Sommigen voorspelden dat de winkel zou verdwijnen door de opkomst van de e-commerce. Maar niets is minder waar.

Winkels leven meer dan ooit en werden zelfs gedwongen zich opnieuw uit te vinden door de opmars van de onlineverkoop. Dankzij de nieuwe technologieën zullen ze de komende jaren dan ook een nieuwe invulling én een betere organisatie krijgen.
Met de opkomst van webshops, de opening van futuristische winkels zonder verkopers (Amazon Go, Wheelys) en de invoering van robotica zit de retailverkoop vandaag onmiskenbaar in een belangrijke overgangsfase. De winkel die we vandaag kennen, zal er de komende jaren ongetwijfeld helemaal anders gaan uitzien. Maar om de toekomst te voorspellen, is het altijd interessant om even naar het verleden te kijken.
Heel recent zorgden drie grote ontwikkelingen ervoor dat winkelen niet meer is wat het vroeger was. Eerst was er de opkomst van de 'drive-in'. Daarna volgde de geleidelijke terugkeer van de buurtwinkels, als antwoord op de hypermarkten en andere grote Amerikaanse winkelcentra. Hier kan de consument zijn boodschappen doen zonder de auto te nemen of uren langs eindeloze winkelrekken te dwalen. En tot slot zag de e-commerce het levenslicht, in eerste instantie alleen voor kleding en elektrische huishoudapparatuur, maar later ook voor courante consumptiegoederen, zoals blijkt uit het succes van AmazonFresh.
Een nieuwe rol voor de winkel
Volgens Jolly weerspiegelt die drievoudige evolutie de wil van de distributeurs om zich aan de nieuwe verwachtingen van de klanten aan te passen en in te spelen op hun behoefte aan efficiëntie. "De consument wil tijd winnen. Maar dat nieuwe gegeven doet een belangrijke vraag rijzen: als klanten voortaan zo weinig mogelijk tijd willen doorbrengen in winkels, wat moeten we er dan mee doen?", vraagt Matthieu Jolly (Service & Innovation Manager bij Echangeur by BNP Paribas) zich af. Moeten ze verdwijnen? Volgens Matthieu Jolly zullen verkooppunten nieuwe vormen aannemen en niet langer een louter utilitaire functie hebben, met drie belangrijke ontwikkelingspijlers. "De eerste bestaat erin van de winkel een belevingsplek te maken, waar klanten zich laten verrassen en waar het gezellig vertoeven is", verduidelijkt hij. Dat kan betekenen dat de consumenten meer vrijheid krijgen. Zo mogen klanten bij Nike Soho in New York de producten ter plaatse uitproberen door een potje basketbal te spelen of een sprintje te trekken. In de Amerikaanse winkel Pitch, gespecialiseerd in de verkoop van luxemeubelen, zijn alle artikelen functioneel. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld een douche nemen of hun haar drogen in de winkel.
Een andere optie is het gebruik van virtual & augmented reality. De kostprijs van die technologieën blijft hoog voor het grote publiek. De merken kunnen dus makkelijk inspelen op het spectaculaire karakter ervan door hun klanten een totaalervaring te laten beleven. Zo installeerde The North Face in zijn winkel in Seoel tijdens een promo-actie in de herfst van 2015 een toestel waarbij klanten konden plaatsnemen op een slee en een Oculus Rift-helm konden opzetten om zich heel even een musher te wanen, die in een sneeuwlandschap door husky's wordt voortgetrokken. Ondertussen maakte een verkoper echte husky's aan de slee vast. Zodra de klant zijn helm afzette, trokken de honden hem mee voor een echte race door de winkel. In november 2016 liet de Chinese webwinkelgigant Alibaba zijn klanten een virtualrealityhelm opzetten waarmee ze meteen bij Macy's in New York terechtkwamen. Die spectaculaire acties geven de winkel opnieuw een reden van bestaan waarbij fun en beleving centraal staan. "We zullen overstappen van een transactie- naar een ervaringsmodel", aldus Nicolas Diacono, Digital Project Manager bij Echangeur by BNP Paribas.
