Article

12.10.2020

Succesrecepten voor innovatieve groeiers

Innoverende start-ups en scale-ups hebben een specifieke aanpak nodig om hun internationale groeiambities waar te maken.

Starters en groeibedrijven werken in een heel ander kader dan traditionele bedrijven, met aparte financiële en strategische uitdagingen. BNP Paribas Fortis opende vijf jaar geleden in elke provincie een Innovation Hub. Die hubs zijn opgezet als ecosystemen waar jonge ondernemers hun weg vinden naar venture capitalists, business angels, universiteiten, incubators, legal of andere experts. ‘Daarmee verruimen we onze rol als bankier. We geven niet alleen financieel advies, maar we proberen de bedrijven ook te wapenen voor de hindernissen waarmee elk groeibedrijf kampt’, zegt Conchita Vercauteren, relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis.

Leren delegeren

Hoe divers het landschap van start-ups en scale-ups ook is, vaak botsen ze op gelijkaardige uitdagingen. ‘Vrijwel altijd loopt de vooropgestelde omzet in het financieel plan vertraging op. Groeibedrijven onderschatten vaak hoeveel moeite het kost om klanten te overtuigen met hen in zee te gaan, zeker als ze aankloppen bij grote ondernemingen waar veel mensen betrokken zijn in het beslissingsproces. Dan is het belangrijk om meteen op het juiste niveau binnen te raken’, zegt Vercauteren.

Vers kapitaal

Innoverende starters kampen vaak met grote cash drains, zeker als de productie of ontwikkeling nog grote investeringen vergt en als de verkoop nog niet op volle toeren draait. ‘Dan is er vooral nood aan een of meerdere aandeelhouders die genoeg comfort kunnen bieden naar de toekomst toe of aan nieuwe externe aandeelhouders die kapitaal kunnen inbrengen.’ De voorbereiding van zo’n kapitaalronde is een arbeidsintensief proces dat vaak drie tot zes maanden in beslag neemt. Ook daar staan de experts van de Innovation Hubs in voor de begeleiding. ‘Een ondernemer zou zich moeten kunnen focussen op zijn corebusiness, niet op het bijeenzoeken van kapitaal’, vindt Vercauteren.

Strategisch bijsturen

Ook strategisch stellen de experts van de Innovation Hubs bijsturingen voor. ‘We zien geregeld dat de oprichters van een start-up in een eerste fase verschillende functies op zich nemen. Ze ontfermen zich zowel over business development, R&D, hr als het financieel beheer. Daar kruipt veel energie in en het duurt lang voor iemand al die aspecten helemaal onder de knie krijgt. We moeten er geregeld op wijzen dat het soms verstandiger is zaken te delegeren dan om overal de absolute controle over te houden, maar dat is een moeilijke evenwichtsoefening met een beperkt budget’, zegt Vercauteren. De experts van de Innovation Hubs analyseren de samenstelling van het managementteam, vooral om de complementariteit van het hele team te benadrukken.

Nood aan flexibiliteit

De voorbij maanden is de digitale revolutie in een stroomversnelling gekomen. Het sterkt Vercauteren alleen maar in de overtuiging dat financiële instellingen innoverende start-ups en scale-ups moeten ondersteunen. ‘Digitale oplossingen zijn onontbeerlijk voor onze economie en onze samenleving. De innovatieve digitale producten en diensten zijn niet alleen nice to have, maar vaak ook levensnoodzakelijk’, zegt Vercauteren. Dat is ook in volle coronacrisis duidelijk geworden. Intussen worden apps ontwikkeld om vanop afstand via vragenlijsten potentiële besmettingen te screenen of gooien biotechbedrijven zich op de zoektocht naar een behandeling of een vaccin voor Covid-19. ‘Veel start-ups hebben de voorbije maanden blijk gegeven van een grote flexibiliteit en creativiteit. En dat is waar een economie nood aan heeft.’

Internationaal netwerk

Net daarom is het belangrijk om de innovatieve starters en groeiers in eigen land te houden. ‘Het is niet omdat een bedrijf internationaal wil groeien, dat het daarvoor per se zijn toevlucht moet zoeken in het buitenland. Daartoe willen we ons steentje toe bijdragen. Daarom krijgen de starters van de Innovation Hubs ook toegang tot het internationale netwerk van de bank en kunnen ze in contact treden met lokale traditionele bedrijven. ‘Het digitale verhaal gaat niet alleen over disruptie, het gaat ook over kennisoverdracht tussen jonge digitale spelers en gevestigde waarden. Van die kruisbestuiving worden beide beter.’

Article

10.05.2022

Wordt uw bedrijf ‘Onderneming van het Jaar 2022’?

Volgt uw bedrijf Aertssen op als ‘Onderneming van het Jaar’? Of Deliverect als ‘Scale-up van het Jaar’? Wie weet! Stel u snel kandidaat en misschien wint uw bedrijf een van deze prestigieuze awards.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse awarduitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2022 al toe aan haar 28ste editie. Vorig jaar werd het familiebedrijf Aertssen gekroond tot ‘Onderneming van het Jaar 2021’. De prijs van de Vlaamse regering voor ‘Scale-up van het Jaar 2021’ ging naar Deliverect. Op 6 december kennen we winnaars van de editie van 2022.

Meer dan cijfers alleen

‘Onderneming van het Jaar’ groeide niet enkel uit tot een traditie, maar werd een waar kwaliteitslabel. De award bekroont unieke Belgische bedrijven die blijk geven van een uitmuntende ondernemingszin en succesvol management. Bedrijven die dat de laatste jaren trouwens in zeer woelige waters doen en toch een indrukwekkende koers varen. Want ondernemerschap draait om meer dan cijfers alleen, daar is de jury zich van bewust. De grootte en omzet van een bedrijf spelen daarom minder een rol bij de beoordeling. De finalisten worden geselecteerd op basis van criteria zoals de groei en financiële resultaten van het bedrijf, ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur.

