Article

23.08.2016

Hoe de economie op aanvraag de samenleving verandert?

De economie op aanvraag, bedacht om alle wensen van de consument te vervullen, transformeert de bedrijven en de arbeidsmarkt en brengt de positie van de traditionele spelers aan het wankelen.

De term 'economie op aanvraag' werd populair door het overweldigende succes van jonge bedrijven in Silicon Valley, met op kop Uber en Airbnb. Vandaag ligt deze term op ieders lippen. De economie op aanvraag verwijst naar een activiteit waarbij bedrijven gebruikmaken van nieuwe technologieën om vrijwel onmiddellijk goederen of diensten te leveren aan consumenten. Dit nieuwe model kent een explosieve groei. Amper zeven jaar na zijn oprichting is Uber bijvoorbeeld meer dan 60 miljard dollar waard. 42 procent van de Amerikaanse bevolking heeft al gebruikgemaakt van een dienst op aanvraag. En een ommekeer is niet meteen in zicht.

Naast de bekendste diensten, die de mogelijkheid bieden om een chauffeur, een maaltijd, een dokter of een advocaat te bestellen, lijkt de economie op aanvraag vandaag in staat te zijn om alle wensen van de consument te vervullen, zelfs de meest bizarre. Booster biedt bijvoorbeeld een mobiele benzineleveringsdienst aan zodat u op elk moment uw auto kunt voltanken. Via Techy kunt u een informaticaspecialist inschakelen om uw computer te herstellen. FriendsTonight bezorgt gebruikers gezelschap voor elke uitstap (bioscoop, drankje, nachtclub, enz.). Via Pamper kunt u dan weer een manicure bestellen; via Soothe een massage; via Trumaker kunt u een kostuum op maat laten maken door een kleermaker; via Washio kunt u uw was laten doen; en via Wag! kunt u iemand inhuren om uw hond uit te laten. Sommige Californische start-ups leveren zelfs cannabis op aanvraag. En we mogen natuurlijk ook Scooterino Amen niet vergeten. Dat biedt inwoners van Rome die dringend willen biechten de mogelijkheid om bezoek te krijgen van een priester op een scooter. De economie lijkt meer dan ooit gericht te zijn op de onmiddellijke vervulling van alle wensen van de consument.

Een nieuwe fase van het kapitalisme

De opkomst van de economie op aanvraag luidt niet alleen een antropologische evolutie in, maar ook het begin van een nieuwe fase van het kapitalisme. Dankzij de introductie van montagelijnen en bandwerk aan het begin van de twintigste eeuw kon Henry Ford zijn Ford T in grote hoeveelheden en tegen een redelijke prijs produceren, wat het begin van de democratisering van de auto inluidde. Vandaag geeft de economie op aanvraag het grote publiek toegang tot diensten die vroeger het voorrecht van een geprivilegieerde groep waren.

Deze revolutie is mogelijk door een combinatie van verschillende fenomenen. In de eerste plaats de bloei van de nieuwe technologieën. Dankzij krachtige microcomputers die voor een redelijke prijs beschikbaar zijn, kunnen ondernemers een groot aantal handelingen uitvoeren, alleen en vanuit hun huis. Het veralgemeend gebruik van de smartphone biedt onafhankelijke arbeidskrachten de mogelijkheid om tegelijkertijd mobiel en reactief te zijn. Dankzij het internet kunnen complexe taken, zoals programmeren of juridische documenten opstellen, worden uitbesteed aan professionals die op afstand werken.

De nieuwe technologieën maken dus soepelere verhoudingen mogelijk: van grote bedrijven met een sterke hiërarchie, fysieke bedrijfsruimten en een stabiel personeelsbestand naar soepelere entiteiten met een klein team van beslissers die soms zelfs geen kantoor hebben, en een groot en voortdurend wisselend aantal contractanten, waarbij de eerste groep de activiteiten coördineert en de tweede groep op een flexibele manier werkt naargelang de vraag van de klanten.

