Veilig, snel en overzichtelijk betalen dankzij Saferpay
Versnipperde betalingen Geïntegreerde en snelle oplossing 100% transparant One-stop-shop Corona als katalysator Onderneming van het JaarVan Marcke investeerde de afgelopen jaren fors in digitalisering en professionalisering met het oog op groei. En daar plukt het bedrijf met het gekende zeepaardlogo vandaag de vruchten van. Met de betaaloplossing Saferpay werd ook het betalingsverkeer naar een hoger niveau getild.
Al drie generaties lang is familiebedrijf Van Marcke een groothandel in sanitair, verwarming en installatiemateriaal. Naast marktleider in België en Luxemburg is het bedrijf actief op de Nederlandse, Franse, Maltese en Zwitserse markt. “Omdat we internationaal en via verschillende verkoopkanalen werken, verliep ons betalingsverkeer niet altijd vlekkeloos”, vertelt CFO Michèle Adams. “We zochten één globale betaaloplossing voor alle landen.” Die vond Van Marcke in Saferpay.
Versnipperde betalingen
Van Marcke verkoopt aan professionals via technische winkels, een webshop en een intern solution center. Daarnaast kunnen particulieren in de toonzalen terecht. “Betalingen kwamen op verschillende manieren binnen. Sommige klanten hebben een kredietlijn bij ons, andere betaalden via betaalterminals, overschrijving of zelfs cash”, aldus Michèle Adams. “De manuele verwerking van al die betalingen voor alle landen vroeg veel tijd. Naast een kans op fouten was zo’n traag proces niet echt klantvriendelijk. Cashbetalingen zijn bovendien niet veilig. Ook logistiek waren er al eens problemen als bij de levering bleek dat de klant niet kon betalen. Met Saferpay hebben we al die struikelblokken weggewerkt.”
“We verwerken dagelijks meer dan 2.000 cashbetalingen en die moeten allemaal aan de juiste factuur gekoppeld worden. Met Saferpay hebben we daar nu één efficiënte oplossing voor."
Michèle Adams, CFO Van Marcke
Geïntegreerde en snelle oplossing
“Saferpay bestaat uit 2 modules”, vult Stefanie Vanden Bossche, Credit Manager bij Van Marcke, aan. “Ofwel bestelt de klant in de webshop en betaalt hij daar rechtstreeks. Dat kan supersnel via een QR-code of anders met een kredietkaart via de betaalpagina. Ofwel bestelt hij via één onze andere kanalen en betaalt hij via wat wij noemen ‘Payment before delivery’. Zodra een bestelling geplaatst is of klaar is voor verzending ontvangt de klant via mail een betaallink en kan hij onmiddellijk betalen. Wij ontvangen de betaling meteen en kunnen de bestelling snel en correct laden en leveren.”
100% transparant
Centralisering is het grote voordeel van Saferpay. De oplossing is geïntegreerd in het ERP-systeem van Marcke waardoor alles automatisch verloopt. “Wij hebben voortaan nog slechts één partner voor alle betalingen, maar vooral één aanspreekpunt in geval van vragen en problemen”, gaat Stefanie Vanden Bossche verder. “Naast een helpdesk die heel snel schakelt, kunnen we online support vragen via een ticketsysteem. Binnen de 24h worden we geholpen en dat is een grote tijdswinst. Bovendien krijgen we dagelijks een overzicht van alle betalingen binnen per land. Daarin zitten zelfs de betalingen die via elektronische ecocheques gebeuren. Vroeger moesten we nog veel zelf uitzoeken, nu is alles overzichtelijk en heel transparant.”
One-stop-shop
Dat Van Marcke BNP Paribas Fortis koos als partner voor hun betaaloplossing is niet zo verrassend. “Saferpay was voor ons gewoon de juiste oplossing. Maar de uitstekende relatie met de bank speelde ook mee. We hebben de afgelopen 25 jaar samen al vele watertjes doorzwommen”, glimlacht Michèle Adams. “De bank is voor ons een soort huisdokter voor al onze financiële uitdagingen. Zo’n one-stop-shop is heel comfortabel. We voelen ons echt ondersteund. Onze relatiebeheerder kent ons bedrijf heel goed en verdedigt onze belangen, maar is daarnaast een uitstekende ambassadeur binnen de bank.”
Corona als katalysator
De lijnen voor Saferpay werden eind vorig jaar al uitgetekend samen met de bank. Dat is nog voor de wereld getroffen werd door het coronavirus. Sinds oktober is alles live. “We waren al volop bezig met digitalisering en hebben onze plannen het afgelopen jaar gewoon verder uitgerold. Door de coronacrisis zijn we niet van koers moeten veranderen. Uiteraard heeft deze crisis voor een digitale versnelling gezorgd. Onze webshop heeft zeker een boost gekregen en onze geïntegreerde betaaloplossing is een grote meerwaarde, maar we hebben niet extra moeten schakelen ondanks Covid-19.”
Onderneming van het Jaar
Deze standvastigheid in een bijzonder jaar na een intense golf van investeringen is één van de redenen waarom Van Marcke dit jaar één van de vier finalisten was voor de award ‘Onderneming van het jaar’. “Die finaleplaats was een grote eer en we zijn daar enorm trots op. We voelen dit als een erkenning voor wat we de afgelopen jaren gedaan hebben. Zeker naar ons personeel toe, dat heel wat change te verwerken kreeg.”