Zelfs op het hoogtepunt van de coronacrisis onderbrak de nummer 2 van de wereld in de productie van kalk en kalksteenproducten zijn activiteiten nooit. Omdat zijn klanten – van de gezondheidszorgsector tot de voedingssector – zijn hulp nodig hadden. En omdat kalk een essentieel element in ons dagelijks leven is.
"We zijn er trots op dat we de Belgen hebben kunnen helpen de crisis te trotseren."
Yves Schoonejans, CFO Carmeuse
Kalksteen is ongetwijfeld een van de meest miskende natuurlijke rijkdommen van ons land. Nochtans heeft de kalksteenwinning, voornamelijk in de provincies Henegouwen, Luik en Namen, ervoor gezorgd dat België enkele van de grootste kalkproducenten ter wereld telt.
Carmeuse behoort daartoe, dankzij zijn 80 productiesites over de hele wereld.
Kalk vind je overal
Kalk – of de afgeleide producten ervan – wordt in verschillende sectoren gebruikt voor zijn bijzondere chemische eigenschappen. Denk maar aan de staalindustrie, de bouw, de farmaceutische sector, drinkwaterzuivering of de voedingsindustrie, en zo meer.
Kalk is dus alomtegenwoordig in ons dagelijks leven. Het komt te pas bij heel wat producten (staal, papier, glas, leder, roomijs, poedermelk, kaas, zeep, lijm, klontjessuiker enz.) en in vele industriële processen, waaronder de milieusector (rookgasreiniging, waterzuivering enz.). De lijst is niet-exhaustief!
De Belgen de crisis helpen doorstaan
"Van bij het begin van de crisis beschouwden de overheidsinstanties Carmeuse als een essentieel bedrijf omdat het voldoet aan fundamentele behoeften van de bevolking", geeft Yves Schoonejans, Financieel Directeur van het internationale bedrijf, aan.
"Bijgevolg zette, sinds half maart, geen enkele van onze fabrieken haar activiteiten stop. En om een goede reden: de afgeleide producten van kalk komen ook te pas bij de bereiding van bleekwater, de productie van detergenten die in desinfecterende gels zitten, en bij de vervaardiging van medisch materiaal, zoals bloedzakjes of handschoenen. Bij Carmeuse zijn we er dus zeer trots op dat we de Belgen hebben kunnen helpen de crisis te trotseren."
Het nefaste effect van de crisis
Net als vele andere bedrijven die gedurende de hele lockdown actief zijn gebleven, voelde Carmeuse ondanks alles toch de impact van de crisis.
"Sinds half maart bestonden onze twee prioriteiten erin de gezondheid van onze 4.500 medewerkers te garanderen, en de levering van onze producten te verzekeren aan al onze klanten met activiteiten die de regering als essentieel beschouwt. En dat is ons gelukt", preciseert Yves Schoonejans.
"Gezien de verminderde activiteit in veel sectoren, zijn onze verkoopvolumes evenwel sterk gedaald. Vooral in mei, in lijn met de evolutie van de pandemie in Noord-Amerika, waar twee derde van onze activiteiten gevestigd zijn."
'BNP Paribas Fortis vervulde zijn rol perfect'
Maar de kalkgigant is een rots in de branding. Een solide onderneming die de ongeziene situatie het hoofd wist te bieden doordat ze haar kosten wist te beheersen. Zonder haar financiële partners om uitstel van betaling te moeten vragen.
"Dat is inderdaad niet nodig geweest", bevestigt Yves Schoonejans, "maar we mogen BNP Paribas Fortis toch wel dankbaar zijn. Op het hoogtepunt van de crisis droeg de bank actief bij tot de verlenging van ons bankkrediet voor de volgende vijf jaar. Ze vervulde haar coördinerende rol tussen onze andere bankpartners perfect en stond onze herfinanciering toe tegen zeer goede voorwaarden, ondanks de vrij ongunstige globale context."
Een historisch partnership
"Onze relatie met BNP Paribas Fortis is geen klassieke bank-klantrelatie, maar een echt partnership", vervolgt Yves Schoonejans.
"Zonder vooruit te lopen op hoe de pandemie de volgende maanden zal evolueren, zijn we ervan overtuigd dat we op BNP Paribas Fortis een beroep zullen kunnen blijven doen mochten onze financiële behoeften veranderen."
