Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

19.04.2016

Fraude met valse technici: bescherm uw onderneming

Fraude met valse technici wordt vaak miskend. En toch is het een van de vaakst voorkomende fraudetechnieken waarvan vooral kmo's het mikpunt vormen.

De onderneming van Jean-Paul en Joëlle werd het slachtoffer van een dergelijke fraudepoging. Hieronder getuigen ze hoe de fraudeurs te werk gingen.

Jean-Paul: "Op een vrijdag rond 16 uur werden we opgebeld door een zekere meneer Lucas van BNP Paribas, die naar de boekhouding vroeg. Joëlle, die verantwoordelijk is voor de betalingen, nam het telefoontje aan. De heer Lucas legde haar uit dat de site waarop we onze betalingen doen naar een nieuwe versie moest migreren. Joëlle moest een hele reeks vragen over onze werkwijze beantwoorden: manuele overschrijving of invoer van bestanden, wie valideert, met welk middel, enz."

"Ik vertrouwde hem", vult Joëlle aan, "omdat hij zich zeer goed uitdrukte, de software erg goed kende en mij enkele maanden daarvoor ook al eens had opgebeld. Het nummer 0 800 werd weergegeven. Ondanks al zijn vragen was de meneer heel beleefd en bekwaam. Hij zocht vooral naar het juiste moment voor de migratie, om ons zo min mogelijk te storen. Want hij zei dat de dienst 48 tot 72 uur onbeschikbaar zou zijn!

Voor de migratie zelf belde een andere technicus mij op: de heer Martin. Hij bezorgde mij een link zodat hij mijn computer kon overnemen. Ik klikte op de link en hij gaf mij een sessiecode die ik in de interface invoerde. Die nieuwe technicus moedigde mij aan om een update te doen. Samen controleerden we de instellingen van mijn tool: rekeningstaten, derdenbeheer, maximumbedragen, overschrijvingen. Alvorens in te haken herinnerde hij mij eraan dat ik drie dagen lang niet mocht inloggen en mijn betalingen manueel moest uitvoeren tijdens de migratie."

"Toen Joëlle mij maandagmorgen vertelde dat de technicus van BNP Paribas haar had aangeraden om drie dagen lang niet in te loggen, vond ik dat verdacht", vertelt Jean-Paul. "Ik nam meteen contact op met mijn relatiebeheerder. Hij zei mij onmiddellijk dat het om een fraudepoging ging. Hij legde mij uit dat migraties altijd in het weekend plaatsvinden en dat BNP Paribas nooit online werkt voor een update. We spoorden een bedrieglijke overschrijving van ruim 300.000 euro naar het buitenland op! Gelukkig kon de bank het geld blokkeren en we werden snel terugbetaald. Ik heb nog dezelfde dag klacht ingediend."

Aanwijzingen die een belletje moeten doen rinkelen

  • Een gesprekspartner die u hulp, een migratie, SEPA-test, enz. aanbiedt op uw betaalinstrumenten zonder dat u daarom hebt gevraagd.
  • Vragen over uw betaalinstrumenten of -processen
  • Een link die u niet kent
  • Een uitnodiging om uw computer op afstand over te nemen (bijvoorbeeld via een dienst van het type GotoAssist, ntrsupport.com, enz.)
  • Een aansporing om een testoverschrijving te doen

Bescherm uw onderneming en uw werknemers!

  • Neem contact op met uw relatiebeheerder om de identiteit te checken van iedereen die beweert dat hij in onze teams werkt.
  • Laat uw computer niet op afstand overnemen door iemand van wie u de identiteit niet met zekerheid kent: surf niet naar een website, klik niet op een link.
  • Doe nooit een test op verzoek van een technicus: voeg geen derdenrekening toe, valideer geen transacties of afgiften. Doe zelf ook nooit een test van meer dan 1 euro.
  • Geef geen codes aan iemand anders (bv. het nummer dat uw draadloze kaartlezer aanmaakt, uw wachtwoord, pincode, enz.).
  • Bescherm uw informaticanetwerk en uw pc's tegen computerinbraak en malware.

Herinner uw werknemers aan de volgende algemene regel: als een onbekende u opbelt, aarzel dan niet om de oproep te onderbreken onder het voorwendsel dat u niet beschikbaar bent. Noteer zijn gegevens, haak in en check vervolgens zijn gegevens of bel terug via zijn telefooncentrale.

