Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

29.05.2016

Een geïntegreerde aanpak van internationale betalingen

Om de klantervaring te verbeteren en vertrouwen op te bouwen is het tegenwoordig essentieel om informatie te verstrekken bij elke fase van het transactieproces.

Wanneer financiële professionals grensoverschrijdend kopen of verkopen, verwachten ze steeds vaker dezelfde integratie en transparantie als bij hun binnenlandse transacties.

De volgende stap voor efficiënte betalingen

Streven naar efficiëntie bij betalingen en invorderingen is niet nieuw. Veel bedrijven hebben hun betalings- en invorderingsprocessen al heel transparant, gecontroleerd en efficiënt gemaakt. Elektronische betaalinstrumenten en -processen zijn de norm geworden. Bovendien introduceren treasurers en financieel beheerders nu ook met succes automatische reconciliatie en boeking op de rekening, evenals gecentraliseerde stromen door payment/collection factories en efficiënte technieken zoals payments-on-behalf-of (POBO) and collections-on-behalf-of (COBO). Dankzij deze oplossingen kunnen bedrijven, groot of klein en in alle rechtsgebieden, hun betalingen en invorderingen regionaal of globaal stroomlijnen en automatiseren. Bovendien kunnen ze zo met minder rekeningen werken.

Voor veel bedrijven die internationaal actief zijn, ontbreekt er in het transactieproces echter nog één element: valuta.

Al naargelang hun sector en bedrijfsmodel zullen de meeste bedrijven cash moeten betalen en/of ontvangen in verschillende valuta's. Dat wil zeggen dat ze rekeningen moeten hebben in verschillende valuta's en dus te maken krijgen met valutarisico's. Treasurers kunnen ervoor kiezen om het valutarisico afzonderlijk te beheren op de valutamarkt. Dit is echter in het algemeen alleen een optie voor thesaurieën die daarvoor de noodzakelijke systemen en middelen hebben en/of voor valuta's met significante risico's.

In sommige gevallen bestaan er bovendien specifieke regels voor bepaalde valuta's, waardoor het moeilijker wordt om gecentraliseerde zichtrekeningen aan te houden. Voor kleinere valutarisico's en voor kleinere thesauriefuncties is het – gezien de bijhorende kosten en risico's – niet efficiënt om deze risico's afzonderlijk te beheren. Treasurers zoeken dan ook geïntegreerde oplossingen. Ze willen de efficiëntieverbeteringen die ze bereiken bij binnenlandse betalingen en invorderingen ook kunnen uitbreiden naar grensoverschrijdende transacties en transacties met verschillende valuta's, en ze willen daarbij ook nog eens het valutarisico kunnen beheren.

Een combinatie van de beste mogelijkheden op de markt

BNP Paribas is markleider voor zowel wholesale FX als transactiebankieren. De logische volgende stap was dan ook om deze twee te combineren en FX+, de oplossing voor valutatransacties van Global Markets, te integreren in onze oplossingen voor betalings- en cashmanagement.

Wim Grosemans van het BNP Paribas Cash Management Competence Centre legt uit: "We kunnen nu voldoen aan de verwachtingen van onze klanten op het gebied van betalingen en invorderingen met verschillende valuta's door buitenlandse valutastromen automatisch om te zetten. Onze oplossing voor betalingen met verschillende valuta's is al beschikbaar voor klanten in twaalf landen in Azië, zes handelscentra in het Midden-Oosten en veertien landen in Europa en dekt 132 valuta's. De rest van Europa en Noord-Amerika zullen de komende twee jaar volgen.

Door het valutarisicobeheer te integreren in inkomende of uitgaande betalingen, zorgen betalingen met verschillende valuta's voor minder administratieve lasten, minder kosten verbonden aan rekeningen in vreemde valuta's en een kleiner valutarisico voor het bedrijf. Voor onze klanten levert dit een transparante, controleerbare en geautomatiseerde end-to-end transactieverwerking op: van uitvoering via valutaomzetting tot reconciliatie."

Betalingen met verschillende valuta's in de praktijk

De oplossingen van BNP Paribas voor betalingen met verschillende valuta's kunnen rekenen op veel interesse van klanten. Het gaat dan onder meer om grote multinationals die regionale of globale payment factories (mogelijk met POBO) opzetten, maar evengoed om kleine en middelgrote ondernemingen.

