Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

19.04.2016

Fraude met valse technici: bescherm uw onderneming

Fraude met valse technici wordt vaak miskend. En toch is het een van de vaakst voorkomende fraudetechnieken waarvan vooral kmo's het mikpunt vormen.

De onderneming van Jean-Paul en Joëlle werd het slachtoffer van een dergelijke fraudepoging. Hieronder getuigen ze hoe de fraudeurs te werk gingen.

Jean-Paul: "Op een vrijdag rond 16 uur werden we opgebeld door een zekere meneer Lucas van BNP Paribas, die naar de boekhouding vroeg. Joëlle, die verantwoordelijk is voor de betalingen, nam het telefoontje aan. De heer Lucas legde haar uit dat de site waarop we onze betalingen doen naar een nieuwe versie moest migreren. Joëlle moest een hele reeks vragen over onze werkwijze beantwoorden: manuele overschrijving of invoer van bestanden, wie valideert, met welk middel, enz."

"Ik vertrouwde hem", vult Joëlle aan, "omdat hij zich zeer goed uitdrukte, de software erg goed kende en mij enkele maanden daarvoor ook al eens had opgebeld. Het nummer 0 800 werd weergegeven. Ondanks al zijn vragen was de meneer heel beleefd en bekwaam. Hij zocht vooral naar het juiste moment voor de migratie, om ons zo min mogelijk te storen. Want hij zei dat de dienst 48 tot 72 uur onbeschikbaar zou zijn!

Voor de migratie zelf belde een andere technicus mij op: de heer Martin. Hij bezorgde mij een link zodat hij mijn computer kon overnemen. Ik klikte op de link en hij gaf mij een sessiecode die ik in de interface invoerde. Die nieuwe technicus moedigde mij aan om een update te doen. Samen controleerden we de instellingen van mijn tool: rekeningstaten, derdenbeheer, maximumbedragen, overschrijvingen. Alvorens in te haken herinnerde hij mij eraan dat ik drie dagen lang niet mocht inloggen en mijn betalingen manueel moest uitvoeren tijdens de migratie."

"Toen Joëlle mij maandagmorgen vertelde dat de technicus van BNP Paribas haar had aangeraden om drie dagen lang niet in te loggen, vond ik dat verdacht", vertelt Jean-Paul. "Ik nam meteen contact op met mijn relatiebeheerder. Hij zei mij onmiddellijk dat het om een fraudepoging ging. Hij legde mij uit dat migraties altijd in het weekend plaatsvinden en dat BNP Paribas nooit online werkt voor een update. We spoorden een bedrieglijke overschrijving van ruim 300.000 euro naar het buitenland op! Gelukkig kon de bank het geld blokkeren en we werden snel terugbetaald. Ik heb nog dezelfde dag klacht ingediend."

Aanwijzingen die een belletje moeten doen rinkelen

  • Een gesprekspartner die u hulp, een migratie, SEPA-test, enz. aanbiedt op uw betaalinstrumenten zonder dat u daarom hebt gevraagd.
  • Vragen over uw betaalinstrumenten of -processen
  • Een link die u niet kent
  • Een uitnodiging om uw computer op afstand over te nemen (bijvoorbeeld via een dienst van het type GotoAssist, ntrsupport.com, enz.)
  • Een aansporing om een testoverschrijving te doen

Bescherm uw onderneming en uw werknemers!

  • Neem contact op met uw relatiebeheerder om de identiteit te checken van iedereen die beweert dat hij in onze teams werkt.
  • Laat uw computer niet op afstand overnemen door iemand van wie u de identiteit niet met zekerheid kent: surf niet naar een website, klik niet op een link.
  • Doe nooit een test op verzoek van een technicus: voeg geen derdenrekening toe, valideer geen transacties of afgiften. Doe zelf ook nooit een test van meer dan 1 euro.
  • Geef geen codes aan iemand anders (bv. het nummer dat uw draadloze kaartlezer aanmaakt, uw wachtwoord, pincode, enz.).
  • Bescherm uw informaticanetwerk en uw pc's tegen computerinbraak en malware.

Herinner uw werknemers aan de volgende algemene regel: als een onbekende u opbelt, aarzel dan niet om de oproep te onderbreken onder het voorwendsel dat u niet beschikbaar bent. Noteer zijn gegevens, haak in en check vervolgens zijn gegevens of bel terug via zijn telefooncentrale.

Goed om te weten

  • Technici van BNP Paribas nemen normaal gezien geen contact met u op voor een update, onderhoud, test, enz., behalve als u zelf bijstand vraagt aan onze teams.
  • De oplichters kennen de banktools zeer goed. Ze zijn vaak op de hoogte van de onderhoudsperiodes, de lopende commerciële verrichtingen, en kennen soms zelfs de naam van uw relatiebeheerder.
  • Om u beter om de tuin te leiden kan de bedrieger u op voorhand opbellen en u helpen zonder u op te lichten.
  • De valse technicus beweert daarom niet dat hij voor uw bank werkt: de fraudeurs kunnen ook de identiteit van uw softwarefabrikant, Microsoft, enz. misbruiken.

Nuttige link

Betalingsfraude : hoe kunnen ondernemingen zich wapenen? (pdf)

Nieuws

13.03.2020

BNP Paribas Fortis: jaarresultaten 2019

BNP Paribas Fortis publiceerde vandaag haar jaarresultaten 2019 met verschillende positieve elementen. Zoals de stijging van 14,5% van de geconsolideerde nettowinst in vergelijking met vorig jaar. Exclusief de niet-recurrente posten nam de onderliggende nettowinst toe met 7,9%.

