Article

18.02.2019

Het is nog niet te laat!

De experts van het IPCC trekken aan de alarmbel voor het klimaat. Volgens hun rapport is het nog mogelijk om de klimaatopwarming te beperken als er de komende jaren ongeziene maatregelen worden genomen.

Sinds 1950 zijn de hoeveelheden koolstofdioxide in de atmosfeer alleen maar toegenomen. De niveaus die sindsdien worden bereikt, zijn nooit eerder waargenomen op aarde. De eerste gevolgen van die verstoring kent iedereen maar al te goed: stijging van de temperatuur op aarde, sterke daling van de biodiversiteit, stijging van het niveau van de zeespiegel ...

Een daadkrachtig rapport

Het Intergovernmental Panel on Climate Change, of kortweg IPCC, publiceerde een rapport waarin wordt gezegd dat het nog mogelijk is om de meest dramatische gevolgen van de klimaatverandering te beperken en ons te wapenen tegen de meest onvoorspelbare gevolgen. Daarvoor moet er de komende jaren een reeks ongeziene maatregelen worden genomen. Volgens het IPCC is de Overeenkomst van Parijs niet ambitieus genoeg. Die Overeenkomst werd in 2015 ondertekend tijdens de COP21 en wil dat de verhoging van de gemiddelde temperatuur op aarde tegen 2100 onder 2 °C blijft ten opzichte van het pre-industriële niveau. Daarbij zal zelfs worden getracht om de temperatuurstijging te beperken tot 1,5 °C. Maar wat is nu precies het verschil tussen een temperatuurstijging van 1,5 en 2 °C? En welke maatregelen moeten worden genomen om de klimaatopwarming tegen te gaan? Het rapport van het IPCC brengt duidelijkheid. 

Wat zijn de gevolgen?

Ondanks het feit dat onze aarde al met gemiddeld 1 °C opgewarmd is ten opzichte van het pre-industriële niveau, kan het scenario van 1,5 °C nog op heel wat vlakken voor significante verschillen zorgen. Zoals? Extreme warmte in de bewoonde gebieden, en dus ook in Europa en België, waar de temperaturen kunnen stijgen tot boven 50 °C in de zomer, intensieve neerslag in de meeste streken wereldwijd, hogere risico's op droogte en ga zo maar door. Bij een klimaatopwarming van 2 °C zullen de risico's verbonden aan deze fenomenen nog significanter toenemen. Een stijging van meer dan 1,5 °C of zelfs meer dan 2 °C zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat de ijskap van Groenland onomkeerbaar afsmelt en dat de ijskap van Antarctica instabiel wordt. En dat zou op zijn beurt een stijging van het zeewaterniveau met meerdere meters kunnen veroorzaken. Het ergste gevolg is het ontstaan van een positief terugkoppelingsmechanisme, waarbij de opwarming nog sneller gaat en zichzelf gaat versterken. Gevolg? Bosbranden, het smelten van de permafrost waarbij enorme hoeveelheden methaan vrijkomen (een broeikasgas dat nog een stuk sterker is dan koolstof), opwarming van de oceanen enz.

Wat nu?

Eén ding is zeker: onze levensstijl zal drastisch veranderen. Willen we de klimaatopwarming beperken tot 1,5 °C? Dan moeten we volgens de experts de uitstoot van broeikasgassen met 45 % beperken tegen 2030 en rond 2050 een netto nul-uitstoot bereiken. Voor die doelstellingen is betrokkenheid en verandering in alle lagen van onze samenleving nodig, met andere woorden: van particulieren tot grote bedrijven. Naast de drastische vermindering van de uitstoot, is ook de opname van CO2 cruciaal om de doelstellingen te bereiken. In de eerste plaats zijn er de natuurlijke oplossingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de stopzetting van de ontbossing en herbebossing, maar ook aan een transitie in de voedingsmiddelenindustrie, met onder meer de overgang naar agro-ecologie. Ook op technologisch vlak bestaan er oplossingen om CO2 uit de atmosfeer te halen en onder de grond te stoppen of als grondstof te gebruiken. De toepassing van deze oplossingen op grote schaal is echter onderhevig aan verschillende haalbaarheids- en duurzaamheidsfactoren.

