Het onthaal- en integratieproces van nieuwe medewerkers – door specialisten ook wel 'onboarding/inwerkproces' genoemd – is essentieel om de slaagkansen van een nieuwe aanwerving te maximaliseren. Een nuttige oefening, zowel voor de werkgever als voor de nieuwe werknemer ...
Veel bedrijven hebben geen echte strategie voor het onthaal en de integratie van hun nieuwe medewerkers. Toch is dat traject essentieel. Doorgaans bestaat zo'n traject uit vier grote fases en duurt het volgens experten zo'n 90 dagen vooraleer de werknemer écht van start kan gaan.
- Compliance: aan welke basisregels moet de nieuwe medewerker zich houden? Denk bijvoorbeeld aan de wettelijke regels (contract enz.), het interne beleid en de bedrijfsreglementen.
- Duidelijkheid: neem alle twijfels weg over de taken, doelstellingen en verwachtingen die met de functie samenhangen.
- Bedrijfscultuur: deze fase wordt weleens vergeten. De bedoeling hiervan is dat de nieuwe medewerker alles te weten komt over zowel de formele als informele culturele normen van het bedrijf, de werking van de organisatie en de gewoonten en tradities binnen de bedrijfsstructuur (evenementen, relaties enz.).
- Connectie: deze fase is nog veel meer dan de kers op de taart, ze is een onmisbare stap om de integratie van de nieuwe medewerker op menselijk vlak te voltooien. Zorg er met andere woorden voor dat de nieuwe collega zich snel thuis voelt.
Praktische tips voor een succesvolle 'onboarding'
- Houd contact: vermijd elk gevoel van onduidelijkheid en zorg ervoor dat het onboardingproces aanvangt zodra de rekruteringsprocedure afgelopen is! Blijf in afwachting van de eerste werkdag in contact en vraag de nieuwe medewerker bijvoorbeeld naar zijn voorkeuren (computer, stoel enz.) om zijn bureau in te richten of welcome pack klaar te maken.
- Plan de eerste dag zorgvuldig in: een gestructureerde, volledige maar aangename eerste werkdag. Begin met een kort gesprek waarbij u de nieuwe medewerker op zijn gemak stelt en een aantal punten overloopt: de dag- en weekplanning, een toelichting over het bedrijf en/of het departement en uitleg over de eerste contacten en taken. Vergeet niet om de komst van de nieuwe medewerker te officialiseren: een mooie gelegenheid om hem voor te stellen aan de collega's. Bereid ook de middagpauze goed voor zodat de nieuwe collega niet alleen komt te zitten. Zorg tot slot voor een duidelijke interne procedure (checklist, wie doet wat, laatste check de avond ervoor ...) zodat alle materiaal aanwezig is en u een valse start kunt vermijden.
- Empathie, aandacht en enthousiasme: een nieuwe job is een grote stap en zorgt niet alleen voor nieuwe uitdagingen en motivatie, maar ook voor stress. De eerste dag is dus cruciaal op menselijk vlak en voor een eerste indruk krijgt u nooit een tweede kans! Wees dynamisch, toon oprecht interesse in de 'nieuweling', voorzie eventueel een welcome pack enz. Kortom, schenk aandacht en vertrouwen en niet alleen de eerste dag!
- Laat u bijstaan door 'peters/meters': een uitstekende manier om de nieuwe medewerker te helpen integreren. De rol van peter of meter is niet voor iedereen weggelegd. Kies dus de juiste mensen! Zeg hen ook duidelijk wat u van hen verwacht. U kunt bovendien nog een stap verder gaan en een echt 'mentorship'-programma uitwerken dat over enkele maanden loopt.
- Werk aan een ontwikkelingsplan, bijvoorbeeld van 30, 60 of 90 dagen met concrete doelstellingen (en indicatoren), elementen over het sociale leven in het bedrijf, maar ook met een gedetailleerd opleidingstraject. Een belangrijke stap, met name om vooruitzichten te creëren, duidelijke deadlines vast te leggen, een specifiek traject te bepalen, de inzetbaarheid van de nieuwe medewerker te versnellen enz. Wees transparant over de verwachtingen, maar focus niet alleen op de evaluatie. Probeer de nieuwkomer te begeleiden zonder hem een beklemmend gevoel te geven.
- Het bedrijf leren kennen: het is verstandig om de nieuwe medewerker alle aspecten van het bedrijf te leren kennen. Zo weet hij hoe de structuur in elkaar zit en kan hij ook zelfstandiger aan de slag. Hoe? Op het terrein (naargelang de activiteit) of via vergaderingen met sleutelpersonen uit andere departementen.
