Article

31.05.2021

Optimaliseer uw werkkapitaal met factoring

Hoe houdt u uw werkkapitaal gezond en bouwt u de nodige financiële flexibiliteit in? Factoring helpt op een snelle, correcte en aangepaste manier uw behoefte aan liquide middelen te financieren.

Het veiligstellen van liquiditeit is essentieel om uw behoefte aan werkkapitaal te financieren en uw bedrijf op elk moment vlot te doen draaien. En dat is precies wat factoring biedt. Het is een structurele oplossing om werkkapitaal te optimaliseren. In onderstaande video krijgt u in nog geen half uur tijd een helder beeld van wat factoring te bieden heeft.


Factoring biedt structurele maatoplossing

In ruil voor de overdracht van uw facturen aan een externe factormaatschappij, kunt u rekenen op een snelle en flexibele financiering, wordt de inning van uw facturen opgevolgd en beschermt u zich tegen een eventueel faillissement van uw klanten. Elke factoroplossing wordt op maat uitgewerkt zodat ze naadloos aansluit bij de behoeften van uw bedrijf. Ook voor bedrijven die internationaal actief zijn. In België besteedt vandaag 1 op 6 bedrijven facturen uit aan een externe factormaatschappij en eenzelfde tendens tekent zich af in andere Europese landen.

Hoe werkt factoring precies? Op welke manier maakt het u het leven gemakkelijker? En hoe gebeurt de prijszetting? In bovenstaande video geven Raf Spinoy, Area Manager Vlaams-Brabant & Limburg, en Jeffrey Lemmens, Head of Sales North, BNP Paribas Fortis Factor, u de antwoorden en delen twee klanten hun ervaring.


Hebt u nog vragen of wil u graag bespreken hoe factoring u kan helpen? Neem zeker contact op met uw relatiebeheerder of laat uw gegevens na via het contactformulier en wij nemen zelf contact met u op.
Article

03.04.2018

Vijf stappen om onbetaalde facturen te innen

Betalingsachterstanden en onbetaalde facturen wegen zwaar door op de financiële gezondheid van uw onderneming. Om uw kasmiddelen veilig te stellen, is een efficiënte invorderingsstrategie levensnoodzakelijk – uiteraard zonder de commerciële relatie met uw klanten uit het oog te verliezen.

Verzorg uw facturatie van bij het begin

De belangrijkste bouwsteen van een geslaagde invorderingsstrategie is een doeltreffende facturatie. Vooraleer uw bedrijf te maken krijgt met onbetaalde facturen, moet het er immers eerst alles aan doen om tijdig betaald te worden. Zorg daarom voor duidelijke, volledige en foutloze facturen. Dat is al een uitstekend begin om uw klanten aan te moedigen ze tijdig te betalen. Stel ook algemene voorwaarden op. Die bevatten onder meer een (redelijke) betwistingstermijn en de sancties die worden toegepast bij een betalingsachterstand. Zorg er tot slot voor dat uw facturatieproces perfect gesmeerd loopt. Denk daarbij aan de kwaliteit, de timing, de modaliteiten, enz.

Pas uw aanpak aan

Om weldoordacht te werk te kunnen gaan, moet u een duidelijk beeld hebben van de facturen die nog openstaan (over welke klanten, bedrijven, termijnen, enz. gaat het?). Een audit kan u helpen om de situatie correct in te schatten. Denk eraan dat elke context anders is en kan variëren naargelang uw sector, de omvang van uw bedrijf en uw marktpositie. De ene klant is bovendien de andere niet en vaak moet u uw strategie aanpassen. Uw beste klant die steeds op tijd betaalt, kunt u onmogelijk op dezelfde manier behandelen als een hardnekkige wanbetaler of een nieuwe klant (hebt u er trouwens aan gedacht om zijn solvabiliteit te checken voor u met hem in zee ging?). Conclusie: deel uw klanten op aan de hand van relevante criteria om op gepaste wijze te reageren.

Ga preventief te werk

Ook kunnen ingrijpen voor de uiterste betaaldatum is een belangrijk onderdeel van uw strategie. Hoe u dat aanpakt? Bijvoorbeeld door enkele dagen voor het einde van de betalingstermijn een mail te sturen. Het kost u bijna niets en zo geeft u een duidelijk signaal dat u begaan bent met uw financiën. Wilt u nog beter doen? Voeg dan een commercieel tintje toe aan de mail, door te vragen of de klant tevreden is over uw product, de verkoop of de prestatie. Dat zal hij zeker weten te waarderen. Een andere manier van anticiperen is uw commercieel team even naar de klant te laten bellen. Deze optie is uiteraard wat duurder. Welke aanpak u ook kiest, zorg steeds voor een goede coördinatie tussen de 'sales' en de administratieve afdeling van uw bedrijf.

