Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

22.05.2017

Dood aan Uber!

De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie oordeelde vorige week dat Uber een transportbedrijf is en geen digitale tussenpersoon. Bevestigt het Hof deze opinie, dan moet Uber in de toekomst voldoen aan alle lokale regels en vereisten. Niet alleen riskeert daardoor de overgereguleerde taxisector intact te blijven. Dit kan volgens Koen De Leus ook het einde van de deeleconomie in Europa aan te kondigen.

Is Uber een digitale tussenpersoon dan wel een transportbedrijf? Die vraag houdt het hoogste Europese gerechtsorgaan reeds enige tijd bezig. Vorige week publiceerde advocaat-generaal Maciej Szpunar zijn advies. Daarin stelt hij dat Uber  in de eerste plaats een transportbedrijf is. “De dienst van het connecteren van passagiers en chauffeurs via een smartphone applicatie is een ondergeschikte component van de totale dienst”, oordeelde de rechter. Het hoofdbestanddeel vormt het vervoeren van de passagiers. Leveranciers van vervoersactiviteiten moeten voldoen aan de regelgeving die de lokale autoriteiten beslissen hen op te leggen. Voor digitale dienstverstrekker geldt dat niet.

Oneerlijke concurrentie

Dat is een stevige streep door de rekening van Uber. Als het Europees Hof van Justitie de opinie volgt – en meestal doet het dat – dan is het waarschijnlijk dat het platformbedrijf binnenkort in tal van steden aan de lokale taxiregels moet voldoen. Het moet dan taxilicenties aanvragen, het aantal chauffeurs mogelijk beperken en meer belastingen betalen. Het vrijgesteld zijn van die verplichtingen zorgt ervoor dat een Uber-rit in Brussel in 2016 – volgens het online-automagazine groenlicht.be – gemiddeld 20% goedkoper was dan een rit met een reguliere taxi. Een onderzoek van Uber zelf wees uit dat in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht UberX, zowat de basisdienst van Uber, gemiddeld 47% goedkoper is dan een gewone taxi.

Sabine Trier, vice secretaris-generaal van de Europese Transportfederatie, vindt de uitspraak goed nieuws voor zowel werknemers als overheden. “Uber legt prijzen vast en int een vergoeding voor het beheren van vraag en aanbod naar vervoer, maar het betaalt geen belastingen, ze betalen geen sociale zekerheid en ze betalen geen verzekering.” Trier heeft een punt. De taxisector en Uber vechten met verschillende wapens. Het werken met zelfstandigen in plaats van werknemers zorgt er ook voor dat mensen die werken voor het platformbedrijf geen recht hebben op een minimumloon, betaald verlof of een hospitalisatieverzekering. Dat stelt Uber in staat om de taxiprijs te drukken. Een explosie van gelijkaardige bedrijven riskeert tevens ons sociaal zekerheidstelsel uit te hollen.

Doodsteek

Een beslissing door het Europese Hof van Justitie om Uber volledig te onderwerpen aan de landspecifieke regels en vereisten, zou echter desastreuze gevolgen hebben. Tal van andere bedrijven in de deeleconomie zouden hetzelfde lot ondergaan. Moeten privé-eigenaars die hun woning te huur aanbieden op Airbnb plots eveneens voldoen aan de strikte veiligheidsverplichtingen van de Europese hotelsector, dan droogt het aanbod op het platform snel op. Het zou de doodsteek zijn voor de Europese deeleconomie.

De oplossing ligt niet in het volledig onderwerpen of verbieden van Uber aan de Europese regelgeving. De komst van dit en heel wat andere platformbedrijven heeft een verstarde, overgereguleerde en overdreven beschermde sector wakker geschud. De consument heeft daar voordeel bij. En het biedt kansen aan jongeren die in de officiële arbeidsmarkt niet aan de bak komen. Een kwart van de Franse Uber-chauffeurs was werkloos alvorens ze voor Uber gingen werken.

Wel moet ervoor worden gezorgd dat de taxisector en Uber met gelijke wapens kunnen strijden. De regelgever moet een kader schappen dat de voordelen van de digitale platformen in de verf zet maar de geassocieerde kosten en risico’s minimaliseert. Concurrentie in combinatie met aangepaste maatregelen leidt tot een betere dienstverlening, meer efficiëntie en meer groei. Het in de kiem smoren van Uber en andere platformbedrijven zorgt er daarentegen voor dat ons oude continent, dat op technologisch vlak nu al gigantisch achterop hinkt tegenover de VS en China, nog meer een woestijn wordt in het globale digitale landschap.

