Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

19.04.2016

Fraude met valse technici: bescherm uw onderneming

Fraude met valse technici wordt vaak miskend. En toch is het een van de vaakst voorkomende fraudetechnieken waarvan vooral kmo's het mikpunt vormen.

De onderneming van Jean-Paul en Joëlle werd het slachtoffer van een dergelijke fraudepoging. Hieronder getuigen ze hoe de fraudeurs te werk gingen.

Jean-Paul: "Op een vrijdag rond 16 uur werden we opgebeld door een zekere meneer Lucas van BNP Paribas, die naar de boekhouding vroeg. Joëlle, die verantwoordelijk is voor de betalingen, nam het telefoontje aan. De heer Lucas legde haar uit dat de site waarop we onze betalingen doen naar een nieuwe versie moest migreren. Joëlle moest een hele reeks vragen over onze werkwijze beantwoorden: manuele overschrijving of invoer van bestanden, wie valideert, met welk middel, enz."

"Ik vertrouwde hem", vult Joëlle aan, "omdat hij zich zeer goed uitdrukte, de software erg goed kende en mij enkele maanden daarvoor ook al eens had opgebeld. Het nummer 0 800 werd weergegeven. Ondanks al zijn vragen was de meneer heel beleefd en bekwaam. Hij zocht vooral naar het juiste moment voor de migratie, om ons zo min mogelijk te storen. Want hij zei dat de dienst 48 tot 72 uur onbeschikbaar zou zijn!

Voor de migratie zelf belde een andere technicus mij op: de heer Martin. Hij bezorgde mij een link zodat hij mijn computer kon overnemen. Ik klikte op de link en hij gaf mij een sessiecode die ik in de interface invoerde. Die nieuwe technicus moedigde mij aan om een update te doen. Samen controleerden we de instellingen van mijn tool: rekeningstaten, derdenbeheer, maximumbedragen, overschrijvingen. Alvorens in te haken herinnerde hij mij eraan dat ik drie dagen lang niet mocht inloggen en mijn betalingen manueel moest uitvoeren tijdens de migratie."

"Toen Joëlle mij maandagmorgen vertelde dat de technicus van BNP Paribas haar had aangeraden om drie dagen lang niet in te loggen, vond ik dat verdacht", vertelt Jean-Paul. "Ik nam meteen contact op met mijn relatiebeheerder. Hij zei mij onmiddellijk dat het om een fraudepoging ging. Hij legde mij uit dat migraties altijd in het weekend plaatsvinden en dat BNP Paribas nooit online werkt voor een update. We spoorden een bedrieglijke overschrijving van ruim 300.000 euro naar het buitenland op! Gelukkig kon de bank het geld blokkeren en we werden snel terugbetaald. Ik heb nog dezelfde dag klacht ingediend."

Aanwijzingen die een belletje moeten doen rinkelen

  • Een gesprekspartner die u hulp, een migratie, SEPA-test, enz. aanbiedt op uw betaalinstrumenten zonder dat u daarom hebt gevraagd.
  • Vragen over uw betaalinstrumenten of -processen
  • Een link die u niet kent
  • Een uitnodiging om uw computer op afstand over te nemen (bijvoorbeeld via een dienst van het type GotoAssist, ntrsupport.com, enz.)
  • Een aansporing om een testoverschrijving te doen

Bescherm uw onderneming en uw werknemers!

  • Neem contact op met uw relatiebeheerder om de identiteit te checken van iedereen die beweert dat hij in onze teams werkt.
  • Laat uw computer niet op afstand overnemen door iemand van wie u de identiteit niet met zekerheid kent: surf niet naar een website, klik niet op een link.
  • Doe nooit een test op verzoek van een technicus: voeg geen derdenrekening toe, valideer geen transacties of afgiften. Doe zelf ook nooit een test van meer dan 1 euro.
  • Geef geen codes aan iemand anders (bv. het nummer dat uw draadloze kaartlezer aanmaakt, uw wachtwoord, pincode, enz.).
  • Bescherm uw informaticanetwerk en uw pc's tegen computerinbraak en malware.

