Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

22.05.2017

Dood aan Uber!

De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie oordeelde vorige week dat Uber een transportbedrijf is en geen digitale tussenpersoon. Bevestigt het Hof deze opinie, dan moet Uber in de toekomst voldoen aan alle lokale regels en vereisten. Niet alleen riskeert daardoor de overgereguleerde taxisector intact te blijven. Dit kan volgens Koen De Leus ook het einde van de deeleconomie in Europa aan te kondigen.

Is Uber een digitale tussenpersoon dan wel een transportbedrijf? Die vraag houdt het hoogste Europese gerechtsorgaan reeds enige tijd bezig. Vorige week publiceerde advocaat-generaal Maciej Szpunar zijn advies. Daarin stelt hij dat Uber  in de eerste plaats een transportbedrijf is. “De dienst van het connecteren van passagiers en chauffeurs via een smartphone applicatie is een ondergeschikte component van de totale dienst”, oordeelde de rechter. Het hoofdbestanddeel vormt het vervoeren van de passagiers. Leveranciers van vervoersactiviteiten moeten voldoen aan de regelgeving die de lokale autoriteiten beslissen hen op te leggen. Voor digitale dienstverstrekker geldt dat niet.

Oneerlijke concurrentie

Dat is een stevige streep door de rekening van Uber. Als het Europees Hof van Justitie de opinie volgt – en meestal doet het dat – dan is het waarschijnlijk dat het platformbedrijf binnenkort in tal van steden aan de lokale taxiregels moet voldoen. Het moet dan taxilicenties aanvragen, het aantal chauffeurs mogelijk beperken en meer belastingen betalen. Het vrijgesteld zijn van die verplichtingen zorgt ervoor dat een Uber-rit in Brussel in 2016 – volgens het online-automagazine groenlicht.be – gemiddeld 20% goedkoper was dan een rit met een reguliere taxi. Een onderzoek van Uber zelf wees uit dat in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht UberX, zowat de basisdienst van Uber, gemiddeld 47% goedkoper is dan een gewone taxi.

Sabine Trier, vice secretaris-generaal van de Europese Transportfederatie, vindt de uitspraak goed nieuws voor zowel werknemers als overheden. “Uber legt prijzen vast en int een vergoeding voor het beheren van vraag en aanbod naar vervoer, maar het betaalt geen belastingen, ze betalen geen sociale zekerheid en ze betalen geen verzekering.” Trier heeft een punt. De taxisector en Uber vechten met verschillende wapens. Het werken met zelfstandigen in plaats van werknemers zorgt er ook voor dat mensen die werken voor het platformbedrijf geen recht hebben op een minimumloon, betaald verlof of een hospitalisatieverzekering. Dat stelt Uber in staat om de taxiprijs te drukken. Een explosie van gelijkaardige bedrijven riskeert tevens ons sociaal zekerheidstelsel uit te hollen.

Doodsteek

Een beslissing door het Europese Hof van Justitie om Uber volledig te onderwerpen aan de landspecifieke regels en vereisten, zou echter desastreuze gevolgen hebben. Tal van andere bedrijven in de deeleconomie zouden hetzelfde lot ondergaan. Moeten privé-eigenaars die hun woning te huur aanbieden op Airbnb plots eveneens voldoen aan de strikte veiligheidsverplichtingen van de Europese hotelsector, dan droogt het aanbod op het platform snel op. Het zou de doodsteek zijn voor de Europese deeleconomie.

De oplossing ligt niet in het volledig onderwerpen of verbieden van Uber aan de Europese regelgeving. De komst van dit en heel wat andere platformbedrijven heeft een verstarde, overgereguleerde en overdreven beschermde sector wakker geschud. De consument heeft daar voordeel bij. En het biedt kansen aan jongeren die in de officiële arbeidsmarkt niet aan de bak komen. Een kwart van de Franse Uber-chauffeurs was werkloos alvorens ze voor Uber gingen werken.

Wel moet ervoor worden gezorgd dat de taxisector en Uber met gelijke wapens kunnen strijden. De regelgever moet een kader schappen dat de voordelen van de digitale platformen in de verf zet maar de geassocieerde kosten en risico’s minimaliseert. Concurrentie in combinatie met aangepaste maatregelen leidt tot een betere dienstverlening, meer efficiëntie en meer groei. Het in de kiem smoren van Uber en andere platformbedrijven zorgt er daarentegen voor dat ons oude continent, dat op technologisch vlak nu al gigantisch achterop hinkt tegenover de VS en China, nog meer een woestijn wordt in het globale digitale landschap.

