Groeibedrijven helpen om duurzame innovaties te ontwikkelen voor de chemie van de toekomst. Dat is het doel van incubator BlueChem. Leentje Croes en Jeroen Vangindertael vertellen over dit unieke initiatief.

BlueChem is de eerste onafhankelijke incubator in Vlaanderen - en ver daarbuiten - die zich specifiek toespitst op innovatie en ondernemerschap in duurzame chemie. In hun gloednieuwe gebouw op het eco-effectief en watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp zal een uniek ecosysteem huizen van starters, kmo’s, kennisinstellingen en enkele grote wereldspelers. Leentje Croes, bio-ingenieur chemie en bioprocestechnologie, is sinds 1 januari 2019 manager van BlueChem. Jeroen Vangindertael, doctor in de chemie en biotechnologie, is expert ter zake bij het Sustainable Business Competence Centre van BNP Paribas Fortis, dat een partnership aanging met BlueChem. Als je hen over de plannen van BlueChem hoort vertellen, kan je niet anders dan zelf ook enthousiast worden – zelfs als leek in de chemie.
Hoe is BlueChem ontstaan?
Leentje: “In 2012 merkte men bij essenscia, de Belgische sectorfederatie van de chemische industrie en de life sciences, dat disruptieve innovatie vaak van start-ups kwam. Die zin voor innovatie wilden ze stimuleren door die start-ups te ondersteunen. Dus werd er van 2012 tot 2014 een eerste haalbaarheidsstudie uitgevoerd, die vertrok vanuit de vraag ‘Wat is er nodig om die bedrijven te helpen en de sector van de chemie en de kunststoffen succesvol te houden?’. Want onze sector is heel belangrijk voor de tewerkstelling en welvaart in België. Dankzij de haalbaarheidsstudie rijpte het idee van een incubator. Tijdens een vervolgstudie, van 2014 tot 2016, werden de puntjes op de i gezet: het thema ‘duurzame chemie’ werd aan de incubator gekoppeld, er werd een financieel plan opgesteld, enzovoort. En in 2017 was BlueChem geboren!”
Jeroen: “De tijd was rijp om dit model in de chemie uit te rollen. Essenscia is ook de sectorfederatie van de life sciences en daar zien we al langer dat grote bedrijven biotech start-ups ondersteunen of in huis nemen. Enerzijds om op te volgen wat ze doen en hen eventueel later samenwerkingen aan te gaan, anderzijds ook om innovatie te versnellen en er voeling mee te houden. En in de sector van de chemie en kunststoffen was er een grote schat aan gevestigde bedrijven, maar een levendig ecosysteem van starters ontbrak nog.”
Waarom is duurzame chemie belangrijk?
Leentje: “De wetenschappelijke innovatiekracht van de chemiesector is essentieel voor de duurzame ontwikkeling van onze planeet. Bij BlueChem zien we duurzame chemie als dé industrie van de 21ste eeuw en als de gangmaker van een circulaire economie. Bovendien levert de chemie cruciale innovaties en producten voor een succesvolle aanpak van de klimaatuitdaging.”
Jeroen: “Er wordt snel kritiek gegeven op de chemiesector, omdat hij niet duurzaam genoeg zou zijn. Maar iedereen gebruikt de ontwikkelingen uit de chemie in zijn dagelijkse leven. Er bestaat bijvoorbeeld zo goed als geen enkel technologisch product waar niks van plastic inzit, dat is bijna onmogelijk. Het onderzoek naar nieuwe batterijen dat nu verricht wordt, dat is ook chemie. De biodegradeerbare verpakkingsmaterialen in de supermarkt, die komen tot stand door complexe scheikunde. En bij recyclage komt ook heel veel ontwikkeling kijken. In de transitie naar een meer duurzame chemie is een incubator zoals Bluechem een perfect model”
Leentje: “Ook een smartphone zit vol materialen die door de chemiesector gemaakt worden. De ontwikkelingen uit de chemie hebben een cascade-effect op heel veel aspecten van het dagelijkse leven, maar mensen zijn zich daar niet van bewust.
