Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

22.05.2017

Dood aan Uber!

De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie oordeelde vorige week dat Uber een transportbedrijf is en geen digitale tussenpersoon. Bevestigt het Hof deze opinie, dan moet Uber in de toekomst voldoen aan alle lokale regels en vereisten. Niet alleen riskeert daardoor de overgereguleerde taxisector intact te blijven. Dit kan volgens Koen De Leus ook het einde van de deeleconomie in Europa aan te kondigen.

Is Uber een digitale tussenpersoon dan wel een transportbedrijf? Die vraag houdt het hoogste Europese gerechtsorgaan reeds enige tijd bezig. Vorige week publiceerde advocaat-generaal Maciej Szpunar zijn advies. Daarin stelt hij dat Uber  in de eerste plaats een transportbedrijf is. “De dienst van het connecteren van passagiers en chauffeurs via een smartphone applicatie is een ondergeschikte component van de totale dienst”, oordeelde de rechter. Het hoofdbestanddeel vormt het vervoeren van de passagiers. Leveranciers van vervoersactiviteiten moeten voldoen aan de regelgeving die de lokale autoriteiten beslissen hen op te leggen. Voor digitale dienstverstrekker geldt dat niet.

Oneerlijke concurrentie

Dat is een stevige streep door de rekening van Uber. Als het Europees Hof van Justitie de opinie volgt – en meestal doet het dat – dan is het waarschijnlijk dat het platformbedrijf binnenkort in tal van steden aan de lokale taxiregels moet voldoen. Het moet dan taxilicenties aanvragen, het aantal chauffeurs mogelijk beperken en meer belastingen betalen. Het vrijgesteld zijn van die verplichtingen zorgt ervoor dat een Uber-rit in Brussel in 2016 – volgens het online-automagazine groenlicht.be – gemiddeld 20% goedkoper was dan een rit met een reguliere taxi. Een onderzoek van Uber zelf wees uit dat in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht UberX, zowat de basisdienst van Uber, gemiddeld 47% goedkoper is dan een gewone taxi.

Sabine Trier, vice secretaris-generaal van de Europese Transportfederatie, vindt de uitspraak goed nieuws voor zowel werknemers als overheden. “Uber legt prijzen vast en int een vergoeding voor het beheren van vraag en aanbod naar vervoer, maar het betaalt geen belastingen, ze betalen geen sociale zekerheid en ze betalen geen verzekering.” Trier heeft een punt. De taxisector en Uber vechten met verschillende wapens. Het werken met zelfstandigen in plaats van werknemers zorgt er ook voor dat mensen die werken voor het platformbedrijf geen recht hebben op een minimumloon, betaald verlof of een hospitalisatieverzekering. Dat stelt Uber in staat om de taxiprijs te drukken. Een explosie van gelijkaardige bedrijven riskeert tevens ons sociaal zekerheidstelsel uit te hollen.

Doodsteek

Een beslissing door het Europese Hof van Justitie om Uber volledig te onderwerpen aan de landspecifieke regels en vereisten, zou echter desastreuze gevolgen hebben. Tal van andere bedrijven in de deeleconomie zouden hetzelfde lot ondergaan. Moeten privé-eigenaars die hun woning te huur aanbieden op Airbnb plots eveneens voldoen aan de strikte veiligheidsverplichtingen van de Europese hotelsector, dan droogt het aanbod op het platform snel op. Het zou de doodsteek zijn voor de Europese deeleconomie.

De oplossing ligt niet in het volledig onderwerpen of verbieden van Uber aan de Europese regelgeving. De komst van dit en heel wat andere platformbedrijven heeft een verstarde, overgereguleerde en overdreven beschermde sector wakker geschud. De consument heeft daar voordeel bij. En het biedt kansen aan jongeren die in de officiële arbeidsmarkt niet aan de bak komen. Een kwart van de Franse Uber-chauffeurs was werkloos alvorens ze voor Uber gingen werken.

Wel moet ervoor worden gezorgd dat de taxisector en Uber met gelijke wapens kunnen strijden. De regelgever moet een kader schappen dat de voordelen van de digitale platformen in de verf zet maar de geassocieerde kosten en risico’s minimaliseert. Concurrentie in combinatie met aangepaste maatregelen leidt tot een betere dienstverlening, meer efficiëntie en meer groei. Het in de kiem smoren van Uber en andere platformbedrijven zorgt er daarentegen voor dat ons oude continent, dat op technologisch vlak nu al gigantisch achterop hinkt tegenover de VS en China, nog meer een woestijn wordt in het globale digitale landschap.

Andere artikels op de blog van Koen De Leus

Nieuws

18.04.2019

Een parking waar het goed ademen is

Door in 2018 een groene kredietfaciliteit met onze bank af te sluiten, heeft Interparking zich geëngageerd om zijn prestaties omtrent duurzaamheid tegen 2020 te optimaliseren. Het bedrijf is alvast op goede weg nadat het net een nieuwe generatie parkeergarages in Namen heeft geopend waar de lucht minder vervuild is dan aan de oppervlakte.

Een innovatief systeem voor het verminderen van (ultra)fijne deeltjes

Vier turbines, die zich onder de ‘place d’Armes’ in Namen bevinden, filteren de lucht door ionisatie. Eén turbine is goed voor gemiddeld 100 parkeerplaatsen. Ze neutraliseren tot wel 70% van de stofdeeltjes, in functie van verschillende interne (verkeer en vochtigheid)  en externe (weer, concentratie van fijne stofdeeltjes in de lucht) factoren.

