Article

28.04.2017

Bij 1 op de 200 internationale betalingen loopt er iets fout

Een stille grom of een diepe zucht op de financiële afdeling? Misschien is er weer een internationale betaling in de soep gelopen. Wat kan er allemaal fout gaan?

Betalingen zijn nooit evident, maar internationale betalingen zorgen bij momenten echt voor kopzorgen. Het betalingsverkeer in euro en in de SEPA-zone verloopt doorgaans vlekkeloos.

Veel ondernemingen hebben echter regelmatig problemen met betalingen naar landen buiten de SEPA-zone. Bovendien blijkt de zoektocht naar een oplossing vaak omslachtig en tijdrovend. De indruk bestaat ook dat internationale betalingen in een zwarte doos verzeilen. Het bedrag gaat erin en komt er uiteindelijk ook wel weer uit. Maar de doorlooptijden, de kosten en de gehanteerde valutadagen zijn vaak onvoldoende duidelijk of moeilijk voorspelbaar.

Het buikgevoel van de ondernemingen klopt voor een deel, vertelt Wim Grosemans (hoofd Product Management International Payments van het BNP Paribas Cash Management Competence Center).

“Uit gegevens van SWIFT blijkt dat bijna 1 op de 200 internationale betalingen onderweg ergens blijft haperen. De “haperingen” maken voorwerp uit van communicatie of onderzoek tussen banken. Het gaat dan over geblokkeerde betalingen, vragen, onduidelijkheden, rechtzettingen,... De gevolgen voor de ondernemingen zijn uiteenlopend. Bijvoorbeeld: onderweg worden onverwachte kosten afgeroomd, waardoor het bedrag dat bij de begunstigde aankomt, lager is dan bedoeld. Andere manco’s zijn betalingen die later aankomen dan verwacht of die zelfs teruggestort worden.”

Waar de oorzaak ligt van die fouten? Op meerdere plaatsen. In Europa zijn we verwend door de SEPA-harmonisatie: voor betalingen in euro hoeft u enkel de IBAN en de naam van de begunstigde mee te geven. Buiten de SEPA-zone is het nog een jungle van munten en specificaties. Daarbij moet de wet- en regelgeving gerespecteerd worden van het land waar de betaling uitgevoerd wordt, van het land waar het geld aankomt en van eventuele tussenstations.

Alwin Vande Loock (Senior Product Manager International Payments van het BNP Paribas Cash Management Competence Center) somt enkele mogelijke struikelstenen op.

“Soms zijn er vereisten om de betaling door de plaatselijke clearing te kunnen routen, zoals de CNAPS-code voor betalingen in yuan in China of de Fedwire-code voor betalingen in Amerikaanse dollar. Een ander probleem is dat niet alle landen de rekening in IBAN gebruiken. Eén voorbeeld: voor betalingen naar Mexico moet je het CLABE-formaat  gebruiken. In veel landen hebben rekeningnummers ook geen vastgelegde structuur en is er ook geen check digit zoals bij ons: als je één cijfer verkeerd intikt, loopt het al fout, zonder dat je een waarschuwing krijgt. Soms moet je ook heel specifieke informatie over de begunstigde meegeven, zoals de belastingcode bij betalingen in Russische roebel naar Rusland. Er zijn veel - vaak nog manueel uitgevoerde - stappen waar er iets fout kan lopen.”

Waar u ook rekening mee moet houden, is het aspect ‘compliance’. Om wettelijke en ethische redenen moeten en willen banken er 100% zeker van zijn dat fondsen niet van verdachte oorsprong zijn of verdachte doeleinden hebben, of nog in overtreding zijn met embargo’s en financiële sancties. Een aantal landen worden in dat verband als risicovol beschouwd. In het kader van die compliance-controles passeren alle transacties doorheen een aantal filters, bij elke tussenliggende bankier en elk clearing-systeem. Een betaling waar bijvoorbeeld alleen een factuurnummer en geen nauwkeurige beschrijving op staat, riskeert langer in die filter te blijven hangen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een betaling met een onvolledige opgave van de begunstigde.

