Op 12 oktober 2022 worden de Private Equity Awards uitgereikt. Samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) organiseren we dit event al voor de vijfde keer. Ontdek de negen genomineerden.
De Private Equity Awards belonen Belgische bedrijven die in hun groei en ontwikkeling ondersteund worden door een private-equity- of venture-capital-investeerder. Het is al de vijfde keer dat de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) en BNP Paribas Fortis deze prestigieuze prijsuitreiking organiseren.
De negen finalisten werden genomineerd op basis van criteria zoals duurzame groei, authentiek leiderschap en actief aandeelhouderschap. Ze zijn onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar. We stellen ze kort aan u voor.
Venture company of the year
- Aerospacelab
Aerospacelab is een innovatieve scale-up gespecialiseerd in satellietplatformen en informatie verkregen op basis van geospatiale technologie. Het bedrijf ontwerpt, produceert en exploiteert een constellatie van satellieten voor detectie op afstand en verzamelt zo nuttige informatie. - Precirix
Precirix is een biofarmaceutisch bedrijf en een spin-off van de VUB. Het legt zich toe op de verlenging en verbetering van het leven van kankerpatiënten door precisieradiofarmaceutica te ontwerpen en te ontwikkelen. - Qover
Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren.
Growth company of the year
- Efficy
Efficy biedt een complete en sterk aanpasbare SaaS (Software as a Service) CRM-oplossing (Customer Relationship Management) aan. Het bedrijf wil zijn omvang met vijf vermenigvuldigen tot 5% van de onafhankelijke CRM-markt in Europa, binnen vijf jaar. - Fedrus International
Fedrus International is een internationale bouwmaterialengroep die actief is in de productie en distributie van dak- en gevelmaterialen en diensten met een focus op EPDM-rubber en zink. Het bedrijf wil de voorkeurspartner zijn van professionals dankzij een hoge kwaliteitsstandaard en een grote innovatiezin. - Lansweeper
Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren.
Buy-out company of the year
- Baobab Collection
Baobab Collection biedt diffusers en kaarsen aan, gemaakt van handgeblazen glas of metaal bekleed met kostbaar leer. Het Belgische merk blijft trouw aan zijn waarden van vakmanschap en uitmuntendheid door Europese expertise en ambachtslieden te ondersteunen. - Sylphar
Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
- House of HR
House of HR is een toonaangevende Europese hr-dienstverlener die zich richt op Specialised Talent Solutions en Engineering & Consulting. Hun doel is om talenten en dromen van mensen te verbinden met succesvolle bedrijven.
Innovatie en duurzame groei stimuleren
"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. Dat vertaalt zich in een sterke groei. Private equity is immers meer dan kapitaal aanbrengen. Durfkapitaalinvesteerders delen ook kennis en bieden hun netwerk aan, wat heel wat deuren opent. Alle genomineerden zijn terechte kanshebbers. Ik ben zeer benieuwd welk bedrijven met een award naar huis gaan", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.
Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.
Bron: Persbericht BVA
09.05.2016
Private equity: een vlag die vele ladingen dekt
Private equity kan ook voor kmo’s een handige manier zijn om het eigen vermogen te versterken en verdere groei te financieren. Hoe trekt u private equity-investeerders aan? En hoe gaan ze te werk?
Welke investeringstechnieken gaan er precies achter deze term schuil en in welke gevallen worden ze gebruikt?
Private equity
Private Equity is een instrument waarbij FPE, alleen of samen met ander investeerders, een aandelenbelang verwerft in een onderneming. Het gaat niet om een passieve investering, maar om actief aandeelhouderschap: bedoeling is een partnership op (middel)lange termijn aan te gaan. Concreet betekent dit dat FPE als minderheidsaandeelhouder vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur en van daaruit de onderneming strategisch en financieel mee begeleidt en/of verder professionaliseert.
Na enkele jaren stapt FPE weer uit de onderneming. Hoe dat precies gebeurt, wordt in overleg met de medeaandeelhouder(s) bepaald. Zij kunnen het belang bijvoorbeeld overkopen, maar FPE kan het evengoed doorverkopen aan een andere private equity-investeerder of een industriële speler.
Een onderneming kan om diverse redenen beslissen om op deze manier extra kapitaal aan te trekken. Een vaak voorkomende motivatie is de financiering van groei via schaalvergroting, internationalisering of overnames. Het voordeel van een beroep te doen op private equity is dat er geen nieuwe privémiddelen dienen ingebracht te worden of te veel schuldfinanciering aangegaan. Andere mogelijkheden zijn bedrijfsoverdracht of een al dan niet gedeeltelijke uitkoop van familiale of minder actieve aandeelhouders.