Max Jadot, Chief Executive Officer: "BNP Paribas Fortis zette in 2019 een goed resultaat neer met een nettowinst van 2,2 miljard euro. We konden de aanhoudende neerwaartse druk van de lage rentetarieven in België compenseren met grotere volumes, hogere commissie-inkomsten en inkomstengroei bij BGL BNP Paribas, Arval, Personal Finance en Leasing Solutions. Retail Banking in België bleef de plannen en projecten van onze particuliere en bedrijfsklanten met onverminderde energie financieren.”

Klik hier voor het persbericht

 

Nieuws

22.01.2020

KUBE, de app die het banken en bedrijven makkelijker maakt

KUBE is het resultaat van de samenwerking tussen de vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC) en Isabel Group. De afkorting staat voor ‘Know Your Customer Utility for Banks and Enterprises’. De KUBE-applicatie stelt financiële instellingen in staat om bedrijfsgegevens te delen in het kader van het zogenaamde ‘Know Your Customer’-proces. Op basis van blockchaintechnologie versnelt en vergemakkelijkt KUBE de dienstverlening aan bedrijven en voert het de strijd op tegen fraude en het witwassen van geld. De Belgische financiële sector is met KUBE de eerste die blockchain op grote schaal gebruikt om bedrijven te identificeren.

Het voordeel voor uw onderneming?  

U hoeft uw data slechts één keer in te geven in het platform, waarna deze door de bank geverifieerd en gevalideerd zal worden. Nadien worden de gegevens op een veilige manier gedeeld tussen de aangesloten organisaties. Wanneer u als onderneming een rekening opent bij een andere bank, zal die sneller het KYC-proces doorlopen aangezien de vereiste gegevens al beschikbaar zijn. Hierdoor kan u een rekening openen zonder administratieve rompslomp en vertragingen.

Lees het persbericht

Nieuws

18.12.2019

BNP Paribas Fortis Private Equity stapt in kapitaal van JAC

Op 19 november 2019 heeft BNP Paribas Fortis Private Equity zijn portefeuille uitgebreid met een minderheidsbelang in JAC, een toonaangevende fabrikant van broodsnijmachines en deegverwerkingsapparatuur.

Hiermee steunt BNP Paribas Fortis Private Equity de overgang naar de volgende generatie van deze snelgroeiende familiegroep.

Baudouin Van Cauwenberghe van JAC legt uit: "Ons bedrijf was op zoek naar een partner die een verbintenis op lange termijn kan aangaan en die beschikt over de financiële middelen en de nodige kennis van fusies en overnames om de uitbreiding van JAC te ondersteunen. Wij hebben gekozen voor een partnerschap met BNP Paribas Fortis Private Equity, omdat we eenzelfde visie delen over de toekomst van de groep. Aan de operationele aspecten verandert niks."
Louis Hubert, Investment Manager bij BNP Paribas Fortis Private Equity: "We waren onder de indruk van het groeiparcours van de groep, dat het resultaat is van een sterke visie gecombineerd met een volgehouden focus op duurzaamheid, kwaliteit en innovatie. JAC speelt een leidinggevende rol in zijn markt en heeft een enorm groeipotentieel. Als actieve partner wil BNP Paribas Fortis Private Equity de nieuwe generatie aan het roer meehelpen om haar uitbreidingsplannen te verwezenlijken en haar leiderschap in de sector verder te versterken."

Lees hier het volledige persbericht.


Meer weten over de activiteiten van BNP Paribas Fortis Private Equity

Nieuws

17.12.2019

Etex linkt kosten bestaand krediet aan duurzaamheidsambities

Etex, de internationale specialist in bouwmaterialen, besloot recent om zijn bestaand gesyndiceerd krediet van 600 miljoen euro om te vormen naar een Sustainability Linked Loan of Positive Incentive Loan (‘PIL’).

De kostprijs van het krediet is sinds 29 november 2019 gelinkt aan een ESG-risicorating (ESG staat voor ‘Environmental, Social and Governance’), die jaarlijks bepaald wordt door het onafhankelijke ratingbureau Sustainalytics. De intrestmarge is daarbij gekoppeld aan de duurzaamheidsprestaties van Etex: bij een betere rating neemt de intrestmarge af en bij een minder goede rating wordt de lening iets duurder. Een consortium van 10 banken kende de lening toe, met BNP Paribas Fortis als Sustainability Coordinator en Facility Agent.

Door zo’n lening af te sluiten, kan Etex zijn financieringen afstemmen op zijn duurzaamheidsstrategie. Etex streeft dan ook een duidelijke ambitie na: het gebruik van water, energie en primaire grondstoffen verminderen, net zoals het reduceren van broeikasemissies en afvalproducten.

“Ik ben opgetogen dat Etex Group voor BNP Paribas Fortis koos om deze duurzaamheidslening op te zetten om zijn duurzaamheidsinspanningen te begeleiden”, verklaarde Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis. "Deze Positive Incentive Loan toont aan dat wij, en de andere banken in het consortium dat we vertegenwoordigen, onze klanten vernieuwende en duurzame oplossingen aanbieden om de economie op weg te zetten naar een koolstofarme toekomst."

Lees hier het persbericht.

Nieuws

See all news

Discover More

Top