Voor ondernemers en investeerders is het moment waarop ze uit elkaar gaan van kapitaal belang! De 'exit' betekent het einde van de relatie en is een belangrijke stap in het investeringsproces én een cruciale gebeurtenis voor de oprichter van de start-up. De ultieme tip? De exit al op voorhand voorbereiden!
Zelfs als het volledige parcours vlekkeloos verliep, kan een 'slechte exit' van een goede zaak een rampscenario maken. En terecht, want zo'n exit is een uniek moment om de meerwaarde op het geïnvesteerde kapitaal concreet vorm te geven. Een manier om de return on investment (of kortweg ROI) ook echt gestalte te geven. Want het gaat er wel degelijk om om liquide middelen 'uit' een gefinancierd project te halen. Uiteraard hangt heel veel af van het type bedrijf dat werd gefinancierd, de levenscyclus van dat bedrijf, de activiteitensector en natuurlijk ook het profiel van de investeerder. Een business angel heeft immers niet dezelfde verwachtingen als een private equity-fonds of een corporate venture, namelijk een intern investeringsfonds bij een industriële groep, waarvan de ROI vaak strategisch is ...
Hoe kunt u zich voorbereiden?
Op het moment dat ondernemer en investeerder uit elkaar gaan, zijn er verschillende scenario's mogelijk. In een eerste scenario wordt het bedrijf doorverkocht aan een grotere groep of een concurrent. In bepaalde (eerder zeldzame) gevallen zien we soms een management buy out. Dat betekent dat het managementteam de aandelen terugkoopt, maar daarvoor zijn natuurlijk grote winsten nodig. Een andere mogelijkheid is dat het kapitaal volledig of gedeeltelijk wordt opengesteld voor een andere financiële investeerder bij een nieuwe investeringsronde. De 'nieuwkomer' kan dan – afhankelijk van zijn profiel – alle effecten opkopen of een inbreng doen. Die laatste optie heeft als gevolg dat de positie van de minderheidsaandeelhouders wordt afgezwakt. Tot slot kan ook een beursgang (IPO) zorgen voor vers geld in het bedrijf, want die biedt de eigenaars de mogelijkheid om hun aandelen te behouden of te verkopen. De start-up moet dan uiteraard aantrekkelijk genoeg zijn om de beursinvesteerders te kunnen verleiden ...
Waarom van bij het begin al over het einde beslissen?
Dat is een kwestie van strategie. Wie inzet op een start-up, gokt immers op de toekomst. Zeker als u weet dat in de huidige context van grote technologische vooruitgang er ook altijd een zekere graad van onzekerheid heerst. De exit strategy moet al worden besproken in de eerste contacten tussen de ondernemer en de investeerders en moet ook voorkomen in de verschillende documenten die de kapitaalinstap van de financiers formaliseren (term sheet, aandeelhoudersovereenkomst enz.). En is dus een echte must! Die planning zorgt er immers in de eerste plaats voor dat ideeën op elkaar worden afgestemd en alle aandeelhouders in eenzelfde richting kijken, vooraleer ze samen aan boord gaan van hetzelfde schip. Door een gemeenschappelijk perspectief te creëren, weten de oprichter en de investeerders waar ze samen naartoe gaan. Dé garantie op succes bij elk ondernemingsproject! De planning is bovendien een uitstekend middel om de verwachtingen van elke betrokkene te kennen tijdens de relatie, maar vooral wanneer het avontuur op zijn einde loopt. Aangezien het om de toekomst gaat – en niemand een glazen bol heeft om die te voorspellen – moeten de strategieën op voorhand worden bepaald. Strategieën, in het meervoud, u leest het goed! En omdat niets zeker is, is het dus inderdaad beter om met verschillende scenario's rekening te houden.
Wat betekent dat concreet? Een vleugje flexibiliteit!
