Op 15 mei weten we niet alleen wie ‘CFO of the Year’ wordt. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’.
Alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing,…) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, komen hiervoor in aanmerking.
Hieronder vindt u vijf deals die strategisch en financieel leiderschap tonen:
ELIA
De Belgische hoogspanningsnetbeheerder Elia kondigde op 23 maart 2018 aan dat het nog eens 20 procent van de aandelen van haar Duitse sectorgenoot 50Hertz had gekocht voor 976,5 miljoen euro. Daarnaast heeft ze de overblijvende participatie van 20% in juli gekocht en onmiddellijk verkocht aan de Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). De transactie tussen Elia en KfW versterkte de Belgisch-Duitse samenwerking op het vlak van kritieke netinfrastructuur. Hierdoor kreeg het de volledige controle over 50Hertz, wat meer synergie moet toelaten en de uitbouw tot een toonaangevende Europese groep.
SHOWPAD
In juni 2018 meldde het geavanceerde softwareplatform Showpad dat het 28 miljoen euro (34 miljoen dollar) had opgehaald bij twee grote durfkapitaalfondsen, het Amerikaanse Insight Ventures en het Engelse Dawn Capital voor de overname van LearnCore, de Amerikaanse specialist in onlinecoaching. Met de overname van Learncore wil Showpad een totaalaanbod uitbouwen door nu ook gepersonaliseerde onlinecoaching te integreren in zijn verkoop-en marketingaanbod en zich zo verder te differentiëren.
AEDIFICA
Op 21 december 2018 kondigt de beursgenoteerde specialist in zorgvastgoed, Aedifica, de overname van de zorgvastgoedportefeuille van Lone Star Real Estate Fund IV aan. Daarmee doet het na zijn aanwezigheid in België, Duitsland en Nederland nu ook zijn intrede in het Verenigd Koninkrijk. De waarde van de transactie bedraagt 450 miljoen pond (520 miljoen euro). Met de grootste deal die Aedifica ooit deed, zet de Brusselse groep zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed. De Britse zorgmarkt is nog gefragmenteerd. Daar liggen dus kansen voor Aedifica.
COLLIBRA
Begin 2018 haalt Collibra dat software maakt voor efficiënt databeheer 58 miljoen dollar (48 miljoen euro) op. Het van oorsprong Brusselse softwarebedrijf wil zijn commerciële en technologische voorsprong voort uitbouwen en investeert daarom fors in zijn organisatie en in onderzoek en ontwikkeling. Begin 2019 haalde Collibra nog eens 100 miljoen euro op, onder meer bij de investeringstak van Alphabet, de holding boven Google. Collibra heeft zo als eerste van de nieuwe generatie Belgische startups een waardering van meer dan een miljard dollar.
ITEOS THERAPEUTICS
Op 20 juni 2018 haalde iTeos Therapeutics 75 miljoen dollar (64 miljoen euro) op om het versneld behandelen van kanker met immuuntherapie te ontwikkelen. Het in Gosselies (Charleroi) gevestigde iTeos gebruikt het geld ook voor de uitbreiding van zijn nieuwe kantoor in Cambridge, Massachusetts, hét biotechmekka van de Amerikaanse Oostkust. De kapitaalronde werd geleid door het Amerikaanse investeringsfonds MPM Capital, enomvatte de nieuwe investeerders HBM Partners, 6 Dimensions Capital en Curative Ventures. Ook alle bestaande investeerders, zoals Fund+, VIVES II, SRIW en SFPI, namen eraan deel.
Meer info over het event.
De Deal of the Year wordt samen met de Trends CFO of the Year bekend gemaakt op 15 mei 2019 in Brussels Expo.
Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.
Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Senior partner Allen & Overy, Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.
Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019.
Ontdek hier de genomineerden voor Trends CFO of the Year.
Bron: Trends
12.04.2019
Wie wordt Trends CFO of the Year 2019?
Op woensdag 15 mei weten we wie Birgit Conix CFO van TUI Group zal opvolgen als ‘CFO of the Year’. De jury selecteerde vijf kandidaten, waaronder maar liefst vier vrouwen.