Het proces is ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Delft in samenwerking met een Nederlandse dierenarts, die geconfronteerd werd met bacteriële infectieproblemen op boerderijen. Interparking heeft het model aangepast aan zijn behoeften en zal de technologie uitbreiden naar andere parkeergarages in België en Europa, maar ook naar toepassingen in andere domeinen waar sanering nodig is. Hét bewijs dat het milieu nu een van de prioriteiten van het bedrijf is.

Bron: l’Echo

Wenst uw bedrijf zich ook te engageren op het vlak van duurzaamheid ? Ontdek nu alle voordelen van ons Sustainable Business Competence Centre.
Nieuws

16.04.2019

Willen bedrijven echt een duurzamere wereld?

Ja, het succes van onze Sustainable Business Ateliers is daar een mooi bewijs van. De meeste bedrijven zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar sommigen hebben nood aan meer informatie. Om hen op weg te helpen, organiseert BNP Paribas Fortis regelmatig regionale Sustainable Business Ateliers. Vorig jaar vonden er twee Ateliers plaats in Luik en Limburg, dit jaar waren Namen, Gits (in West-Vlaanderen) en Gent aan de beurt. Andere Belgische steden volgen binnenkort.

Op het programma

Tijdens de Ateliers laten de uitgenodigde klanten zich inspireren door de experts van ons Sustainable Business Competence Centre, maar ook door getuigenissen van andere klanten over de acties die zij al ondernomen hebben met hun bedrijf.

Na de presentaties worden de deelnemers telkens in groepen verdeeld en wisselen ze ervaringen uit onder leiding van een moderator.

Wat vinden klanten ervan?

Vooral de focus op samenwerking en de kans om een netwerk uit te bouwen worden op prijs gesteld. Onder de aanwezigen zijn telkens afgevaardigden van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren, en net die diversiteit vinden de deelnemers zo verrijkend. Geen enkele onderneming kan de huidige uitdagingen immers alleen de baas. Door samen te werken met o.a. overheden, universiteiten en start-ups kan er vooruitgang geboekt worden.

Volgens de deelnemers is BNP Paribas Fortis ook de enige financiële dienstverlener die echt ver gaat in het begeleiden van bedrijven op het vlak van duurzaam ondernemen, door te analyseren in welk stadium van hun transitie de bedrijven zich bevinden en door hen te helpen om duurzaamheid in te zetten als een hefboom voor hun activiteiten.

Wilt u deelnemen aan een van onze Sustainable Business Ateliers? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder voor de praktische details.

Nog geen klant? En wilt u meer weten over de begeleiding die we bieden en de voordelen van duurzaamheid voor uw bedrijf? Ontdek wat ons Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen.

Nieuws

11.04.2019

Zet op 6 oktober uw deuren open voor het grote publiek!

Dat is het principe van de 'Open Bedrijvendag' die al voor de 29ste keer in Vlaanderen georganiseerd wordt. Op zondag 6 oktober 2019 kunnen Vlaamse bedrijven immers een hele dag lang hun deuren openen voor bezoekers uit alle hoeken van het land.

Een uitzonderlijk visitekaartje

Open Bedrijvendag geeft bedrijven de kans om hun vakmanschap te tonen aan het grote publiek. Het evenement biedt dan ook tal van voordelen, zowel op het vlak van naamsbekendheid en verkoop als voor de aanwerving van nieuwe medewerkers. Deze dag is voor bedrijven een uitgelezen kans om meer bekendheid te verwerven in het Vlaamse bedrijvenlandschap, hun netwerk uit te bouwen, hun imago een boost te geven, hun innovatiecapaciteit te tonen, een product in de kijker te zetten, belangstelling te wekken of het werk van hun medewerkers in de spotlights te zetten.

Achter de schermen

Open Bedrijvendag is een erg geliefd evenement bij het grote publiek. De bezoekers krijgen tijdens die dag immers de kans om een kijkje te nemen in het hart van Vlaamse bedrijven. Ze leren iets bij, ze ontdekken hoe een bedrijf werkt of welke technologieën het gebruikt of krijgen een exclusieve blik achter de schermen van de Vlaamse economie. Het is dan ook geen toeval dat de editie van 2018 meer dan 550.000 bezoekers wist te lokken!

Deelnemen is winnen!

Wilt u ook graag uw deuren openen voor het grote publiek, net als meer dan 200 bedrijven vorig jaar? Schrijf u dan in via www.openbedrijvendag.be/bedrijven. Voor een schappelijk inschrijvingsbedrag krijgen de deelnemers advies en begeleiding op maat, en ook promomateriaal. Daarnaast wordt ook een specifiek magazine gepubliceerd en breed verspreid.

Nieuws

08.04.2019

BNP Paribas behoudt leidende positie onder Europese banken

Greenwich Associates heeft 2.345 gesprekken gevoerd met financiële directeurs (CFO's, treasurers, etc.) van bedrijven en financiële instellingen met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

BNP Paribas neemt de eerste plaats in voor de volgende categorieën:

  • European Top-Tier Large Corporate Banking Market Penetration (2019)
  • European Top-Tier Large Corporate Cash Management Market Penetration (2019)

Ontdek hier de rankschikking van BNP Paribas in de andere categorieën

Nieuws

See all news

Discover More

Top