Op 15 mei weten we niet alleen wie ‘CFO of the Year’ wordt. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’.
Alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing,…) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, komen hiervoor in aanmerking.
Hieronder vindt u vijf deals die strategisch en financieel leiderschap tonen:
ELIA
De Belgische hoogspanningsnetbeheerder Elia kondigde op 23 maart 2018 aan dat het nog eens 20 procent van de aandelen van haar Duitse sectorgenoot 50Hertz had gekocht voor 976,5 miljoen euro. Daarnaast heeft ze de overblijvende participatie van 20% in juli gekocht en onmiddellijk verkocht aan de Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). De transactie tussen Elia en KfW versterkte de Belgisch-Duitse samenwerking op het vlak van kritieke netinfrastructuur. Hierdoor kreeg het de volledige controle over 50Hertz, wat meer synergie moet toelaten en de uitbouw tot een toonaangevende Europese groep.
SHOWPAD
In juni 2018 meldde het geavanceerde softwareplatform Showpad dat het 28 miljoen euro (34 miljoen dollar) had opgehaald bij twee grote durfkapitaalfondsen, het Amerikaanse Insight Ventures en het Engelse Dawn Capital voor de overname van LearnCore, de Amerikaanse specialist in onlinecoaching. Met de overname van Learncore wil Showpad een totaalaanbod uitbouwen door nu ook gepersonaliseerde onlinecoaching te integreren in zijn verkoop-en marketingaanbod en zich zo verder te differentiëren.
AEDIFICA
Op 21 december 2018 kondigt de beursgenoteerde specialist in zorgvastgoed, Aedifica, de overname van de zorgvastgoedportefeuille van Lone Star Real Estate Fund IV aan. Daarmee doet het na zijn aanwezigheid in België, Duitsland en Nederland nu ook zijn intrede in het Verenigd Koninkrijk. De waarde van de transactie bedraagt 450 miljoen pond (520 miljoen euro). Met de grootste deal die Aedifica ooit deed, zet de Brusselse groep zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed. De Britse zorgmarkt is nog gefragmenteerd. Daar liggen dus kansen voor Aedifica.
COLLIBRA
Begin 2018 haalt Collibra dat software maakt voor efficiënt databeheer 58 miljoen dollar (48 miljoen euro) op. Het van oorsprong Brusselse softwarebedrijf wil zijn commerciële en technologische voorsprong voort uitbouwen en investeert daarom fors in zijn organisatie en in onderzoek en ontwikkeling. Begin 2019 haalde Collibra nog eens 100 miljoen euro op, onder meer bij de investeringstak van Alphabet, de holding boven Google. Collibra heeft zo als eerste van de nieuwe generatie Belgische startups een waardering van meer dan een miljard dollar.
ITEOS THERAPEUTICS
Op 20 juni 2018 haalde iTeos Therapeutics 75 miljoen dollar (64 miljoen euro) op om het versneld behandelen van kanker met immuuntherapie te ontwikkelen. Het in Gosselies (Charleroi) gevestigde iTeos gebruikt het geld ook voor de uitbreiding van zijn nieuwe kantoor in Cambridge, Massachusetts, hét biotechmekka van de Amerikaanse Oostkust. De kapitaalronde werd geleid door het Amerikaanse investeringsfonds MPM Capital, enomvatte de nieuwe investeerders HBM Partners, 6 Dimensions Capital en Curative Ventures. Ook alle bestaande investeerders, zoals Fund+, VIVES II, SRIW en SFPI, namen eraan deel.
Meer info over het event.
De Deal of the Year wordt samen met de Trends CFO of the Year bekend gemaakt op 15 mei 2019 in Brussels Expo.
Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.
Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Senior partner Allen & Overy, Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.
Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019.
Ontdek hier de genomineerden voor Trends CFO of the Year.
Bron: Trends
12.04.2019
Wie wordt Trends CFO of the Year 2019?
Op woensdag 15 mei weten we wie Birgit Conix CFO van TUI Group zal opvolgen als ‘CFO of the Year’. De jury selecteerde vijf kandidaten, waaronder maar liefst vier vrouwen.