Werk uw invorderingsstrategie uit

Worden uw facturen toch niet op tijd betaald, ondanks al uw preventieve inspanningen? Dan is het tijd om snel te reageren en uw schuldenaars aan te manen. Als u dreigt stappen te ondernemen, doe dat dan ook om uw geloofwaardigheid niet te verliezen. Hecht hierbij ook belang aan de inhoud, de vorm en de timing van uw herinneringsbrieven. Gebruik in uw eerste brief een beleefde toon, want iedereen kan wel eens iets vergeten... Reageert de schuldenaar nog steeds niet? Laat dan een tweede en (hoogstens) een derde aanmaning volgen. Dat kan met een aangetekend schrijven, eventueel via een advocaat voor de laatste herinnering. Wees steeds meer vastberaden, met name met een formele ingebrekestelling. Probeer de klant ook even te bellen tussen elke aanmaning (zeker de klanten die de moeite waard zijn). Dat is een uitstekende manier om tot een compromis te komen. U kunt de klant bijvoorbeeld voorstellen om in stappen te betalen, indien hij op dat moment een tekort aan kasmiddelen heeft. Een minnelijke schikking is in veel gevallen beter dan een vergeefse (en tijdrovende) strijd. Zeker wanneer u met de klant een duurzame commerciële relatie wilt uitbouwen.

Ga tot het uiterste... als het de moeite waard is!

Hebben uw aanmaningen geen enkel effect? Kon de klant geen goede reden geven? Probeerde u tevergeefs met bemiddeling? Dan is het misschien (en jammer genoeg) tijd voor de volgende stap: het gerecht. Een rechtszaak is, zoals u wellicht weet, de meest complexe, dure en vermoeiende methode om uw betalingen te innen. Daarom zijn ook niet alle facturen die inspanning waard. Bekijk dus goed om welke situatie het gaat (het bedrag van de factuur, de 'positie' van de klant in uw portefeuille, enz.). Bent u zeker dat u naar de rechtbank wilt stappen? Vraag dan ook het advies van een advocaat. Een rechtszaak betekent evenwel niet dat u van tevoren al hebt gewonnen (het kan immers gaan van een eenvoudige betalingsachterstand tot een betwisting van de factuur of zelfs het faillissement van de klant).

Onze ultieme tips!

Wat de afloop van uw invorderingsaanpak ook is, houd steeds een historiek bij van de 'tegenvallers' op het vlak van betalingsachterstanden en wanbetalingen van uw klanten. Dat overzicht kan achteraf immers nog goed van pas komen! Tot slot – last but not least – kunt u beslissen om het beheer van het klantenrisico (volledig of gedeeltelijk, in de begin- of eindfase) uit te besteden aan externe spelers. Denk bijvoorbeeld aan een advocaat, een gerechtsdeurwaarder of gespecialiseerde factoringbedrijven zoals BNP Paribas Fortis Factor. Die strategie kost meer geld, maar geeft u meer gemoedsrust, op voorwaarde dat u de juiste partner kiest natuurlijk.

Article

26.10.2022

Sustainable Future Forum: België als hub voor groene waterstof en de rol van de EU

België heeft sterke troeven als industriële en logistieke hub voor groene waterstof in West-Europa. Ondernemers, bankiers en de Europese Unie gaan in gesprek over de uitdagingen en opportuniteiten.

Tijdens het wereldwijde BNP Paribas Sustainable Future Forum van 18 oktober 2022 gingen 5 experts in het auditorium van het nieuwe Brusselse hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis in gesprek over de bijdrage van de Europese Unie tot de volledige uitrol van groene waterstof. Ook de strategische rol van België als industriële ‘waterstofpoort’ voor West-Europa kwam in het debat naar voren.

Waterstof, een schakel in de decarbonisering van de economie

Groene waterstof wordt gemaakt door elektrolyse van water met hernieuwbare energie. De EU beschouwt groene waterstof als een belangrijke hefboom om schone, betaalbare en veilige energie te voorzien bij de transitie naar een economie met een lagere CO2-uitstoot. Dat potentieel van duurzame H2 benutten, is veelbelovend en tegelijk complex. Toch hebben we met de situatie in Oekraïne, de hoge inflatie en energiecrisis, een momentum dat we kunnen gebruiken om die transitie te versnellen.

