Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Nieuws

15.10.2018

Ardo en Ontoforce kapen overwinning weg op ‘Onderneming van het Jaar 2018’

Ardo werd op 16 oktober uitgeroepen tot 'Onderneming van het Jaar 2018', Ontoforce ontving de prijs ‘Scale-up van het Jaar 2018'. 2 winnaars met een ijzersterk verhaal. Een portret.

Ardo, rendabele groei en innovatie gaan hand in hand

Wie had in 1977 kunnen bedenken dat diepvriesgroentenbedrijf Ardo anno 2018 zou uitgroeien tot grootste producent in Europa? Dat marktleiderschap heeft het in de eerste plaats te danken aan één van de opmerkelijkste fusies van twee familiebedrijven in de Vlaamse economische geschiedenis. Zo ontstond in 2015 door de fusie van Dujardin Foods en Ardo een mastodont met 868 miljoen euro omzet. Waar in september vorig jaar nog 130 miljoen euro bijkwam door de overname van het Canadese VLM Foods. Ondertussen spreken we van een miljardenbedrijf dat lonkt naar de VS, een markt zo groot als de Europese.

Het West-Vlaamse familiebedrijf ondersteunt lokale landbouwers en heeft 50 agronomen in dienst die advies geven over teelt-en oogstwijzen en nieuwe machines ontwikkelen. Zo worden hun zaaimachines gestuurd door gps-ondersteuning, zodat onkruid mechanisch gewied kan worden en er minder herbiciden nodig zijn. Maar ook drones worden ingezet om kevers op te sporen en sensoren meten waar de grond te droog is. In Koolskamp, de grootste fabriek van diepvriesgroenten ter wereld, worden de groenten vervolgens volautomatisch verwerkt. Maar ook in de andere 21 productiesites in negen landen waaronder in Costa Rica en sinds 2017 ook in Canada regeert innovatie en gezond verstand. Canada wordt trouwens de lokale toegangspoort tot Noord-Amerika wat een kwantumsprong voor de groep kan betekenen.

Of zoals Michèle Sioen, voorzitster van de jury de keuze toelicht: “Ardo is een sterke Belgische familieonderneming die met durf en talent heel mooie resultaten weet neer te zetten. Bovendien zet het bedrijf ook sterk in op duurzaamheid. Ardo heeft met een indrukwekkende fusie van verschillende takken van de familie Haspeslagh belangrijke synergieën en resultaatsverbeteringen geboekt. Het familiebedrijf is zo uitgegroeid tot een onbetwiste Europese leider en staat klaar om wereldwijd een belangrijke rol te spelen!

Ontoforce, het Google van de farma-industrie

Ontoforce werd in 2011 opgericht door Hans Constandt. Met zijn zoekmachine Disqover verovert het in sneltempo de wereld van farma en biotech. 13 van de 25 grootste farmabedrijven ter wereld gebruiken de Gentse software die hun interne informatie linkt met publieke databanken, klinische studies en wetenschappelijke publicaties. De vernieuwende technologie maakt complexe data ultrasnel en heel eenvoudig bevraagbaar voor iedereen. Ontoforce realiseerde in 2017 een omzet van 1,2 miljoen euro met 27 medewerkers. De ambitie is om in 2018 deze omzet te verdubbelen.

Hoe dan wel? Een mijlpaalcontract met een top 20-farmabedrijf zal in één klap de helft van de omzet van 2017 opbrengen en leidt tot een vijftal nieuwe contracten met andere grote farmabedrijven. Daarnaast wil Ontoforce via fusies en overnames de nodige kennis binnenhalen om ook een mobiele versie van zijn software te ontwikkelen voor smartphones en artificiële intelligentie beter te benutten.

Jurgen Ingels, de voorzitter van de jury is erg overtuigd van de relevantie van de technologie van Ontoforce en besluit: “Deze verdiende winnaar van de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ heeft eerst de conservatieve famasector wakker geschud. En na zeer mooie referenties te hebben opgebouwd (meer dan de helft van de topbedrijven in de farma-industrie is klant van Ontoforce), staan ze nu klaar om uit te breiden naar andere sectoren en andere continenten. De jury meent dat Ontoforce een sterk team heeft met een gezonde dosis ambitie en dus een grote kans heeft om zijn strategische groeidoelstellingen te realiseren.”

Belgische bedrijven in de kijker sinds 1995

Al voor de 24ste keer op rij organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis de uitreiking van ‘Onderneming van het Jaar’. Dit jaar haalde Ardo het van Decospan en Reynaers Group. CEO Rik Jacob ontving zijn prijs uit handen van vice-eerste ministers Jan Jambon en Alexander De Croo. Bij de scale-ups haalde Ontofoce het van Lemon Companies, Rombit en UgenTec. CEO Hans Constandt mocht de prijs in ontvangst nemen van Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport. 2 nieuwe, verdiende winnaars op het indrukwekkende lijstje van Belgische ondernemingen die de afgelopen jaren in de prijzen vielen!

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking BNP Paribas Fortis: “De kandidaten van ‘Onderneming van het Jaar’ en  ‘Scale-up van het Jaar’ verbazen elk jaar meer en meer. Deze bedrijven, of het nu om jonge start-ups of gevestigde waarden gaat, vormen de basis van onze economie. Het zijn bronnen van welvaart en sociaal welzijn die met hun ontwikkeling, ideeën en investeringen de gezondheid van ons economisch weefsel bepalen. Ze zijn een ware bron van inspiratie voor jonge ondernemers. We zijn dan ook fier dat we al meer dan 20 jaar partner zijn van het evenement dat Belgische bedrijven in een positief daglicht stelt.”