De genomineerden voor CFO of the Year
Ann Desender (Barco)
Het technologiebedrijf Barco staat sinds deze maand in de Bel-20 en doet het goed met een omzet die al enkele jaren boven het miljard euro uitkomt. “We leggen de lat voortdurend hoger”, zegt CFO Ann Desender die al sinds september 2016 aan het roer staat. ”Het was in de eerste plaats een wijziging in de bedrijfscultuur. Dat betekent ook keuzes maken en activiteiten afstoten die geen of onvoldoende winst opleveren.” Eind 2018 verraste Barco nog door 240 van de 3600 banen te schrappen met een eenvoudigere structuur en vrijgekomen middelen om te herinvesteren tot gevolg.
Yves Honhon (CMI)
De financiën van Waalse industriële groep CMI worden al 18 jaar beheerd door Yves Honhon die zijn job vergelijkt met die van een orkestleider. Hij stond op de eerste rij toen CMI Arcelor/Cockerill verliet om in april 2002 alleen door te gaan. “Het bedrijf is van een dochteronderneming naar een moederbedrijf geëvolueerd. Van 18 bedrijven in 7 landen ging het naar 85 ondernemingen in 23 landen. Het balanstotaal is tussen 2002 en 2018 vervijfvoudigd, van 271 miljoen tot bijna 1,5 miljard”, schetst Honhon die nieuwe overnames zeker niet uitsluit om de ambitie van CMI tot 1,6 miljard euro omzet te bereiken in 2022 (met zelfs 2 miljard in zicht).
Nathasja Van Bael (Medialaan/Persgroep)
Sinds 2015 is Nathasja Van Bael al CFO bij Medialaan. Door de fusie met De Persgroep weet ze ook hoe complex het kan zijn om een fusie in goede banen te leiden. “2018 was een van de zwaarste jaren uit mijn carrière, in de eerste plaats wegens de fusie. Juridisch en financieel is ze afgerond, maar we zitten nog volop in de operationele integratie”, aldus Van Bael. Ze loodste het bedrijf niet alleen succesvol door woelige wateren maar besteedt ook in de huidige moeilijke economische omstandigheden aandacht aan kostenbeheersing: “Ik heb een hekel aan inefficiëntie en vind het zeer leuk de processen in het bedrijf onder de loep te nemen”, besluit ze.
Catherine Vandenborre (Elia)
De perfect tweetalige Waals-Brabantse is sinds 2014 CFO van Elia en speelde samen met haar team een sleutelrol in de onderhandelingen voor een belang in het Duitse 50Hertz. “Het was echt teamwerk. We hebben er met een kleine groep mensen dag en nacht aan gewerkt”, zegt Vandenborre die de rol van een moderne CFO verder verduidelijkt. ”Een CFO is de architect van de waardecreatie van het bedrijf. Dat impliceert dat hij of zij deelneemt aan een strategie en die invoert. De jongste jaren zijn daar nieuwe dimensies bij gekomen, want onze rol wordt steeds meer verbonden aan innovatie, databeheer en digitalisering.” Tegelijkertijd vindt ze het erg belangrijk om het klimaatprobleem zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Elia plant een kapitaalverhoging van 350tot 450 miljoen euro, die de balans moet versterken om bijkomende investeringen te kunnen doen in de Belgische netwerkinfrastructuur.
Els Verbraecken (DEME)
Sinds ze zes jaar geleden CFO van de maritiemedienstengroep DEME werd, hebben Verbraecken en haar team niet stilgezeten. Het meest trots is ze op het investeringsprogramma van meer dan 1,5 miljard euro in nieuwe schepen terwijl ze zeker de risicokant niet uit het oog verliest. “Je moet het evenwicht bewaren tussen investering en financiering; tussen risico’s nemen en beperken; tussen administratieve rapportering en proactief blijven.” Hoewel ze regelmatig botst op de complexiteit van het internationale zakendoen is ze een enorme fan van vereenvoudiging. “Je moet proberen alles eenvoudig en soepel te houden in een complexe en dynamische wereld”, besluit de CFO van een bedrijf met entiteiten in meer dan 60 landen.
Meer info over het event.
De winnende CFO wordt op 15 mei 2019 bekend gemaakt in Brussels Expo. Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.
Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.
Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019.
NIEUW! Voor de eerste keer buigt de jury zich ook over de vraag: “Wie deed de deal van het Jaar”?
Bron: Trends
11.09.2024
Ontdek onze leasingopties en laat u verleiden door onze topdeal
U wilt graag een bedrijfswagen huren, maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn? Hieronder zetten we alle leasingopties voor u op een rij. Zo ontdekt u welk type leasing het best bij u past. Bovendien kunt u tot 30 november 2024 een topdeal sluiten met onze partner Arval voor de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé tegen een zeer voordelige all-inprijs.
