Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

16.04.2018

Internationale erkenning voor Belgische CEO

 Françoise Chombar, CEO van Melexis, nam op 14 april de ‘Global Prize for Women Entrepreneurs’ in ontvangst in New York.

Deze ijzersterke Belgische kandidate werd gekozen uit 30 kandidaten,uit 4 continenten. Françoise Chombar volgt dr. Laura Melis op, een Italiaanse onderneemster in de gezondheidssector, die in 2017 de award ontving.

De award werd vorig jaar voor het eerst uitgereikt op initiatief van BNP Paribas in samenwerking met  FCEM (Femmes Chefs d’Entreprises Mondiales). De jury, samengesteld uit zakenvrouwen actief in Europa, Azië en de VS, baseerde zich op 4 criteria: de economische prestaties van het bedrijf, de positieve impact op de samenleving, disruptieve innovatie en de promotie van vrouwelijk ondernemerschap.

Sterke mondiale groeier

Françoise Chombar was één van de mede-stichters van Melexis in 1988. Ondertussen groeide het bedrijf uit tot één van de vier wereldleiders in halfgeleidende sensoren voor de automobielsector.  Het bedrijf speelt ook een vooraanstaande rol in de ontwikkeling, uitvoering en toepassing van  geïntegreerde halfgeleiders voor motoren, autonetwerking en bedrade en draadloze communicatie. Melexis, dat vandaag 1.400 medewerkers telt in 14 landen wordt sinds 2002 genoteerd op Euronext en kende de laatste jaren een sterke groei. In 2017 groeide de omzet met 12% tot 512 miljoen euro. Om je een idee te geven: elke nieuwe auto waar ook ter wereld bevat gemiddeld 10 chips  die geproduceerd worden door Melexis. Het bedrijf lanceert gemiddeld één nieuw product per maand.. Zo zorgt zijn nieuwe technologie onder andere voor veiligere, slimmere en energie-efficiëntere wagens.

Een positieve bedrijfscultuur

Toen ze op 14 april haar prijs ontving in New York, benadrukte Françoise Chombar dat ze zeer vereerd was de prijs persoonlijk te ontvangen, maar maakte er meteen een teamprijs van: "Ik ben heel vereerd dat ik deze prijs persoonlijk win, maar ik wil er graag een echte teamprijs van maken. Wij hebben plezier in wat we als team bij Melexis realiseren en daar ligt ook de basis van onze creativiteit, en dus ook de bron van onze klantentevredenheid. Waarom we doen wat we doen, is zelfs nog fundamenteler: wij creëren innovatieve micro-elektronische oplossingen voor de best mogelijke toekomst. Onze bijdrage aan de maatschappij is waar we het elke dag opnieuw voor doen: dat is hoe ik de volgende generatie van ondernemers en intrapreneurs wil inspireren.” 

Persoonlijk engagement

Françoise Chombar is bezorgd over het lage aantal jongeren met interesse in STEM-onderwijs (wetenschap, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde). Ze vindt het vooral belangrijk dat meisjes voor STEM kiezen, omdat ze heeft ondervonden dat meisjes de STEM-domeinen pragmatischer benaderen en daarbij meer aandacht hebben voor mens en natuur. Om die reden is zij voorzitter van het STEM-platform, een adviesorgaan van de Vlaamse regering. Ze wil graag ook meer vrouwen zien in alle beroepen en dat engagement uit zich in de samenstelling van de raad van bestuur van Melexis (60% vrouwen) en van haar directieteam (40% vrouwen). Ze steunt de emancipatie van vrouwen op de werkvloer via SOFIA, het Belgische vrouwennetwerk, een educatief programma voor vrouwen in managementfuncties van de Universiteit Hasselt en via Women on Board, een vzw die de deelname van vrouwen in raden van bestuur bij Belgische ondernemingen wil promoten.

Uiteraard zijn we in België erg blij met deze internationale erkenning voor Françoise Chombar en haar team. Vandaar ook onze oprechte felicitaties!

Persbericht

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

21.06.2019

‘Belgian Growth Fund’ start met bedrag van 213 miljoen euro

Het dakfonds ‘Belgian Growth Fund’, dat geïnspireerd is op een gelijkaardig succesvol model in Denemarken, zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien. 

Initiatiefnemer ‘Federale Participatie en Investeringsmaatschappij’ (FPIM) en de partners Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat 213 miljoen vlot werd opgehaald bij de eerste ‘closing’. Belgian Growth Fund haalde de middelen op bij institutionele investeerders, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij ‘family offices’. Dit bedrag zal bij latere ‘closings’ nog verder aangroeien.

Meer weten? Lees het persbericht.

Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

See all news

Discover More

Top