Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

29.05.2016

Een geïntegreerde aanpak van internationale betalingen

Om de klantervaring te verbeteren en vertrouwen op te bouwen is het tegenwoordig essentieel om informatie te verstrekken bij elke fase van het transactieproces.

Wanneer financiële professionals grensoverschrijdend kopen of verkopen, verwachten ze steeds vaker dezelfde integratie en transparantie als bij hun binnenlandse transacties.

De volgende stap voor efficiënte betalingen

Streven naar efficiëntie bij betalingen en invorderingen is niet nieuw. Veel bedrijven hebben hun betalings- en invorderingsprocessen al heel transparant, gecontroleerd en efficiënt gemaakt. Elektronische betaalinstrumenten en -processen zijn de norm geworden. Bovendien introduceren treasurers en financieel beheerders nu ook met succes automatische reconciliatie en boeking op de rekening, evenals gecentraliseerde stromen door payment/collection factories en efficiënte technieken zoals payments-on-behalf-of (POBO) and collections-on-behalf-of (COBO). Dankzij deze oplossingen kunnen bedrijven, groot of klein en in alle rechtsgebieden, hun betalingen en invorderingen regionaal of globaal stroomlijnen en automatiseren. Bovendien kunnen ze zo met minder rekeningen werken.

Voor veel bedrijven die internationaal actief zijn, ontbreekt er in het transactieproces echter nog één element: valuta.

Al naargelang hun sector en bedrijfsmodel zullen de meeste bedrijven cash moeten betalen en/of ontvangen in verschillende valuta's. Dat wil zeggen dat ze rekeningen moeten hebben in verschillende valuta's en dus te maken krijgen met valutarisico's. Treasurers kunnen ervoor kiezen om het valutarisico afzonderlijk te beheren op de valutamarkt. Dit is echter in het algemeen alleen een optie voor thesaurieën die daarvoor de noodzakelijke systemen en middelen hebben en/of voor valuta's met significante risico's.

In sommige gevallen bestaan er bovendien specifieke regels voor bepaalde valuta's, waardoor het moeilijker wordt om gecentraliseerde zichtrekeningen aan te houden. Voor kleinere valutarisico's en voor kleinere thesauriefuncties is het – gezien de bijhorende kosten en risico's – niet efficiënt om deze risico's afzonderlijk te beheren. Treasurers zoeken dan ook geïntegreerde oplossingen. Ze willen de efficiëntieverbeteringen die ze bereiken bij binnenlandse betalingen en invorderingen ook kunnen uitbreiden naar grensoverschrijdende transacties en transacties met verschillende valuta's, en ze willen daarbij ook nog eens het valutarisico kunnen beheren.

Een combinatie van de beste mogelijkheden op de markt

BNP Paribas is markleider voor zowel wholesale FX als transactiebankieren. De logische volgende stap was dan ook om deze twee te combineren en FX+, de oplossing voor valutatransacties van Global Markets, te integreren in onze oplossingen voor betalings- en cashmanagement.

Wim Grosemans van het BNP Paribas Cash Management Competence Centre legt uit: "We kunnen nu voldoen aan de verwachtingen van onze klanten op het gebied van betalingen en invorderingen met verschillende valuta's door buitenlandse valutastromen automatisch om te zetten. Onze oplossing voor betalingen met verschillende valuta's is al beschikbaar voor klanten in twaalf landen in Azië, zes handelscentra in het Midden-Oosten en veertien landen in Europa en dekt 132 valuta's. De rest van Europa en Noord-Amerika zullen de komende twee jaar volgen.

Door het valutarisicobeheer te integreren in inkomende of uitgaande betalingen, zorgen betalingen met verschillende valuta's voor minder administratieve lasten, minder kosten verbonden aan rekeningen in vreemde valuta's en een kleiner valutarisico voor het bedrijf. Voor onze klanten levert dit een transparante, controleerbare en geautomatiseerde end-to-end transactieverwerking op: van uitvoering via valutaomzetting tot reconciliatie."

Betalingen met verschillende valuta's in de praktijk

De oplossingen van BNP Paribas voor betalingen met verschillende valuta's kunnen rekenen op veel interesse van klanten. Het gaat dan onder meer om grote multinationals die regionale of globale payment factories (mogelijk met POBO) opzetten, maar evengoed om kleine en middelgrote ondernemingen.