Een plek voor uitwisseling en sociaal contact
De tweede ontwikkelingspijler wil dan weer de nadruk leggen op wat shoppen in een fysieke winkel zo uniek maakt, namelijk het materiële aspect, de mogelijkheid om het product te bekijken en eraan te voelen. "De winkel is ook een plek waar klanten in contact kunnen komen met het product en het kunnen aanraken", bevestigt Matthieu Jolly. Volgens hem heeft de e-commerce het grote publiek nog lang niet helemaal voor zich gewonnen. De retailwinkels kunnen hun kaarten dus zeker nog op tafel gooien door te focussen op wat hen zo bijzonder maakt. Het recente partnership van Casper en Target in de Verenigde Staten is daar een mooi voorbeeld van. Target, een grote Amerikaanse hypermarktketen, investeerde namelijk 170 miljoen euro in Casper, een jong bedrijf dat zijn succes te danken heeft aan de exclusieve onlineverkoop van kwaliteitsmatrassen. Door die investering zijn de matrassen van Casper ook verkrijgbaar in de Target-hypermarkten. Ondanks zijn snelle groei heeft Casper het moeilijk om kopers aan te trekken buiten zijn toch wel vrij beperkte doelgroep van klanten die bereid zijn om grote aankopen te doen op het internet zonder het product vooraf uit te proberen. De samenwerking met Target is voor het bedrijf een opstapje naar een ruimer cliënteel. Target krijgt er op zijn beurt aantrekkelijke producten bij, die zeer aangenaam zijn om in de winkel uit te proberen en de klanten een reden geven om zich te verplaatsen. Boulanger ontwikkelt dan weer toonbanken waarin klanten alle producten mogen uitproberen.
En dan is er nog de derde ontwikkelingspijler: van de winkel een plek voor uitwisseling en sociaal contact maken. "Voor veel mensen is shoppen een uitstapje. Zo is de 'mall' een ontmoetingsplaats voor Amerikaanse tieners", legt Matthieu Jolly uit. En dat heeft Amazon goed begrepen met de recente overname van Whole Foods, een biowinkelketen die bekendstaat om zijn gemeenschapsgevoel en zijn aangename winkels waar het prettig slenteren is tussen de rayons. "Klanten verwelkomen alleen is echter niet voldoende, ze moeten ook iets kunnen leren", verduidelijkt Matthieu Jolly. Zo geeft Carrefour in zijn winkel in Villiers-en-Bière workshops rond koken, wijn en make-up. Bij La Poste kunnen klanten een verkeersexamen afleggen en bij nog andere ketens worden zelfs coworking spaces ingericht ...
Bij Virgin in Londen vinden we zelfs een mix van deze drie trends. De klanten worden op straat verwelkomd door een hologram van Richard Branson en in de winkel zelf staan er hostessen klaar. Daarna kunnen ze zich naar de kelderverdieping begeven: daar vinden ze een bar, een café, een piano, een ontspanningsruimte met zetels, tv-schermen en zelfs een echte business premium cabine van Virgin Atlantic, waar ze door de raampjes de lucht zien voorbijglijden. Voor de kinderen is er ook een gameruimte met spelconsoles. Een deel van de lokalen kan worden gehuurd voor evenementen en elke vrijdagavond wordt er een film vertoond.