- Vraag regelmatig feedback: volg de nieuwe medewerker van dichtbij op tijdens zijn eerste weken in uw organisatie. Spreek regelmatig met hem zodat u zijn vooruitgang kunt evalueren, eventuele zorgen kunt wegnemen of kunt antwoorden op zijn vragen.
- Persoonlijke aanpak: een steeds terugkerende onboardingsstrategie is belangrijk, maar pas uw aanpak ook steeds aan aan het profiel en de evolutie van de nieuwkomer zelf.
25.06.2024
Uw transitie opstarten met Climact
Hoe zet u de eisen van de energietransitie om in strategische kansen? “Door pragmatisch en zorgvuldig te werk te gaan”, vertelt onze partner Climact.
“Wij bieden bedrijven begeleiding en advies op weg naar maturiteit op het vlak van de uitdagingen rond de klimaatopwarming. En dat houdt in dat we met een aantal eisen aan de slag moeten, zoals de duurzaamheidsrapportering die de Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) oplegt”, vertelt Jerome Meessen, Associate Partner bij Climact. “Wij zien erop toe dat bedrijven daar zelf ook toegevoegde waarde uithalen. De meest tastbare voordelen voor hen zijn een vermindering van hun energiekosten en/of de verbeterde veerkracht van hun leveranciers en klanten in het licht van de klimaattransitie. Daarin gaan we zorgvuldig en pragmatisch te werk. Zorgvuldig, want we baseren ons op cijfers en passen erkende methodes toe, zoals het Greenhouse Gas Protocol voor de berekening van de koolstofvoetafdruk, zonder in greenwashing te vervallen. En pragmatisch, want we houden altijd rekening met de realiteit van het bedrijf in kwestie.”
Een traject in 5 stappen
Maar hoe begeleidt Climact bedrijven en overheidsorganisaties concreet?
Jerome Meessen: “Om te beginnen, helpen we hen duidelijk zicht te krijgen op de uitdagingen van de klimaatverandering waar ze nu of in de toekomst mee te maken krijgen. Dat doen we door de kansen en risico’s in kaart te brengen, zoals de gevolgen van een hoge koolstofprijs of het risico op een overstroming in een productievestiging. Op basis daarvan evalueren we hun huidige impact, om te komen tot de koolstofbalans van hun activiteiten. De volgende stap is de toekomstvisie: samen met de bedrijven bepalen we duurzaamheidsdoelstellingen, waarbij we ons baseren op de internationale standaarden van de Science Based Targets. Vervolgens helpen we hen om een concreet transitieplan op te stellen en in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld door hen te helpen de inhoud en de specifieke kenmerken van een contract voor de aankoop van groene energie te bepalen. Tot slot begeleiden we bedrijven ook bij de communicatie over hun inspanningen, in lijn met de CSRD-vereisten.”
CSRD: administratieve rompslomp of strategische kans?
De CSRD is dit jaar in werking getreden, met een reeks rapporteringsregels die voor heel wat ondernemingen verplicht zijn. “Het doel van de richtlijn is te zorgen voor maximale transparantie over de stand van zaken rond de duurzaamheidstransitie van bedrijven”, legt Jerome Meessen uit. “De rapportering heeft betrekking op factoren in verband met ecologie, samenleving en goed bestuur (Environmental, Social, Governance – ESG). Zo’n rapport biedt daarmee ook aan externe spelers, met name de entiteiten die overwegen het bedrijf financiering te verstrekken, een objectief beeld van de al afgelegde weg, de klimaatambities en de blootstelling aan de risico’s van de klimaatverandering.”
“Dat rapport opstellen is een aanzienlijke administratieve last voor bedrijven”, horen we van Jérémy Robinet, coördinator van het partnerschap met BNP Paribas Fortis. “Je moet een gedetailleerde methodologie en precieze normen volgen, formulieren invullen, indicatoren aanleveren … Maar het is ook een prima aanleiding om een solide en gefundeerde transitiestrategie uit te werken die het bedrijf ten goede komt, ook qua reputatie. Met onze begeleiding winnen bedrijven tijd. Ze hebben de zekerheid dat hun rapport beantwoordt aan de reglementaire eisen, en hun ESG-aanpak krijgt waarde en zin.”
Climact, partner van BNP Paribas Fortis
Climact is een van de partners die BNP Paribas Fortis uitkoos om klanten te begeleiden los van de zuiver financiële kant van de zaak. “Op initiatief van de Relationship Manager van de bank gaan wij praten met bedrijven die vooruitgang willen boeken in hun energie- en duurzaamheidstransitie, specifiek op het vlak van hun decarbonisatiestrategie en om hun koolstofbalans op te stellen”, legt Jérémy Robinet uit.
