Article

06.08.2018

Vijf redenen voor kmo’s om het beste uit LinkedIn te halen!

LinkedIn werd opgericht in 2003 en telt vandaag meer dan 500 miljoen gebruikers. Het platform blijkt een efficiënt hulpmiddel te zijn voor kmo's om hun imago een boost te geven, hun netwerk uit te breiden, talent aan te trekken of zelfs groei te genereren.

Een boost voor de verkoop

LinkedIn is een professioneel platform en dus ideaal om aan 'social selling' te doen. Dat betekent dat u gebruikmaakt van sociale netwerken in uw verkoopproces. Kmo’s kunnen hiermee hun omzet verhogen zonder daarvoor veel geld neer te tellen. Via 'Sales Navigator' begeleidt LinkedIn bedrijven in hun commerciële aanpak: de tool suggereert en identificeert nauwkeurig potentiële prospecten op basis van de behoeften van klanten en beschikt over een slimme commerciële functie om CRM-tools uit te breiden met informatie uit sociale netwerken. Voor deze dienst hebt u een betalende Premium-account nodig maar u kunt hem gedurende 1 maand gratis uittesten.

Recht op uw B2B-doel af

LinkedIn is ook een interessante tool om een inbound marketingstrategie (B2B) op poten te zetten. Met die aanpak kunt u anonieme bezoekers omzetten in leads (een commercieel contact bij prospecten), ze laten 'groeien' tot ze echte klanten worden en ze tot slot ook aan u binden. Hoe dat kan? Door regelmatig kwaliteitsvolle en relevante content mét call to action te produceren die op het 'juiste moment' in de aankoopcyclus van de klant zichtbaar wordt. Ook om traffic (leads) te genereren, zijn er verschillende functionaliteiten beschikbaar (de meeste wel betalend): zeer doelgerichte B2B-campagnes, display advertising, gesponsorde Inmails, landingspagina’s voor elke campagne, gesponsorde publicaties en ga zo maar door. Daarnaast zijn er ook nog specifieke contenttools zoals SlideShare en is het van groot belang dat uw bedrijfspagina correct ingevuld én aangevuld is (gratis!).

Een menselijk gezicht voor uw merk

Een van de specifieke kenmerken van LinkedIn, is de kracht van het individu binnen een bedrijf. Gebruikers houden ervan om een gezicht of levensloop te plakken op een merk of een bedrijf. Want mensen verbinden! Kmo's hebben er dus alle belang bij om in te zetten op dit element. Hoe? Door ervoor te zorgen dat de persoonllijke profielen van het ganse team volledig zijn: functietitel, samenvatting, ervaring, aanbevelingen, extraprofessionele activiteiten enz. De ideale gelegenheid om de waarden van het bedrijf uit te dragen en zijn eigen verhaal en dat van de kmo aan de buitenwereld te vertellen. De content over het bedrijf krijgt op die manier ook meer zichtbaarheid, omdat hij wordt gedeeld door de bedrijfsleiders en werknemers in hun eigen netwerken. Tot slot moet er een perfecte samenhang en synergie zijn tussen de persoonlijke profielen en de bedrijfspagina.

Trek talent aan

Sociale netwerken blijven een must om kandidaten te vinden en dat kan dankzij enkele sterke functionaliteiten. Eerst en vooral kunt u op LinkedIn een vacature publiceren die wordt verstuurd naar potentiële kandidaten en waarop zij makkelijk kunnen sollicteren. Verspreiden blijft de boodschap en alle kanalen moeten dan ook worden geactiveerd (persoonlijke pagina's, bedrijfspagina's, groepen enz.). Die virtuele 'mond-tot-mondreclame' kan misschien wel leiden tot die ene kostbare parel waar u naar op zoek bent. Kmo's kunnen bovendien gebruikmaken van verfijnde en gestructureerde zoektools die handig zijn om die ene witte raaf te vinden ... Tot slot is ook hier visibiliteit cruciaal: gebruik LinkedIn als een visitekaartje (met filmpjes over het dagelijkse leven in de kmo, activiteiten of specifieke content die in groepen wordt gepubliceerd, enz.) om potentiële kandidaten te overtuigen, die vandaag meer dan ooit op zoek zijn naar net dat tikkeltje meer.

