Article

12.12.2016

'Lokaal' is goed voor uw toevoerketen

Landen die de voorbije jaren de deuren van hun fabrieken hebben gesloten, dragen bij tot de terugkeer van een lokale industrie. Directe verkoop is misschien een vaste waarde geworden in ons economisch klimaat.

Sinds begin 2016 dalen de internationale handelsvolumes. Voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog is een handelsverdrag met de Verenigde Staten in een periode van groei afgesprongen. De twee Amerikaanse presidentskandidaten verzetten zich onlangs tegen het trans-Atlantische verdrag en gingen helemaal voor 'Made in the USA'. Het Verenigd Koninkrijk koos voor een brexit. In België hield Wallonië het been stijf tegen het CETA-verdrag tussen de Europese Unie en Canada. Met andere woorden: de globalisering is nog lang geen feit.

Uit een enquête van SCM World blijkt dat er in de toeleveringsketen in de Verenigde Staten drie keer zoveel ondernemingen zijn die personeel aanwerven als ondernemingen die personeel ontslaan. We zien dezelfde beweging in Europese landen zoals Duitsland, Nederland (en zelfs Groot-Brittannië), zoals blijkt uit de illustratie hieronder.

(Bron: SCM World http://www.scmworld.com/wp-content/uploads/2016/11/161103-November-KOM_Image1-Web.png)

Made in China stond synoniem met lage prijzen. Maar dat paradigma is veranderd.

In de jaren 90 is de internationale handel twee keer sneller gegroeid dan de internationale economie. Europa heeft zich verenigd rond een gemeenschappelijke munt. China is de fabriek van de wereld geworden. De tarieven zijn gedaald, net zoals de transportkosten. En toch, als we de New York Times mogen geloven, is de Walmart-revolutie voorbij. Zo is China op de oude manier toegetreden tot de club van welvarende landen: het heeft zijn fabrieken gebruikt om een middenklasse te creëren. Wat Europa betreft, maakt de economische stagnatie de signatuur van de handelsstromen ingewikkelder.

Conclusie: lokaal is aan een terugmars bezig en herschrijft de regels van de toevoerketen. Waarom? 

Hoe groter de afstand, hoe duurder

We mogen niet vertrouwen op de capaciteit van containers en de daling van de olieprijs. De transportkosten van Azië naar Europa zijn hoger en riskanter dan vroeger. En daar komt ook nog eens de onzekerheid rond de handelsregels bij.

Lokaal is flexibeler

Het voorbeeld van Trellebord in Zweden is bijzonder verhelderend. Deze kmo heeft beslist robots in te zetten om een deel van het werk te automatiseren in een land waar de lonen onder zware druk staan zonder voor een verhuizing te moeten kiezen.

Voor Kevin O'Marah, supply chain expert bij SCM World is de beste verdediging van de westerse industrie tegen de verwoestende beperkingen van de toevoerketen niets anders dan de creatie van flexibele platformen. Hoe meer deze vitale bijdragen kunnen worden gedeeld, hoe meer ondernemingen lokale productie kunnen ondersteunen met beperkt risico voor het systeem wat logistiek betreft. Dat geldt voor Mondelēz in de voedingssector, maar ook voor het Europese BMW in de automobielsector.

Article

17.09.2021

Welk bedrijf verzilvert zijn nominatie voor Leeuw van de Export?

Op woensdagavond 29 september reikt FIT voor de 20ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Camco Technologies, Container Technics, Locinox, Molecubes, OTN Systems of Sylva?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen behaalden. We stellen de zes genomineerden graag kort aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen en ontdek op 29 september om 18 uur wie de strafste exporteurs zijn via livestream op www.leeuwvandeexport.be.

Genomineerden in categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Container Technics uit Wijnegem

Container Technics is al bijna vier decennia specialist in ladingzekeringen. Het bedrijf verkoopt materialen om cargo vast te zetten op schepen en bouwde een sterke reputatie op in de rederswereld. Omdat er nauwelijks Belgische rederijen zijn is Container Technics altijd een internationale kmo geweest. Vandaag zijn ze een allround partner van scheepseigenaars overal ter wereld.

