Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

01.07.2016

HR-weetjes. Beter werken is niet per se meer werken

Of we goed presteren op het werk, hangt vaak af van onverwachte of eenvoudige dingen.

Goede nachtrust is essentieel

Slaap kun je vergelijken met brandstof. Je hebt er voldoende van nodig om een hele dag productief te zijn op kantoor. De grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij aetna geeft tips voor een goede nachtrust en beloont zelfs haar medewerkers die voldoende slapen: iedereen van wie de wearable – een draagbaar meettoestelletje – 20 dagen op rij 7 uur slaap per nacht registreert, krijgt 25 dollar per maand.

Wat is een goede manager?

Dat is iemand die blijk geeft van welwillendheid, een ethische houding en respect, en die begaan is met het welzijn van zijn teams. Hij hoeft natuurlijk niet meteen voor de titel van Chief Happiness te gaan of kickertafels te kopen voor kantoor. Omdat gelukkige medewerkers essentieel zijn voor een onderneming, geven we hier enkele tips voor managers die een fijne werkplek willen creëren voor hun medewerkers:

  1. Delegeer Vertrouwen is de basis voor een goede teamspirit: stimuleer je medewerkers door ze verantwoordelijkheid en erkenning te geven.  
  2. Wees een rots in de branding Totale chaos en een brullende chef in crisissituaties zijn niet bevorderlijk voor de sfeer of het moreel. Een goede manager blijft kalm.
  3. Communiceer en lach Niets zo deprimerend voor een team als een humeurige verantwoordelijke die zich nauwelijks laat zien. Een slecht humeur is trouwens besmettelijk.
  4. Maak al eens een grapje Humor werkt ontspannend en relativeert.
  5. Inspireer Managers en medewerkers moeten een behoorlijk deel van hun leven samen doorbrengen. Een manager kan dan maar beter inspireren, luisteren en openstaan voor suggesties.
  6. Heb aandacht voor het privéleven Laat je medewerkers voelen dat ze recht hebben op een leven buiten het kantoor. Beleg geen vergaderingen om 19 uur en respecteer het gezinsleven en welzijn van iedereen.
  7. Zeg 'bravo', 'bedankt', 'ja' en 'neen' Geen motivatie zonder erkenning. Het klinkt logisch, maar wordt vaak vergeten. Het is belangrijk dat je feliciteert, successen meldt aan jouw leidinggevende en niet zelf met alle eer gaat lopen, maar ook dat je minder populaire beslissingen kunt treffen of je verantwoordelijkheid neemt bij fouten. Dat vergt zelfopoffering, en is moeilijk maar absoluut nodig.

Rennen heeft geen zin. Responsabiliseren en delen wel

Base Design is een bureau dat zich bezighoudt met branding. Zaakvoerder Thierry Brunfaut vertrouwt ons een methode toe die berust op de verantwoordelijkheden en zelfstandigheid van iedereen, waardoor je in minder tijd meer gedaan krijgt. Hij organiseert elke week vier beslissende momenten met zijn team. Verder kiest iedereen wanneer, waar en met wie hij werkt, zolang de projecten maar succesvol verlopen.

  1. Maandagochtend: de drie uitdagingen van de week Twintig minuten. Meer is er niet nodig voor iedereen om drie uitdagingen van de komende week op post-its te schrijven. Per uitdaging worden een duidelijk doel, een termijn en een belofte naar iedereen toe genoteerd.
  2. Woensdagochtend: waar staan we ten opzichte van maandag? Drie uur lang wordt een stand van zaken en feedback gegeven. Er is ook ruimte voor emoties, meningen, de belangrijke feiten van de week en de verwachtingen over de vergadering en ieders inzet om die tot een goed einde te brengen.
  3. Donderdagnamiddag: aan tafel! Wil je goed samenwerken, dan moet je mekaar beter leren kennen.
  4. Vrijdagnamiddag: flashback van de week Het moment om de uitdagingen er opnieuw bij te nemen. Wat gerealiseerd is, geeft een goed gevoel. Voor wat niet gelukt is, worden leer- en verbeterpunten bepaald.
(Bronnen: http://www.atelier.net, www.linkedin.com/pulse, https://bizcover.bnpparibasfortis.be)
Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

24.07.2019

Landen de weg wijzen naar herbebossing

Wat als het opnieuw aanplanten van bomen een manier was om het klimaat te redden? Dat is de theorie van een groep onderzoekers waartoe de Belg Jean-François Bastin behoort. Zij publiceren een studie in het prestigieuze tijdschrift Science, net als een kaart aan de hand waarvan de verschillende landen realistische verbintenissen omtrent herbebossing kunnen aangaan.

BNP Paribas Fortis is zich bewust van de natuurlijke oplossingen voor regeneratie en afvang van koolstof en heeft in die context een partnership gesloten met WeForest. Concreet werden er sinds 2017 al 64.000 bomen in Zambia geplant via deze ngo. Een bescheiden bijdrage in de goede richting!

Lees het volledige artikel

Bronnen: RTBF.BE, GOODNEWSNETWORK, WORLD ECONOMIC FORUM
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

See all news

Discover More

Top