Article

20.02.2019

Boost uw business dankzij ‘open innovatie’

Het is een feit: de toekomst komt als een hogesnelheidstrein op uw bedrijf af. En de sleutel om in deze snel veranderende wereld te overleven, is innovatie. Een interview met Open innovatie expert Wim Vanhaverbeke.

Hoe zit het met de innovatiezin van onze kmo’s?

Het is geen verrassing dat professor Vanhaverbeke gastspreker was op het start-event van de ‘Trends Gazellen’. Succesvol innoveren is één van de eigenschappen die sterk groeiende, competitieve bedrijven met elkaar delen. “En toch schort er nog iets aan de innovatiezin van onze kmo’s”, aldus professor Vanhaverbeke . Hij legt meteen de vinger op de zere plek:

“Te veel bedrijven beseffen niet dat ze alleen door te innoveren concurrentieel kunnen blijven en zullen overleven.”

Volgens Vanhaverbeke ligt het voor een deel aan de ondernemingscultuur in ons land. “Als je onze bedrijven vergelijkt met die in Scandinavië, UK, Duitsland en vooral Nederland, dan zie je dat ze daar sneller hulp van buitenaf zoeken om hun strategie te analyseren. In België kijken ondernemers eerder koppig naar zichzelf en blijven ze overtuigd van hun eigen gelijk.” Ook al staat het water aan de lippen staat van vele van onze kmo’s, toch is hij niet pessimistisch over de kansen die de bedrijven hebben. “Het voordeel van kleine bedrijven is dat ze heel snel kunnen schakelen, eens ze de beslissing hebben genomen. Dat heb ik gelukkig al bij verschillende kmo’s kunnen vaststellen.”

Hoe kan open innovatie helpen?

Met open innovatie doorbreekt je de grenzen van je bedrijf en zet je de poort open voor samenwerkingsverbanden en kennisdeling met externe partners. Denk bijvoorbeeld aan start-ups, andere bedrijven, onderzoekscentra en universiteiten. Het geeft je dus de mogelijkheid om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen en beperkingen op het vlak van tijd, budget en know-how te overstijgen. Je goed informeren over de vele voordelen is zeker de moeite waard.

Het valt Prof Vanhaverbeke ook op dat het vooral bedrijfsleiders zijn, die open innovatie al hebben omarmd, die andere bedrijfsleiders kunnen overtuigen.

"Ik zie het als mijn taak om ze bewust te maken van de uitdagingen en de opportuniteiten van open innovatie,  maar ik besef dat ze pas echt overhaald worden door hun peers. Ook banken, beroepsverenigingen en universiteiten kunnen een grote rol spelen in het bewustwordingsproces bij bedrijfsleiders. Maar de meeste bedrijven worden pas over de streep getrokken als ze succesvolle voorbeelden zien bij andere bedrijven.“

Enkele hardnekkige misverstanden

Er bestaan rond open innovatie een aantal hardnekkige misverstanden, die ervoor zorgen dat onze bedrijven er huiverig tegenover staan.

“Het belangrijkste misverstand is dat innovatie per definitie technologie-gedreven is”, weet Vanhaverbeke.

“Innovatie gaat in wezen over het verwerven van kennis, en dat kan technologische kennis zijn, maar evenzeer kennis over klanten, over de markt of over manieren om samen te werken. Het is dan zaak om die kennis in te passen in jouw business model, of om radicaal het roer om te gooien. Een mooi voorbeeld is Curana, dat van een fabrikant van spatborden voor fietsen via een strategische keuze om op design te focussen, uitgroeide tot de ‘Apple’ onder de fietsonderdelen. Een schitterend idee trouwens om juweelontwerp te integreren…”

Een ander misverstand is dat je met ‘open innovatie’ het risico loopt dat je kennis wordt gestolen. “Je moet uiteraard niet naïef in een open innovatie samenwerking stappen. Uiteraard moet je goede afspraken maken over eigendomsrecht en IP (intellectual property, red) maar dat betekent niet automatisch dat een bedrijf eigenaar moet zijn van de IP. Het is vaak een kwestie van vertrouwen opbouwen en bereid zijn om een zekere mate van risico te nemen.”