Behoor tot de 'community'

Een van de grootste troeven van het platform is nog steeds dat u uw netwerk kunt uitbreiden. LinkedIn is ideaal om een professioneel netwerk uit te bouwen en het is een vrij 'open' platform. Tal van professionals (soms met enorme cultuurverschillen) zoeken contact, zelfs zonder dat ze elkaar ooit hebben ontmoet. Profiteren maar! Want wie weet wordt die oude vriend van op de universiteit die u al jaren niet meer hebt gezien ooit wel een belangrijke partner? Deze 'schat aan informatie' kan ook nuttig zijn om informatie te verzamelen bij mensen op het terrein (bijvoorbeeld wanneer uw bedrijf zich ook in het buitenland wil gaan vestigen). Om bij de community te horen, is actief zijn de boodschap! Dat kan bijvoorbeeld in groepen die verband houden met uw activiteiten- of expertisedomein, door content van uw relaties te delen of door influencers of bedrijven te volgen. 

Article

21.03.2016

Sociale media bij e-commerce: beste vriend of ergste vijand?

De enorme populariteit van sociale media brengt nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe struikelstenen. Wat zijn de recentste trends? En hoe speelt u erop in?

Sociale media zoals Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, enz.lijken cutting edge, maar het principe is zo oud als de straat: mond-tot-mondreclame. ‘Word of mouth’ heet dat in marketing-Engels, ook wel eens afgekort tot WOM. Zelfs in de hoogdagen van de massamedia bleven positieve aanbevelingen van buren, familie en vrienden belangrijk voor het succes van een bedrijf. Kranten, tijdschriften en televisiereclame waren weliswaar het eerste kanaal waarlangs consumenten een nieuw product leerden kennen. Maar mond-tot-mondreclame bleek een doorslaggevende rol te spelen bij de stap waar het uiteindelijk om draait: aankoopgedrag. Consumenten deelden ervaringen en stuurden zo mee het aankoopgedrag van hun medeconsumenten. Vandaag gebeurt dat meer dan ooit via sociale media.

Sociale media zijn namelijk de hedendaagse, meer gesofisticeerde en supersnelle opvolger van ouderwetse mond-tot-mondreclame. Het is een katalysator. Via sociaalnetwerksites kunnen mensen sneller dan ooit van gedachten wisselen, ervaringen delen, hun ontevredenheid ventileren, ...

Daarnaast verkiezen steeds meer consumenten ‘social search’ boven zoekmachines als Google om informatie op te sporen. Ze speuren dus bewust niet het hele internet af, maar polsen vrienden op Facebook of contacten op LinkedIn of Twitter. Dat versnelt de zoektocht en maakt het resultaat ook betrouwbaarder. Het idee is dan: als X het goed/lekker/mooi vond, dan zullen wij het waarschijnlijk ook wel goed/lekker/mooi vinden. Bovendien is er nog eens de mogelijkheid om vragen te stellen en echt te converseren over het product of de service waarover je informatie zoekt.

Consumenten praten (offline en online) over allerlei soorten producten, van nieuwe wasmiddelen tot en met nieuwe automodellen. En het zijn niet alleen jongeren die hun ervaringen delen over merken en producten. Jong en oud, man of vrouw: iedereen doet het. Al die aanbevelingen tussen consumenten zijn goud waard.

Ter illustratie: computerbouwer Dell gaat ervan uit dat 25% van zijn klanten voor zijn merk kiest na een aanbeveling van een andere gebruiker. De gemiddelde aankoopwaarde per klant bedraagt ongeveer 210 dollar. Op basis daarvan wordt de waarde van elke aanbeveling geschat op 42 dollar. Hoe meer consumenten Dell kan overtuigen om zijn producten te promoten, hoe luider de kassa rinkelt.

Maar het omgekeerde is evengoed waar: slechte mond-tot-mondreclame kan nefaste gevolgen hebben. Zeker in dit tijdperk van sociale media doet een slechte reputatie als een vuurtje de ronde.

Een goede sociale media-strategie is alles!

De sociale media gaan niet meer weg. Voor ondernemingen is het dan ook belangrijk om een goede sociale media-strategie op te bouwen. Dat begint met nadenken over welk kanaal je wilt gebruiken voor welke content en met welke doelstelling. Wat houdt u best in het achterhoofd?