Herinner uw werknemers aan de volgende algemene regel: als een onbekende u opbelt, aarzel dan niet om de oproep te onderbreken onder het voorwendsel dat u niet beschikbaar bent. Noteer zijn gegevens, haak in en check vervolgens zijn gegevens of bel terug via zijn telefooncentrale.

Goed om te weten

  • Technici van BNP Paribas nemen normaal gezien geen contact met u op voor een update, onderhoud, test, enz., behalve als u zelf bijstand vraagt aan onze teams.
  • De oplichters kennen de banktools zeer goed. Ze zijn vaak op de hoogte van de onderhoudsperiodes, de lopende commerciële verrichtingen, en kennen soms zelfs de naam van uw relatiebeheerder.
  • Om u beter om de tuin te leiden kan de bedrieger u op voorhand opbellen en u helpen zonder u op te lichten.
  • De valse technicus beweert daarom niet dat hij voor uw bank werkt: de fraudeurs kunnen ook de identiteit van uw softwarefabrikant, Microsoft, enz. misbruiken.

Nuttige link

Betalingsfraude : hoe kunnen ondernemingen zich wapenen? (pdf)

Nieuws

14.10.2019

Boost uw business dankzij ‘open innovatie’

Het is een feit: de toekomst komt als een hogesnelheidstrein op uw bedrijf af. En de sleutel om in deze snel veranderende wereld te overleven, is innovatie. Toch is de uitvoering van innovatieve projecten voor uw bedrijf misschien een uitdaging waarbij u op beperkingen stoot.

Open innovatie kan de oplossing zijn. Daarbij doorbreekt u de grenzen van uw eigen bedrijf en zet u de poort open voor samenwerkingsverbanden en kennisdeling met externe partners.

Maar wat houdt open innovatie in? Welke partners kiest u en welke samenwerkingsstrategie zet u op? Hoe vermijdt u de meest voorkomende valkuilen? BNP Paribas Fortis snijdt het onderwerp aan tijdens een boeiende infoavond op dinsdag 22 oktober 2019 om 18u30 bij Fosbury & Sons (Antwerpen).

Professor Wim Vanhaverbeke, expert ter zake, biedt antwoorden op uw meest prangende vragen en innoverende ondernemers hebben het over hun eigen succesvolle ervaringen met open innovatie.

Bovendien krijgt u de kans om te netwerken met gelijkgestemde ondernemers uit uw buurt en met de experts van onze Innovation Hub. Wie weet ontmoet u er innovatiepartners?

Mis deze interessante avond niet en til uw bedrijf naar een hoger niveau!

Schrijf u hier in vóór 18 oktober 2019.

Programma

  • 18.30 – 19.00 u. Registratie en onthaal
  • 19.00 – 20.30 u.
    • Verwelkoming
      Wim Segers, Business Centre Manager Antwerpen Metropool, Commercial Banking
    • Hoe open innovatie uw business verrijkt
      Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke, Professor Strategy & Innovation Management UHasselt
    • Wat betekent AI voor onze bedrijven, en brengt het ook significant geld op?
      Jonathan Berte, CEO Robovision
    • Paneldiscussie: succesfactoren voor open innovatie
      Wim Bijnens, Entrepreneur Cronos Groep
      Leentje Croes, Manager BlueChem
      David Dessers, Managing Partner CRESCO
      Geert Jacobs, Expert Innovation Agoria
      Jan Schoeters, Founder & CEO IPEE
    • Wrap-up en slotwoord
      Bart Ecker, Regiodirecteur Antwerpen, Retail & Private Banking
  • 20.00 – 21.30 u. Walking dinner en networking

Adres

Fosbury & Sons
Mechelsesteenweg 271
2018 Antwerpen

U zal zien: uw bedrijf openstellen voor samenwerkingsverbanden en kennisdeling met externe partners, dat loont!

Nieuws

09.10.2019

Test het hier: hoe duurzaam is uw organisatie?

Het Sustainable Business Competence Centre (SBCC) van BNP Paribas Fortis, dat organisaties helpt om over te schakelen naar een duurzaam businessmodel, ontwikkelde een test waarmee u kan nagaan in welke fase van de duurzame transitie uw bedrijf zich bevindt. Met het resultaat kunt u meteen aan de slag.