Samenwerking organiseren

Centraal in open innovatie staat de capaciteit van een bedrijf om samen te werken met de buitenwereld. En dat blijkt eens zo moeilijk voor grote bedrijven. Professor Vanhaverbeke: “Je zou denken dat innovatie binnen de grote corporates een vaststaand feit is. Niets is minder waar. Ook zij worstelen met de manier waarop ze kunnen samenwerken met de buitenwereld.”

Open innovatie moet je strak regisseren, vindt hij. “Als groot bedrijf moet je eerst een venster naar de buitenwereld creëren, zodat andere bedrijven zien wat mogelijk is en wat niet. Intern is het belangrijk dat medewerkers weten welk ‘innovatiemandaat’ ze krijgen. Verder moet je een de ICT-infrastructuur en organisatiestructuur op poten zetten waardoor je met partners effectief kan werken. Dat kan bijvoorbeeld onder de vorm van een incubator of accelator, waarin andere bedrijven kunnen werken.”

“Maar alles vertrekt bij de duidelijke afspraken die je maakt. Om een boutade te gebruiken: open innovatie is succesvol in de mate dat je bepaalde dingen gesloten houdt. In een samenwerking moet je duidelijk maken welke technologie of kennis van jou is en wat gebruikt mag worden. Als je samen kennis ontwikkelt moet je van meet af aan afspreken wie de eigendom van de kennis bezit en hoe die kennis via licenties ed. kan gebruikt worden.”

Zorg voor snelle successen

Het vraagt dus heel wat vaardigheden om open innovatie te organiseren. “Ik raad bedrijven dan ook altijd aan om klein te beginnen. Begin met een duidelijk afgebakend project waarbinnen je kan experimenteren en leren van de fouten. Zorg voor vroege successen, zodat je de rest van het bedrijf meekrijgt. Al te vaak valt in een groot bedrijf een innovatieproject stil door gebrek aan interesse van de business units. Want in een tweede, meer kritische fase moet je proberen om de projecten die gelukt zijn, de kennis die opgedaan is, in te brengen in de organisatie. Open innovatie moet met andere woorden gedragen worden door heel de organisatie en passen in de bredere strategische visie van een bedrijf, of dat nu groot of klein is.”

Interesse?

Open innovatie klinkt geweldig, niet? En toch bestaan er nog veel taboes rond het concept. BNP Paribas Fortis doorbreekt ze graag tijdens een boeiende infoavond op dinsdag 26 maart vanaf 18.30 uur in de Ghelamco Arena. Professor Wim Vanhaverbeke, professor Innovatie Management & Strategy aan de Universiteit Hasselt en expert ter zake, biedt u graag antwoord op uw vragen. Hij is auteur van het boek ‘Managing open innovation in SME’s’ en volgt al jaren de ontwikkeling van innovatie-ecosystemen op de voet. Samen met Henry Chesbrough richtte hij het Europees Innovatie Forum op.
Article

02.06.2022

Karim Hajjar van Solvay is de ‘Trends CFO of the Year 2022’

Met deze award, die op 1 juni voor de elfde keer uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf. Recticel won de ‘Deal of the Year’-trofee.

Fotograaf: Christophe Ketels

Karim Hajjar, CFO van de chemie- en materialengroep Solvay, nam woensdagavond de award van ‘CFO of the Year’ in ontvangst in Brussels Expo en volgt daarmee Ingrid Daerden van Aedifica op. De 59-jarige Brit is al negen jaar de financiële rots in de branding bij Solvay en transformeerde de klassieke chemiegroep mee tot een wereldspeler in hoogtechnologische kunststoffen.