Wim Grosemans: "Toen we de BNPP-oplossing voor betalingen met verschillende valuta's eerst lanceerden, dachten we dat de grootste multinationals minder behoefte zouden hebben aan geïntegreerde oplossingen voor betalingen en invorderingen met verschillende valuta's dan kleine of middelgrote bedrijven of bedrijven zonder een gesofisticeerde thesauriefunctie. Treasurers van multinationals zijn echter heel goed in het inschatten van risico's en we zien dat zij heel veel interesse tonen in de voordelen van betalingen met verschillende valuta's, wat waarschijnlijk te maken heeft met de kosten die ze kunnen besparen als ze dit niet intern moeten beheren en de waarde die zij toekennen aan integratie en automatisering. Deze klanten komen uit een brede waaier van sectoren, zoals scheepvaart, productie, toerisme en kleinhandel.

De oplossing is eveneens bruikbaar voor invorderingen, maar als bedrijven in een bepaalde valuta zowel veel betalingen als invorderingen doen, zullen ze waarschijnlijk liever een speciale valutarekening gebruiken om die valuta te beheren. Invorderingen met verschillende valuta's zijn ideaal voor bedrijven die in een bepaalde valuta betalingen ontvangen, maar die geen verrekenbare verplichtingen hebben in die valuta, of bedrijven die in een bepaalde valuta een klein aantal betalingen of betalingen met een lage waarde ontvangen of bedrijven die betalingen ontvangen op onverwachte momenten of met moeilijk voorspelbare tussenperiodes."

Nieuws

21.06.2019

‘Belgian Growth Fund’ start met bedrag van 213 miljoen euro

Het dakfonds ‘Belgian Growth Fund’, dat geïnspireerd is op een gelijkaardig succesvol model in Denemarken, zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien. 

Initiatiefnemer ‘Federale Participatie en Investeringsmaatschappij’ (FPIM) en de partners Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat 213 miljoen vlot werd opgehaald bij de eerste ‘closing’. Belgian Growth Fund haalde de middelen op bij institutionele investeerders, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij ‘family offices’. Dit bedrag zal bij latere ‘closings’ nog verder aangroeien.

Meer weten? Lees het persbericht.

Nieuws

14.06.2019

QPinch krijgt het label 'Solar Impulse Efficient Solution'

De Belgische onderneming QPinch krijgt het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’. Dat gebeurt naar aanleiding van haar project om de globale koolstofvoetafdruk van de wereldindustrie te verkleinen. QPinch maakt hiervoor gebruik van een innovatieve technologie voor warmteterugwinning.

Dit label, toegekend door de Solar Impulse Foundation, is een duidelijk bewijs van geloofwaardigheid. Het is de bedoeling om hiermee overal ter wereld initiatieven te belonen die voldoen aan zeer strikte criteria op het vlak van duurzaamheid en rentabiliteit.

De 'World Alliance for Efficient Solutions', officieel ingevoerd tijdens de COP23 en aangestuurd door de Solar Impulse Foundation, werd in het leven geroepen door de Zwitser Bertrand Piccard: "Ik heb deze stichting opgericht om de boodschap over te brengen dat schone technologieën het onmogelijke kunnen waarmaken."  Zijn doel? 1.000 ideeën promoten die gunstig zijn voor het klimaat.

BNP Paribas Fortis steunt ondernemingen bij hun overgang naar duurzaamheid en wil in lijn hiermee dan ook alle laureaten, en in het bijzonder de Belgische, feliciteren met het verkrijgen van dit keurmerk.

Meer weten?

Bronnen: OneHeart.fr, rtbf.be

Nieuws

16.05.2019

‘Straffe’ editie van Trends CFO of the Year!

Catherine Vandenborre (CFO van netwerkbeheerder Elia) werd op 15 mei uitgeroepen tot 'Trends-CFO of the Year 2019'. Deze award, die aan zijn 8ste editie toe is en die voor de tweede keer op rij gewonnen wordt door een vrouw, beloont het professionalisme en de managementcapaciteiten van een bijzonder getalenteerde CFO die op een ‘pittige manier’ het belang van Elia in Duitse sectorgenoot 50Hertz wist te verhogen.

Zorgvastgoedspeler Aedifica overtuigde de jury dan weer door de gedurfde overname van een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star. Met deze transactie van 450 mio pond, zet het zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed en wint het de eerste ‘Trends-Deal of the Year’.