Temeer daar beide partners, twaalf jaar geleden, samen al een crisis te boven zijn gekomen, ook al zijn de twee crisissen niet echt vergelijkbaar. "Fortis Bank en BNP Paribas België behoorden al tot onze voornaamste bankiers in 2008. Dankzij de fusie van de twee destijds is onze relatie nog verstevigd: ondanks het feit dat we, door de welbekende economische context toen, minder bestellingen ontvingen, wilde BNP Paribas Fortis zich niet van zijn verbintenissen tegenover ons ontdoen en vervulde het zijn rol als partner al in zeer hoge mate. Dat hoofdstuk heeft het wederzijds respect en vertrouwen uiteraard nog versterkt."
Vertrouwen in de toekomst
Na een lastige maand mei, ziet Carmeuse de toekomst toch vrij optimistisch in, ook al zal het vele maanden duren vooraleer de economische gevolgen volledig verteerd zullen zijn.
"Gezien de evolutie van de pandemie in Europa komen de activiteiten van de industriële sector geleidelijk weer op gang. Ik denk dus dat het ergste achter de rug is. We zijn blij dat we erin geslaagd zijn onze verantwoordelijkheid te nemen tegenover onze klanten en al onze medeburgers, en maken er een erezaak van om dat te blijven doen", besluit Yves Schoonejans.
#SamenSterk Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen
14.07.2020
#SamenSterk Lites en BNP Paribas Fortis bedwingen storm in Vilvoordse onderwaterstudio
Lites in Vilvoorde beschikt over het neusje van de zalm wat filmmateriaal, camera’s en lichtinstallaties betreft. In 2019 investeerde het bedrijf 23 miljoen euro in onder meer een enorme onderwaterstudio. Door de coronacrisis moesten al de geplande activiteiten worden stopgezet. Een overbruggingskrediet en uitstel van betaling geven wat ademruimte.
"De opdrachten komen nu terug druppelsgewijs binnen en er staan al opnieuw enkele producties gepland."
Wim Michiels, CEO Lites
De splinternieuwe onderwaterstudio van Lites is uniek in de wereld. "We kunnen alle mogelijke wateropnames realiseren, zowel onder water als aan de oppervlakte", vertelt Wim Michiels, onderwatercameraman en CEO van het bedrijf. "Storm, tsunami’s, metershoge golven, helder, troebel of gekleurd water, onderwaterdecors van 20 ton, mist, regen en wind, je noemt het en we maken het technisch waar. Opnames in het water vragen enorm veel voorbereiding en zijn daarom zeer duur. Voor opnames in buitenstudio’s ben je als producent bovendien afhankelijk van de weersomstandigheden en het water is er ook veel kouder. In onze onderwaterstudio kunnen we met zeer korte voorbereidingstijden werken omdat alle watereffecten ingebouwd zijn. Dat biedt creatief meer mogelijkheden en is veel kostenefficiënter."
Een onverwachte storm
"Na de zware investeringen en de succesvolle start in 2019 had 2020 hét jaar van Lites en de onderwaterstudio moeten worden", zegt Sara Smets, relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis. "Maar dat was buiten de coronacrisis gerekend. Die veroorzaakte een heel andere en onverwachte storm."
Lites had tien geboekte producties in de eerste zes maanden van dit jaar. Die moesten in maart noodgedwongen worden stopgezet. Wim Michiels: "Ik heb Sara onmiddellijk gecontacteerd om te bekijken op welke manier de bank ons in deze moeilijke situatie kon helpen.
"Dankzij een overbruggingskrediet voor de eerste periode en uitstel van kapitaalsaflossingen tot eind oktober, houden we momenteel het hoofd boven water."
"De opdrachten komen nu terug druppelsgewijs binnen en voor de komende maanden staan er al opnieuw enkele producties gepland. Maar een deel van de medewerkers is nog steeds gedeeltelijk technisch werkloos omdat we nog niet op volle kracht draaien."
Opvolgen en regelmatig evalueren
"Sara Smets, onze relatiebeheerder bij de bank, is heel goed op de hoogte van het reilen en zeilen van Lites", aldus Wim. "Ze volgt de gebeurtenissen op de voet en zorgt steeds voor adequate oplossingen. Aan het einde van elke maand bezorg ik haar een overzicht van de situatie en de vooruitzichten, en we evalueren dan hoe we er financieel voor staan. We hopen snel terug voldoende inkomsten te hebben maar het is een zware dobber. Ik ben wel heel blij met de maatregelen die de regering en de banken hebben voorgesteld."
