Article

09.05.2018

Zal micromobiliteit de Smart City hertekenen?

Over enkele jaren toeren er in de slimme steden zelfrijdende auto's rond. Tijd dus om de integratie van micromobiliteit in een globaal en slim vervoersecosysteem onder de loep te nemen.

Voorbeelden van alternatieve vervoersmiddelen, ook wel aangeduid met de verzamelnaam 'micromobiliteit', zijn steps, fietsen en segways. Ze beantwoorden volkomen aan het streven naar milieuverantwoordelijkheid in de stad van morgen. Ze worden aangedreven door menselijke energie of kleine elektrische motoren en zijn dus niet-vervuilend. Maar door hun lowtech-architectuur lenen ze zich minder goed voor complexe inbouwelektronica en zijn ze minder geschikt om rond te rijden in agglomeraties waar het verkeer digitaal zal worden aangestuurd.

In 2016 bleek uit een studie van Vias (het vroegere BIVV) dat 16% van de woon-werktrajecten in België werd afgelegd per fiets. Dat was een toename met 9% in vergelijking met 2010.

De vraag is dus: wat is de plaats van alternatieve vervoersmiddelen als alle voertuigen die zich in het verkeer bevinden permanent data moeten verzamelen en verzenden om zich te kunnen oriënteren, verder te rijden, af te slaan of te remmen? Zowel bouwers als start-ups en gebruikers nemen initiatieven om ervoor te zorgen dat micromobiliteit ook in de toekomst een plaats heeft in de Smart City.

Micromobiliteit hertekent de stad

Mening van de expert

"In de Smart City zal alles op een kwartiertje bereikbaar moeten zijn, met een enorme behoefte aan micromobiliteit als gevolg. Niet aan oplossingen voor lange verplaatsingen."
Stéphane Leguet, Digital Strategic Analyst bij BNP Paribas.

Alternatief maar geconnecteerd

 Het slimme stuur Wink Bar, ontworpen door de Franse start-up Velco, won ongeveer twee maanden geleden de 'Smart Cities'-prijs op de CES in Las Vegas. Hiermee maakt de fiets zijn definitieve entree in de digitale wereld. Wink Bar heeft een GPS-systeem zonder scherm maar met makkelijk leesbare lichtsignalen die de juiste route aangeven terwijl de fietser zijn aandacht bij de weg houdt. Wink Bar is bedoeld als co-piloot 2.0, klaar om de fietser tijdens het hele traject bij te staan. Een app zorgt voor geolocatie van de fiets als de eigenaar niet meer weet waar hij hem heeft achtergelaten. Maar ze houdt evengoed de afgelegde kilometers bij en de calorieën die de fietser al trappend verbrandt. En ze geeft ook nog eens toegang tot allerlei aanvullende diensten.

Ook het geconnecteerde stuur SmrtGRiPS, ontwikkeld door de gelijknamige start-up, is uitgerust met een gps en een smartphone-app om de fietser door de stad te loodsen, maar dit keer geven trillende handvatten de juiste weg aan. Als je op een kruispunt naar rechts moet, gaat het rechterhandvat trillen. Moet je rechtdoor, dan trillen beide handvatten.

Geconnecteerde steps

 Zelfde verhaal bij de elektrische steps. Vorig jaar al bracht het Chinese bedrijf Xiaomi een slim model M365 op de markt met een heleboel geconnecteerde apps. En onlangs kwam de Franse smartphone- en tabletspecialist Archos voor de dag met Citee Connect, een geconnecteerde step met 3G-antenne en Android-besturingssysteem. Op het stuur is een 5 inchtouchscreen geplaatst waarop Google Maps is geïnstalleerd. Hiermee kun je de kortste weg kiezen om de reistijd te optimaliseren, de step voortdurend lokaliseren, en de rijsnelheid en het aantal afgelegde kilometers bijhouden. Zelfs de segway is voortaan geconnecteerd. Bedacht als milieuvriendelijke oplossing om van punt a naar punt b te gaan, is het model Ninebot E+ voor het eerst uitgerust met een bluetoothverbinding, die toegang geeft tot een aantal functies, waaronder de afstandsbediening van het voertuig.