De exitstrategie wordt dus formeel vastgelegd in de aandeelhoudersovereenkomst. De bedoeling is dan wel om de exit te plannen, toch is het idee eerder dat er een kader wordt gecreëerd dat eventueel kan worden aangepast om een zekere en in de tijd bepaalde beweegruimte te behouden. De essentie? Doelstellingen, intenties, modaliteiten en een ruw geschatte termijn bepalen waar iedere partij zich in kan vinden. 'Het juiste moment' voor de exit ligt immers nooit vast en hangt vaak af van een hele reeks factoren (waardecreatie, bereiken van de doelstellingen, evolutie van de markt enz.). In werkelijkheid bevat de overeenkomst een clausule waarin men afspreekt om na X jaar weer samen rond de tafel te gaan zitten om het over de exit te hebben of om specifiek een bedrijf aan te stellen om een koper te zoeken. Dat is uiteraard enkel het geval wanneer de aandeelhouders dit van bij het begin uitdrukkelijk wensen. Alle mogelijkheden blijven uiteraard open, zolang ze maar een akkoord bereiken over de uitweg voor het bedrijf enkele jaren later ...
Clausules om de exit af te bakenen
Voor de modaliteiten bestaan er verschillende juridische formules, onder meer eentje waarbij de eerste investeerders beschermd worden voor een te grote kapitaalverwatering bij een volgende investeringsronde. Andere mogelijkheden zijn het recht van voorkoop dat ervoor zorgt dat de bestaande aandeelhouders voorrang krijgen ten opzichte van eventuele nieuwkomers, de verplichting om 'het geld opnieuw in de pot te leggen' bij een nieuwe fondsenwerving (eerder uitzonderlijk aan een vooraf bepaalde prijs), de terugkoop van aandelen door de oprichter of verschillende andere bepalingen om de verkoop van de aandelen te beperken of te verplichten. De investeerders die bij de start aanwezig waren, kunnen ook een liquidatiepreferentie 'eisen' om zeker te zijn van een minimale ROI op elk moment dat er geld wordt uitgekeerd (faillissement, wederverkoop, overdracht enz.). Die laatste mogelijkheid moet wel met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt om de motivatie van het managementteam niet te ondermijnen, zeker wanneer de start-up het niet meteen goed doet. In elk geval bestaat er geen toverformule. Pak deze kwestie dus in alle transparantie aan en kom van bij het begin tot een akkoord over de exitstrategie ...
08.03.2024
Klikt uw onderneming ook de energieprijs vast?
De prijs van energie heeft de afgelopen jaren zowel hoge pieken als diepe dalen gekend. Dat jojo-gedrag baart heel wat ondernemers zorgen. BNP Paribas Fortis staat ook hier klaar om u stabiliteit te bieden.
De prijs van energie beheersen: het kan bijna niet anders, of ook in uw onderneming was dat de afgelopen jaren een terugkerende zorg. We komen uit een periode waarin die energieprijzen zeer volatiel geweest zijn, met zowel hoge pieken als diepe dalen. Dat jojo-gedrag maakte heel wat ondernemers ongerust en zorgde in sommige gevallen voor enorme extra kosten. Toch is er een, bij ondernemers vaak minder gekende, manier om op dat vlak aan risicomanagement te doen. BNP Paribas Fortis staat ook hier klaar om u te begeleiden.
Slingerbeweging
De energieprijzen hebben er de afgelopen jaren een dolle rit opzitten. In de nasleep van de invasie in Oekraïne stegen ze naar ongekende hoogten. De gasprijzen stegen tot 300 euro per Mwh, terwijl de prijs in de jaren ervoor rond 10 à 15 euro per Mwh schommelde. De elektriciteitsprijzen stegen tot meer dan 600 euro per Mwh. In de jaren daarvoor bedroeg die prijs amper 50 euro per Mwh.
