Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

19.04.2016

Fraude met valse technici: bescherm uw onderneming

Fraude met valse technici wordt vaak miskend. En toch is het een van de vaakst voorkomende fraudetechnieken waarvan vooral kmo's het mikpunt vormen.

De onderneming van Jean-Paul en Joëlle werd het slachtoffer van een dergelijke fraudepoging. Hieronder getuigen ze hoe de fraudeurs te werk gingen.

Jean-Paul: "Op een vrijdag rond 16 uur werden we opgebeld door een zekere meneer Lucas van BNP Paribas, die naar de boekhouding vroeg. Joëlle, die verantwoordelijk is voor de betalingen, nam het telefoontje aan. De heer Lucas legde haar uit dat de site waarop we onze betalingen doen naar een nieuwe versie moest migreren. Joëlle moest een hele reeks vragen over onze werkwijze beantwoorden: manuele overschrijving of invoer van bestanden, wie valideert, met welk middel, enz."

"Ik vertrouwde hem", vult Joëlle aan, "omdat hij zich zeer goed uitdrukte, de software erg goed kende en mij enkele maanden daarvoor ook al eens had opgebeld. Het nummer 0 800 werd weergegeven. Ondanks al zijn vragen was de meneer heel beleefd en bekwaam. Hij zocht vooral naar het juiste moment voor de migratie, om ons zo min mogelijk te storen. Want hij zei dat de dienst 48 tot 72 uur onbeschikbaar zou zijn!

Voor de migratie zelf belde een andere technicus mij op: de heer Martin. Hij bezorgde mij een link zodat hij mijn computer kon overnemen. Ik klikte op de link en hij gaf mij een sessiecode die ik in de interface invoerde. Die nieuwe technicus moedigde mij aan om een update te doen. Samen controleerden we de instellingen van mijn tool: rekeningstaten, derdenbeheer, maximumbedragen, overschrijvingen. Alvorens in te haken herinnerde hij mij eraan dat ik drie dagen lang niet mocht inloggen en mijn betalingen manueel moest uitvoeren tijdens de migratie."

"Toen Joëlle mij maandagmorgen vertelde dat de technicus van BNP Paribas haar had aangeraden om drie dagen lang niet in te loggen, vond ik dat verdacht", vertelt Jean-Paul. "Ik nam meteen contact op met mijn relatiebeheerder. Hij zei mij onmiddellijk dat het om een fraudepoging ging. Hij legde mij uit dat migraties altijd in het weekend plaatsvinden en dat BNP Paribas nooit online werkt voor een update. We spoorden een bedrieglijke overschrijving van ruim 300.000 euro naar het buitenland op! Gelukkig kon de bank het geld blokkeren en we werden snel terugbetaald. Ik heb nog dezelfde dag klacht ingediend."

Aanwijzingen die een belletje moeten doen rinkelen

  • Een gesprekspartner die u hulp, een migratie, SEPA-test, enz. aanbiedt op uw betaalinstrumenten zonder dat u daarom hebt gevraagd.
  • Vragen over uw betaalinstrumenten of -processen
  • Een link die u niet kent
  • Een uitnodiging om uw computer op afstand over te nemen (bijvoorbeeld via een dienst van het type GotoAssist, ntrsupport.com, enz.)
  • Een aansporing om een testoverschrijving te doen

Bescherm uw onderneming en uw werknemers!

  • Neem contact op met uw relatiebeheerder om de identiteit te checken van iedereen die beweert dat hij in onze teams werkt.
  • Laat uw computer niet op afstand overnemen door iemand van wie u de identiteit niet met zekerheid kent: surf niet naar een website, klik niet op een link.
  • Doe nooit een test op verzoek van een technicus: voeg geen derdenrekening toe, valideer geen transacties of afgiften. Doe zelf ook nooit een test van meer dan 1 euro.
  • Geef geen codes aan iemand anders (bv. het nummer dat uw draadloze kaartlezer aanmaakt, uw wachtwoord, pincode, enz.).
  • Bescherm uw informaticanetwerk en uw pc's tegen computerinbraak en malware.

Herinner uw werknemers aan de volgende algemene regel: als een onbekende u opbelt, aarzel dan niet om de oproep te onderbreken onder het voorwendsel dat u niet beschikbaar bent. Noteer zijn gegevens, haak in en check vervolgens zijn gegevens of bel terug via zijn telefooncentrale.

Goed om te weten

  • Technici van BNP Paribas nemen normaal gezien geen contact met u op voor een update, onderhoud, test, enz., behalve als u zelf bijstand vraagt aan onze teams.
  • De oplichters kennen de banktools zeer goed. Ze zijn vaak op de hoogte van de onderhoudsperiodes, de lopende commerciële verrichtingen, en kennen soms zelfs de naam van uw relatiebeheerder.
  • Om u beter om de tuin te leiden kan de bedrieger u op voorhand opbellen en u helpen zonder u op te lichten.
  • De valse technicus beweert daarom niet dat hij voor uw bank werkt: de fraudeurs kunnen ook de identiteit van uw softwarefabrikant, Microsoft, enz. misbruiken.

