Het ultieme doel van big data? Een unieke klantervaring creëren. Maar waarom lukt het een start-up zonder verleden om affectief te zijn, terwijl oudere bedrijven met tonnen data maar wat graag dichter bij hun klanten willen staan? Wat is de winnende formule?
Digitale gegevens opslaan en verwerken is niet nieuw. Datamining ook niet. Maar connected devices en mobiele toepassingen creëren letterlijk een tsunami aan gegevens. Sms'jes, chats, foto's, filmpjes, muzieklijsten, zoekopdrachten, clicks op het net, routeberekeningen op Google Maps en aanverwanten, onlinebetalingen, contacten met klanten via chatbots of e-mail, automatische bestellingen door slimme koelkasten ... We produceren de hele tijd gegevens zonder er ook maar even bij stil te staan! Ook als we akkoord gaan met geolocatie of wanneer we inloggen op een hotspot ...
Tegen 2020 zal het datavolume allicht vervijfvoudigen. Zo genereert een geconnecteerde wagen in amper één uur miljoenen gegevens die niet alleen nuttig zijn voor de auto zélf, maar ook voor de verzekeraars en de e-commerce. Er staat veel op het spel: een strategie bijsturen, een service personaliseren, betere beslissingen nemen, tendensen opsporen, prognoses maken ...
Old-school statistici interpreteerden cijfers uit het verleden om voor een betere toekomst te zorgen. Hedendaagse “data scientists' zijn geeks, er worden academische opleidingen georganiseerd en we zijn mentaal niet meer in staat om het explosieve groeitempo van de gegevens bij te houden. Alleen machines kunnen dergelijke gegevensstromen nog verwerken. Dankzij automatische leertechnieken ('machine learning') gebeurt dat beter en sneller. Er zou een standaard voor correct gebruik van artificiële intelligentie in de maak zijn op initiatief van kleppers als Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft. Volgens Nicolas Méric, oprichter en CEO van de start-up DreamQuark, gespecialiseerd in deep learning in de gezondheids- en verzekeringssector, verhogen dergelijke technologieën de menselijke capaciteiten, maar zijn ze niet bedoeld om volledig autonoom te werken.
Wie komt in aanmerking?
Geen enkele sector ontsnapt aan de behoefte om gegevens te verzamelen en die te gebruiken om zijn omgeving nuttig aan te passen. Maar de ene is al gehaaster – of opportunistischer– dan de andere. Telecommunicatie, transport, gas-, water- en elektriciteitsleveranciers nemen het voortouw: de Franse spoorwegen maar ook schoonheidsproductenfabrikant Nuxe speuren alle onlinekanalen af op zoek naar klantencommentaren om hun klanten beter te leren kennen. Liftenfabrikant ThyssenKrupp wil zijn liften en vooral de gebruikers ervan optimaal bedienen en verzamelt allerhande liftparameters om het onderhoud te optimaliseren en vervelende storingen te voorkomen.
Big-data-managers in bedrijven staan voor drie grote uitdagingen, ook wel bekend als de '3V's': grote Volumes verwerken, rekening houden met de oneindige Variatie van gegevens en omgaan met de Velocity of snelheid waarmee ze worden gegenereerd.
Banken ontsnappen daar niet aan. Ze hebben er zelfs enorm veel bij te winnen, want ze beschikken over tonnen transactionele informatie over hun klanten en creëren allerhande processen. Zij staan dus voor de uitdaging om zelf ook met die schat aan gegevens aan de slag te gaan en binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek nieuwe diensten met toegevoegde waarde uit te testen.
Momentum
Jean-François Vanderschrick is Head of Marketing Analytics & Research bij BNP Paribas Fortis: "Wat mij fascineert is niet zozeer de hoeveelheid beschikbare gegevens en connected devices, als wel wat de technologie er tegenwoordig allemaal uithaalt. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik van iets nieuws opkijk. JP Morgan komt tendensen op het spoor door foto's te kopen van de bezetting van supermarktparkings. China ontwikkelt gelaatsherkenning om de lay-out van zijn interfaces aan te passen aan de gelaatsuitdrukking van zijn klanten. Sokken 'made in USA' kunnen we volgen zodra ze verzonden worden totdat we ze in huis hebben ... Het is allemaal onderdeel van ons dagelijkse leven. Net zoals een bank die zich wil gaan aanpassen aan de levensfase waarin haar klant – die ze volgt sinds hij een rekening heeft – zich bevindt om hem precies datgene aan te bieden wat nuttig voor hem is."