Wim Grosemans: "Toen we de BNPP-oplossing voor betalingen met verschillende valuta's eerst lanceerden, dachten we dat de grootste multinationals minder behoefte zouden hebben aan geïntegreerde oplossingen voor betalingen en invorderingen met verschillende valuta's dan kleine of middelgrote bedrijven of bedrijven zonder een gesofisticeerde thesauriefunctie. Treasurers van multinationals zijn echter heel goed in het inschatten van risico's en we zien dat zij heel veel interesse tonen in de voordelen van betalingen met verschillende valuta's, wat waarschijnlijk te maken heeft met de kosten die ze kunnen besparen als ze dit niet intern moeten beheren en de waarde die zij toekennen aan integratie en automatisering. Deze klanten komen uit een brede waaier van sectoren, zoals scheepvaart, productie, toerisme en kleinhandel.

De oplossing is eveneens bruikbaar voor invorderingen, maar als bedrijven in een bepaalde valuta zowel veel betalingen als invorderingen doen, zullen ze waarschijnlijk liever een speciale valutarekening gebruiken om die valuta te beheren. Invorderingen met verschillende valuta's zijn ideaal voor bedrijven die in een bepaalde valuta betalingen ontvangen, maar die geen verrekenbare verplichtingen hebben in die valuta, of bedrijven die in een bepaalde valuta een klein aantal betalingen of betalingen met een lage waarde ontvangen of bedrijven die betalingen ontvangen op onverwachte momenten of met moeilijk voorspelbare tussenperiodes."

Nieuws

14.10.2019

Boost uw business dankzij ‘open innovatie’

Het is een feit: de toekomst komt als een hogesnelheidstrein op uw bedrijf af. En de sleutel om in deze snel veranderende wereld te overleven, is innovatie. Toch is de uitvoering van innovatieve projecten voor uw bedrijf misschien een uitdaging waarbij u op beperkingen stoot.

Open innovatie kan de oplossing zijn. Daarbij doorbreekt u de grenzen van uw eigen bedrijf en zet u de poort open voor samenwerkingsverbanden en kennisdeling met externe partners.

Maar wat houdt open innovatie in? Welke partners kiest u en welke samenwerkingsstrategie zet u op? Hoe vermijdt u de meest voorkomende valkuilen? BNP Paribas Fortis snijdt het onderwerp aan tijdens een boeiende infoavond op dinsdag 22 oktober 2019 om 18u30 bij Fosbury & Sons (Antwerpen).

Professor Wim Vanhaverbeke, expert ter zake, biedt antwoorden op uw meest prangende vragen en innoverende ondernemers hebben het over hun eigen succesvolle ervaringen met open innovatie.

Bovendien krijgt u de kans om te netwerken met gelijkgestemde ondernemers uit uw buurt en met de experts van onze Innovation Hub. Wie weet ontmoet u er innovatiepartners?

Mis deze interessante avond niet en til uw bedrijf naar een hoger niveau!

Schrijf u hier in vóór 18 oktober 2019.

Programma

  • 18.30 – 19.00 u. Registratie en onthaal
  • 19.00 – 20.30 u.
    • Verwelkoming
      Wim Segers, Business Centre Manager Antwerpen Metropool, Commercial Banking
    • Hoe open innovatie uw business verrijkt
      Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke, Professor Strategy & Innovation Management UHasselt
    • Wat betekent AI voor onze bedrijven, en brengt het ook significant geld op?
      Jonathan Berte, CEO Robovision
    • Paneldiscussie: succesfactoren voor open innovatie
      Wim Bijnens, Entrepreneur Cronos Groep
      Leentje Croes, Manager BlueChem
      David Dessers, Managing Partner CRESCO
      Geert Jacobs, Expert Innovation Agoria
      Jan Schoeters, Founder & CEO IPEE
    • Wrap-up en slotwoord
      Bart Ecker, Regiodirecteur Antwerpen, Retail & Private Banking
  • 20.00 – 21.30 u. Walking dinner en networking

Adres

Fosbury & Sons
Mechelsesteenweg 271
2018 Antwerpen

U zal zien: uw bedrijf openstellen voor samenwerkingsverbanden en kennisdeling met externe partners, dat loont!

Nieuws

09.10.2019

Test het hier: hoe duurzaam is uw organisatie?

Het Sustainable Business Competence Centre (SBCC) van BNP Paribas Fortis, dat organisaties helpt om over te schakelen naar een duurzaam businessmodel, ontwikkelde een test waarmee u kan nagaan in welke fase van de duurzame transitie uw bedrijf zich bevindt. Met het resultaat kunt u meteen aan de slag.