Vechtlust en gedrevenheid

In 2013 ging Hajjar aan de slag als CFO bij Solvay. Hij werkte er eerst onder CEO Jean-Pierre Clamadieu, met wie hij ruim vijftig deals afrondde. Sinds 2019 staat Hajjar, een vader van vijf, Clamadieus opvolger Ilham Kadri bij tijdens de pandemie en andere crisissen, en wordt de groep gestroomlijnd. Die operatie moet in de tweede helft van volgend jaar resulteren in een opsplitsing van Solvay. Een deel dat voorlopig EssentialCo heet, zou historische activiteiten als natriumcarbonaat omvatten, en onder meer de tak Silica, die focust op de autobandensector. De andere tak, SpecialtyCo, omvat de snelgroeiende speciale polymeren voor onder meer

smartphones, de composietactiviteiten in de luchtvaart- en de autosector. “Een no-brainer”, vindt Hajjar, die in zijn leven al voor veel hetere vuren heeft gestaan. Hij werd geboren in Beiroet en groeide op tijdens de Libanese burgeroorlog. Zijn familie verloor toen alles, wat de voedingsbodem vormde voor de vechtlust en gedrevenheid van Hajjar.

Karim Hajjar haalde het van vier andere sterke kandidaten: Kristiaan De Beukelaer (Mediahuis), Maud Larochette (N-Side), Geert Peeters (Greenyard) en Johan Vankelecom (Belfius).

Recticel wint de ‘Deal of the Year 2022’

Voor de vierde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies, overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) in aanmerking waar in 2021 een Belgische onderneming bij betrokken was. Het belangrijkste criterium is de financiële en strategische meerwaarde die de operatie voor de stakeholders creëert.

Er waren vijf deals in de running en die van Recticel kwam als winnaar uit de bus. Deze belangrijke speler op het vlak van polyurethaanoplossingen is actief in de meubel-, auto- en bouwsector en verkocht zijn divisie Engineered Foams aan het Amerikaanse Carpenter voor een uiteindelijke netto-opbrengst van 606 miljoen euro. Een bijzonder strategische operatie, waarmee Recticel een vijandige overnamepoging van het Oostenrijkse Greiner wist af te wenden.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Trends zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. In 2019 kwam daar de bekroning van de ‘Deal of the Year’ bij. Want de bijdragers aan onze economie belonen en aanmoedigen, ook dat is Positive Banking.

Proficiat aan de winnende CFO, het team achter de winnende ‘Deal of the Year’ en aan alle andere kandidaten.

Lees het volledige interview met Karim Hajjar, CFO van Solvay, en met Olivier Chapelle, CEO van Recticel.

Article

10.05.2022

Wordt uw bedrijf ‘Onderneming van het Jaar 2022’?

Volgt uw bedrijf Aertssen op als ‘Onderneming van het Jaar’? Of Deliverect als ‘Scale-up van het Jaar’? Wie weet! Stel u snel kandidaat en misschien wint uw bedrijf een van deze prestigieuze awards.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse awarduitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2022 al toe aan haar 28ste editie. Vorig jaar werd het familiebedrijf Aertssen gekroond tot ‘Onderneming van het Jaar 2021’. De prijs van de Vlaamse regering voor ‘Scale-up van het Jaar 2021’ ging naar Deliverect. Op 6 december kennen we winnaars van de editie van 2022.

Meer dan cijfers alleen

‘Onderneming van het Jaar’ groeide niet enkel uit tot een traditie, maar werd een waar kwaliteitslabel. De award bekroont unieke Belgische bedrijven die blijk geven van een uitmuntende ondernemingszin en succesvol management. Bedrijven die dat de laatste jaren trouwens in zeer woelige waters doen en toch een indrukwekkende koers varen. Want ondernemerschap draait om meer dan cijfers alleen, daar is de jury zich van bewust. De grootte en omzet van een bedrijf spelen daarom minder een rol bij de beoordeling. De finalisten worden geselecteerd op basis van criteria zoals de groei en financiële resultaten van het bedrijf, ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur.

Zuurstof voor de economie

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Het bedrijfsleven staat momenteel voor heel wat uitdagingen. Na de coronacrisis dwingen nu ook heel wat geopolitieke ontwikkelingen ondernemingen om flexibel te zijn. En ook duurzaamheid blijft een belangrijk topic. Onze missie is om bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden op weg naar de toekomst. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van ‘Onderneming van het Jaar’ of ‘Scale-up van het Jaar’ winnen, legt uw bedrijf geen windeieren. Deze awards genieten een sterke nationale en internationale uitstraling en dragen dan ook bij aan de naamsbekendheid van uw bedrijf. Als winnaar, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en krijgt u uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien betekent een finaleplaats ongetwijfeld een boost voor de motivatie van uw medewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat via de website van EY.