BNP Paribas Fortis zette onlangs een nieuwe stap in de dataverwerking met de benoeming van een Chief Data Officer die lid is van het uitvoerend comité, Jo Couture. Dat betekent ook dat er meer mankracht, nieuwe tools en nieuwe capaciteiten onderweg zijn.
Jean-François Vanderschrick: "Data analytics moet ons in staat stellen om de klantervaring te verbeteren en de kosten onder controle te houden. Meestal gaat dat samen met een verhoogde efficiency."
Volgens hem belandt de leercurve nu pas in de exponentiële fase terecht.
De timing is even belangrijk als de service zelf
Data komen in heel wat domeinen van pas: operationele excellentie, marketing, fraudedetectie, kredietrisico ... De bedrijven hebben intussen ingezien dat ze hun gegevens in kennis en diensten moeten omzetten en hebben vaak alles in huis om dat goed te doen, op voorwaarde dat ze zich niet door de oceaan van gegevens laten overspoelen. Het moeilijkste – en een bron van frustratie – is wellicht het ontsluiten en kwalificeren van de gegevens. Compliance-aspecten hebben de natuurlijke neiging om de ontwikkeling af te remmen, terwijl een kortere data -to -market juist heel belangrijk is. Dikwijls laat de marktintroductie te lang op zich wachten. Verder is het van belang om een service in real time aan te bieden. Supermarktketen Monoprix analyseert bijvoorbeeld het verwerkingsproces van de 200.000 dagelijkse bestellingen van zijn 800 winkels om onmiddellijk te kunnen ingrijpen op de supply chain. Voor de Franse winkelketen is dat een kritiek proces.
"Er moet een juiste dosering worden gevonden tussen tests (het prototype van de service oogt dikwijls bijzonder fraai, maar het veralgemenen ervan lukt niet altijd), risicometing en prioritering van de doelstellingen", zegt Jean-François Vanderschrick.
Het algoritme 'opvoeden'
Als je over de gegevens en de technologie beschikt en er financiële belangen meespelen, staat er geen grens op het ontsluiten van de gegevenswaarde. Je verbeelding is de enige beperking. Naast grote en complexe projecten zijn ook hier vrij eenvoudige quick wins mogelijk en wenselijk. Zo kunnen de operationele directies van de onderneming elementaire analyses verrichten op grote gegevensvolumes.
"Er zijn heel wat soorten gegevens die er misschien volstrekt onbelangrijk uitzien, maar die toch informatie verschaffen en tot actie aanzetten: een klant die met de concurrentie werkt, die elders kredietlijnen opent of een zeer groot bedrag leent, die met een ander land werkt ... Al die gegevens verdienen onze aandacht vanuit commercieel oogpunt, in 70 procent van de gevallen zijn ze relevant", voegt de BNP Paribas Fortis manager eraan toe. Door het transactionele model van een klant te onderzoeken kunnen we betere kredietbeslissingen nemen. Relevante beslissingen liggen meer voor de hand met een model dan zonderweet Jean-François Vanderschrick. "Via machine learning leren we het algoritme om antwoorden te geven die meer en meer to the point zijn", voegt hij eraan toe.
'Big is better', ook voor kleine ondernemingen?
Dankzij de cloud hebben kmo's vandaag de nodige opslag – en rekencapaciteit – om de gegevens te verwerken. Bedrijfsmanagementprogramma's die gebruikmaken van de cloud-technologie, zoals CRM, tools om bestellingen of productiekosten of de traceerbaarheid van leveranciers te volgen, maken big data toegankelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen. Op één voorwaarde: dat alle gegevens op dezelfde plaats samengebracht worden. Het verschil tussen corporates en kmo's speelt zich af op lange termijn. Maar kmo's voor wie eenstatisticus te duur is, kunnen altijd specifieke studies kopen en hun gegevens uitbreiden met externe databases ...
(Bronnen: BNP Paribas Fortis, Les Echos, Transparency Market Research, IDC, Ernst & Young, CXP, Data Business)
11.09.2024
Ontdek onze leasingopties en laat u verleiden door onze topdeal
U wilt graag een bedrijfswagen huren, maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn? Hieronder zetten we alle leasingopties voor u op een rij. Zo ontdekt u welk type leasing het best bij u past. Bovendien kunt u tot 30 november 2024 een topdeal sluiten met onze partner Arval voor de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé tegen een zeer voordelige all-inprijs.
Financiële of operationele leasing?