Gilles Roumain, Sustainability Program Officer bij BNP Paribas Fortis en verantwoordelijk voor het partnerschap met Climact: “Via de samenwerking met Climact kunnen we onze klanten oplossingen aanreiken voor de decarbonisatie van hun activiteiten, en tegelijk onze eigen expertise op het gebied van decarbonisatie vergroten. Door hen die begeleiding aan te bieden, verkleinen we bovendien onze eigen koolstofvoetafdruk.”
“De bedrijven die de bank met ons in contact brengt, komen uit alle sectoren”, vertelt Jérémy Robinet nog. “Ze hebben een bepaalde minimale omvang, bijvoorbeeld een omzet van minstens 25 miljoen of een complexe toeleveringsketen. Het partnerschap heeft al geleid tot een 15-tal samenwerkingen, waaronder die met garagedeurfabrikant RE Panels.
We hebben hen in eerste instantie begeleid bij het opstellen van een koolstofbalans in overeenstemming met de Europese CSRD-verplichtingen. Daarop onderkende de directie het strategische belang van dat werk en vroeg ze ons om meer specifieke analyses uit te voeren, per product en productievestiging. Op die manier kon het bedrijf bepaalde ‘best practices’ op het spoor komen. RE Panels was opgetogen over onze aanpak. Voor elke doelstelling in de optimalisering van de koolstofvoetafdruk berekenden we de kosten, de winst en de nodige investering. Ze waren ook blij met de strikte afstemming op de internationale normen, want die is essentieel om greenwashing te voorkomen.”
10.02.2021
Wat met de mobiliteit na de coronacrisis?
De gezondheids- en economische crisis heeft alle sectoren in al hun aspecten getroffen. Onder meer de mobiliteit, zowel voor particulieren als voor bedrijven.
De mobiliteit evolueert elke dag. En deze evolutie is met de coronacrisis in een hogere versnelling geraakt. Heel wat mensen werden geïsoleerd en telewerken werd de norm in een groot deel van de wereld.
De coronacrisis heeft de bezorgdheden op het vlak van transport veranderd
Vanaf nu verplaatsen we ons niet langer op dezelfde manier. En onze bekommernissen zijn ook niet meer dezelfde. Volgens een rapport van BCG Consulting zijn de fysieke afstand en de netheid van het voertuig het belangrijkst voor respectievelijk 41 en 39% van de respondenten wanneer ze een transportmiddel moeten kiezen. Er is ook het fenomeen van de pre- en postcoronamobiliteit, aangezien de respondenten nu meer dan vóór de crisis geneigd zijn om te voet te gaan of hun eigen fiets, scooter of wagen te gebruiken.
Duurzame en alternatieve mobiliteit in de komende jaren
Het is niet zo dat de mobiliteit gewacht heeft op de coronacrisis om te evolueren. Het aandeel milieuvriendelijke voertuigen zal blijven toenemen, steeds volgens dezelfde verhouding. Tegen 2035 zullen de elektrische auto's meer dan 35% uitmaken van het aandeel nieuwe voertuigen en zal elektriciteit wereldwijd de overheersende aandrijfkracht zijn. Het aandeel zelfrijdende wagens zal ook toenemen, met 10% voertuigen van niveau 4 (die zich bijvoorbeeld zonder bestuurder kunnen verplaatsen) en 65% van niveau 2 of hoger.
Mobiliteit op maat van de werknemers, vanaf nu
De toekomst van de mobiliteit speelt ook vandaag al, met name voor de ondernemingen en de zelfstandigen. De noodzaak aan alternatieve verplaatsingsmiddelen is niet alleen voelbaar bij particulieren maar ook bij werknemers. Er is geen enkel vervoermiddel meer dat bij elke situatie past, maar we hebben wel een waaier aan mogelijkheden, afhankelijk van de behoefte van het moment. Elektrische wagens, hybride wagens, elektrische fietsen, een abonnement voor het openbaar vervoer, autodelen, leasing ... Deze middelen kunnen verschillende vormen aannemen en bijvoorbeeld worden gecombineerd in een mobiliteitskaart. Voordelig voor de medewerkers en managers van een onderneming, maar ook voor de samenleving zelf dankzij de kostenbesparing, de optimalisatie en het beheer van het wagenpark.
Ontdek onze mobiliteitsoplossingen op maat
28.01.2021
Op weg naar alternatieve mobiliteit
In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. We helpen u uw ambities voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te bepalen en waar te maken.