Die innovaties zeggen veel over het vernuft dat start-ups en bouwers aan de dag leggen om micromobiliteit te verzoenen met digitalisering en datagebruik, zij het vooralsnog op beperkte schaal. Een eerste stap. Maar wie geconnecteerd vervoersmiddel zegt, zegt uiteraard ook aangepaste infrastructuur om de alternatieve voertuigen een volwaardige plaats te geven in de Smart City. Volgens Stéphane Leguet, Digitaal Strategic Analyst bij BNP Paribas, "zullen in de Smart City korte, snelle verplaatsingen centraal staan. Kenmerkend voor de stad van morgen is dat alle stedelijke polen, zoals scholen, winkels, werkplekken, coworkingcentra, vrijetijdscentra en woningen, heel dicht bij elkaar zullen liggen en zeer vlot bereikbaar zullen zijn. Er zal dus een zeer grote behoefte bestaan aan micromobiliteit."

Ook in Brussel maken mensen trouwens steeds meer gebruik van de fiets. Tussen 2000 en 2015 nam het fietsgebruik er toe van 1 tot 5%. Tegen 2020 zal die tendens wellicht duidelijk stijgen. In het succesverhaal van de fiets in Brussel is ook een rol weggelegd voor de deelfietsdienst Villo! Er werden alvast mooie groeicijfers opgetekend: het aantal gebruikers nam van 1.577.811 in 2016 toe tot 1.615.160 in 2017.

De geconnecteerde stad stimuleert micromobiliteit

Slim rijden en parkeren

"Stilaan groeit het inzicht dat de stad levendiger, veiliger, duurzamer en gezonder wordt als de meeste mensen zich per fiets verplaatsen"
Jan Gehl, Architect en stedenbouwkundige .

De vooruitgang op het gebied van geconnecteerde kruispunten zal het in de toekomst mogelijk maken om het verkeer van zelfrijdende auto's in de stad aan te sturen. Bij de realtime modellering van het verkeer wordt daarbij nu al rekening gehouden met fietsers en voetgangers om ongevallen te vermijden. En de digitalisering van micromobiliteit zal het op termijn ook mogelijk maken om 'vehicle to vehicle'-systemen te installeren, waardoor fietsen of segways perfect geïdentificeerd kunnen worden door slimme verkeersregelsystemen. Dergelijke systemen werken via de smartphones van de bestuurders. Segway- of stepgebruikers kunnen ze dus tijdens het rijden activeren.

Nieuwe slimme fietsinfrastructuren

 Er is ook veel innovatie op het gebied van parkeren. In Londen is de start-up Ecocycle een toekomstgerichte fietsenstalling aan het bedenken met milieuverantwoorde en plaatsbesparende oplossingen. Hun ingenieurs hebben een intelligent opslagsysteem bedacht in de vorm van torens. De fietsen worden vastgemaakt aan rails die op en neer gaan, waardoor er in elke structuur plaats is voor 200 fietsen. De fietseigenaar wordt herkend via een IC-chip. Zo kan hij of zij de fiets makkelijk ophalen of terugzetten. De stad heeft nog meer troeven in handen om plaats te maken voor micromobiliteit. Architect Norman Foster werkt samen met het stadsbestuur van Londen aan een heel nieuw project om over 220 kilometer tien ‘zwevende’ fietspaden te bouwen boven de oude spoorverbindingen rondom de stad. Die fietspaden krijgen hun eigen verkeerslichten en zijn bedoeld om het verkeer in de stad te ontlasten en fietsers een eigen bedding te geven.

Er is nog veel vooruitgang nodig om micromobiliteit perfect te integreren in de stad van morgen, maar de slimme fiets en de geconnecteerde segway zijn geen modeverschijnsel of een manier voor start-ups en bouwers om mee te zijn met hun tijd. Het zijn innovaties die perfect aansluiten bij het stedelijke model van de Smart City, dat gekenmerkt wordt door hypertoegankelijkheid en gebaseerd is op digitalisering. De alternatieve vervoersmiddelen zullen dus, zeker in de toekomst, nog wind in de zeilen hebben.

Bron :

Article

11.09.2024

Ontdek onze leasingopties en laat u verleiden door onze topdeal

U wilt graag een bedrijfswagen huren, maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn? Hieronder zetten we alle leasingopties voor u op een rij. Zo ontdekt u welk type leasing het best bij u past. Bovendien kunt u tot 30 november 2024 een topdeal sluiten met onze partner Arval voor de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé tegen een zeer voordelige all-inprijs.