Zowel voor financiële als operationele leasing geldt dezelfde logica: u betaalt huur aan een leasingmaatschappij voor een bepaalde periode, meestal vier of vijf jaar. Bij beide formules is de leasingmaatschappij de wettelijke eigenaar van de wagen. Maar u hebt wel een aankoopoptie aan het eind van het contract. Bij een financiële leasing is het bedrag van de aankoopoptie bekend van bij het begin van het contract. Bij een operationele leasing wordt het bedrag aan het eind van het contract bepaald op basis van de marktwaarde van de wagen.
De formule ‘inclusief diensten’
Dat is een van de grote voordelen van een operationele tegenover een financiële leasing: taksen, (omnium)verzekering, onderhoud en kosten (behalve brandstof) zijn inbegrepen in de huurprijs. Bovendien krijgt u extra diensten zoals zomer- en winterbanden, pechverhelping en een vervangwagen. U betaalt een bepaald bedrag per maand en hoeft verder niets meer te regelen. Kortom, u rijdt zonder zorgen: alles is betaald, behalve de brandstof.
Fiscale gevolgen?
De aankoopoptie heeft fiscale gevolgen: bij een financiële leasing schrijft u het investeringsgoed af en brengt u de interesten fiscaal in. De wagen staat op uw balans geboekt als actief. Bij een operationele leasing brengt u de volledige huurprijs in als kosten. In beide gevallen zijn er fiscale aftrekbeperkingen en moet u mogelijk rekening houden met het beroepsmatige gebruik van de wagen. Ook niet onbelangrijk: de btw wordt maandelijks betaald op de huurprijs en dus niet in één keer. Zo houdt u uw kredietlijnen vrij voor andere investeringen.
Laat u verleiden door onze topdeal
Tot 30 november 2024 hebben we een uitzonderlijk aanbod: u kunt de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé operationeel leasen tegen een voordelige en exclusieve prijs, inclusief alle diensten.
Benieuwd? U vindt alle details op deze pagina
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.
04.09.2024
Arval: mobiliteit in werk én leven
Veel medewerkers zien mobiliteit tegenwoordig als een nood die ze in samenwerking met hun werkgever aanpakken. Ze verplaatsen zich allang niet meer alleen met Koning Auto, maar maken almaar vaker gebruik van een mengeling van mobiliteitsoplossingen. Die zijn zowel privé, openbaar als gemengd. Belgische ondernemingen zijn daarom meer en meer op zoek naar knowhow over dé perfecte mobiliteitsmix, die is aangepast aan hun eigen professionele noden én aan de behoeften van hun personeel. De mobiliteitsspecialisten van Arval tonen hoe mobiliteit evolueert en hoe zij daarmee omgaan. Want daarvoor is niet alleen kennis nodig, maar ook een pakket aan begeleiding, waarmee ze werkgevers op dat vlak ondersteunen.
Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert, vat de visie en missie van Arval gebald samen: “Life is a journey made of journeys. Dat betekent dat wij ons bij Arval voortdurend afvragen hoe we kleine, middelgrote en grote ondernemingen kunnen ondersteunen en ontzorgen bij alle mobiliteitsvragen die ze zich stellen. In ons DNA als ondersteuner zitten twee belangrijke aspecten die waarde toevoegen: het persoonlijke en duurzame mobiliteit*. Van eenmanszaak tot groot bedrijf: Arval biedt zijn corporate knowhow aan en zorgt voor een one-stop-shop-oplossing.”
* Duurzame mobiliteit: mobiliteit met een lagere uitstoot van broeikasgassen, die elektrificatie, zachte mobiliteit en/of openbaar vervoer stimuleert.
Duurzame mobiliteit als vanzelfsprekende sleutel
Veel ondernemingen trekken vandaag voluit de kaart van de duurzame mobiliteit, of evolueren in die richting. Dat houdt niet alleen de keuze in voor elektrische auto’s, maar ook met een open blik kijken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Arval speelt daarin zijn eigen rol: alle klanten worden geïnformeerd en begeleid in hun streven naar duurzame mobiliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen als Arval Bike Lease, Arval Car Sharing en de toekomstige budgetbeheertool vormen voor veel ondernemingen de sleutel tot een sluitend mobiliteitsverhaal.
Troef in de ‘war for talent’
Al die mogelijkheden worden bovendien niet alleen gezien als pure verplaatsingsmogelijkheden, maar passen in een hr-concept dat ondernemingen inzetten in de ‘war for talent’. Philippe Kahn heeft met Arval steeds vaker te maken met ondernemingen die echt inspelen op mobiliteitsvragen. Ze zien het als een kans om de band met hun medewerkers te versterken of om nieuwe krachten aan te trekken.