Crisismanagement
De energiecrisis van 2022 joeg een schokgolf door de bedrijfswereld. Vooral in energie-intensieve sectoren als de metaalnijverheid of de chemie bleek hoe cruciaal betaalbare energie is voor het voortbestaan van veel ondernemingen. Zij die zelfvoorzienend waren in hun energiebehoefte, overleefden de storm beter. Het belang van risicomanagement kwam in de energiecrisis duidelijk naar voren. Ondernemingen wilden hierin, zoals de wetgever het stelt, handelen als een ‘voorzichtig en redelijk persoon’. Ze fixeerden hun energieprijzen en kwamen zo nagenoeg ongeschonden uit de crisis. Anderen konden op een bepaald moment alleen maar hopen dat de energieprijzen weer omlaag zouden gaan.
‘Never waste a good crisis’ wordt als slagzin regelmatig gebruikt. Voor deze energiecrisis mogen we die uitdrukking nog eens van onder het stof halen. Het is boeiend om te zien hoe ondernemingen hun energievoorziening zelf in handen nemen. Vooral de opkomst van PPA’s - Power Purchase Agreements - is opmerkelijk. Een PPA is een stroomafnameovereenkomst tussen een elektriciteitsproducent en een afnemer.
Risicobeheer
“Zo krijgen we bij BNP Paribas Fortis de laatste jaren almaar meer vragen van ondernemingen die eraan denken om hun energieprijzen financieel vast te klikken. In zo’n scenario betaalt u als ondernemer de variabele prijs aan de energieleverancier. Met de bank klikt u een prijs vast, via een zogenaamde financiële swap. Dergelijke financiële swaps worden ook gebruikt om andere grondstoffen (metalen, olieproducten,..) in te dekken.”
Mattias Demets, Commodity Derivatives Sales bij BNP Paribas Fortis
Ook op het vlak van risicomanagement zetten ondernemingen grote stappen vooruit. De energieprijzen vastklikken, was vaak de taak van het management. Die zagen die onderhandelingen met de energieleveranciers als een extra opdracht in hun waaier aan verantwoordelijkheden. Maar sinds de energiecrisis zien we dat ondernemingen zich almaar sterker professionaliseren. Het managen van energieprijzen is nu echt een functie op zich. Ondernemingen denken meer en meer na over de juiste strategie om hun kosten te beheren, waaronder de energieprijzen vallen. De manier waarop, en zeker ook het moment waarop ze energieprijzen vastklikken, evolueerde zo meer dan ooit tot een weloverwogen beslissing, die toelaat om marges te beschermen in geval van stijgende prijzen.
Zo krijgen we bij BNP Paribas Fortis de laatste jaren almaar meer vragen van ondernemingen die eraan denken om hun energieprijzen financieel vast te klikken. In zo’n scenario betaalt u als ondernemer de variabele prijs aan de energieleverancier. Met de bank klikt u een prijs vast, via een zogenaamde financiële swap. Dergelijke financiële swaps hebben als doel risicomanagement. Ze worden ook gebruikt om andere grondstoffen (metalen, olieproducten,..) in te dekken. Een financiële swap oogt in eerste instantie misschien wat complex, maar is in feite niet zo’n ingewikkelde transactie. Er zijn natuurlijk ook andere structuren beschikbaar, afhankelijk van uw noden.
Hier komt de voorzichtige en redelijke persoon weer om het hoekje kijken. Want of u als ondernemer nu opportuniteiten zoekt om slim te investeren, of mogelijkheden bekijkt om uw energiekosten te beheersen: uiteindelijk gaat het om twee kanten van dezelfde medaille. BNP Paribas Fortis denkt voor u als ondernemer niet alleen na over investeren, maar ook over manieren om u te helpen belangrijke kosten zoals die van energie slim en veilig te managen.
Blijvende daling?
Op welke manier ondernemingen hun energieprijzen ook wensen vast te klikken, de marktcontext is heel interessant op dit moment. De industrie in Europa gaat door zwaar weer. Toch beleeft de economie een soft landing – een vertraging, zonder echte recessie. Die drijft op dit moment de lage gas- en elektriciteitsprijzen. We hebben bovendien een milde en winderige herfst en winter achter de rug. Energieproducenten wekten de afgelopen maanden historisch veel elektriciteit op uit hernieuwbare bronnen.
