Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

29.03.2018

Wie wordt CFO of the Year 2018?

CFO of the Year is een initiatief van Trends in samenwerking met BNP Paribas Fortis. De onderscheiding beloont CFO’s die een belangrijke rol spelen in de financieel-strategische uitbouw van hun Top 500-onderneming.

Wie wordt de opvolger van Luc Popelier (KBC Groep)? Ook dit jaar stelde de jury een shortlist op met vijf kandidaten. Volgens de jury onderscheidden de genomineerden zich door hun professionalisme, hun leiderschap en de financieel-strategische bijdrage tot de ontwikkeling van hun onderneming. Er staan dit jaar twee vrouwelijke genomineerden op de shortlist.

  • Birgit Conix (Telenet)
    Nog even is Birgit Conix CFO van Telenet, voor ze in juli de overstap maakt naar Tui. Vandaag kan ze tevreden terugblikken op een geslaagd parcours. Toen ze in 2013 overkwam van Heineken begon de groei bij Telenet te stokken. Dankzij het harde werk en een ambitieus plan slaagden haar teams erin om de omslag te maken. “Tegelijk mochten we de cultuur van innovatie niet fnuiken”, zegt Conix, die sterk gelooft in zelfsturende teams met veel verantwoordelijkheid. In vier jaar tijd deed Telenet evenveel overnames. “Overnames die waarde toevoegen blijven onze eerste cashbesteding” besluit ze.
  • Didier De Sorgher (Spadel)
    Didier De Sorgher is sinds 2004 actief bij de drankengroep Spadel, vier jaar later werd hij er financieel directeur. Hij leidde de recente overname van het Bulgaarse bedrijf Devin in goede banen. “Het startpunt van een versnelling van onze internationale ontwikkeling”, vertelt de CFO. Met die overname kon de Belgische leider in flessenwater ook een mooie omzetgroei realiseren. Voor De Sorgher is CFO zijn een echte businesspartner zijn. “Sinds mijn komst is de functie in die richting geëvolueerd. Vroeger zag men niet echt het nut in van een dialoog met de financiële mensen van het bedrijf. Dat is helemaal veranderd”. Als er iets is waarop deze CFO trots is, dan is dat de filosofie van zijn bedrijf. “Wij denken geregeld na over de strategische plannen voor de komende vijf jaar, waarna we focussen op de prioriteiten.”
  • Koenraad Rogiers (H.Essers)
    Een proactieve benadering voor een financieel directeur is essentieel, vindt Koenraad Rogiers, CFO van het logistiekbedrijf H.Essers. In 2017 boekte de Limburgse groep een omzet van 646 miljoen euro, goed voor een groei van 13 procent in vergelijking met 2016. Jaarlijks investeert de onderneming tussen 60 en 80 miljoen euro in expansie. Behalve op organische groei zet de multinational in op gerichte acquisities. Eind februari nam H.Essers nog de Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over. “Ook in overnamedossiers moet je met de toekomst bezig zijn”, gelooft Rogiers.
    “Op een bepaald moment valt de beslissing in een overnamedossier. Dan moet je niet beginnen aan de integratie. De business moet al geïntegreerd zijn in je hoofd, je moet al weten hoe je het zal doen”.
  • Catherine Vandenborre (Elia)
    Met een jaarlijks investeringsvolume van ruim een miljard euro zal de agenda van de CFO van de hoogspanningsnetbeheerder de volgende vijf jaar flink vol zijn. Volgens Catherine Vandenborre moet een goede CFO niet enkel kennis hebben van cijfers, maar ook een team kunnen begeleiden en begeesteren. Contact houden met de aandeelhouders en de financiële markten is een must voor een beursgenoteerd bedrijf. Ze gaat resoluut voor de coöperatieve aanpak; “CFO zijn is een heel transversale functie waarin je in contact komt met alle afdelingen. […]Je moet goed weten waar de waarde van de onderneming wordt gecreëerd zodat je je collega’s kunt ondersteunen bij hun beslissingen”. Behalve aan de financiering besteedden Vandenborre en haar team de voorbije twee jaar veel aandacht aan een vernieuwd risicomanagement, met een betere controle van de investeringen.
  • Mickael Van den Hauwe (WDP)
    Na een eerste loopbaan bij Unilever gevolgd door een aantal bankervaringen, werd Mick –“iedereen noemt me zo” - in 2011 opgebeld door Joost Uwens, CEO van WDP. Sindsdien heeft het aandeel een foutloos parcours afgelegd. Tussen 2011 en nu is de koers gestegen van 40 tot 100 euro, terwijl de vastgoedportefeuille is gegroeid van 990 miljoen tot 2,7 miljard euro. Deze sterke ontwikkeling komt er niet zomaar. “Wij willen niet groeien voor het plezier van het groeien. Wij willen zowel de belangen van onze klanten als die van de aandeelhouders dienen. Dat is niet tegenstrijdig, het betekent dat we een commercieel model hebben dat op een duurzame manier winst maakt”, vertelt Van den Hauwe.