De bloei van de economie op aanvraag wordt ook bevorderd door de economische crisis, waardoor jonge, flexibele arbeidskrachten met een goede technologische kennis beschikbaar zijn op de markt. 34 procent van de Amerikaanse beroepsbevolking is vandaag zelfstandige. Tot slot is de economie op aanvraag het resultaat van een verandering in de machtsverhoudingen binnen de samenleving. Terwijl Karl Marx vroeger wees op de tegenstelling tussen eigenaars van productiemiddelen en mensen die voor hen werken, stelt The Economist dat er vandaag vooral een tweedeling is tussen degenen die veel middelen en weinig tijd hebben, en degenen die omgekeerd weinig middelen, maar veel tijd hebben. Dankzij de economie op aanvraag kunnen transacties tussen die twee soorten economische actoren tot stand worden gebracht. De tweede groep levert aan de eerste groep diensten waarvoor die laatste groep geen tijd heeft, en krijgt in ruil daarvoor een vergoeding.

Winnaars en verliezers van de economie op aanvraag

Als nieuw kapitalistisch model brengt de economie op aanvraag ingrijpende veranderingen teweeg in de samenleving, de professionele wereld en zelfs het leven van de mensen. Zoals elke radicale verandering heeft deze verandering goede en minder goede kanten, wat dan ook tot heftige discussies leidt. Voorbeelden hiervan zijn het toenemende aantal processen en betogingen tegen Uber en de (mislukte) poging om een wet in te voeren die de uitbreiding van Airbnb in San Francisco moest beperken. Volgens de tegenstanders van de economie op aanvraag zal dit model sociale achteruitgang veroorzaken en voor een terugkeer naar het wilde kapitalisme van de negentiende eeuw zorgen, met lange rijen arbeiders die elke ochtend moeten hopen dat ze die dag werk zullen hebben.

De voorstanders van deze nieuwe situatie leggen dan weer de nadruk op de flexibiliteit voor de werknemers, die kunnen werken waar en wanneer ze willen. De vrijheid voor de consumenten, die beschikken over een uitgebreid aanbod van diensten die voor een redelijke prijs kunnen worden besteld, wordt ook benadrukt. De verdedigers van de economie op aanvraag beweren tot slot dat dit model een betere toewijzing van de middelen binnen de samenleving mogelijk maakt. Dankzij Airbnb kunnen talloze kamers die anders leeg zouden blijven, tijdelijk worden toegewezen aan toeristen en Uber zorgt ervoor dat meerdere passagiers hetzelfde voertuig kunnen delen...

Consumenten halen inderdaad voordeel uit deze situatie, maar de realiteit voor de werknemers is veel genuanceerder. Degenen die flexibiliteit boven zekerheid verkiezen, profiteren van deze nieuwe situatie. Dat is het geval voor studenten die wat geld willen verdienen, mensen die afkerig zijn van traditionele kantooruren, jonge ouders die hun kind willen grootbrengen en ondertussen deeltijds willen werken, of ouderen die bijna met pensioen gaan en minder willen werken. Degenen die daarentegen de voorkeur geven aan zekerheid in plaats van flexibiliteit, zoals gezinnen met kinderen die een hypotheek moeten aflossen en studies moeten bekostigen, lopen het risico om als verliezers uit de bus te komen. De landen moeten hun systemen van sociale bescherming dus aanpassen zodat ze beter zijn afgestemd op de nieuwe behoeften die samenhangen met de bloei van de economie op aanvraag. Het Amerikaans model, waarbij de werkgever voor de ziektekostenverzekering zorgt, is helemaal niet aangepast aan deze situatie. Het moet worden hervormd zodat iedere werknemer bescherming kan genieten.

Traditionele spelers gedwongen zich aan te passen

De economie op aanvraag zorgt er ook voor dat de kaarten op de meeste markten opnieuw worden geschud. In de eerste plaats omdat de bedrijven die diensten op aanvraag aanbieden, uiteraard hun intrede doen op bestaande markten, waar ze een harde concurrentiestrijd voeren met de traditionele spelers. Een treffend voorbeeld is natuurlijk de strijd tussen Uber en de traditionele taxi's. Maar ook omdat de zwaargewichten van de economie op aanvraag, die grote bekendheid genieten en beschikken over kapitaal en geavanceerde technologie, naast hun oorspronkelijke kernactiviteit andere sectoren kunnen opslokken.

We nemen opnieuw het voorbeeld van Uber. Dat bedrijf kwam snel tot het besef dat de chauffeurs 's ochtends en 's avonds veel werk hebben, maar dat het overdag daarentegen veel rustiger is. Om die stille uren te vullen, biedt het bedrijf extra diensten aan: UberEATS, een leveringsdienst voor maaltijden, en UberRUSH, een snelle leveringsdienst. Van een taxibedrijf en een technologieleider is Uber geleidelijk veranderd in een dienstenplatform dat zijn gemotoriseerde arbeidskrachten kan inzetten voor verschillende soorten behoeften.