#SamenSterk Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen
14.07.2020
#SamenSterk Novolab levert beschermings- en testmateriaal in de strijd tegen het Covid-19
Het familiebedrijf Novolab uit Geraardsbergen is een onafhankelijke verdeler van labomateriaal. Door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus kon het de vraag naar onder meer mondmaskers, wegwerphandschoenen en staalafnamemateriaal nauwelijks bijbenen. Het bedrijf zette alles op alles om de benodigdheden tijdig in België te krijgen.
"Heel wat zaken waren niet meer te verkrijgen in Europa. Ook het staalafnamemateriaal en de producten die nodig zijn om te testen op Covid-19, waren bijzonder schaars."
Bram Gernaey, zaakvoerder Novolab
"Wij werken doorgaans samen met Europese fabrikanten, maar dit keer richtten we ons tot fabrikanten in Azië om aan de vraag naar beschermingsmateriaal te kunnen voldoen", legt zaakvoerder van Novolab Bram Gernaey uit. "Als gevolg van de coronapandemie waren heel wat zaken niet meer te verkrijgen in Europa. Ook het staalafnamemateriaal en de producten die nodig zijn om de afgenomen stalen te testen op Covid-19, waren bijzonder schaars."
Om de ergste nood te lenigen op het vlak van mondmaskers, ontwikkelde het bedrijf zelf een kleine filter die je in een katoenen mondmasker kunt stoppen. "We hebben die laten certificeren en de verkoop daarvan loopt als een trein", vertelt Bram Gernaey. "We brachten de filter in eigen beheer uit, in samenwerking met een aantal lokale bedrijven. Onze voorraden zouden tegen de zomer opnieuw zijn aangevuld."
Financiële zuurstof
Toen Novolab in volle coronacrisis plots enorme hoeveelheden beschermings- en testmateriaal moest gaan aankopen, had het bedrijf op korte termijn geld nodig om alles tijdig gefinancierd te krijgen. "Onze klanten – vaak overheidsinstellingen - hebben niet de gewoonte om hun facturen vooraf te betalen", verduidelijkt Bram Gernaey. "Daarom gingen we aankloppen bij BNP Paribas Fortis.
"De bank kon ons zeer snel vooruithelpen met een krediet op afbetaling, wat ons de nodige financiële zuurstof gaf om de voorafbetalingen aan de fabrikanten in het buitenland te regelen. Zonder die extra kredietlijn zou dat niet zijn gelukt."
Volledig digitaal
"De kredietaanvraag verliep volledig digitaal", vult relatiebeheerder Renzo Struyve aan. Hij is verbonden aan het Business Centre Connect in Kortrijk en sprak Bram Gernaey enkel via Webex. "Zowat een jaar geleden riep de bank het concept ‘BC Connect’ in het leven, om tegemoet te komen aan de digitale noden van de klant. Aangezien geen van beide partijen zich fysiek hoeft te verplaatsen, kunnen we alles veel sneller rond krijgen. Die manier van werken heeft zijn nut tijdens de coronacrisis duidelijk bewezen."
#SamenSterk Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen
14.07.2020
#SamenSterk Chacon gelooft in zijn toekomst en start opnieuw en nog sterker
De crisis treft Chacon nv terwijl het in volle groei is. Voor de Europese leider in slimme woningen is dat een serieuze tegenslag. "Maar ook niet meer dat", legt Frédéric Pont, Managing Director van Chacon en CFO van de AwoX-groep, uit. "We staan er nog en zetten door. Onder meer dankzij het professionalisme van BNP Paribas Fortis, onze hoofdbankier."
"We blijven vooruitgaan, met een gemotiveerd team dat de moeilijkheden wist aan te pakken."
Frédéric Pont, Managing Director Chacon
Het begin van de lockdown valt op een delicaat moment voor Chacon, een bedrijf uit Waver (Waals- Brabant), dat behoort tot de AwoX-groep, Europees leider in de smarthomesector. Op het moment dat de bliksem inslaat in Europa, gaan de Chinese leveranciers aan de andere kant van de wereld immers weer een voor een open. Het materiaal waar het bedrijf maandenlang op wachtte, stroomt toe in België. De activiteit is in volle gang.
"We begonnen 2020 met de wind in de zeilen en onze verkoop nam de eerste maanden met bijna 10% toe", herinnert Frédéric Pont, Managing Director, zich. Maar half maart sluiten onze distributeurs – voornamelijk doe-het-zelfzaken en grootwinkelbedrijven – plots een voor een de deuren in de meeste van de twaalf landen waar we actief zijn."
