Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

13.12.2017

Journeys To Treasury 2017

BNP Paribas, PwC, SAP en de European Association of Corporate Treasurers hebben de 2de editie van hun kennisleiderschapsinitiatief, het rapport Journeys To Treasury, gepresenteerd op EuroFinance Barcelona.

Met meer dan 1000 downloads wereldwijd en meer dan 24.000 bezoeken aan de website in de eerste drie maanden na de lancering, maakte de eerste editie van het rapport, uitgebracht tijdens EuroFinance Wenen in 2016, blijvende indruk op de corporate treasury community. De editie 2017 van het rapport neemt de draad van het verhaal weer op en bespreekt enkele van de belangrijkste onderwerpen en trends waarmee de corporate treasury te maken hebben.

De tweede editie van Journeys To Treasury treedt in de voetsporen van de editie 2016 met drie centrale gespreksthema's. Het rapport is gedistilleerd uit de resultaten van een onderzoek onder meer dan honderd corporate treasurers, verschillende paneldiscussies en interviews. Het rapport is gestructureerd rond de thema's data-analyse, regulering, compliance en geopolitiek, en cyberbeveiliging. In de inleiding van het rapport wordt ook een update gegeven van enkele andere belangrijke thema's, zoals blockchain, instantbetalingen en FinTechs.

Data-analyse

De voordelen van het vertrouwen op de analyse van treasurydata tegenover de capaciteit om om te gaan met de drie V's van Big Data (Volume, Velocity and Variability – volume, vaart en variabiliteit) vormen de ruggengraat van dit deel van het rapport. Om Big Data te kunnen gebruiken moet een bedrijf beschikken over de nodige systemen en vaardigheden, zodat het over de uitrusting beschikt om de gegevens nuttig te kunnen aanwenden voor treasurydoeleinden. Helaas beschikken de meeste bedrijven niet over deze competenties. Maar alle treasuries beschikken wel over georganiseerde gegevens met betrekking tot cashsaldo's, rekeninguittreksels en andere financiële transacties. In het rapport worden overtuigende argumenten aangevoerd en wordt gebruikgemaakt van een gevalsstudie om aanbevelingen te doen over de verschillende analyses die op deze gegevens kunnen worden toegepast zodat ze bruikbaar zijn voor de corporate treasury-functie.

In dit onderdeel van het rapport wordt ook ingegaan op data-analyse die wordt ondersteund door artificiële intelligentie (AI) en robotica. Aan de hand van echte voorbeelden wordt geïllustreerd hoe corporate treasuries mee tools ontwikkelen die de werking van de sector waarschijnlijk zullen veranderen met realtime-monitoring en automatische reacties op gebeurtenissen.

Regulering, compliance en geopolitiek

  Het constant veranderende geopolitieke scenario en het wisselende reguleringslandschap staan hoog op de agenda van de meeste corporate treasurers. Gebeurtenissen zoals de beslissing van het Verenigd Koninkrijk om de Europese Unie te verlaten of het aan de macht komen van de nieuwe regering in de Verenigde Staten blijven verreikende gevolgen hebben. In het rapport JTT 2017 wordt beschreven hoe een snelle respons en veerkracht tegenover risico's belangrijke elementen van beleid zijn geworden, nu nieuwe voorschriften zwaar drukken op corporate treasuries wereldwijd.

Dit onderdeel gaat verder met een bespreking van de ophanden zijnde voorschrijving van compliancemaatregelen door de Europese Unie, zoals de algemene verordening gegevensbescherming en de tweede betalingsdienstenrichtlijn, die allebei in 2018 van kracht worden. De algemene verordening gegevensbescherming zal corporate treasury beïnvloeden in de manier waarop wordt omgegaan met de gegevens van de klanten, medewerkers en leveranciers, en de tweede betalingsdienstenrichtlijn zal het bestaande betalingslandschap waarschijnlijk ingrijpend veranderen. In het rapport worden deze kwesties niet alleen behandeld, maar worden ook aanbevelingen om om te gaan met en het beste te maken van deze veranderingen in het reguleringslandschap.