Problemen?

Contacteer uw relatiebeheerder of contactpersoon bij Cash Management. Of contacteer de helpdesk!

Easy Banking Business

Tel. + 32 2 565 05 00
E-mail: Helpdesk PC banking Business // ebb.support@bnpparibasfortis.com

Isabel

Tel. +32 2 565 28 34
E-mail: Customer Support Isabel // hdisabel@bnpparibasfortis.com

Top 3 fouten in internationale betalingen

  1. Men vergeet het IBAN-formaat van de rekening te gebruiken in landen waar dat verplicht is.
  2. Men vergeet de clearing-code mee te geven, maakt een fout in het format van die code of geeft de code niet in het juiste veld weer. De clearing-code wordt gebruikt in veel landen die niet met IBAN werken (Fedwire voor VS, CNAPS voor China, BSB voor Nieuw-Zeeland,...).
  3. Men omschrijft  het doel van de betaling niet voldoende duidelijk. Alleen een factuurnummer of onduidelijke afkortingen kunnen bij een van de betrokken banken voor vragen en vertragingen zorgen - zeker in landen onder embargo.
Article

24.04.2017

Alles wat u altijd al wilde weten over internationale betalingen

Van Albanië tot Zambia: de Currency Guide van BNP Paribas bevat alles wat u altijd wilde weten (en veel meer) over internationale betalingen, in 132 munten.

Met zijn 420 pagina’s doet hij stof opwaaien als u hem op uw bureau gooit. Gelukkig is de Currency Guide van BNP Paribas ook online beschikbaar. U vindt de meeste actuele versie hier. De gids is samengesteld door het Cash Management Competence Center. Als hoofd Product Management Cash Management bij BNP Paribas Fortis is Jo Germeys goed vertrouwd met de bekommernissen van de Belgische ondernemers en organisaties. Net daarom vindt ze de gids een nuttige tool.

“We proberen onze klanten op de hoogte te houden van aanpassingen in de regelgeving of het banklandschap. Maar bedrijven hebben zoveel andere dingen aan hun hoofd, dat de boodschap niet altijd blijft hangen. Dat is meestal geen ramp, maar het vergroot wel het risico op fouten, vertragingen en extra kosten. Daarom is de Currency Guide een prachtig instrument.”

Vroeger bestond er al een beknopte versie van deze gids voor de meest courante munten, maar de laatste versie is uitvoerig en overloopt alfabetisch alle munten en bijbehorende voorschriften. Elke munt wordt overzichtelijk behandeld op een tweetal pagina’s. Die bevatten om te beginnen duidelijke currency guidelines. Zo moet u bij betalingen in Canadese dollar niet alleen een factuurnummer meegeven, maar ook een duidelijke omschrijving in het Engels van het soort betaling, bijvoorbeeld ‘payment of travel expenses’. Naast die standaardinformatie wordt uitgelegd dat het IBAN-formaat in Canada niet gebruikt wordt. Verplicht mee te geven zijn in dit geval een volledig adres en een CC-code met 9 cijfers. De eerste 4 cijfers staan voor het routingnummer, de laatste 5 voor het transitnummer van de bank. Aansluitend krijgt u ook uitleg over hoe de betaling geformatteerd moet worden.

Alwin Vande Loock (Senior Product Manager International Payments van het BNP Paribas Cash Management Competence Center):

“De meeste bedrijven werken maar met enkele munten. Het is dus niet zoveel werk om de info over die munten eens grondig te lezen en de nodige aanpassingen te doen. ERP-pakketten zijn vaak zo ingesteld dat men voor alle landen dezelfde gegevens ingeeft. En dat klopt dus niet altijd.”