De genomineerden voor CFO of the Year
Ann Desender (Barco)
Het technologiebedrijf Barco staat sinds deze maand in de Bel-20 en doet het goed met een omzet die al enkele jaren boven het miljard euro uitkomt. “We leggen de lat voortdurend hoger”, zegt CFO Ann Desender die al sinds september 2016 aan het roer staat. ”Het was in de eerste plaats een wijziging in de bedrijfscultuur. Dat betekent ook keuzes maken en activiteiten afstoten die geen of onvoldoende winst opleveren.” Eind 2018 verraste Barco nog door 240 van de 3600 banen te schrappen met een eenvoudigere structuur en vrijgekomen middelen om te herinvesteren tot gevolg.
Yves Honhon (CMI)
De financiën van Waalse industriële groep CMI worden al 18 jaar beheerd door Yves Honhon die zijn job vergelijkt met die van een orkestleider. Hij stond op de eerste rij toen CMI Arcelor/Cockerill verliet om in april 2002 alleen door te gaan. “Het bedrijf is van een dochteronderneming naar een moederbedrijf geëvolueerd. Van 18 bedrijven in 7 landen ging het naar 85 ondernemingen in 23 landen. Het balanstotaal is tussen 2002 en 2018 vervijfvoudigd, van 271 miljoen tot bijna 1,5 miljard”, schetst Honhon die nieuwe overnames zeker niet uitsluit om de ambitie van CMI tot 1,6 miljard euro omzet te bereiken in 2022 (met zelfs 2 miljard in zicht).
Nathasja Van Bael (Medialaan/Persgroep)
Sinds 2015 is Nathasja Van Bael al CFO bij Medialaan. Door de fusie met De Persgroep weet ze ook hoe complex het kan zijn om een fusie in goede banen te leiden. “2018 was een van de zwaarste jaren uit mijn carrière, in de eerste plaats wegens de fusie. Juridisch en financieel is ze afgerond, maar we zitten nog volop in de operationele integratie”, aldus Van Bael. Ze loodste het bedrijf niet alleen succesvol door woelige wateren maar besteedt ook in de huidige moeilijke economische omstandigheden aandacht aan kostenbeheersing: “Ik heb een hekel aan inefficiëntie en vind het zeer leuk de processen in het bedrijf onder de loep te nemen”, besluit ze.
Catherine Vandenborre (Elia)
De perfect tweetalige Waals-Brabantse is sinds 2014 CFO van Elia en speelde samen met haar team een sleutelrol in de onderhandelingen voor een belang in het Duitse 50Hertz. “Het was echt teamwerk. We hebben er met een kleine groep mensen dag en nacht aan gewerkt”, zegt Vandenborre die de rol van een moderne CFO verder verduidelijkt. ”Een CFO is de architect van de waardecreatie van het bedrijf. Dat impliceert dat hij of zij deelneemt aan een strategie en die invoert. De jongste jaren zijn daar nieuwe dimensies bij gekomen, want onze rol wordt steeds meer verbonden aan innovatie, databeheer en digitalisering.” Tegelijkertijd vindt ze het erg belangrijk om het klimaatprobleem zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Elia plant een kapitaalverhoging van 350tot 450 miljoen euro, die de balans moet versterken om bijkomende investeringen te kunnen doen in de Belgische netwerkinfrastructuur.
Els Verbraecken (DEME)
Sinds ze zes jaar geleden CFO van de maritiemedienstengroep DEME werd, hebben Verbraecken en haar team niet stilgezeten. Het meest trots is ze op het investeringsprogramma van meer dan 1,5 miljard euro in nieuwe schepen terwijl ze zeker de risicokant niet uit het oog verliest. “Je moet het evenwicht bewaren tussen investering en financiering; tussen risico’s nemen en beperken; tussen administratieve rapportering en proactief blijven.” Hoewel ze regelmatig botst op de complexiteit van het internationale zakendoen is ze een enorme fan van vereenvoudiging. “Je moet proberen alles eenvoudig en soepel te houden in een complexe en dynamische wereld”, besluit de CFO van een bedrijf met entiteiten in meer dan 60 landen.
Meer info over het event.
De winnende CFO wordt op 15 mei 2019 bekend gemaakt in Brussels Expo. Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.
Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.
Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019.
NIEUW! Voor de eerste keer buigt de jury zich ook over de vraag: “Wie deed de deal van het Jaar”?
Bron: Trends
20.12.2024
Arval: uw mobiliteit in 2025
Corporate Sales Director Laurent Mélignon van Arval, marktleider in full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen, kijkt in de toekomst. Wat brengt 2025 voor de sector en uw mobiliteit?