Venture capital
Venture capital, ook durfkapitaal genoemd, is een vorm van private equity die zich toespitst op de financiering van jonge, hoogtechnologische ondernemingen. Het gaat in hoofdzaak om innovatieve starters met veelbelovende groeiperspectieven. FPE verstrekt voornamelijk venture capital via investeringen in universitaire durfkapitaalfondsen.
Mezzaninefinanciering
Een mezzaninefinanciering, of ‘quasi-kapitaal’, is een achtergestelde lening op lange termijn waarbij de onderneming geen tussentijdse aflossingen dient te voorzien – de terugbetaling gebeurt in één keer (‘bullet’). Deze factoren maken een mezzaninefinanciering risicovoller en daardoor duurder dan een klassieke lening met een kortere looptijd, aflossingsschema en zekerheden.
De onderneming moet wel voldoende rendement en liquiditeiten genereren om de rentekosten te kunnen dragen. De totale vergoeding bestaat meestal uit een combinatie van volgende elementen:
- Cash interest: interest die op regelmatige tijdstippen tijdens de looptijd wordt betaald;
- ‘Payment in kind’ (PIK) interest: gekapitaliseerde interest die niet tijdens de looptijd in cash wordt betaald, maar aan het terug te betalen kapitaal wordt toegevoegd en dus samen met de hoofdsom wordt afgelost;
- Warrant: een instrument dat de verstrekker van de mezzaninefinanciering het recht geeft om later een klein percentage van het aandelenkapitaal te verwerven. Op die manier kan de verstrekker meegenieten van een variabele vergoeding.
De precieze verhouding tussen deze elementen hangt af van de aard van de onderneming, haar toekomstplannen en de afspraken die ze maakt met de financier. Zo zal een bedrijf dat veel liquiditeiten genereert een hogere cash interest aankunnen, terwijl een onderneming met een grote behoefte aan werkkapitaal eerder zal kiezen voor een hogere PIK-interest of meer warrants.
Mezzaninefinanciering is een vaak gebruikt instrument voor ondernemingen die geconfronteerd worden met een ‘financing gap’: een investeringsbehoefte die niet volledig met kapitaal of klassieke schuldfinanciering kan worden gedekt. Een onderneming kan ook voor deze financieringsvorm kiezen als er geen behoefte is aan een externe kapitaalinbreng, bijvoorbeeld omdat er voldoende eigen vermogen aanwezig is of men het kapitaal liever niet wil openstellen voor nieuwe aandeelhouders.
01.09.2020
Het Anker, klaar voor een ‘gouden’ toekomst
Duurzaam groeien, verder professionaliseren en toch je eigenheid bewaren? Brouwerij Het Anker deed het met de ondersteuning van BNP Paribas Fortis Private Equity.
Het Anker, gevestigd in de binnenstad van Mechelen, is niet zomaar een brouwerij. Binnen de muren van het door UNESCO erkende werelderfgoed ‘het Groot Begijnhof’ huist naast de brouwerij ook een driesterrenhotel, een gezellige brasserie met winkel en worden er begeleide rondleidingen georganiseerd. De Mechelse familiebrouwerij die al 5 generaties lang bier brouwt is wereldwijd gekend voor haar meermaals bekroonde speciaalbieren “Gouden Carolus”. Sinds 2010 distilleert Het Anker in Stokerij De Molenberg, de 17e-eeuwse familiehoeve in Blaasveld, ook Single Malt whisky op basis van het moutbeslag van Gouden Carolus Tripel.
Die successen zijn er niet zomaar gekomen. Om die groei te realiseren en de activiteiten verder uit te bouwen ging zaakvoerder Charles Leclef te raad bij huisbankier BNP Paribas Fortis. De lange samenwerking, de kennis die de bank had van deze gezonde Belgische kmo en een gedeelde visie rond duurzaamheid mondden uit in een nog nauwere relatie. In juni 2016 stapte BNP Paribas Fortis Private Equity via een kapitaalsverhoging mee in het bedrijf. Het gaf Het Anker de financiële ruimte om haar expansieplannen in brouw- en distilleeractiviteiten op duurzame wijze te realiseren. De samenwerking met BNP Paribas Fortis Private Equity zorgde voor een verdere professionalisering op vlak van rapportering en governance, evenwel met behoud van de familiale identiteit van het bedrijf.