Financiële of operationele leasing?

Zowel voor financiële als operationele leasing geldt dezelfde logica: u betaalt huur aan een leasingmaatschappij voor een bepaalde periode, meestal vier of vijf jaar. Bij beide formules is de leasingmaatschappij de wettelijke eigenaar van de wagen. Maar u hebt wel een aankoopoptie aan het eind van het contract. Bij een financiële leasing is het bedrag van de aankoopoptie bekend van bij het begin van het contract. Bij een operationele leasing wordt het bedrag aan het eind van het contract bepaald op basis van de marktwaarde van de wagen.

De formule ‘inclusief diensten’

Dat is een van de grote voordelen van een operationele tegenover een financiële leasing: taksen, (omnium)verzekering, onderhoud en kosten (behalve brandstof) zijn inbegrepen in de huurprijs. Bovendien krijgt u extra diensten zoals zomer- en winterbanden, pechverhelping en een vervangwagen. U betaalt een bepaald bedrag per maand en hoeft verder niets meer te regelen. Kortom, u rijdt zonder zorgen: alles is betaald, behalve de brandstof.

Fiscale gevolgen?

De aankoopoptie heeft fiscale gevolgen: bij een financiële leasing schrijft u het investeringsgoed af en brengt u de interesten fiscaal in. De wagen staat op uw balans geboekt als actief. Bij een operationele leasing brengt u de volledige huurprijs in als kosten. In beide gevallen zijn er fiscale aftrekbeperkingen en moet u mogelijk rekening houden met het beroepsmatige gebruik van de wagen. Ook niet onbelangrijk: de btw wordt maandelijks betaald op de huurprijs en dus niet in één keer. Zo houdt u uw kredietlijnen vrij voor andere investeringen.

Laat u verleiden door onze topdeal

Tot 30 november 2024 hebben we een uitzonderlijk aanbod: u kunt de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé operationeel leasen tegen een voordelige en exclusieve prijs, inclusief alle diensten.

Benieuwd? U vindt alle details op deze pagina

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Article

04.09.2024

Arval: mobiliteit in werk én leven

Veel medewerkers zien mobiliteit tegenwoordig als een nood die ze in samenwerking met hun werkgever aanpakken. Ze verplaatsen zich allang niet meer alleen met Koning Auto, maar maken almaar vaker gebruik van een mengeling van mobiliteitsoplossingen. Die zijn zowel privé, openbaar als gemengd. Belgische ondernemingen zijn daarom meer en meer op zoek naar knowhow over dé perfecte mobiliteitsmix, die is aangepast aan hun eigen professionele noden én aan de behoeften van hun personeel. De mobiliteitsspecialisten van Arval tonen hoe mobiliteit evolueert en hoe zij daarmee omgaan. Want daarvoor is niet alleen kennis nodig, maar ook een pakket aan begeleiding, waarmee ze werkgevers op dat vlak ondersteunen.

Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert, vat de visie en missie van Arval gebald samen: “Life is a journey made of journeys. Dat betekent dat wij ons bij Arval voortdurend afvragen hoe we kleine, middelgrote en grote ondernemingen kunnen ondersteunen en ontzorgen bij alle mobiliteitsvragen die ze zich stellen. In ons DNA als ondersteuner zitten twee belangrijke aspecten die waarde toevoegen: het persoonlijke en duurzame mobiliteit*. Van eenmanszaak tot groot bedrijf: Arval biedt zijn corporate knowhow aan en zorgt voor een one-stop-shop-oplossing.”

* Duurzame mobiliteit: mobiliteit met een lagere uitstoot van broeikasgassen, die elektrificatie, zachte mobiliteit en/of openbaar vervoer stimuleert.

Duurzame mobiliteit als vanzelfsprekende sleutel

Veel ondernemingen trekken vandaag voluit de kaart van de duurzame mobiliteit, of evolueren in die richting. Dat houdt niet alleen de keuze in voor elektrische auto’s, maar ook met een open blik kijken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Arval speelt daarin zijn eigen rol: alle klanten worden geïnformeerd en begeleid in hun streven naar duurzame mobiliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen als Arval Bike Lease, Arval Car Sharing en de toekomstige budgetbeheertool vormen voor veel ondernemingen de sleutel tot een sluitend mobiliteitsverhaal.