Niets zegt dat de prijzen niet nog verder zullen dalen. Europa importeert, meer dan ooit, LNG vanuit de Verenigde Staten. Zowel de prijs van Amerikaans gas, als de kosten om het naar hier te vervoeren, daalden de afgelopen maanden enorm. In meer dan 65% van de ontwikkelde landen worden binnenkort verkiezingen georganiseerd; de geopolitieke toestand (Oekraïne, Israël, Taiwan) kan op zijn beurt voor volatiliteit zorgen.
Voorzichtig
Zowel de gas- als de elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen twee jaar niet meer zo laag geweest. De markt maakt zich momenteel niet te veel zorgen. Maar de energiecrisis van 2022 toonde aan dat we altijd op onze hoede moeten zijn. Uw energieprijs vastklikken, is niet alleen vaak de meest kostenbesparende tactiek, maar levert u als ondernemer ook bescherming op in tijden van toenemende volatiliteit.
Wenst u hierover meer informatie? Contacteer dan uw relatiebeheerder.
13.10.2022
Sylphar, Lansweeper en Qover winnen Private Equity Awards in 2022
Op 12 oktober werden de winnende bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet. Met de steun van private equity legden ze alle drie een opmerkelijk groeitraject af.
De winnaars van de Private Equity Awards 2022 zijn bekend. Het was al de vijfde keer dat BNP Paribas Fortis dit event organiseerde samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA). Naast een bekroning van Belgische groeibedrijven is dit een mooie gelegenheid om de meerwaarde van durfkapitaalinvesteerders in de verf te zetten voor zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven.
En de winaars zijn …
De drie winnaars werden geselecteerd uit negen genomineerden onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar.
Qover werd verkozen tot ‘Venture Company of the Year’. Deze award beloont jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren. Het bedrijf is klaar om internationaal op te schalen en werd geloofd om zijn innovatieve en disruptieve bedrijfsmodel.
Lansweeper sleepte de titel van ‘Growth Company of the Year‘ in de wacht. Deze categorie omvat ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.
Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren. Naast het neerzetten van een uitstekend financieel track record, slaagde het bedrijf erin om internationaal een stevige voet aan de grond te krijgen.
Sylphar won in de categorie ‘Buy-out Company of the Year’. Dit zijn ondernemingen die groei realiseren via een betrokken management en gesteund door een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten. Hun spectaculaire digitale transformatie van het verkoopproces, een sterke internationale expansie en een snelle productontwikkeling gaven de doorslag.
"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. De drie verdiende winnaars bewijzen dat stuk voor stuk", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.
Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.
Bron: Persbericht
22.09.2022
Wie wint dit jaar een Private Equity Award?
Op 12 oktober 2022 worden de Private Equity Awards uitgereikt. Samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) organiseren we dit event al voor de vijfde keer. Ontdek de negen genomineerden.
De Private Equity Awards belonen Belgische bedrijven die in hun groei en ontwikkeling ondersteund worden door een private-equity- of venture-capital-investeerder. Het is al de vijfde keer dat de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) en BNP Paribas Fortis deze prestigieuze prijsuitreiking organiseren.
De negen finalisten werden genomineerd op basis van criteria zoals duurzame groei, authentiek leiderschap en actief aandeelhouderschap. Ze zijn onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar. We stellen ze kort aan u voor.
Venture company of the year
- Aerospacelab
Aerospacelab is een innovatieve scale-up gespecialiseerd in satellietplatformen en informatie verkregen op basis van geospatiale technologie. Het bedrijf ontwerpt, produceert en exploiteert een constellatie van satellieten voor detectie op afstand en verzamelt zo nuttige informatie. - Precirix
Precirix is een biofarmaceutisch bedrijf en een spin-off van de VUB. Het legt zich toe op de verlenging en verbetering van het leven van kankerpatiënten door precisieradiofarmaceutica te ontwerpen en te ontwikkelen. - Qover
Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren.
