Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

14.04.2016

‘On-demand economy’: niet alleen voor de jongere generatie

De sterke opkomst van de ‘on-demand economy’ doet de vraag rijzen hoe lang we goederen nog echt zullen bezitten.

‘On-demand economy’, de economie op aanvraag, ligt vandaag op ieders lippen. Zelfs president Obama vermeldde het fenomeen eind vorig jaar tijdens een toespraak op de 'Summit on Worker Voice' van het Witte Huis.

De economie op aanvraag luidt het tijdperk in van 'wat ik wil, wanneer ik het wil, waar ik het wil'. Ze belichaamt met andere woorden een nieuw tijdperk, waarin klanten en klantenervaring centraal staan en technologie in staat is tijd, ruimte en traditionele businessmodellen in vraag te stellen. Door de toenemende populariteit van de economie op aanvraag enerzijds en nieuwe verwachtingen van de consument anderzijds, wordt zelfs het concept 'bezit' nu in vraag gesteld.

Waarom zou je bijvoorbeeld nog een auto moeten hebben als het prijsvoordeel van met Lyft (een concurrent van Uber in de Verenigde Staten) naar het werk te gaan interessanter wordt als je rekening houdt met alle kosten die het hebben van een eigen auto met zich meebrengt? De toenemende populariteit van autoleasing – goed voor een kwart van alle verkochte auto's in de VS in 2014 – getuigt ook van die verandering in consumptiegewoonten.

Historisch gezien was het Uber dat opkwam voor het idee van een op gebruik gebaseerde consumptie, maar Amazon deed er niet lang over om het model toe te passen op de massaretailsector. De Dash-knop, de huidige versie van de Amazon Dash, maakt het vandaag de dag mogelijk om waspoeder of andere huishoudproducten te bestellen via de knop die op het huishoudapparaat van uw keuze is aangebracht. Die benadering verandert niet alleen onze manier van consumeren; hele sectoren worden er door ontwricht. Gevestigde ondernemingen die allerlei goederen en diensten leveren worden nu gedwongen om over te schakelen op een abonnementenmodel, waarbij de consument als het ware geabonneerd is op een bepaalde service. Dit geldt evengoed voor financiële instellingen en verzekeraars, die niet anders kunnen dan hun bestaande aanbod aan te passen.

Zijn de 'millennials' dan de op-aanvraag-generatie bij uitstek? Er bestaat geen twijfel over dat het concept alleen tot stand kon komen bij de digitale generatie, de 'Generatie Nu'. De kans is echter groot dat de voordelen van die nieuwe consumptiemodellen door hun hoge comfortfactor ook oudere leeftijdsgroepen zoals senioren aantrekken. Bovendien moeten we de algemene claims dat de Y-generatie de trend aanvoert om het bezit van spullen uit de weg te gaan, ook in perspectief plaatsen. Sommige sectoren, zoals de vastgoedmarkt, hebben nog geen sterke invloed ondervonden. Het zullen dus waarschijnlijk gebruiksgemak en comfort zijn die de wijdverspreide aanvaarding van het op-aanvraag-model zullen aandrijven, op alle niveaus van de maatschappij en bij alle leeftijdsgroepen.

(Bron: www.atelier.net)
Nieuws

03.07.2020

De bank investeert in een Europees universiteitsfonds

BNP Paribas Fortis Private Equity investeert in het ‘VIVES Inter-University Fund’, een Europees universiteitsfonds dat door de UCLouvain werd opgericht via haar technologieoverdrachtbedrijf Sopartec. Dit fonds zal kunnen investeren in spin-offs van vijf universiteiten van wereldklasse. Het doel van dit fonds is om onderzoek in het belang van iedereen te versnellen, wat wil zeggen dat de resultaten van geavanceerd Europees wetenschappelijk onderzoek omgezet zullen worden naar veelbelovende ondernemingsprojecten met een sterke maatschappelijke impact.