Goed om te weten

  • Technici van BNP Paribas nemen normaal gezien geen contact met u op voor een update, onderhoud, test, enz., behalve als u zelf bijstand vraagt aan onze teams.
  • De oplichters kennen de banktools zeer goed. Ze zijn vaak op de hoogte van de onderhoudsperiodes, de lopende commerciële verrichtingen, en kennen soms zelfs de naam van uw relatiebeheerder.
  • Om u beter om de tuin te leiden kan de bedrieger u op voorhand opbellen en u helpen zonder u op te lichten.
  • De valse technicus beweert daarom niet dat hij voor uw bank werkt: de fraudeurs kunnen ook de identiteit van uw softwarefabrikant, Microsoft, enz. misbruiken.

Nuttige link

Betalingsfraude : hoe kunnen ondernemingen zich wapenen? (pdf)

Nieuws

11.12.2018

Stopzetting van de CIRI-bestanden voor betaalopdrachten

Om zich aan te passen aan de nieuwe interbancaire standaarden stapt BNP Paribas Fortis af van het CIRI-formaat voor betaalopdrachten. Al uw collectieve overschrijvingen in euro moeten dus als XML-bestand aan ons worden doorgegeven. Ook voor uw overschrijvingen in andere valuta raden we aan het XML-formaat te gebruiken. Toelichting, kalender en gevolgen. Lees onze FAX.


1. Wat zijn CIRI bestanden?

2 types :

  • CIRI FBF : gebruikt voor nationale betalingen in EUR.
  • CIRI VME : kan gebruikt worden voor EUR betalingen binnen de EU of voor EUR betalingen wereldwijd of voor betalingen in een vreemde munt wereldwijd.
2. Welke kanalen zijn geïmpacteerd?

Het opladen van credit transfers via een CIRI FBF of CIRI VME bestand zal niet meer mogelijk zijn in alle bankkanalen (Easy Banking Business , Isabel , Connexis , Swiftnet File Act, Host to Host) die BNP Paribas Fortis aanbiedt.

3. Vanaf wanneer zal de bank de CIRI bestanden niet meer verwerken?

Vanaf 01/01/2020 zal BNP Paribas Fortis deze bestanden niet meer verwerken.

4. Door wat worden de CIRI bestanden vervangen?

Voor EUR betalingen binnen de EU is het formaat XML wettelijk verplicht.

Voor betalingen in vreemde munt of cross-border EUR betalingen kan zowel het XML formaat als het Swift formaat MT101 nog aanvaard worden. Opgelet : Swift bestudeert op zijn beurt de mogelijkheid om binnenkort zijn formaten MT te vervangen door XML formaten. De MT101 is dus geen toekomstgerichte oplossing.

We verwijzen graag naar de XML Febelfin standaarden voor zowel SEPA Credit Transfers in EUR als voor betalingen in vreemde munt en betalingen in EUR buiten de EU.

5. Hoe uw XML bestanden testen ?

Om uw onderneming te helpen bij de overschakeling op dit nieuwe formaat , biedt BNP Paribas Fortis u gratis toegang tot XML Solver *. Met deze online toepassing , ontwikkeld door Azzana Consulting SPRL, controleert u makkelijk of uw betalingsbestanden correct opgemaakt zijn.

Met XML Solver test u uw bestanden voordat u ze ons via het gebruikelijk kanaal doorstuurt. Zo weet u zeker dat ze volledig compatibel zijn met het XML-formaat.

De toepassing werkt intuïtief en eenvoudig en voert de nodige controles uit vóór de verwerking.

6. Hoe XML Solver activeren en gebruiken?

Om de toepassing te kunnen gebruiken, moet u eerst een gebruikersaccount aanmaken. Daarna ontvangt u een e-mail met uw activeringscode.

Zodra u uw account hebt geactiveerd, krijgt u toegang tot XML Solver via volgende link: http://be.sepaformatvalidation.com.

Daar kunt u rechtstreeks de XML-bestanden uploaden die u wilt controleren. De toepassing bezorgt u na controle telkens volgende gegevens:

  • Een gedetailleerd rapport van de fouten die in het bestand zijn aangetroffen
  • Instructies om deze fouten te verbeteren.

