Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

26.10.2016

Welk onderwijs voor een betere ‘inzetbaarheid'?

In de aanloop naar de Crowdsourcing Week boog één van de vier werkgroepen zich over deze vraag. Maar wat denkt u eigenlijk?

De kloof die er in Europa bestaat tussen de zakenwereld en het onderwijssysteem, is zorgwekkend. Hieronder een samenvatting van de denkpistes die de werkgroep voorstelt:

1. Meer praktijk

De opleidingsprogramma’s zouden een beter evenwicht moeten bieden tussen theorie en praktijk. De stages moeten meer waardering krijgen. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen inspelen op het ontdekken van minder bekende jobs.

Bovendien is permanente opleiding van cruciaal belang voor iedereen door de impact van de digitalisering op de samenleving.

Ook uitwisselingsprogramma’s tussen de bedrijven en de opleidingsinstellingen zijn een mogelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld de tijdelijke overplaatsing van universitair opgeleiden naar de industrie (en omgekeerd) aanmoedigen, of die studenten hun proefschrift wijden aan thema’s die interessant zijn voor de zakenwereld.

2. Nieuwe competenties

Persoonlijke competenties ontwikkelen, zoals sociale en emotionele intelligentie, adaptieve reflectie, een kritische geest, probleemoplossing, creativiteit en people management, is van essentieel belang.

Naast de 'soft skills' is ook interdisciplinariteit een belangrijk aspect van de opleiding. Het STEM-project (een geïntegreerd opleidingsprogramma van wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde) is één van de mogelijke werkpistes binnen een samenleving die technologisch snel vooruitgaat. Het doel is dat de studenten zich kritisch leren opstellen, en dat de problemen van de echte wereld wetenschappelijk worden aangepakt.

3. Ondernemerschap en creativiteit

De situatie in het onderwijs kan beter door van docenten met ervaring op het vlak van ondernemen aan te stellen. Bovendien moet het incubatieproces bij opleidingen in het hoger onderwijs vroeger starten dan het laatste masterjaar.

Voor de zakenwereld is ondernemingsprojecten integreren in de carrièreplannen van de werknemers een mogelijke piste. Eén van de nieuwe manieren om jobs te creëren zou bestaan in het toekennen van tijdskrediet voor dergelijke projecten, of in jobcreatie op grond van projecten in plaats van op grond van een vaste baan.

Lagere sociale lasten, een gewaarborgd minimuminkomen voor starters (studenten of werknemers), zelfs een overeenkomst van de statuten als ondernemer en als werknemer zijn te overwegen. Mensen die een bedrijf opstarten begeleiden (vooral op juridisch vlak) is ook noodzakelijk.

Onze maatschappij en onderwijssysteem moeten de creatieve sector als geheel meer waarderen. Het artistieke proces enerzijds en wetenschappelijke methodes anderzijds kunnen elkaar aanvullen.

Spreken deze voorstellen je aan?

 

De meningen in dit artikel zijn die van een groep individuen en weerspiegelen niet noodzakelijk het beleid of het officiële standpunt van de bedrijven of instellingen die ze vertegenwoordigen of waarvoor ze werken. CSW/CSW2 en zijn partners hebben deze voorstellen geformuleerd en zullen ze uiteenzetten tijdens CSW Europe 2016.
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

21.06.2019

‘Belgian Growth Fund’ start met bedrag van 213 miljoen euro

Het dakfonds ‘Belgian Growth Fund’, dat geïnspireerd is op een gelijkaardig succesvol model in Denemarken, zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien. 

Initiatiefnemer ‘Federale Participatie en Investeringsmaatschappij’ (FPIM) en de partners Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat 213 miljoen vlot werd opgehaald bij de eerste ‘closing’. Belgian Growth Fund haalde de middelen op bij institutionele investeerders, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij ‘family offices’. Dit bedrag zal bij latere ‘closings’ nog verder aangroeien.

Meer weten? Lees het persbericht.

Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

See all news

Discover More

Top