Arval is een onderdeel van de Commercial, Personal Banking & Services-afdeling binnen de BNP Paribas-groep. Het speelt als marktleider een sleutelrol in het aanbieden van full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Vanuit die positie zit Laurent Mélignon, Corporate Sales Director van Arval, op de geknipte stoel om te kijken wat 2025 zal brengen.
Arval leidt een sector waarin heel wat in beweging is: de manier waarop ondernemingen en privépersonen over mobiliteit denken en ermee omgaan, is allang niet meer klassiek te noemen. Mélignon ziet daar verschillende oorzaken voor: “In ons land is, ten eerste, de fiscaliteit de motor van veel veranderingsprocessen. Die fiscaliteit is gelinkt aan loonkost: veel ondernemingen zien bedrijfswagens als een fiscaalvriendelijk alternatief om de verloning te maximaliseren die ze aan hun personeel gunnen. Het personeel, op zijn beurt, ervaart het als een manier om met échte, tastbare zaken vergoed te worden, zonder dat de fiscus hen daarvoor extra viseert. In die geest evolueert het fiscale kader ook in het komende jaar volop mee met de evolutie van onze maatschappij. Het federale mobiliteitsbudget en de fietsvergoeding, bijvoorbeeld, of een heel aantal opties als het cafetariaplan of het flex-incomeplan: het zijn maar enkele mogelijkheden waarmee ondernemingen hun loonpakket kunnen inzetten om medewerkers te motiveren.”
Maar de Corporate Sales Director van Arval ziet nog meer motoren van verandering rond mobiliteit. Mélignon: “Ook onze hele mobiliteitscultuur is aan het veranderen – een trend die zich in 2025 zéker zal doorzetten. De jonge generatie is veel minder gehecht aan de status waarvoor de firmawagen jarenlang heeft gestaan. Ze springen met evenveel plezier op de fiets, de bus of in de deelauto – afhankelijk, natuurlijk, van waar de onderneming is gevestigd. Tot slot zijn er ook nog macro-economische elementen die de verandering aandrijven. Dan heb ik het over het toenemende verkeersinfarct waarmee veel steden kampen, maar ook over het groeiende bewustzijn van heel veel mensen en economische spelers binnen de energietransitie. Stilaan worden we ons allemaal bewust van de nood aan groene verandering en andere mobiliteitskeuzes. Daar is allang geen twijfel meer over.”
Flexibele complexiteit
De mobiliteitsmix zal in de toekomst alleen nog maar sterker worden. Mélignon: “Daar zit een groot deel van onze missie: het zijn en blijven van een one-stop-shop, die aan ondernemingen de mogelijkheid biedt om in termen van flexibele verloning te denken. Een nieuwe werknemer, bijvoorbeeld een vrijgezel zonder gezin, heeft andere mobiliteitsnoden dan zijn of haar collega, een vrouw of man met twee kinderen en een eigen huis op het platteland of in de stad. Nu die nood almaar sterker en meer ingeburgerd wordt, vormt Arval de ideale partner om ondernemingen te voorzien van kennis en ontzorging ter zake. Wij maken het mogelijk voor werkgevers om flexibiliteit aan te bieden, door de bijgaande complexiteit voor onze rekening te nemen.”
Positieve mindset
Mélignon ziet in 2025 de omslag naar elektrische mobiliteit op volle kracht verdergaan: “Als ik kijk naar de ondernemingen, zie ik dat 80% van alle nieuwe bestellingen elektrisch is. In vergelijking met de particuliere markt, is dat enorm: daar raken we niet eens aan 20%. De elektrificatie van de Belgische vloot wordt dus voornamelijk door de ondernemingen voortgestuwd. Ik zie dat er op dit moment al aankondigingen en initiatieven zijn om het federale mobiliteitsbudget nog licht aan te passen en te verfijnen. Het zou dus kunnen dat we de komende maanden meer en meer mensen zien die hun bedrijfswagen laten staan en in dat bijgestuurde budget stappen. Ook daar wil Arval klaarstaan met een positieve mindset en heel wat knowhow, in onze rol van ‘full mobility provider’.”