Als grootste bank in België wil BNP Paribas Fortis een motor zijn van de sociaal-economische ontwikkeling in ons land. En voor die ontwikkeling moeten bedrijven tegenwoordig overschakelen op een duurzaam bedrijfsmodel. Dat is niet zo eenvoudig, en daarom wil BNP Paribas Fortis haar expertise ter beschikking stellen van haar klanten.

Eén van de initiatieven van het SBCC is een gloednieuwe test, gericht op corporates, kmo’s en institutionele klanten. De test bestaat uit 15 vragen over de stappen richting duurzaamheid: de bewustwording, de diagnose, quick wins, het businessmodel en samenwerking en innovatie. Na de test ontvangt u onmiddellijk het resultaat in uw mailbox!

Op basis van uw antwoorden kan het SBCC u concreet informeren over de weg die u nog moet afleggen om duurzamer te ondernemen. Bovendien hebben we alles in huis om u gedurende de hele transitie te begeleiden:

  • technologische deskundigheid op het vlak van hightech, ICT, biotech, medtech, clean- & greentech …
  • een netwerk van bedrijven en relaties
  • financiële producten en diensten die de omschakeling naar een duurzaam model vergemakkelijken

Kiest uw organisatie ook voor een duurzame toekomst?

DOE DE TEST

Nieuws

08.10.2019

Onze bank boost haveninnovatie met Universiteit Antwerpen

BNP Paribas Fortis en Universiteit Antwerpen verlengen hun samenwerking in het kader van de leerstoel Transport, Logistiek en Havens voor een jaar, tot 30 september 2020. Onze bank wil samen met de universiteit vooral voortbouwen aan een ecosysteem voor innovatie in de havensector. Het doel? Snel en efficiënt inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de haven- en logistieke wereld.  

De havensector is van cruciaal belang voor de Belgische economie, maar kampt met uitdagingen. Daarom wordt er in de Antwerpse havengemeenschap volop ingezet op co-innovatie. De leerstoel van BNP Paribas Fortis aan de UA bestudeert enkele scenario's over hoe de industrie zou moeten evolueren van bilaterale partnersamenwerking naar een coöperatief ecosysteem dat de maritieme actoren in de toeleveringsketen bij elkaar brengt en innovatie stimuleert. Als de sectoruitdagingen daardoor structureel aangepakt worden en de daaraan gekoppelde investeringen afgewogen, zal de concurrentiële slagkracht vergroten.

“We zijn heel tevreden met de verlenging van deze samenwerking”, zegt Didier Beauvois, Gedelegeerd Bestuurder van BNP Paribas Fortis. “Voor ons is het belangrijk om aandacht te hebben voor onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Want dankzij nieuwe inzichten kunnen we vernieuwing in de havensector versnellen. Via de Port Co.Innovation Cafés brengen we academici, de industrie, collega’s en klanten samen om hun innovatiezin aan te wakkeren en zo bedrijven competitiever te maken.”

Lees het persbericht

Nieuws

16.09.2019

Arval en Defensie ondertekenen samenwerkingsakkoord

Arval België, de marktleidende leasemaatschappij van BNP Paribas Group, heeft een operationele leaseovereenkomst afgesloten met Defensie. Omdat Defensie haar bedrijfsvoertuigenpark voor professioneel gebruik wil vernieuwen, zal Arval 1.000 dienstvoertuigen leveren in een recordtijd van 6 maanden.

Zowel Arval als Defensie besteden bijzondere aandacht aan verkeersveiligheid en milieu. Het aantal voertuigen wordt verminderd en alle dienstvoertuigen worden gedeeld. Bovendien krijgt Defensie met de telematica-oplossing ‘Arval Active Link’ een middel om het rijgedrag van de gebruikers positief te beïnvloeden en het brandstofverbruik te optimaliseren.

Dankzij de mobiliteitsoplossing ‘Arval Car Sharing’ reserveren medewerkers van Defensie binnenkort voertuigen via een intuïtief online systeem, zonder sleuteloverdracht. De voertuigen kunnen gebruikt worden aan de hand van de vernieuwde militaire identiteitskaart. Een oplossing op maat! Arval Car Sharing is een mooi voorbeeld van flexibele, innovatieve en duurzame mobiliteit.

Lees hier het volledige persbericht.

Nieuws

See all news

Discover More

Top