  • Content (de boodschap aan de consument) blijft het allerbelangrijkste, maar het belang van segmentatie neemt toe. Het publiek is gevarieerd, en dus is niet alle content en elk kanaal geschikt voor iedereen. Als onderneming deelt u uw doelpubliek best op in subdoelgroepen. Per subdoelgroep kiest u dan specifieke content en een kanaal.
  • Creëer real-time content: leg op voorhand een aantal key moments in het jaar vast en speel daarop in. Terug naar school, zomervakantie, sinterklaas, valentijn, ... het zijn topics die elk jaar terugkomen en waarop een onderneming handig kan inspelen. De kunst is om een goede link te vinden tussen het key momenten uw product. Wees daarbij creatief. Als een boekentassenmerk eind augustus uitpakt met content, dan zal het een originele invalshoek moeten gebruiken om niet voorspelbaar over te komen.
  • Sociale media worden een overwegend mobiel verhaal: consumenten schakelen massaal over op smartphones en tablets. De vier bekendste sociale netwerken zitten niet toevallig in de lijst van meest gebruikte mobiele apps: Facebook, YouTube, Instagram en Twitter. Uw content (zowel op de website als op sociale media) zal dus in elk geval mobielvriendelijk moeten zijn.
  • Het belang van customer care neemt alleen maar toe. Meer dan ooit zullen consumenten sociale media gebruiken om informatie te zoeken, vragen te stellen en opmerkingen te maken.
Article

21.03.2016

Uw conversation manager: onmisbaar en altijd online

Onder invloed van sociale media evolueert de klassieke marketingmanager steeds meer naar een conversation manager: iemand die de communicatie tussen consumenten faciliteert, zowel de communicatie tussen de klanten onderling als de communicatie tussen de klanten en het bedrijf.

Enkele kernpunten uit het takenpakket van de conversation manager:

  • ‘Branded fans’ verenigen en activeren. Zij zullen uw merk aanraden bij vrienden en familie.
  • Luisteren naar wat de mensen over uw onderneming of merk vertellen en hen actief laten meedenken over uw producten en strategie.
  • Content creëren die het waard is om verspreid te worden en zo conversatie stimuleren.
  • Die conversatie managen.
  • Via customer care zeer klantgericht en -vriendelijk werken, door sneller te reageren en meer te leveren dan de klant verwacht.

Sommige ondernemingen zijn groot genoeg om een voltijdse conversation manager in dienst te nemen. In andere gevallen zal een medewerker de rol deeltijds op zich nemen. Een derde mogelijkheid is om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Caroline Hombroukx, conversation manager bij het contentmarketingbedrijf Head Office:

“Welke optie je ook kiest, de communicatie in sociale media moet persoonlijk overkomen. Niet voor niets hebben grote bedrijven als Telenet en Belgacom een fictieve persoon gecreëerd om met klanten om te gaan, respectievelijk Charlotte en Eva. De conversation manager moet het bedrijf en de sociale media-strategie ervan ook zeer goed kennen. Daarom kan het een voordeel zijn als iemand van het bedrijf zelf die rol speelt. Die persoon zit aan de bron om informatie te verspreiden, kan snel een fotootje maken en posten, ...

Deze taak is niet iedereen gegeven. Een conversation manager moet ervaring hebben met sociale media, een vlotte communicatiestijl en pen hanteren en empathisch, positief en oplossingsgericht met klanten kunnen omgaan. Een voorafgaande training is geen overbodige luxe, zodat de medewerker goed doorheeft wat de contentstrategie van het bedrijf is. Het publiek is gevarieerd en onvoorspelbaar. Je moet telkens opnieuw beslissen of bepaalde content wel of niet geschikt is voor je doelgroep. En het is geen nine-to-five job: de onlinewereld draait ook ’s avonds en in het weekend door.”

Een conversation manager van een extern bedrijf inhuren, heeft als voordeel dat de expertise in principe aanwezig is. In dat geval bestaat de uitdaging erin om het bedrijf zo goed te kennen en aan te voelen, dat de klant de indruk heeft dat hij of zij een conversatie met een echte medewerker voert.