Nuttige link

Betalingsfraude : hoe kunnen ondernemingen zich wapenen? (pdf)

Nieuws

03.08.2020

BNP PARIBAS GROEP, RESULTATEN VOOR HET 2DE KWARTAAL 2020

De teams, middelen en expertise ten dienste van klanten

In het tweede kwartaal van 2020 mobiliseerde de BNP Paribas Groep, in de context van de gezondheidscrisis, zijn teams, middelen en expertise ten dienste van de economie en om zijn klanten - particulieren, bedrijven en instellingen - te ondersteunen.

Jean-Laurent Bonnafé, administrateur-directeur-generaal:

"Ons gediversifieerde bankmodel heeft zijn efficiëntie in het ondersteunen van onze klanten en de economie in het licht van deze ongeziene gezondheidscrisis duidelijk bewezen. BNP Paribas heeft zijn teams, zijn middelen en zijn expertise snel weten in te zetten om een antwoord te bieden op de behoeften van zijn klanten in heel Europa en daarbuiten.
Dat we heel wat capaciteit hebben om de economie te financieren, danken we aan het werk dat de Groep al jarenlang levert ten dienste van zijn particuliere, bedrijfs- en institutionele klanten. Het is de afspiegeling van zijn financiële soliditeit, van de diversificatie en de integratie van zijn activiteiten, van de nauwe relatie met zijn klanten, van de voorzichtigheid in het risicobeheer, maar ook van de krachtige uitvoeringsmogelijkheden van zijn platformen.
Samen met alle teams van BNP Paribas, die ik bedank voor hun uitzonderlijke inzet ter ondersteuning van de economie en de maatschappij, staan we onze klanten bij om de economische en maatschappelijke impact van de crisis te beperken. We blijven al onze middelen inzetten om een solide economische en duurzame relance te verzekeren."

Meer info in het persbericht: https://invest.bnpparibas.com/documents/2q20-pnl-36670

Nieuws

17.07.2020

Hoe vermijden we een K-herstel van de economie

Ook al verloopt het herstel van de economie voor het grootste deel van de ontwikkelde landen voorspoedig, helaas is dit niet van toepassing op alle niveaus van de bevolking. Deze spreidstand wordt het K-herstel van de economie genoemd,  zoals Koen De Leus aangeeft in zijn laatste blog.

Een epidemie, zoals het coronavirus waar we momenteel mee te maken hebben, zorgt vaak voor een toename van de ongelijkheid. Dit is wat de Gini-coëfficiënt aangeeft, die gemiddeld stijgt met 1,25% in de vijf jaren volgend op een epidemie. Deze ongelijkheid raakt vooral de jobmarkt en kan zelfs leiden tot een groei van het populisme.

Hoe een K-herstel vermijden ? Ontdek het hier op de nieuwe blog van Koen De Leus.

Nieuws

15.07.2020

Stijgende schulden voor ondernemingen in 2020

Een nieuwe index die de schulden van ondernemingen opvolgt, de Janus Henderson Corporate Index, werd eerder deze maand juli 2020 voorgesteld. Sylviane Delcuve, Senior Economist BNP Paribas Fortis analyseert de resultaten in haar laatste blogpost.

De Janus Henderson Corporate Debt Index houdt de laatste globale financiële situatie bij en volgt de evolutie van de schulden bij ongeveer 900 ondernemingen wereldwijd. De index, die enkele dagen geleden verscheen, laat vermoeden dat er een sterke stijging is van schulden bij ondernemingen, en dit terwijl deze al sterk toenamen in de afgelopen vijf jaar. Sylviane Delcuve, Senior Economist BNP Paribas Fortis analyseert de resultaten van deze index, die overigens een stijging voorspelt van 12% in 2020.

Waarom neemt die schuldengraad toe sinds 5 jaar ? Wat is de impact van de coronacrisis? Wie zijn de “schuldkampioenen”? Ontdek de antwoorden op deze vragen in de blog van Sylviane Delcuve

Nieuws

03.07.2020

De bank investeert in een Europees universiteitsfonds

BNP Paribas Fortis Private Equity investeert in het ‘VIVES Inter-University Fund’, een Europees universiteitsfonds dat door de UCLouvain werd opgericht via haar technologieoverdrachtbedrijf Sopartec. Dit fonds zal kunnen investeren in spin-offs van vijf universiteiten van wereldklasse. Het doel van dit fonds is om onderzoek in het belang van iedereen te versnellen, wat wil zeggen dat de resultaten van geavanceerd Europees wetenschappelijk onderzoek omgezet zullen worden naar veelbelovende ondernemingsprojecten met een sterke maatschappelijke impact.

Samen met andere investeerders investeert BNP Paribas Fortis Private Equity dus in dit fonds van 32 miljoen euro, met als doel om 50 miljoen euro te bereiken.

De investering in het VIVES Inter-University Fund past volledig bij de actieve betrokkenheid die BNP Paribas Fortis wenst te tonen in universiteitsgelinkte initiatieven. Niet alleen om cross-sell opportuniteiten te genereren, maar ook om ons imago als belangrijke motor van innovatie en ondernemerschap in het Belgische economische landschap kracht bij te zetten”, besluit Mireille Kielemoes, Managing Director Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Lees meer over VIVES Inter-University Fund in het persbericht EN / FR 

Nieuws

See all news

Discover More

Top