Efficiëntere en beter georganiseerde winkels
De winkel van de toekomst zal dus een andere rol vervullen dan vandaag. Maar het zal voor de klanten ook efficiënter winkelen zijn. Op middellange termijn zal augmented reality wellicht heel wat opportuniteiten bieden. Met behulp van het futuristische equivalent van Google Glass of de Oculus-helm kan de consument door de rayons van de supermarkt navigeren en de producten die hem interesseren, zien oplichten. Het kan gaan om voedingsmiddelen die overeenkomen met zijn dieet: vegetarisch, glutenvrij, paleolithisch, ... Of de nodige producten voor een recept dat zijn persoonlijke virtuele assistent aanbeveelt op basis van een aantal ingrediënten die al in zijn geconnecteerde koelkast zitten. Wijnen die perfect passen bij het gerecht dat hij wil klaarmaken, kunnen ook in de kijker worden gezet. "Zo komen we in het tijdperk van ambient shoppen, waar alles interactief zal zijn", voorspelt Nicolas Diacono (Digital Project Manager bij Echangeur by BNP Paribas). Hij meent dat die technologie er over tien of vijftien jaar zal komen.
Een andere mogelijke verbetering is de kassa. "De wachtrij vormt het deel van de winkelervaring dat vandaag nog altijd tegenvalt. Dat vlotter laten verlopen, een nieuwe manier van betalen vinden, zou dus ook een veelbelovende innovatie zijn", analyseert Nicolas Diacono. Zo zouden klanten de winkel kunnen verlaten zonder langs de kassa te gaan. De gekozen producten worden dan automatisch herkend en gefactureerd via een app op de smartphone van de klant. "Dat wil Amazon bijvoorbeeld bereiken met Amazon Go, maar de technologie is vandaag nog niet ver genoeg gevorderd. De kosten blijven te hoog om rendabel te zijn voor een winkel", vertelt Nicolas Diacono. Het systeem moet dus nog worden uitgevonden. "Er bestaat wel al een technologie die de producten automatisch herkent aan de kassa, namelijk RFID, waar Nespresso bijvoorbeeld gebruik van maakt. Zo is het technisch mogelijk om de gekozen artikelen te scannen, met de smartphone te betalen en de winkel te verlaten. Maar dan moet op alle producten een RFID-chip worden aangebracht, wat veel te duur blijft voor tal van courante consumptiegoederen", aldus Matthieu Jolly.
De winkel van de toekomst zal ten slotte ook beter georganiseerd zijn dankzij de nieuwe technologieën. Robots zullen eenvoudige vragen beantwoorden (zoals de robot Pepper al doet) of klanten uitleggen waar ze hun producten kunnen vinden, terwijl de menselijke verkopers zich op de adviesverlening en de klantenrelatie zullen concentreren. Er zullen wellicht ook robotmagazijniers worden ingezet. De bevoorrading en het aanvullen van de winkelrekken zal vlotter verlopen door het gebruik van artificiële intelligentie en beeldherkenningstechnieken. De robots zullen tussen de rayons wandelen om de producten te scannen en de voorraad te checken. Een taak die ook kan worden volbracht door geconnecteerde winkelkarretjes die met een camera worden uitgerust. De databeheersing zal globaal genomen een betere grip op de toekomst bieden. "De winkel zal beter georganiseerd zijn dankzij een drieluik van data rond de klant en zijn behoeften, de omgeving (weer, events in de stad, ...) en de winkel zelf. Zo zullen we beter in staat zijn om de voorraden te beheren, rekening te houden met het seizoenseffect en de herbevoorrading vlotter te laten verlopen. Een Decathlon-winkel kan op die manier bijvoorbeeld drie of vier dagen op voorhand voorspellen hoeveel fietsen er het volgende weekend zullen worden verkocht", zegt Nicolas Diacono. Voor de winkel is dus ongetwijfeld nog een mooie toekomst weggelegd.
Bron: L’Atelier
17.02.2023
Biométhane du Bois d’Arnelle produceert duurzaam biogas met restafval uit de landbouw
Biométhane du Bois d’Arnelle in Henegouwen is de grootste biogasproducent van ons land. Oprichter Jérôme Breton legt uit hoe zijn fabriek werkt, een samenwerkingsverband met lokale boeren.
In Frasnes-lez-Gosselies torenen drie grote grijze koepels en een kegelvormig dak boven de Henegouwse velden uit. Het is een fabriek voor biogas. Door gebrek aan een juridisch en administratief kader duurde het zes jaar voordat Jérôme Breton, bedenker en eigenaar, zijn project kon verwezenlijken. Maar ondertussen draait de productie-eenheid op volle toeren en produceert ze 70.000 megawattuur energie.