Kantelpunt
Het langverwachte kantelpunt naar elektrische mobiliteit, waar de markt al zo lang op zit te wachten, zal volgens Mélignon ook gevolgen hebben voor ondernemingen. Mélignon: “We mogen in 2025 inderdaad een pak meer betaalbare modellen verwachten. Elektrisch rijden zal niet langer enkel voor de ‘happy few’ zijn. Dat is goed voor de particuliere markt, maar ook ondernemingen krijgen daardoor meer mogelijkheden. Bovendien verwacht ik dat wagens met verbrandingsmotor in prijs zullen stijgen. We krijgen die feedback vaak uit de hoek van de constructeurs. Die moeten, als gevolg van de CAFE-normen (Corporate Average Fuel Economy) die hun CO2-uitstoot reguleren, binnenkort enorme boetes betalen als ze die normen niet halen. Het is dus in hun voordeel om de markt richting elektrisch te sturen. Zij zullen hun productiecapaciteit daaraan ook aanpassen: productie na bestelling, in plaats van grote voorraden aan te leggen, wordt vanaf volgend jaar de norm in de sector.”
Toekomstscenario
Tot slot: als leasingmaatschappij ziet Arval de markt in de nabije toekomst ook opengaan richting kleinere en middelgrote ondernemingen, en richting particuliere klanten. Mélignon: “De verandering van de markt zal er volgens ons voor zorgen dat veel ondernemingen, die nu nog kiezen voor de aankoop of financiële leasing van firmawagens, zullen opteren voor operationele leasing. Daarbij zullen ze het risico rond bijvoorbeeld restwaarde aan ons uitbesteden. We vervullen daar onze rol van marktleider ten volle: wij zien dat als een scenario voor de nabije toekomst, waarop we ons nu al volop aan het voorbereiden zijn.”
16.12.2024
“De digitale kloof blijft hardnekkig”
“Niet alleen ouderen, maar ook jongeren en werkenden missen digitale vaardigheden”, zegt Linde Verheyden, Director Public Affairs bij BNP Paribas Fortis en voorzitter van DigitAll.
Ondanks de groeiende digitalisering blijven veel mensen achter. In België loopt 40% van de bevolking tussen 16 en 74 jaar het risico op digitale uitsluiting. Hoewel ouderen vaak als de meest kwetsbare groep worden gezien, blijkt dat ook jongeren het digitaal moeilijk hebben. Bij jongeren tussen 16 en 24 jaar heeft bijna een derde zwakke digitale vaardigheden, met een piek van 52% bij jongeren met een laag diploma.
Dat zijn best verrassende cijfers. Jongeren groeien toch op met digitale tools?
“Mensen denken vaak dat jongeren ‘digital natives’ zijn omdat ze handig zijn met sociale media. Maar een TikTok-filmpje maken of scrollen op Instagram betekent nog niet dat je online kan bankieren of een sollicitatieformulier kan invullen.”
Ook armoede speelt een grote rol bij de digitale kloof.
“Absoluut. Voor 25% van mensen in armoede is een smartphone het enige digitale toestel dat ze hebben. Hoewel dat een basisvorm van toegang biedt, is een smartphone vaak ongeschikt voor belangrijke taken zoals het opstellen van een cv of het indienen van een belastingaangifte. Zonder een computer of stabiel internet blijven veel digitale deuren gesloten.”
Wat zijn nog meer redenen voor die digitale kloof?
“Vaak missen mensen de nodige digitale skills. Ze hebben nooit basisvaardigheden geleerd zoals een zoekmachine gebruiken, een bijlage toevoegen aan een e-mail of een app downloaden. Zonder die kennis wordt de digitale wereld ontoegankelijk. En dan is er nog digitale stress. Angst om fouten te maken, gehackt te worden of privacy te verliezen houdt velen tegen. Zelfs als de vaardigheden er zijn, kiezen sommigen er bewust voor om geen gebruik te maken van digitale diensten. Technologie roept bij hen wantrouwen en onrust op en dat zorgt voor een belangrijke barrière.”
Welke rol kunnen bedrijven spelen om die kloof te dichten?
“Bedrijven kunnen een sleutelrol spelen op verschillende vlakken. Het is niet alleen een sociaal probleem, maar ook een economische uitdaging. Minder digitale mensen zijn vandaag zowel klanten als potentiële werknemers. Daar als bedrijf bewust van zijn, is de belangrijkste eerste stap. Maar ook werknemers ondersteunen is nodig. De medewerkers van de groendienst in Gent kregen bijvoorbeeld een opleiding om hun belastingaangifte online in te vullen. Dergelijke initiatieven geven mensen praktische vaardigheden én zelfvertrouwen. En tot slot moeten bedrijven een digitale check doen. Meten is weten. Het is niet omdat iemand dagelijks met een laptop werkt, dat die persoon digitaal vaardig is.”
