Article

12.09.2017

Taksen en supply chain: een gedwongen huwelijk!

Hoe verlaagt u de kosten voor uw supply chain met een belastingpercentage dat wereldwijd gemiddeld rond de 20% schommelt?

Er wordt steeds vaker op wereldschaal handel gedreven en de supply chain is van essentieel belang voor de werking en de groei van een moderne onderneming. Er is wel één probleem: rechten en taksen kunnen zwaar doorwegen op het totale kostenplaatje, de bevoorradingsprocessen en de distributienetwerken. Daarom is het belangrijk om een complete analyse uit te voeren van alle rechten en taksen die per definitie verschillen van land tot land.

Op welk moment dient u ze te integreren in de supply chain? Idealiter zo vroeg mogelijk. Eigenlijk al bij het uitdenken en vormgeven van de supply chain, zodat de kosten ervoor zo laag mogelijk kunnen worden gehouden en er toch rekening wordt gehouden met de taksen en douanerechten.

Hoe doet u dat? Door bij het ontwerpen van uw supply chain meteen ook de fiscale lasten en vrijstellingen op te nemen, alsook de kosten voor logistiek en exploitatie. Via modelleringstechnologie krijgt u dan een globaal overzicht van de rechten en taksen en hebt u tegelijk genoeg marge voor simulatie in het geval van wijzigingen in de wetgeving.

“Bedrijven die snel winst willen boeken, moeten vertrekken van een beperkte schaal en zich dan ontwikkelen naar een complexer model dat kan beantwoorden aan de vereisten van een ruimere supply chain. De optimalisering van de rechten en taksen tijdens het ontwerpen van de supply chain vereist dat de verschillende activiteitendomeinen zo precies mogelijk op elkaar worden afgestemd. Aangezien de wetten terzake jaarlijks worden aangepast, is het van essentieel belang dat de financiële afdeling van bij het begin betrokken wordt bij de integratie van de complexe berekeningen van de rechten en taksen. Een werkgroep met daarin zowel fiscale en financiële experts als deskundigen in supply chain en design kan een goed idee zijn voor het welslagen van het project.”
Christophe Philippart, LLamasoft.

Met het oog op het belang en de ingewikkelde wetgevingen is het voor bedrijven met te weinig middelen mogelijk om de analyse van de verplichtingen en taksen uit te besteden aan erkende economische operatoren die de import- en exportformaliteiten voor hun rekening nemen, maar ook de in- en uitklaringsoperaties, importvergunningen, btw en aangiften.

Een boeiende gids over dit onderwerp werd gepubliceerd op de Franstalige website van Les Échos. LLamasoft organiseert een grootscheepse conferentie over het thema “supply chain Conference World Tour” in Japan, China, Mexico en Nederland. De conferentie in Amsterdam vindt plaats op 15 en 16 november e.k. en snijdt deze belangrijke kwesties aan.

Het jonge Belgische Cohabs renoveert herenhuizen en maakt er goed uitgeruste, comfortabele en stijlvolle cohousingprojecten van. Ook het sociale en het milieuaspect is belangrijk in hun verhaal.

“De vastgoedmarkt is al een paar jaar erg krap. Een huis of een appartement vinden in de stad is niet eenvoudig. De economische situatie is niet ideaal voor nieuwe woonprojecten, maar de vraag naar woningen blijft wel hoog”, legt Youri Dauber uit, CEO van Cohabs. “De uitdaging? Verkaveling en betonnering tegengaan door de steden te verdichten. Daarnaast moeten we gebouwen energiezuiniger maken en, last but not least, oplossingen vinden voor eenzaamheid waaraan heel wat mensen over de generaties heen lijden.”

Cohabs heeft 2.500 kamers, verspreid over 150 gebouwen in Brussel, Parijs, New York, Madrid en Luxemburg. In de huur zitten alle kosten begrepen, zoals internet en een Netflix-abonnement, maar ook een schoonmaakdienst en het gebruik van de sportzaal, een cinemaruimte, de tuin en een coworkingspace. Om het samenleven te vergemakkelijken en eventuele frustraties uit te sluiten, voorziet Cohabs in alle huizen een aantal basisproducten, zoals toiletpapier, afwasmiddel, olijfolie en peper en zout. Via een app houden de Cohabs-bewoners van een stad contact en elke maand kunnen ze elkaar ontmoeten op een feest.

