Zeevervoer is goed voor 90% van de handel wereldwijd. De voorbije decennia nam het volume alleen maar toe, waardoor het aantal schepen en containers ook bleef stijgen. Maar heeft die onmisbaar geworden container nog een toekomst?

Adviesbureau McKinsey en TT Club, publiceerden samen het rapport 'Brave new world? Container transport in 2043'. In dat rapport hebben ze het over de onzekerheden die aan de basis liggen van de wereldwijde handel, met een focus op het containertransport. Het idee? Vier verschillende visies op een mogelijke toekomst!
Containers centraal in logistieke keten
De container is sinds de jaren vijftig een onmisbare transporteenheid geworden, ongeacht het vervoermiddel, en gooide daarbij de volledige logistieke keten om. En terecht: dankzij de container is goederen hanteren, laden, lossen en opslaan een stuk makkelijker. De container zorgde bovendien voor minder incidenten (diefstal, verlies, schade enz.), deed de kosten aanzienlijk dalen en de productiviteit stijgen. De financiële crisis van 2009 liet echter haar sporen na in de transportsector. Ondanks het feit dat er wereldwijd nog steeds miljoenen containers circuleren, staat de sector voor een hele reeks uitdagingen: de overcapaciteit van de schepen ten opzichte van het goederenvolume, de financiële druk door de daling van de vrachttarieven en de bikkelharde concurrentie zijn alvast enkele voorbeelden. Daarnaast zijn er ook nog enkele externe factoren zoals de onvermijdelijke technologische vooruitgang, de politieke en economische onstabiliteit wereldwijd en het leefmilieu. Een zee van bedreigingen, maar ook opportuniteiten voor de sector!
Vijf grote trends
Het rapport van McKinsey en TT Club is onderverdeeld in drie grote hoofdstukken – verleden, heden en toekomst – en vormt een interessante vooruitblik. Om de vier mogelijkheden voor het lot van de sector te kunnen uittekenen, begint de studie met een lijst van vijf min of meer consensuele hypotheses rond die nabije toekomst:
- De waarschijnlijke evolutie van de fysieke kenmerken van de sector – van schepen tot containers – door het gebruik van lichtere materialen die zijn aangepast aan de behoeften van de operatoren;
- Een groter evenwicht in de handelsstromen wereldwijd, dankzij de toename van de interregionale en noord-zuiduitwisselingen;
- Het toenemende gebruik van geautomatiseerde processen in de volledige logistieke keten, en in het bijzonder in havens, terminals enz.;
- De grote impact van big data (en het gebruik ervan) op het transportaanbod, dat mee zal moeten evolueren om beter in te spelen op de verwachtingen van de consumenten;
- De metamorfose die de spelers uit de sector zullen ondergaan door zich te specialiseren, mee te gaan met de digitale transformatie of door nieuwe businessmodellen toe te passen. Bedrijven die zich niet kunnen aanpassen, zullen verdwijnen.
Vier verschillende toekomstvisies
- Digitale breuk: of de 'uberisering' van de sector, waarbij kleinere, meer flexibele en digitale nieuwkomers (start-ups en e-commercegiganten) de bovenhand krijgen. Zij herschrijven de spelregels, maken daarbij maximaal gebruik van de technologische vooruitgang en brengen de traditionele spelers in gevaar.
- Digitale innovatie: ook bij deze hypothese draait het om digitale vooruitgang in de sector, maar het verschil is dat deze 'revolutie' wordt ontketend door de huidige spelers. De historische operatoren zijn in dit geval in staat om zich aan te passen en de technologische tools te gebruiken om in te spelen op de nieuwe verwachtingen van hun klanten.
- Een derde 'globaliseringsgolf': in deze toekomst kent de internationale handel een snelle en voortdurende groei, die onder meer wordt ondersteund door de goede gezondheid van de opkomende economieën zoals India en Afrika op het vlak van productie en export. De technologische vooruitgang zorgt niet voor een fundamentele verandering en transport blijft voorbehouden voor grote hubs die beschikken over de infrastructuur die grote volumes aankan.