Met BlueChem willen we het beeld dat mensen van de chemiesector hebben, bijschaven. We willen het brede publiek al het moois tonen dat mogelijk gemaakt wordt door chemie.”
Wat heeft BlueChem sinds zijn oprichting al verwezenlijkt?
Leentje: “In 2017 werd het subsidiedossier voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) - voor het financieel ondersteunen van onze bouw - opgemaakt, ingediend en goedgekeurd. Een belangrijke mijlpaal! Eind 2018 startte de bouw en op 5 februari 2020 staat de voorlopige oplevering gepland
Een jaar geleden bestonden we enkel op papier… en nu staat er een state-of-the-art gebouw met alle mogelijke voorzieningen die starters nodig zouden kunnen hebben.
Er is dus al heel wat verwezenlijkt. We hebben ook partnerships afgesloten, niet alleen met BNP Paribas Fortis, maar ook met Deloitte, Deloitte Legal en Port of Antwerp. En binnenkort nemen de eerste huurders hun intrek in ons gebouw: Arpadis, Catalisti, Creaflow, InOpSys, Triple Helix, Vito en daarnaast ook de grote bedrijven BASF, Borealis en Ineos. Dat samenspel van kleine en grote bedrijven zorgt voor een interessante dynamiek binnen het ecosysteem. De doelstelling van ons eerste werkingsjaar, een bezettingsgraad van 20%, was 4,5 maanden voor de opening al bereikt.”
Jeroen: “In december 2019 werd ook het BlueChem Kickstart Fund opgericht, een investeringsfonds van ongeveer 3 miljoen euro dat ter beschikking gesteld wordt door stad Antwerpen. Dat fonds geeft de BlueChem-huurders een financiële duw in de rug, tot 700 euro/m², bij de inrichting van hun labo’s.”
Wat kunnen BlueChem en BNP Paribas Fortis voor elkaar betekenen?
Jeroen: “Onze bank heeft een heel breed netwerk en we zien ook zowat alle start-ups in België, enerzijds via ons netwerk van Innovation Hubs, anderzijds omdat we via Private Equity investeren in zeer veel universiteitsgeliëerde spin-off-fondsen. Het idee is ook dat we in heel België mee promotie gaan voeren voor BlueChem. Via onze Innovation Hubs hebben we veel ervaring met businessplannen voor start-ups die willen evolueren naar een scale-up. We kunnen bedrijven daar dus zeker bij ondersteunen. Chemie is natuurlijk ook een investeringsintensief gegeven. Die start-ups zullen vroeg of laat kapitaal of schulden nodig hebben om hun groei te financieren. Het is duidelijk dat de bank daarin een rol te spelen heeft. Voor ons is het ook interessant om die bedrijven van in het begin mee op te volgen, zodat we goed begrijpen waar zij mee bezig zijn. Wanneer er dan een financieringsvraag komt, kunnen we snel schakelen. Vanuit die optiek zullen ook Conchita Vercauteren van het BC Antwerpen Stad en ikzelf in de Advisory Board van Bluechem zetelen.”
Leentje: “Hoewel we nog in de opstartfase zitten, hebben we het voorbije jaar samen toch al wat kunnen verwezenlijken. BNP Paribas Fortis treedt op als ambassadeur voor BlueChem en draagt bij aan onze naambekendheid bij start-ups en in het algemeen. Dat opent natuurlijk deuren voor ons. Wij hebben ook al enkele start-ups in contact gebracht met het kantoor in Antwerpen, omdat ze vragen hadden rond de oprichting van hun vennootschap of de overbrenging van hun bedrijf uit het buitenland. Bij BNP Paribas Fortis kregen ze het nodige advies.”
Welke plannen hebben jullie voor de toekomst?
