Income Care (verzekering gewaarborgd inkomen)
Hoe werkt het? Voordelen Goed om te weten Nuttige link(s)Een arbeidsongeval, een ongeval onderweg of een slepende ziekte, ... Elk jaar worden in België tal van werknemers langer dan een jaar arbeidsongeschikt. De wettelijke uitkeringen in geval van ziekte of ongeval zijn vaak erg beperkt.
Dankzij Income Care van AG Insurance nv ontvangen uw verzekerde werknemers een vervangingsinkomen in geval van ziekte, ongeval of zwangerschap. Zo kunnen zij hun financiële verplichtingen met een gerust gemoed blijven nakomen en hun levensstandaard veiligstellen.
Hoe werkt het?
- U sluit een verzekeringscontract.
- Als werkgever kiest u welke risico's u wilt verzekeren:
- ziekte (met inbegrip van bevallingsverlof);
- arbeidsongevallen;
- ongevallen in het privéleven (meestal geldt de waarborg 24 uur per dag).
- U betaalt een premie die minder dan 1% van de totale loonsom bedraagt. Het premiebedrag hangt af van:
- de gekozen formule voor de berekening van het vervangingsinkomen;
- de verzekerde risico's;
- de wachttijd;
- de eindleeftijd;
- het indexeringsniveau van de prestaties;
- …
- De medewerker krijgt een uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid.
Voordelen
Werkgever
- De premies vormen aftrekbare beroepskosten op voorwaarde dat de wettelijke en aanvullende uitkeringen niet hoger zijn dan het normale brutojaarloon (100%-regel).
- De premie bedraagt minder dan 1% van de loonsom en weegt dus niet op uw budget.
- Income Care vergroot de waarde van uw salarispakket (motiverend humanresourcesbeleid), helpt om de werknemers aan uw bedrijf te binden en nieuwe sollicitanten te overtuigen om in uw onderneming aan de slag te gaan.
Werknemer
- Uw medewerkers worden niet belast op het voordeel dat ze genieten. Wel worden de inkomsten die ze ontvangen bij activering van de verzekeringsdekking opgeteld bij hun belastbare inkomen.
- Arbeidsongeschiktheid wordt vaak veroorzaakt door burn-outs en depressies: een derde van de gevallen heeft een psychologische oorzaak. Income Care voorziet in psychosociale begeleiding (Rehalto).
Goed om te weten
- Het vervangingsinkomen is begrensd tot 80% van het normale inkomen.
- Als uw medewerker uw onderneming verlaat, kunt u hem helpen zijn verzekering gewaarborgd inkomen individueel voort te zetten. Maar dat gaat wel gepaard met een premieverhoging. U bent wettelijk verplicht hem dat te melden.
- Als de medewerker ook een Groepsverzekering (link) geniet, worden de premies voor die verzekering (en voor een eventuele overlijdensdekking) tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid niet langer betaald. Het verzekerde kapitaal op de pensioenleeftijd is dus minder hoog. Om dat te vermijden moet u een verzekering premievrijstelling sluiten (voorgesteld door de groepsverzekering).
- Welke risico's zijn niet gedekt?
- De prestaties worden niet verstrekt bij economische invaliditeit als gevolg van alcoholisme, een opzettelijke daad, een poging tot zelfmoord of een daad waarbij de persoon onder invloed is van verdovende middelen, hallucinogenen of andere drugs. Voor een volledig overzicht van de uitsluitingen verwijzen we naar de algemene voorwaarden op de website http://www.agemployeebenefits.be.
- De waarborg wordt ook niet verstrekt als de economische invaliditeit het gevolg is van een vooraf bestaande aandoening. De waarborg wordt wel toegekend als de economische invaliditeit die het gevolg is van een vooraf bestaande ziekte toeneemt, tenzij de aangeslotene een economische of fysiologische invaliditeit opliep met betrekking tot die vooraf bestaande ziekte tijdens het eerste jaar volgend op zijn of haar aansluiting.
- Een contract wordt voor de looptijd van één jaar gesloten, stilzwijgend vernieuwbaar op het einde van elk verzekerd jaar. De exacte reikwijdte van de waarborgen staat vermeld in de contractuele voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zijn samen met een premieberekening en contractaanbod kosteloos verkrijgbaar op de website http://www.agemployeebenefits.be.
- Op de verzekeringscontracten is het Belgische recht van toepassing.
Bij klachten neemt u contact op met de dienst Klachtenbeheer van AG Insurance (tel: 02 664 02 20, mail: customercomplaints@aginsurance.be).
Als de voorgestelde oplossing niet voldoet aan uw verwachtingen, kunt u zich wenden tot de Ombudsman van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, tel.: 02 547 58 71 – fax: 02 547 59 75 – www.ombudsman.as). - Voor meer informatie of voor een offerte met premieberekening neemt u contact op met:
- AG Insurance nv – BTW BE 0404.494.849
E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel - AG Employee Benefits
E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel
www.agemployeebenefits.be
Tel.: 02 664 81 11
Nuttige link(s)
AG Insurance nv – Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0079, onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.
BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0403.199.702, is ingeschreven onder het nr. 25.879A bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden verzekeringsagent voor AG Insurance nv.