Bank en onderneming, partners in de overgang naar een duurzaam businessmodel
In februari ging je op studiereis naar Oslo, de groene hoofdstad van Europa, om de innovaties op het vlak van decarbonisering te ontdekken. Het is nu al enkele maanden geleden ... Kan je kort samenvatten wat jou vooral is bijgebleven? Je begeleidde de klanten van de Area Brussel. Wat waren hun ervaringen? Van welke presentaties waren ze het meest onder de indruk? Deze learning expedition is een van de initiatieven van het SBCC. Denk je dat deze reis naar Oslo de geloofwaardigheid van de bank inzake de strijd tegen de klimaatverandering heeft versterkt? Concreet: zijn je klanten vastbesloten om zich mee in te spannen om een koolstofarme economie tot stand te brengen? En zo ja, hoe? Wat neem jij persoonlijk vooral mee van deze ervaring?Onze manier van ondernemen maakt een nooit geziene omwenteling door. Een van de rollen van het Sustainable Business Competence Centre is onze klanten begeleiden ... maar ook onze relatiebeheerders.
Na de studiereizen naar Berlijn en Parijs, waar thema's als de circulaire economie en 'smart city' werden onderzocht, bracht Corporate Banking afgelopen februari 80 ondernemers bijeen in Oslo. Wat was het onderwerp ditmaal? Decarbonisering. De groene hoofdstad van Europa barst van de initiatieven en innovaties op dat vlak. Zo is de stad een echte inspiratiebron en biedt ze een unieke gelegenheid om over deze thematiek na te denken, zowel voor onze klanten als voor onze partners en onze collega's. Na interviews met Stefaan Saeys (KUL), Jacques Crahay (Cosucra) en Damien Dallemagne, hadden we een gesprek met Philippe Hespel, Business Centre Manager in Brussel.
Het is onze rol als financieel partner om onze klanten te ondersteunen in hun stappen naar meer duurzaamheid. Philippe Hespel
In februari ging je op studiereis naar Oslo, de groene hoofdstad van Europa, om de innovaties op het vlak van decarbonisering te ontdekken. Het is nu al enkele maanden geleden ... Kan je kort samenvatten wat jou vooral is bijgebleven?
De Noorse kou, de warme mensen, de uitstekende organisatie ...
Ik herinner me dat we in Oslo aankwamen bij min 10 °C, in de sneeuw. Maar ook al hadden we het allemaal koud, toch voelde je een mooie energie, dynamiek en nieuwsgierigheid, die gedeeld werd door alle deelnemers. Dat waren heel mooie ontmoetingen! De vlekkeloze organisatie zorgde voor een goede balans tussen de bezoeken, netwerksessies en een paar pauzes om van het prachtige Noorse landschap te genieten.
Je begeleidde de klanten van de Area Brussel. Wat waren hun ervaringen? Van welke presentaties waren ze het meest onder de indruk?
Het was een soort ontdekkingsreis naar nieuwe technologieën, ideeën en manieren van werken. De CO2-problematiek kwam uitvoerig aan bod via begrippen zoals 'carbon offset', 'carbon capture', 'carbon usage', 'carbon storage' ... CO2 opvangen en opslaan: hoe en waar, en voor hoe lang? En beschouwen we het als een grondstof? Een uitdagend onderwerp, weinig bekend bij onze klanten, en het onderwerp van vele gesprekken, met name met Damien Dallemagne, die ook van de partij was. We praatten ook met Marie-Noëlle Keijzer, CEO en oprichtster van de vzw Weforest. En dat is waarvoor deze studiereizen bedoeld zijn: het debat aanzwengelen en even stilstaan bij de vraag hoe we als bedrijf kunnen bijdragen aan het elimineren van CO2 en, waarom niet, het creëren van een markt voor CO2-gerelateerde producten.
Daarnaast kwam ook de mobiliteitskwestie uitgebreid aan bod. De massale aanwezigheid van elektrische auto's in Noorwegen en vooral de inrichting van de stad Oslo op zich getuigen van politieke wilskracht en het engagement van al haar inwoners. In het centrum van Oslo zijn geen motorvoertuigen toegelaten, en dat was alleen mogelijk dankzij een infrastructuur die het gebruik van fiets en openbaar vervoer bevordert. Het volstaat niet om 'gewoonweg' op elektrisch over te stappen; je moet de mobiliteit in haar totaliteit herzien. Die kwestie maakte ook veel reacties los bij onze klanten.