Cyberbeveiliging

 Elke discussie over de corporate treasury-functie is onvolledig zonder een grondige analyse van cyberbeveiliging, een van de grootste uitdagingen waarmee corporate treasuries wereldwijd worden geconfronteerd. In het laatste deel van JTT 2017 wordt uitvoerig ingegaan op dit uiterst belangrijke thema. Financieel verlies als gevolg van een lek in de cyberbeveiliging van een bedrijf is niet het enige verlies dat dat bedrijf lijdt. De daarmee geassocieerde reputatieschade, de onderzoekskosten en de oplossing van de problemen die uit een dergelijk lek voortvloeien, kunnen ook langetermijngevolgen hebben. Het rapport bevat aanbevelingen over het inzetten van ethische hackers om niet-ethische hackers een stap voor te blijven.

Het rapport legt de nadruk op de behoefte aan beschermingsmaatregelen tegen het targeten van individuele personeelsleden als 'zwakste schakel' in de ketting. Voorts wordt opgeroepen om het cyberbeveiligingsbeleid beter af te stemmen op de feitelijke risico's waarmee een bedrijf wordt geconfronteerd, maar wordt ook gewezen op het belang van een gedetailleerd incidentenplan en een sterk communicatieplan om ervoor te zorgen dat alle stakeholders volgen. Als illustratie van een holistische aanpak van fraudepreventie en -beheer gebruikt JTT 2017 het voorbeeld van een toonaangevend bedrijf in de landbouwindustrie dat zijn interne cultuur aanpaste en de afspraken met zijn financiële partners updatete.

De tweede editie van het Journeys To Treasury-rapport is online beschikbaar en kan worden gedownload op www.journeystotreasury.com

Bron: journeystotreasury.com
Nieuws

16.04.2019

Willen bedrijven echt een duurzamere wereld?

Ja, het succes van onze Sustainable Business Ateliers is daar een mooi bewijs van. De meeste bedrijven zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar sommigen hebben nood aan meer informatie. Om hen op weg te helpen, organiseert BNP Paribas Fortis regelmatig regionale Sustainable Business Ateliers. Vorig jaar vonden er twee Ateliers plaats in Luik en Limburg, dit jaar waren Namen, Gits (in West-Vlaanderen) en Gent aan de beurt. Andere Belgische steden volgen binnenkort.

Op het programma

Tijdens de Ateliers laten de uitgenodigde klanten zich inspireren door de experts van ons Sustainable Business Competence Centre, maar ook door getuigenissen van andere klanten over de acties die zij al ondernomen hebben met hun bedrijf.

Na de presentaties worden de deelnemers telkens in groepen verdeeld en wisselen ze ervaringen uit onder leiding van een moderator.

Wat vinden klanten ervan?

Vooral de focus op samenwerking en de kans om een netwerk uit te bouwen worden op prijs gesteld. Onder de aanwezigen zijn telkens afgevaardigden van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren, en net die diversiteit vinden de deelnemers zo verrijkend. Geen enkele onderneming kan de huidige uitdagingen immers alleen de baas. Door samen te werken met o.a. overheden, universiteiten en start-ups kan er vooruitgang geboekt worden.

Volgens de deelnemers is BNP Paribas Fortis ook de enige financiële dienstverlener die echt ver gaat in het begeleiden van bedrijven op het vlak van duurzaam ondernemen, door te analyseren in welk stadium van hun transitie de bedrijven zich bevinden en door hen te helpen om duurzaamheid in te zetten als een hefboom voor hun activiteiten.

Wilt u deelnemen aan een van onze Sustainable Business Ateliers? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder voor de praktische details.

Nog geen klant? En wilt u meer weten over de begeleiding die we bieden en de voordelen van duurzaamheid voor uw bedrijf? Ontdek wat ons Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen.

Nieuws

11.04.2019

Zet op 6 oktober uw deuren open voor het grote publiek!

Dat is het principe van de 'Open Bedrijvendag' die al voor de 29ste keer in Vlaanderen georganiseerd wordt. Op zondag 6 oktober 2019 kunnen Vlaamse bedrijven immers een hele dag lang hun deuren openen voor bezoekers uit alle hoeken van het land.

