Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

29.05.2016

Een geïntegreerde aanpak van internationale betalingen

Om de klantervaring te verbeteren en vertrouwen op te bouwen is het tegenwoordig essentieel om informatie te verstrekken bij elke fase van het transactieproces.

Wanneer financiële professionals grensoverschrijdend kopen of verkopen, verwachten ze steeds vaker dezelfde integratie en transparantie als bij hun binnenlandse transacties.

De volgende stap voor efficiënte betalingen

Streven naar efficiëntie bij betalingen en invorderingen is niet nieuw. Veel bedrijven hebben hun betalings- en invorderingsprocessen al heel transparant, gecontroleerd en efficiënt gemaakt. Elektronische betaalinstrumenten en -processen zijn de norm geworden. Bovendien introduceren treasurers en financieel beheerders nu ook met succes automatische reconciliatie en boeking op de rekening, evenals gecentraliseerde stromen door payment/collection factories en efficiënte technieken zoals payments-on-behalf-of (POBO) and collections-on-behalf-of (COBO). Dankzij deze oplossingen kunnen bedrijven, groot of klein en in alle rechtsgebieden, hun betalingen en invorderingen regionaal of globaal stroomlijnen en automatiseren. Bovendien kunnen ze zo met minder rekeningen werken.

Voor veel bedrijven die internationaal actief zijn, ontbreekt er in het transactieproces echter nog één element: valuta.

Al naargelang hun sector en bedrijfsmodel zullen de meeste bedrijven cash moeten betalen en/of ontvangen in verschillende valuta's. Dat wil zeggen dat ze rekeningen moeten hebben in verschillende valuta's en dus te maken krijgen met valutarisico's. Treasurers kunnen ervoor kiezen om het valutarisico afzonderlijk te beheren op de valutamarkt. Dit is echter in het algemeen alleen een optie voor thesaurieën die daarvoor de noodzakelijke systemen en middelen hebben en/of voor valuta's met significante risico's.

In sommige gevallen bestaan er bovendien specifieke regels voor bepaalde valuta's, waardoor het moeilijker wordt om gecentraliseerde zichtrekeningen aan te houden. Voor kleinere valutarisico's en voor kleinere thesauriefuncties is het – gezien de bijhorende kosten en risico's – niet efficiënt om deze risico's afzonderlijk te beheren. Treasurers zoeken dan ook geïntegreerde oplossingen. Ze willen de efficiëntieverbeteringen die ze bereiken bij binnenlandse betalingen en invorderingen ook kunnen uitbreiden naar grensoverschrijdende transacties en transacties met verschillende valuta's, en ze willen daarbij ook nog eens het valutarisico kunnen beheren.

Een combinatie van de beste mogelijkheden op de markt

BNP Paribas is markleider voor zowel wholesale FX als transactiebankieren. De logische volgende stap was dan ook om deze twee te combineren en FX+, de oplossing voor valutatransacties van Global Markets, te integreren in onze oplossingen voor betalings- en cashmanagement.

Wim Grosemans van het BNP Paribas Cash Management Competence Centre legt uit: "We kunnen nu voldoen aan de verwachtingen van onze klanten op het gebied van betalingen en invorderingen met verschillende valuta's door buitenlandse valutastromen automatisch om te zetten. Onze oplossing voor betalingen met verschillende valuta's is al beschikbaar voor klanten in twaalf landen in Azië, zes handelscentra in het Midden-Oosten en veertien landen in Europa en dekt 132 valuta's. De rest van Europa en Noord-Amerika zullen de komende twee jaar volgen.

Door het valutarisicobeheer te integreren in inkomende of uitgaande betalingen, zorgen betalingen met verschillende valuta's voor minder administratieve lasten, minder kosten verbonden aan rekeningen in vreemde valuta's en een kleiner valutarisico voor het bedrijf. Voor onze klanten levert dit een transparante, controleerbare en geautomatiseerde end-to-end transactieverwerking op: van uitvoering via valutaomzetting tot reconciliatie."