Bedrijven als motor van de verandering

Welk scenario er ook wordt gekozen, bedrijven zullen altijd een cruciale rol spelen om de te volgen weg te tonen. Daarom willen wij bedrijven begeleiden bij hun overgang naar een duurzame samenleving. Het klimaat vraagt om dringende acties en de ongelijkheid neemt toe. We kunnen dus niet anders dan bedrijven helpen bij het veranderen van hun businessmodel, zodat ze hun steentje bijdragen aan een 'duurzame welvaart'. Het Sustainable Business Competence Centre (SBCC) biedt bedrijven naast advies ook financieringsoplossingen om hen te helpen bij hun transitie naar meer duurzaamheid. In samenwerking met zijn partners, bouwt het SBCC voortdurend verder aan zijn expertise en deelt het die zowel intern (via opleidingssessies, Academy Cafés enz.) als extern (via Learning Expeditions, thema-evenementen, workshops enz.). Als grootste Belgische bank zijn wij ervan overtuigd dat we een belangrijke rol spelen om de Belgische ondernemers bewust te maken van deze thema's.

Article

17.04.2019

De watervoetafdruk: een extra uitdaging voor de bedrijven

Duurzaamheid wordt voor de meeste economische spelers een prioriteit. Die uitdaging mag echter niet beperkt blijven tot het terugdringen van hun CO2-uitstoot. Ze moeten immers ook rekening houden met hun 'watervoetafdruk'.

De klimaatuitdagingen staan meer dan ooit op de voorgrond. En die uitdagingen grijpen de economische spelers ook met beide handen... Het is bijvoorbeeld geen toeval dat 75% van de Belgische bedrijven vindt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) op termijn de investering waard is. In die duurzame transitie staat de koolstofvoetafdruk centraal bij de initiatieven die in de verschillende bedrijven worden genomen.

CO2 overschaduwt water

Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in de eerste plaats een globale strategie zijn. Vandaag is het echter vooral de koolstofbalans die met alle aandacht gaat lopen. In die mate zelfs dat koolstof alle andere factoren die bepalend zijn voor de menselijke druk op het milieu begint te verdringen. Denk bijvoorbeeld aan biodiversiteit, het gebruik van de hulpbronnen, bodemvervuiling of de 'watervoetafdruk'. De strijd tegen de klimaatopwarming mag zich dus niet beperken tot slechts een deel van de hele kwestie ... Ook water vormt in die zin een cruciale uitdaging, want loopt er op dat vlak iets mis, dan zijn de gevolgen niet te overzien: droogte, woestijnvorming, overstromingen, ziektes en noem maar op. Water is ontegenzeglijk een strategische rijkdom, niet alleen voor bedrijven, maar voor onze volledige planeet. Zo zou volgens de voorspellingen van de Verenigde Naties zo'n 40% van onze planeet tegen 2030 met een watertekort te maken kunnen krijgen.

De watervoetafdruk: een belangrijke indicator

De watervoetafdruk zouden we kunnen beschrijven als het totale watervolume dat nodig is om goederen en diensten te produceren. We weten bijvoorbeeld dat er 11.000 liter water nodig is om een katoenen jeans te produceren. Die indicator houdt dus rekening met het rechtstreeks of onrechtstreeks gebruikte water, vanaf het gebruik van de grondstoffen tot het levenseinde van het product. Wanneer we de watervoetafdruk meten, houden we rekening met drie verschillende categorieën:

  • blauw water of zacht oppervlakte- of grondwater;
  • groen water of regenwater dat in de bodem wordt opgeslagen;
  • grijs water of water dat vervuild is door productieprocessen.

Net als bij de koolstofvoetafdruk is het ook bij de watervoetafdruk de bedoeling dat zowel particulieren als overheden en uiteraard ook bedrijven bewust worden gemaakt van hun waterverbruik en dus ook hun verantwoordelijkheid opnemen. En terecht, want wist u dat de bedrijven verantwoordelijk zijn voor bijna 40% van het gebruikte water in de ontwikkelde landen?

Wel bewustwording, maar weinig acties

Hoe gaan de bedrijven dan om met hun 'watervoetafdruk'? Het Amerikaanse bedrijf Ecolab en GreenBiz, een organisatie die wereldwijd actief is op het vlak van duurzaamheid, trachtten een antwoord te geven op die vraag aan de hand van een studie. Op die manier probeerden ze inzicht te krijgen in de manier waarop 86 grote bedrijven (met meer dan een miljard dollar inkomsten) het thema aanpakken. Belangrijkste vaststelling: hoewel de meeste grote spelers zich wel degelijk bewust zijn van de uitdagingen, kost het hen heel wat moeite om hun waterdoelstellingen in concrete acties om te zetten.