Andere artikels op de blog van Koen De Leus

Nieuws

03.07.2020

De bank investeert in een Europees universiteitsfonds

BNP Paribas Fortis Private Equity investeert in het ‘VIVES Inter-University Fund’, een Europees universiteitsfonds dat door de UCLouvain werd opgericht via haar technologieoverdrachtbedrijf Sopartec. Dit fonds zal kunnen investeren in spin-offs van vijf universiteiten van wereldklasse. Het doel van dit fonds is om onderzoek in het belang van iedereen te versnellen, wat wil zeggen dat de resultaten van geavanceerd Europees wetenschappelijk onderzoek omgezet zullen worden naar veelbelovende ondernemingsprojecten met een sterke maatschappelijke impact.

Samen met andere investeerders investeert BNP Paribas Fortis Private Equity dus in dit fonds van 32 miljoen euro, met als doel om 50 miljoen euro te bereiken.

De investering in het VIVES Inter-University Fund past volledig bij de actieve betrokkenheid die BNP Paribas Fortis wenst te tonen in universiteitsgelinkte initiatieven. Niet alleen om cross-sell opportuniteiten te genereren, maar ook om ons imago als belangrijke motor van innovatie en ondernemerschap in het Belgische economische landschap kracht bij te zetten”, besluit Mireille Kielemoes, Managing Director Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Lees meer over VIVES Inter-University Fund in het persbericht EN / FR 

Nieuws

01.07.2020

De arbeidsmarkt staat op zijn kop door de pandemie

Het coronavirus heeft niet alleen ons leven, maar ook de manier waarop we werken veranderd. Arne Maes, Economic Advisor, zoomt in op de arbeidsmarkt op de blog van Koen De Leus. 

Telewerken, tijdelijke werkloosheid, videoconferenties ... de gezondheidscrisis heeft onze manier van werken snel en radicaal veranderd. Op korte of lange termijn? Dat analyseert Arne Maes, Economic Advisor, op de blog van Koen De Leus door de telewerkcijfers van voor, tijdens en na de crisis te vergelijken en door de daling van de tijdelijke werkloosheid te meten en te schatten.

Ontdek ‘Op de arbeidsmarkt, in dit tranendal’ op de blog van Koen De Leus

.
Nieuws

25.06.2020

Onze economie herstart. Wat als het virus heropflakkert?

België zakte een plaats in de FutureProof-rangschikking en ons economische herstel hangt ook af van het risico op een tweede golf. Koen De Leus, Chief Economist van BNP Paribas Fortis, analyseert deze elementen in zijn laatste twee blogberichten.

Door de huidige economische, financiële en gezondheidscrisis deelt België in de klappen, net als vele andere economieën die afhankelijk zijn van de globalisering. Ons land verloor ook een plaats in de FutureProof-rangschikking, die prestaties meet op vier domeinen: productiviteit, arbeidsmarkt, overheid en omgevingsfactoren. België zakte van de 15de naar de 16de plaats, op 27 Europese landen. Op zijn blog analyseert Koen De Leus, Chief Economist van BNP Paribas Fortis, de redenen voor deze wijziging en moedigt hij het aan om te ‘profiteren’ van de crisis om de index op lange termijn te verbeteren.

Het coronavirus speelt hier uiteraard zelf een rol in, en het economische herstel van het land zal daarom ook afhangen van het risico op een tweede besmettingsgolf. Nieuwe quarantainemaatregelen zouden de Belgische economie opnieuw schaden. Groepsimmuniteit, de reproductiegraad, social distancing ... Al deze elementen spelen een rol, zoals Koen De Leus bespreekt in een andere blogpost.

Ontdek de blog van Koen De Leus

Nieuws

23.06.2020

Wat zijn de economische vooruitzichten voor de tweede helft van 2020?

Koen De Leus, Chief Economist, en Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer van BNP Paribas Fortis, geven hun macro-economische vooruitzichten voor de komende zes maanden. 

Hoewel de epidemie nog niet helemaal achter de rug is, wordt de omvang van de crisis stilaan zichtbaar nu we in België, Europa en wereldwijd langzaam uit de lockdown komen. België is, samen met Frankrijk, Spanje en Italië, één van de meest getroffen landen.

Benieuwd naar het beursverloop, de evolutie van grondstoffen en valuta’s? Wil je weten hoe het economisch herstel op kort en lange termijn eruit kan zien of meer weten over de wereldwijde en de Belgische beleidsreactie op COVID-19?

Koen De Leus, Chief Economist, en Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer, delen graag hun macro-economische vooruitzichten voor de tweede helft van 2020 in onderstaand persbericht en leggen ook uit hoe die worden vertaald in de beleggingsstrategie van BNP Paribas Fortis.

Ontdek het volledig persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top