Article

03.07.2020

De ‘CFO of the Year 2020’ en de ‘Deal of the Year 2020’ zijn bekend!

Nicolas De Clercq, CFO van Kinepolis, werd op 2 juli uitgeroepen tot 'Trends CFO of the Year 2020'. Met deze award zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een financieel directeur in de verf.

Daarnaast werd ook een prijs uitgereikt voor de ‘Deal of the Year 2020’. Het Waalse softwarebedrijf Odoo overtuigde de jury door een succesvolle deal met een Amerikaans durfkapitaalfonds, gekoppeld aan een complexe managementbuy-out.

NICOLAS DE CLERCQ, TRENDS CFO OF THE YEAR 2020

De 48-jarige Oost-Vlaming Nicolas De Clercq bouwde als CFO Kinepolis mee uit tot een wereldspeler in de bioscoopsector. Voor die prestatie, zijn visie op en aanpak van finance en zijn sterke communicatie werd De Clercq uitgeroepen tot ‘Trends CFO of the Year 2020’. Hij haalde het van volgende andere genomineerden: Ann Desender van Barco, Alessandro Mazzocchetti van Odoo en Koen Peeters van Studio 100. De Clercq volgt Catherine Vandenborre, CFO van Elia, op die ‘Trends CFO of the Year 2019’ was.

De jury had oog voor het traject dat De Clercq als CFO aflegde sinds hij in 2012 de overstap maakte van USG People naar Kinepolis. De groei van de bioscoopgroep in die periode ging hand in hand met zijn groei als CFO. Het beursgenoteerde bedrijf is actief in zeven Europese landen, Canada en de Verenigde Staten. Sinds 2012 zijn de omzet, de bedrijfskasstroom en het aantal bezoekers verdubbeld.

DE CORONACRISIS TE SLIM AF

De Clercq zorgde er samen met CEO Eddy Duquenne voor dat dat alles binnen een strak financieel keurslijf gebeurde. Zo orkestreerde De Clercq vorig jaar nog een private plaatsing van 225 miljoen euro en onderhandelde hij een uitbreiding van de kredietlijn bij de banken. Van dat financieringsbeleid plukt Kinepolis in coronacrisistijden de vruchten. Terwijl grote internationale spelers in de amusementsbranche wankelen, heeft de maandenlange lockdown Kinepolis niet in problemen gebracht.

In een interview in Trends van 2 juli legt De Clercq uit hoe hij als CFO de crisis heeft aangepakt:

“De liquiditeit bewaken en een goede cashflowvoorspelling zijn in zulke omstandigheden heel belangrijk. We hebben ook veel tijd gestopt in de communicatie met de banken, analisten en investeerders. Iedereen wilde weten hoe lang we voortkonden met de beschikbare middelen. We hebben ontelbare videoconferenties gehouden en uitgelegd dat we het zelfs bij een volledige sluiting en zonder inkomende cash minstens tot een groot stuk in 2021 konden uitzingen. Kinepolis is de crisis ingegaan met 70 miljoen euro cash op de rekening en een kredietlijn van 120 miljoen euro. Daardoor moeten we ons niet onmiddellijk zorgen maken.”

VOORZICHTIG EN REALISTISCH

Kinepolis heeft volgens De Clercq altijd een heel voorzichtig financieringsbeleid gevoerd:

“Wij hebben nooit toegegeven aan financiële adviseurs die vonden dat we het vastgoed in een aparte vennootschap moesten onderbrengen en verkopen. Zo zouden we volgens hen een hefboomeffect creëren en een grote overname kunnen doen, waardoor we veel sneller aandeelhouderswaarde zouden creëren. In Excel werkt dat allemaal, tot er iets gebeurt zoals deze coronacrisis, en dan zit je plots met een existentieel probleem.”

ODOO ZORGDE VOOR DE ‘DEAL OF THE YEAR 2020’

Onder impuls van CFO Allessandro Mazzocchetti herplaatste het Waalse softwarebedrijf Odoo eind 2019 een groot pakket aandelen bij een Amerikaans fonds, twee Waalse investeringsmaatschappijen en het management. Op die manier slaat de onderneming twee vliegen in één klap. De intrede van het Amerikaanse fonds Summit Partners moet Odoo toelaten de groei te versnellen, en tegelijk wordt de kapitaalstructuur lokaal verankerd met een grotere betrokkenheid van het management. Bij de deal werd Odoo gewaardeerd op 400 miljoen euro.