- De 'geavanceerde container' en de consolidatie: een wereld met een terugval van de handel, die wordt veroorzaakt door handelsoorlogen, geopolitieke spanningen en decentralisatie. In dit meest sombere scenario met een dalende vraag, ziet de sector er helemaal anders uit: er zijn minder containers, de infrastructuur wordt voor andere activiteiten gebruikt en de spelers kiezen ervoor om hun bedrijven te heroriënteren.
De spelers uit de sector kunnen zich moeilijk voorbereiden op al deze scenario's. Toch zouden deze vooruitzichten hen kunnen helpen om hun koers te bepalen waardoor ze zich kunnen aanpassen, kunnen overleven of hun voorsprong kunnen bewaren.
20.12.2021
Samen bouwen aan een duurzame chemiesector
Als bank willen we duurzaam ondernemerschap en innovatie stimuleren. Samen met BlueChem, de eerste incubator voor duurzame chemie in Europa, zetten we alvast enkele belangrijke stappen in die richting.
In december 2021 verlengde BNP Paribas Fortis haar exclusief partnership met BlueChem voor drie jaar. Een logische stap na de succesvolle samenwerking van de voorbije jaren.
BlueChem is de eerste onafhankelijke incubator in Europa die zich specifiek toespitst op innovatie en ondernemerschap in duurzame chemie. Het ondersteunt beloftevolle start-ups en ambitieuze groeibedrijven uit binnen- en buitenland op juridisch, administratief en financieel vlak. Zo investeerde BlueChem recent in een gloednieuw gebouw op de Blue Gate site, het nieuwe klimaatneutrale bedrijventerrein in Antwerpen. Zowel starters, kmo’s, grote ondernemingen, onderzoekscentra als kennisinstellingen kunnen er terecht voor volledig uitgeruste en vrij in te richten labo’s, individuele kantoren en flexplekken. Je vindt er o.a. een bedrijf dat CO2 moleculen splitst om te hergebruiken, een ander bedrijf dat eiwitten ontwikkelt voor vleesvervangers of nog een bedrijf dat chemicaliën uit vervuild industrieel afvalwater haalt.
Didier Beauvois, Head of BNP Paribas Fortis Corporate Banking: “Wij zijn erg trots partner te mogen zijn van BlueChem, dat net zoals onze bank duurzame ontwikkeling en open innovatie hoog in het vaandel draagt. Het is dan ook een bewuste keuze om ons partnership met BlueChem meteen met drie jaar te verlengen. Via dit soort initiatieven willen we bedrijven en sectoren helpen om te voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden in de ‘European Green Deal’, het plan van de Europese Commissie om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken.”
Duurzaam partnership
Als leidinggevende bank in België vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen tot de duurzame ontwikkeling van onze samenleving, vandaag en morgen. Een belofte die we kunnen blijven waarmaken dankzij de samenwerking met een partner zoals BlueChem.
Onze rol binnen deze unieke samenwerking bestaat er in de eerste plaats in om onze expertise te delen. De bank beschikt over een expertisecentrum, het Sustainable Business Competence Centre, dat innovatieve, duurzame ontwikkelingen op de voet volgt en die kennis aanwendt om bedrijven te ondersteunen bij hun duurzaamheidstransitie. Ook hebben we via onze Innovation Hubs veel ervaring met het finetunen van businessplannen voor start-ups die willen evolueren naar een scale-up. Een tweede cruciale rol die voor ons is weggelegd, is het ter beschikking stellen van ons netwerk. We leggen contacten met potentiële klanten en investeerders en gaan op zoek naar synergieën tussen start-ups en grote bedrijven. Contacten die ook een meerwaarde zijn voor ons Corporate Banking cliënteel.