De rol van de EU: coreguleren en cofinancieren

Europa ondersteunt de uitrol van groene waterstof voornamelijk op twee vlakken. Allereerst werkt de Europese Unie aan een duidelijke regulering voor de industrie en de markt. Zo kunnen duurzaamheidsquota voor transport en de industrie de markt stimuleren. Daarnaast is rechtszekerheid van groot belang om privé-investeerders aan te trekken voor de dringende uitbouw van veel hoogtechnologische infrastructuur.

De EU neemt het voortouw met concrete acties en de financiering van projecten. Dat neemt niet weg dat er voor zo’n 40% nood is aan privé-investeringen. Die middelen zouden relatief makkelijk beschikbaar moeten zijn, want het gaat eigenlijk over kleine bedragen in verhouding tot de huidige investeringen in klassieke brandstoffen. Bedrijven als Engie en DEME financieren nu al grote projecten en zijn bereid dat nog meer te doen als er een langetermijnperspectief voorhanden is. Er is daarnaast voldoende stimulans vereist, zodat ook aan de gebruikerszijde de vraag toeneemt. Willen we alle doelen bereiken, dan is samenwerking tussen alle stakeholders noodzakelijk, zowel binnen als buiten de Unie.

De Belgische troeven als hub voor duurzame moleculen

We blijven in Europa afhankelijk van landen die duurzame waterstof goedkoop kunnen produceren. Het is daarom van strategisch belang om de aanvoer van waterstof en andere duurzame moleculen te diversifiëren. Voor de in- en uitvoer, de opslag en de verwerking van groene waterstof heeft België tal van troeven als hub voor West-Europa.

België is centraal gelegen in een stabiele regio en heeft grote havens die het hinterland bedienen. Bovendien beschikt ons land al over een sterk netwerk voor CO2 en H2 en geniet het van offshore capaciteit met zijn ligging bij de Noordzee.

Financiering van waterstof-infrastructuur

Voor de financiering van waterstof kunnen we een sterke parallel trekken met de beginjaren van offshore windenergie. Toen hadden we ook nog veel vragen, maar vandaag is het kader voor windenergie duidelijk. Waterstof zal diezelfde evolutie doormaken. Zodra er een ‘level playing field’ is, zullen de investeringen volgen. Daarvoor kan BNP Paribas Fortis de bekende financiële producten aanbieden.

De sprekers

De vijf sprekers vertegenwoordigen de Europese Commissie, de wetenschap, een H2-producent uit de maritieme sector, de energie-industrie en de financiële wereld.

Carla Benauges
Hydrogen and Innovation Policy Officer at the EU Commission (DG CLIMA)

Christa Sys
Professor at University of Antwerp & holder BNP Paribas Fortis Chair Transport, Logistics and Ports

Herbert Jost
General Manager Hydrogen at DEME (dredging, land reclamation, offshore energy)

Eric Gosseye
Solutions and Partnerships Manager at ENGIE

Hendrik Deboutte
Energy, Resources & Infrastructure at BNP Paribas Fortis

Article

20.10.2022

CO2 Value trekt voluit de kaart van de koolstofvrije economie

Van duurzaam voetpad over modieuze jurk tot gesofisticeerde e-fuel. Tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst illustreerde CO2 Value, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, heel concreet hoe het afvangen en benutten van koolstof kan helpen om de economie te defossiliseren.

In feite is het eenvoudig. Bossen en oceanen kunnen CO2 die vrijkomt, absorberen. Maar de verbranding van fossiele brandstoffen, de industrie en het landgebruik zorgen voor een zodanige CO2-uitstoot dat de natuur dat niet langer aankan. Het gevolg is dat de aarde opwarmt. We moeten dus de uitstoot van CO2 verminderen en meer inzetten op hernieuwbare energie. Die oplossing is in de praktijk helaas minder eenvoudig, al bestaan er al heel wat veelbelovende technologieën om decarbonisatie te versnellen. En dat is precies waar CO2 Value zich voor inzet.