Growth company of the year
- Efficy
Efficy biedt een complete en sterk aanpasbare SaaS (Software as a Service) CRM-oplossing (Customer Relationship Management) aan. Het bedrijf wil zijn omvang met vijf vermenigvuldigen tot 5% van de onafhankelijke CRM-markt in Europa, binnen vijf jaar. - Fedrus International
Fedrus International is een internationale bouwmaterialengroep die actief is in de productie en distributie van dak- en gevelmaterialen en diensten met een focus op EPDM-rubber en zink. Het bedrijf wil de voorkeurspartner zijn van professionals dankzij een hoge kwaliteitsstandaard en een grote innovatiezin. - Lansweeper
Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren.
Buy-out company of the year
- Baobab Collection
Baobab Collection biedt diffusers en kaarsen aan, gemaakt van handgeblazen glas of metaal bekleed met kostbaar leer. Het Belgische merk blijft trouw aan zijn waarden van vakmanschap en uitmuntendheid door Europese expertise en ambachtslieden te ondersteunen. - Sylphar
Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
- House of HR
House of HR is een toonaangevende Europese hr-dienstverlener die zich richt op Specialised Talent Solutions en Engineering & Consulting. Hun doel is om talenten en dromen van mensen te verbinden met succesvolle bedrijven.
Innovatie en duurzame groei stimuleren
"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. Dat vertaalt zich in een sterke groei. Private equity is immers meer dan kapitaal aanbrengen. Durfkapitaalinvesteerders delen ook kennis en bieden hun netwerk aan, wat heel wat deuren opent. Alle genomineerden zijn terechte kanshebbers. Ik ben zeer benieuwd welk bedrijven met een award naar huis gaan", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.
Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.
Bron: Persbericht BVA
13.10.2021
Belgische game-industrie krijgt forse duw in de rug
BNP Paribas Fortis Private Equity richtte samen met Howest en Cronos onlangs ForsVC op, het eerste durfkapitaalfonds dat uitsluitend focust op de Belgische game-industrie.
De game-industrie is wereldwijd in volle groei. Heel wat Belgisch talent werkt mee aan de ontwikkeling van computer- en videospellen. De afgelopen jaren was er sprake van een ware explosie van creatieve videogamestartups in België. Maar toch vluchten heel wat hoogopgeleide creatievelingen te vaak naar het buitenland.
Van brain drain naar gain
Als durfkapitaalfonds voor de Belgische videogame-industrie, wil ForsVC die brain drain tegengaan. De komende jaren zal het 10 tot 15 miljoen euro investeren in gaming. Elk van de drie partijen brengt daarvoor zijn specifieke ervaring en expertise in. De Kortrijkse hogeschool Howest als gereputeerd opleidingsinstituut. De Cronos-groep als doorwinterde ondernemer en investeerder in technologische bedrijven, waaronder gamestudio’s. En de bank als financieel expert in Private Equity.
Sterker ecosysteem
Door kapitaal en expertise vanuit verschillende hoeken ter beschikking te stellen van beloftevolle gamebedrijven wordt het bestaande ecosysteem verrijkt en een pak aantrekkelijker. Belgische bedrijven kunnen zich professionaliseren, kwaliteitsvolle games ontwikkelen en competitieve lonen uitbetalen.
University fondsen
Mireille Kielemoes, managing director fund investments Private Equity bij BNP Paribas Fortis “ForsVC is wat wij een “university-linked” fonds noemen. Dat is een specifieke enveloppe binnen onze Private Equity portefeuille die o.a. investeert in spin-offs van universiteiten of innovatieve bedrijven waarvan de IP (intellectual property) een link heeft met universitaire of kennisinstellingen. Via deze fondsen ondersteunen we innovatie, creativiteit, jobcreatie en ondernemerschap in België in beloftevolle domeinen. Ook voor ForsVC werken we via een participatie in de gamebedrijven, maar daarnaast komen ook individuele games in aanmerking voor projectfinanciering via revenue-based lending.”
Lees het volledige persbericht