“Wij recycleren voedselafval en reststromen uit de landbouw, dierlijke mest, stro, bietenbladeren, schillen, enzovoort. Alles komt van binnen een straal van 15 kilometer rond de fabriek”, legt Breton uit. “We werken samen met zo’n honderd boeren, die hierdoor een extra inkomen krijgen. In de vergisters, betonnen tanks die verwarmd worden tot 40 graden, wordt het materiaal op een natuurlijke wijze door bacteriën afgebroken en ontstaat er biogas dat bestaat uit 45 procent CO² en 55 procent methaan. Dit ‘biomethaan’ winnen we terug door het te filteren en we injecteren het in het aardgasdistributienet. Het residu is een zwarte vloeistof die rijk is aan organisch materiaal en zeer voedzaam is voor gewassen. Die verspreiden we als meststof, waardoor je de CO² langdurig in de bodem kan opslaan.”
Veelzijdig en rendabel
10 tot 15 procent van het methaan wordt gebruikt om het energieverbruik van de fabriek te dekken. Biomethaan is erg veelzijdig en kan gebruikt worden als brandstof, als grondstof voor petrochemische producten, het kan turbines aandrijven en je kan de opgewekte warmte terugwinnen, zoals in een automotor. “Een warmtekrachtkoppelingsmotor die tegelijk elektriciteit en warmte produceert, heeft een totaalrendement van 80 procent. Met ons systeem kan je 99,5 procent van het geproduceerde biogas in het netwerk injecteren”, berekent Breton. “In een distributienetwerk varieert de druk, waardoor de infrastructuur injecties kan opvangen zonder dat je extra investeringen nodig hebt om ze op te slaan.”
Het bedrijf verbouwt ook zelf maïs, bieten en granen om ze te gebruiken voor biogas. “Op 600 hectare landbouwgrond produceren we 30 procent van onze grondstof waardoor we het hele jaar door onze vergisters kunnen bevoorraden.”
Volgens Breton had hij zijn project niet kunnen realiseren zonder de steun van BNP Paribas Fortis. “Het is de enige bank die zulke gespecialiseerde experts in huis heeft. Ook andere partners gebruikten hun analyses. Het vertrouwen kwam van twee kanten en is nog altijd sterk. In mijn model voorzag ik niet in overheidssubsidies, terwijl ik toch tegen correcte prijzen wilde produceren. We zitten nu op 100 euro per megawattuur, terwijl de prijzen in augustus vorig jaar bijna 350 euro bedroegen.”
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers zoals Jérôme Breton. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
15.02.2023
Elessent levert oplossingen voor een schonere productie in de chemische industrie
Veel processen in de chemische industrie zijn vervuilend. Bij Elessent Clean Technologies EMEAI brengen ze daar verandering in, dankzij innovatie die de sector milieuvriendelijker en duurzamer kan maken.

“Onze missie is de ontwikkeling van schonere en koolstofvrije productieprocessen voor onze klanten. Innovatie is de kern van ons bedrijf’, zegt Sara Alvarez, Finance Manager Elessent EMEAI.
“We spreken over schonere alternatieven voor traditionele industriële methoden. Zo helpen we onze klanten om producten te blijven ontwikkelen die essentieel zijn voor ons dagelijks leven, maar met een veel kleinere impact op het milieu, vooral dan verontreinigende stoffen en CO2-uitstoot.”
