Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

19.04.2016

Fraude met valse technici: bescherm uw onderneming

Fraude met valse technici wordt vaak miskend. En toch is het een van de vaakst voorkomende fraudetechnieken waarvan vooral kmo's het mikpunt vormen.

De onderneming van Jean-Paul en Joëlle werd het slachtoffer van een dergelijke fraudepoging. Hieronder getuigen ze hoe de fraudeurs te werk gingen.

Jean-Paul: "Op een vrijdag rond 16 uur werden we opgebeld door een zekere meneer Lucas van BNP Paribas, die naar de boekhouding vroeg. Joëlle, die verantwoordelijk is voor de betalingen, nam het telefoontje aan. De heer Lucas legde haar uit dat de site waarop we onze betalingen doen naar een nieuwe versie moest migreren. Joëlle moest een hele reeks vragen over onze werkwijze beantwoorden: manuele overschrijving of invoer van bestanden, wie valideert, met welk middel, enz."

"Ik vertrouwde hem", vult Joëlle aan, "omdat hij zich zeer goed uitdrukte, de software erg goed kende en mij enkele maanden daarvoor ook al eens had opgebeld. Het nummer 0 800 werd weergegeven. Ondanks al zijn vragen was de meneer heel beleefd en bekwaam. Hij zocht vooral naar het juiste moment voor de migratie, om ons zo min mogelijk te storen. Want hij zei dat de dienst 48 tot 72 uur onbeschikbaar zou zijn!

Voor de migratie zelf belde een andere technicus mij op: de heer Martin. Hij bezorgde mij een link zodat hij mijn computer kon overnemen. Ik klikte op de link en hij gaf mij een sessiecode die ik in de interface invoerde. Die nieuwe technicus moedigde mij aan om een update te doen. Samen controleerden we de instellingen van mijn tool: rekeningstaten, derdenbeheer, maximumbedragen, overschrijvingen. Alvorens in te haken herinnerde hij mij eraan dat ik drie dagen lang niet mocht inloggen en mijn betalingen manueel moest uitvoeren tijdens de migratie."

"Toen Joëlle mij maandagmorgen vertelde dat de technicus van BNP Paribas haar had aangeraden om drie dagen lang niet in te loggen, vond ik dat verdacht", vertelt Jean-Paul. "Ik nam meteen contact op met mijn relatiebeheerder. Hij zei mij onmiddellijk dat het om een fraudepoging ging. Hij legde mij uit dat migraties altijd in het weekend plaatsvinden en dat BNP Paribas nooit online werkt voor een update. We spoorden een bedrieglijke overschrijving van ruim 300.000 euro naar het buitenland op! Gelukkig kon de bank het geld blokkeren en we werden snel terugbetaald. Ik heb nog dezelfde dag klacht ingediend."

Aanwijzingen die een belletje moeten doen rinkelen

  • Een gesprekspartner die u hulp, een migratie, SEPA-test, enz. aanbiedt op uw betaalinstrumenten zonder dat u daarom hebt gevraagd.
  • Vragen over uw betaalinstrumenten of -processen
  • Een link die u niet kent
  • Een uitnodiging om uw computer op afstand over te nemen (bijvoorbeeld via een dienst van het type GotoAssist, ntrsupport.com, enz.)
  • Een aansporing om een testoverschrijving te doen

Bescherm uw onderneming en uw werknemers!

  • Neem contact op met uw relatiebeheerder om de identiteit te checken van iedereen die beweert dat hij in onze teams werkt.
  • Laat uw computer niet op afstand overnemen door iemand van wie u de identiteit niet met zekerheid kent: surf niet naar een website, klik niet op een link.
  • Doe nooit een test op verzoek van een technicus: voeg geen derdenrekening toe, valideer geen transacties of afgiften. Doe zelf ook nooit een test van meer dan 1 euro.
  • Geef geen codes aan iemand anders (bv. het nummer dat uw draadloze kaartlezer aanmaakt, uw wachtwoord, pincode, enz.).
  • Bescherm uw informaticanetwerk en uw pc's tegen computerinbraak en malware.

Herinner uw werknemers aan de volgende algemene regel: als een onbekende u opbelt, aarzel dan niet om de oproep te onderbreken onder het voorwendsel dat u niet beschikbaar bent. Noteer zijn gegevens, haak in en check vervolgens zijn gegevens of bel terug via zijn telefooncentrale.

Goed om te weten

  • Technici van BNP Paribas nemen normaal gezien geen contact met u op voor een update, onderhoud, test, enz., behalve als u zelf bijstand vraagt aan onze teams.
  • De oplichters kennen de banktools zeer goed. Ze zijn vaak op de hoogte van de onderhoudsperiodes, de lopende commerciële verrichtingen, en kennen soms zelfs de naam van uw relatiebeheerder.
  • Om u beter om de tuin te leiden kan de bedrieger u op voorhand opbellen en u helpen zonder u op te lichten.
  • De valse technicus beweert daarom niet dat hij voor uw bank werkt: de fraudeurs kunnen ook de identiteit van uw softwarefabrikant, Microsoft, enz. misbruiken.

Nuttige link

Betalingsfraude : hoe kunnen ondernemingen zich wapenen? (pdf)

Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

24.07.2019

Landen de weg wijzen naar herbebossing

Wat als het opnieuw aanplanten van bomen een manier was om het klimaat te redden? Dat is de theorie van een groep onderzoekers waartoe de Belg Jean-François Bastin behoort. Zij publiceren een studie in het prestigieuze tijdschrift Science, net als een kaart aan de hand waarvan de verschillende landen realistische verbintenissen omtrent herbebossing kunnen aangaan.

BNP Paribas Fortis is zich bewust van de natuurlijke oplossingen voor regeneratie en afvang van koolstof en heeft in die context een partnership gesloten met WeForest. Concreet werden er sinds 2017 al 64.000 bomen in Zambia geplant via deze ngo. Een bescheiden bijdrage in de goede richting!

Lees het volledige artikel

Bronnen: RTBF.BE, GOODNEWSNETWORK, WORLD ECONOMIC FORUM
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

See all news

Discover More

Top