Leentje: “Als de huurders ingetrokken zijn en onze officiële opening op 28 april achter de rug is, gaan we focussen op de dagelijkse ondersteuning van onze huurders. Dat kan gaan van administratief advies tot het zoeken van de juiste partners binnen ons netwerk. Ook seminaries organiseren met BNP Paribas Fortis behoort tot de mogelijkheden.”
Jeroen: “We zijn bij BNP Paribas Fortis ook heel enthousiast over de toekomst van BlueChem. België en meer specifiek Antwerpen zijn al heel lang topspelers in de chemische industrie. Het is mooi om te zien dat ze op hetzelfde elan verdergaan en nu ook een voorloper worden in de duurzame chemie.”
Hoever staat uw onderneming op het vlak van duurzaamheid?
13.05.2019
Bank steunt eerste duurzame chemie-incubator
Start-ups en groeibedrijven in de chemie die duurzaam innoveren en zo een antwoord bieden op de milieuproblematiek, kunnen weldra rekenen op de steun van de incubator, BlueChem, én de expertise van onze bank.
De chemische industrie, een belangrijke en strategische sector voor de Belgische economie, heeft de voorbije jaren al heel wat inspanningen gedaan op het gebied van duurzaamheid. Toch staat de chemiesector, net zoals de ganse samenleving, voor grote uitdagingen in de omschakeling naar een circulaire economie en het ontwikkelen van oplossingen voor de klimaatuitdaging. Duurzame innovatie is daarbij het sleutelwoord. Dat is precies de ambitieuze doelstelling van BlueChem, de allereerste incubator voor duurzame chemie.
Duurzame innovatie
Duurzame chemie focust op innovaties die ecologisch en economisch nut combineren. Denk aan betere recyclagetechnieken om duurzame metalen uit afval te halen, biodegradeerbare plastics, de vervanging van bepaalde stoffen in bestaande materialen of het vergroenen van een chemisch productieproces. Voor dat laatste werd in 2018 nog de Nobelprijs Chemie uitgereikt: onderzoekers ontwikkelden enzymen van biologische oorsprong ter vervanging van toxische stoffen die de chemische industrie momenteel gebruikt, maar die achteraf vernietigd moeten worden. BlueChem zal zich op dat soort ontwikkelingen toeleggen in samenwerking met de overheid, industrie en kennisinstellingen.
Tijd, durf en geld
In de chemiesector is het niet evident om veelbelovende innovaties te laten doorgroeien tot nieuwe ondernemingen. Het kost veel tijd, durf en geld om van een labosetting naar een industriële productieschaal te evolueren. BlueChem wil starters en groeibedrijven helpen met een aangepaste infrastructuur en dienstverlening, financiële ondersteuning en directe toegang tot een uitgebreid netwerk van sectorexperten. Gezien het succes van dergelijke incubators in de digitale en farma-industrie, was het een kwestie van tijd vooraleer er ook een eerste duurzame chemie-incubator zou komen.
Didier Beauvois, Head of Corporate Banking, BNP Paribas Fortis en Frank Beckx, Voorzitter Raad van Bestuur, BlueChem
Vinger aan de pols
Het project zal circa 11 miljoen euro kosten en kan, naast BNP Paribas Fortis als exclusief participerende bank, rekenen op de steun van de Europese en Vlaamse overheid voor respectievelijk 3,4 miljoen en 868.397 euro. De stad Antwerpen investeert 4 miljoen euro. De bijdrage van BNP Paribas Fortis bestaat voornamelijk uit het aanbrengen van expertise in de sector van lifesciences, de ondersteuning van innovatieve start-ups en scale-ups en het ter beschikking stellen van haar uitgebreide netwerk.