Troef in de ‘war for talent’

Al die mogelijkheden worden bovendien niet alleen gezien als pure verplaatsingsmogelijkheden, maar passen in een hr-concept dat ondernemingen inzetten in de ‘war for talent’. Philippe Kahn heeft met Arval steeds vaker te maken met ondernemingen die echt inspelen op mobiliteitsvragen. Ze zien het als een kans om de band met hun medewerkers te versterken of om nieuwe krachten aan te trekken.

Kahn: “Heel wat ondernemingen denken na in functie van mobiliteit over bijvoorbeeld hun locatie. Ze kiezen dan eerder voor de nabijheid van een mobiliteitshub, zoals een groot station als Brussel-Centraal of Antwerpen-Berchem. Daar kunnen ze de volledige mix van mobiliteitsmogelijkheden aan hun personeelsleden aanbieden. Zo kunnen die met de fiets of deelstep naar het werk komen, verplaatsingen maken met poolwagens of met de trein, gebruikmaken van bussen en deelauto’s … En dat betalen ze allemaal met het mobiliteitsbudget dat ze van hun werkgever krijgen.”

Toegevoegde waarde: zakelijk én persoonlijk

De budgetbeheertool waarmee ondernemingen het overzicht bewaren van alle mobiliteitsoplossingen die hun medewerkers gebruiken én van de bijbehorende kosten, is maar één facet van de toegevoegde waarde die ondernemingen krijgen aangeboden. Ook consulting rond mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van wat Arval voor ondernemingen doet.

Philippe Kahn: “Als een onderneming met zowat 100 medewerkers van plan is te verhuizen naar het centrum van Antwerpen, zitten wij met hen rond de tafel om te bekijken welke nieuwe mobiliteitsoplossingen ze nodig hebben én hoeveel het hen allemaal zal kosten. Op die manier maken we echt deel uit van het team en kijken we samen naar de effecten van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen op hun toekomst. Dat is maatwerk, waarin we onze expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

Die expertise doet ondernemingen vaak een stap vooruitzetten in hun bedrijfsvoering, maar ook richting personeel. Kahn: “De tijd van het Excel-bestand waarmee het gebruik van de poolwagen werd bijgehouden, is voorbij. Apps op telefoon of computer maken alles makkelijker en vlotter. Ze houden de locatie van poolwagens tussen de verschillende vestigingen bij én doen de grens tussen pool- en deelauto’s vervagen. Zo maken medewerkers tijdens het weekend – weliswaar tegen betaling – privé gebruik van de auto die ze tijdens de week voor professionele verplaatsingen gebruiken. Ook de typische ondersteuning bij het leasen van een elektrische fiets maakt deel uit van dat verhaal. Arval ontzorgt werkgevers op dat vlak en geeft hen extra troeven in handen om hun medewerkers ook privé te ondersteunen in hun mobiliteit. Het wordt een verhaal waarin ondernemingen, via hun mobiliteitsdossier, echt deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van hun medewerkers.”

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Article

12.06.2024

We moeten allemaal samen vooruit

De bank verminderde haar CO2-uitstoot per voltijds equivalent met 55% sinds 2019. En dat vraagt volgens Sandra Wilikens, Chief Human Resources Officer, een betrokkenheid van iedereen.

Tussen 2019 en 2022 is de bank erin geslaagd haar CO2-uitstoot met liefst 55% terug te schroeven. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Voornamelijk door in te zetten op de energie-efficiëntie van onze gebouwen, die goed zijn voor ongeveer 80% van onze onmiddellijke uitstoot. Daarnaast hebben we ons vastgoed geoptimaliseerd en de beroepsverplaatsingen fors verminderd. We kiezen voor een gestructureerde aanpak waarbij alle departementen betrokken zijn. Sinds 2012 brengt ons Green Bank Platform driemaandelijks de verschillende contactpersonen van elke afdeling samen om er hun actieplan voor te stellen met eigen initiatieven. Daar wordt telkens een stand van zaken opgemaakt van een reeks KPI’s op het vlak van energie- en papierverbruik, beroepsverplaatsingen, elektrificatie van het wagenpark, afvalbeheer… Want meten is weten.”