Kahn: “Heel wat ondernemingen denken na in functie van mobiliteit over bijvoorbeeld hun locatie. Ze kiezen dan eerder voor de nabijheid van een mobiliteitshub, zoals een groot station als Brussel-Centraal of Antwerpen-Berchem. Daar kunnen ze de volledige mix van mobiliteitsmogelijkheden aan hun personeelsleden aanbieden. Zo kunnen die met de fiets of deelstep naar het werk komen, verplaatsingen maken met poolwagens of met de trein, gebruikmaken van bussen en deelauto’s … En dat betalen ze allemaal met het mobiliteitsbudget dat ze van hun werkgever krijgen.”
Toegevoegde waarde: zakelijk én persoonlijk
De budgetbeheertool waarmee ondernemingen het overzicht bewaren van alle mobiliteitsoplossingen die hun medewerkers gebruiken én van de bijbehorende kosten, is maar één facet van de toegevoegde waarde die ondernemingen krijgen aangeboden. Ook consulting rond mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van wat Arval voor ondernemingen doet.
Philippe Kahn: “Als een onderneming met zowat 100 medewerkers van plan is te verhuizen naar het centrum van Antwerpen, zitten wij met hen rond de tafel om te bekijken welke nieuwe mobiliteitsoplossingen ze nodig hebben én hoeveel het hen allemaal zal kosten. Op die manier maken we echt deel uit van het team en kijken we samen naar de effecten van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen op hun toekomst. Dat is maatwerk, waarin we onze expertise ten dienste stellen van onze klanten.”
Die expertise doet ondernemingen vaak een stap vooruitzetten in hun bedrijfsvoering, maar ook richting personeel. Kahn: “De tijd van het Excel-bestand waarmee het gebruik van de poolwagen werd bijgehouden, is voorbij. Apps op telefoon of computer maken alles makkelijker en vlotter. Ze houden de locatie van poolwagens tussen de verschillende vestigingen bij én doen de grens tussen pool- en deelauto’s vervagen. Zo maken medewerkers tijdens het weekend – weliswaar tegen betaling – privé gebruik van de auto die ze tijdens de week voor professionele verplaatsingen gebruiken. Ook de typische ondersteuning bij het leasen van een elektrische fiets maakt deel uit van dat verhaal. Arval ontzorgt werkgevers op dat vlak en geeft hen extra troeven in handen om hun medewerkers ook privé te ondersteunen in hun mobiliteit. Het wordt een verhaal waarin ondernemingen, via hun mobiliteitsdossier, echt deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van hun medewerkers.”
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.
25.06.2024
Uw transitie opstarten met Climact
Hoe zet u de eisen van de energietransitie om in strategische kansen? “Door pragmatisch en zorgvuldig te werk te gaan”, vertelt onze partner Climact.
“Wij bieden bedrijven begeleiding en advies op weg naar maturiteit op het vlak van de uitdagingen rond de klimaatopwarming. En dat houdt in dat we met een aantal eisen aan de slag moeten, zoals de duurzaamheidsrapportering die de Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) oplegt”, vertelt Jerome Meessen, Associate Partner bij Climact. “Wij zien erop toe dat bedrijven daar zelf ook toegevoegde waarde uithalen. De meest tastbare voordelen voor hen zijn een vermindering van hun energiekosten en/of de verbeterde veerkracht van hun leveranciers en klanten in het licht van de klimaattransitie. Daarin gaan we zorgvuldig en pragmatisch te werk. Zorgvuldig, want we baseren ons op cijfers en passen erkende methodes toe, zoals het Greenhouse Gas Protocol voor de berekening van de koolstofvoetafdruk, zonder in greenwashing te vervallen. En pragmatisch, want we houden altijd rekening met de realiteit van het bedrijf in kwestie.”
Een traject in 5 stappen
Maar hoe begeleidt Climact bedrijven en overheidsorganisaties concreet?