De laureaat wordt bekendgemaakt tijdens een event dat plaatsvindt op 16 mei 2018 in Autoworld te Brussel. Gastspreker is dit jaar Sandrine Dufour, CFO van Proximus.
U kan tijdens die avond ook het debat volgen met als thema ‘de impact van blockchain op finance’ onder leiding van prof. Bjorn Cumps  (Vlerick Business School).
Volgen op Twitter kan via #TrendsCFO2018

Bron: Trends

Meer info over het event

Nieuws

18.04.2019

Een parking waar het goed ademen is

Door in 2018 een groene kredietfaciliteit met onze bank af te sluiten, heeft Interparking zich geëngageerd om zijn prestaties omtrent duurzaamheid tegen 2020 te optimaliseren. Het bedrijf is alvast op goede weg nadat het net een nieuwe generatie parkeergarages in Namen heeft geopend waar de lucht minder vervuild is dan aan de oppervlakte.

Een innovatief systeem voor het verminderen van (ultra)fijne deeltjes

Vier turbines, die zich onder de ‘place d’Armes’ in Namen bevinden, filteren de lucht door ionisatie. Eén turbine is goed voor gemiddeld 100 parkeerplaatsen. Ze neutraliseren tot wel 70% van de stofdeeltjes, in functie van verschillende interne (verkeer en vochtigheid)  en externe (weer, concentratie van fijne stofdeeltjes in de lucht) factoren.

Het proces is ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Delft in samenwerking met een Nederlandse dierenarts, die geconfronteerd werd met bacteriële infectieproblemen op boerderijen. Interparking heeft het model aangepast aan zijn behoeften en zal de technologie uitbreiden naar andere parkeergarages in België en Europa, maar ook naar toepassingen in andere domeinen waar sanering nodig is. Hét bewijs dat het milieu nu een van de prioriteiten van het bedrijf is.

Bron: l’Echo

Wenst uw bedrijf zich ook te engageren op het vlak van duurzaamheid ? Ontdek nu alle voordelen van ons Sustainable Business Competence Centre.
Nieuws

16.04.2019

Willen bedrijven echt een duurzamere wereld?

Ja, het succes van onze Sustainable Business Ateliers is daar een mooi bewijs van. De meeste bedrijven zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar sommigen hebben nood aan meer informatie. Om hen op weg te helpen, organiseert BNP Paribas Fortis regelmatig regionale Sustainable Business Ateliers. Vorig jaar vonden er twee Ateliers plaats in Luik en Limburg, dit jaar waren Namen, Gits (in West-Vlaanderen) en Gent aan de beurt. Andere Belgische steden volgen binnenkort.

Op het programma

Tijdens de Ateliers laten de uitgenodigde klanten zich inspireren door de experts van ons Sustainable Business Competence Centre, maar ook door getuigenissen van andere klanten over de acties die zij al ondernomen hebben met hun bedrijf.