Groei ondersteunen
Ondernemingen financieren en hun groei ondersteunen: dat is de ambitie van BNP Paribas Fortis Private Equity. “We zorgen voor een financiële inbreng onder de vorm van kapitaal of mezzanine, en begeleiden en ondersteunen ondernemingen op lange termijn bij de uitvoering van hun strategie en businessplan”, aldus Laurens Boriale, Investment Manager bij BNP Paribas Fortis Private Equity. “In elk bedrijf streven wij ernaar om waarde te creëren, door onze operationele en financiële skills aan te reiken, ons internationale netwerk ter beschikking te stellen, of een beroep te doen op onze expertise die we over tientallen jaren hebben opgebouwd.”
Familiale verankering
Private Equity is een uitstekend middel om te investeren in de reële economie en om het kmo-weefsel te versterken. Bovendien is het complementair aan het familiaal aandeelhouderschap en bankfinanciering. “Onze investering is een oplossing om ook in de toekomst het bedrijf familiaal te verankeren. De kapitaalsverhoging in Het Anker is daarom een perfecte illustratie van de investeringsaanpak van BNPP Fortis Private Equity.”
Mooie vooruitzichten
Het Anker was meteen te vinden voor het private equity-idee. Charles Leclef: “We zijn dankbaar dat de bank zo intens met ons wil samenwerken en onze toekomstvisie deelt. Ook voor ons staat duurzaamheid centraal. BNP Paribas Fortis is al meer dan 30 jaar onze financiële partner en hebben ook deze keer bijzonder constructief en creatief nagedacht over de opties om Het Anker verder te laten groeien. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe investeringsronde ons voorbereidt op een ‘gouden’ toekomst onder leiding van de volgende generatie.”
14.10.2021
Deliverect, Odoo en Abriso-Jiffy winnen de Private Equity Awards 2021
Op 13 oktober werden deze bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet, omdat ze een opmerkelijk groeitraject aflegden dankzij private equity.
Dit jaar bekroonden we opnieuw een aantal snelgroeiende Belgische bedrijven tijdens de Private Equity Awards. Tijdens dit evenement zetten we de rol die durfkapitaalinvesteerders spelen in de groei van zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven in de verf. Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis, vertegenwoordigde onze bank in de jury.
Drie categorieën
De jury had de moeilijke taak om telkens één winnaar te kiezen uit drie genomineerde bedrijven, en dat voor elk van de drie categorieën - Venture, Growth en Buy-out.
- In de categorie ‘Venture company of the year’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
- In de categorie ‘Growth company of the year’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
- In de categorie ‘Buy-out company of the year’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
Ijzersterke winnaars
- Venture company of the year: Deliverect
Dit snelgroeiende SaaS-bedrijf verbindt bezorgplatforms met voedselbedrijven over de hele wereld. Om bedrijven te helpen hun bezorg- en afhaalactiviteiten efficiënter te beheren, integreert Deliverect bestelplatforms voor eten in het kassasysteem, waardoor het opnieuw invoeren van bestellingen en de kostbare fouten die daarmee gepaard gaan tot het verleden behoren. Deliverect werd opgericht in 2018 en heeft zijn hoofdkantoor in Gent. Het stelt meer dan 200 mensen tewerk.
Deliverect kwam als winnaar uit de bus omdat het bedrijf op korte termijn een enorme groei heeft gerealiseerd. Het bedrijf is in 38 landen aanwezig en heeft daardoor zeker de mogelijkheid om wereldspeler te worden binnen zijn sector. De oplossing voor bezorg- en afhaalactiviteiten die Deliverect heeft ontwikkeld, is cruciaal voor de restaurantsector en werd zeer actueel tijdens de pandemie.
Andere genomineerden in deze categorie waren AgomAb Therapeutics en Imcyse.
- Growth company of the year: Odoo
Odoo is een suite van open source zakelijke apps die aan alle bedrijfsbehoeften voldoen: CRM, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunt, projectbeheer enz. Odoo heeft meer dan 7 miljoen gebruikers, gevestigd in meer dan 120 landen. Het bedrijf telt meer dan 1.700 medewerkers, werd opgericht in 2004 en heeft zijn hoofdkantoor in Grand-Rosière (Waals-Brabant).
Voor de jury was de veerkracht die het bedrijf de afgelopen jaren toonde een van de doorslaggevende factoren om Odoo te selecteren als winnaar. Ook de kwaliteit van zijn producten, die naast zeer modern ook zeer gebruiksvriendelijk zijn, speelde mee in de beslissing. Tot slot heeft het stevig in België verankerde bedrijf een grote internationale reikwijdte door aanwezig te zijn in de hele wereld.