Financiële of operationele leasing?
Zowel voor financiële als operationele leasing geldt dezelfde logica: u betaalt huur aan een leasingmaatschappij voor een bepaalde periode, meestal vier of vijf jaar. Bij beide formules is de leasingmaatschappij de wettelijke eigenaar van de wagen. Maar u hebt wel een aankoopoptie aan het eind van het contract. Bij een financiële leasing is het bedrag van de aankoopoptie bekend van bij het begin van het contract. Bij een operationele leasing wordt het bedrag aan het eind van het contract bepaald op basis van de marktwaarde van de wagen.
De formule ‘inclusief diensten’
Dat is een van de grote voordelen van een operationele tegenover een financiële leasing: taksen, (omnium)verzekering, onderhoud en kosten (behalve brandstof) zijn inbegrepen in de huurprijs. Bovendien krijgt u extra diensten zoals zomer- en winterbanden, pechverhelping en een vervangwagen. U betaalt een bepaald bedrag per maand en hoeft verder niets meer te regelen. Kortom, u rijdt zonder zorgen: alles is betaald, behalve de brandstof.
Fiscale gevolgen?
De aankoopoptie heeft fiscale gevolgen: bij een financiële leasing schrijft u het investeringsgoed af en brengt u de interesten fiscaal in. De wagen staat op uw balans geboekt als actief. Bij een operationele leasing brengt u de volledige huurprijs in als kosten. In beide gevallen zijn er fiscale aftrekbeperkingen en moet u mogelijk rekening houden met het beroepsmatige gebruik van de wagen. Ook niet onbelangrijk: de btw wordt maandelijks betaald op de huurprijs en dus niet in één keer. Zo houdt u uw kredietlijnen vrij voor andere investeringen.
Laat u verleiden door onze topdeal
Tot 30 november 2024 hebben we een uitzonderlijk aanbod: u kunt de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé operationeel leasen tegen een voordelige en exclusieve prijs, inclusief alle diensten.
Benieuwd? U vindt alle details op deze pagina
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.
04.09.2024
Arval: mobiliteit in werk én leven
Veel medewerkers zien mobiliteit tegenwoordig als een nood die ze in samenwerking met hun werkgever aanpakken. Ze verplaatsen zich allang niet meer alleen met Koning Auto, maar maken almaar vaker gebruik van een mengeling van mobiliteitsoplossingen. Die zijn zowel privé, openbaar als gemengd. Belgische ondernemingen zijn daarom meer en meer op zoek naar knowhow over dé perfecte mobiliteitsmix, die is aangepast aan hun eigen professionele noden én aan de behoeften van hun personeel. De mobiliteitsspecialisten van Arval tonen hoe mobiliteit evolueert en hoe zij daarmee omgaan. Want daarvoor is niet alleen kennis nodig, maar ook een pakket aan begeleiding, waarmee ze werkgevers op dat vlak ondersteunen.
Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert, vat de visie en missie van Arval gebald samen: “Life is a journey made of journeys. Dat betekent dat wij ons bij Arval voortdurend afvragen hoe we kleine, middelgrote en grote ondernemingen kunnen ondersteunen en ontzorgen bij alle mobiliteitsvragen die ze zich stellen. In ons DNA als ondersteuner zitten twee belangrijke aspecten die waarde toevoegen: het persoonlijke en duurzame mobiliteit*. Van eenmanszaak tot groot bedrijf: Arval biedt zijn corporate knowhow aan en zorgt voor een one-stop-shop-oplossing.”
* Duurzame mobiliteit: mobiliteit met een lagere uitstoot van broeikasgassen, die elektrificatie, zachte mobiliteit en/of openbaar vervoer stimuleert.
Duurzame mobiliteit als vanzelfsprekende sleutel
Veel ondernemingen trekken vandaag voluit de kaart van de duurzame mobiliteit, of evolueren in die richting. Dat houdt niet alleen de keuze in voor elektrische auto’s, maar ook met een open blik kijken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Arval speelt daarin zijn eigen rol: alle klanten worden geïnformeerd en begeleid in hun streven naar duurzame mobiliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen als Arval Bike Lease, Arval Car Sharing en de toekomstige budgetbeheertool vormen voor veel ondernemingen de sleutel tot een sluitend mobiliteitsverhaal.
