Article

08.10.2019

Kinepolis en Guardsquare schitteren tijdens jubileumeditie Onderneming van het Jaar 2019!

De bioscoopgroep Kinepolis is 'Onderneming van het Jaar', de appbeveiliger Guardsquare ontvangt de prijs ‘Scale-up van het Jaar'. 2 sterke internationale groeiverhalen. Een portret.

Kinepolis group: absolute wereldtop

De bioscoopuitbater volgt diepvriesgroentenbedrijf Ardo op als ‘Onderneming van het Jaar’ en haalt het van de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs. De beursgenoteerde groep ontstond in 1997 uit een fusie van twee familiale bioscoopgroepen en telt vandaag 109 bioscopen en meer dan 1000 zalen in 9 landen in Europa, Canada en recent ook in de Verenigde Staten. Hun innovatief bioscoopconcept geldt als baanbrekend binnen de sector. Kinepolis is ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer en haalt in België maar liefst 28 procent van zijn omzet via Mega Candys, hun popcorn-en snoepwinkels. De zeer professioneel gerunde onderneming onderging de voorbije jaren een succesvolle transformatie van een familiebedrijf naar een uiterst professionele onderneming van wereldformaat.

Michèle Sioen, voorzitster van de negenkoppige jury licht toe: “ Naast de indrukwekkende expansiestrategie, die recent een hoogtepunt bereikte met de uitbreiding naar de Verenigde Staten, valt Kinepolis vooral op door het empoweren van zijn medewerkers en het creëren van extra toegevoegde waarde van de klantervaring. Dit alles met oog voor het milieu, onder andere door het invoeren van energiebesparende technieken, duurzame renovaties en de nieuwste bioscooptechnieken.”

Guardsquare : de snelst groeiende techstart-up in België

Het vijf jaar oude Guardsquare volgt bigdatabedrijf Ontoforce op als ‘Scale-up van het Jaar’ en kon de andere snelgroeiende, innovatieve bedrijven Intracto, Lansweeper en Silverfin achter zich laten. Deze snelst groeiende techstart-up van het land boomde tussen 2014 en 2018 en beveiligt ondertussen ruim 4 miljard mobiele apps. Het bedrijf is opgericht door ex-judoka Heidi Rakels en haar echtgenoot Eric Delafortune en is gevestigd in Leuven en San Francisco. Zijn software beschermt mobiele applicaties tegen reverse engineering en hacking en is op korte tijd uitgegroeid tot een internationale referentie. Klanten vind je zowel in de financiële, publieke en telecomsector terug maar ook in e-gaming en media. Guardsquare is winstgevend maar heeft vooral hoge ambities: over vijf jaar mikt het op een recurrente omzet van 100 miljoen dollar, tegenover 7 miljoen vandaag. Daar is jaarlijks een gemiddelde groei van 70 procent voor nodig.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de Jury, verklaart de keuze: “De technologie van Guardsquare is breed toepasbaar en geniet bovendien een ruime erkenning bij de initiële gebruikers van het product. De Leuvense start-up mag zichzelf internationaal marktleider noemen. In tijden waarin beveiliging van data op digitale toepassingen steeds belangrijker wordt, is de jury er bovendien van overtuigd dat het bedrijf nog groot groeipotentieel heeft.”

Jubileumeditie

Al voor de 25ste keer op rij organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis deze prijsuitreiking. Het was koning Filip die op 8 oktober de prestigieuze trofee van ‘Onderneming van het Jaar 2019’aan Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis overhandigde. De award voor ‘Scale-up van het Jaar 2019’ ging naar Heidi Rakels van het Leuvense Guardsquare, die de prijs uit handen van Jan Jambon, Minister-President van de Vlaamse Regering en Vlaams Minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, ICT en Facilitair Management ontving. Ook de 24 vorige winnaars van de award kregen een prominente rol tijdens de ceremonie. Naar aanleiding van deze jubileumeditie verschijnt er een verjaardagsboek, GOUD. Alle winnaars van de afgelopen kwarteeuw zijn er in opgenomen en zetten hiermee 25 jaar inspirerend ondernemerschap in Vlaanderen extra in de verf.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking BNP Paribas Fortis: “De kandidaten van ‘Onderneming van het Jaar’ en ‘Scale-up van het Jaar’ verbazen elk jaar meer en meer. Deze bedrijven, of het nu om jonge start-ups of gevestigde waarden gaat, vormen de basis van onze economie. Het zijn bronnen van welvaart en sociaal welzijn die met hun ontwikkeling, ideeën en investeringen de gezondheid van ons economisch weefsel bepalen. Ze zijn een ware bron van inspiratie voor jonge ondernemers. We zijn dan ook fier dat we al verschillende jaren partner zijn van dit evenement dat Belgische bedrijven in een positief daglicht stelt.”

