Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

20.06.2017

De Winnaarseconomie

In zijn nieuwe boek schetst Koen de Leus, chief economist van BNP Paribas Fortis, de uitdagingen en kansen van de digitale revolutie.

 ‘Productiviteit is niet alles, maar op lange termijn is het bijna alles’, schreef Nobelprijswinnaar Paul Krugman in 1992.

WC_News_KDL_nlDe technologische vooruitgang die aan de basis ligt van de productiviteitsgroei zorgde de voorbije 250 jaar voor een explosie van onze welvaart. Zonder de opeenvolgende industriële revoluties die startten vanaf de 18de eeuw leefden we vandaag nog in de middeleeuwen.

Met de digitalisering is de vierde industriële revolutie van start gegaan. Alles verandert rondom ons: de manier waarop we communiceren, winkelen, muziek beluisteren, bankieren. Zelfrijdende, zelfs vliegende, wagens zijn niet langer een verre droom, robots helpen vandaag reeds in rusthuizen, Amazon leverde een jaar geleden zijn eerste pakje met een drone.

GEEN PRODUCTIVITEITSGROEI

De beloofde productiviteitsgroei blijft echter uit. Waarom? De grootste meerwaarde van de digitale technologieën vloeit naar de consument, die betere producten en diensten krijgt. Ons welzijn is aanzienlijk toegenomen. De producenten blijven op hun honger zitten. De talrijke gratis producten zorgen niet voor een stijging van het bbp en dus de productiviteit. Bedrijven brengen vandaag ook producten op de markt die gigantisch vernieuwend zijn. Maar op vernieuwing van het productieproces en organisatie is het – in tegenstelling tot vorige industriële revoluties – nog wachten.

De geraamde opbrengsten van de nieuwe ecosystemen – online, de deeleconomie en het internet of things – zijn gigantisch. Besparingen, nieuwe producten en diensten en efficiëntieverbeteringen kunnen het bbp de komende 2 decennia met jaarlijks 0,6 à 1 procentpunt opkrikken, raamt industriegigant General Electric. Maar de nieuwe technologieën zoals big data, artificiële intelligentie en 3D-printing zijn complex. We zitten vandaag in de investeringsfase. De implementatiefase ligt enkele jaren voor ons. Ondertussen komt de concurrentie van overal. In een digitale wereld vervagen alle fysieke grenzen. Ondernemerschap was door de goedkope technologie ook nog nooit zo gemakkelijk. Een computer en een internetverbinding, en de wereld ligt aan je voeten.

INVESTEREN 4.0

Die snel veranderende omgeving wijzigt de regels voor beleggers. De levenscyclus van een onderneming is de voorbije decennia teruggevallen van 40 à 50 jaar naar minder dan 20 jaar. Bedrijven kenden vroeger hun concurrenten. Vandaag komen die van overal, en totaal onverwacht. De reis- en muziekindustrie werden reeds overhoop gehaald. De retail- en autosector liggen vandaag onder vuur, morgen volgen de banken en tal van andere sectoren. Geen enkele ontsnapt eraan. Langzaam een activiteit opbouwen om vervolgens het marktaandeel zo goed als mogelijk te verdedigen, behoort tot het verleden. Stockpicking wordt aartsmoeilijk, diversificatie belangrijker dan ooit. En … ‘buy and hold’ is out.

De democratisering van het ondernemerschap wil niet zeggen dat de ongelijkheid zal afnemen. Er zijn vele gegadigden, maar weinigen stoten door tot de top. In de digitale economie geldt het netwerkeffect: hoe meer mensen Facebook gebruiken of bestellen via Amazon.com, hoe aantrekkelijker die worden voor elke nieuwe gebruiker. De marktleider haalt een gigantisch marktaandeel binnen. De rest verdeelt de kruimels .De digitale wereld is een winnaarseconomie waar de supersterren en superbedrijven het gros van de inkomens binnenrijven.

TOENEMENDE ONGELIJKHEID

Dit riskeert een toename van de ongelijkheid. Wereldwijd zorgden globalisatie en automatisatie de voorbije 3 decennia voor eerlijkere verdeling van de welvaart. Honderden miljoen Chinezen werden uit de armoede gehaald. Dit ging gepaard met een uitholling van de Westerse middenklasse. Zij verloren hun goedbetaalde fabrieksbaan en moesten aan de slag in een minder lucratieve dienstenjobs. De frustratie neemt toe. Trump, Brexit en de opkomst van extreme partijen zijn daar enkele uitingen van.

Zelflerende robots bedreigen in de toekomst steeds meer jobs. Een conservatieve schatting van de OESO gaat uit van een volledige automatisering van 9 procent en een gedeeltelijke van nog eens een kwart van alle jobs tijdens de komende tiental jaar. In de overgangsfase naar een echte digitale economie leidt dit waarschijnlijk tot een stijging van de werkloosheidsgraad. Bedrijven en overheid moeten er alles aan doen om die stijging zo beperkt als mogelijk te houden.

Levenslang leren moet de norm worden. Bedrijven garanderen hun medewerkers niet langer levenslang werk, wel levenslange inzetbaarheid. Vakbonden moeten werknemers waarvan de job dreigt te verdwijnen, aanzetten tot het volgen van opleidingen. De overheid moet de slachtoffers van de automatiseringsgolf actief, veel actiever dan vandaag, begeleiden in hun zoektocht naar een nieuwe uitdaging. De politici moeten hier hun verantwoordelijkheid opnemen. Doen zij het niet, dan zullen de populisten het wel doen.

Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

24.07.2019

Landen de weg wijzen naar herbebossing

Wat als het opnieuw aanplanten van bomen een manier was om het klimaat te redden? Dat is de theorie van een groep onderzoekers waartoe de Belg Jean-François Bastin behoort. Zij publiceren een studie in het prestigieuze tijdschrift Science, net als een kaart aan de hand waarvan de verschillende landen realistische verbintenissen omtrent herbebossing kunnen aangaan.

BNP Paribas Fortis is zich bewust van de natuurlijke oplossingen voor regeneratie en afvang van koolstof en heeft in die context een partnership gesloten met WeForest. Concreet werden er sinds 2017 al 64.000 bomen in Zambia geplant via deze ngo. Een bescheiden bijdrage in de goede richting!

Lees het volledige artikel

Bronnen: RTBF.BE, GOODNEWSNETWORK, WORLD ECONOMIC FORUM
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

See all news

Discover More

Top