Wat doet BNP Paribas Fortis concreet om digitale inclusie te bevorderen?
“Er lopen verschillende initiatieven. In 2020 hebben we DigitAll opgericht, een platform om kennis en ‘best practices’ te delen rond digitale inclusie. Vandaag brengen we meer dan 130 organisaties samen. DigitAll ontwikkelde bijvoorbeeld een checklist waarmee bedrijven kunnen testen hoe toegankelijk hun apps en websites zijn. Een eenvoudige interface kan voor mensen met zwakkere digitale vaardigheden het verschil maken tussen meedoen of afhaken. Sinds 2021 ondersteunt de bank ook een leerstoel aan de VUB die de link tussen digitale inclusie en mensenrechten onderzoekt.”
Hoe belangrijk zijn tools in dit verhaal?
“Gebruiksvriendelijke tools zijn een must. Zo werken wij samen met Emporia, een fabrikant van gebruiksvriendelijke smartphones voor minder digitaal vaardige gebruikers. Bij klanten die zo’n smartphone aankopen, installeren we vooraf onze app.”
Digitale stress kwam al aan bod, hoe vang je dat op?
“Via bewustwordingscampagnes. We willen dat onze klanten onze tools met vertrouwen gebruiken. De bank heeft ook oog voor digitaal minder vaardige klanten. Dankzij ons partnership met bpost kunnen alle klanten terecht in het postkantoor van hun dorp voor alle basisbankverrichtingen.”
Bedrijven hebben er dus alle belang bij om digitale inclusie te bevorderen?
“Zo is dat. Digitale inclusie vraagt een blijvende inspanning, ook van overheden en onderwijsinstellingen. Niemand mag achterblijven. Bedrijven die nu actie ondernemen, werken niet alleen mee aan een betere samenleving, maar ook aan hun eigen toekomst in een wereld die steeds digitaler wordt.”
“Zonder gedegen digitale vaardigheden blijven veel digitale deuren gesloten.”
“Een eenvoudige interface kan voor mensen met zwakkere digitale vaardigheden het verschil maken tussen meedoen of afhaken.”
“Beperkte digitale vaardigheden blijven een barrière voor het dichten van de digitale kloof.”
Linde Verheyden, Director Public Affairs bij BNP Paribas Fortis en voorzitter van DigitAll
09.12.2024
Veilig ondernemen met BNP Paribas Fortis
Elke ondernemer kan ervan meespreken: de financiële markten zijn onvoorspelbaar en dat brengt risico’s met zich mee. Wij reiken u oplossingen aan om uw onderneming in alle veiligheid te leiden.
Van klein tot groot, van binnen- tot buitenland: als u als ondernemer de markt opgaat en uw uiterste best doet om uw onderneming te laten groeien en bloeien, komen er onvermijdelijk momenten waarop u tijdens het zakendoen risico’s loopt. Frédéric Raxhon, Head of FI Midcap Sales bij Transaction Banking van BNP Paribas Fortis, is specialist in de materie. Hij geeft met veel kennis van zaken een inkijk in de manier waarop BNP Paribas Fortis werk maakt van veilig ondernemen.
Raxhon heeft een duidelijk zicht op de impact van volatiliteit in de markten op de dagelijkse werking van kleine, middelgrote en grote ondernemingen. Zijn voorgeschiedenis als bankier in corporate finance, aandelen en derivaten, en in het begeleiden van holding- en beursgenoteerde bedrijven doet hem met een geroutineerde blik naar de marktwerking kijken.
Raxhon: “Wij begrijpen zeer goed dat prijsonzekerheid, in de vorm van volatiliteit op de financiële markten, een serieuze impact kan hebben op de werking en winstgevendheid van ondernemingen. Daarom monitoren wij de markten en hun volatiliteit voortdurend: als de prijzen snel schommelen, lopen onze klanten het risico om te duur aan te kopen en te goedkoop te verkopen. We hebben wat dat betreft ons deel gehad de afgelopen jaren: een sterke stijging van de rentevoeten, een energiecrisis met zeer volatiele prijzen, en een sterke stijging van de inflatie.