Aan Franstalige kant werd EASI al op 7 oktober uitgeroepen tot ‘L’Entreprise de l’Année 2019’, het innovatieve CluePoints werd ‘Scale-up de l’Année 2019’.

Fotogalerij

Video winnaar

Persbericht EY

Article

27.08.2019

Wie wint de jubileumeditie van ‘Onderneming van het Jaar’?

Actief Interim, Aertssen, Kinepolis Group en Schoenen Torfs strijden op 8 oktober voor deze bijzondere erkenning van hun inzet en bijdrage aan een positief ondernemingsklimaat in België.

De 25ste editie van ‘Onderneming van het Jaar’ belooft bijzonder te worden en zet de vorige 24 winnaars opnieuw in de schijnwerpers. Ook voor de winnaar van dit jaar is de award niet zomaar een onderscheiding. Het is een officiële erkenning van de kwaliteit van de onderneming, haar financiële structuur en strategie maar ook van het werk van haar medewerkers op alle niveaus van de organisatie.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en lid van het directiecomité van BNP Paribas Fortis: “Bedrijven staan vandaag steeds voor grotere uitdagingen: handelsspanningen, geopolitieke onzekerheden, de digitale revolutie en de voortdurende evolutie van regelgeving en technologieën. Enkel door wendbaar en creatief te zijn kunnen ze hier gepast op reageren. Om concurrentieel te blijven zowel nationaal als internationaal en een duurzame groei op te tekenen moeten ze bovendien hun strategie constant evalueren en maatschappelijke en ecologische oplossingen integreren. De finalisten van dit jaar beschikken over al die troeven. Daarom wil ik hen alvast feliciteren en danken voor hun bijdrage aan een gezond economisch klimaat in België.”

Maar wie zijn die finalisten van 2019? Wie overtuigt de jury, onder het voorzitterschap van Michèle Sioen, het meest en wordt de 25ste ‘Onderneming van het Jaar’? Ontdek het zelf op dinsdag 8 oktober in het Auditorium 2000 (Brussels Expo) of volg het op Twitter via #OVHJ19.

Hierbij alvast een kort portret

Actief Interim: de juiste match tussen mensen en bedrijven

Met haar persoonlijke aanpak staat het dicht bij kandidaten en bedrijven. Al meer dan 30 jaar wordt haar no-nonsense aanpak goed gesmaakt. Van een klein familiebedrijf groeide het uit tot een HR specialist voor kmo’s in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk.

Aertssen: een bedrijf waar u op kan bouwen

Al 50 jaar lang omringt dit familiebedrijf dat internationaal actief is haar klanten met de grootste zorg. Het bedrijf focust op innovatieve totaaloplossingen en is actief op diverse domeinen: van grote infrastructuurprojecten, hijswerken, transport & logistiek, groene energie tot projectontwikkeling.

Kinepolis Group: de ultieme filmbeleving

De groep ontstond in 1997 uit een fusie van twee familiale bioscoopgroepen en is beursgenoteerd sinds 1998. Kinepolis telt vandaag 97 bioscopen in Europa en Canada en staat voor een innovatief bioscoopconcept dat als baanbrekend geldt binnen de sector. De groep is ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.

Torfs: een bedrijf voor en door mensen

Schoenen Torfs is een vierde generatie familiebedrijf en is met zijn 81 winkels en webshop marktleider in Vlaanderen. Het wil samen met zijn medewerkers de meest klantvriendelijke schoenretailer zijn én blijven en werd al tien keer tot Beste Werkgever verkozen en nu ook tot Beste Werkplek in Europa.

Lees het persbericht

Aan Franstalige kant dingen Dufour, EASI, John Cockerill en Trendy Foods naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2019’.

De finalisten van ‘Scale-up van het Jaar 2019’ kennen we op 28 augustus.

‘Onderneming van het Jaar’ is een initiatief van EY in samenwerking met BNP Paribas Fortis en De Tijd. Meer over deze evenementen (programma, jury,…)

Article

28.08.2019

Ontdek de ijzersterke kandidaten van ‘Scale-up van het Jaar 2019’!

Guardsquare, Intracto, Lansweeper en Silverfin zijn snelgroeiende, innovatieve bedrijven die elk op hun manier op korte termijn al heel wat wisten te bereiken.

Deze jonge, innovatieve bedrijven scoren hoge toppen over de landsgrenzen heen. Ze staan dan ook welverdiend in de finale van ‘Scale-up van het Jaar’, een prijs die al voor de 15de keer wordt uitgereikt door EY en haar partners De Tijd en BNP Paribas Fortis. Waarom een dergelijk initiatief?