CFO Allessandro Mazzocchetti is erg trots: “Ik besef dat ik de deal heb gesloten waar elke CFO van droomt.”

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor de tweede keer kent Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2019 betrokken was, in aanmerking. Met de ‘Deal of the Year’ willen Trends en BNP Paribas Fortis strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Nicolas De Clercq, CFO van Kinepolis en met Allessandro Mazzocchetti, CFO van Odoo.

Bron: Trends

Article

03.05.2019

Deze vrouwelijke CFO's zorgen mee voor verandering

Een vrouw aan het hoofd van een financieel departement? Dat is vandaag (gelukkig) een realiteit, en een teken dat de mentaliteit aan het veranderen is. En toch blijven ze nog steeds in de minderheid ...

Nu CFO's een steeds belangrijkere rol krijgen in bedrijven – ze evolueren van een puur financiële job naar een echt strategische functie – zien we ook almaar meer vrouwen op de voorgrond treden. Heel vaak gaat het om veelzijdige profielen die in staat zijn om een stapje verder te gaan dan hun traditionele rol en die zich kunnen ontpoppen tot een echte business partner. Zij hebben niet alleen de nodige technische competenties, maar beschikken ook over uitstekende relationele vaardigheden en kunnen zelfs hun stempel drukken op de strategische beslissingen van het bedrijf. Een mooi voorbeeld van zo'n CFO is Birgit Conix. Vijf jaar lang was zij CFO bij Telenet en in 2018 werd ze verkozen tot Trends CFO of The Year. En die erkenning was broodnodig voor een ommekeer in de mentaliteit ...

Meer visibiliteit

De Antwerpse Birgit Conix, die inmiddels bij de internationale groep TUI aan de slag is, is echter niet de enige Belgische die aan het financiële roer staat van een groot bedrijf. Bij de genomineerden voor de prijs van CFO of The Year 2019 (die wordt uitgereikt op 15 mei 2019) zijn maar liefst vier van de vijf kandidaten van het vrouwelijke geslacht. Het gaat om Els Verbraecken van maritiemedienstengroep DEME, Ann Desender van Barco, Nathasja Van Bael van De Persgroep Publishing-Medialaan en Catherine Vandenborre van Elia. Die visibiliteit toont bovendien aan dat bedrijven vrouwelijke profielen het vertrouwen beginnen te geven om hun financiële departementen te leiden. Een realiteit die misschien wel past bij het feit dat deze vrouwen in staat zijn om een nieuwe wind te laten waaien door de boards. Volgens verschillende studies, zoals die van McKinsey in 2018, bestaat er immers een duidelijk verband tussen de economische prestaties en de diversiteit in het bedrijf. Hoewel we heel blij mogen zijn met deze toegenomen vrouwelijke aanwezigheid en hoewel de opportuniteiten zelfs steeds groter worden, hinken de cijfers nog een heel stuk achterop!

Beter maar onvoldoende ...

In zijn rapport 'Women on boards' van 2018 geeft financiële dienstverlener MSCI een grondige evaluatie van de aanwezigheid van vrouwen in raden van bestuur. Wat de CFO's betreft, is het vrouwelijke aandeel in België goed voor 20%. Met dat cijfer moeten we echter voorzichtig omspringen, want de studie had slechts betrekking op tien nationale bedrijven. En hoe zit het bij onze Franse buren? Daar liggen de resultaten net onder de 10%, maar dan wel voor een ruimere steekproef van 72 bedrijven. We herinneren u er graag ook aan dat pas in 2001 voor het eerst een vrouw tot Chief Financial Officer werd benoemd in een bedrijf uit de CAC40 (Siân Herbert-Jones bij Sodexo). Sindsdien zijn er zeven vrouwen die een dergelijke functie bekleden bij beursgenoteerde bedrijven en dat is goed voor 18%. Volgens een recente enquête die werd uitgevoerd bij 1000 Franse bedrijven uit allerlei sectoren, zou dat cijfer zelfs dalen tot ongeveer 11% ...