Jerome Meessen: “Om te beginnen, helpen we hen duidelijk zicht te krijgen op de uitdagingen van de klimaatverandering waar ze nu of in de toekomst mee te maken krijgen. Dat doen we door de kansen en risico’s in kaart te brengen, zoals de gevolgen van een hoge koolstofprijs of het risico op een overstroming in een productievestiging. Op basis daarvan evalueren we hun huidige impact, om te komen tot de koolstofbalans van hun activiteiten. De volgende stap is de toekomstvisie: samen met de bedrijven bepalen we duurzaamheidsdoelstellingen, waarbij we ons baseren op de internationale standaarden van de Science Based Targets. Vervolgens helpen we hen om een concreet transitieplan op te stellen en in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld door hen te helpen de inhoud en de specifieke kenmerken van een contract voor de aankoop van groene energie te bepalen. Tot slot begeleiden we bedrijven ook bij de communicatie over hun inspanningen, in lijn met de CSRD-vereisten.”
CSRD: administratieve rompslomp of strategische kans?
De CSRD is dit jaar in werking getreden, met een reeks rapporteringsregels die voor heel wat ondernemingen verplicht zijn. “Het doel van de richtlijn is te zorgen voor maximale transparantie over de stand van zaken rond de duurzaamheidstransitie van bedrijven”, legt Jerome Meessen uit. “De rapportering heeft betrekking op factoren in verband met ecologie, samenleving en goed bestuur (Environmental, Social, Governance – ESG). Zo’n rapport biedt daarmee ook aan externe spelers, met name de entiteiten die overwegen het bedrijf financiering te verstrekken, een objectief beeld van de al afgelegde weg, de klimaatambities en de blootstelling aan de risico’s van de klimaatverandering.”
“Dat rapport opstellen is een aanzienlijke administratieve last voor bedrijven”, horen we van Jérémy Robinet, coördinator van het partnerschap met BNP Paribas Fortis. “Je moet een gedetailleerde methodologie en precieze normen volgen, formulieren invullen, indicatoren aanleveren … Maar het is ook een prima aanleiding om een solide en gefundeerde transitiestrategie uit te werken die het bedrijf ten goede komt, ook qua reputatie. Met onze begeleiding winnen bedrijven tijd. Ze hebben de zekerheid dat hun rapport beantwoordt aan de reglementaire eisen, en hun ESG-aanpak krijgt waarde en zin.”
Climact, partner van BNP Paribas Fortis
Climact is een van de partners die BNP Paribas Fortis uitkoos om klanten te begeleiden los van de zuiver financiële kant van de zaak. “Op initiatief van de Relationship Manager van de bank gaan wij praten met bedrijven die vooruitgang willen boeken in hun energie- en duurzaamheidstransitie, specifiek op het vlak van hun decarbonisatiestrategie en om hun koolstofbalans op te stellen”, legt Jérémy Robinet uit.
Gilles Roumain, Sustainability Program Officer bij BNP Paribas Fortis en verantwoordelijk voor het partnerschap met Climact: “Via de samenwerking met Climact kunnen we onze klanten oplossingen aanreiken voor de decarbonisatie van hun activiteiten, en tegelijk onze eigen expertise op het gebied van decarbonisatie vergroten. Door hen die begeleiding aan te bieden, verkleinen we bovendien onze eigen koolstofvoetafdruk.”
“De bedrijven die de bank met ons in contact brengt, komen uit alle sectoren”, vertelt Jérémy Robinet nog. “Ze hebben een bepaalde minimale omvang, bijvoorbeeld een omzet van minstens 25 miljoen of een complexe toeleveringsketen. Het partnerschap heeft al geleid tot een 15-tal samenwerkingen, waaronder die met garagedeurfabrikant RE Panels.
We hebben hen in eerste instantie begeleid bij het opstellen van een koolstofbalans in overeenstemming met de Europese CSRD-verplichtingen. Daarop onderkende de directie het strategische belang van dat werk en vroeg ze ons om meer specifieke analyses uit te voeren, per product en productievestiging. Op die manier kon het bedrijf bepaalde ‘best practices’ op het spoor komen. RE Panels was opgetogen over onze aanpak. Voor elke doelstelling in de optimalisering van de koolstofvoetafdruk berekenden we de kosten, de winst en de nodige investering. Ze waren ook blij met de strikte afstemming op de internationale normen, want die is essentieel om greenwashing te voorkomen.”
12.06.2024
We moeten allemaal samen vooruit
De bank verminderde haar CO2-uitstoot per voltijds equivalent met 55% sinds 2019. En dat vraagt volgens Sandra Wilikens, Chief Human Resources Officer, een betrokkenheid van iedereen.