Naast de taxi's ondervinden dus ook start-ups die maaltijden leveren concurrentie, net als de traditionele spelers in de leveringssector, zoals FedEx en UPS. De snelle bekendheid en de solide software-infrastructuur van Uber zorgen ervoor dat het bedrijf kan concurreren met bekende spelers op andere terreinen dan het oorspronkelijke terrein van het bedrijf. Die spelers zijn dus gedwongen om in te spelen op de vraag en zich op hun beurt een Uber-jasje aan te meten, of op zijn minst hun diensten aan te passen aan de nieuwe regels van de economie op aanvraag. UPS heeft bijvoorbeeld net 28 miljoen dollar geïnvesteerd in de start-up Deliv, die leveringen binnen één dag uitvoert. De fastfoodreus Taco Bell heeft een eigen leveringssysteem voor maaltijden ingevoerd. De taxi's gebruiken op hun beurt smartphoneapplicaties naar het voorbeeld van Uber... Zoals een jezuïetenmissionaris bekeert de economie op aanvraag haar tegenstanders dus beetje bij beetje in plaats van ze te gronde te richten.

(Bron: www.atelier.net)

Article

27.04.2021

Wordt u in 2021 Onderneming van het Jaar®?

Volgt u Stow op als Onderneming van het Jaar® in 2021? Waarom niet! Stel u kandidaat vóór midden mei en misschien wint uw bedrijf deze prestigieuze prijs.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse prijsuitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2021 al toe aan haar 27ste editie. Vorig jaar verliep het evenement noodgedwongen online. Dat had als voordeel dat voor het eerst een breed publiek via livestream kon volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot Onderneming van het Jaar® 2020. Jan Jambon reikte De prijs van Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar uit aan Robovison. Op dinsdag 7 december 2021 kennen we de twee nieuwe laureaten.

Big picture & little picture

De coronapandemie beïnvloedt nog altijd het bedrijfsleven. De nieuwe Onderneming van het Jaar® en Scale-up van het Jaar zijn ongetwijfeld ondernemingen die naast groei, innovatie en goed bestuur ook daarin de juiste aanpak vonden. In zijn boek ‘The Unstoppables’ omschrijft Bill Schley het als the big en the little picture. Succesvolle ondernemers houden naast de hun core business en de financiële kant, altijd ‘the little picture’ voor ogen. En dat is het emotioneel mechanisme om op de juiste manier om te gaan met obstakels, mislukking en risico's.

Aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid grote uitdagingen voor bedrijven in 2021. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elke jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van Onderneming van het Jaar® of Scale-up van het Jaar winnen, legt u als bedrijf geen windeieren. Deze awards hebben een sterke nationale en internationale uitstraling die de naamsbekendheid van uw bedrijf enorm vergroten. Als laureaat, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en u krijgt uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien is een plaats in de finale een enorme boost voor de motivatie van al uw bedrijfsmedewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat voor Onderneming van het Jaar® 2021 of Scale-up van het Jaar via de website van EY vóór midden mei! U vindt daar alle informatie over de criteria, de selectieprocedure en de inschrijving. In juni worden de uiteindelijke finalisten geselecteerd.

Article

27.04.2021

Experts van onze bank helpen de energietransitie vooruit via de Solar Impulse Foundation

Twee specialisten van onze bank behoren tot de topexperts van deze internationale stichting, die rendabele oplossingen verzamelt voor een snellere omschakeling naar duurzame energie.

Voor onze bank is duurzaamheid al sinds jaar en dag een belangrijke pijler. Zo zijn we CO2-neutraal sinds 2017, begeleiden we bedrijven in hun energietransitie en steunen we start-ups en organisaties die werken rond hernieuwbare energie. De Solar Impulse Foundation kan dan ook al van bij haar oprichting rekenen op sponsoring van de BNP Paribas Groep.

Ecologie en economie verzoenen

De Solar Impulse Foundation werd opgericht door de Zwitserse psychiater en pionier Bertrand Piccard, die er zijn levensdoel van maakt om de kansen van duurzame ontwikkeling aan te tonen. In 1999 maakte hij als eerste een non-stopballonvaart rond de wereld en in 2016 legde hij dat traject nog eens af met een vliegtuig op zonne-energie. Sindsdien gebruikt Piccard zijn populariteit om ruchtbaarheid te geven aan oplossingen die het milieu op een winstgevende manier kunnen beschermen. Het uiteindelijke doel? Besluitvormers en bedrijven motiveren om ambitieuzere milieudoelstellingen en een beter energiebeleid vast te leggen, om zo CO2-neutraliteit te bereiken.