In de 500 beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten was in 2000 slechts 6% van de CFO's een vrouw. Die cijfers zijn wel geëvolueerd, maar niet zo sterk als u zou denken: vijftien jaar later zijn 9 CFO's op 10 nog steeds mannen! Auditbureau Grant Thornton was dan weer wat optimistischer in zijn enquête 'Women in Business', die in 2019 werd afgenomen in 35 landen: volgens dit onderzoek zou immers 34% van de CFO's van het vrouwelijke geslacht zijn.

Het glazen plafond doorbreken

Achter al deze statistieken schuilt een vaststelling die nog belangrijker lijkt dan de cijfers zelf: vrouwen zijn nog steeds in de minderheid in de financiële milieus en er blijven grote inspanningen nodig om ervoor te zorgen dat zij toegang krijgen tot functies als CFO of breder nog, tot de C-Suite en in het bijzonder de functie van CEO. Hoewel er minder wordt gesproken over een 'glazen plafond', blijft een reeks obstakels toch nog hardnekkig bestaan: gebrek aan vertrouwen van investeerders, beperkte aanwervingsopdrachten, afwezigheid van vrouwelijke 'modellen', het gewicht van een voornamelijk mannelijke werkomgeving, moeilijkheden om werk en privé te combineren of een onvoldoende aantal vrouwen in de 'pool' die toegang krijgt tot deze functies.

De vooruitgang verloopt erg traag en vergt vaak ingrijpende veranderingen, zoals onder meer op het vlak van de bedrijfscultuur, om ervoor te kunnen zorgen dat vrouwen de weg van de finance inslaan. Om die kloof te dichten, worden verschillende initiatieven op poten gezet. Zo bood Deloitte in 2012 een 'programma' aan speciaal voor vrouwen die de ambitie hebben om CFO te worden. En hoewel dit document al enkele jaren oud is, is het toch nog steeds het inkijken waard ... 

Article

30.04.2019

De vele rollen van de huidige CFO

De opdracht van de CFO binnen een bedrijf evolueert. Naast zijn financiële taken, krijgt hij steeds vaker een strategische functie in het hart van de organisatie. Franciane Rays, CFO bij BNP Paribas Fortis, kan dat bevestigen ...

Wie 'meer verantwoordelijkheden' zegt, denkt ook meteen aan het ontwikkelen van nieuwe competenties.

De hele bedrijfswereld verandert razendsnel, onder invloed van nieuwe technologieën, de financialisering van de economie of de grote en onontkoombare klimaatuitdagingen waar onze planeet mee wordt geconfronteerd. De markten worden verstoord, businessmodellen moeten evolueren en bedrijven worden gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Binnen organisaties ontstaat ook een nieuwe rol voor de CFO van morgen. Die CFO kan nog steeds perfect overweg met de technische en financiële aspecten, maar moet daarnaast ook in staat zijn om een transversale en strategische rol op te nemen binnen de structuur. Hij wordt een onmisbare gids en adviseur bij het nemen van beslissingen, de drijvende kracht achter de waardecreatie voor zijn bedrijf ... Een bevoorrechte positie, met meer macht dan ooit tevoren, maar ook steeds meer onder druk door de toenemende prestatie-eisen. Die evolutie vereist dat CFO-profielen een stuk veelzijdiger zijn dan vroeger en veel meer kunnen dan hun traditionele rol, met name door nieuwe competenties en attitudes aan te leren.