De metaal-, kunstmest-, chemische en raffinage-industrie zijn de belangrijkste klanten van het bedrijf dat kant-en-klare oplossingen levert. “De beste manier om onze business te begrijpen is met concrete voorbeelden”, zegt Tjaart Van Der Walt, Director Elessent EMEAI. “We hebben vier kerntechnologieën. De eerste is de vervaardiging van zwavelzuur, dat op grote schaal wordt gebruikt in de industrie, van kunstmestfabrikanten tot pigmentfabrieken. Je verkrijgt het door zwavel te verbranden. We hebben al 90 jaar ervaring met procesontwerpen, energieterugwinning en het ontwerp van installaties. Ondertussen leverden we er al meer dan duizend. Zulke processen zijn de sleutel tot de productie van schonere batterijen.”
Brandstoffen en batterijen
Elessent Clean Technologies beschikt ook over alkyleringstechnologie, een reactie die doorgaans in de organische chemie wordt gebruikt om brandstoffen met een hoog octaangehalte te produceren. Die maken sommige motoren efficiënter. Dit soort verbindingen zijn waardevol voor de petrochemische en raffinage-industrie. “Wij exploiteren ruim 100 alkyleringslocaties over de hele wereld”, zegt Tjaart Van Der Walt. “En 25 hydrotreating sites. Ze vormen een cruciale stap in de raffinage van olie, waarbij sommige elementen worden verwijderd. De vermindering van het zwavel- en stikstofgehalte bijvoorbeeld, wat de stabiliteit verbetert. Onze eigen technologie van mild hydrokraken helpt dan weer om meer waarde uit ruwe olie te halen.”
Naast deze processen, die de kwaliteit en het rendement van koolwaterstoffen optimaliseren, voegt het bedrijf zogenaamde nattewassingtechnologie toe, die doeltreffend is bij de behandeling van dampen.
“We ontwikkelen onze activiteiten op wereldschaal. Om die internationale expansie te ondersteunen, hebben we de blijvende steun nodig van BNP Paribas Fortis. Die voorziet ons van financiële steun en de bank beschikt over een uitgebreide expertise in onze sector”, zegt Sara Alvarez. “Onze samenwerking is bijvoorbeeld cruciaal in Marokko, Tunesië, India en Zuid-Afrika. Hetzelfde geldt voor wisselrisicodekking, essentieel in een volatiele markt. Dankzij dit partnerschap kunnen we onze internationale expansie voortzetten.”
De essentie
- Elessent levert technologie om industriële processen minder vervuilend te maken.
- Bijvoorbeeld de terugwinning van de warmte die vrijkomt bij de verbranding van zwavel om zwavelzuur te verkrijgen. Die kan 94 procent opleveren, in plaats van 70 procent in een traditionele installatie.
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
Bron: De Tijd
15.02.2023
Een van de duurzaamste bedrijven ter wereld aan het woord: Nitto Belgium
Duurzaam ondernemen is niet langer een keuze, maar een must. Dat weet ook Sam Strijckmans, CEO van Nitto Belgium. “Ons doel is om klimaatneutraal te zijn tegen 2045, vijf jaar vroeger dan de ambitie van de EU.”
Bij het brede publiek zijn de producten van Nitto niet erg bekend. “Dat is logisch, want wij werken B2B (voor andere bedrijven, red.)”, vertelt Sam Strijckmans, CEO van Nitto voor Europa, het Midden-Oosten en Azië. “Onze producten worden gebruikt als onderdeel van een eindproduct of productieproces, dus niet rechtstreeks door de eindconsument. Daardoor is onze aanwezigheid vaak onzichtbaar. Zo produceert Nitto in Genk bijvoorbeeld industriële kleefbanden, die terechtkomen in wagens en allerlei andere toepassingen.”
Laptops, tablets en smartphones
Van de wereldomzet van de Nitto Group is meer dan 50% gerelateerd aan consumentenelektronica. “Nitto produceert polariserende folies voor platte beeldschermen, laptops, tablets, smartwatches en (plooibare) smartphones. Eigenlijk alles waar een scherm of touchscreen in zit. Zo ongeveer alle grote mobieletelefoonproducenten zijn klant bij ons.” Maar ook voor de auto-industrie, farma, glas, meubilair, metaal en persoonlijke verzorging produceert Nitto materiaal. In totaal meer dan 13.500 producten voor verschillende sectoren.