Niet alleen jonge professionals

“Toen we in 2016 startten, hadden we de doelgroep 25-35-jarigen voor ogen. Maar we kregen meteen heel veel aanvragen binnen van vijftigplussers”, vertelt Youri Dauber. “Mijn eigen ouders, die 75 zijn, pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie. We beseften dat cohousing niet alleen voor jonge professionals is. Er zijn ook mensen in heel andere levensfases die door een soort overgangsperiode gaan. Vaak gaat dat gepaard met eenzaamheid, zoals bij een scheiding of iemand die zijn partner verloren heeft. We denken ook na over wat we gezinnen kunnen bieden. Die hebben grotere gemeenschappelijke ruimtes nodig en goed gedefinieerde voorwaarden. Zoals elk jong en innovatief bedrijf evolueren we gaandeweg. We leren met vallen en opstaan.”

Solidair en sociaal samenleven

De jonge bedrijfsleider staat geregeld versteld van het sociale avontuur dat samenleven kan zijn. “We hadden een 45-jarige Syrische vluchteling die wel wat zag in cohousing. Wij dachten dat samenleven met een groep twintigers nooit zou lukken. Maar we hadden het fout. De relaties die daar zijn opgebouwd waren zo rijk dat we nu samenwerken met de Franse ngo Singa. Ondertussen bieden we in een veertigtal van onze huizen solidaire kamers aan.”

Design, upcycling en een app

Het jonge bedrijf zet sterk in op design. Daarvoor werkt het samen met Lionel Jadot, de Belgische pionier in upcycling. Zijn aanpak past perfect in de milieufilosofie van Cohabs, dat zelf ook gerecycleerde materialen gebruikt voor renovaties. Ook zonnepanelen en het recupereren van regenwater horen bij dat verhaal. “EPC-score B of C halen, dat is ons doel. Voor oude gebouwen is dat uitzonderlijk goed”, gaat Youri Dauber voort. “We zijn CO2-neutraal en lid van 1% for the Planet.”

Klaar om samen grenzen te verleggen

Voor investeringen en de aankoop van nieuwe gebouwen kon Cohabs rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis. “Zij lopen al mee in ons verhaal sinds ons derde pand. Toen waren we nog maar een klein bedrijfje, maar we vroegen wel aanzienlijke bedragen van een paar tientallen miljoenen euro’s. Maar ze hebben ons ondersteund en kredieten toegekend waardoor we ook konden groeien in het buitenland. Het is echt een samenwerking. Ze schenken ons hun vertrouwen en geloven in het potentieel van ons concept.”

Cohabs is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

Quotes

“In veertig van onze cohousinghuizen bieden we solidaire kamers aan voor mensen die willen herintegreren in de samenleving.”

“Mijn ouders van 75 pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie.”

Article

07.09.2022

Wie maakt kans op een Leeuw van de Export in 2022?

Op woensdagavond 14 september reikt FIT voor de 21ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Belkorn, Twipe Mobile Solutions, XenomatiX, Bogaerts Greenhouse Logistics, Kipco-Damaco of Lambo Laboratoria?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen boekten. We stellen de zes genomineerden graag aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen. Op 14 september worden de strafste exporteurs in de bloemetjes gezet in de Brabanthal in Leuven.

Genomineerden in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Belkorn uit Diest
Gezonde en lekkere ingrediënten van hoge kwaliteit die goed zijn voor mens en planeet. Met die duurzame visie pakte Belkorn al uit in 1985. Het bedrijf bracht toen de eerste biobabykoek op de markt in Europa en liep daarmee ver vooruit op de huidige biotrend. In 2010 komen de exportplannen in een stroomversnelling als het voor een Brits bedrijf koekjes mag produceren. Rusland en Australië volgen en vandaag is Belkorn actief in 30 landen. Meer dan 95% van de omzet komt uit export.