Zo werken grote en kleine spelers in de chemie samen aan initiatieven rond duurzame innovatie, en houdt onze bank haar vinger aan de pols. Onze expert ter zake, Jeroen Vangindertael zal in de adviesraad zetelen. BNP Paribas Fortis zal zo zijn rol spelen in het financieel ondersteunen van innovatieve start-ups via haar Innovation Hubs en in het ontwikkelen van duurzame bedrijfsactiviteiten via haar Sustainable Business Competence Centre.
Een beloftevol partnership
De oprichting van een incubator voor duurzame chemie, startte als een initiatief vanuit sectororganisatie Essenscia. Ondertussen kan BlueChem ook rekenen op belangrijke partners zoals consultancybureau Deloitte, advocatenkantoor Laga en de Port of Antwerp. Op 13 mei tekent BNP Paribas Fortis, als enige bank, zijn partnership met BlueChem dat van start zal gaan in 2020, op het klimaatneutrale bedrijventerrein Blue Gate Antwerp in de haven van Antwerpen, een van de grootste chemieclusters ter wereld.
Didier Beauvois, Hoofd BNP Paribas Fortis Corporate Banking: “Wij zijn erg trots partner te mogen zijn van BlueChem, dat net zoals onze bank duurzame ontwikkeling en open innovatie hoog in het vaandel draagt. We stellen met plezier ons netwerk en onze expertise ter beschikking van deze voor ons land erg belangrijke industrie. Want als de chemische sector zijn ecologische voetafdruk vermindert, dan heeft dit meteen een belangrijke impact op het klimaat.”
Ontdek wat het Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen
https://ondernemingen.bnpparibasfortis.be/nl/sustainablebusiness?tags=sustainable-business
14.01.2020
De centrale partner op uw weg naar duurzame verandering? Uw bank!
Waarom zet een bank in op duurzaamheid? Het antwoord op deze vraag ligt voor de hand: bedrijven – de klanten van de bank – hebben meer dan ooit nood aan ondersteuning bij hun omschakeling naar duurzaamheid.

"Er is geen plan B, want er bestaat geen planeet B", zo verklaarde Ban Ki-moon tijdens de klimaatweek in New York in september 2014. De woorden van de voormalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties zijn blijven hangen omdat ze de situatie perfect samenvatten: de enige optie is 'in actie schieten'. Er wordt verwacht dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan deze verandering. Ook de banken dus! Ze hebben ook een goede reden: banken willen dat hun kostbare klanten het goed blijven doen en vooral ... dat ze klant blijven. Vanuit dit gemeenschappelijke belang wil de bank bedrijven ondersteunen in hun omschakeling naar duurzaamheid. Maar de rol van de bank gaat verder dan dat.
Centrale positie
Volgens de VN zullen er gigantische investeringen nodig zijn om de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (DOD's) tegen 2030 te halen. Het gaat om een jaarlijkse investering van 5.000 tot 7.000 miljard dollar. Wie is er beter geschikt voor deze uitdaging dan de financiële sector? De bank 'kent' en ondersteunt alle huidige marktspelers, van de publieke sector, kmo's, corporates, start-ups, ngo's tot de gezondheidssector, het onderwijs en particulieren. Ze bevindt zich in het hart van de economie en is meer dan ooit de motor die verandering op gang trekt. Haar missie? Deze omschakeling voor de hele maatschappij ondersteunen met een bijzondere focus op bedrijven die inzetten op duurzame verandering om de milieu-uitdagingen aan te pakken.
De drie pijlers van een 'duurzame' bank:
- Expertise: een bank is meer dan alleen maar bankier!
- het delen van kennis en inzichten rond duurzaamheid, klimaatverandering, milieu-uitdagingen, ecologische verandering, enz.;
- strategische denkwijzen binnen bedrijven te introduceren, te ondersteunen en aan te sturen;
- de technische haalbaarheid van een project in eender welke activiteitensector te begrijpen en te analyseren (nieuwe technologieën, koolstofvrije economie, life sciences, circulaire economie, smart cities, enz.).