1.000 duurzame oplossingen

Vier jaar geleden kondigde de Solar Impulse Foundation aan dat ze wereldwijd op zoek ging naar 1.000 duurzame oplossingen om de energietransitie te versnellen. Dat unieke portfolio aan oplossingen zou dan een essentieel onderdeel moeten worden van alle beslissingen, debatten en politieke onderhandelingen over het milieu. Concreet gaat het over oplossingen die bedrijven op de markt gebracht hebben - of zullen brengen - en die economisch rendabel en technologisch haalbaar zijn, maar nog niet de zichtbaarheid genieten die ze verdienen.

Op 13 april 2021 werd de kaap van de 1.000 oplossingen bereikt. Maar omdat innovatie nooit stopt, blijft de Foundation oplossingen toevoegen.

Expertise vanuit onze bank

Om zoveel mogelijk innovatieve oplossingen te verzamelen, krijgt de Foundation hulp van heel wat partners en een uitgebreide pool van meer dan 300 experts uit bedrijven van over heel de wereld. Aangezien gelijk welk bedrijf zijn product op de website van de stichting mag voorleggen, moeten die experten de geregistreerde oplossingen objectief en gedetailleerd beoordelen op 3 vlakken: rendabiliteit, milieu-impact en technische haalbaarheid. Sinds enkele jaren wijden ook medewerkers van BNP Paribas Fortis zich aan die taak.

Een van hen is Quentin Nerincx, Senior Advisor Cleantech bij ons Sustainable Business Competence Centre, dat bedrijven adviseert om duurzamer te ondernemen. “Ik heb niet getwijfeld om mij kandidaat te stellen”, vertelt Quentin enthousiast. “Het is een boeiend project met een mooi en ambitieus doel. Maandelijks stuurt de Foundation mij een dossier om te analyseren. Elke oplossing wordt door twee verschillende experts bestudeerd en als die allebei een positief oordeel vellen, krijgt de oplossing het label van de Solar Impulse Foundation. Dat kwaliteitskenmerk kan helpen om de implementatie van de voorgestelde oplossing – bijvoorbeeld een nieuwe technologie of een product - te versnellen.” 

Ook Gunter Brems, Sustainability Expert Housing & Sourcing Services, leent zijn expertise uit: “Het is een eer om aan dit prestigieuze project mee te mogen werken. Ik heb in 2020 verschillende dossiers beoordeeld en dat was een verrijkende ervaring, niet alleen om kennis te delen maar ook om nieuwe kennis op te doen. Het is fijn om vast te stellen hoe innovatief sommige bedrijven omgaan met een wereld in verandering, net zoals onze bank dat doet, en hoe er samen naar duurzame alternatieven gezocht wordt.”

Onze bedrijfsklanten helpen bij hun energietransitie

“Ook voor mijn job als duurzaamheidsadviseur bij de bank is dit project interessant, want ik blijf op de hoogte van nieuwe oplossingen die wereldwijd ontwikkeld worden. Zo breid ik mijn expertise continu uit en kan ik breed meedenken met bedrijfsklanten die oplossingen zoeken voor hun energietransitie”, voegt Quentin toe.

Eind vorig jaar vernam Quentin dat hij in de top 20 staat van de deskundigen die expertise leveren aan de Solar Impulse Foundation. Gunter schopte het zelfs tot in de top 10. Die rangschikking maken ze hoofdzakelijk op basis van het aantal geanalyseerde oplossingen en de kwaliteit van de verslagen. “Het doet ons veel plezier dat onze inbreng gewaardeerd wordt”, vertellen de twee experts.

Overheden gidsen

De verzameling van meer dan 1.000 goedgekeurde oplossingen is te vinden op de website van de Solar Impulse Foundation. Deze zomer publiceert de Foundation ook een Solutions Guide die overheden, bedrijven en individuen in staat stelt om concrete oplossingen te vinden en te implementeren op grote schaal. Met deze tool kan iedereen in slechts drie klikken oplossingen vinden voor problemen in specifieke geografische, industriële of financiële omgevingen.