Samen met andere investeerders investeert BNP Paribas Fortis Private Equity dus in dit fonds van 32 miljoen euro, met als doel om 50 miljoen euro te bereiken.

De investering in het VIVES Inter-University Fund past volledig bij de actieve betrokkenheid die BNP Paribas Fortis wenst te tonen in universiteitsgelinkte initiatieven. Niet alleen om cross-sell opportuniteiten te genereren, maar ook om ons imago als belangrijke motor van innovatie en ondernemerschap in het Belgische economische landschap kracht bij te zetten”, besluit Mireille Kielemoes, Managing Director Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Lees meer over VIVES Inter-University Fund in het persbericht EN / FR 

Nieuws

01.07.2020

De arbeidsmarkt staat op zijn kop door de pandemie

Het coronavirus heeft niet alleen ons leven, maar ook de manier waarop we werken veranderd. Arne Maes, Economic Advisor, zoomt in op de arbeidsmarkt op de blog van Koen De Leus. 

Telewerken, tijdelijke werkloosheid, videoconferenties ... de gezondheidscrisis heeft onze manier van werken snel en radicaal veranderd. Op korte of lange termijn? Dat analyseert Arne Maes, Economic Advisor, op de blog van Koen De Leus door de telewerkcijfers van voor, tijdens en na de crisis te vergelijken en door de daling van de tijdelijke werkloosheid te meten en te schatten.

Ontdek ‘Op de arbeidsmarkt, in dit tranendal’ op de blog van Koen De Leus

.
Nieuws

25.06.2020

Onze economie herstart. Wat als het virus heropflakkert?

België zakte een plaats in de FutureProof-rangschikking en ons economische herstel hangt ook af van het risico op een tweede golf. Koen De Leus, Chief Economist van BNP Paribas Fortis, analyseert deze elementen in zijn laatste twee blogberichten.

Door de huidige economische, financiële en gezondheidscrisis deelt België in de klappen, net als vele andere economieën die afhankelijk zijn van de globalisering. Ons land verloor ook een plaats in de FutureProof-rangschikking, die prestaties meet op vier domeinen: productiviteit, arbeidsmarkt, overheid en omgevingsfactoren. België zakte van de 15de naar de 16de plaats, op 27 Europese landen. Op zijn blog analyseert Koen De Leus, Chief Economist van BNP Paribas Fortis, de redenen voor deze wijziging en moedigt hij het aan om te ‘profiteren’ van de crisis om de index op lange termijn te verbeteren.

Het coronavirus speelt hier uiteraard zelf een rol in, en het economische herstel van het land zal daarom ook afhangen van het risico op een tweede besmettingsgolf. Nieuwe quarantainemaatregelen zouden de Belgische economie opnieuw schaden. Groepsimmuniteit, de reproductiegraad, social distancing ... Al deze elementen spelen een rol, zoals Koen De Leus bespreekt in een andere blogpost.

Ontdek de blog van Koen De Leus

Nieuws

23.06.2020

Wat zijn de economische vooruitzichten voor de tweede helft van 2020?

Koen De Leus, Chief Economist, en Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer van BNP Paribas Fortis, geven hun macro-economische vooruitzichten voor de komende zes maanden. 

Hoewel de epidemie nog niet helemaal achter de rug is, wordt de omvang van de crisis stilaan zichtbaar nu we in België, Europa en wereldwijd langzaam uit de lockdown komen. België is, samen met Frankrijk, Spanje en Italië, één van de meest getroffen landen.

Benieuwd naar het beursverloop, de evolutie van grondstoffen en valuta’s? Wil je weten hoe het economisch herstel op kort en lange termijn eruit kan zien of meer weten over de wereldwijde en de Belgische beleidsreactie op COVID-19?

Koen De Leus, Chief Economist, en Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer, delen graag hun macro-economische vooruitzichten voor de tweede helft van 2020 in onderstaand persbericht en leggen ook uit hoe die worden vertaald in de beleggingsstrategie van BNP Paribas Fortis.

Ontdek het volledig persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top