Betalingen met verschillende valuta's in de praktijk

De oplossingen van BNP Paribas voor betalingen met verschillende valuta's kunnen rekenen op veel interesse van klanten. Het gaat dan onder meer om grote multinationals die regionale of globale payment factories (mogelijk met POBO) opzetten, maar evengoed om kleine en middelgrote ondernemingen.

Wim Grosemans: "Toen we de BNPP-oplossing voor betalingen met verschillende valuta's eerst lanceerden, dachten we dat de grootste multinationals minder behoefte zouden hebben aan geïntegreerde oplossingen voor betalingen en invorderingen met verschillende valuta's dan kleine of middelgrote bedrijven of bedrijven zonder een gesofisticeerde thesauriefunctie. Treasurers van multinationals zijn echter heel goed in het inschatten van risico's en we zien dat zij heel veel interesse tonen in de voordelen van betalingen met verschillende valuta's, wat waarschijnlijk te maken heeft met de kosten die ze kunnen besparen als ze dit niet intern moeten beheren en de waarde die zij toekennen aan integratie en automatisering. Deze klanten komen uit een brede waaier van sectoren, zoals scheepvaart, productie, toerisme en kleinhandel.

De oplossing is eveneens bruikbaar voor invorderingen, maar als bedrijven in een bepaalde valuta zowel veel betalingen als invorderingen doen, zullen ze waarschijnlijk liever een speciale valutarekening gebruiken om die valuta te beheren. Invorderingen met verschillende valuta's zijn ideaal voor bedrijven die in een bepaalde valuta betalingen ontvangen, maar die geen verrekenbare verplichtingen hebben in die valuta, of bedrijven die in een bepaalde valuta een klein aantal betalingen of betalingen met een lage waarde ontvangen of bedrijven die betalingen ontvangen op onverwachte momenten of met moeilijk voorspelbare tussenperiodes."

Nieuws

18.04.2019

Een parking waar het goed ademen is

Door in 2018 een groene kredietfaciliteit met onze bank af te sluiten, heeft Interparking zich geëngageerd om zijn prestaties omtrent duurzaamheid tegen 2020 te optimaliseren. Het bedrijf is alvast op goede weg nadat het net een nieuwe generatie parkeergarages in Namen heeft geopend waar de lucht minder vervuild is dan aan de oppervlakte.

Een innovatief systeem voor het verminderen van (ultra)fijne deeltjes

Vier turbines, die zich onder de ‘place d’Armes’ in Namen bevinden, filteren de lucht door ionisatie. Eén turbine is goed voor gemiddeld 100 parkeerplaatsen. Ze neutraliseren tot wel 70% van de stofdeeltjes, in functie van verschillende interne (verkeer en vochtigheid)  en externe (weer, concentratie van fijne stofdeeltjes in de lucht) factoren.

Het proces is ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Delft in samenwerking met een Nederlandse dierenarts, die geconfronteerd werd met bacteriële infectieproblemen op boerderijen. Interparking heeft het model aangepast aan zijn behoeften en zal de technologie uitbreiden naar andere parkeergarages in België en Europa, maar ook naar toepassingen in andere domeinen waar sanering nodig is. Hét bewijs dat het milieu nu een van de prioriteiten van het bedrijf is.

Bron: l’Echo

Wenst uw bedrijf zich ook te engageren op het vlak van duurzaamheid ? Ontdek nu alle voordelen van ons Sustainable Business Competence Centre.
Nieuws

16.04.2019

Willen bedrijven echt een duurzamere wereld?

Ja, het succes van onze Sustainable Business Ateliers is daar een mooi bewijs van. De meeste bedrijven zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar sommigen hebben nood aan meer informatie. Om hen op weg te helpen, organiseert BNP Paribas Fortis regelmatig regionale Sustainable Business Ateliers. Vorig jaar vonden er twee Ateliers plaats in Luik en Limburg, dit jaar waren Namen, Gits (in West-Vlaanderen) en Gent aan de beurt. Andere Belgische steden volgen binnenkort.