  • Zo bevestigt 74% van de corporates dat water een onvermijdelijke prioriteit wordt, is 59% zich bewust van een verhoogd risico voor de business en verklaart 90% de komende drie jaar iets te willen doen om hun impact op het waterverbruik te meten en te beheren.
  • Maar komen van die woorden ook echt daden? Daar is de weg nog lang: 44% van deze bedrijven heeft geen actieplan om de concrete doelstellingen te bereiken en slechts iets meer dan de helft past slimme tools toe om hun waterverbruik te monitoren.

Engagement als cruciale factor

Deze resultaten liggen in de lijn van de resultaten van een enquête uit 2017, waarin 82% van de bedrijven zei niet over de nodige tools te beschikken om iets aan hun watervoetafdruk te doen. Ondanks dat gebrek aan hulpmiddelen, blijft de voornaamste hefboom het engagement van alle betrokken partijen. De kloof tussen doelstellingen en resultaten wordt immers voornamelijk veroorzaakt door het verschil in bewustwording van enerzijds de mensen die de concrete doelstellingen vastleggen (directie of mvo-team) en anderzijds diegenen die de verandering ook echt in de praktijk moeten toepassen. Zo heeft bijna 40% van de bedrijven het moeilijk om hun spelers op het terrein te betrekken en te mobiliseren.

Om iedereen mee te kunnen trekken in dit avontuur, moeten de medewerkers in de eerste plaats opgeleid en gesensibiliseerd worden. Daarnaast moeten ook de externe betrokken partijen – klanten en leveranciers – bewust worden gemaakt van de problematiek. Via denkoefeningen en actieplannen moeten bedrijven de notie 'water' meer en meer opnemen in hun algemene aanpak. Denk bijvoorbeeld aan marketingacties (maar best geen greenwashing) om consumenten bewust te maken van het probleem en de keuze van de verschillende partners voor de volledige toeleveringsketen.

Article

01.07.2022

CO² Value Europe: samen voor een circulaire koolstofeconomie

De bank is partner van CO² Value Europe, een organisatie die zich richt op de implementatie van technologieën voor het afvangen en gebruiken van CO² als grondstof.

Wat als het mogelijk is om CO2 op te vangen om te recycleren en te gebruiken als grondstof in plaats van een beroep te doen op fossiele koolstof? Bij CO2 Value Europe is dat geen futuristische visie maar een zeer concrete ambitie, gebaseerd op het concept van 'carbon capture utilisation' (CCU). Deze technologieën worden steeds populairder in de industrie en kunnen een groot verschil maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

Naar een circulaire koolstofeconomie

"Voor veel industriële sectoren is het moeilijk of zelfs onmogelijk om koolstof volledig te elimineren", zegt Célia, Director of Communications and Climate Sciences bij CO2 Value Europe. "Het gaat er niet alleen om onze CO2-uitstoot te verminderen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Ons doel is ook om een circulaire koolstofeconomie te ontwikkelen. Dat willen we doen door CO2 van industriële rookgassen of rechtstreeks uit de atmosfeer af te vangen en om te zetten naar diverse soorten benodigde producten zoals bouwmaterialen, basischemicaliën en hernieuwbare brandstoffen. We gaan dus onze uitstoot verminderen en tegelijkertijd onze economie 'ontfossiliseren'." 

1 miljard ton CO2 per jaar

Een haalbaar plan? Absoluut: "Er lopen veel initiatieven en de zaken versnellen, maar vandaag ontbreekt een wetgevend en reglementair kader om een versnelling hoger te schakelen", vertelt Célia Sapart. "Bijdragen aan de vormgeving van dit kader is trouwens een van de bestaansredenen van CO2 Value Europe. Wij willen er mee voor zorgen dat CCU-technologieën met een wetenschappelijk bewezen positieve impact op ons milieu op grote schaal ontwikkeld kunnen worden. We pleiten er bij de Europese autoriteiten voor dat het concept van CCU naar waarde wordt geschat en in aanmerking wordt genomen, bijvoorbeeld in het Europese systeem voor de handel in emissierechten (ETS). We zijn ervan overtuigd dat deze technologieën, ontwikkeld in een duidelijk omschreven en gereguleerde context, het verschil zullen maken en elk jaar een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot zullen opleveren. Dat blijkt ook uit verschillende studies die in het laatste evaluatieverslag van het IPCC zijn opgenomen."