Troef in de ‘war for talent’
Al die mogelijkheden worden bovendien niet alleen gezien als pure verplaatsingsmogelijkheden, maar passen in een hr-concept dat ondernemingen inzetten in de ‘war for talent’. Philippe Kahn heeft met Arval steeds vaker te maken met ondernemingen die echt inspelen op mobiliteitsvragen. Ze zien het als een kans om de band met hun medewerkers te versterken of om nieuwe krachten aan te trekken.
Kahn: “Heel wat ondernemingen denken na in functie van mobiliteit over bijvoorbeeld hun locatie. Ze kiezen dan eerder voor de nabijheid van een mobiliteitshub, zoals een groot station als Brussel-Centraal of Antwerpen-Berchem. Daar kunnen ze de volledige mix van mobiliteitsmogelijkheden aan hun personeelsleden aanbieden. Zo kunnen die met de fiets of deelstep naar het werk komen, verplaatsingen maken met poolwagens of met de trein, gebruikmaken van bussen en deelauto’s … En dat betalen ze allemaal met het mobiliteitsbudget dat ze van hun werkgever krijgen.”
Toegevoegde waarde: zakelijk én persoonlijk
De budgetbeheertool waarmee ondernemingen het overzicht bewaren van alle mobiliteitsoplossingen die hun medewerkers gebruiken én van de bijbehorende kosten, is maar één facet van de toegevoegde waarde die ondernemingen krijgen aangeboden. Ook consulting rond mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van wat Arval voor ondernemingen doet.
Philippe Kahn: “Als een onderneming met zowat 100 medewerkers van plan is te verhuizen naar het centrum van Antwerpen, zitten wij met hen rond de tafel om te bekijken welke nieuwe mobiliteitsoplossingen ze nodig hebben én hoeveel het hen allemaal zal kosten. Op die manier maken we echt deel uit van het team en kijken we samen naar de effecten van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen op hun toekomst. Dat is maatwerk, waarin we onze expertise ten dienste stellen van onze klanten.”
Die expertise doet ondernemingen vaak een stap vooruitzetten in hun bedrijfsvoering, maar ook richting personeel. Kahn: “De tijd van het Excel-bestand waarmee het gebruik van de poolwagen werd bijgehouden, is voorbij. Apps op telefoon of computer maken alles makkelijker en vlotter. Ze houden de locatie van poolwagens tussen de verschillende vestigingen bij én doen de grens tussen pool- en deelauto’s vervagen. Zo maken medewerkers tijdens het weekend – weliswaar tegen betaling – privé gebruik van de auto die ze tijdens de week voor professionele verplaatsingen gebruiken. Ook de typische ondersteuning bij het leasen van een elektrische fiets maakt deel uit van dat verhaal. Arval ontzorgt werkgevers op dat vlak en geeft hen extra troeven in handen om hun medewerkers ook privé te ondersteunen in hun mobiliteit. Het wordt een verhaal waarin ondernemingen, via hun mobiliteitsdossier, echt deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van hun medewerkers.”
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.
25.06.2024
Uw transitie opstarten met Climact
Hoe zet u de eisen van de energietransitie om in strategische kansen? “Door pragmatisch en zorgvuldig te werk te gaan”, vertelt onze partner Climact.
“Wij bieden bedrijven begeleiding en advies op weg naar maturiteit op het vlak van de uitdagingen rond de klimaatopwarming. En dat houdt in dat we met een aantal eisen aan de slag moeten, zoals de duurzaamheidsrapportering die de Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) oplegt”, vertelt Jerome Meessen, Associate Partner bij Climact. “Wij zien erop toe dat bedrijven daar zelf ook toegevoegde waarde uithalen. De meest tastbare voordelen voor hen zijn een vermindering van hun energiekosten en/of de verbeterde veerkracht van hun leveranciers en klanten in het licht van de klimaattransitie. Daarin gaan we zorgvuldig en pragmatisch te werk. Zorgvuldig, want we baseren ons op cijfers en passen erkende methodes toe, zoals het Greenhouse Gas Protocol voor de berekening van de koolstofvoetafdruk, zonder in greenwashing te vervallen. En pragmatisch, want we houden altijd rekening met de realiteit van het bedrijf in kwestie.”
Een traject in 5 stappen
Maar hoe begeleidt Climact bedrijven en overheidsorganisaties concreet?