De doelstelling was om tegen eind 2025 een reductie van de uitstoot te bereiken van 42,5% ten opzichte van 2012. Dat doel is inmiddels behaald. Wat zijn de verdere plannen?

“Het is niet de bedoeling om tot 2025 op onze lauweren te rusten. Want er is geen tijd te verliezen als we tegen 2050 koolstofneutraal willen zijn. Onze nieuwe zetel aan de Warandeberg in Brussel is een mooi voorbeeld van energie-efficiëntie, maar er kan nog veel verbeterd worden in de rest van ons vastgoedpark. We gaan de energie-efficiëntie van de verschillende regionale kantoren verbeteren, zonnepanelen installeren op meer dan 80 locaties en ledverlichting wordt de standaard in al onze gebouwen. Die inspanningen moeten toelaten om onze CO2-uitstoot met nog eens 7% te verminderen.”

Hoever staan jullie met de elektrificatie van het wagenpark?

“We doen veel inspanningen om ons wagenpark te elektrificeren en ik durf zeggen dat we op de goede weg zijn. Eind 2022 bestond de vloot van geleasete bedrijfswagens voor bijna 30% uit geëlektrificeerde wagens – 100% elektrisch en plug-in hybrides. In het derde kwartaal van 2023 waren die wagens goed voor 95% van de nieuwe bestellingen. De nieuwe fiscaliteit speelt uiteraard een grote rol in deze evolutie. Maar voor werkgevers is daarmee de kous niet af. Ze krijgen te maken met een complex fiscaal kader, onder andere voor de terugbetaling van de elektriciteitskosten. Ook voor een deel van onze medewerkers zijn er nog hindernissen omdat ze bijvoorbeeld moeilijk toegang hebben tot een laadpaal. Ik ben van plan om dit jaar een rondetafelgesprek over mobiliteit te organiseren. Het is de bedoeling om overheden, operatoren, start-ups en bedrijven samen te brengen. Want we moeten vooruit, en we moeten het allemaal samen doen.”

Hoe zorgen jullie voor voldoende engagement bij het personeel?

“Veel communiceren. Het is belangrijk om uit te leggen wat je doet en waarom je het doet. Enkel zo kan je mensen warm maken om mee te werken. Binnen de bank kunnen we daarvoor rekenen op een netwerk van ruim 200 EcoCoaches. Het duurzaamheidscompartiment van de cao 90 werkt ook stimulerend. Hierbij bepalen we elk jaar zes concrete doelstellingen. Verwezenlijken we er minstens drie, dan krijgen alle medewerkers een premie aan het einde van het jaar. Tot nu toe is dat al altijd gelukt. Er zijn nog andere incentives mogelijk. Met ons ‘Green Fuel Consumer Plan’ belonen we medewerkers die een bedrijfswagen hebben maar die weinig gebruiken. En we lanceren heel wat acties om zachte mobiliteit – wandelen, fietsen en openbaar vervoer – te bevorderen. De keuze om onze zetels in de steden te vestigen is ook positief. Eind 2022 gebruikte 79% van het personeel dat in Brussel werkt het openbaar vervoer om naar kantoor te komen. Buiten de steden is dat 60%.”

Zijn er tot slot nog gebieden die volgens u dringend aangepakt moeten worden?

“Digitale vervuiling wordt vaak onderschat. Om een idee te geven: honderd mails sturen zorgt voor evenveel vervuiling als twintig kilometer met de auto rijden. Daarom organiseren we elk jaar een interne campagne om onze medewerkers te sensibiliseren en hen tips te geven voor een kleinere digitale voetafdruk. Regelmatig je mailbox opkuisen, links versturen in plaats van bestanden, verouderde bestanden verwijderen: het zijn allemaal kleine dingen. Als al onze 11.000 collega’s daar een gewoonte van maken, kunnen we een grote impact maken. Elke inspanning telt!”

Klantenbinding via abonnementen om slimmer te kopen, uit een dal klimmen dankzij nieuwe ideeën … Emna Everard vond de juiste aanpak om haar Brusselse start-up op het goede spoor te zetten.

Emna Everard komt uit een familie van diëtisten en weet dus wat gezond eten is. “Toen ik twaalf was, ontcijferde ik al de etiketten op verpakkingen. Mijn droom was om op een dag een supermarkt te openen waar je blindelings je boodschappen zou kunnen doen”, vertelt ze.