Daaraan zie je het belang van een sterke politieke ondersteuning, onlosmakelijk verbonden met de bereidheid van burgers en bedrijven om samen voortgang te boeken. Daarnaast moeten we het pragmatisme van de Noren benadrukken. Het stelt hen in staat om dingen te verwezenlijken zonder te wachten tot alles perfect is ... Stof tot nadenken! We moeten beseffen dat we hier en nu actie moeten ondernemen en dat iedereen op zijn eigen niveau z'n verantwoordelijkheid dient op te nemen, in functie van zijn bevoegdheidsgebied en zijn impact.
Deze learning expedition is een van de initiatieven van het SBCC. Denk je dat deze reis naar Oslo de geloofwaardigheid van de bank inzake de strijd tegen de klimaatverandering heeft versterkt?
De klanten stelden het erg op prijs dat de bank hen de gelegenheid gaf om even stil te staan bij deze thematiek. Zonder belerend te zijn, maar door de inzichten van deskundigen te delen, originele initiatieven te laten ontdekken en te laten zien wat er gedaan kan worden.
Daarnaast maakte het ons – relatiemanagers, Business Centre Managers – ook bewust van de immense opdracht die duurzaamheid inhoudt, en van de urgentie en het belang van deze problematiek.
Door dergelijke ervaringen te delen gaat de klant de bank anders bekijken, en gaan ook wij de klant anders bekijken. We zitten in hetzelfde schuitje en moeten handelen als partners en ons samen engageren op het vlak van duurzaamheid.
Concreet: zijn je klanten vastbesloten om zich mee in te spannen om een koolstofarme economie tot stand te brengen? En zo ja, hoe?
Ik denk dat alle deelnemers de denkoefening maken. Concrete voorbeelden? Zo besliste een speler in de sector van de publieke gebouwen om koolstofarme materialen op te nemen in de bestekken. Een vastgoedontwikkelaar geeft nu de voorkeur aan parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen (en minder parkeerplaatsen). Een andere ondernemer heeft nagedacht over alternatieven op het vlak van mobiliteit voor zijn werknemers. Hij koos voor Arval Car Sharing, een nieuwe vorm van autodelen met een intelligent onlineplatform en een innovatieve app.
Wat neem jij persoonlijk vooral mee van deze ervaring?
Ik heb ontdekt dat dit thema allerlei klanten interesseert: openbare sector, grote bedrijven, kmo's, start-ups ... Duurzaamheid staat bij iedereen hoog op de agenda. Het is een zaak die ieder van ons aanbelangt en iedereen is bereid om op zijn niveau een bijdrage te leveren. Er zijn alleen facilitatoren nodig: de politiek uiteraard, door de nodige wetten te stemmen en krachtdadige en pragmatische beslissingen te nemen. Of de bank, niet alleen via dit soort evenementen of via Sustainable Business Ateliers, door bewustmaking rond dit onderwerp, maar ook door verantwoordelijkheid op te nemen, door klanten te ondersteunen bij hun verandering van bedrijfsmodel, door kredietaanvragen in verband met de problematiek, door passende oplossingen te creëren ...
Ik ben me bewust geworden van de kracht van netwerken wanneer een bepaalde thematiek aanslaat: van bij het vertrek in Zaventem tot de terugkeer in Zaventem gingen 100 personen met elkaar om alsof ze elkaar altijd al kenden. Dat was indrukwekkend om te zien. Er werden echt ervaringen uitgewisseld tussen de deelnemers. En die uitwisselingen werden voortgezet na de reis.
Tussen al die positieve vaststellingen toch één minpuntje: de Noorse paradox valt soms moeilijk te begrijpen. Het is een land dat zich 100% inzet voor een koolstofarme economie en samenleving, maar het kan dat alleen maar dankzij zijn grootste troef: fossiele brandstoffen! Dat is een ontnuchterende vaststelling.
Meer informatie nodig?
Contacteer onsBank en onderneming, partners in de overgang naar een duurzaam businessmodel
- In februari ging je op studiereis naar Oslo, de groene hoofdstad van Europa, om de innovaties op het vlak van decarbonisering te ontdekken. Het is nu al enkele maanden geleden ... Kan je kort samenvatten wat jou vooral is bijgebleven?
- Je begeleidde de klanten van de Area Brussel. Wat waren hun ervaringen? Van welke presentaties waren ze het meest onder de indruk?
- Deze learning expedition is een van de initiatieven van het SBCC. Denk je dat deze reis naar Oslo de geloofwaardigheid van de bank inzake de strijd tegen de klimaatverandering heeft versterkt?
- Concreet: zijn je klanten vastbesloten om zich mee in te spannen om een koolstofarme economie tot stand te brengen? En zo ja, hoe?
- Wat neem jij persoonlijk vooral mee van deze ervaring?