Article

29.10.2020

Eerste groene hedge in België is een feit

BNP Paribas Fortis lanceert als eerste bank in België een groene hedge. Met dit product geeft de bank klanten de kans hun duurzame doelstellingen tot diep in hun bedrijfsvoering te integreren.

Duurzaamheid is vandaag verankerd in de missie van bijna elke onderneming. Bedrijven nemen tal van ecologische initiatieven en financieren duurzame investeringen met groene leningen. BNP Paribas Fortis gaat nog een stap verder en biedt haar klanten ook de mogelijkheid om via een groene hedge de indekking van het financieringsrisico een duurzaam kantje te geven.

Belgische primeur

Filip MoensDe eerste groene rente-indekking in België is een feit. “We zijn blij en fier dat we deze primeur met Katoen Natie konden realiseren als echte partners”, zo legt hoofd Corporate Solutions van de marktenzaal bij BNP Paribas Fortis Filip Moens uit.

“Katoen Natie had al een groene lening lopen bij ons en wilde het renterisico afdekken door te switchen van een variabele naar een vaste rentevoet via een zogenaamde renteswap. In plaats van te kiezen voor een gewone rente-indekking hebben we daar extra groene voorwaarden aan gekoppeld. Op die manier versterkt Katoen Natie zijn duurzaam engagement.”

Bij Katoen Natie ging het om een renteswap, maar een groene hedge kan evengoed toegepast worden op een wisselkoers- of inflatierisico. Bovendien is het geen vereiste om al een groene lening te hebben.

Duurzaam vangnet

De groene hedge stimuleert duurzaamheid, maar gaat nog verder en voorziet in een groen vangnet. Als de vooropgestelde voorwaarden niet gehaald worden, dan betaalt de klant een duurzaamheidspremie. BNP Paribas Fortis strijkt die premie niet zelf op, maar investeert die in een vooraf afgestemd ecologisch project. “Bij Katoen Natie kozen we bijvoorbeeld voor een project dat bomen aanplant. Het effect van dit product is dus dubbel. Enerzijds is het een stimulans voor de klant om zijn ecologisch engagement echt na te komen. Maar lukt dat om een of andere reden niet, dan wordt de extra premie die ze betalen besteed aan een groen project. Een win-win voor het milieu dus”, aldus Filip Moens.

Op maat van uw bedrijf

“De kracht van dit product schuilt in de ruime toepassing”, benadrukt Filip Moens.

“Bedrijven zonder groene lening, die wel meer duurzaamheid in hun bedrijfscultuur willen integreren, kunnen dankzij de groene hedge die ambitie echt concretiseren. De groene voorwaarden die eraan gelinkt zijn, worden immers in onderling overleg bepaald. Zolang ze voldoende ambitieus, haalbaar en meetbaar zijn, is veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de overschakeling naar 80% hernieuwbare energie, het wagenpark in vijf jaar tijd 100% elektrisch maken, maar ook zwerfvuil inzamelen als jaarlijkse teambuilding. Bedrijven kunnen voorwaarden bepalen die perfect aansluiten bij hun bedrijfscultuur. Hetzelfde geldt voor het back-up-project dat wij financieren als de voorwaarden niet gehaald worden. Ook daar kunnen ze kiezen voor een lokaal project dat hen na aan het hart ligt.”

Geen loze beloften

Een groene hedge versterkt bestaande groene projecten en onderstreept heel concreet een actief groen engagement. Het gaat dus om meer dan imago. “Dit product integreert duurzaamheid diep in de bedrijfsvoering en vraagt een serieus én concreet engagement van de klant” aldus Filip Moens. “Hij moet echt gemotiveerd zijn om iets aan het milieu te doen. Er komt best wat administratie bij kijken zoals een jaarlijks evaluatierapport en externe controles. Maar met deze groene keuze, maakt de klant wel degelijk een verschil.”

BNP Paribas Fortis wil als een echte partner op een positieve manier bijdragen aan projecten en de groei van bedrijven. De groene hedge sluit aan bij de huidige duurzame mindset van bedrijven en past perfect bij de strategie van de bank: samen met klanten bouwen aan een positieve, duurzame en zuivere toekomst.