Als grootste bank in België wil BNP Paribas Fortis een motor zijn van de sociaal-economische ontwikkeling in ons land. En voor die ontwikkeling moeten bedrijven tegenwoordig overschakelen op een duurzaam bedrijfsmodel. Dat is niet zo eenvoudig, en daarom wil BNP Paribas Fortis haar expertise ter beschikking stellen van haar klanten.

Eén van de initiatieven van het SBCC is een gloednieuwe test, gericht op corporates, kmo’s en institutionele klanten. De test bestaat uit 15 vragen over de stappen richting duurzaamheid: de bewustwording, de diagnose, quick wins, het businessmodel en samenwerking en innovatie. Na de test ontvangt u onmiddellijk het resultaat in uw mailbox!

Op basis van uw antwoorden kan het SBCC u concreet informeren over de weg die u nog moet afleggen om duurzamer te ondernemen. Bovendien hebben we alles in huis om u gedurende de hele transitie te begeleiden:

  • technologische deskundigheid op het vlak van hightech, ICT, biotech, medtech, clean- & greentech …
  • een netwerk van bedrijven en relaties
  • financiële producten en diensten die de omschakeling naar een duurzaam model vergemakkelijken

Kiest uw organisatie ook voor een duurzame toekomst?

DOE DE TEST

Nieuws

08.10.2019

Onze bank boost haveninnovatie met Universiteit Antwerpen

BNP Paribas Fortis en Universiteit Antwerpen verlengen hun samenwerking in het kader van de leerstoel Transport, Logistiek en Havens voor een jaar, tot 30 september 2020. Onze bank wil samen met de universiteit vooral voortbouwen aan een ecosysteem voor innovatie in de havensector. Het doel? Snel en efficiënt inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de haven- en logistieke wereld.  

De havensector is van cruciaal belang voor de Belgische economie, maar kampt met uitdagingen. Daarom wordt er in de Antwerpse havengemeenschap volop ingezet op co-innovatie. De leerstoel van BNP Paribas Fortis aan de UA bestudeert enkele scenario's over hoe de industrie zou moeten evolueren van bilaterale partnersamenwerking naar een coöperatief ecosysteem dat de maritieme actoren in de toeleveringsketen bij elkaar brengt en innovatie stimuleert. Als de sectoruitdagingen daardoor structureel aangepakt worden en de daaraan gekoppelde investeringen afgewogen, zal de concurrentiële slagkracht vergroten.

“We zijn heel tevreden met de verlenging van deze samenwerking”, zegt Didier Beauvois, Gedelegeerd Bestuurder van BNP Paribas Fortis. “Voor ons is het belangrijk om aandacht te hebben voor onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Want dankzij nieuwe inzichten kunnen we vernieuwing in de havensector versnellen. Via de Port Co.Innovation Cafés brengen we academici, de industrie, collega’s en klanten samen om hun innovatiezin aan te wakkeren en zo bedrijven competitiever te maken.”

Lees het persbericht

Nieuws

16.09.2019

Arval en Defensie ondertekenen samenwerkingsakkoord

Arval België, de marktleidende leasemaatschappij van BNP Paribas Group, heeft een operationele leaseovereenkomst afgesloten met Defensie. Omdat Defensie haar bedrijfsvoertuigenpark voor professioneel gebruik wil vernieuwen, zal Arval 1.000 dienstvoertuigen leveren in een recordtijd van 6 maanden.

Zowel Arval als Defensie besteden bijzondere aandacht aan verkeersveiligheid en milieu. Het aantal voertuigen wordt verminderd en alle dienstvoertuigen worden gedeeld. Bovendien krijgt Defensie met de telematica-oplossing ‘Arval Active Link’ een middel om het rijgedrag van de gebruikers positief te beïnvloeden en het brandstofverbruik te optimaliseren.

Dankzij de mobiliteitsoplossing ‘Arval Car Sharing’ reserveren medewerkers van Defensie binnenkort voertuigen via een intuïtief online systeem, zonder sleuteloverdracht. De voertuigen kunnen gebruikt worden aan de hand van de vernieuwde militaire identiteitskaart. Een oplossing op maat! Arval Car Sharing is een mooi voorbeeld van flexibele, innovatieve en duurzame mobiliteit.

Lees hier het volledige persbericht.

Nieuws

See all news

Discover More

Top