1. De meester van de gegevens

Alles draait vandaag om gegevens of data. Die worden vaak nog niet benut en vormen een onschatbare bron van waardecreatie voor bedrijven. Op voorwaarde dat ze worden omgezet in smart data. En achter deze voorwaarde schuilt een taak voor de Financieel Directeur. Die moet zich ontpoppen tot een echte specialist die niet alleen een gespecialiseerde gezondheidscheck-up kan doen, maar ook diepgaande prospectieve financiële analyses kan opleveren. Echte hefbomen voor verandering, zeg maar, die het bedrijf een stap voor kunnen brengen op de concurrentie. Het is dus geen toeval dat 48% van de Belgische CFO's – die in 2018 werden bevraagd in het kader van een enquête van audit- en adviesbureau PwC – vindt dat verbeteringen op het vlak van reporting, boordtabellen en KPI's een topprioriteit zijn op zeer korte termijn (18 maanden). Maar het potentieel van beschikbare gegevens- en analysetechnieken ligt ver voor op het vermogen van veel bedrijven om hier gebruik van te maken. Uit de enquête van PwC blijkt dat minder dan 10% van de respondenten over ‘voorspellende, scenariogebaseerde simulaties’ of een ‘geautomatiseerd en geïntegreerd planningsmodel’ beschikt. De technologie bestaat, maar een gebrek aan de juiste systemen én aan integratie tussen de systemen en de gegevens blijken de grootste hindernissen voor bedrijven.

2. Een digitale promotor

De digitale transformatie is voor veel bedrijven geen eenvoudige klus. Die transformatie werkt als een katalysator voor een grondige verandering op alle niveaus van de organisatie: businessmodel, human resources, interne processen, supply chain en noem maar op. De impact van de digitalisering is enorm ... Bovendien zijn het digitale aspect en de prestaties zeer nauw met elkaar verbonden, waardoor de CFO ook op dit vlak niet aan de zijlijn kan blijven staan. Blockchain, artificiële intelligentie, cyberveiligheid, machine learning... De CFO staat voor een complexe, maar essentiële taak. Hoewel tal van financiële directeurs zelf al overtuigd zijn van deze evolutie, is het ook hun rol om die digitalisering intern te verspreiden. Op die manier wordt de CFO een echte leider die in staat is om initiatieven te nemen, de inspanningen te stimuleren en een algemene digitale visie op te leggen. Het beoogde resultaat? Beter risicobeheer en sterkere prestaties. Niets meer, maar ook niets minder ...

3. Een (nog steeds) ongeëvenaarde technisch expert

Hoewel zijn rol evolueert, blijft de CFO nog steeds een uitstekende financieel expert. Hij kent alles van cijfers en is perfect op de hoogte van alle aspecten op het vlak van regelgeving en compliance. Beheer van kasmiddelen, uitwerking van de budgetten en financiële prognoses, invoering van beheerstools of controle van de financiële gezondheid en de boekhouding, ... Allemaal taken die nog steeds bij zijn bevoegdheid horen. Toch moet de CFO van vandaag meer dan ooit innovatief te werk gaan om de financiële diensten en processen te 'hervormen' en een transversale aanpak hanteren wanneer hij zijn functie vervult. Met het oog op de verdere groei van het bedrijf moet de CFO immers in staat zijn om nieuwe businessopportuniteiten te detecteren.

Franciane Rays, CFO bij BNP Paribas Fortis: "Cijfers, nauwkeurigheid en expertise zijn de sleutelwoorden. Ons departement Finance & Procurement heeft allereerst een zeer vooraanstaande rol. Onze taken – zoals reportings rond regelgeving, de opmaak van balansrekeningen, enz. – zijn onontbeerlijk voor de uitoefening van onze activiteiten als bank én voor het behoud van de licentie van BNP Paribas Fortis."

4. Een echte peoplemanager

De Financieel Directeur moet vandaag vaak omvangrijke teams leiden en dus meer dan ooit leren hoe hij met menselijke relaties moet omgaan en hoe hij intern competenties kan ontwikkelen. Hij is een charismatische manager die de talenten in zijn departement moet samenbrengen, motiveren en behouden, hij moet projecten leiden, verschillende standpunten met elkaar verzoenen en sterke teams vormen. Daarbovenop moet hij ook zijn steentje bijdragen aan de interne ontwikkeling van competenties en duidelijke doelstellingen bepalen. De nieuwe CFO is een echte coach, staat open voor nieuwe ideeën, weet zijn teams te motiveren, maar kan ook ingrijpen op de beslissende momenten ...