Tussen 2019 en 2022 is de bank erin geslaagd haar CO2-uitstoot met liefst 55% terug te schroeven. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
“Voornamelijk door in te zetten op de energie-efficiëntie van onze gebouwen, die goed zijn voor ongeveer 80% van onze onmiddellijke uitstoot. Daarnaast hebben we ons vastgoed geoptimaliseerd en de beroepsverplaatsingen fors verminderd. We kiezen voor een gestructureerde aanpak waarbij alle departementen betrokken zijn. Sinds 2012 brengt ons Green Bank Platform driemaandelijks de verschillende contactpersonen van elke afdeling samen om er hun actieplan voor te stellen met eigen initiatieven. Daar wordt telkens een stand van zaken opgemaakt van een reeks KPI’s op het vlak van energie- en papierverbruik, beroepsverplaatsingen, elektrificatie van het wagenpark, afvalbeheer… Want meten is weten.”
De doelstelling was om tegen eind 2025 een reductie van de uitstoot te bereiken van 42,5% ten opzichte van 2012. Dat doel is inmiddels behaald. Wat zijn de verdere plannen?
“Het is niet de bedoeling om tot 2025 op onze lauweren te rusten. Want er is geen tijd te verliezen als we tegen 2050 koolstofneutraal willen zijn. Onze nieuwe zetel aan de Warandeberg in Brussel is een mooi voorbeeld van energie-efficiëntie, maar er kan nog veel verbeterd worden in de rest van ons vastgoedpark. We gaan de energie-efficiëntie van de verschillende regionale kantoren verbeteren, zonnepanelen installeren op meer dan 80 locaties en ledverlichting wordt de standaard in al onze gebouwen. Die inspanningen moeten toelaten om onze CO2-uitstoot met nog eens 7% te verminderen.”
Hoever staan jullie met de elektrificatie van het wagenpark?
“We doen veel inspanningen om ons wagenpark te elektrificeren en ik durf zeggen dat we op de goede weg zijn. Eind 2022 bestond de vloot van geleasete bedrijfswagens voor bijna 30% uit geëlektrificeerde wagens – 100% elektrisch en plug-in hybrides. In het derde kwartaal van 2023 waren die wagens goed voor 95% van de nieuwe bestellingen. De nieuwe fiscaliteit speelt uiteraard een grote rol in deze evolutie. Maar voor werkgevers is daarmee de kous niet af. Ze krijgen te maken met een complex fiscaal kader, onder andere voor de terugbetaling van de elektriciteitskosten. Ook voor een deel van onze medewerkers zijn er nog hindernissen omdat ze bijvoorbeeld moeilijk toegang hebben tot een laadpaal. Ik ben van plan om dit jaar een rondetafelgesprek over mobiliteit te organiseren. Het is de bedoeling om overheden, operatoren, start-ups en bedrijven samen te brengen. Want we moeten vooruit, en we moeten het allemaal samen doen.”
Hoe zorgen jullie voor voldoende engagement bij het personeel?
“Veel communiceren. Het is belangrijk om uit te leggen wat je doet en waarom je het doet. Enkel zo kan je mensen warm maken om mee te werken. Binnen de bank kunnen we daarvoor rekenen op een netwerk van ruim 200 EcoCoaches. Het duurzaamheidscompartiment van de cao 90 werkt ook stimulerend. Hierbij bepalen we elk jaar zes concrete doelstellingen. Verwezenlijken we er minstens drie, dan krijgen alle medewerkers een premie aan het einde van het jaar. Tot nu toe is dat al altijd gelukt. Er zijn nog andere incentives mogelijk. Met ons ‘Green Fuel Consumer Plan’ belonen we medewerkers die een bedrijfswagen hebben maar die weinig gebruiken. En we lanceren heel wat acties om zachte mobiliteit – wandelen, fietsen en openbaar vervoer – te bevorderen. De keuze om onze zetels in de steden te vestigen is ook positief. Eind 2022 gebruikte 79% van het personeel dat in Brussel werkt het openbaar vervoer om naar kantoor te komen. Buiten de steden is dat 60%.”
Zijn er tot slot nog gebieden die volgens u dringend aangepakt moeten worden?
“Digitale vervuiling wordt vaak onderschat. Om een idee te geven: honderd mails sturen zorgt voor evenveel vervuiling als twintig kilometer met de auto rijden. Daarom organiseren we elk jaar een interne campagne om onze medewerkers te sensibiliseren en hen tips te geven voor een kleinere digitale voetafdruk. Regelmatig je mailbox opkuisen, links versturen in plaats van bestanden, verouderde bestanden verwijderen: het zijn allemaal kleine dingen. Als al onze 11.000 collega’s daar een gewoonte van maken, kunnen we een grote impact maken. Elke inspanning telt!”