Op het programma

Tijdens de Ateliers laten de uitgenodigde klanten zich inspireren door de experts van ons Sustainable Business Competence Centre, maar ook door getuigenissen van andere klanten over de acties die zij al ondernomen hebben met hun bedrijf.

Na de presentaties worden de deelnemers telkens in groepen verdeeld en wisselen ze ervaringen uit onder leiding van een moderator.

Wat vinden klanten ervan?

Vooral de focus op samenwerking en de kans om een netwerk uit te bouwen worden op prijs gesteld. Onder de aanwezigen zijn telkens afgevaardigden van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren, en net die diversiteit vinden de deelnemers zo verrijkend. Geen enkele onderneming kan de huidige uitdagingen immers alleen de baas. Door samen te werken met o.a. overheden, universiteiten en start-ups kan er vooruitgang geboekt worden.

Volgens de deelnemers is BNP Paribas Fortis ook de enige financiële dienstverlener die echt ver gaat in het begeleiden van bedrijven op het vlak van duurzaam ondernemen, door te analyseren in welk stadium van hun transitie de bedrijven zich bevinden en door hen te helpen om duurzaamheid in te zetten als een hefboom voor hun activiteiten.

Wilt u deelnemen aan een van onze Sustainable Business Ateliers? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder voor de praktische details.

Nog geen klant? En wilt u meer weten over de begeleiding die we bieden en de voordelen van duurzaamheid voor uw bedrijf? Ontdek wat ons Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen.

Nieuws

11.04.2019

Zet op 6 oktober uw deuren open voor het grote publiek!

Dat is het principe van de 'Open Bedrijvendag' die al voor de 29ste keer in Vlaanderen georganiseerd wordt. Op zondag 6 oktober 2019 kunnen Vlaamse bedrijven immers een hele dag lang hun deuren openen voor bezoekers uit alle hoeken van het land.

Een uitzonderlijk visitekaartje

Open Bedrijvendag geeft bedrijven de kans om hun vakmanschap te tonen aan het grote publiek. Het evenement biedt dan ook tal van voordelen, zowel op het vlak van naamsbekendheid en verkoop als voor de aanwerving van nieuwe medewerkers. Deze dag is voor bedrijven een uitgelezen kans om meer bekendheid te verwerven in het Vlaamse bedrijvenlandschap, hun netwerk uit te bouwen, hun imago een boost te geven, hun innovatiecapaciteit te tonen, een product in de kijker te zetten, belangstelling te wekken of het werk van hun medewerkers in de spotlights te zetten.

Achter de schermen

Open Bedrijvendag is een erg geliefd evenement bij het grote publiek. De bezoekers krijgen tijdens die dag immers de kans om een kijkje te nemen in het hart van Vlaamse bedrijven. Ze leren iets bij, ze ontdekken hoe een bedrijf werkt of welke technologieën het gebruikt of krijgen een exclusieve blik achter de schermen van de Vlaamse economie. Het is dan ook geen toeval dat de editie van 2018 meer dan 550.000 bezoekers wist te lokken!

Deelnemen is winnen!

Wilt u ook graag uw deuren openen voor het grote publiek, net als meer dan 200 bedrijven vorig jaar? Schrijf u dan in via www.openbedrijvendag.be/bedrijven. Voor een schappelijk inschrijvingsbedrag krijgen de deelnemers advies en begeleiding op maat, en ook promomateriaal. Daarnaast wordt ook een specifiek magazine gepubliceerd en breed verspreid.

Nieuws

08.04.2019

BNP Paribas behoudt leidende positie onder Europese banken

Greenwich Associates heeft 2.345 gesprekken gevoerd met financiële directeurs (CFO's, treasurers, etc.) van bedrijven en financiële instellingen met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

BNP Paribas neemt de eerste plaats in voor de volgende categorieën:

  • European Top-Tier Large Corporate Banking Market Penetration (2019)
  • European Top-Tier Large Corporate Cash Management Market Penetration (2019)

Ontdek hier de rankschikking van BNP Paribas in de andere categorieën

Nieuws

See all news

Discover More

Top