We blijven volatiliteit in die markten verwachten. Zo zijn er geopolitieke spanningen en oorlogen die aanslepen. Maar ook verkiezingen veroorzaken volatiliteit, omdat ze er vaak voor zorgen dat landen hun houding ten opzichte van economie veranderen. Zo spreekt Trump over een significante verhoging van douanerechten voor de Verenigde Staten. Dat zal een impact hebben op de wereldwijde groei en inflaties. Ook de vergroening van de maatschappij door de energietransitie, hoe positief dat proces ook is, vormt een bron van onzekerheid. Ondernemingen moeten daardoor bijvoorbeeld enorme investeringen doen, en er is nog geen duidelijkheid over welke technologieën zullen overleven …
Al die factoren tonen vooral één ding aan: ondernemingen hebben nood aan begeleiding, waarin ze een oplossing op maat krijgen aangereikt, om ervoor te zorgen dat volatiele markten zo goed als geen invloed op hun werking hebben en ze zich op hun core business kunnen concentreren.”
Oplossingsgericht
Die oplossing komt van een partner die een marktleiderspositie heeft in het veiligstellen van nationaal én internationaal ondernemen.
Raxhon: “Het gaat bij BNP Paribas Fortis heel vaak over het beheren van risico’s van ondernemingen die een aantal eenvoudige wensen op hun verlanglijstje hebben staan: ze willen op een gewone, dagelijkse manier zakendoen; aankopen tegen een zo vast mogelijke prijs; hun lonen betalen in een stabiele omgeving; verkopen aan klanten met een rendabele, standvastige marge … Als ze in de markt onzekerheid ervaren bij hun werking, staan wij klaar om hen daarin te begeleiden en oplossingen aan te dragen voor verschillende scenario’s.
Dat kan gaan van ondernemingen die stabiliteit willen als ze goederen aan- of verkopen in een andere munt, over het beheersen van wisselvallige interestvoeten in huidige of toekomstige leningen, tot het scheppen van een stabiele financiële omgeving waarin ze gestaag hun lonen kunnen betalen. Maar we dekken ook grondstoffen in: ondernemingen die veel energie, metaal, of bijvoorbeeld tarwe gebruiken – nog maar een paar van de grondstoffen die aan prijsfluctuaties onderhevig zijn – mogen op onze expertise rekenen om hun onzekerheid naar zekerheid om te buigen.
Als ondernemingen aan het einde van het jaar met de budgetten van de komende jaren bezig zijn, is het nemen van assumpties in budgetten en kosten een factor waarmee de toekomstige markten natuurlijk geen rekening houden. En dat kan voor ongerijmdheden zorgen in de werking van het komende boekjaar. Ook daarvoor dragen wij regelmatig oplossingen aan, die vertrouwen injecteren in dat hele proces. Wij helpen ondernemers om de ‘viabiliteit’ van hun onderneming onafhankelijk te maken van wat er op de financiële markten gebeurt. Die voortdurende oplossingsgerichtheid, in elk scenario, zit er bij BNP Paribas Fortis ingebakken.”
Internationale voeling
Omdat Belgische ondernemingen almaar vaker de stap naar het buitenland zetten, is het cruciaal om met een internationale blik naar de zich ontwikkelende economie te kijken.
Raxhon: “In de economische ruimte is alles sterk met elkaar verweven. De energiecrisis, bijvoorbeeld, speelde zich niet alleen binnen de nationale grenzen af. De elektriciteitsprijzen bij ons waren in die tijd ook rechtstreeks gelinkt aan het feit dat Frankrijk gedurende een periode minder nucleaire energie kon leveren. De Amerikaanse verkiezingen hebben, door de zenuwachtigheid van beleggers en de markten daarrond, een rechtstreekse invloed op zakendoen in de internationale ruimte. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
We verwachten trouwens dat die wederzijdse afhankelijkheid en volatiliteit zal aanhouden: er zijn een groot aantal trends in de economie en in de wereld die de onzekerheid voeden. Daarom is het zo belangrijk om de voeling met die wereld en die onzekerheden te behouden. Bij BNP Paribas Fortis doen we dat door gebruik te maken van een wereldwijd netwerk van experts, dat eigenlijk nooit slaapt. Wát er ook gebeurt en wáár het zich ook afspeelt: altijd zijn er wel mensen van onze bank in de buurt die de situatie opvolgen en ons in realtime raad geven over hoe we onze klanten daar het best over informeren. Dat netwerk, dat is voor ons en onze klanten goud waard.”