Een uitzonderlijk visitekaartje

Open Bedrijvendag geeft bedrijven de kans om hun vakmanschap te tonen aan het grote publiek. Het evenement biedt dan ook tal van voordelen, zowel op het vlak van naamsbekendheid en verkoop als voor de aanwerving van nieuwe medewerkers. Deze dag is voor bedrijven een uitgelezen kans om meer bekendheid te verwerven in het Vlaamse bedrijvenlandschap, hun netwerk uit te bouwen, hun imago een boost te geven, hun innovatiecapaciteit te tonen, een product in de kijker te zetten, belangstelling te wekken of het werk van hun medewerkers in de spotlights te zetten.

Achter de schermen

Open Bedrijvendag is een erg geliefd evenement bij het grote publiek. De bezoekers krijgen tijdens die dag immers de kans om een kijkje te nemen in het hart van Vlaamse bedrijven. Ze leren iets bij, ze ontdekken hoe een bedrijf werkt of welke technologieën het gebruikt of krijgen een exclusieve blik achter de schermen van de Vlaamse economie. Het is dan ook geen toeval dat de editie van 2018 meer dan 550.000 bezoekers wist te lokken!

Deelnemen is winnen!

Wilt u ook graag uw deuren openen voor het grote publiek, net als meer dan 200 bedrijven vorig jaar? Schrijf u dan in via www.openbedrijvendag.be/bedrijven. Voor een schappelijk inschrijvingsbedrag krijgen de deelnemers advies en begeleiding op maat, en ook promomateriaal. Daarnaast wordt ook een specifiek magazine gepubliceerd en breed verspreid.

Nieuws

08.04.2019

BNP Paribas behoudt leidende positie onder Europese banken

Greenwich Associates heeft 2.345 gesprekken gevoerd met financiële directeurs (CFO's, treasurers, etc.) van bedrijven en financiële instellingen met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

BNP Paribas neemt de eerste plaats in voor de volgende categorieën:

  • European Top-Tier Large Corporate Banking Market Penetration (2019)
  • European Top-Tier Large Corporate Cash Management Market Penetration (2019)

Ontdek hier de rankschikking van BNP Paribas in de andere categorieën

Nieuws

02.04.2019

Solvay koppelt kredietkost aan broeikasgasvermindering

Voor een bestaande doorlopende kredietlijn van €2 miljard heeft Solvay nieuwe voorwaarden afgesloten, waarbij de kredietkost verbonden wordt aan de vermindering van broeikasgassen. Solvay ging deze doorlopende kredietfaciliteit met positieve stimulans aan met een syndicaat van negen banken en stelde BNP Paribas Fortis aan als Sustainability Coordinator en agent voor de vaste bankpartners van Solvay.

In september 2018 engageerde Solvay zich om de broeikasgasemissies van haar eigen bedrijfsactiviteiten tegen 2025 met 1 miljoen ton te verminderen ten opzichte van het niveau van 2017. De Groep wil deze verminderen bereiken door zijn energie-efficiëntie en energiemix verder te verbeteren en door te investeren in schone technologieën. “We willen duurzaamheid in alle belangrijke aspecten van ons bedrijf integreren, inclusief in financiering. Het is dan ook een logische stap om Solvays ambitieuze doelstelling voor de vermindering van broeikasgasemissies te verbinden aan de kost van krediet. De succesvolle samenwerking met onze banken toont aan dat de weg naar meer duurzaamheid een collectieve inspanning is," zei Jean-Pierre Clamadieu, CEO van Solvay.

“Ik ben er trots op dat BNP Paribas Fortis door Solvay werd opgedragen een kredietmechanisme met positieve stimulans in te voeren, dat Solvay ondersteunt in haar ambities om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Deze innovatieve oplossing is een duidelijk voorbeeld van hoe wij, en de door ons vertegenwoordigde gesyndiceerde banken, onze klanten van dienst willen zijn bij het creëren van waarde. De samenwerking tussen banken en bedrijven  is essentieel om de economie een duurzamere toekomst te bieden,” zei Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis.

Lees het volledige persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top