Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

15.10.2018

Ardo en Ontoforce kapen overwinning weg op ‘Onderneming van het Jaar 2018’

Ardo werd op 16 oktober uitgeroepen tot 'Onderneming van het Jaar 2018', Ontoforce ontving de prijs ‘Scale-up van het Jaar 2018'. 2 winnaars met een ijzersterk verhaal. Een portret.

Ardo, rendabele groei en innovatie gaan hand in hand

Wie had in 1977 kunnen bedenken dat diepvriesgroentenbedrijf Ardo anno 2018 zou uitgroeien tot grootste producent in Europa? Dat marktleiderschap heeft het in de eerste plaats te danken aan één van de opmerkelijkste fusies van twee familiebedrijven in de Vlaamse economische geschiedenis. Zo ontstond in 2015 door de fusie van Dujardin Foods en Ardo een mastodont met 868 miljoen euro omzet. Waar in september vorig jaar nog 130 miljoen euro bijkwam door de overname van het Canadese VLM Foods. Ondertussen spreken we van een miljardenbedrijf dat lonkt naar de VS, een markt zo groot als de Europese.

Het West-Vlaamse familiebedrijf ondersteunt lokale landbouwers en heeft 50 agronomen in dienst die advies geven over teelt-en oogstwijzen en nieuwe machines ontwikkelen. Zo worden hun zaaimachines gestuurd door gps-ondersteuning, zodat onkruid mechanisch gewied kan worden en er minder herbiciden nodig zijn. Maar ook drones worden ingezet om kevers op te sporen en sensoren meten waar de grond te droog is. In Koolskamp, de grootste fabriek van diepvriesgroenten ter wereld, worden de groenten vervolgens volautomatisch verwerkt. Maar ook in de andere 21 productiesites in negen landen waaronder in Costa Rica en sinds 2017 ook in Canada regeert innovatie en gezond verstand. Canada wordt trouwens de lokale toegangspoort tot Noord-Amerika wat een kwantumsprong voor de groep kan betekenen.

Of zoals Michèle Sioen, voorzitster van de jury de keuze toelicht: “Ardo is een sterke Belgische familieonderneming die met durf en talent heel mooie resultaten weet neer te zetten. Bovendien zet het bedrijf ook sterk in op duurzaamheid. Ardo heeft met een indrukwekkende fusie van verschillende takken van de familie Haspeslagh belangrijke synergieën en resultaatsverbeteringen geboekt. Het familiebedrijf is zo uitgegroeid tot een onbetwiste Europese leider en staat klaar om wereldwijd een belangrijke rol te spelen!

Ontoforce, het Google van de farma-industrie

Ontoforce werd in 2011 opgericht door Hans Constandt. Met zijn zoekmachine Disqover verovert het in sneltempo de wereld van farma en biotech. 13 van de 25 grootste farmabedrijven ter wereld gebruiken de Gentse software die hun interne informatie linkt met publieke databanken, klinische studies en wetenschappelijke publicaties. De vernieuwende technologie maakt complexe data ultrasnel en heel eenvoudig bevraagbaar voor iedereen. Ontoforce realiseerde in 2017 een omzet van 1,2 miljoen euro met 27 medewerkers. De ambitie is om in 2018 deze omzet te verdubbelen.

Hoe dan wel? Een mijlpaalcontract met een top 20-farmabedrijf zal in één klap de helft van de omzet van 2017 opbrengen en leidt tot een vijftal nieuwe contracten met andere grote farmabedrijven. Daarnaast wil Ontoforce via fusies en overnames de nodige kennis binnenhalen om ook een mobiele versie van zijn software te ontwikkelen voor smartphones en artificiële intelligentie beter te benutten.

Jurgen Ingels, de voorzitter van de jury is erg overtuigd van de relevantie van de technologie van Ontoforce en besluit: “Deze verdiende winnaar van de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ heeft eerst de conservatieve famasector wakker geschud. En na zeer mooie referenties te hebben opgebouwd (meer dan de helft van de topbedrijven in de farma-industrie is klant van Ontoforce), staan ze nu klaar om uit te breiden naar andere sectoren en andere continenten. De jury meent dat Ontoforce een sterk team heeft met een gezonde dosis ambitie en dus een grote kans heeft om zijn strategische groeidoelstellingen te realiseren.”