Barbara Veranneman, Voorzitter BlueChem NV en Director International Affairs essenscia: “Het succes van BlueChem is mee te danken aan de sterke strategische partnerschappen, zoals met BNP Paribas Fortis. Hierdoor bieden we met onze incubator voor duurzame chemie niet enkel de juiste accommodatie op de juiste plek, maar ook een gespecialiseerde service op maat. Die toegang tot topexpertise is een bijzondere troef waardoor start-ups en scale-ups optimaal begeleid worden en zich kunnen concentreren op hun kerntaak: duurzame innovaties op de markt brengen.”
Waarom de chemische sector?
De chemische sector is een belangrijke industrie voor ons land. De Antwerpse chemiecluster is de grootste in Europa en de tweede grootste wereldwijd. Door starters en scale-ups over heel Vlaanderen optimaal te ondersteunen in innovatie en verduurzaming, kunnen we dan ook een grote impact creëren.
We beseffen het niet altijd, maar ontwikkelingen uit de chemie vind je terug in elk aspect van ons dagelijks leven: zo goed als elk technologisch product bevat plastic, een smartphone zit boordevol materialen uit de chemische sector, er zijn de biodegradeerbare verpakkingsmaterialen in de supermarkt, het onderzoek naar nieuwe batterijen, recyclage waar heel wat ontwikkeling bij komt kijken…
Een mooi voorbeeld is Triple Helix, een innovatief groeibedrijf dat als een van de eerste bedrijven zijn intrek nam in BlueChem en van bij de start door de bank wordt begeleid. Het bedrijf bereidt de bouw voor van recyclagefabriek ‘SurePure’, waarmee het polyurethaan afval opnieuw wil herleiden tot de grondstof, om daarna te verwerken voor nieuwe toepassingen. Polyurethaan is o.a. terug te vinden in matrassen, autozetels, isolatiepanelen, enz. En dat is slechts een eerste stap. Onder het motto “Molecules as a service” plant Triple Helix gelijkaardige initiatieven met glas, steen en hout. Door afval niet langer als afval te beschouwen, ontstaat een enorme groeimarkt.
Steven Peleman, Managing Partner Triple Helix Group: “De kracht van een partner zoals BNP Paribas Fortis is dat ze de juiste partijen aan tafel kan brengen en zo als het ware een hefboom is in de weg naar een duurzamere industrie. En dan heb ik het niet alleen over het financiële plaatje. De bank zoekt bijvoorbeeld ook mee naar strategische partners, helpt ons om onze credibiliteit te versterken en brengt mogelijke investeerders aan. Een bank die verder kijkt dan het puur financiële is voor ons een ongelooflijke meerwaarde”.
Duurzaamheid en innovatie in de chemische sector
De wetenschappelijke innovatiekracht van de chemiesector is essentieel voor de duurzame ontwikkeling van onze planeet. De chemie levert immers cruciale innovaties en producten voor een succesvolle aanpak van de klimaatverandering, ook al is het een industrie die niet meteen als de meest ‘groene’ gezien wordt. Toch zijn er heel wat opportuniteiten: betere recyclagetechnieken om duurzame metalen uit afval te halen, biodegradeerbare plastics, de vervanging van bepaalde stoffen in bestaande materialen of het vergroenen van een chemisch productieproces. Ook innovatie is voor de sector niet evident. Het kost veel tijd, durf en geld om van een labosetting naar een industriële productieschaal te evolueren.
European Green deal
Al deze inspanningen naar meer duurzaamheid kaderen in een breder Europees kader. De ‘European Green Deal’ is het plan van de Europese Commissie om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken. Dit wil ze doen door de C02-uitstoot drastisch af te bouwen en wat er tegen 2050 nog zou worden uitgestoten, meteen op te vangen of te compenseren, bijvoorbeeld door bossen of nieuwe technologie. Europa zou daarmee het eerste klimaatneutrale continent ter wereld worden. Een ambitie waar we als bank graag onze schouders mee onder zetten! En u als bedrijf toch ook?