Klaar om uw duurzame transitie te starten of verder te zetten? Benieuwd of de green hedge iets voor u is? Uw relatiebeheerder bespreekt graag met u wat de mogelijkheden zijn. U kan uiteraard ook altijd terecht bij uw contactpersoon van Global Markets.

Article

14.01.2020

De centrale partner op uw weg naar duurzame verandering? Uw bank!

Waarom zet een bank in op duurzaamheid? Het antwoord op deze vraag ligt voor de hand: bedrijven – de klanten van de bank – hebben meer dan ooit nood aan ondersteuning bij hun omschakeling naar duurzaamheid.

"Er is geen plan B, want er bestaat geen planeet B", zo verklaarde Ban Ki-moon tijdens de klimaatweek in New York in september 2014. De woorden van de voormalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties zijn blijven hangen omdat ze de situatie perfect samenvatten: de enige optie is 'in actie schieten'. Er wordt verwacht dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan deze verandering. Ook de banken dus! Ze hebben ook een goede reden: banken willen dat hun kostbare klanten het goed blijven doen en vooral ... dat ze klant blijven. Vanuit dit gemeenschappelijke belang wil de bank bedrijven ondersteunen in hun omschakeling naar duurzaamheid. Maar de rol van de bank gaat verder dan dat.

Centrale positie

Volgens de VN zullen er gigantische investeringen nodig zijn om de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (DOD's) tegen 2030 te halen. Het gaat om een jaarlijkse investering van 5.000 tot 7.000 miljard dollar. Wie is er beter geschikt voor deze uitdaging dan de financiële sector? De bank 'kent' en ondersteunt alle huidige marktspelers, van de publieke sector, kmo's, corporates, start-ups, ngo's tot de gezondheidssector, het onderwijs en particulieren. Ze bevindt zich in het hart van de economie en is meer dan ooit de motor die verandering op gang trekt. Haar missie? Deze omschakeling voor de hele maatschappij ondersteunen met een bijzondere focus op bedrijven die inzetten op duurzame verandering om de milieu-uitdagingen aan te pakken.

De drie pijlers van een 'duurzame' bank:

  1. Expertise: een bank is meer dan alleen maar bankier!
  2. De taak van een bank is uiteraard advies geven. Door de jaren heen heeft ze medewerkers bijeengebracht die echte specialisten in duurzaamheid zijn. Ze sensibiliseert bedrijven voor een noodzakelijke verandering en begeleidt hen gedurende het hele proces. Concreet betekent dit dat ze managers de risico's van 'niets doen' doet inzien. Ze helpt hen de opportuniteiten te grijpen die op hun pad komen dankzij een 'duurzaam' businessmodel. In haar missie dient de bank rekening te houden met de behoeften en maturiteit van elke marktspeler. Dit vertaalt zich onder andere door:

    • het delen van kennis en inzichten rond duurzaamheid, klimaatverandering, milieu-uitdagingen, ecologische verandering, enz.;
    • strategische denkwijzen binnen bedrijven te introduceren, te ondersteunen en aan te sturen;
    • de technische haalbaarheid van een project in eender welke activiteitensector te begrijpen en te analyseren (nieuwe technologieën, koolstofvrije economie, life sciences, circulaire economie, smart cities, enz.).
  3. Middelen: financiële ondersteuning van verandering
  4. Duurzaamheid vergt enorme investeringen. De bank is dan ook de ideale partner om de financiële kant van een strategische omschakeling voor haar rekening te nemen. Na een eerste fase waarin alle technische aspecten aan bod komen, zal de bank de vastgelegde plannen valideren en de managers begeleiden bij het financiële luik. Met andere woorden: welke middelen zijn er nodig? Welke financieringsopties zijn het best geschikt? Deze benadering biedt bedrijven een maximale gemoedsrust tijdens de overgang omdat er vanaf het begin rekening wordt gehouden met alle risico's, dus ook de financiële. Nog een belangrijke missie van de bank? Ze werkt als een 'katalysator' voor bedrijven die al verder staan in hun proces naar duurzaamheid om een stapje hoger te klimmen.