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & lid van het Directiecomité, BNP Paribas Fortis: "Er zijn veel start-ups met talent in ons land. Maar van zodra hun bedrijfsmodel aanslaat verhuizen ze vaak naar het buitenland of proberen ze buitenlandse investeerders aan te trekken om verder door te groeien. Lokaal zijn die niet gemakkelijk te vinden. Omdat het net die jonge, innovatieve ondernemingen zijn die werk en waarde creëren en de economische groei in ons land stimuleren verdienen zij onze steun en waardering. Daarom vindt BNP Paribas Fortis het belangrijk om initiatieven zoals het Belgian Growth Fund te steunen en te investeren in durfkapitaalfondsen die deze start-ups vanuit België internationaal laten groeien. Een award en zelfs een nominatie van ‘Scale-up van het Jaar’ kan nieuwe deuren voor hen openen. Ik wens de genomineerde scale-ups van dit jaar dan ook alle succes."

Dit zijn de vier genomineerden voor dit jaar:

Guardsquare

Deze snelst groeiende techstart-up van het land is opgericht door ex-judoka Heidi Rakels en haar vriend en is gevestigd in Leuven en San Francisco. Deze ontwikkelaar van software beschermt mobiele applicaties tegen reverse engineering en hacking en is op 5 jaar tijd uitgegroeid tot een internationale referentie. Zijn producten worden gebruikt zowel in de financiële, publieke en telecomsector maar ook in e-gaming en media.

Intracto

Deze Trends Gazelle 2019 voor de provincie Antwerpen kende een opmerkelijke groeispurt. Intracto begon als een ontspoorde hobby van een 19-jarige student/webbouwer en groeide op 15 jaar uit tot een toonaangevend digital agency met 4 campussen en 300 teamleden. Intracto helpt nationale en internationale klanten de vertaalslag naar het digitale te maken en beter te ondernemen.

Lansweeper

Van thuisbasis Dendermonde tot metropool New York, softwarebedrijf Lansweeper zet zijn veroveringstocht onverminderd verder. Wereldwijd scant Lansweeper meer dan 60 miljoen assets, verspreid over de systemen van bijna 22.000 klanten. Dat gaat van kmo’s – die bevinden zich dan vooral onder de freeware users – tot heel erg grote multinationals. Zij gebruiken Lansweeper om hun IT-systemen overzichtelijk te maken en te houden. 

Silverfin

Het Gentse Silverfin is één van de snelst groeiende fintechbedrijven in Europa. Het bedrijf, opgericht in 2013, heeft vandaag kantoren in verschillende Europese landen, van waaruit het mondiale bedrijven als Mazars, Deloitte, BDO, Crowe Horwath en PwC bedient. Het Silverfin-platform automatiseert de basisprocessen voor honderden accountantskantoren en brengt mensen en technologie bij elkaar om duizenden bedrijven aan betrouwbaar en degelijk onderbouwd advies te helpen. Op termijn wil het alle financiële adviseurs ondersteunen over de hele wereld.

Lees het persbericht

Wie van deze snelgroeiende, beloftevolle bedrijven ontvangt op dinsdag 8 oktober de trofee ‘Scale-up van het jaar 2019’? Ontdek het zelf op dinsdag 8 oktober tijdens de 25ste ‘Onderneming van het Jaar’-ceremonie in het Auditorium 2000 (Brussels Expo) of volg ons op Twitter via #OVHJ19.

Aan Franstalige kant zijn het CluePoints, EURA NOVA, proUnity en Qualifio die op maandag 7 oktober dingen naar de felbegeerde award 'Scale-up de l’Année 2019'.

Meer over de events die georganiseerd worden in samenwerking met EY

De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten van bedrijven samen op één platform. Daar zijn hun maatschappelijke gevolgen concreet meetbaar.

“Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al was ik wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben mijn partners en ik een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt”, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.

Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die maatschappelijk een groter verschil wou maken en die acties ook meer zichtbaarheid wou geven. “Het is voor bedrijven een must om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal. Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan. Bedrijven moeten dus niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.”

Persoonlijke begeleiding

“Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positief effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goede methode om dat efficiënt te doen”, merkt de ondernemer op. “Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. We passen ons aan aan de processen van elke businessunit en elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet”, verzekert Kenneth Bérard. “Onze klanten zoeken geen technologie, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont, toont ook een tevredenheidsonderzoek bij onze klanten.”

Acties structureren

Het eerste advies dat Optimy altijd geeft aan bedrijven: versnipper je inspanningen niet, ze moeten één geheel vormen. “We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.”