Boos is uit den boze

Klassieke marketing en reclame zijn eenrichtingsverkeer. Werkt het niet, dan is dat zonde van het geld. Maar boze commentaren zul je in de regel niet krijgen. Een bedrijf dat zich op Facebook, Twitter of andere social media waagt, mag zich echter wel aan commentaar en reacties verwachten. Ook negatieve reacties. Caroline Hombroukx:

“Via social media staat de consument plots naast je op tafel te kloppen. Het is belangrijk om daar goed op te antwoorden. Zelf boos worden is uit den boze. Je moet met begrip reageren en tonen dat je de vraag of de klacht ernstig neemt. Alle mensen die de discussie meevolgen, moeten zien dat de onderneming snel antwoordt en een oplossing probeert te vinden. Als er een fout gemaakt is, mag je dat ook open en eerlijk toegeven. Je kunt het probleem ten slotte best als iets positiefs voorstellen: als een opportuniteit om je merk, product of dienstverlening te verbeteren. Uiteindelijk moet je natuurlijk ook een passende oplossing vinden. Blijft de klager té negatief, dan probeer je die persoon af te leiden naar een privékanaal: een privébericht op Facebook, een direct message op Twitter, een e-mail of een telefoontje.”

Enthousiast en met begrip reageren werkt ook goed als de consument positief communiceert over uw merk, onderneming of dienstverlening. Die consument bedanken, versterkt de banden tussen bedrijf en klant. Caroline Hombroukx:

“De dialoog met de doelgroep is een kans om via opbouwende kritiek je product of werking te verbeteren. Geef klanten het gevoel dat ze betrokken zijn, dat creëert een sterke relatie. Als je bijvoorbeeld een magazine uitgeeft of een postercampagne opstart, kun je de klanten via Facebook zelf laten kiezen uit drie mogelijkheden voor bijvoorbeeld de lay-out of de titel. Alles wat de klanten activeert, kan hun engagement alleen maar versterken.”

Sociale media do’s en don’ts

  1. De consument heeft altijd gelijk (ook als dat niet zo is)
  2. Wees open, eerlijk en vriendelijk
  3. Hanteer een persoonlijke stijl
  4. Reageer snel als er vragen of reacties komen
  5. Blijf positief en toon begrip
  6. Doe alles om de klanten te activeren
  7. Geef af en toe een cadeautje weg
  8. Vermijd politieke thema’s
Article

18.11.2016

Big data: 6 vragen voor u ermee aan de slag gaat

Big data zijn een nieuwe activaklasse voor bedrijven. Ze begrijpen, ontwikkelen, beschermen en vooral laten opbrengen in de digitale transformatie is dan ook een must. Wij geven u enkele denkpistes als basis voor uw strategie.

Bestaat er een cursus over big data?

De meeste universiteiten in de wereld zetten mee in op big data. Analyse wordt steeds vaker gebruikt in onderzoek en om het leven en de keuzes van studenten op de campus makkelijker te maken. Toch bestaan er nog weinig opleidingen over dit fenomeen. Sommige onderwijsinstellingen bieden sinds kort wel een eigen diploma en programma aan om hun toekomstige generatie van 'data scientists' op te leiden.

Moet ik mijn personeel opleiden?

Uiteraard. Maar om uw IT-teams op te leiden of up-to-date te houden, kunt u ze moeilijk opnieuw naar de schoolbanken sturen. Overal in ons land worden verschillende opleidingen georganiseerd door gespecialiseerde centra. Na een opleiding van twee dagen hebt u al een goed inzicht in de specifieke problemen van big data en de mogelijke technische oplossingen.

Moeten we een 'data scientist' aanwerven?

Niet noodzakelijk. Een cijfer ter illustratie: vorig jaar waren er 4,4 miljoen banen in dit domein waarvan slechts 40 procent werd ingevuld. Niet elk bedrijf heeft het budget om een 'data scientist' in huis te halen. U kunt in eerste instantie ook een beroep doen op een zelfstandig consultant om uw bedrijf te laten kennismaken met de wereld van de big data. 

Welke technieken zijn vereist?

Technieken als 'machine learning' en 'data mining' zijn essentieel in alle vakgebieden rond big data. Hiermee volbrengt u moeilijke taken of taken die onmogelijk uitgevoerd kunnen worden door de klassiekere algoritmen. Via 'Data Visualization' kunt u het resultaat van uw gegevensanalyse op een overzichtelijke manier presenteren.

Welk sleutelwoord moet ik zeker onthouden?