  5. Netwerken: samen staat u sterker
  6. Netwerken is de sleutel tot een duurzame verandering. Wie kan alle marktspelers beter samenbrengen dan de bank? Networking is dus essentieel om:

    • ervaringen te delen;
    • best practices te verspreiden;
    • innovatieve oplossingen in de kijker te plaatsen door de toegang tot bepaalde 'duurzame' nieuwe technologieën voor meer bedrijven financieel mogelijk te maken;
    • goedlopende kleinschalige projecten op grotere schaal te helpen doorvoeren.

Onze experten van het Sustainable Business Competence Centre
begeleiden u tijdens uw duurzame transitie.
Aarzel niet om hen te contacteren!
Article

28.01.2020

Uw bank, een expert in duurzaamheid

De weg naar duurzaamheid ligt voor u open. Wie helpt u die eerste stap te zetten? Het SBCC: het competentiecentrum voor duurzaam ondernemen binnen uw bank. Maak kennis met deze gepassioneerde specialisten.

Uw bank is uw belangrijkste partner op weg naar een duurzamer bedrijf. Banken vormen dan ook het kloppende hart van onze economie. Uw bank is perfect geplaatst om u advies te geven en u te begeleiden tijdens uw hele traject. Daarnaast staat ze in voor de financiële kant van uw veranderingsproces en helpt ze u een uitgebreid netwerk op te bouwen. Voor deze multidisciplinaire missie steunt de bank op haar experten die veel meer zijn dan alleen maar bankiers.

Het SBCC, een expertisecentrum

Uw bank heeft sinds kort een Sustainable Business Competence Centre. Dit team is gespecialiseerd in duurzaam ondernemen en bestaat uit tien experten met diverse achtergronden. Ze vullen elkaar aan en delen één passie en één missie: bedrijven helpen in hun omschakeling naar een duurzaam businessmodel. Een van de troeven van het SBCC zijn de uiteenlopende profielen van ingenieurs en specialisten in business development. Samen ondersteunen ze bedrijven dankzij:

  • technische expertise in vier grote domeinen: koolstofvrije economie, circulaire economie, menselijk kapitaal en smart cities;
  • diepgaande kennis over ondernemerschap, vooral op het vlak van analyse, verandering en ontwikkeling van het businessmodel;
  • diverse ervaringen en trajecten (communicatie, financiële sector, change management, enz.);
  • een wetenschappelijke benadering waardoor ze elk soort thema kunnen onderzoeken en uitdiepen;
  • een duidelijke visie over financiële en niet-financiële oplossingen op maat van elk project;
  • ·networking – het samenbrengen van verschillende spelers zoals interprofessionele organisaties, bedrijven, overheidsinstellingen, ngo's, thematische investeringsfondsen, enz.

Een holistische visie op duurzame verandering

Omschakelen naar een duurzame economie is een complex thema waarbij diverse factoren een rol spelen. Daarom hanteert het SBCC een globale aanpak waarbij met al deze factoren rekening wordt gehouden (financiën, mensen, milieu, techniek, enz.). Deze holistische benadering is een grote troef voor de omschakeling van bedrijven … ook van uw bedrijf. Concreet wil dit zeggen dat het SBCC zijn acties afstemt op de maturiteit van elk project.

  • Voor bedrijven die de eerste stappen zetten:
    • de dialoog met alle marktspelers op gang brengen om hen sneller bewust te maken van de noodzaak tot verandering en hen te helpen de eerste stappen te bepalen;
    • advies geven en de bedrijven begeleiden om de wereld van morgen te begrijpen, waar alles nog vorm moet krijgen.
  • Voor bedrijven die al een stap verder staan:
    • inzicht krijgen in (en leren uit) innovatieprojecten van bedrijven die al een eind op weg zijn naar duurzaam ondernemen; initiatieven die nieuwe businessmodellen of nieuwe technologieën omarmen, onder de aandacht brengen en ondersteunen zodat ze een duwtje in de rug krijgen;
    • deze duurzame projecten financieel ondersteunen, aangezien het vaak om grote bedragen gaat: hetzij om een start te maken in het veranderingsproces, hetzij om de verandering op grotere schaal door te voeren.