In deze categorie werden ook UgenTec en Univercells genomineerd.
- Buy-out company of the year: Abriso-Jiffy
Abriso-Jiffy evolueerde van lokale ‘bubble & foam’-fabrikant tot toonaangevende Europese groep gespecialiseerd in duurzame beschermings- en isolatiematerialen voor de verpakkings- en bouwsector. De groep werd opgericht in 1985, heeft haar hoofdzetel in Anzegem en telt ongeveer 1.500 werknemers verspreid over 15 productievestigingen in 11 Europese landen.
Dit bedrijf werd door de jury gekozen omwille van zijn afgelegde traject. Dan hebben we het allereerst over een geslaagde turnaround, gevolgd door de instap van Bencis Capital, de overname van Jiffy en uiteindelijk de zeer attractieve exit. Dit traject werd afgelegd door een breedgedragen team. Daarnaast zitten de ESG-criteria diep ingebed in het businessmodel van het bedrijf, wat Abriso-Jiffy een echte ambassadeur maakt voor de Private Equity Awards.
Naast Abriso-Jiffy werden ook Corialis en Circet Benelux genomineerd.
Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en Member of the Executive Board van BNP Paribas Fortis:
“Als medeoprichter van de Private Equity Awards hebben we dit evenement al voor de vierde keer mee georganiseerd. Enerzijds om succesvolle Belgische groeibedrijven in de spotlight te zetten, anderzijds om te tonen hoe private equity ondernemingen vooruit kan helpen. Niet alleen innovatieve scale-ups maar ook bedrijven die via extra investeringen de transitie naar een duurzamer businessmodel willen maken, hebben een natuurlijke behoefte aan kapitaal. Dat soort investeringen rendeert vaak pas op langere termijn. Daarom vinden we het als bank belangrijk om bedrijven hierin bij te staan via ons aanbod aan private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille tegen 2025 verdubbelen tot 1 miljard euro.”
Lees het volledige Trends-dossier van 14 oktober:
- Portret van de winnaars in Trends
- Private Equity is volwassen geworden
R. Moons, Head Private Equity BNP Paribas Fortis en P. Demaerel, secretaris-generaal BVA - Hoe beleg je risicodragend via een beheerd fonds, zonder fiscaal nadeel?
B. Peeters en Q. Masure van fiscaal advocatenkantoor Tiberghien - Duurzaam investeren: véél kansen, maar ook uitdagingen
M. Thumas en J. Van Assche van het adviesbureau Eight Advisory - Het ultieme doel? Waardecreatie voor de klant
M. Herlant en S. Spitaels, partners bij EY Strategy and Transactions
Ontdek meer over private equity als financieringsoplossing voor groeiende bedrijven
20.12.2024
Arval: uw mobiliteit in 2025
Corporate Sales Director Laurent Mélignon van Arval, marktleider in full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen, kijkt in de toekomst. Wat brengt 2025 voor de sector en uw mobiliteit?
Arval is een onderdeel van de Commercial, Personal Banking & Services-afdeling binnen de BNP Paribas-groep. Het speelt als marktleider een sleutelrol in het aanbieden van full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Vanuit die positie zit Laurent Mélignon, Corporate Sales Director van Arval, op de geknipte stoel om te kijken wat 2025 zal brengen.
Arval leidt een sector waarin heel wat in beweging is: de manier waarop ondernemingen en privépersonen over mobiliteit denken en ermee omgaan, is allang niet meer klassiek te noemen. Mélignon ziet daar verschillende oorzaken voor: “In ons land is, ten eerste, de fiscaliteit de motor van veel veranderingsprocessen. Die fiscaliteit is gelinkt aan loonkost: veel ondernemingen zien bedrijfswagens als een fiscaalvriendelijk alternatief om de verloning te maximaliseren die ze aan hun personeel gunnen. Het personeel, op zijn beurt, ervaart het als een manier om met échte, tastbare zaken vergoed te worden, zonder dat de fiscus hen daarvoor extra viseert. In die geest evolueert het fiscale kader ook in het komende jaar volop mee met de evolutie van onze maatschappij. Het federale mobiliteitsbudget en de fietsvergoeding, bijvoorbeeld, of een heel aantal opties als het cafetariaplan of het flex-incomeplan: het zijn maar enkele mogelijkheden waarmee ondernemingen hun loonpakket kunnen inzetten om medewerkers te motiveren.”