Andere artikels op de blog van Koen De Leus

Nieuws

16.09.2019

Arval en Defensie ondertekenen samenwerkingsakkoord

Arval België, de marktleidende leasemaatschappij van BNP Paribas Group, heeft een operationele leaseovereenkomst afgesloten met Defensie. Omdat Defensie haar bedrijfsvoertuigenpark voor professioneel gebruik wil vernieuwen, zal Arval 1.000 dienstvoertuigen leveren in een recordtijd van 6 maanden.

Zowel Arval als Defensie besteden bijzondere aandacht aan verkeersveiligheid en milieu. Het aantal voertuigen wordt verminderd en alle dienstvoertuigen worden gedeeld. Bovendien krijgt Defensie met de telematica-oplossing ‘Arval Active Link’ een middel om het rijgedrag van de gebruikers positief te beïnvloeden en het brandstofverbruik te optimaliseren.

Dankzij de mobiliteitsoplossing ‘Arval Car Sharing’ reserveren medewerkers van Defensie binnenkort voertuigen via een intuïtief online systeem, zonder sleuteloverdracht. De voertuigen kunnen gebruikt worden aan de hand van de vernieuwde militaire identiteitskaart. Een oplossing op maat! Arval Car Sharing is een mooi voorbeeld van flexibele, innovatieve en duurzame mobiliteit.

Lees hier het volledige persbericht.

Nieuws

11.09.2019

Test het hier: hoe duurzaam is uw organisatie?

Het Sustainable Business Competence Centre (SBCC) van BNP Paribas Fortis, dat organisaties helpt om over te schakelen naar een duurzaam businessmodel, ontwikkelde een test waarmee u kan nagaan in welke fase van de duurzame transitie uw bedrijf zich bevindt. Met het resultaat kunt u meteen aan de slag.

Als grootste bank in België wil BNP Paribas Fortis een motor zijn van de sociaal-economische ontwikkeling in ons land. En voor die ontwikkeling moeten bedrijven tegenwoordig overschakelen op een duurzaam bedrijfsmodel. Dat is niet zo eenvoudig, en daarom wil BNP Paribas Fortis haar expertise ter beschikking stellen van haar klanten.

Eén van de initiatieven van het SBCC is een gloednieuwe test, gericht op corporates, kmo’s en institutionele klanten. De test bestaat uit 15 vragen over de stappen richting duurzaamheid: de bewustwording, de diagnose, quick wins, het businessmodel en samenwerking en innovatie. Na de test ontvangt u onmiddellijk het resultaat in uw mailbox!

Op basis van uw antwoorden kan het SBCC u concreet informeren over de weg die u nog moet afleggen om duurzamer te ondernemen. Bovendien hebben we alles in huis om u gedurende de hele transitie te begeleiden:

  • technologische deskundigheid op het vlak van hightech, ICT, biotech, medtech, clean- & greentech …
  • een netwerk van bedrijven en relaties
  • financiële producten en diensten die de omschakeling naar een duurzaam model vergemakkelijken

Kiest uw organisatie ook voor een duurzame toekomst?

DOE DE TEST

Nieuws

05.09.2019

BNP Paribas Fortis investeert in Wavers biotechbedrijf

iSTAR Medical, dat een implantaat ontwikkelde voor de behandeling van glaucoom (gezichtsverlies bij het ouder worden), trekt een handvol nieuwe aandeelhouders aan om zijn succesvolle groei verder te zetten. Het verhoogt zijn kapitaal in eerste instantie met 17,5 miljoen euro, in een tweede ronde wil het nog 15 miljoen euro ophalen. Tijdens deze eerste ronde kwamen recent 5 nieuwe aandeelhouders aan boord waaronder BNP Paribas Fortis Private Equity, Gimv en Gimv Health & Care Co-Invest, het Nederlandse fonds LSP HEF 2 Holding en het Duitse fonds Earlybird. De bestaande aandeelhouders, waaronder Capricorn Venture Partners, stoppen 2,6 miljoen toe.

Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity: “Het is de ambitie van BNP Paribas Fortis Private Equity om ondernemingen te financieren en hun groei te ondersteunen. Zeker in de biotechwereld kan dergelijke langetermijnfinanciering het verschil uitmaken. Wereldwijd lijden meer dan 60 miljoen mensen aan glaucoom, een van de belangrijkste oorzaken van blindheid in de ontwikkelde wereld. We zijn verheugd dat we iSTAR Medical kunnen ruggensteunen bij de verdere ontwikkeling en commercialisering van hun implantaat.”

Meer weten? Lees het persbericht - volledige versie (enkel in het Engels)

Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

See all news

Discover More

Top