Belgische bedrijven in de kijker sinds 1995

Al voor de 24ste keer op rij organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis de uitreiking van ‘Onderneming van het Jaar’. Dit jaar haalde Ardo het van Decospan en Reynaers Group. CEO Rik Jacob ontving zijn prijs uit handen van vice-eerste ministers Jan Jambon en Alexander De Croo. Bij de scale-ups haalde Ontofoce het van Lemon Companies, Rombit en UgenTec. CEO Hans Constandt mocht de prijs in ontvangst nemen van Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport. 2 nieuwe, verdiende winnaars op het indrukwekkende lijstje van Belgische ondernemingen die de afgelopen jaren in de prijzen vielen!

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking BNP Paribas Fortis: “De kandidaten van ‘Onderneming van het Jaar’ en  ‘Scale-up van het Jaar’ verbazen elk jaar meer en meer. Deze bedrijven, of het nu om jonge start-ups of gevestigde waarden gaat, vormen de basis van onze economie. Het zijn bronnen van welvaart en sociaal welzijn die met hun ontwikkeling, ideeën en investeringen de gezondheid van ons economisch weefsel bepalen. Ze zijn een ware bron van inspiratie voor jonge ondernemers. We zijn dan ook fier dat we al meer dan 20 jaar partner zijn van het evenement dat Belgische bedrijven in een positief daglicht stelt.”

Fotogalerij

Video winnaar

Perspebericht EY 

Nieuws

18.04.2019

Een parking waar het goed ademen is

Door in 2018 een groene kredietfaciliteit met onze bank af te sluiten, heeft Interparking zich geëngageerd om zijn prestaties omtrent duurzaamheid tegen 2020 te optimaliseren. Het bedrijf is alvast op goede weg nadat het net een nieuwe generatie parkeergarages in Namen heeft geopend waar de lucht minder vervuild is dan aan de oppervlakte.

Een innovatief systeem voor het verminderen van (ultra)fijne deeltjes

Vier turbines, die zich onder de ‘place d’Armes’ in Namen bevinden, filteren de lucht door ionisatie. Eén turbine is goed voor gemiddeld 100 parkeerplaatsen. Ze neutraliseren tot wel 70% van de stofdeeltjes, in functie van verschillende interne (verkeer en vochtigheid)  en externe (weer, concentratie van fijne stofdeeltjes in de lucht) factoren.

Het proces is ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Delft in samenwerking met een Nederlandse dierenarts, die geconfronteerd werd met bacteriële infectieproblemen op boerderijen. Interparking heeft het model aangepast aan zijn behoeften en zal de technologie uitbreiden naar andere parkeergarages in België en Europa, maar ook naar toepassingen in andere domeinen waar sanering nodig is. Hét bewijs dat het milieu nu een van de prioriteiten van het bedrijf is.

Bron: l’Echo

Wenst uw bedrijf zich ook te engageren op het vlak van duurzaamheid ? Ontdek nu alle voordelen van ons Sustainable Business Competence Centre.
Nieuws

16.04.2019

Willen bedrijven echt een duurzamere wereld?

Ja, het succes van onze Sustainable Business Ateliers is daar een mooi bewijs van. De meeste bedrijven zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar sommigen hebben nood aan meer informatie. Om hen op weg te helpen, organiseert BNP Paribas Fortis regelmatig regionale Sustainable Business Ateliers. Vorig jaar vonden er twee Ateliers plaats in Luik en Limburg, dit jaar waren Namen, Gits (in West-Vlaanderen) en Gent aan de beurt. Andere Belgische steden volgen binnenkort.