De Foundation zal bovendien aan verschillende overheidsinstanties een Cleanprint bezorgen, een soort rapport en plan voor regeringen en bedrijven om aan de hand van de verzamelde oplossingen hun klimaatdoelen te bereiken, in overeenstemming met het Klimaatakkoord van Parijs. Het rapport zal ook aangeven waar overheidsinstanties hun wettelijke kaders kunnen moderniseren voor de ambitieuze invoering van deze oplossingen. De eerste Cleanprint wordt door Bertrand Piccard gepresenteerd op de COP26 Climate Summit in november 2021 in Glasgow.

Jean-Laurent Bonnafé, CEO van BNP Paribas: “Er is geen toekomst voor de samenleving zonder een succesvolle energietransitie op lange termijn. Deze transformatie kan alleen collectief worden uitgevoerd en vereist technische en technologische serviceoplossingen. Door de uitdaging aan te gaan om 1.000 oplossingen te selecteren die milieubescherming aanmoedigen en tegelijkertijd winstgevend zijn, helpt de Solar Impulse Foundation ons om dit doel op een zeer praktische manier en in overeenstemming met de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te bereiken.”

“Zien dat er door regeringsleiders en andere besluitvormers daadwerkelijk gevolg gegeven wordt aan de verzamelde oplossingen, dat zal de kroon op ons werk zijn”, besluiten Quentin en Gunter.

Advies nodig om duurzamer te ondernemen met uw bedrijf?
Contacteer onze experts van het Sustainable Business Competence Centre
Article

25.02.2021

Hoe kan de blauwe economie een verschil maken?

Wat als de toekomst van duurzaam ondernemen nu eens op de bodem van de oceaan ligt? De mariene biodiversiteit bevat rijkdommen die een antwoord kunnen bieden op milieu-uitdagingen van veel sectoren. Misschien ook de uwe? Kom het te weten op 11 maart 2021 tijdens een online evenement over de veelbelovende blauwe economie.

Blauw is het nieuwe groen

71% van onze planeet bestaat uit water. Zeeën en oceanen spelen een cruciale rol voor het klimaat. Kustgebieden kunnen tot vijf keer meer CO2 opvangen dan tropische wouden. De blauwe economie wil van al die troeven gebruikmaken om zowel het milieu als ons welzijn te verbeteren.

Lokaal is daarbij het sleutelwoord. En daar zit het verschil met de groene economie die ook inzet op milieu en gezondheid, maar niet altijd op een even duurzame en slimme manier. Biologisch geteelde quinoa uit Ecuador eten, is bijvoorbeeld gezond en ecologisch, maar het transporteren naar hier, is duur en erg vervuilend.

Duurzaamheid uit de zee

Wat heeft de onderwaterwereld te bieden dat herbruikt, gerecycleerd of omgezet kan worden in nieuwe duurzame producten? Heel wat, zo blijkt. Unieke eigenschappen van organismen zoals algen, zeesterren, kwallen of zeekomkommers kunnen getransformeerd worden tot duurzame producten met een grote meerwaarde. Dat proces vraagt om creativiteit en innovatie, maar die is er vandaag wel degelijk.

Ook voor uw sector

De blauwe economie is in volle expansie en zou voor een omwenteling kunnen zorgen in uiteenlopende sectoren zoals gezondheidszorg, de voedingssector, de plastiekindustrie, cosmetica, energie, en zelfs de ruimtevaart. Ze heeft alles in zich om bedrijven te helpen hun traditionele activiteiten om te zetten naar een duurzaam model. En met haar havens bezit België alvast een grote troef en een mooie toegang tot kust- en overzeese gebieden.

Nog een schepje microalgen?

Microalgen bijvoorbeeld, zijn bijzonder veelbelovend. Ze kunnen zichzelf vernieuwen en gedijen zowel in de woestijn als in de oceaan. Ze bevatten heel wat gezonde bestanddelen, zoals eiwitten, waarmee voedingsmiddelen ontwikkeld kunnen worden.

Duurzaam plastiek

Wordt er over de oceanen gesproken, dan is de plastiekproblematiek nooit veraf. De mens produceert steeds meer plastiek naarmate de wereldbevolking toeneemt. Het probleem met het huidige plastiek is dat het amper te recycleren is omdat de verschillende onderdelen moeilijk te scheiden zijn. Door een totaal andere soort plastiek te maken van biomassa wordt van in de ontwerpfase al rekening gehouden met dat recyclage-aspect. In de oceanen is een grote hoeveelheid biomassa aanwezig die nog onbenut blijft. Het gebruik van slimme natuurlijke polymeren bijvoorbeeld kan de plastiekproductie revolutionair veranderen. Die polymeren kunnen zich vernieuwen en aanpassen aan hun omgeving.