5. Een invloedrijke strateeg

Als veerkrachtig en voortreffelijk onderhandelaar is de CFO voortaan veel meer dan alleen 'de man of de vrouw van de cijfertjes'. Via zijn strategische visie moet hij in staat zijn om de CEO of de board positief te overtuigen en te beïnvloeden. Hij moet verstandig te werk gaan om een boodschap over te brengen, de uitdagingen toe te lichten, zijn visie te verdedigen, zijn oplossingen voor te stellen of zelfs aan de alarmbel te trekken. Die beslissende rol vereist een reeks soft skills zoals de capaciteit om the big picture te zien, nieuwsgierigheid, communicatievaardigheden, moed en het vermogen om zijn eigen organisatie te challengen ... Van een uitdaging gesproken!

Franciane Rays: Wij zijn er om de board te helpen de juiste beslissingen te nemen. Het grootste deel van mijn tijd gaat naar sturing, analyse en toelichting van onze financiële situatie. Het gaat erom de financiële indicatoren van elk departement van de bank goed te begrijpen, na te gaan of we niet van de vastgelegde budgetdoelstellingen afwijken en de business te helpen op het juiste pad te blijven. Om dat te bereiken, analyseer ik samen met mijn teams de financiële rapporten om daar de grote trends uit te halen. Ik denk ook na over de Finance van morgen om zo te kunnen anticiperen op eventuele strategische aanpassingen."

Article

01.07.2022

CO² Value Europe: samen voor een circulaire koolstofeconomie

De bank is partner van CO² Value Europe, een organisatie die zich richt op de implementatie van technologieën voor het afvangen en gebruiken van CO² als grondstof.

Wat als het mogelijk is om CO2 op te vangen om te recycleren en te gebruiken als grondstof in plaats van een beroep te doen op fossiele koolstof? Bij CO2 Value Europe is dat geen futuristische visie maar een zeer concrete ambitie, gebaseerd op het concept van 'carbon capture utilisation' (CCU). Deze technologieën worden steeds populairder in de industrie en kunnen een groot verschil maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

Naar een circulaire koolstofeconomie

"Voor veel industriële sectoren is het moeilijk of zelfs onmogelijk om koolstof volledig te elimineren", zegt Célia, Director of Communications and Climate Sciences bij CO2 Value Europe. "Het gaat er niet alleen om onze CO2-uitstoot te verminderen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Ons doel is ook om een circulaire koolstofeconomie te ontwikkelen. Dat willen we doen door CO2 van industriële rookgassen of rechtstreeks uit de atmosfeer af te vangen en om te zetten naar diverse soorten benodigde producten zoals bouwmaterialen, basischemicaliën en hernieuwbare brandstoffen. We gaan dus onze uitstoot verminderen en tegelijkertijd onze economie 'ontfossiliseren'." 

1 miljard ton CO2 per jaar

Een haalbaar plan? Absoluut: "Er lopen veel initiatieven en de zaken versnellen, maar vandaag ontbreekt een wetgevend en reglementair kader om een versnelling hoger te schakelen", vertelt Célia Sapart. "Bijdragen aan de vormgeving van dit kader is trouwens een van de bestaansredenen van CO2 Value Europe. Wij willen er mee voor zorgen dat CCU-technologieën met een wetenschappelijk bewezen positieve impact op ons milieu op grote schaal ontwikkeld kunnen worden. We pleiten er bij de Europese autoriteiten voor dat het concept van CCU naar waarde wordt geschat en in aanmerking wordt genomen, bijvoorbeeld in het Europese systeem voor de handel in emissierechten (ETS). We zijn ervan overtuigd dat deze technologieën, ontwikkeld in een duidelijk omschreven en gereguleerde context, het verschil zullen maken en elk jaar een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot zullen opleveren. Dat blijkt ook uit verschillende studies die in het laatste evaluatieverslag van het IPCC zijn opgenomen."

Uitwisseling van expertise

"We zien dit nieuwe partnership met BNP Paribas Fortis als een echte kennisdeling", benadrukt Anastasios Perimenis, algemeen secretaris bij CO2 Value Europe. "Om de transitie te versnellen en om de eerste grote projecten tot stand te brengen en anderen te inspireren, hebben we financiële steun nodig. BNP Paribas Fortis helpt ons begrijpen welke criteria belangrijk zijn om de meest veelbelovende CCU-projecten mee te financieren en brengt ons in contact met belangrijke actoren. Wij van onze kant brengen onze multidisciplinaire kennis en expertise over CCU aan om de investeringen in technologieën die bijdragen aan de overgang naar een circulaire, duurzamere en fossielvrije industrie op te krikken." 

