2013 simpelweg opgekocht door Jeff Bezos, de man achter Amazon.
Hoe pakt u het dan best aan? Cedric Donck, business angel en oprichter van de Virtuology Academy, somt 5 aanbevelingen op.

  1. Zorg voor een sponsor uit het topmanagement
    Echte innovatie wil zeggen: de dingen anders doen. Het team dat aan lean start-up doet, zal daarom gegarandeerd in conflict komen met behoudsgezinde krachten, tegensputterende legal en compliance en baronieën die hun terrein verdedigen. Niet alle bedrijfsstructuren zijn in het belang van het bedrijf. Als het erom spant, moet het team kunnen rekenen op steun van die sponsor uit het topmanagement die zijn voet zet als het nodig is.
  2. Stel een dynamisch en divers team samen
    Het lean start-upteam is best een mix van dynamische interne en externe mensen. De eerste kennen het bedrijf, de tweede zorgen voor de frisse blik van buitenaf. Alle geledingen van de onderneming (productie, commercieel, legal, ...) moeten vertegenwoordigd zijn. Zo kunnen eventuele struikelstenen snel vanuit alle nodige hoeken bekeken en opgeruimd worden. Een goede verhouding tussen jong en oud en verschillende niveaus helpt ook.
  3. Vertrek vanuit een aparte plek
    Buiten de onderneming aan innovatie doen, heeft geen impact. Maar binnen kan de boel stranden op allerlei vertragingsmechanismen. Soms is het een goed idee om op een aparte plek te beginnen, tot er een kritische massa bereikt is. Een vijftigtal personen is vaak een goede maatstaf. Daarna kan het team weer ingebouwd en geïntegreerd worden. Op dat moment moeten er processen (compliance, kwaliteit, boekhouding, ...) opgezet worden, en dan komt de expertise van een groot bedrijf wél van pas. De timing is cruciaal: te vroeg en je versmoort het nieuwe team, te laat en het ontploft door de groei.
  4. Leid het team op in lean start-up
    De laatste jaren zijn er verschillende lean start-upmethodes ontwikkeld – veel ervan vindt u terug in de top tien boekenlijst van Cedric Donck.
  5. Zoek de vruchtbaarste grond voor disruptieve innovatie
    Het doel van disruptieve innovatie is om de grootste impact te hebben met de minste energie. U moet dus op zoek naar de vruchtbaarste grond daarvoor.

Daarna kunnen we Nike citeren: just do it! Opgepast: u zult daarbij komaf moeten maken met twee populaire waanideeën.

  • Ik mag geen fouten maken
    Creëer een cultuur waarin foutjes niet afgestraft worden: zonder mislukkingen is innovatie onmogelijk. Analyseer wel ‘post mortem’ waarom het is mislukt en wat u ervan kunt leren.
  • Ik mag alleen met een perfect product naar buiten komen
    Durf met een imperfect product naar buiten te komen. Customer discovery en product improvement zijn de clou van het verhaal. Uw klant zal blij zijn dat hij mag helpen bij de ontwikkeling van uw product.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top