De 5 geboden voor internationale betalingen

  1. Schrijf alles voluit
    Gebruik geen initialen of afkortingen in de naam of het adres van de begunstigde.
  2. Wees volledig
    Geef duidelijk het doel van uw betaling weer. Dat kan via een in het Engels opgestelde beschrijving, een code die de reden voor de betaling weergeeft of een combinatie van beide. Alleen een factuurnummer volstaat niet.
  3. Gebruik IBAN (of niet)
    Gebruik het IBAN-formaat waar nodig. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de Albanese lek (ALL) en de Zwitserse franc (CHF). In Australië wordt IBAN niet gebruikt. Daar moet u de BSB-code (Bank State Branch) en de BIC-code (Bank Identification Code) meegeven.           
  4. Gebruik Engels (en het Latijns alfabet)
    Informatie schrijft u in het Engels, waarbij u het Latijns alfabet gebruikt. Gebruik niet de taal van de begunstigde of uw eigen taal.
  5. Let op de decimalen
    De meeste munten aanvaarden 2 decimalen (cijfers achter de komma). Er zijn uitzonderingen:de Chileense peso of CLP en de Indonesische roepia of IDR bijvoorbeeld kennen geen decimalen.
Article

20.04.2017

Kostprijs en doorlooptijd van internationale betalingen

Wie betaalt waarvoor wanneer u een internationale betaling regelt? En wanneer staat het geld op de rekening van de begunstigde? Dat laatste hangt onder andere af van de cut-off time.

Opdrachtgever en begunstigde beslissen in onderling overleg hoe de kosten voor een internationale betaling verdeeld worden. Dat kan op 3 manieren.

1. OUR (‘onze’)

De opdrachtgever draait op voor alle kosten, dus ook voor de kosten die de correspondentbank en de bank van de begunstigde aanrekenen..

2. SHA (‘shared’)

De kosten worden gedeeld. De opdrachtgever betaalt de kosten van de eigen bank, de begunstigde de kosten van de andere bank(en). Binnen de EER wordt als gevolg van de PSD (Payment Service Directive) in principe enkel ‘shared’ toegepast.

3. BEN (‘beneficiary’)

De begunstigde betaalt alle kosten, inclusief de kosten van de bank van de opdrachtgever.

Een andere heikele kwestie is de tijdsduur: wanneer staat het geld op de rekening van de begunstigde? Dat hangt af van de cut-off time. Dat is het laatste moment waarop uw bank kan garanderen dat de fondsen op de afgesproken dag naar de correspondentbankier van de bank van de begunstigde gecrediteerd zullen worden. Opgepast: dat wil niet noodzakelijk zeggen dat de begunstigde het geld met die valutadag zal ontvangen. 

Alwin Vande Loock (Senior Product Manager International Payments van het BNP Paribas Cash Management Competence Center):

“De cut-off time hangt af van de betaalmethode en de munt. Voor een dringende internationale betaling in EUR is de cut-off time 16:00 uur, Belgische tijd. In principe zal een begunstigde in Europa het geld dezelfde dag ontvangen. Voor een Aziatische begunstigde wordt dat wellicht de dag nadien.”

Wat speelt er zich achter de schermen af bij een internationale betaling? We openen de zwarte doos en tonen de verschillende stappen van het verwerkingsproces.

Een beter begrip zorgt voor minder fouten. U vindt hier een animatiefilmpje dat de basics van internationale betalingen uitlegt.

Hieronder de vier stappen in de verwerking van een internationale betaling

1. De klant geeft de betalingsopdracht aan de bank door
De betalingsinstructie wordt naar de bank verzonden via een online banksysteem (e-banking) of een bulk-uploadsysteem, zeg maar een bestand met een groot aantal betalingen.

  • Er bestaan bankeigen e-bankingsystemen (zoals Easy Banking Business bij BNP Paribas Fortis) en systemen die met meerdere banken kunnen communiceren, zoals SWIFTNet en Isabel.
  • Een beperkt aantal corporates en publieke instellingen sturen  grote volumes betalingen via bulkupload (ook weleens host-to-host genoemd) rechtstreeks vanuit het eigen ERP-systeem naar de bank.

Denk erom alle noodzakelijke informatie te vermelden op de betalingen. Voor transacties buiten de SEPA-zones gelden er vaak specifieke regels.  Enkele typische voorbeelden:

Niet zeker van uw stuk? Check hier de Currency Guide voor info over alle munten.