Uitwisseling van expertise

"We zien dit nieuwe partnership met BNP Paribas Fortis als een echte kennisdeling", benadrukt Anastasios Perimenis, algemeen secretaris bij CO2 Value Europe. "Om de transitie te versnellen en om de eerste grote projecten tot stand te brengen en anderen te inspireren, hebben we financiële steun nodig. BNP Paribas Fortis helpt ons begrijpen welke criteria belangrijk zijn om de meest veelbelovende CCU-projecten mee te financieren en brengt ons in contact met belangrijke actoren. Wij van onze kant brengen onze multidisciplinaire kennis en expertise over CCU aan om de investeringen in technologieën die bijdragen aan de overgang naar een circulaire, duurzamere en fossielvrije industrie op te krikken." 

Onze steun als bank

"We zijn erg enthousiast over de samenwerking met CO2 Value Europe", benadrukt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board bij BNP Paribas Fortis. "Niet alleen vanwege de impact op het klimaat, maar ook om een nieuwe circulaire en industriële waardeketen aan te moedigen. Bij BNP Paribas Fortis delen we de ambitie van CO2 Value Europe en willen we onze rol als bankier ten volle spelen door mee te werken aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken."  

Onze expertise en relaties ten dienste stellen van wie oplossingen zoekt voor een betere en milieuvriendelijkere industrie, ook dat is Positive Banking.

Meer weten?

Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

02.05.2022

Kies voor een duurzamer mobiliteitsaanbod dankzij fietsleasing

Duurzaamheid is geen hype, maar een must. Ook op het vlak van mobiliteit is de omschakeling volop bezig. Met fietsleasing biedt u uw medewerkers een kwaliteitsvol fietspakket en kiest u voor een duurzamer mobiliteitsaanbod. En het is fiscaal interessant.

Fietsen naar het werk is populair

Niet alleen onze manier van werken is hybride geworden, ook de manier waarop we ons naar het werk verplaatsen. Steeds meer mensen zien de voordelen van fietsen naar het werk, al dan niet elektrisch. Een e-bike of speedpedelec is niet langer een gadget. Je kan er op een comfortabele manier langere afstanden mee fietsen. In een duurzaam mobiliteitsbeleid horen fietsen dus zeker thuis. Dankzij fietsleasing kunt u uw medewerkers een gezonde en sportieve optie aanbieden die de CO2-voetafdruk van uw organisatie verlaagt.

Hoe werkt fietsleasing?

Fietsleasing is veel meer dan de financiering van fietsen. Onderhoud, herstelling, pechverhelping en verzekeringen zitten mee in het pakket. Onze mobiliteitspartner Arval biedt met Bike Lease een operationele fullserviceoplossing aan voor 36 maanden. Met meer dan 120 merken en alle types fietsen is het aanbod ruim: stadsfietsen, sportieve fietsen, e-bikes, speedpedelecs, mountainbikes, koersfietsen, plooifietsen ... Uw werknemers kiezen de fiets die het best bij hen past. Voor onderhoud en herstelling door vakmensen is een jaarlijks onderhoudsbudget voorzien. Bike Lease omvat verder een vergoeding bij ongeval, diefstal en vandalisme van de fiets met een vast eigen risico op basis van de waarde van de leasefiets. En tot slot is 24/7 pechverhelping voorzien binnen de 45 minuten, overal in België.

Goed voor iedereen

Fietsen opnemen in uw mobiliteitsaanbod biedt zowel uw bedrijf als uw medewerkers heel wat voordelen.

  • Fiscaal interessant

Als uw medewerkers de fiets gebruiken voor hun woon-werkverkeer zijn de leasingkosten aftrekbaar voor uw onderneming. Door het gebruik van die fiets voor hun woon-werkverkeer vermijden zij een belastbaar voordeel van alle aard.