Prioriteit
Maar vooraleer aan de stock of de omzet kan worden gedacht, is er een belangrijke prioriteit: "De medewerkers natuurlijk! De eerste dagen van de crisis primeert de veiligheid. We richtten een crisiscel op om, waar mogelijk, telewerk te organiseren en voor de verschillende landen waar we werknemers hebben, na te gaan waarin de lokale sociale wetten voorzien wat gedeeltelijke en/of tijdelijke werkloosheid betreft. Daarna onderhandelden we met leveranciers over de verschuiving van leveringen en betalingsuitstel, zetten we onze R&D-inspanningen rond nieuwe geconnecteerde producten voort, en deden we het nodige om ervoor te zorgen dat onze productieketen opnieuw zou kunnen opstarten eens de tijd rijp. En we namen contact op met onze bankier. We hadden hem nodig."
Tegenslag
Van 13 tot 30 maart is de omzet van Chacon bijna gelijk aan nul. Toch blijft Frédéric Pont optimistisch. "Ons bedrijf is winstgevend, het groeit en heeft een zeer mooi aanbod", benadrukt hij. "De crisis treft ons met volle kracht. Maar hoe moeilijk de situatie ook is, het is maar een tegenslag. We zullen die het hoofd bieden en er weer flink tegenaan gaan. We hebben liquiditeiten nodig om die moeilijkheden te overwinnen en zo snel mogelijk weer op te starten. BNP Paribas Fortis, onze hoofdbankier in België, begrijpt dat perfect."
De bank stelt Chacon al snel zes maanden uitstel van betaling voor. "Voor onze klant is dat een eerste opsteker", vertelt relatiebeheerder Sébastien Wéron. "Maar het bedrijf heeft ook een nieuwe kredietlijn nodig om zijn activiteiten te kunnen blijven financieren tot de toekomst er weer rooskleuriger uitziet."
Een gezond bedrijf ondanks de crisis
Frédéric Pont en zijn teams leggen de bank verschillende scenario’s voor, van ‘worstcase’ tot ‘bestcase’. "Op basis van die elementen zouden we graag meteen ‘ja’ hebben gezegd tegen onze klant, want het is een gezond bedrijf met een sterk dossier", vermeldt Sébastien Wéron. "Maar we misten een kernelement, namelijk de zekerheid dat het bedrijf garanties van de Belgische staat en van het Waals Gewest zou krijgen. Onze klant begreep waarom dat ons enigszins tegenhield en apprecieerde onze openheid daarover. Enkele weken later werd Chacon een van de eerste ondernemingen in Wallonië die met cumulatie van die twee garanties een nieuw krediet genoot."
Creatieve en aangepaste oplossingen
"BNP Paribas Fortis stelde zich ontvankelijk op en reageerde meteen", geeft Frédéric Pont toe.
"De bank deed haar werk. Ze was er voor ons toen we ze nodig hadden. En het was niet de eerste keer dat ze ons creatieve en aangepaste oplossingen aanreikte. Ik denk dan vooral aan een factoringcontract, waarmee we onlangs onze kortetermijnkredieten ruim door drie konden delen. Ik wil onze gesprekspartners echt complimenteren met hun professionalisme."
En morgen?
Chacon heeft nooit de deuren gesloten en zijn activiteit trekt stap voor stap weer aan. En Frédéric Pont blijft er zowel optimistisch als filosofisch onder: "We blijven vooruitgaan, met een gemotiveerd team dat de moeilijkheden wist aan te pakken en met wat vertraging in onze plannen, weliswaar, maar we staan nog overeind. We zetten onze taak voort en hebben vertrouwen in onze krachten."
Chacon en de AwoX-groep
Chacon is een bedrijf uit Waver (Waals-Brabant), dat sinds 2018 deel uitmaakt van de Franse AwoX-groep. Het verkoopt elektrisch materiaal (kabels, verlengsnoeren, schakelaars enz.) en videobeveiligingsmateriaal en ook een universeel connectiesysteem via een radiofrequentie van 433MHz en wifi (DiO Connect) waarmee de gebruiker zijn woning op een slimme manier kan beheren. Samen met de merken AwoX (gespecialiseerd in geconnecteerde lichten) en Cabasse (leider in geluidssystemen van topklasse en bijvoorbeeld gekend voor zijn Pearl-luidsprekerbox is het nu de Europese leider in slimme woningen.
#SamenSterk Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen
14.07.2020
#SamenSterk Van jenever naar ontsmettingsalcohol bij stokerij Rubbens
Bij de uitbraak van de coronacrisis ging stokerij Rubbens heel snel ontsmettingsalcohol produceren in plaats van jenever. Een drastische omschakeling.