CEO Wim Ledegen: “Voorlopig beheren we onze centrale stock vanuit onze thuisbasis, maar we overwegen te decentraliseren. Italië, de VS of Dubai komen daarvoor in aanmerking. Hoe dichter we met onze materialen bij de grote havens en scheepswerven zitten, hoe groter onze reactiesnelheid en flexibiliteit.”

www.containertechnics.com

Molecubes uit Gent

Molecubes ontwikkelt en bouwt compacte scanners voor moleculaire beeldvorming. Alle hardware, software en technologie zijn van Vlaamse bodem. De toestellen brengen organen, tumoren of de werking van geneesmiddelen in beeld. Tijdens het corona-onderzoek leverde het bedrijf het enige type scanner dat in sterk beveiligde virologische labo-omgevingen kan worden ingezet. Vandaag zijn er al Molecubes-scanners aan het werk in 14 landen, met de Verenigde Staten op kop.

Cofounder Ewout Vansteenkiste: “Verre bestemmingen zijn zeker een doel met China en Zuid-Korea als kers op de taart. We zijn een jong bedrijf en er is nog zoveel onontgonnen potentieel. Samen met onze partners bekijken we hoe we ons productgamma verder kunnen differentiëren en verkennen we volop andere toepassingsgebieden voor onze toestellen.”

www.molecubes.com

Sylva uit Lievegem

Sylvia is een plantenkweker en al zeven generaties lang een familiebedrijf. Vandaag vertrekken jaarlijks 25 miljoen planten naar 40 verschillende landen, waaronder een aantal verre markten. Het bedrijf groeide doorheen de jaren gestaag uit tot een vaste waarde in bos- en haagplanten, sinds 2003 ook internationaal. Vandaag heeft Sylva zes lokale vertegenwoordigers en de ontsluiting van veelbelovende verre exportlanden als Rusland en China staat op de agenda.

General manager Tim Van Hulle: “Noord-Amerika lonkt. Alleen maakt de fytosanitaire wetgeving het momenteel nog niet mogelijk om planten uit ons land in te voeren in de VS en Canada. Maar we zijn klaar om dat gigantische potentieel te ontginnen zodra die markt zich wél opent voor Belgische planten.”

www.sylva.be

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Camco Technologies uit Heverlee

Camco Technologies is een pionier in terminalautomatisatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in oplossingen voor containeridentificatie en -tracking. Na Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Finland kregen ze voet aan de grond in de Verenigde Staten. Procesautomatisering, de nieuwste cameratechnologieën, technieken voor microlokalisatie, artificiële intelligentie… Technologische innovatie is een must voor Camco Technologies.

CEO Jan Bossens: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel.”

www.camco.be

Locinox uit Waregem

Locinox is een familiebedrijf dat mechanische, elektromechanische en toegangscontroleproducten ontwikkelt en produceert voor fabrikanten en installateurs van hekwerk en poorten zoals sloten, scharnieren, hydraulische pompen, elektromotoren, codeklavieren. Twee derde van de toegevoegde waarde haalt Locinox uit het productassortiment zelf, de rest uit dienstverlening errond. Het bedrijf zet voluit in op technologische innovatie en duurzaamheid.

CEO Mik Emmerechts: “Export zit in de genen van Locinox. Als maakbedrijf in zo’n specifieke branche kan je gewoon niet onder je kerktoren blijven. Tegenwoordig komt 90% van onze omzet uit export en zijn we Europees marktleider in onze niche-industrie.”

www.locinox.com

OTN Systems uit Olen

Dit technologiebedrijf mikt met zijn toepassingen bewust op energie en transport, twee industriële sectoren die wereldwijd in volle transformatie zijn. Hun technologie laat toe om verouderde telecominfrastructuur te migreren en de nieuwe netwerken vervolgens efficiënt te beheren. OTN Systems is ondertussen actief in meer dan 70 landen en op elk continent actief.