Op het programma

Tijdens de Ateliers laten de uitgenodigde klanten zich inspireren door de experts van ons Sustainable Business Competence Centre, maar ook door getuigenissen van andere klanten over de acties die zij al ondernomen hebben met hun bedrijf.

Na de presentaties worden de deelnemers telkens in groepen verdeeld en wisselen ze ervaringen uit onder leiding van een moderator.

Wat vinden klanten ervan?

Vooral de focus op samenwerking en de kans om een netwerk uit te bouwen worden op prijs gesteld. Onder de aanwezigen zijn telkens afgevaardigden van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren, en net die diversiteit vinden de deelnemers zo verrijkend. Geen enkele onderneming kan de huidige uitdagingen immers alleen de baas. Door samen te werken met o.a. overheden, universiteiten en start-ups kan er vooruitgang geboekt worden.

Volgens de deelnemers is BNP Paribas Fortis ook de enige financiële dienstverlener die echt ver gaat in het begeleiden van bedrijven op het vlak van duurzaam ondernemen, door te analyseren in welk stadium van hun transitie de bedrijven zich bevinden en door hen te helpen om duurzaamheid in te zetten als een hefboom voor hun activiteiten.

Wilt u deelnemen aan een van onze Sustainable Business Ateliers? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder voor de praktische details.

Nog geen klant? En wilt u meer weten over de begeleiding die we bieden en de voordelen van duurzaamheid voor uw bedrijf? Ontdek wat ons Sustainable Business Competence Centre voor u kan doen.

Nieuws

11.04.2019

Zet op 6 oktober uw deuren open voor het grote publiek!

Dat is het principe van de 'Open Bedrijvendag' die al voor de 29ste keer in Vlaanderen georganiseerd wordt. Op zondag 6 oktober 2019 kunnen Vlaamse bedrijven immers een hele dag lang hun deuren openen voor bezoekers uit alle hoeken van het land.

Een uitzonderlijk visitekaartje

Open Bedrijvendag geeft bedrijven de kans om hun vakmanschap te tonen aan het grote publiek. Het evenement biedt dan ook tal van voordelen, zowel op het vlak van naamsbekendheid en verkoop als voor de aanwerving van nieuwe medewerkers. Deze dag is voor bedrijven een uitgelezen kans om meer bekendheid te verwerven in het Vlaamse bedrijvenlandschap, hun netwerk uit te bouwen, hun imago een boost te geven, hun innovatiecapaciteit te tonen, een product in de kijker te zetten, belangstelling te wekken of het werk van hun medewerkers in de spotlights te zetten.

Achter de schermen

Open Bedrijvendag is een erg geliefd evenement bij het grote publiek. De bezoekers krijgen tijdens die dag immers de kans om een kijkje te nemen in het hart van Vlaamse bedrijven. Ze leren iets bij, ze ontdekken hoe een bedrijf werkt of welke technologieën het gebruikt of krijgen een exclusieve blik achter de schermen van de Vlaamse economie. Het is dan ook geen toeval dat de editie van 2018 meer dan 550.000 bezoekers wist te lokken!

Deelnemen is winnen!

Wilt u ook graag uw deuren openen voor het grote publiek, net als meer dan 200 bedrijven vorig jaar? Schrijf u dan in via www.openbedrijvendag.be/bedrijven. Voor een schappelijk inschrijvingsbedrag krijgen de deelnemers advies en begeleiding op maat, en ook promomateriaal. Daarnaast wordt ook een specifiek magazine gepubliceerd en breed verspreid.

Nieuws

08.04.2019

BNP Paribas behoudt leidende positie onder Europese banken

Greenwich Associates heeft 2.345 gesprekken gevoerd met financiële directeurs (CFO's, treasurers, etc.) van bedrijven en financiële instellingen met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

BNP Paribas neemt de eerste plaats in voor de volgende categorieën:

  • European Top-Tier Large Corporate Banking Market Penetration (2019)
  • European Top-Tier Large Corporate Cash Management Market Penetration (2019)

Ontdek hier de rankschikking van BNP Paribas in de andere categorieën

Nieuws

See all news

Discover More

Top