Belgische ballonnen veroveren de wereld
Twee bedrijfsleiders met een totaal andere achtergrond Financiële partners gecharmeerd door groeiverhaal Belgische ballonnen gaan de wereld rond Binnenkort te lezen… Nuttige linksZelfs iets eenvoudigs als een ballon kan innoverend zijn. Belbal maakte er zijn corebusiness van. Twee jonge ondernemers namen het bedrijf vorig jaar over via een management buy-in.
Een bestaand bedrijf overnemen was de meest voor de hand liggende optie Bart Van Nuffel en Jérôme Leclef, Belbal
Twee bedrijfsleiders met een totaal andere achtergrond
De ene is een gewezen zakenbankier. De andere is een intrapreneur die onder andere in Zuid-Afrika carrière maakte in de verpakkingsindustrie. Tot ze samen vonden dat het tijd was voor een nieuw verhaal en op zoek gingen naar een bedrijf dat ze konden overnemen. Bij voorkeur één dat wereldwijd actief was.
En kijk, sinds een dik jaar staan Bart Van Nuffel en Jérôme Leclef samen aan het roer bij Belbal. Dat familiebedrijf werkte zich de voorbije jaren op tot een wereldspeler in het produceren en bedrukken - desnoods in vijf kleuren tegelijk - van ballonnen. En, zo kunnen beide ondernemers niet voldoende benadrukken, kwalitatief staan die mijlenver af van de Chinese ballonnen.
'Ruim anderhalf jaar zijn we op zoek geweest naar een bedrijf dat we konden overnemen en dat aan onze criteria voldeed', blikt Bart Van Nuffel terug. 'Uiteindelijk zijn we hier beland, in de overtuiging dat Belbal nog sterk kan groeien en dit vooral in het B2C-segment waar het zich nu voornamelijk op B2B–richt. Bovendien heeft het zoveel technische expertise in huis dat we zelf de toekomstige innovatie kunnen sturen. Zo is er op termijn zeker vraag naar een producent die een breed gamma feestproducten aanlevert: ballonnen, jazeker, maar net zo goed hoedjes, vlaggen en noem maar op.'
Financiële partners gecharmeerd door groeiverhaal
Het spreekt vanzelf dat twee relatief jonge snaken zo’n overname niet alleen konden behappen. Ze zochten en vonden dan ook een private equity-partner. ‘Dovesco - gespecialiseerd in “development capital participations” en onderdeel van de familiale holding Domo Investment Group - bekijkt zulke overnames ook op langere termijn en stond helemaal bovenaan ons verlanglijstje', vertelt Jérôme Leclef. ’Zij namen uiteindelijk een participatie van 50 procent.'
Voor de financiering van de transactie kwam BNP Paribas Fortis over de brug met lange- en kortetermijnkredieten. 'Zelf kenden wij Dovesco al veel langer', zegt Claudio Brabants van BNP Paribas Fortis.
'Dat schept uiteraard meteen vertrouwen, maar bij dit soort deals moet het net zo goed klikken met de buy-in-managers. Hun toekomstvisie voor Belbal was zo goed onderbouwd dat we daar als bank graag deel van wilden uitmaken.'
Belgische ballonnen gaan de wereld rond
Het BELBAL-merk is een gerespecteerd en internationaal beschermd merk in meer dan 100 landen. Het bedrijf is vandaag aanwezig in Polen met een van de grootste ballonnenfabrieken ter wereld en in België voor het administratieve en logistieke luik, maar heeft ook kantoren in Canada, de VS, het Verenigd Koninkrijk en Japa. Belbal telt ruim 250 werknemers en produceert dagelijks meer dan 1,6 miljoen ballonnen van een hoge kwaliteit.
Belbal werkte zich op tot een wereldspeler in de heel kleine niche van de partymarkt, de productie en bedrukking van ballonnen, maar het ondernemersduo Van Nuffel en Leclef ziet op termijn ruimere mogelijkheden. 'Zeker als we ons meer op de retailsector storten, waar ook vraag is naar andere producten. Het feest- en decoratiegebeuren is een sterk groeiende markt in Europa en wij zien het alvast ruimer dan ballonnen alleen.’
Binnenkort te lezen…
Brouwerij Het Anker investeert in ‘gouden’ toekomst
De Mechelse brouwerij Het Anker, onder andere bekend voor zijn ‘Gouden Carolus’, wil blijven groeien maar tegelijk ook zijn eigenheid behouden. Dat het hierin slaagt, is de verdienste van Charles Leclef, de man die het familiebedrijf nieuwe zuurstof gaf via een gedurfd investeringsprogramma en de minderheidsparticipatie van een private equity-speler.Nuttige links
Lees het volledige interview met Bart Van Nuffel en Jérôme Leclef.
Benieuwd naar meer inspirerende verhalen? Lees hier ook de andere getuigenissen in de ‘Vista’-reeks.
(Bron: Tijd Connect)