Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

29.03.2018

Wie wordt CFO of the Year 2018?

CFO of the Year is een initiatief van Trends in samenwerking met BNP Paribas Fortis. De onderscheiding beloont CFO’s die een belangrijke rol spelen in de financieel-strategische uitbouw van hun Top 500-onderneming.

Wie wordt de opvolger van Luc Popelier (KBC Groep)? Ook dit jaar stelde de jury een shortlist op met vijf kandidaten. Volgens de jury onderscheidden de genomineerden zich door hun professionalisme, hun leiderschap en de financieel-strategische bijdrage tot de ontwikkeling van hun onderneming. Er staan dit jaar twee vrouwelijke genomineerden op de shortlist.

  • Birgit Conix (Telenet)
    Nog even is Birgit Conix CFO van Telenet, voor ze in juli de overstap maakt naar Tui. Vandaag kan ze tevreden terugblikken op een geslaagd parcours. Toen ze in 2013 overkwam van Heineken begon de groei bij Telenet te stokken. Dankzij het harde werk en een ambitieus plan slaagden haar teams erin om de omslag te maken. “Tegelijk mochten we de cultuur van innovatie niet fnuiken”, zegt Conix, die sterk gelooft in zelfsturende teams met veel verantwoordelijkheid. In vier jaar tijd deed Telenet evenveel overnames. “Overnames die waarde toevoegen blijven onze eerste cashbesteding” besluit ze.
  • Didier De Sorgher (Spadel)
    Didier De Sorgher is sinds 2004 actief bij de drankengroep Spadel, vier jaar later werd hij er financieel directeur. Hij leidde de recente overname van het Bulgaarse bedrijf Devin in goede banen. “Het startpunt van een versnelling van onze internationale ontwikkeling”, vertelt de CFO. Met die overname kon de Belgische leider in flessenwater ook een mooie omzetgroei realiseren. Voor De Sorgher is CFO zijn een echte businesspartner zijn. “Sinds mijn komst is de functie in die richting geëvolueerd. Vroeger zag men niet echt het nut in van een dialoog met de financiële mensen van het bedrijf. Dat is helemaal veranderd”. Als er iets is waarop deze CFO trots is, dan is dat de filosofie van zijn bedrijf. “Wij denken geregeld na over de strategische plannen voor de komende vijf jaar, waarna we focussen op de prioriteiten.”
  • Koenraad Rogiers (H.Essers)
    Een proactieve benadering voor een financieel directeur is essentieel, vindt Koenraad Rogiers, CFO van het logistiekbedrijf H.Essers. In 2017 boekte de Limburgse groep een omzet van 646 miljoen euro, goed voor een groei van 13 procent in vergelijking met 2016. Jaarlijks investeert de onderneming tussen 60 en 80 miljoen euro in expansie. Behalve op organische groei zet de multinational in op gerichte acquisities. Eind februari nam H.Essers nog de Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over. “Ook in overnamedossiers moet je met de toekomst bezig zijn”, gelooft Rogiers.
    “Op een bepaald moment valt de beslissing in een overnamedossier. Dan moet je niet beginnen aan de integratie. De business moet al geïntegreerd zijn in je hoofd, je moet al weten hoe je het zal doen”.
  • Catherine Vandenborre (Elia)
    Met een jaarlijks investeringsvolume van ruim een miljard euro zal de agenda van de CFO van de hoogspanningsnetbeheerder de volgende vijf jaar flink vol zijn. Volgens Catherine Vandenborre moet een goede CFO niet enkel kennis hebben van cijfers, maar ook een team kunnen begeleiden en begeesteren. Contact houden met de aandeelhouders en de financiële markten is een must voor een beursgenoteerd bedrijf. Ze gaat resoluut voor de coöperatieve aanpak; “CFO zijn is een heel transversale functie waarin je in contact komt met alle afdelingen. […]Je moet goed weten waar de waarde van de onderneming wordt gecreëerd zodat je je collega’s kunt ondersteunen bij hun beslissingen”. Behalve aan de financiering besteedden Vandenborre en haar team de voorbije twee jaar veel aandacht aan een vernieuwd risicomanagement, met een betere controle van de investeringen.
  • Mickael Van den Hauwe (WDP)
    Na een eerste loopbaan bij Unilever gevolgd door een aantal bankervaringen, werd Mick –“iedereen noemt me zo” - in 2011 opgebeld door Joost Uwens, CEO van WDP. Sindsdien heeft het aandeel een foutloos parcours afgelegd. Tussen 2011 en nu is de koers gestegen van 40 tot 100 euro, terwijl de vastgoedportefeuille is gegroeid van 990 miljoen tot 2,7 miljard euro. Deze sterke ontwikkeling komt er niet zomaar. “Wij willen niet groeien voor het plezier van het groeien. Wij willen zowel de belangen van onze klanten als die van de aandeelhouders dienen. Dat is niet tegenstrijdig, het betekent dat we een commercieel model hebben dat op een duurzame manier winst maakt”, vertelt Van den Hauwe.

De laureaat wordt bekendgemaakt tijdens een event dat plaatsvindt op 16 mei 2018 in Autoworld te Brussel. Gastspreker is dit jaar Sandrine Dufour, CFO van Proximus.
U kan tijdens die avond ook het debat volgen met als thema ‘de impact van blockchain op finance’ onder leiding van prof. Bjorn Cumps  (Vlerick Business School).
Volgen op Twitter kan via #TrendsCFO2018

Bron: Trends

Meer info over het event

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

21.06.2019

‘Belgian Growth Fund’ start met bedrag van 213 miljoen euro

Het dakfonds ‘Belgian Growth Fund’, dat geïnspireerd is op een gelijkaardig succesvol model in Denemarken, zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien. 

Initiatiefnemer ‘Federale Participatie en Investeringsmaatschappij’ (FPIM) en de partners Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat 213 miljoen vlot werd opgehaald bij de eerste ‘closing’. Belgian Growth Fund haalde de middelen op bij institutionele investeerders, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij ‘family offices’. Dit bedrag zal bij latere ‘closings’ nog verder aangroeien.

Meer weten? Lees het persbericht.

Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

See all news

Discover More

Top