Platinum Label
Nitto Belgium werd begin 2022 bekroond met het Platinum Label van EcoVadis, een sustainability rating agency. “Daarmee behoren we tot de top van meest duurzame bedrijven ter wereld”, legt Strijckmans uit. “We zetten heel sterk in op de EU Green Deal: die wil Europa CO2-neutraal maken tegen 2050. Maar wij zijn ambitieuzer dan dat. Ons doel is om volledig klimaatneutraal te zijn tegen 2045.”
“Ik ben er rotsvast van overtuigd dat duurzaamheid en ondernemerschap perfect hand in hand kunnen gaan. Er is voldoende energie aanwezig op onze planeet in de vorm van water, zon en wind om in al onze energiebehoeften te voldoen. De uitdaging ligt in het capteren, het opslaan en het distribueren ervan. Technologische innovatie zal daar een antwoord op bieden en Nitto draagt daaraan bij.”
Verbeterde productieprocessen
Nitto streeft ernaar de eigen productieprocessen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. “We produceren protectiefolies, films, kleefbanden. De lijm hiervoor wordt traditioneel gemaakt van solventen uit aardolie. Het is voor ons de uitdaging om die producten milieuvriendelijker te maken. Als de lijm gedroogd wordt, vervliegen die solventen. Wij vangen dat op en distilleren er nieuwe solventen uit, die we opnieuw inzetten in onze productie. Daardoor kunnen we nu 60% van de gebruikte solventen recupereren. In de toekomst zullen we de solventen uit aardolie vervangen door niet-organisch materiaal, zodat er geen emissies meer zijn. Daar experimenteren we nu volop mee.”
Op dit moment is 100% van de elektriciteit bij Nitto in heel Europa al groen. “Maar we moeten daar verdere stappen in zetten. De uitdaging zit niet in het aankopen van groene elektriciteit, maar in het verminderen van onze energiebehoefte.” Ook reduceert Nitto de ecologische voetafdruk van het eigen personeel, met o.a. een groene car policy en leasefietsen. “Dat ligt binnen de mogelijkheden van élk bedrijf, daar heb je geen grote kapitalen voor nodig”, meent Strijckmans.
Coole koelkast
Een andere grote uitdaging bestaat er voor Nitto in om meer milieuvriendelijke producten te ontwikkelen. “Met de producten die wij in de markt zetten, willen we een duurzame oplossing bieden voor klanten. Bijvoorbeeld: aan de achterkant van koelkasten zit een evaporator, die lijkt op een soort grill. Het is een onderdeel van het koelingselement dat soms bevriest. Dan start er een verwarmingselement om dat te ontdooien, wat veel energie verbruikt. Nitto heeft daarom een coating ontwikkeld die op de evaporator wordt aangebracht zodat hij veel minder snel bevriest. Daardoor wordt het verwarmingselement minder geactiveerd en daalt het verbruik. Dat kan zorgen voor een reductie van 165 gram CO2 per dag of 60 kilogram per jaar voor één koelkast. Dat klinkt misschien niet veel, maar het gaat om 2 miljoen koelkasten per jaar, alleen al in de Europese Unie. Dat betekent een vermindering van 120.000 ton CO2-uitstoot per jaar.”
Duurzaamheid in het DNA
BNP Paribas Fortis is al decennialang de financiële partner van Nitto. Een logische keuze, vindt Strijckmans: “De bank hanteert dezelfde milieubewuste filosofie, duurzaamheid zit in hun DNA. Zo is hun nieuwe hoofdkantoor bijna volledig energieneutraal. Ze bieden beleggingsproducten aan van ondernemingen die ook sterk inzetten op duurzaamheid. De bank biedt bovendien actief inspiratie aan rond dit onderwerp: ze organiseren seminaries en fora waar over milieubewust leiderschap gesproken wordt. Wij laten ons daar graag door inspireren.”