Maar de Corporate Sales Director van Arval ziet nog meer motoren van verandering rond mobiliteit. Mélignon: “Ook onze hele mobiliteitscultuur is aan het veranderen – een trend die zich in 2025 zéker zal doorzetten. De jonge generatie is veel minder gehecht aan de status waarvoor de firmawagen jarenlang heeft gestaan. Ze springen met evenveel plezier op de fiets, de bus of in de deelauto – afhankelijk, natuurlijk, van waar de onderneming is gevestigd. Tot slot zijn er ook nog macro-economische elementen die de verandering aandrijven. Dan heb ik het over het toenemende verkeersinfarct waarmee veel steden kampen, maar ook over het groeiende bewustzijn van heel veel mensen en economische spelers binnen de energietransitie. Stilaan worden we ons allemaal bewust van de nood aan groene verandering en andere mobiliteitskeuzes. Daar is allang geen twijfel meer over.”
Flexibele complexiteit
De mobiliteitsmix zal in de toekomst alleen nog maar sterker worden. Mélignon: “Daar zit een groot deel van onze missie: het zijn en blijven van een one-stop-shop, die aan ondernemingen de mogelijkheid biedt om in termen van flexibele verloning te denken. Een nieuwe werknemer, bijvoorbeeld een vrijgezel zonder gezin, heeft andere mobiliteitsnoden dan zijn of haar collega, een vrouw of man met twee kinderen en een eigen huis op het platteland of in de stad. Nu die nood almaar sterker en meer ingeburgerd wordt, vormt Arval de ideale partner om ondernemingen te voorzien van kennis en ontzorging ter zake. Wij maken het mogelijk voor werkgevers om flexibiliteit aan te bieden, door de bijgaande complexiteit voor onze rekening te nemen.”
Positieve mindset
Mélignon ziet in 2025 de omslag naar elektrische mobiliteit op volle kracht verdergaan: “Als ik kijk naar de ondernemingen, zie ik dat 80% van alle nieuwe bestellingen elektrisch is. In vergelijking met de particuliere markt, is dat enorm: daar raken we niet eens aan 20%. De elektrificatie van de Belgische vloot wordt dus voornamelijk door de ondernemingen voortgestuwd. Ik zie dat er op dit moment al aankondigingen en initiatieven zijn om het federale mobiliteitsbudget nog licht aan te passen en te verfijnen. Het zou dus kunnen dat we de komende maanden meer en meer mensen zien die hun bedrijfswagen laten staan en in dat bijgestuurde budget stappen. Ook daar wil Arval klaarstaan met een positieve mindset en heel wat knowhow, in onze rol van ‘full mobility provider’.”
Kantelpunt
Het langverwachte kantelpunt naar elektrische mobiliteit, waar de markt al zo lang op zit te wachten, zal volgens Mélignon ook gevolgen hebben voor ondernemingen. Mélignon: “We mogen in 2025 inderdaad een pak meer betaalbare modellen verwachten. Elektrisch rijden zal niet langer enkel voor de ‘happy few’ zijn. Dat is goed voor de particuliere markt, maar ook ondernemingen krijgen daardoor meer mogelijkheden. Bovendien verwacht ik dat wagens met verbrandingsmotor in prijs zullen stijgen. We krijgen die feedback vaak uit de hoek van de constructeurs. Die moeten, als gevolg van de CAFE-normen (Corporate Average Fuel Economy) die hun CO2-uitstoot reguleren, binnenkort enorme boetes betalen als ze die normen niet halen. Het is dus in hun voordeel om de markt richting elektrisch te sturen. Zij zullen hun productiecapaciteit daaraan ook aanpassen: productie na bestelling, in plaats van grote voorraden aan te leggen, wordt vanaf volgend jaar de norm in de sector.”
Toekomstscenario
Tot slot: als leasingmaatschappij ziet Arval de markt in de nabije toekomst ook opengaan richting kleinere en middelgrote ondernemingen, en richting particuliere klanten. Mélignon: “De verandering van de markt zal er volgens ons voor zorgen dat veel ondernemingen, die nu nog kiezen voor de aankoop of financiële leasing van firmawagens, zullen opteren voor operationele leasing. Daarbij zullen ze het risico rond bijvoorbeeld restwaarde aan ons uitbesteden. We vervullen daar onze rol van marktleider ten volle: wij zien dat als een scenario voor de nabije toekomst, waarop we ons nu al volop aan het voorbereiden zijn.”