CEO Jos Corthouts: “Dankzij continue investeringen in innovatie en een ultramodern productiecentrum zijn we de afgelopen 5 jaren hard gegroeid. In de toekomst hopen we sterker te worden in Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland en voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt.”

www.belkorn.com

Twipe Mobile Solutions uit Heverlee
Twipe Mobile Solutions uit Heverlee helpt zo’n 80 invloedrijke krantentitels aan hogere lezerscijfers en inkomsten met een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat. Na een eerste mobiele nieuwsapp en de eerste exclusief digitale krant in Frankrijk volgde JAMES in Groot-Brittannië, een digitale butler die gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees. Ondertussen is Twipe Mobile Solutions actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet.

CEO Danny Lein: “De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt, maar trouw blijven aan onze Vlaamse wortels. Met intelligente innovatie, enorme werkkracht en teamspirit kan je groeien en internationaal weerklank krijgen.”

www.twipe-mobile.com

XenomatiX uit Leuven
XenomatiX ontwikkelt innovatieve lasersystemen voor zelfrijdende wagens. Het Leuvense bedrijf biedt daarmee een antwoord op de vraag van de automobielindustrie naar meer compacte, betrouwbare en betaalbare sensoren. Ondanks de kleinschalige productie, is XenomatiX wel heel lokaal aanwezig in de grote automobiellanden zoals Duitsland, de VS, China, Japan en Zuid-Korea om er de technologie uit te leggen en te demonstreren. Met hun veelbelovende technologie willen ze wereldwijd het verschil maken.

CEO Filip Geuens: “Wij willen met onze technologie en de werkgelegenheid die daaruit voortvloeit een economisch relevante bijdrage leveren aan de maatschappij.”

www.xenomatix.com

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten
Bogaerts Greenhouse Logistics is de grootste speler in de automatisatie van glastuinbouw. Het bedrijf ontwikkelt machines, apparaten en andere logistieke hulpmiddelen om te sproeien, oogsten en sorteren in moderne glazen serres. De gesofisticeerde systemen, geproduceerd in Hoogstraten, worden ondertussen ingezet in meer dan 40 landen.

CEO Joris Bogaerts: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel. Wij willen tot de top 3 van de wereld behoren.”

www.bogaertsgl.com

Kipco-Damaco uit Oostrozebeke

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of kookworst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, dat de voorbije jaren evolueerde van een West-Vlaams pluimveeslachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking. Na een eerste buitenlands verkoopkantoor in Singapore, volgden 4 productiesites en 11 vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam: een belangrijke meerwaarde dankzij de lokale marktkennis en korte lijnen met de vleestechnologen bij Kipco-Damaco. De export is goed voor 83% van de omzet, waarvan een aanzienlijk deel naar de EU.

Mede-eigenares en commercial & marketing director Iris Vandaele: “We zijn durvers die op elke uitbreidingskans springen. We valoriseren kippenseparatorvlees, maar halen bijvoorbeeld ook proteïnes uit veren voor dierenvoeder. We waren al circulair voordat het een hot topic werd.”

www.damaco-group.com

Lambo Laboratoria uit Wijnegem

Familiebedrijf Lambo Laboratoria ontwikkelt hoogkwalitatieve gelatinecapsules voor de farma- en voedingssupplementensector. Geen massaproductie, maar op vraag en op maat van de klanten. De keuze voor een nichemarkt stuwt al 15 jaar de internationale groei, met vandaag een afzet naar 30 landen. Ondertussen komt 78% van de omzet uit export, waarvan het leeuwendeel naar onze buurlanden, Italië en Polen. Het bedrijf ziet nog veel groeipotentieel, zowel geografisch als in specifieke marktsegmenten, en zoekt partners in Duitsland en Italië. Ook verre markten lonken.

Managing director Uwe Leonard: “We spelen onze Vlaamse verankering bewust uit. Het is opvallend dat we in het buitenland vaak meer naar waarde geschat worden dan in eigen land. ‘Made in Belgium’ is er een kwaliteitslabel.”

Ontdek op 14 september wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wilt u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2022

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top