Jerome Meessen: “Om te beginnen, helpen we hen duidelijk zicht te krijgen op de uitdagingen van de klimaatverandering waar ze nu of in de toekomst mee te maken krijgen. Dat doen we door de kansen en risico’s in kaart te brengen, zoals de gevolgen van een hoge koolstofprijs of het risico op een overstroming in een productievestiging. Op basis daarvan evalueren we hun huidige impact, om te komen tot de koolstofbalans van hun activiteiten. De volgende stap is de toekomstvisie: samen met de bedrijven bepalen we duurzaamheidsdoelstellingen, waarbij we ons baseren op de internationale standaarden van de Science Based Targets. Vervolgens helpen we hen om een concreet transitieplan op te stellen en in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld door hen te helpen de inhoud en de specifieke kenmerken van een contract voor de aankoop van groene energie te bepalen. Tot slot begeleiden we bedrijven ook bij de communicatie over hun inspanningen, in lijn met de CSRD-vereisten.”
CSRD: administratieve rompslomp of strategische kans?
De CSRD is dit jaar in werking getreden, met een reeks rapporteringsregels die voor heel wat ondernemingen verplicht zijn. “Het doel van de richtlijn is te zorgen voor maximale transparantie over de stand van zaken rond de duurzaamheidstransitie van bedrijven”, legt Jerome Meessen uit. “De rapportering heeft betrekking op factoren in verband met ecologie, samenleving en goed bestuur (Environmental, Social, Governance – ESG). Zo’n rapport biedt daarmee ook aan externe spelers, met name de entiteiten die overwegen het bedrijf financiering te verstrekken, een objectief beeld van de al afgelegde weg, de klimaatambities en de blootstelling aan de risico’s van de klimaatverandering.”
“Dat rapport opstellen is een aanzienlijke administratieve last voor bedrijven”, horen we van Jérémy Robinet, coördinator van het partnerschap met BNP Paribas Fortis. “Je moet een gedetailleerde methodologie en precieze normen volgen, formulieren invullen, indicatoren aanleveren … Maar het is ook een prima aanleiding om een solide en gefundeerde transitiestrategie uit te werken die het bedrijf ten goede komt, ook qua reputatie. Met onze begeleiding winnen bedrijven tijd. Ze hebben de zekerheid dat hun rapport beantwoordt aan de reglementaire eisen, en hun ESG-aanpak krijgt waarde en zin.”
Climact, partner van BNP Paribas Fortis
Climact is een van de partners die BNP Paribas Fortis uitkoos om klanten te begeleiden los van de zuiver financiële kant van de zaak. “Op initiatief van de Relationship Manager van de bank gaan wij praten met bedrijven die vooruitgang willen boeken in hun energie- en duurzaamheidstransitie, specifiek op het vlak van hun decarbonisatiestrategie en om hun koolstofbalans op te stellen”, legt Jérémy Robinet uit.
Gilles Roumain, Sustainability Program Officer bij BNP Paribas Fortis en verantwoordelijk voor het partnerschap met Climact: “Via de samenwerking met Climact kunnen we onze klanten oplossingen aanreiken voor de decarbonisatie van hun activiteiten, en tegelijk onze eigen expertise op het gebied van decarbonisatie vergroten. Door hen die begeleiding aan te bieden, verkleinen we bovendien onze eigen koolstofvoetafdruk.”
“De bedrijven die de bank met ons in contact brengt, komen uit alle sectoren”, vertelt Jérémy Robinet nog. “Ze hebben een bepaalde minimale omvang, bijvoorbeeld een omzet van minstens 25 miljoen of een complexe toeleveringsketen. Het partnerschap heeft al geleid tot een 15-tal samenwerkingen, waaronder die met garagedeurfabrikant RE Panels.
We hebben hen in eerste instantie begeleid bij het opstellen van een koolstofbalans in overeenstemming met de Europese CSRD-verplichtingen. Daarop onderkende de directie het strategische belang van dat werk en vroeg ze ons om meer specifieke analyses uit te voeren, per product en productievestiging. Op die manier kon het bedrijf bepaalde ‘best practices’ op het spoor komen. RE Panels was opgetogen over onze aanpak. Voor elke doelstelling in de optimalisering van de koolstofvoetafdruk berekenden we de kosten, de winst en de nodige investering. Ze waren ook blij met de strikte afstemming op de internationale normen, want die is essentieel om greenwashing te voorkomen.”