- Middelen: financiële ondersteuning van verandering
- Netwerken: samen staat u sterker
- ervaringen te delen;
- best practices te verspreiden;
- innovatieve oplossingen in de kijker te plaatsen door de toegang tot bepaalde 'duurzame' nieuwe technologieën voor meer bedrijven financieel mogelijk te maken;
- goedlopende kleinschalige projecten op grotere schaal te helpen doorvoeren.
De taak van een bank is uiteraard advies geven. Door de jaren heen heeft ze medewerkers bijeengebracht die echte specialisten in duurzaamheid zijn. Ze sensibiliseert bedrijven voor een noodzakelijke verandering en begeleidt hen gedurende het hele proces. Concreet betekent dit dat ze managers de risico's van 'niets doen' doet inzien. Ze helpt hen de opportuniteiten te grijpen die op hun pad komen dankzij een 'duurzaam' businessmodel. In haar missie dient de bank rekening te houden met de behoeften en maturiteit van elke marktspeler. Dit vertaalt zich onder andere door:
Duurzaamheid vergt enorme investeringen. De bank is dan ook de ideale partner om de financiële kant van een strategische omschakeling voor haar rekening te nemen. Na een eerste fase waarin alle technische aspecten aan bod komen, zal de bank de vastgelegde plannen valideren en de managers begeleiden bij het financiële luik. Met andere woorden: welke middelen zijn er nodig? Welke financieringsopties zijn het best geschikt? Deze benadering biedt bedrijven een maximale gemoedsrust tijdens de overgang omdat er vanaf het begin rekening wordt gehouden met alle risico's, dus ook de financiële. Nog een belangrijke missie van de bank? Ze werkt als een 'katalysator' voor bedrijven die al verder staan in hun proces naar duurzaamheid om een stapje hoger te klimmen.
Netwerken is de sleutel tot een duurzame verandering. Wie kan alle marktspelers beter samenbrengen dan de bank? Networking is dus essentieel om:
begeleiden u tijdens uw duurzame transitie.
Aarzel niet om hen te contacteren!
02.05.2023
Hoever staan we op de weg naar duurzame mobiliteit?
BNP Paribas Fortis liet een onderzoek uitvoeren over mobiliteit. Daaruit blijkt dat dit een belangrijke uitdaging blijft de komende jaren. De bank is vastberaden om haar rol op te nemen.
Uit een onderzoek over mobiliteit uitgevoerd in november 2022 bij 2000 mensen, representatief voor de Belgische bevolking, blijkt dat de overstap naar elektrisch rijden hapert. Bijna 80% rijdt vandaag nog op diesel of benzine en meer dan een derde daarvan is niet van plan zijn of haar wagen op korte termijn in te ruilen voor een milieuvriendelijker exemplaar. Toch wil bijna 50% tegen 2029 elektrisch rijden. Maar dan moeten er wel wat hindernissen weggewerkt worden. Ook de bank moet volgens twee derde van de respondenten een proactieve rol opnemen bij de transitie naar een duurzame mobiliteit.
- Nog maar 10% van de wagens in het straatbeeld is vandaag elektrisch, hybride of rijdt op waterstof. De gebruikers ervan zijn wel zeer tevreden. Openbare laadpalen zijn een knelpunt. De meeste gebruikers hebben een eigen laadpaal. Het klimaat blijft het belangrijkste argument om over te stappen.
- Veranderen van mobiliteitsgewoontes is niet zo eenvoudig. De switch naar elektrificatie verloopt traag en er zijn meer incentives nodig zoals fiscale maatregelen, maar vooral een verplichting van de overheid. De prijzen moeten ook omlaag, net als de praktische nadelen van rij- en oplaadtijden.
- Als gevolg daarvan is ook het enthousiasme over nieuwe mobiliteitsinitiatieven eerder gematigd. Al heeft een app die mobiliteit combineert, vooral in grote steden, veel slaagkansen.