Wie gaat dat betalen?

Prachtige ideeën denkt u, maar wie gaat dat betalen? De financiële sector wil alvast een rol opnemen in deze omwenteling en is bereid risico’s te nemen en te investeren in nieuwe technologieën, productiesystemen en R&D.

Tijdens de klimaatweek in New York eind september 2020 werd dat engagement op verschillende manieren geformaliseerd. BNP Paribas tekende de Principles for Responsable Banking (PRB) en sloot zich aan bij de Collective Commitment to Climat Action van de UNEP FI, een partnerschap tussen het United Nations Environment Program en de financiële sector. Wat de maritieme sector in het bijzonder betreft, engageerde de bank zich om samen met klanten te ijveren voor het behoud en de duurzame exploitatie van de oceanen. Lees hier meer details over dat engagement (uitsluitend beschikbaar in het Frans).

Benieuwd of de blauwe economie voor uw sector een verschil zou kunnen maken?
Schijf u hier in voor een gratis online evenement (uitsluitend in het Engels) rond dit thema op 11 maart 2021 georganiseerd door BNP Paribas Fortis Chair Transport, Logistics and Ports.

Verschillende ervaringsdeskundigen delen hun inzichten en ook onze experts van het Sustainable Business Competence Centre komen aan het woord. Zij kunnen u adviseren over innovaties en begeleiden bij uw duurzame transitie. Neem gerust contact op.
Article

10.02.2021

Wat met de mobiliteit na de coronacrisis?

De gezondheids- en economische crisis heeft alle sectoren in al hun aspecten getroffen. Onder meer de mobiliteit, zowel voor particulieren als voor bedrijven.

De mobiliteit evolueert elke dag. En deze evolutie is met de coronacrisis in een hogere versnelling geraakt. Heel wat mensen werden geïsoleerd en telewerken werd de norm in een groot deel van de wereld.

De coronacrisis heeft de bezorgdheden op het vlak van transport veranderd

Vanaf nu verplaatsen we ons niet langer op dezelfde manier. En onze bekommernissen zijn ook niet meer dezelfde. Volgens een rapport van BCG Consulting zijn de fysieke afstand en de netheid van het voertuig het belangrijkst voor respectievelijk 41 en 39% van de respondenten wanneer ze een transportmiddel moeten kiezen. Er is ook het fenomeen van de pre- en postcoronamobiliteit, aangezien de respondenten nu meer dan vóór de crisis geneigd zijn om te voet te gaan of hun eigen fiets, scooter of wagen te gebruiken.

Duurzame en alternatieve mobiliteit in de komende jaren

Het is niet zo dat de mobiliteit gewacht heeft op de coronacrisis om te evolueren. Het aandeel milieuvriendelijke voertuigen zal blijven toenemen, steeds volgens dezelfde verhouding. Tegen 2035 zullen de elektrische auto's meer dan 35% uitmaken van het aandeel nieuwe voertuigen en zal elektriciteit wereldwijd de overheersende aandrijfkracht zijn. Het aandeel zelfrijdende wagens zal ook toenemen, met 10% voertuigen van niveau 4 (die zich bijvoorbeeld zonder bestuurder kunnen verplaatsen) en 65% van niveau 2 of hoger.

Mobiliteit op maat van de werknemers, vanaf nu

De toekomst van de mobiliteit speelt ook vandaag al, met name voor de ondernemingen en de zelfstandigen. De noodzaak aan alternatieve verplaatsingsmiddelen is niet alleen voelbaar bij particulieren maar ook bij werknemers. Er is geen enkel vervoermiddel meer dat bij elke situatie past, maar we hebben wel een waaier aan mogelijkheden, afhankelijk van de behoefte van het moment. Elektrische wagens, hybride wagens, elektrische fietsen, een abonnement voor het openbaar vervoer, autodelen, leasing ...  Deze middelen kunnen verschillende vormen aannemen en bijvoorbeeld worden gecombineerd in een mobiliteitskaart. Voordelig voor de medewerkers en managers van een onderneming, maar ook voor de samenleving zelf dankzij de kostenbesparing, de optimalisatie en het beheer van het wagenpark.

Meer weten over duurzame en alternatieve mobiliteit voor u en uw medewerkers?
Ontdek onze mobiliteitsoplossingen op maat

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top