Onze steun als bank

"We zijn erg enthousiast over de samenwerking met CO2 Value Europe", benadrukt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board bij BNP Paribas Fortis. "Niet alleen vanwege de impact op het klimaat, maar ook om een nieuwe circulaire en industriële waardeketen aan te moedigen. Bij BNP Paribas Fortis delen we de ambitie van CO2 Value Europe en willen we onze rol als bankier ten volle spelen door mee te werken aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken."  

Onze expertise en relaties ten dienste stellen van wie oplossingen zoekt voor een betere en milieuvriendelijkere industrie, ook dat is Positive Banking.

Meer weten?

Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

02.06.2022

Karim Hajjar van Solvay is de ‘Trends CFO of the Year 2022’

Met deze award, die op 1 juni voor de elfde keer uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf. Recticel won de ‘Deal of the Year’-trofee.

Fotograaf: Christophe Ketels

Karim Hajjar, CFO van de chemie- en materialengroep Solvay, nam woensdagavond de award van ‘CFO of the Year’ in ontvangst in Brussels Expo en volgt daarmee Ingrid Daerden van Aedifica op. De 59-jarige Brit is al negen jaar de financiële rots in de branding bij Solvay en transformeerde de klassieke chemiegroep mee tot een wereldspeler in hoogtechnologische kunststoffen.

Vechtlust en gedrevenheid

In 2013 ging Hajjar aan de slag als CFO bij Solvay. Hij werkte er eerst onder CEO Jean-Pierre Clamadieu, met wie hij ruim vijftig deals afrondde. Sinds 2019 staat Hajjar, een vader van vijf, Clamadieus opvolger Ilham Kadri bij tijdens de pandemie en andere crisissen, en wordt de groep gestroomlijnd. Die operatie moet in de tweede helft van volgend jaar resulteren in een opsplitsing van Solvay. Een deel dat voorlopig EssentialCo heet, zou historische activiteiten als natriumcarbonaat omvatten, en onder meer de tak Silica, die focust op de autobandensector. De andere tak, SpecialtyCo, omvat de snelgroeiende speciale polymeren voor onder meer

smartphones, de composietactiviteiten in de luchtvaart- en de autosector. “Een no-brainer”, vindt Hajjar, die in zijn leven al voor veel hetere vuren heeft gestaan. Hij werd geboren in Beiroet en groeide op tijdens de Libanese burgeroorlog. Zijn familie verloor toen alles, wat de voedingsbodem vormde voor de vechtlust en gedrevenheid van Hajjar.

Karim Hajjar haalde het van vier andere sterke kandidaten: Kristiaan De Beukelaer (Mediahuis), Maud Larochette (N-Side), Geert Peeters (Greenyard) en Johan Vankelecom (Belfius).

Recticel wint de ‘Deal of the Year 2022’

Voor de vierde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies, overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) in aanmerking waar in 2021 een Belgische onderneming bij betrokken was. Het belangrijkste criterium is de financiële en strategische meerwaarde die de operatie voor de stakeholders creëert.

Er waren vijf deals in de running en die van Recticel kwam als winnaar uit de bus. Deze belangrijke speler op het vlak van polyurethaanoplossingen is actief in de meubel-, auto- en bouwsector en verkocht zijn divisie Engineered Foams aan het Amerikaanse Carpenter voor een uiteindelijke netto-opbrengst van 606 miljoen euro. Een bijzonder strategische operatie, waarmee Recticel een vijandige overnamepoging van het Oostenrijkse Greiner wist af te wenden.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Trends zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. In 2019 kwam daar de bekroning van de ‘Deal of the Year’ bij. Want de bijdragers aan onze economie belonen en aanmoedigen, ook dat is Positive Banking.

Proficiat aan de winnende CFO, het team achter de winnende ‘Deal of the Year’ en aan alle andere kandidaten.

Lees het volledige interview met Karim Hajjar, CFO van Solvay, en met Olivier Chapelle, CEO van Recticel.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top