Op de startpagina van de toepassing vindt u ook een uitgebreide handleiding. Het gebruik van XML Solver is gratis voor klanten van BNP Paribas Fortis.

 

Meer weten?

Hebt u vragen over XML Solver of ondervindt u problemen bij het gebruik? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de helpdesk van Azzana via support@azzana.net. Nog vragen? Dan kan u steeds terecht bij uw Cash Management Officer.
* De XML Solver wordt exclusief ontwikkeld en beheerd door Azzana Consulting SPRL. Als u XML Solver wilt gebruiken, dient u zich rechtstreeks bij Azzana Consulting SPRL in te schrijven voor deze dienst. Geen enkele entiteit van de groep BNP Paribas kan aansprakelijk gehouden worden voor XML Solver en de eraan verbonden diensten. Alle vragen over de toepassing en de eraan verbonden diensten moeten rechtstreeks aan AZZANA Consulting SPRLgericht worden.
Nieuws

30.11.2018

Onze bank uitgeroepen tot ‘Bank of the Year 2018’

De jaarlijkse awardsceremonie van het wereldwijd vermaarde magazine The Banker vond plaats op donderdag 29 november.

In zijn reactie op de toekenning stelt CEO Max Jadot dat de award de sterke wil van de bank en haar mensen bewijst om aan de noden en verwachtingen van haar klanten te voldoen en om de uitdagingen aan te gaan die een omgeving die enorm verandert, stelt. Hij herhaalde ook dat BNP Paribas Fortis er zich toe blijft verbinden om de economie van ons land te financieren op een duurzame wijze.

Op dezelfde ceremonie won BNP Paribas ook de awards voor ‘Bank of the Year 2018 in France’, ‘Bank of the Year 2018 in Luxembourg’ en ‘Bank of the Year 2018 in Western Europe’.

Nieuws

23.11.2018

Laten we zelf de verandering in gang zetten!

Eind september was BNP Paribas Fortis aanwezig op de technologiebeurs SuperNova. Als belangrijkste partner van het event nodigde de bank er talrijke klanten uit, en liet hen haar netwerk en zichtbaarheid gebruiken. 

 

BNP Paribas Fortis wil een echte motor van de verandering zijn, en niet alleen op het vlak van fintech of via onze financieringen. Dat we op een event als SuperNova aanwezig zijn, heeft voor de bank veel voordelen. Het is niet alleen goed voor ons imago, het biedt ons ook een mooie gelegenheid om de relaties met onze klanten aan te halen, door ze gebruik te laten maken van ons netwerk. De eerste feedback is zeer positief: de aanwezige klanten waren opgetogen en stellen de rol van de bank als innovatiegangmaker zeer op prijs.

 

Verschillende getuigenissen van klanten en experts bevestigen dit. Ontdek in deze video hoe we via onze Innovation Hubs start-ups ondersteunen tijdens hun hele ontwikkeling!

 

BNP Paribas Fortis investeert in start-ups op elk belangrijk moment van hun ontwikkeling. Hoe gaan we te werk?

 

De begeleiding van #startups in hun ontwikkeling is onderdeel van onze prioriteiten! Ontdek het voorbeeld van Data Stories!

 

Dankzij de Innovation Hubs bedenken we oplossingen om start-ups te helpen ontwikkelen! Ontdek wat we hen voorstellen!

 

De begeleiding van start-ups in hun ontwikkeling is onderdeel van onze activiteiten! Ontdek het voorbeeld van Twikit!

Nieuws

16.11.2018

Langer werken en levenslang leren gaan hand in hand!

We moeten onder ogen durven zien dat langer werken niet langer fictie is. Tijdens de volledige duur van ons professionele leven is continue bijscholing essentieel.

Wat zijn de belangrijkste markttrends op het gebied van dat levenslang leren en hoe maken we langer werken dan wel leefbaar? Ontdek het interview met Dirk Buyens (hoogleraar hr aan de Vlerick Business School) en Dirk Schyvinck (auteur van Wat als we straks 100 worden?).

Wilt u meer weten over dit onderwerp, lees dan het volledige artikel op bnk.tijd.be.

Bron: bnk.tijd.be

Nieuws

See all news

Discover More

Top