En omdat ondernemen Emna Everard in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. In 2016, kort voor het einde van haar hogere studies, lanceerde ze online de ‘gezondste supermarkt’ onder de naam Kazidomi. Ze stelt hoge eisen aan de samenstelling en de smaak van de producten. Het principe is dat Kazidomi de producten met de grootste zorg uitkiest, zodat de klanten in het volste vertrouwen gezonde, voornamelijk biologische producten kunnen kopen, met focus op plantaardige opties.

Klantenbinding

Zes maanden na de lancering versnelt de groei van Kazidomi dankzij de lancering van het getrouwheidsprogramma. Met een abonnement van 59 euro krijgen klanten kortingen van 20 tot 50 procent op alle online verkrijgbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Dat levert rendement op én besparing.

In 2017 volgt een eerste financieringsronde van 50.000 euro. Kazidomi groeit, breidt de voorraad uit en levert marketinginspanningen. Emna Everard neemt de eerste twee medewerkers in dienst. De omzet stijgt snel, en ontploft helemaal tijdens de coronacrisis. “Consumenten hadden plots tijd om na te denken over hun gezondheid en welzijn en deden een groot deel van hun aankopen online”, legt Everard uit.

Op zoek naar nieuwe wegen

Na de coronacrisis volgde een keerpunt. “Kazidomi moest een nieuwe weg inslaan. We wilden financieel stabiel zijn en niet afhankelijk van externe middelen”, zegt Everard. Samen met haar teams dacht ze na over de kostenstructuur, de operationele efficiëntie en de marketing. Groei is niet langer het hoofddoel, wel het voortbestaan en de financiële gezondheid van het bedrijf, dankzij een slimme reorganisatie.

Later krijgt Kazidomi de groei weer op gang dankzij twee overnames die zorgen voor krachtige synergieën: Smart Fooding in augustus 2022 en Bébé au Naturel enkele maanden later, een bedrijf gespecialiseerd in gezonde producten voor baby’s en hun ouders. “Via Bébé au Naturel konden we het volume geleverde pakketten verdubbelen”, zegt Everard. “Dat heeft ons geholpen om een beter tarief te bedingen bij de transporteurs en de kosten te verlagen.”

Een bank die luistert en snel reageert

Als bankier van de Brusselse start-up kende BNP Paribas Fortis het bedrijf bij de lancering drie kredieten toe, tussen 2016 en 2019. Die steun was op zich vanzelfsprekend, aangezien het engagement van Kazidomi op het vlak van ESG-doelstellingen (Environmental, Social en Governance) perfect aansluit bij de strategie van de bank. “We konden deelnemen aan het Innovation Hub-programma van BNP Paribas Fortis, en onze relatiebeheerder – die de wereld van de start-ups heel goed kende – was meteen enthousiast en luisterde heel goed. Hij geloofde in ons project, volgde het van dichtbij op en adviseerde ons om een reeks events bij te wonen om daar contact te leggen met andere spelers met trajecten en profielen die voor ons interessant konden zijn”, vertelt Everard, die in 2019 Ondernemer van het Jaar was.

En dat was nog niet alles. “In december 2022 konden we mede dankzij BNP Paribas Fortis Bébé au Naturel overnemen. Start-ups zoals Kazidomi hebben een bank nodig die snel reageert. Als er een kans opduikt, om een ander bedrijf over te nemen bijvoorbeeld, is er geen tijd te verliezen. Dossier analyseren, geld beschikbaar maken … BNP Paribas Fortis reageerde altijd meteen en enthousiast en is ons gevolgd in 99 procent van wat we vroegen”, vertelt de CEO opgetogen.

Kazidomi bestaat nu acht jaar en levert 4.000 producten over heel Europa. De Belgische start-up realiseert 90 procent van zijn verkoop via de website en 10 procent via externe kanalen, zoals Delhaize.

Intussen lanceerde Kazidomi ook het eigen merk Kazidomi, met 200 eigen producten. “Door rechtstreeks met de producenten samen te werken, kunnen we de beste producten leveren tegen de beste prijs.”

https://www.kazidomi.com/nl

Kazidomi is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer boeiende verhalen van ondernemers.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top