Wilt u meer weten over hoe wij duurzaamheid en open innovatie stimuleren of wilt u geholpen worden in uw transitie naar een meer sustainable business model? Spreek erover met uw relatiebeheerder of de experten van ons Sustainable Business Competence Centre.
10.02.2021
Wat met de mobiliteit na de coronacrisis?
De gezondheids- en economische crisis heeft alle sectoren in al hun aspecten getroffen. Onder meer de mobiliteit, zowel voor particulieren als voor bedrijven.

De mobiliteit evolueert elke dag. En deze evolutie is met de coronacrisis in een hogere versnelling geraakt. Heel wat mensen werden geïsoleerd en telewerken werd de norm in een groot deel van de wereld.
De coronacrisis heeft de bezorgdheden op het vlak van transport veranderd
Vanaf nu verplaatsen we ons niet langer op dezelfde manier. En onze bekommernissen zijn ook niet meer dezelfde. Volgens een rapport van BCG Consulting zijn de fysieke afstand en de netheid van het voertuig het belangrijkst voor respectievelijk 41 en 39% van de respondenten wanneer ze een transportmiddel moeten kiezen. Er is ook het fenomeen van de pre- en postcoronamobiliteit, aangezien de respondenten nu meer dan vóór de crisis geneigd zijn om te voet te gaan of hun eigen fiets, scooter of wagen te gebruiken.
Duurzame en alternatieve mobiliteit in de komende jaren
Het is niet zo dat de mobiliteit gewacht heeft op de coronacrisis om te evolueren. Het aandeel milieuvriendelijke voertuigen zal blijven toenemen, steeds volgens dezelfde verhouding. Tegen 2035 zullen de elektrische auto's meer dan 35% uitmaken van het aandeel nieuwe voertuigen en zal elektriciteit wereldwijd de overheersende aandrijfkracht zijn. Het aandeel zelfrijdende wagens zal ook toenemen, met 10% voertuigen van niveau 4 (die zich bijvoorbeeld zonder bestuurder kunnen verplaatsen) en 65% van niveau 2 of hoger.
Mobiliteit op maat van de werknemers, vanaf nu
De toekomst van de mobiliteit speelt ook vandaag al, met name voor de ondernemingen en de zelfstandigen. De noodzaak aan alternatieve verplaatsingsmiddelen is niet alleen voelbaar bij particulieren maar ook bij werknemers. Er is geen enkel vervoermiddel meer dat bij elke situatie past, maar we hebben wel een waaier aan mogelijkheden, afhankelijk van de behoefte van het moment. Elektrische wagens, hybride wagens, elektrische fietsen, een abonnement voor het openbaar vervoer, autodelen, leasing ... Deze middelen kunnen verschillende vormen aannemen en bijvoorbeeld worden gecombineerd in een mobiliteitskaart. Voordelig voor de medewerkers en managers van een onderneming, maar ook voor de samenleving zelf dankzij de kostenbesparing, de optimalisatie en het beheer van het wagenpark.
Ontdek onze mobiliteitsoplossingen op maat
28.01.2021
Op weg naar alternatieve mobiliteit
In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. We helpen u uw ambities voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te bepalen en waar te maken.
Samen verlagen we de ecologische voetafdruk van uw bedrijf, verbeteren we de mobiliteit van uw werknemers en geven we uw inspanningen een centrale plaats in de toegevoegde waarde van uw bedrijf. Kortom, we zetten in op een alternatief mobiliteitsbeleid.
Energietransitie
We helpen u om over te schakelen op alternatieve mobiliteit en nieuwe technologieën die uw ecologische voetafdruk verlagen. Onze SMaRT-benadering garandeert de beste energiemix in uw wagenpark, afgestemd op uw strategie en bestuurdersprofielen.