- Mobiliteit en werk zijn sterk verbonden. 1 op de 3 besteedt er minstens een uur per dag aan. Telewerken is slechts een oplossing voor 50%. De andere helft van de respondenten heeft de mogelijkheid niet om af en toe thuis te werken.
- Niet iedereen is al vertrouwd met deelauto’s, -fietsen en laadpalen. Er moet nog meer bewustzijn gecreëerd worden rond nieuwe mobiliteit.
Mobiliteitspartner
BNP Paribas Fortis wil absoluut blijven bijdragen aan een meer duurzame mobiliteit en een mobiliteitspartner zijn voor zowel professionele als particuliere klanten. Dat doen we door u goed te informeren over alle voordelen van een milieuvriendelijke overstap. Maar ook door u ondersteuning te bieden via financiering, verzekering en leasing. En tot slot willen we via innovatieve diensten een globaal antwoord bieden op de mobiliteitsbehoeften van morgen.
02.05.2023
Beroepsverplaatsingen: de opmars van de fiets
Met de fiets naar het werk in plaats van met de auto? Werknemers doen het steeds vaker. Philippe Kahn, expert in mobiliteitsoplossingen, legt ons uit hoe en waarom.

In onze ambitie om onze verplaatsingen milieuvriendelijker te maken, zien we dat het gedrag stilaan verandert en bijvoorbeeld het gebruik van de fiets toeneemt, ook en vooral voor beroepsverplaatsingen. Daarover vertelt Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval BNP Paribas Group.
Twee op de drie Belgen houden van zachte mobiliteit, vooral van fietsen
Uit de enquête 'Mobility Tomorrow & Beyond' van Profacts blijkt dat twee op de drie Belgen kiezen voor zachte mobiliteit. "Maar de grote verandering is vooral het almaar frequentere gebruik van de fiets voor beroepsverplaatsingen en woon-werkverkeer. Dat geldt ook voor wie naar school of naar het kinderdagverblijf gaat, dankzij de komst van elektrische bakfietsen op de markt", verduidelijkt Philippe Kahn.
Een gunstig reglementair kader
Maar welke elementen kunnen dat frequentere gebruik van de fiets voor beroepsverplaatsingen verklaren? "Laten we eerst even stilstaan bij de evolutie van het reglementaire kader", antwoordt Philippe Kahn. "De creatie van het federale mobiliteitsbudget opende de deuren naar een interessante alternatieve mobiliteit voor alle werknemers. Dat budget laat immers toe om binnen een fiscaal voordelig loonpakket een comfortabele bedrijfsfiets te kiezen. Het mobiliteitsbudget kan zelfs gebruikt worden om de kosten van je woning te dekken als je meer dan de helft van de tijd thuiswerkt of binnen een straal van 10 km van je werkplek woont. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk om een bedrijfswagen te vervangen door een mix van een elektrische fiets en een tegemoetkoming in die huisvestingskosten. Daarnaast zullen twee nieuwe maatregelen vanaf 1 mei 2023 die trend nog versterken: de verhoging van de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer naar 27 cent netto per afgelegde km, maar ook de uitbreiding van het recht op die vergoeding naar alle Belgische werknemers. Concreet betekent dit dat wie voor die verplaatsingen kiest voor de fiets, daar voortaan een substantiële beloning voor krijgt."
De investeringen in openbare infrastructuur werpen vruchten af
Er is nog een andere belangrijke reden voor het toegenomen fietsgebruik: de evolutie van de wegeninfrastructuur. Philippe Kahn: "Wat je kan overtuigen om met de fiets naar het werk te komen, is de zekerheid dat je je traject veilig aflegt. Enkele jaren geleden was fietsen naar bijvoorbeeld je werk in Brussel niet zo simpel. Maar tegenwoordig maakt de fietsinfrastructuur die trajecten steeds veiliger, onder meer dankzij de fietssnelwegen waar alleen fietsen rijden. Naast Vlaanderen en de grote steden wordt er nu ook volop geïnvesteerd in de rest van het land. De voorbije jaren is er in Brussel heel wat veranderd en ook in Wallonië begint het te bewegen.”