Circulaire koolstofeconomie

CO2 Value Europe, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, is een interprofessionele organisatie die de CCU-gemeenschap (Carbon Capture & Utilisation) vertegenwoordigt in Europa. Ze streeft naar een circulaire koolstofeconomie. CO2 Value Europe zoekt naar alternatieve manieren en technologieën om koolstofdioxide op te vangen en vervolgens te recycleren tot bruikbare duurzame grondstoffen voor onder meer brandstoffen, chemische producten en bouwmaterialen.

Spoedcursus CCU

Het publiek was tijdens de zesde editie van deze jaarlijkse bijeenkomst van CO2 Value dit jaar net iets meer divers dan anders. Naast leden konden ook geïnteresseerde bedrijven en klanten van BNP Paribas Fortis de bijeenkomst bijwonen. En dat deden ze talrijk. Het afvangen en benutten van koolstofdioxide is een hot topic. Heel wat bedrijven staan voor een duurzame transitie en willen decarboniseren. De aanwezigen kregen een spoedcursus ‘Wat is CCU’, al waren het toch vooral de concrete toepassingen die echt aanspraken.

Duurzaam voetpad

VITO, een Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling, gaf een voorbeeld van hoe CO2-mineralisatie de bouwsector duurzamer kan maken. Deze technologie leidt niet alleen tot een lagere CO2-uitstoot, maar slaat koolstofdioxide permanent op in waardevolle producten zoals bakstenen en tal van andere bouwmaterialen. Zo ligt er in Gent al een voetpad gemaakt uit duurzame stenen.

Dress to impress

Ook in de modesector kan CCU een verschil maken, zo bewijst LanzaTech. Zij zetten koolstofafval om in duurzame brandstoffen, stoffen, verpakkingen en andere producten die mensen in hun dagelijks leven gebruiken. Een daarvan is een synthetische vezel om kleding van te maken zonder aan comfort of stijl in te boeten.

E-methaan

Een belangrijke bron van CO2 zijn nog altijd de fossiele brandstoffen. Met het project Colombus slaan Engie, Carmeuse en John Cockerill de handen in elkaar. Ze ontwikkelen een alternatieve brandstof die de industrie en de vervoersector helpt te decarboniseren. CO2 die tijdens de kalkproductie vrijkomt, wordt afgevangen door Carmeuse en vervolgens gecombineerd met groene waterstof van Engie. Op basis daarvan produceert John Cockerill via electrolyse koolstofneutraal synthetisch methaan of e-methaan als alternatief voor fossiele brandstoffen. Een mooi voorbeeld van een circulaire koolstofeconomie.

Duurzaam partnership

Als partner van het eerste uur staat BNP Paribas Fortis 100% achter de missie van CO2 Value. Duurzaamheid zit in het DNA van de bank en dus moedigen we een nieuwe circulaire en industriële waardeketen zeker aan. Als bankier nemen we onze verantwoordelijkheid en werken we graag mee aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken.

Meer weten? Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

13.10.2022

Sylphar, Lansweeper en Qover winnen Private Equity Awards in 2022

Op 12 oktober werden de winnende bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet. Met de steun van private equity legden ze alle drie een opmerkelijk groeitraject af.

De winnaars van de Private Equity Awards 2022 zijn bekend. Het was al de vijfde keer dat BNP Paribas Fortis dit event organiseerde samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA). Naast een bekroning van Belgische groeibedrijven is dit een mooie gelegenheid om de meerwaarde van durfkapitaalinvesteerders in de verf te zetten voor zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven.

En de winaars zijn …

De drie winnaars werden geselecteerd uit negen genomineerden onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar.

Qover werd verkozen tot ‘Venture Company of the Year’. Deze award beloont jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.

Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren. Het bedrijf is klaar om internationaal op te schalen en werd geloofd om zijn innovatieve en disruptieve bedrijfsmodel.

Lansweeper sleepte de titel van ‘Growth Company of the Year‘ in de wacht. Deze categorie omvat ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.

Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren. Naast het neerzetten van een uitstekend financieel track record, slaagde het bedrijf erin om internationaal een stevige voet aan de grond te krijgen.

Sylphar won in de categorie ‘Buy-out Company of the Year’. Dit zijn ondernemingen die groei realiseren via een betrokken management en gesteund door een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten. Hun spectaculaire digitale transformatie van het verkoopproces, een sterke internationale expansie en een snelle productontwikkeling gaven de doorslag.

"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. De drie verdiende winnaars bewijzen dat stuk voor stuk", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.

Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Bron: Persbericht 

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top