  • Gezond

Fietsen zorgt voor gezondere en fittere werknemers die minder last hebben van stress. En daar heeft ook uw bedrijf baat bij.

  • Betaalbaar

Een fiets is een goedkoper alternatief voor of een aanvulling op een bedrijfswagen voor korte tot middellange trajecten. U bespaart brandstof-, onderhouds- en parkeerkosten. Het laat u bovendien toe een bredere doelgroep een mobiliteitsaanbod aan te bieden.

  • Flexibel

Eens uw medewerkers een type fiets gekozen hebben, beslissen ze zelf op welke momenten ze naar het werk trappen. Door weer en wind, als de zon schijnt of als er te veel files staan en de fiets het perfecte alternatief is voor de wagen. Ze kunnen ook van hun fiets genieten in hun vrije tijd.

  • Duurzaam

Een fiets heeft uiteraard een lage ecologische voetafdruk en hoort helemaal thuis in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Door uw medewerkers een fiets aan te bieden, stoot uw bedrijf minder CO2 uit en wordt uw organisatie maatschappelijk verantwoorder.

Staat u ervoor open fietsen op te nemen in uw mobiliteitsaanbod? Uw relatiebeheerder licht u met plezier de mogelijkheden toe. Neem gerust contact op. .
Operationele Leasing wordt aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR Brussel BTW BE0403.199.702.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.
Article

23.12.2021

Elektrische wagens worden stilaan de norm

Vanaf 2026 geldt enkel nog voor elektrische bedrijfswagens een gunstig fiscaal regime. Een belangrijke stap naar een meer duurzame mobiliteit. En een extra reden om voluit te gaan voor de vergroening van uw wagenpark.

De evolutie naar een vergroening van bedrijfswagens is nu ook wettelijk vastgelegd. Door een aantal fiscale verschuivingen worden elektrische bedrijfswagens of e-wagens voortaan de meest interessante keuze. Het ideale moment om vandaag al werk te maken van de elektrificatie van uw wagenpark.

De fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde niet-emissievrije voertuigen (diesel-, benzine- maar ook hybride wagens) zal geleidelijk uitdoven. Die voor emissievrije voertuigen (puur elektrische wagens of wagens op waterstof) bedraagt tot 2026 100%. Nadien zal ook die aftrekbaarheid geleidelijk afnemen om in 2031 op 67,5% uit te komen.

Elektrisch rijden is niet alleen fiscaal interessanter

Voor elektrische wagens geldt vandaag al een fiscale aftrekbaarheid van 100%. En toch kleuren de meeste wagenparken nog niet echt groen. Een van de redenen hiervoor is dat de aankoopprijs van een elektrische of hybride wagen gevoelig hoger ligt dan die van een vergelijkbare wagen met een verbrandingsmotor. Al is er door het marktmechanisme een evolutie merkbaar en liggen de prijzen ondertussen al minder ver uit elkaar.

Toch is de aankoopprijs niet de enige factor om rekening mee te houden. U kijkt beter naar de zogenaamde TCO of Total Cost of Ownership. Daarin zitten alle te verwachten kosten. Denk aan het verbruik, het onderhoud, de CO2-bijdrage en de fiscale aftrekbaarheid. En die vier elementen zijn allemaal gunstiger voor elektrische wagens. Als niet langer de aankoopprijs, maar wel de TCO de maatstaf wordt, dan is een groene vloot e-wagens in de toekomst de meest voordelige keuze voor uw bedrijf.

Geleidelijke switch

Het fiscaal regime voor wagens die rijden op fossiele brandstof zal niet van de ene op de andere dag veranderen. Al is elektrisch rijden de toekomst en is het duidelijk tijd voor een nieuwe mobiliteit.