Hadoop! Wat Microsoft Office voor de productiviteit en Apache voor het web zijn, zijn applicaties in de wereld van de big data. Hadoop is hoogstwaarschijnlijk de hoeksteen van uw strategie, want zonder deze expertise krijgt u big data onmogelijk onder de knie. Hadoop is een gedistribueerd opensourcesysteem om gegevens op te slaan. Het systeem is uitermate schaalbaar en bestand tegen pannes. Wat doet het precies? Hadoop verwerkt en analyseert massa's nieuwe en oude gegevens en haalt er significante kennis uit die nuttig is voor de strategie van een bedrijf. De componenten worden de bouwstenen bij uitstek voor uw experten in Spark, Hive, Pig, MapReduce en HBase.

Zijn big data interessant voor een kmo?

Zeker! Bij marketingcampagnes bijvoorbeeld kunt u dankzij big data uw gegevens sorteren om een eenduidig beeld van de klant te krijgen. En met segmentering kunt u uw campagne optimaliseren. Dankzij gegevensanalyse kunt u ook inspelen op het gedrag van uw klanten. Uiteraard heeft een kmo niet hetzelfde budget als een grote groep. Een kmo moet zich dus voornamelijk concentreren op de gegevens die echt nuttig en noodzakelijk zijn om zo een sterkere band te creëren met de klant. 

Article

22.12.2016

Mis de trein van de maatschappelijke verantwoordelijkheid niet

De consument vraagt niet alleen maar kwaliteitsproducten, hij wil ook bedrijven die zijn waarden delen. Het voorbeeld van B Corp zou de commerciële strategie van nieuwe ondernemingen wel eens kunnen veranderen.

In 1970 schreef economist Milton Friedman in New York Times Magazine: "The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits" (het is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijf om zijn winst op te trekken). Die vernieuwende redenering, die een echte trendbreuk vormde met de praktijken uit die tijd, kon niet meteen overtuigen. 40 jaar lang was de essentie van bedrijfsvoering de aandeelhouders een zo groot mogelijk rendement van hun investering bieden en hadden raden van bestuur vooral oog voor de winstwaarde. Daartoe hebben ze de hefboom van ontslagen en herstructureringen gebruikt en bekommerden ze zich maar weinig om het milieu.

Nochtans is winstmaximalisatie voor de beleggers, iets wat oorspronkelijk een economische oplossing moest zijn, zoals Steve Denning in 2011 benadrukte, uiteindelijk een echte ziekte geworden. Volgens de auteur zijn de limieten van het model nu wel bereikt. De cijfers bewijzen het: de ROI van het kapitaal is vandaag 25% van wat het in 1965 was.

Verantwoordelijkere groei

In 2016 zijn de zaken veranderd. Er is een ommekeer aan de gang naar een maatschappelijk geweten, meer transparantie en authenticiteit, waarden waaraan uitdrukking wordt gegeven door een beweging waartoe we nu grote namen rekenen zoals Ben and Jerry's en Warby Parker, de B Corp-certificering. Dat heel populaire label wordt toegekend door een non-profitstructuur, B Corp, die nu al aanwezig is in 50 landen en al door meer dan 2.000 ondernemingen wordt gebruikt. Een daarvan is het Belgische Ecover.

De oprichter van B Corp, Jay Coen Gilbert, kon tijdens de Net Impact Conference 2016 zijn model toelichten:

"De tektonische platen van de zakenwereld brokkelen af onder onze voeten. Soms gaat het om onmerkbare verschuivingen, maar deze beweging is van zo'n aard dat het landschap verandert waar we bijstaan. We zien een nieuwe vorm van kapitalisme ontstaan die de vorige zal vervangen." Voor hem is maatschappelijke verantwoordelijkheid niet langer een zaak van de grote ondernemingen alleen, maar van de hele handel in goederen en diensten, rond een gemeenschappelijk project: "De creatie van waardige, verantwoordelijke jobs met oog voor het milieu en met de bedoeling ongelijkheid en armoede te bestrijden."

Is Occupy Wall Street de oplossing? Nee, stelt Jay Coen Gilbert:

"Vaak beweren populistische bewegingen dat zij het antwoord hebben op het falende economische systeem, maar dat zijn maar holle woorden. Hoop volstaat niet om een grondige veranderingsstrategie uit te voeren. De geschiedenis heeft bewezen dat je een leefbaar en duidelijk alternatief moet kunnen bieden om daartoe te komen. En volgens ons moet dat in de eerste plaats van de ondernemingen zelf komen." De grootte ervan doet er tegenwoordig zelfs niet meer toe.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top