De juiste partner

De band die Optimy vanaf het begin had met BNP Paribas Fortis was doorslaggevend voor de groei van het bedrijf. “Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.”

De groei van Optimy werd eerst ondersteund door cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel. Toen trad een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (Software as a Service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) tot het kapitaal.

Multiculturele verrijking

Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy de werving van nieuw talent. “Wij hebben die uitdaging kunnen omzetten in een troef”, besluit Kenneth Bérard. “We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.”

“Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf”.

Article

11.03.2024

“We zijn klaar om de transitie van bedrijven te versnellen, ook die van kmo’s”

Goede ESG-prestaties (Environment, Social, Governance) worden een concurrentiefactor. Ook kmo's zijn zich daar steeds meer van bewust. Een goede zaak, aldus Didier Beauvois, Head of Corporate Banking.

Hoe verklaart u dat verhoogde bewustzijn bij kmo’s?

“Met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zijn beursgenoteerde bedrijven en bedrijven met meer dan 250 personen sinds 2022 onderworpen aan rapporteringsverplichtingen op het gebied van ESG-prestaties. Ze engageren zich ten opzichte van hun klanten, investeerders, banken, medewerkers en aandeelhouders. Om aan het ESG-lastenboek te voldoen, geven ze steeds meer de voorkeur aan leveranciers, vaak kleinere bedrijven, die deugdelijke praktijken hanteren en dat kunnen aantonen. Bovendien zal de CSRD vanaf 2026 ook van toepassing zijn op kmo’s.”

Is duurzaamheid dan een must geworden voor alle bedrijven?

“Als je wilt blijven werken met klanten van een bepaalde grootte, zoals bijvoorbeeld in de distributiesector, heb je geen keuze meer. Met goede ESG-prestaties kan je het verschil maken met de concurrentie. We moedigen kmo’s aan om te communiceren over de inspanningen die ze leveren. Geloofwaardigheid garandeert mee het voortbestaan van de organisatie, want een deugdelijk bedrijf zal veel beter gepositioneerd zijn om investeerders aan te trekken of goede financieringsvoorwaarden te krijgen.”

Hoe helpt de bank kmo’s met hun transitie?

“Dankzij onze ervaring met grote bedrijven staan we klaar om hen bij elke stap te begeleiden. We hebben de expertise, partners en oplossingen die we stap voor stap toegankelijk maken voor kleinere bedrijven. Onze relatiebeheerders kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van interne experts. Die van ons Sustainable Business Competence Centre, bijvoorbeeld, of die van de Low-Carbon Transition Group, een netwerk van BNP Paribas dat wereldwijd 200 deskundigen samenbrengt om onze klanten te begeleiden naar minder koolstof.”

Hoe begeleidt u klanten concreet?

“Onze relatiebeheerders, in samenwerking met onze experts en externe partners, bieden onze klanten een echt traject aan. Ik herneem het voorbeeld van een kmo die leverancier is van een grote distributiespeler. Zodra de kmo de risico's en kansen van ESG begrijpt, helpen we bij het stellen van een diagnose en adviseren we over de te nemen acties: wat kan het bedrijf doen? Het wagenpark minder vervuilend maken, de energie-efficiëntie van de gebouwen verbeteren, zelf een deel van de energie produceren, productieprocessen meer circulair maken, de corporate governance aanpassen, tot een beter evenwicht komen tussen mannen en vrouwen in het managementteam enz. Vervolgens bekijken we samen de nodige financieringen om deze acties uit te voeren en stellen we oplossingen voor die het best aansluiten bij de situatie, de grootte en de sector van de onderneming. We hebben een breed scala aan producten ontwikkeld specifiek gericht op de energietransitie, die we zelf of via partners aanbieden.”

Kunt u enkele voorbeelden geven?

“We bieden specifieke kredieten aan voor de aankoop van isolatie, zonnepanelen, hoogrendementsketels of elektrische voertuigen. Grotere kmo's kunnen ook toegang krijgen tot een kredietlijn (van minstens 10 miljoen euro) waarvan de rentevoet gekoppeld is aan het behalen van ESG-doelstellingen, die door onafhankelijke deskundigen wordt geverifieerd. Zo hebben we een kalkproducent gefinancierd door de rente van zijn lening te koppelen aan de vermindering van zijn CO2-uitstoot. Bij een parkinguitbater hebben we de rente gekoppeld aan de uitstoot van fijnstof. We zetten ook factoringoplossingen op gekoppeld aan ESG-verplichtingen. Daarmee willen we de betaling financieren van facturen van kmo's van elke omvang.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top