Eén Belg op de twee woont binnen een straal van 15 km van het werk
Ook de afstand die je aflegt om naar het werk te komen, speelt een cruciale rol in de aantrekkelijkheid van de fiets. "Eén Belg op de twee woont op maximaal 15 km van het werk, een afstand die je makkelijk met de fiets kan afleggen", voegt Philippe Kahn eraan toe. "De evolutie van de infrastructuur in combinatie met dat gegeven, maakt dat fietsen voor professionele verplaatsingen voor veel Belgen een realistische optie is. En de vergoeding van 27 cent per kilometer zal hen nog meer aanmoedigen om de stap te zetten."
Wat is het federale mobiliteitsbudget?
Dat systeem maakt het mogelijk om het budget dat oorspronkelijk aan de bedrijfswagen werd toegekend, te verdelen over drie pijlers in een loonpakket. Die drie pijlers zijn:
- een wagen die geen of weinig CO2 uitstoot (minder dan 95 g/km), zoals een elektrische wagen;
- duurzame vervoermiddelen, waaronder de fiets, maar in sommige gevallen ook huisvestingskosten, zoals de huur of de terugbetaling van een hypothecaire lening;
- een cash uitbetaling van het saldo van het mobiliteitsbudget.
Dat mechanisme van het mobiliteitsbudget laat bijvoorbeeld toe om een thermische bedrijfswagen te laten vallen voor een elektrische wagen en een fiets, en dat aan dezelfde fiscaal gunstige voorwaarden, zowel voor de werkgever als voor de werknemer.
78% van de professionele leasefietsen is elektrisch
Om tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven en hun personeel heeft Arval fietsleasing geïntegreerd in zijn aanbod. Die 'full services' leasing dekt onder meer het onderhoud, de pechverhelping, verzekeringen of herstellingen, zoals dat gewoonlijk voor een wagen gebeurt. Philippe Kahn wijst ook graag op enkele zeer significante tendensen. "60% e-bikes en 18% speed pedelecs: in totaal is 78% van de bedrijfsfietsen die we leasen elektrisch. Ook het succes van de topfietsen valt heel duidelijk op, met een kostprijs van enkele duizenden euro's, bijvoorbeeld elektrische bakfietsen.
Vanwaar dat succes? Ongetwijfeld uit opportuniteit: met het mobiliteitsbudget of cafetariaplan van de werkgever worden dergelijke fietsen betaalbaarder. Maar dat is misschien ook een gevolg van de eigenheden van onze fiscale regelgeving: de fiscale stimulans wordt groter naarmate de fiets duurder wordt. Een andere interessante vaststelling is dat wanneer de fiets een auto vervangt, dat meestal de tweede auto van het gezin is. Een radicale vervanging van de auto door de fiets is dus nog niet aan de orde, maar door de invoering van de bedrijfsfiets kan in elk geval het totaal aantal afgelegde kilometers met de wagen verminderd worden."
Digitale toepassingen om de sprong te wagen
Tot slot wijst Philippe Kahn op een laatste element dat de fiets kan helpen om zich als professioneel vervoermiddel bij uitstek te profileren. "Ik denk dat technologie, en dan vooral digitale toepassingen, veel kunnen veranderen. We mogen verwachten dat de markt van toepassingen voor professionele fietsverplaatsingen sterk zal groeien. Het businessmodel van het huren van een elektrische fiets 'on the go' is nu al gebaseerd op een smartphoneapp. Beeld je maar eens het succes in van een app waarmee je een fietsvriendelijke route kan bepalen die veilig is en geschikt is voor beroepsverplaatsingen, en de nieuwe versnelling die dat voor dit type verplaatsingen kan betekenen", besluit Philippe Kahn.