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
Bron: De Morgen
15.02.2023
Farming for Climate ondersteunt boerderijen bij hun transitie naar agro-ecologie
In de strijd voor het klimaat begeleidt Farming for Climate Belgische landbouwers bij hun transitie naar agro-ecologie door financiële steun te zoeken bij Belgische bedrijven, waaronder BNP Paribas Fortis.

“We zijn een groep ouders van tieners die in 2018 deelnamen aan de klimaatmarsen”, vertelt Christophe Adant, informaticus in de financiële sector en vrijwilliger bij Farming for Climate. “We vroegen ons af hoe we zelf actie konden ondernemen tegen de opwarming van de aarde, het verlies aan biodiversiteit en de gevolgen daarvan. We merkten dat de bedrijven waarvoor wij werkten wel aandacht hadden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), maar bij gebrek aan lokale oplossingen vaak kozen voor boomplantinitiatieven aan de andere kant van de wereld. Terwijl wij het verschil wilden maken in eigen land.” De groep onderzocht verschillende opties en koos ervoor om boerderijen te helpen bij hun transitie naar agro-ecologie, een intelligentere en duurzamere landbouwmethode.
Deel van de oplossing
Door agro-ecologie, een intelligente landbouwmethode, te bevorderen hopen ze impact te creëren. “De landbouw heeft te lijden onder de klimaatcrisis, maar is er ook gedeeltelijk mee verantwoordelijk voor. De sector neemt 20 tot 25% van de broeikasgasemissie voor haar rekening, maar wordt ook uitgedaagd door bodemuitdroging, overstromingen …” zegt Adant. “Er is ook goed nieuws. De landbouwsector maakt deel uit van de oplossing, met agro-ecologie. Die intelligente landbouwmethode draagt zorg voor zowel mens als natuur. Zo kunnen we onder meer bijna 3 ton CO² per hectare per jaar opvangen of vermijden. Bovendien is het goed voor het herstel van de biodiversiteit, het behoud van de bodemkwaliteit, het waterbeheer, de productie van gezond en lokaal voedsel … Daarom willen we boeren ondersteunen die bereid zijn om mee te gaan in die agro-ecologische overgang. Want een belangrijk obstakel is het tijdelijke rendementsverlies tijdens de drie tot vijf transitiejaren. Samen met BNP Paribas Fortis compenseren we het inkomensverlies voor de landbouwers. Na de omschakeling zijn hun opbrengsten gelijk of zelfs hoger en hoeven ze geen dure chemische middelen of grote tractoren meer te gebruiken. Tegen 2030 willen we duizend boerderijen helpen bij hun transitie en daarmee de uitstoot van 300.000 ton CO2 vermijden.”
Concrete, lokale impact
Farming for Climate nodigt bedrijven uit om overgangsprojecten van Belgische boerderijen financieel te steunen. Adant: “Die steun neemt de vorm aan van gespecialiseerd advies, maar ook van investeringen in materiaal, bomen, zaden … Tot slot brengen we de boeren samen die hetzelfde traject doormaken, om hen te inspireren, samen te laten werken en vooral de angst voor het onbekende en de verandering weg te nemen.” Voor de sponsorende bedrijven is dat een sleutel-op-de-deur-engagement, met een concrete, onmiddellijke en lokale impact.
Door de financiering van een tiental Belgische boerderijen, goed voor 443 hectare, creëert BNP Paribas Fortis synergie tussen landbouwers en ondernemers. Het financieringsmechanisme is gebaseerd op bepaalde bankproducten, waarvan de bank een deeltje van de winst afstaat.”
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
Niet te missen
- Hoe zal de winkel van de toekomst eruitzien?
- Biométhane du Bois d’Arnelle produceert duurzaam biogas met restafval uit de landbouw
- Elessent levert oplossingen voor een schonere productie in de chemische industrie
- Een van de duurzaamste bedrijven ter wereld aan het woord: Nitto Belgium
- Farming for Climate ondersteunt boerderijen bij hun transitie naar agro-ecologie