Eén missie, één passie

"Niemand wint in een wereld die verliest!" Elk project is een deel van de oplossing. Alle bedrijven moeten veranderen om op een duurzamere manier zaken te doen. Er is nood aan een nieuw paradigma … en dat heeft het SBCC goed begrepen. Het uitgangspunt van zijn missie is tweevoudig: competentie opbouwen over alle duurzaamheidsthema's en bijdragen tot het vinden van oplossingen (al dan niet financieel). Een grote uitdaging ... die de bank graag aangaat. Het doel is duidelijk: verandering introduceren en laten zien dat er oplossingen voorhanden zijn. Bedrijven kunnen hun activiteiten gewoon voortzetten in een sector die volop verandert. Maar 'actie' is op dit moment het codewoord. Blijven wachten is geen optie. Met andere woorden? Bereid u voor op uw toekomst en draag uw steentje bij aan een duurzamere wereld.

 

Klaar om uw duurzame transitie te starten of verder te zetten?

Contacteer nu de experten van het SBCC!

Article

22.10.2021

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Ontdek op 7 december wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept. En kom ook te weten welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen. Registreer u nu om de prijsuitreiking bij te wonen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 7 december zijn award.

Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’. Wil u vanop de eerste rij ontdekken wie deze bedrijven opvolgt? Registreer u hier om het evenement bij te wonen.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Kom live te weten wie er wint

Zin om het evenement bij te wonen op dinsdag 7 december? Registreer u hier. U kan de awarduitreiking ook op Twitter volgen via de hashtag #OVHJ21.

Aan Franstalige kant dingen Analis, Goumanisto, Iris Group, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 6 december. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.
Article

21.10.2021

Ingrid Daerden van Aedifica is de nieuwe ‘Trends CFO of the Year’

Met deze award, die op 20 oktober al voor het tiende jaar op rij uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf.

Ingrid Daerden van Aedifica sleepte dit jaar de award in de wacht en volgt daarmee Nicolas De Clercq van Kinepolis op. Dat heeft ze te danken aan het wonderjaar 2020: ondanks corona haalde Aedifica meer dan 700 miljoen op en sleepte het een Bel-20-notering in de wacht.

Daarnaast kreeg de Waalse biotechgroep Univercells de award van ‘Deal of the Year 2021’. Univercells haalde vorig jaar 120 miljoen euro op bij enkele prestigieuze investeerders en bereidt een beursgang voor.

Het mooie parcours van Ingrid Daerden bij Aedifica

De jury bekroonde Ingrid Daerden (47) tot ‘CFO of the Year’ omwille van haar bijdrage tot de strategische ontwikkeling en de financiering van de groei van Aedifica. Sinds ze drie jaar geleden als CFO bij Aedifica begon, kende de specialist in zorgvastgoed een opmerkelijk groeiparcours. De 47-jarige handelsingenieur effende in die periode het pad voor een naadloze financiering en bouwde haar financieel team uit tot een stevig fundament voor de groei bij Aedifica. In 2020 werd de zorgvastgoedvennootschap een vaste waarde in de Bel-20 en haalde ze meer dan 700 miljoen euro kapitaal op. In juni dit jaar kwam daar nog eens 286 miljoen euro bij, en in september gaf Aedifica een obligatie van 500 miljoen uit. Dat verliep in coronatijden allemaal vlekkeloos. De jury had ook oog voor de integratie van duurzaamheids- en ESG-criteria in het financiële beleid.

Ingrid Daerden haalde het van vier andere voortreffelijke kandidaten: Charles Jacques van Masthercell, Jean-Pierre Mellen van Recticel, Nadia Messaaoui van Technord en Geert Peeters van Greenyard.

Univercells wint de ‘Deal of the Year 2021’

Vincent-Vanderborght-Univercells-CFO

Voor de derde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2020 betrokken was, in aanmerking. Univercells mocht de award in ontvangst nemen. De Waalse biotechgroep wist KKR en fondsen verbonden aan de stichtingen van Bill en Melinda Gates en Georges Soros te verleiden om in zijn kapitaal te stappen. Deze complexe operatie leverde Univercells de award op van ‘Deal of the Year 2021’.

 

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers.

Lees het volledige interview met Ingrid Daerden, CFO van Aedifica, en met Hugues Bultot, CEO van Univercells, en Vincent Vanderborght, CFO van Univercells.

Bron: Trends

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top