Alternatieve mobiliteit vergt nieuwe technologieën die hand in hand moeten gaan met nieuwe infrastructuren. Daarom bieden we niet alleen elektrische auto’s aan, maar ook de bijpassende oplaadoplossing. Via onze geïntegreerde dienstverlening bepalen we hoeveel oplaadpunten u nodig hebt, installeren we ze en beheren we het gebruik op het werk en bij de bestuurders thuis.
Zachte mobiliteit
Mobiliteitsbeheer houdt tegenwoordig meer in dan auto's of bestelwagens. Een 360°-benadering dringt zich op. Samen met u bepalen we uw mobiliteitsstrategie en -behoeften. Een groenere auto is maar een van de mogelijkheden. Met verschillende mobiliteitsbeheeroplossingen zoals de Mobility Card en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals fietsleasing, inspireren we u tot een flexibeler aanbod binnen uw organisatie.
Werknemers staan centraal
Als u de werknemers centraal zet, staat u sterker om bekwame medewerkers te vinden, tevreden te stellen en te behouden. Ga een stap verder dan een alternatieve mobiliteitsoplossing: neem hun veiligheid ter harte en laat hen een actieve rol spelen in het verwezenlijken van uw duurzame doelstellingen. Vertrouw op ons om hun veiligheid te verbeteren en nieuwe technologieën te integreren.
Operationele Leasing wordt aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR
Brussel BTW BE0403.199.702.
Actie enkel geldig van donderdag 21 januari
tot en met woensdag 31 maart 2021 en voorbehouden aan de professionele
klanten (zelfstandigen, vrije beroepen en kmo’s) van BNP Paribas Fortis en
Fintro.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt
slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen
zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.
27.01.2021
Mobiliteit, meer dan vier wielen
BNP Paribas Fortis biedt volledige mobiliteitsoplossingen aan. Soms is een vloot met alleen maar vierwielers niet genoeg voor uw mobiliteitsbehoeften.

Als betrouwbare partner kunnen wij u helpen bij elke stap – of pedaaltrap – in uw mobiliteitstraject.
Mobiliteitsanalyse en advies
Onze mobiliteitsmanagers kunnen samen met u en uw relatiebeheerder een toekomstgerichte mobiliteitsstrategie opstellen.
Eerst luisteren we naar u: wij willen uw behoeften en bekommernissen op het gebied van mobiliteit begrijpen. Dit is het vertrekpunt om tot de beste mobiliteitsoplossing voor u en uw bedrijf te komen. Wij bouwen daarbij verder op onze expertise, maar houden uiteraard ook rekening met het specifieke wettelijke en fiscale ecosysteem in België.
Nieuwe mobiliteitsoplossingen
Naast full service leasing bieden wij u ons core product aan, waarmee u toegang krijgt tot ons volledige mobiliteitsaanbod, een breed scala aan basisdiensten en diensten met toegevoegde waarde, zoals autodelen, carpoolbeheer, fietsleasing en mobiliteitskaarten. Alle mobiliteitsoplossingen en verwante diensten zoals parkeren, elektrisch opladen, brandstof, tol en carwash liggen binnen handbereik.
Beheer van uw mobiliteitsbudget
Wij helpen u en geven advies over de implementatie van het federale mobiliteitsbudget in uw bedrijf. Als dat te beperkt is voor uw specifieke behoeften en doelstellingen, kunnen we, zoals we al deden voor een aantal klanten, een gepersonaliseerde mobiliteitsbudgetoplossing ontwikkelen om uw mobiliteitskosten te beheren in lijn met het wettelijk kader.
We implementeerden al enkele kostenneutrale oplossingen op maat, waarmee onze klanten leasewagens kunnen combineren met leasefietsen of alternatieve mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf haalt zo zijn doelstellingen terwijl het zijn verplichtingen en beloften nakomt.
Die doelstellingen kunnen gaan van een ambitieuze CO2-agenda tot een concurrerend aanbod in de talentenoorlog of een oplossing voor het gebrek aan parkeerplaatsen.