Bron: tekst + beeld EY.com

Article

17.02.2022

Familiebedrijf Aertssen is ‘Onderneming van het Jaar 2021’

Aertssen kreeg deze prestigieuze titel tijdens de awarduitreiking op 16 februari, die plaatsvond in beperkt gezelschap. Deliverect werd uitgeroepen tot ‘Scale-up van het Jaar’.

Het was al de 27ste editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Aertssen werd er de verdiende opvolger van Stow als ‘Onderneming van het Jaar’ en Deliverect volgt Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’.

Aertssen floreert dankzij groot aanpassingsvermogen

De Antwerpse groep Aertssen groeide in bijna 60 jaar uit van een landbouwbedrijf tot een industriële duizendpoot. Met kranen op waterstof, de plaatsing van 5G-cabines, elektriciteitsopslag in oude busbatterijen en de eindassemblage van (land)bouwmachines gaat ze de derde generatie in.

“De rode draad is dat elke nieuwe activiteit ontstaat om een weerstand weg te nemen en we daarbij verder bouwen op wat we al kennen en kunnen”, zegt Greg Aertssen, de CEO van de groep, geflankeerd door zijn zoon Yves, co-CEO, en zijn neef Sam, het hoofd van de logistieke divisie. Dankzij hun businessmodel – van de nood telkens weer een deugd maken – kon het bedrijf sterk groeien en draait het ondertussen een omzet van 305 miljoen euro. In de toekomst wil het bedrijf verder inzetten op verduurzaming en elektrificatie.

Aertssen haalde het van de IT-groep Cegeka, het telecombedrijf Destiny en de investeringsgroep Heylen.

Deliverect, een Gentse ‘unicorn’

Robovision geeft de titel van ‘Scale-up van het Jaar’ door aan het eveneens Gentse Deliverect. Drie andere snelgroeiende bedrijven - B4Plastics, Biotalys en UgenTec - grepen naast de award. Deliverect bouwt sinds 2018 software om restaurants en andere maaltijdleveranciers te helpen hun bestellingen te automatiseren. Het aantal horecazaken dat klant is, ging in een jaar van 8.000 naar 20.000 in 30 landen.

In januari haalde het bedrijf nog 150 miljoen dollar kapitaal op bij twee grote Amerikaanse investeringsfondsen en bij zijn aandeelhouders. Het bedrijf van Zhong Xu (CEO) en Jan Hollez (CTO) werd zo meer dan 1,2 miljard euro waard, wat het een ‘unicorn’ maakt, een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. Met het opgehaalde kapitaal wil Deliverect zijn product uitbreiden en ook ‘dark kitchens’ (professionele keukens zonder eetzaal) en supermarkten beter bedienen.

 

Opmerkelijk ondernemerschap mag beloond worden

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement, dat opmerkelijke Belgische bedrijven in de bloemetjes zet. “Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Aertssen en Deliverect zijn daar een mooi voorbeeld van. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en ik wil hen daarmee van harte feliciteren. Het zijn zo’n ondernemingen die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag in de schijnwerpers."

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 15 februari. Odoo werd ‘Entreprise de l’Année’ en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Cowboy. Ontdek er hier meer over.

Lees het volledige persbericht over ‘Onderneming van het Jaar’

Bron: De Tijd

Article

27.01.2022

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Op 16 februari weten we wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept én ook welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 16 februari zijn award. Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Aangepaste organisatie

In lijn met de geldende coronamaatregelen hebben we samen met EY en De Tijd besloten om de awards uit te reiken in beperkt gezelschap door maximaal in te zetten op de finalisten, juryleden, vroegere winnaars en enkele prominenten.  

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant dingen Analis, Gourmanisto, Iris, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 15 februari. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top