Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

01.07.2016

HR-weetjes. Beter werken is niet per se meer werken

Of we goed presteren op het werk, hangt vaak af van onverwachte of eenvoudige dingen.

Goede nachtrust is essentieel

Slaap kun je vergelijken met brandstof. Je hebt er voldoende van nodig om een hele dag productief te zijn op kantoor. De grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij aetna geeft tips voor een goede nachtrust en beloont zelfs haar medewerkers die voldoende slapen: iedereen van wie de wearable – een draagbaar meettoestelletje – 20 dagen op rij 7 uur slaap per nacht registreert, krijgt 25 dollar per maand.

Wat is een goede manager?

Dat is iemand die blijk geeft van welwillendheid, een ethische houding en respect, en die begaan is met het welzijn van zijn teams. Hij hoeft natuurlijk niet meteen voor de titel van Chief Happiness te gaan of kickertafels te kopen voor kantoor. Omdat gelukkige medewerkers essentieel zijn voor een onderneming, geven we hier enkele tips voor managers die een fijne werkplek willen creëren voor hun medewerkers:

  1. Delegeer Vertrouwen is de basis voor een goede teamspirit: stimuleer je medewerkers door ze verantwoordelijkheid en erkenning te geven.  
  2. Wees een rots in de branding Totale chaos en een brullende chef in crisissituaties zijn niet bevorderlijk voor de sfeer of het moreel. Een goede manager blijft kalm.
  3. Communiceer en lach Niets zo deprimerend voor een team als een humeurige verantwoordelijke die zich nauwelijks laat zien. Een slecht humeur is trouwens besmettelijk.
  4. Maak al eens een grapje Humor werkt ontspannend en relativeert.
  5. Inspireer Managers en medewerkers moeten een behoorlijk deel van hun leven samen doorbrengen. Een manager kan dan maar beter inspireren, luisteren en openstaan voor suggesties.
  6. Heb aandacht voor het privéleven Laat je medewerkers voelen dat ze recht hebben op een leven buiten het kantoor. Beleg geen vergaderingen om 19 uur en respecteer het gezinsleven en welzijn van iedereen.
  7. Zeg 'bravo', 'bedankt', 'ja' en 'neen' Geen motivatie zonder erkenning. Het klinkt logisch, maar wordt vaak vergeten. Het is belangrijk dat je feliciteert, successen meldt aan jouw leidinggevende en niet zelf met alle eer gaat lopen, maar ook dat je minder populaire beslissingen kunt treffen of je verantwoordelijkheid neemt bij fouten. Dat vergt zelfopoffering, en is moeilijk maar absoluut nodig.

Rennen heeft geen zin. Responsabiliseren en delen wel

Base Design is een bureau dat zich bezighoudt met branding. Zaakvoerder Thierry Brunfaut vertrouwt ons een methode toe die berust op de verantwoordelijkheden en zelfstandigheid van iedereen, waardoor je in minder tijd meer gedaan krijgt. Hij organiseert elke week vier beslissende momenten met zijn team. Verder kiest iedereen wanneer, waar en met wie hij werkt, zolang de projecten maar succesvol verlopen.

  1. Maandagochtend: de drie uitdagingen van de week Twintig minuten. Meer is er niet nodig voor iedereen om drie uitdagingen van de komende week op post-its te schrijven. Per uitdaging worden een duidelijk doel, een termijn en een belofte naar iedereen toe genoteerd.
  2. Woensdagochtend: waar staan we ten opzichte van maandag? Drie uur lang wordt een stand van zaken en feedback gegeven. Er is ook ruimte voor emoties, meningen, de belangrijke feiten van de week en de verwachtingen over de vergadering en ieders inzet om die tot een goed einde te brengen.
  3. Donderdagnamiddag: aan tafel! Wil je goed samenwerken, dan moet je mekaar beter leren kennen.
  4. Vrijdagnamiddag: flashback van de week Het moment om de uitdagingen er opnieuw bij te nemen. Wat gerealiseerd is, geeft een goed gevoel. Voor wat niet gelukt is, worden leer- en verbeterpunten bepaald.
(Bronnen: http://www.atelier.net, www.linkedin.com/pulse, https://bizcover.bnpparibasfortis.be)
Nieuws

21.06.2019

‘Belgian Growth Fund’ start met bedrag van 213 miljoen euro

Het dakfonds ‘Belgian Growth Fund’, dat geïnspireerd is op een gelijkaardig succesvol model in Denemarken, zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien. 

Initiatiefnemer ‘Federale Participatie en Investeringsmaatschappij’ (FPIM) en de partners Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat 213 miljoen vlot werd opgehaald bij de eerste ‘closing’. Belgian Growth Fund haalde de middelen op bij institutionele investeerders, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij ‘family offices’. Dit bedrag zal bij latere ‘closings’ nog verder aangroeien.

Meer weten? Lees het persbericht.

Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

03.05.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 1e kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal voor de drie operationele pijlers. De economische groei is vertraagd in Europa, maar blijft wel positief. Na de crisis op de markten eind 2018 bleef het marktklimaat in het begin van het kwartaal weinig steun bieden, iets wat aan het einde van de periode wel is verbeterd.

Jean-Laurent Bonnafé, administrateur-directeur-generaal:
“BNP Paribas behaalt dit kwartaal een goed resultaat van 1,9 miljard euro. De inkomsten zijn gestegen, dankzij de groei van de activiteit voor de operationele pijlers, met in het bijzonder een herstel van de klantenactiviteit van CIB. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert.”

BNP Q1 2019 results 1

BNP Q1 2019 results 2

Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top