2. De bank valideert de input en zet de betaling in gang
De bank doet de nodige compliance-checks. De bank is verplicht om een aantal controles te doen, bijvoorbeeld om betalingen naar landen onder embargo of met personen/entiteiten onder financiële sancties tegen te houden. Zowel de EU, de VS, de VN als individuele landen hebben zulke embargolijsten.

3. De bank kiest de geschikte weg om de betaling uit te voeren
Voor betalingen in EUR, in de SEPA-zone, zijn er clearingsystemen overeengekomen. Elders in de wereld bestaat er geen systeem dat om het even welke bank in om het even welke munt met elkaar verbindt. Daardoor wordt het ingewikkeld. Uw bankier moet immers correspondentbankiers zoeken om het geld bij de uiteindelijke begunstigde te krijgen. Banken hebben gewoonlijk één of meerdere correspondenten in het land van elke munt waarnaar ze betalingen aanbieden. Het is zaak om die voor elke betaling met elkaar te matchen, waarna het geld achtereenvolgens langs al die banken kan passeren. Uw bank zal de optimale weg vastleggen op basis van een aantal criteria. Dit zijn de bouwstenen:

  • 'In-house'
    Voor betalingen tussen rekeningen in dezelfde bank. Dit is een boekhoudkundige beweging, waarbij het geld de bank niet verlaat.
  • 'Clearing'
    De dagelijkse transactievolumes tussen banken zijn gigantisch. Ze worden verwerkt in clearingsystemen. Die verwerken de betalingen op een ‘net-basis’: alle binnenkomende en buitengaande betalingen worden per bank opgelijst, waarna het nettobedrag wordt berekend dat betaald of ontvangen (‘vereffend’) zal worden voor elke betrokken bank. Dat proces gebeurt verschillende keren per dag. Dit is Net Settlement. Afhankelijk van het clearingsysteem is men typisch meer gericht op grotere, relatief dringende bedragen of eerder kleinere bedragen, grotere aantallen minder dringende transacties.

  • 'Correspondentbankieren'
    De eigenlijke vereffening (‘settlement’) kan enkel gebeuren in het land van de munt, dus via een plaatselijk clearingsysteem. Vaak is een van de twee betrokken banken niet aangesloten bij het buitenlandse clearingsysteem. Dan is routing naar dit systeem niet rechtstreeks mogelijk.

De oplossing: een correspondentbank, die wel toegang heeft tot het plaatselijk clearingsysteem. Veel banken hebben een wereldwijd netwerk van dergelijke correspondentbanken. Ze hebben er rekeningen (zogenoemde  ‘nostro’-rekeningen) via dewelke ze betalingen kunnen routen. Die banken vereffenen vervolgens het geld, zodat de bank van de begunstigde het geld ontvangt en de begunstigde kan betalen.

4. De klant ontvangt de details van de betaling
Het hele proces eindigt met de rapportering: de klant vindt in zijn bankafschriften alle debet- en credit-gegevens.

Opgepast voor ‘restricted’ munten!

Alleen converteerbare munten zijn geschikt voor een internationale betaling. Sommige munten zijn ‘restricted’: volgens de plaatselijke wetgeving mogen die munten het land niet verlaten. Daardoor is het onmogelijk om in België een rekening in deze munt te openen of er internationale betalingen mee te doen.

Een voorbeeld van een ‘restricted’ munt is de BRL, de Braziliaanse real. Banken lossen dat op via een omweg. Ze sluiten een akkoord met een correspondent die wél toegang heeft. Die stuurt de tegenwaarde in EUR of USD, zet het bedrag ter plaatse in de lokale munt om (in dit geval BRL) en betaalt door aan de begunstigde.

Wat is SWIFT?

Om de routing tot een goed einde te brengen, communiceren de banken met elkaar via het netwerk van SWIFT (Society for Worldwide Financial Communication). SWIFT is eigendom van financiële organisaties wereldwijd. Bij elk type communicatie hoort een specifieke standaard, zoals MT 101, MT 202,… Voor SWIFT is ook een specifiek adres nodig: de BIC-code (Bank Identification Code).