"Toen een eerste ziekenhuis vroeg of we 1.000 liter ontsmettingsmiddel konden leveren, is het allemaal heel snel gegaan."
Hendrik Beck, Rubbens
De stokerij Rubbens, een gekende jeneverstokerij en een handel in porto en wijnen in Wichelen, Oost-Vlaanderen, is een rasecht familiebedrijf. Ze staat onder leiding van vader Dirk en zoon Hendrik Beck.
"Toen mijn vader twaalf jaar geleden de stokerij Rubbens overnam zat ik nog in het onderwijs, maar zeven jaar geleden ben ik er mee ingestapt", zegt Hendrik Beck. "En sinds vorig jaar is mijn vrouw verantwoordelijk voor de groepsbezoeken aan de stokerij, de brasserie en de feestzalen: echt een familiebedrijf, dus."
Samen sterk, ook bij Rubbens
"Een week na de lockdown zag ik op het internet een kleine Britse stokerij die haar alcohol gebruikte als ontsmettingsmiddel", herinnert Hendrik Beck zich. "Dus toen kort daarop een eerste ziekenhuis belde met de vraag of we 1.000 liter ontsmettingsmiddel konden leveren, is het allemaal heel snel gegaan. 'Vooruit is de weg': dat motto van mijn grootmoeder zaliger vat onze bedrijfsfilosofie goed samen. Dingen zien veranderen, dat geeft ons energie. Ondertussen produceren we 20.000 liter per week om onze medeburgers te helpen beschermen tegen publieke vijand nummer een."
"Samen sterk kun je ook zeggen over ons Rubbens-team", toont Hendrik Beck zich terecht trots. "Onze vertegenwoordigers hielpen de eerste dagen mee bidons vullen. De medewerkers van onze brasserie hebben de bottellijn bediend, en ook onze kantoorbedienden zijn een eind buiten hun comfort zone gestapt. Maar we zijn ook de overheid dank verschuldigd. Daar waren mensen zelfs op zondagmiddag actief om de nodige documenten in orde te helpen brengen."
Een bedrijf helpen groeien
"En ook onze bank, BNP Paribas Fortis, stond er meteen om ons te helpen. Ze heeft altijd al 100% vertrouwen in onze vennootschappen getoond en geeft blijk van een grote flexibiliteit, deskundigheid en klantgerichtheid. Zo kreeg ik bij het begin van de coronacrisis al heel snel een telefoontje van mijn relatiebeheerder, met de vraag of zij ons ergens mee kon helpen. Dat geeft vertrouwen."
Die relatiebeheerder is Stephanie Salomez, van het Business Centre Connect Antwerpen. "Toen de crisis uitbrak hebben we meteen al onze klanten gebeld", zegt ze. "Hendrik vertelde me over hun snelle omschakeling, en over de enorme vraag naar ontsmettingsalcohol. Hij vroeg of de bank zijn voorafbetaling op de vennootschapsbelasting wilde financieren. Wij hebben onmiddellijk ingestemd, zodat Rubbens zijn eigen middelen kon blijven inzetten om verder te groeien. Kort daarna had het bedrijf ook nood aan een extra vrachtwagen om alle leveringen aan te kunnen: ook die hebben we meteen gefinancierd zodat Hendrik zijn werkingsmiddelen ter beschikking kon houden."
"En ten slotte", lacht Stephanie breed, "heeft onze bank een grote bestelling van ontsmettingsalcohol geplaatst bij Rubbens, nadat Herman De Belder, de relationship advisor van ons BC, hun gegevens had doorgespeeld aan de mensen die binnen de bank verantwoordelijk zijn voor de Covid19-maatregelen. Daar toonde Hendrik zich erg dankbaar voor. Het is een heel fijne relatie, ja."
"Wij hebben onmiddellijk ingestemd met financiering, zodat Rubbens zijn eigen middelen ter beschikking kon houden."
Stephanie Salomez, Business Centre Connect Antwerpen, BNP Paribas Fortis
#SamenSterk Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen
Niet te missen
- #SamenSterk Carmeuse stelt zich ten dienste van de gemeenschap
- #SamenSterk Lites en BNP Paribas Fortis bedwingen storm in Vilvoordse onderwaterstudio
- #SamenSterk Novolab levert beschermings- en testmateriaal in de strijd tegen het Covid-19
- #SamenSterk Chacon gelooft in zijn toekomst en start opnieuw en nog sterker
- #SamenSterk Van jenever naar ontsmettingsalcohol bij stokerij Rubbens