Na de presentaties worden de deelnemers telkens in groepen verdeeld en wisselen ze ervaringen uit onder leiding van een moderator.

Wat vinden klanten ervan?

Vooral de focus op samenwerking en de kans om een netwerk uit te bouwen worden op prijs gesteld. Onder de aanwezigen zijn telkens afgevaardigden van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren, en net die diversiteit vinden de deelnemers zo verrijkend. Geen enkele onderneming kan de huidige uitdagingen immers alleen de baas. Door samen te werken met o.a. overheden, universiteiten en start-ups kan er vooruitgang geboekt worden.

Volgens de deelnemers is BNP Paribas Fortis ook de enige financiële dienstverlener die echt ver gaat in het begeleiden van bedrijven op het vlak van duurzaam ondernemen, door te analyseren in welk stadium van hun transitie de bedrijven zich bevinden en door hen te helpen om duurzaamheid in te zetten als een hefboom voor hun activiteiten.

Wilt u deelnemen aan een van onze Sustainable Business Ateliers? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder voor de praktische details.

Nog geen klant? En wilt u meer weten over de begeleiding die we bieden en de voordelen van duurzaamheid voor uw bedrijf? Ontdek wat ons Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen.

Nieuws

11.04.2019

Zet op 6 oktober uw deuren open voor het grote publiek!

Dat is het principe van de 'Open Bedrijvendag' die al voor de 29ste keer in Vlaanderen georganiseerd wordt. Op zondag 6 oktober 2019 kunnen Vlaamse bedrijven immers een hele dag lang hun deuren openen voor bezoekers uit alle hoeken van het land.

Een uitzonderlijk visitekaartje

Open Bedrijvendag geeft bedrijven de kans om hun vakmanschap te tonen aan het grote publiek. Het evenement biedt dan ook tal van voordelen, zowel op het vlak van naamsbekendheid en verkoop als voor de aanwerving van nieuwe medewerkers. Deze dag is voor bedrijven een uitgelezen kans om meer bekendheid te verwerven in het Vlaamse bedrijvenlandschap, hun netwerk uit te bouwen, hun imago een boost te geven, hun innovatiecapaciteit te tonen, een product in de kijker te zetten, belangstelling te wekken of het werk van hun medewerkers in de spotlights te zetten.

Achter de schermen

Open Bedrijvendag is een erg geliefd evenement bij het grote publiek. De bezoekers krijgen tijdens die dag immers de kans om een kijkje te nemen in het hart van Vlaamse bedrijven. Ze leren iets bij, ze ontdekken hoe een bedrijf werkt of welke technologieën het gebruikt of krijgen een exclusieve blik achter de schermen van de Vlaamse economie. Het is dan ook geen toeval dat de editie van 2018 meer dan 550.000 bezoekers wist te lokken!

Deelnemen is winnen!

Wilt u ook graag uw deuren openen voor het grote publiek, net als meer dan 200 bedrijven vorig jaar? Schrijf u dan in via www.openbedrijvendag.be/bedrijven. Voor een schappelijk inschrijvingsbedrag krijgen de deelnemers advies en begeleiding op maat, en ook promomateriaal. Daarnaast wordt ook een specifiek magazine gepubliceerd en breed verspreid.

Nieuws

08.04.2019

BNP Paribas behoudt leidende positie onder Europese banken

Greenwich Associates heeft 2.345 gesprekken gevoerd met financiële directeurs (CFO's, treasurers, etc.) van bedrijven en financiële instellingen met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

BNP Paribas neemt de eerste plaats in voor de volgende categorieën:

  • European Top-Tier Large Corporate Banking Market Penetration (2019)
  • European Top-Tier Large Corporate Cash Management Market Penetration (2019)

Ontdek hier de rankschikking van BNP Paribas in de andere categorieën

Nieuws

See all news

Discover More

Top