Catherine Vandenborre, CFO of the Year 2019

De intelligente, hardwerkende 48-jarige Waals-Brabantse, was tussen 2005 en 2012 CEO van enkele dochterbedrijven bij Elia en werd in 2014 CFO van de groep die het hoogspanningsnet in België (Elia) en in Noordoost Duitsland (50Hertz) beheert. Ze wil vooral waarde creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders en zich tegelijk inzetten voor maatschappelijke kwesties. Wat de jury vooral overtuigde is de sleutelrol die Vandenborre en haar team speelden bij de dubbele transactie die Elia de volledige controle over het Duitse bedrijf 50Hertz opleverde, en met de Duitse investeringsbank KfW ook een sterke lokale partner. Klimaat- en mobiliteitsdiscussies, en de energietransitie die Elia de komende jaren wil realiseren, liggen deze CFO nauw aan het hart.

Win-win

De overname in 2018 van de 40 procent die Elia nog niet had in Duitse dochteronderneming 50Hertz was een huzarenstukje. Vandenborre genereerde het nodige vertrouwen door veel te luisteren en te overleggen en aan te tonen dat de deal voor alle partijen een goede zaak was. Door het aandeelhouderschap van deze voor Duitsland kritische infrastructuur in Europese handen te houden en 20 procent van de aandelen door te verkopen aan KfW, een bank die volledig in handen van de Duitse overheid is, maakte Elia bewust een lokale verankering mogelijk. Op die manier beschikt het vandaag over een sterke lokale partner die bereid is mee te investeren in 50Hertz. Bovendien creëert de overname zowel waarde voor het bedrijf als voor de aandeelhouders. Het rendement van 50 Hertz dat nog veel groeimogelijkheden heeft, ligt immers hoger dan dat van Elia’s Belgische activiteiten, wat gunstig is voor het dividend. Bovendien kan Elia veel leren van 50Hertz dat een stuk verder staat in de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen en veel kennis en expertise heeft in het efficiënt uitbaten van een elektriciteitsnet dat steunt op duurzame energiebronnen. Daar zullen Belgische consumenten en bedrijven op termijn de vruchten van kunnen plukken.

Innovatieve financiering

“De financiering was echt teamwerk”, aldus de CFO.

Ze slaagde erin om samen met haar medewerkers maar liefst 2 miljard euro in amper vier maanden te vinden. En dit via een klassieke obligatie-uitgifte ten belope van 300 miljoen euro, de uitgifte van een hybride obligatie voor 700 miljoen euro en de verkoop van 20 procent aan KfW voor afgerond een miljard euro. Vooral de hybride obligatie die deels als eigen vermogen wordt beschouwd, is innovatief en zorgde ervoor dat Elia zijn kredietwaardigheid op peil kon houden.

Aedifica, Deal of the Year

CEO Stefaan Gielens verraste iedereen door in december voor 450 miljoen pond (ruim 520 miljoen euro) een vastgoedportefeuille met 92 rustoorden in Groot-Brittannië van het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star over te kopen. Hiermee is de zorgvastgoedinvesteerder nu actief op 4 markten: België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Toch blijft het pas in 2005 opgerichte bedrijf volop in verdere groei investeren. Zo rondde Aedifica begin deze maand nog een kapitaalverhoging van 418 miljoen af. Nog voor de zomer zullen ze allicht de eerste zuivere beursgenoteerde zorgvastgoedspeler in Europa zijn. En daar is de CEO, die van plan is de kansen te blijven grijpen wanneer ze zich aandienen, beslist erg trots op.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO (m/v) van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. Vooral de strategische visie en het getoonde leiderschap bepalen de keuze. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de Deal of the Year. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, in aanmerking. Met de Deal of the Year wil Trends strategisch en financieel leiderschap bekronen.

Lees het volledige interview met Catherine Vandenborre, CFO van Elia en met Stefaan Gielens, CEO van Aedifica.

Bron: Trends

Nieuws

03.05.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 1e kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal voor de drie operationele pijlers. De economische groei is vertraagd in Europa, maar blijft wel positief. Na de crisis op de markten eind 2018 bleef het marktklimaat in het begin van het kwartaal weinig steun bieden, iets wat aan het einde van de periode wel is verbeterd.

Jean-Laurent Bonnafé, administrateur-directeur-generaal:
“BNP Paribas behaalt dit kwartaal een goed resultaat van 1,9 miljard euro. De inkomsten zijn gestegen, dankzij de groei van de activiteit voor de operationele pijlers, met in het bijzonder een herstel van de klantenactiviteit van CIB. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert.”

BNP Q1 2019 results 1

BNP Q1 2019 results 2

Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top