Samen verlagen we de ecologische voetafdruk van uw bedrijf, verbeteren we de mobiliteit van uw werknemers en geven we uw inspanningen een centrale plaats in de toegevoegde waarde van uw bedrijf. Kortom, we zetten in op een alternatief mobiliteitsbeleid.
Energietransitie
We helpen u om over te schakelen op alternatieve mobiliteit en nieuwe technologieën die uw ecologische voetafdruk verlagen. Onze SMaRT-benadering garandeert de beste energiemix in uw wagenpark, afgestemd op uw strategie en bestuurdersprofielen.
Alternatieve mobiliteit vergt nieuwe technologieën die hand in hand moeten gaan met nieuwe infrastructuren. Daarom bieden we niet alleen elektrische auto’s aan, maar ook de bijpassende oplaadoplossing. Via onze geïntegreerde dienstverlening bepalen we hoeveel oplaadpunten u nodig hebt, installeren we ze en beheren we het gebruik op het werk en bij de bestuurders thuis.
Zachte mobiliteit
Mobiliteitsbeheer houdt tegenwoordig meer in dan auto's of bestelwagens. Een 360°-benadering dringt zich op. Samen met u bepalen we uw mobiliteitsstrategie en -behoeften. Een groenere auto is maar een van de mogelijkheden. Met verschillende mobiliteitsbeheeroplossingen zoals de Mobility Card en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals fietsleasing, inspireren we u tot een flexibeler aanbod binnen uw organisatie.
Werknemers staan centraal
Als u de werknemers centraal zet, staat u sterker om bekwame medewerkers te vinden, tevreden te stellen en te behouden. Ga een stap verder dan een alternatieve mobiliteitsoplossing: neem hun veiligheid ter harte en laat hen een actieve rol spelen in het verwezenlijken van uw duurzame doelstellingen. Vertrouw op ons om hun veiligheid te verbeteren en nieuwe technologieën te integreren.
Operationele Leasing wordt aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR
Brussel BTW BE0403.199.702.
Actie enkel geldig van donderdag 21 januari
tot en met woensdag 31 maart 2021 en voorbehouden aan de professionele
klanten (zelfstandigen, vrije beroepen en kmo’s) van BNP Paribas Fortis en
Fintro.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt
slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen
zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.
27.01.2021
Mobiliteit, meer dan vier wielen
BNP Paribas Fortis biedt volledige mobiliteitsoplossingen aan. Soms is een vloot met alleen maar vierwielers niet genoeg voor uw mobiliteitsbehoeften.
Als betrouwbare partner kunnen wij u helpen bij elke stap – of pedaaltrap – in uw mobiliteitstraject.
Mobiliteitsanalyse en advies
Onze mobiliteitsmanagers kunnen samen met u en uw relatiebeheerder een toekomstgerichte mobiliteitsstrategie opstellen.
Eerst luisteren we naar u: wij willen uw behoeften en bekommernissen op het gebied van mobiliteit begrijpen. Dit is het vertrekpunt om tot de beste mobiliteitsoplossing voor u en uw bedrijf te komen. Wij bouwen daarbij verder op onze expertise, maar houden uiteraard ook rekening met het specifieke wettelijke en fiscale ecosysteem in België.
Nieuwe mobiliteitsoplossingen
Naast full service leasing bieden wij u ons core product aan, waarmee u toegang krijgt tot ons volledige mobiliteitsaanbod, een breed scala aan basisdiensten en diensten met toegevoegde waarde, zoals autodelen, carpoolbeheer, fietsleasing en mobiliteitskaarten. Alle mobiliteitsoplossingen en verwante diensten zoals parkeren, elektrisch opladen, brandstof, tol en carwash liggen binnen handbereik.
Beheer van uw mobiliteitsbudget
Wij helpen u en geven advies over de implementatie van het federale mobiliteitsbudget in uw bedrijf. Als dat te beperkt is voor uw specifieke behoeften en doelstellingen, kunnen we, zoals we al deden voor een aantal klanten, een gepersonaliseerde mobiliteitsbudgetoplossing ontwikkelen om uw mobiliteitskosten te beheren in lijn met het wettelijk kader.
We implementeerden al enkele kostenneutrale oplossingen op maat, waarmee onze klanten leasewagens kunnen combineren met leasefietsen of alternatieve mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf haalt zo zijn doelstellingen terwijl het zijn verplichtingen en beloften nakomt.
Die doelstellingen kunnen gaan van een ambitieuze CO2-agenda tot een concurrerend aanbod in de talentenoorlog of een oplossing voor het gebrek aan parkeerplaatsen.