Article

10.06.2024

Elektronische facturatie tussen bedrijven wordt verplicht

Het wetsontwerp dat die verplichting wil invoeren in ons land, ligt momenteel voor bij het federaal parlement. Na de goedkeuring van het ontwerp, gaat de verplichte ‘B2B e-invoicing’ in vanaf 1 januari 2026. Onze experts leggen uit waarom België de nieuwe regels wil invoeren, wat de gevolgen zijn voor uw onderneming en hoe we u voortaan nog beter kunnen helpen.

“Het wetsontwerp sluit aan bij internationale ontwikkelingen en initiatieven op Europees vlak”, steekt Nicolas De Vijlder, Head of Beyond Banking bij BNP Paribas Fortis, van wal. “Europa streeft naar een geharmoniseerde digitale standaard. Een gestructureerde elektronische facturatie tussen bedrijven moet ook de administratieve lasten rond facturen verlagen, waardoor bedrijven efficiënter kunnen werken en hun concurrentiekracht verhogen. Door de btw-aangifte te automatiseren, kan de overheid bovendien belastingfraude tegengaan. En ze kan haar economisch beleid aanpassen op basis van meer kwalitatieve gegevens.”

Geen revolutie maar evolutie

“De nieuwe regulering is niet zozeer een revolutie maar wel een evolutie”, vult Erik Breugelmans, Deputy Managing Director bij BNP Paribas Factoring Northern Europe, aan. “De digitalisering neemt toe in alle domeinen van de samenleving. Kijk maar naar de stijging van het elektronische betaalverkeer en de bijkomende verplichtingen van de voorbije jaren rond elektronische facturatie naar de overheid toe. In dat opzicht is het wetsontwerp voor een verplichte elektronische facturatie tussen bedrijven een logische volgende stap. Onze bank wil zeker meewerken aan dat proces, al is het niet de bedoeling dat we de taak van de boekhoudprogramma’s of fintechs overnemen. We staan wel klaar om onze klanten te helpen op het gebied van betalingen en financieringen.”

De impact op bedrijven

“Klanten moeten zich ervan bewust zijn dat de nieuwe regelgeving een impact zal hebben op zowel interne als externe processen”, gaat Erik Breugelmans verder. “Het gros van de Belgische bedrijven is vooral internationaal gericht, waardoor de invoering van de elektronische facturatie complexer zal zijn dan voor bedrijven die op een interne markt terugvallen. Aangezien de wet in één beweging zal worden uitgerold, is het belangrijk om op tijd te starten met de voorbereidingen.”

“De nieuwe regelgeving heeft niet alleen gevolgen voor de boekhoudafdeling van een bedrijf, maar ook voor zijn IT-afdeling”, benadrukt Nicolas De Vijlder. “Vormvereisten worden zeer belangrijk, anders werkt het automatische proces niet. Het grote voordeel van een doorgedreven automatisering is wel dat alles sneller en efficiënter kan verlopen. De tijd tussen het versturen en betalen van een factuur wordt korter en kasstromen worden beter voorspelbaar. Bovendien neemt de kans op fouten af en wordt het risico op fraude kleiner, aangezien alle transacties langs een beveiligd kanaal passeren.”

Klaar om u nog beter te begeleiden

“Dankzij de doorgedreven digitalisering als gevolg van de nieuwe regelgeving, zullen we betalingen verder kunnen optimaliseren”, besluit Erik Breugelmans. “Het is onze rol als bank om de vorderingen van onze klanten zo snel en vlot mogelijk te financieren. Zo kunnen ze eenvoudiger beschikken over hun werkkapitaal. Bovendien hebben we al een heel proces doorlopen op het vlak van automatisering op grote schaal, waardoor we ons snel kunnen aanpassen aan de nieuwe regels. We kunnen ook een beroep doen op de expertise van de BNP Paribas-groep. Die ontwikkelt momenteel een e-invoicing-oplossing voor grote bedrijven.”

Meer weten?

Beluister de aflevering over B2B e-invoicing.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top