Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

21.04.2016

H4i biedt onderdak aan Hogeschool PXL

10 financiële medewerkers van de Limburgse PXL-Hogeschool maakten op 20 april kennis met de innovatieve aanpak van BNP Paribas Fortis.

Het bezoek kadert in het PXL-Breekt uit-initiatief van de hogeschool.  Dat ‘dwingt’ de 8200 studenten en 1000 medewerkers van de school  om 48 uur lang hun gewone activiteiten buiten de schoolmuren te organiseren. De geest van Breekt uit sluit perfect aan bij de missie van onze Home4Innovation (H4i): de creativiteit stimuleren door mensen uit hun vertrouwde omgeving weg te halen. 

Waarom steunt onze bank dit initiatief?

Relatiebeheerder Public Banking en interne innovation ambassador Karlien Vekemans hoefde geen twee keer na te denken toen de school haar amper drie weken geleden vroeg of de financiële dienst hier tijdelijk onderdak kon krijgen om eens goed te brainstormen.

“Onze Home4Innovation (H4i)  is het visitekaartje van de bank wat innovatie betreft. Hier kunnen we heel open laten zien hoe we aan de toekomst van de bank timmeren. Ons woordje uitleg over innovatie binnen de bank en de presentatie over cash management brachten het team in de ideale sfeer voor een succesvolle brainstorming over hun financieel plan 2017.

Waarom een ‘breek-uit’-sessie?

CFO van de PXL-Hogeschool, Dave Hendriks was  na afloop erg enthousiast over de aankleding van onze Home4Innovation.

“Dit zouden we ook moeten hebben!  Innovatie en creativiteit moet je faciliteren, anders blijven de dingen op hun beloop. Innoveren is voor een stuk confronteren. Breekt-uit haalt de mensen uit hun comfort-zone.  Soms hebben we de neiging om te denken dat er niets moet veranderen maar dan riskeer je achteraf het deksel op de neus te krijgen. Vandaar dat het belangrijk is om, letterlijk, andere horizonten te verkennen. En dat is exact wat we vandaag gedaan hebben.”

Ook een meerwaarde voor andere bedrijven?

“Elke organisatie wordt gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden. 48 uur je organisatie sluiten en de boel toch draaiende houden, zorgt automatisch voor goede ideeën en is verrijkend voor iedereen, voegt Hendriks toe.

Weet u, alleen al onze verplaatsing naar Brussel zorgt voor een aparte dynamiek. Het bevordert de collegialiteit. Gewoon het feit dat je naar buiten treedt, is een succes. Wat we nog gaan doen na deze succesvolle  breek-uit sessie? Een pint drinken op een terras en gezellig napraten.

 

BNP Paribas Fortis was niet de enige organisatie die haar deuren openstelde voor de Hogeschool PXL.  Kledingketen JBC ontving communicatiestudenten, de studio’s van TV Limburg deden dienst als leslokaal en enkele Limburgse kmo’s kregen IT-studenten over de vloer om bestaande informaticabugs uit de wereld te helpen.  Misschien ook iets voor uw bedrijf?
Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

03.05.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 1e kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal voor de drie operationele pijlers. De economische groei is vertraagd in Europa, maar blijft wel positief. Na de crisis op de markten eind 2018 bleef het marktklimaat in het begin van het kwartaal weinig steun bieden, iets wat aan het einde van de periode wel is verbeterd.

Jean-Laurent Bonnafé, administrateur-directeur-generaal:
“BNP Paribas behaalt dit kwartaal een goed resultaat van 1,9 miljard euro. De inkomsten zijn gestegen, dankzij de groei van de activiteit voor de operationele pijlers, met in het bijzonder een herstel van de klantenactiviteit van CIB. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert.”

BNP Q1 2019 results 1

BNP Q1 2019 results 2

Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

29.04.2019

Lyft en de dood van accountancy

Na het spectaculaire beursdebuut van Lyft kijken beleggers hongerig uit naar de beursgang van gelijkaardige bedrijven zoals Uber, Pinterest en Airbnb. De waardering voor die technologiegoden resulteert uit het betere nattevingerwerk. De huidige boekhoudregels zijn niet aangepast aan de digitale bedrijfswereld met steeds meer immateriële activa. Die onduidelijkheid maakt dat bij een volgende beurscrash de kans op een zware kater voor investeerders in sommige van die ‘unicorns’ groot is.

Lees voor meer informatie de blog van onze Chief Economist Koen De Leus

Nieuws

See all news

Discover More

Top