  • Tot en met 30 juni 2023
    Voor bedrijfswagens die vóór 1 juli 2023 besteld worden, blijven de huidige voorwaarden rond aftrekbaarheid gelden. Voor bedrijfswagens die operationeel geleased of gehuurd worden en waarvan de economische eigendom niet wordt overgedragen, wordt gekeken naar de afsluitingsdatum van het lease- of huurcontract. De kosten van een diesel-, benzine- of hybride wagen blijven 50 tot 100% aftrekbaar, die van elektrische wagens 100%.
  • Vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025
    Voor niet-emissievrije voertuigen die besteld worden vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025 geldt een overgangsperiode en dooft de aftrekbaarheid geleidelijk uit. Van maximaal 75% in 2025, naar 50% in 2026, 25% in 2027 tot uiteindelijk 0% aftrekbaarheid in 2028. Vanaf 2025 wordt de minimale aftrekbaarheid van 50% afgeschaft. Ook de CO2-bijdrage voor deze wagens zal jaarlijks gevoelig verhogen. Emissievrije wagens blijven 100% aftrekbaar.
  • Vanaf 1 januari 2026
    Niet-emissievrije voertuigen die vanaf 1 januari 2026 besteld worden, zijn niet meer aftrekbaar. Enkel emissievrije voertuigen, zoals elektrische wagens, zijn dan nog 100% aftrekbaar. Maar ook dat gunstregime wordt de jaren nadien stap voor stap afgebouwd. Naar 95% voor voertuigen besteld in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 tot uiteindelijk 67,5% in 2031.
  • Plug-in hybrides (PHEV)
    Voor een plug-in hybride (PHEV) besteld vanaf 1 januari 2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50%. De elektriciteits- en andere kosten vallen niet onder deze beperking. Deze maatregel wil het gebruik van elektromotoren en PHEV stimuleren. Voor het overige blijft de PHEV de regels voor niet-emissievrije voertuigen volgen.

En voor uw werknemers?

Als u een bedrijfswagen toekent die uw werknemer ook privé mag gebruiken, dan wordt dat voordeel belast op een forfaitair voordeel van alle aard (VAA) dat afhangt van de cataloguswaarde, CO2-uitstoot en het type brandstof. Het statuut van de bedrijfswagen als alternatieve verloning blijft gevrijwaard tot na 2030. Er verandert voorlopig dus niets aan het VAA van de bedrijfswagen ten aanzien van de werknemer. Hoewel elektrische voertuigen doorgaans een hogere catalogusprijs hebben, kan de nul-uitstoot het verschil compenseren en in vele gevallen voordeliger uitdraaien voor uw werknemer.

Wat met opladen?

Om uw werknemers optimaal gebruik te laten maken van een elektrische wagen, kunt u een laadpaal laten installeren bij hen thuis, indien dat mogelijk is. Zowel het toestel als de installatie bij uw werknemer zijn 100% fiscaal aftrekbaar en voor hem of haar is er geen extra belastbaar voordeel.

Als onderneming geniet u onder bepaalde voorwaarden van een verhoogde kostenaftrek voor de installatie van laadstations op uw bedrijfsterrein. Die bedraagt 200% voor investeringen uitgevoerd in de periode vanaf 1 september 2021 t.e.m. 31 december 2022 en 150% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen gedaan in de periode vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 augustus 2024. Een voorwaarde is wel dat het laadstation lineair afgeschreven wordt over minstens 5 belastbare tijdperken en dat ten vroegste vanaf het aanslagjaar dat verbonden is met het belastbaar tijdperk in de loop waarvan het laadstation operationeel en publiek toegankelijk is.

Schakel over naar een elektrische vloot

Naast een gunstige fiscaliteit zijn er nog heel wat andere uitstekende redenen om vandaag al te kiezen voor elektrische wagens.

  • Het is een milieuvriendelijke oplossing die leidt tot 17 à 30% minder CO2-uitstoot dan de uitstoot door ICE-voertuigen (Internal Combustion Engine of auto’s aangedreven door fossiele brandstof) gedurende de hele levenscyclus van het voertuig.
  • Vandaag is al een breed gamma nieuwe modellen op de markt en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
  • De meeste nieuwe modellen hebben nu al een rijbereik van 300 tot 600 km.
  • Voordelige Total Cost of Ownership (TCO).
  • Elektrisch rijden is aangenaam en veroorzaakt veel minder straatlawaai.
  • Openbare laadinfrastructuur is in volle expansie.
  • Toegang tot lage emissiezones en steden die dieselvoertuigen verbieden.

In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. Wacht niet langer om uw wagenpark te elektrificeren en verlaag zo de ecologische voetafdruk van uw bedrijf. Onze mobiliteitspartner Arval helpt u bij de vergroening van uw wagenpark en ondersteunt u bij uw transitie naar elektrische voertuigen.

Ontdek al onze oplossingen of praat erover met uw relatiebeheerder.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top