Fotogalerij

Video winnaar

Perspebericht EY 

Nieuws

01.08.2019

BNP Paribas Groep, resultaten voor het 2de kwartaal 2019

De activiteit van BNP Paribas stijgt dit kwartaal in een context waarin de economische groei in Europa positief blijft, maar wel is vertraagd, wat tot de verwachting leidt dat de lage rente zal aanhouden.

Administrateur-directeur-generaal, Jean-Laurent Bonnafé: "BNP Paribas ziet zijn resultaat in het eerste semester stijgen tot 4,4 miljard euro. De inkomsten stijgen dankzij de groei van de activiteit in de operationele pijlers. De beheerskosten zijn goed onder controle en profiteren van de kostenbesparingsmaatregelen, wat een positief schaareffect oplevert. De Common Equity Tier 1-ratio stijgt naar 11,9 %, wat de soliditeit van de balans aantoont. De nieuwe digitale klantenervaringen die zijn uitgerold, blijken een succes, en de Groep zet zijn ambitieuze beleid voor maatschappelijk engagement actief om in daden."



Bekijk de resultaten samengevat op één pagina
Het persbericht

Nieuws

24.07.2019

Landen de weg wijzen naar herbebossing

Wat als het opnieuw aanplanten van bomen een manier was om het klimaat te redden? Dat is de theorie van een groep onderzoekers waartoe de Belg Jean-François Bastin behoort. Zij publiceren een studie in het prestigieuze tijdschrift Science, net als een kaart aan de hand waarvan de verschillende landen realistische verbintenissen omtrent herbebossing kunnen aangaan.

BNP Paribas Fortis is zich bewust van de natuurlijke oplossingen voor regeneratie en afvang van koolstof en heeft in die context een partnership gesloten met WeForest. Concreet werden er sinds 2017 al 64.000 bomen in Zambia geplant via deze ngo. Een bescheiden bijdrage in de goede richting!

Lees het volledige artikel

Bronnen: RTBF.BE, GOODNEWSNETWORK, WORLD ECONOMIC FORUM
Nieuws

17.07.2019

The World’s Best Bank for Corporate Responsibility

Het internationale financiële vakblad Euromoney reikt al 25 jaar de ‘Euromoney Awards’ uit, waarmee het de beste banken in verschillende categorieën bekroont. Dit jaar werd BNP Paribas uitgeroepen tot ‘World’s Best Bank for Corporate Responsibility’.

Antoine Sire, verantwoordelijke Company Engagement: "Deze onderscheiding beloont het werk van alle medewerkers van de groep BNP Paribas die zich inzetten om een nieuw, innovatief en inclusief bankmodel uit te bouwen". 

In 2017 richtte BNP Paribas een Company Engagement-afdeling op om van de groep een echte leider te maken in duurzame financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en inclusie. Sindsdien namen alle entiteiten van de groep tal van initiatieven om de positieve impact van hun activiteiten op het milieu en op de sociale inclusie te vergroten, met bijzondere aandacht voor jongeren, sociaal ondernemerschap en lokale gemeenschappen.

"Deze erkenning van BNP Paribas is mede mogelijk gemaakt door de inspanningen in de verschillende landen", aldus Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis. "België heeft hierin steeds een voortrekkersrol gespeeld: van een eerste sectorpolitiek inzake defensie in 2005, over een doorgedreven strategie inzake maatschappelijk verantwoorde beleggingsproducten, tot het adviseren van onze ondernemingsklanten inzake de energietransitie".

Dit jaar sleepte BNP Paribas 4 Euromoney-prijzen in de wacht:

  1. World’s Best Bank for Corporate Responsibility
  2. Luxembourg’s Best Bank
  3. Western Europe’s Best Bank for Financing
  4. Western Europe’s Best Bank for Transaction Services

Meer info

Nieuws

27.06.2019

Businessopportuniteiten dankzij de SDG's? Volg de gids

U kent ze wel, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (of in het Engels Sustainable Development Goals of SDG's). Ze werden in 2015 door de Verenigde Naties op de agenda gezet om armoede uit te roeien, onze planeet te beschermen en te zorgen voor welvaart voor iedereen. De SDG's bestaan uit 169 onderliggende doelen en steunen op acties van overheden, het maatschappelijke middenveld en economische spelers. De World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is bovendien van mening dat de verwezenlijking van deze doelstellingen wereldwijd (in FR) tegen 2030 voor businessopportuniteiten ter waarde van meerdere miljarden dollars én tal van nieuwe banen kan zorgen. Eén vraag blijft daarbij cruciaal: hoe vertalen we die ambities ook in echte commerciële opportuniteiten?

Stap voor stap met één doel voor ogen

In die context ontwierp de WBCSD – een groep van 190 internationale bedrijven die zich samen inzetten voor duurzame ontwikkeling – een tool voor bedrijfsleiders: de 'CEO Guide to the Sustainable Development Goals'. Deze gids bevat heel wat tips, onder meer over de rol die bedrijven kunnen spelen, maar ook over de impact van de SDG's op de business. Met andere woorden, deze gids leert bedrijven welk risico ze lopen als ze niets doen, hoe ze de nieuwe kansen moeten grijpen, hoe ze de informatie kunnen gebruiken om hun bedrijf beter te besturen en hoe belangrijk de samenwerking kan zijn met andere spelers. Deze aspecten zijn dan ook essentieel om de acties wereldwijd te organiseren en zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Want 'eendracht maakt macht', dat weet iedereen.

Nieuws

See all news

Discover More

Top