Chief Product Officer Jurgen Michielsen: “Onze technologie verschilt niet veel van die van de telecommastodonten, maar wij ontwikkelen en implementeren wel volledig op maat van onze industriële klanten. We zoeken continue naar innovatie en differentiatie ten opzichte van de grote marktspelers. Dat doen we door spitsvondig uit de hoek te komen en dankzij onze menselijke aanpak.”

www.otnsystems.com

Ontdek op 29 september om 18 uur via livestream wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be of surf de dag zelf naar de website.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wil u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2021

Article

10.09.2021

Leeuw van de Export brult na 20 jaar nog even krachtig

Op 29 september reikt Flanders Investment & Trade voor de 20ste keer zijn Leeuw van de Export uit. FIT bekroont zo niet alleen straffe exportresultaten, maar wil met die succesverhalen ook andere bedrijven inspireren om zelf de grens te over te steken. Iets waar BNP Paribas Fortis als sponsor van dit event voor de volle 100% achterstaat.

Waarop moeten exporteurs letten die de internationale markt willen veroveren? We vroegen het aan Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions, en tevens jurylid voor deze 20ste editie van Leeuw van de Export.

Wat mogen kandidaat-exporteurs verwachten aan het begin van hun exportavontuur?

“Exporteren is een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van een bedrijf. Maar plots komen ondernemers in contact met een compleet andere en meestal onbekende omgeving. De importreguleringen in de afzetmarkt zijn vaak anders, net als de fiscale en juridische regels. Bij internationale betalingen horen wisselrisico’s. En dan zijn er nog de specifieke documenten en producten die nodig zijn voor buitenlandse handel. Heel wat nieuwe zaken om rekening mee te houden.”

Op welke manier kunnen bedrijven zich daarop voorbereiden?

“Door zich vooraf grondig te informeren over de spelregels die gelden op hun nieuwe buitenlandse markt. Elk bedrijf kan daarvoor een beroep doen op lokale instanties, zoals de buitenlandkantoren van FIT, of op hun bankier. Zij maken nieuwe exporteurs wegwijs in de toch wel complexe internationale wereld. Daarnaast raad ik een lokale agent of vertegenwoordiger aan. Die kan helpen eventuele bottlenecks weg te werken die vanuit de thuisbasis niet altijd makkelijk op te lossen zijn. Bij BNP Paribas Fortis hebben we daarvoor onze dienst Trade Development. Rob Van Veen helpt ondernemingen hun eerste stappen te zetten op een nieuwe internationale markt. Zo’n externe begeleiding heeft weliswaar een prijs, maar het is een investering die op termijn geld bespaart.”

Hoe leren kandidaat-exporteurs een nieuwe markt kennen en welk advies geeft u hen mee?

“Nieuwe markten leert u kennen door simpelweg zo veel mogelijk buitenlandse tegenpartijen te bezoeken. Zie het wel niet meteen te groots: eerst wandelen en ervaring opdoen, en dan pas lopen. Aan beginnende exporteurs zeg ik verder altijd: exporteren is sexy, maar betaald worden nog veel meer. Het risico op niet-betaling wordt nog te vaak onderschat. Zelfs door bedrijven die al heel wat internationale ervaring hebben. Wij adviseren klanten altijd om de worstcasescenario’s vooraf in kaart te brengen en de nodige mitigaties in te bouwen. Beter voorkomen dan genezen!”

Hoe kunnen exporteurs zich beter wapenen tegen onvoorziene omstandigheden?

“De COVID-19-pandemie toonde goed aan hoe belangrijk diversificatie is, zowel wat aanlevering of productie van goederen betreft als in de keuze van exportlanden. Economisch lijkt het misschien voordeliger om in een ver land met goedkope arbeid te produceren of van daaruit te importeren, maar zorg toch altijd voor een plan B.”

Welke evolutie zou een grote meerwaarde zijn voor internationale handel?

“We hebben nood aan digitale beveiligde platformen voor internationale handelstransacties waarmee alle belanghebbende partijen op een veilige manier documenten digitaal kunnen raadplegen en uitwisselen. Dat verkort niet alleen de doorlooptijd van internationale transacties, maar zou ook een enorme stap vooruit zijn op het vlak van duurzaamheid. Trade finance is zware en logge materie: het gaat om de uitwisseling van tonnen gegevens, waarvan helaas een groot deel nog op papier. Maar ik heb er vertrouwen in dat we stapsgewijs in de juiste richting evolueren. Veel internationale grootbanken, waaronder de BNP Paribas Groep, werken hier momenteel aan.”

Ontdek op 29 september om 18 uur via livestream wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be of surf de dag zelf naar de website.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wil u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.


Bron: Wereldwijs 2021

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top