Zuurstof voor de economie

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Het bedrijfsleven staat momenteel voor heel wat uitdagingen. Na de coronacrisis dwingen nu ook heel wat geopolitieke ontwikkelingen ondernemingen om flexibel te zijn. En ook duurzaamheid blijft een belangrijk topic. Onze missie is om bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden op weg naar de toekomst. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van ‘Onderneming van het Jaar’ of ‘Scale-up van het Jaar’ winnen, legt uw bedrijf geen windeieren. Deze awards genieten een sterke nationale en internationale uitstraling en dragen dan ook bij aan de naamsbekendheid van uw bedrijf. Als winnaar, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en krijgt u uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien betekent een finaleplaats ongetwijfeld een boost voor de motivatie van uw medewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat via de website van EY.

Bron: tekst + beeld EY.com

Article

17.02.2022

Familiebedrijf Aertssen is ‘Onderneming van het Jaar 2021’

Aertssen kreeg deze prestigieuze titel tijdens de awarduitreiking op 16 februari, die plaatsvond in beperkt gezelschap. Deliverect werd uitgeroepen tot ‘Scale-up van het Jaar’.

Het was al de 27ste editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Aertssen werd er de verdiende opvolger van Stow als ‘Onderneming van het Jaar’ en Deliverect volgt Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’.

Aertssen floreert dankzij groot aanpassingsvermogen

De Antwerpse groep Aertssen groeide in bijna 60 jaar uit van een landbouwbedrijf tot een industriële duizendpoot. Met kranen op waterstof, de plaatsing van 5G-cabines, elektriciteitsopslag in oude busbatterijen en de eindassemblage van (land)bouwmachines gaat ze de derde generatie in.

“De rode draad is dat elke nieuwe activiteit ontstaat om een weerstand weg te nemen en we daarbij verder bouwen op wat we al kennen en kunnen”, zegt Greg Aertssen, de CEO van de groep, geflankeerd door zijn zoon Yves, co-CEO, en zijn neef Sam, het hoofd van de logistieke divisie. Dankzij hun businessmodel – van de nood telkens weer een deugd maken – kon het bedrijf sterk groeien en draait het ondertussen een omzet van 305 miljoen euro. In de toekomst wil het bedrijf verder inzetten op verduurzaming en elektrificatie.

Aertssen haalde het van de IT-groep Cegeka, het telecombedrijf Destiny en de investeringsgroep Heylen.

Deliverect, een Gentse ‘unicorn’

Robovision geeft de titel van ‘Scale-up van het Jaar’ door aan het eveneens Gentse Deliverect. Drie andere snelgroeiende bedrijven - B4Plastics, Biotalys en UgenTec - grepen naast de award. Deliverect bouwt sinds 2018 software om restaurants en andere maaltijdleveranciers te helpen hun bestellingen te automatiseren. Het aantal horecazaken dat klant is, ging in een jaar van 8.000 naar 20.000 in 30 landen.

In januari haalde het bedrijf nog 150 miljoen dollar kapitaal op bij twee grote Amerikaanse investeringsfondsen en bij zijn aandeelhouders. Het bedrijf van Zhong Xu (CEO) en Jan Hollez (CTO) werd zo meer dan 1,2 miljard euro waard, wat het een ‘unicorn’ maakt, een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. Met het opgehaalde kapitaal wil Deliverect zijn product uitbreiden en ook ‘dark kitchens’ (professionele keukens zonder eetzaal) en supermarkten beter bedienen.

 

Opmerkelijk ondernemerschap mag beloond worden

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement, dat opmerkelijke Belgische bedrijven in de bloemetjes zet. “Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Aertssen en Deliverect zijn daar een mooi voorbeeld van. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en ik wil hen daarmee van harte feliciteren. Het zijn zo’n ondernemingen die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag in de schijnwerpers."

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 15 februari. Odoo werd ‘Entreprise de l’Année’ en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Cowboy. Ontdek er hier meer over.

Lees het volledige persbericht over ‘Onderneming van het Jaar’

Bron: De Tijd

Article

13.10.2021

Belgische game-industrie krijgt forse duw in de rug

BNP Paribas Fortis Private Equity richtte samen met Howest en Cronos onlangs ForsVC op, het eerste durfkapitaalfonds dat uitsluitend focust op de Belgische game-industrie.

De game-industrie is wereldwijd in volle groei. Heel wat Belgisch talent werkt mee aan de ontwikkeling van computer- en videospellen. De afgelopen jaren was er sprake van een ware explosie van creatieve videogamestartups in België. Maar toch vluchten heel wat hoogopgeleide creatievelingen te vaak naar het buitenland.

Van brain drain naar gain

Als durfkapitaalfonds voor de Belgische videogame-industrie, wil ForsVC die brain drain tegengaan. De komende jaren zal het 10 tot 15 miljoen euro investeren in gaming. Elk van de drie partijen brengt daarvoor zijn specifieke ervaring en expertise in. De Kortrijkse hogeschool Howest als gereputeerd opleidingsinstituut. De Cronos-groep als doorwinterde ondernemer en investeerder in technologische bedrijven, waaronder gamestudio’s. En de bank als financieel expert in Private Equity.

Sterker ecosysteem

Door kapitaal en expertise vanuit verschillende hoeken ter beschikking te stellen van beloftevolle gamebedrijven wordt het bestaande ecosysteem verrijkt en een pak aantrekkelijker. Belgische bedrijven kunnen zich professionaliseren, kwaliteitsvolle games ontwikkelen en competitieve lonen uitbetalen.

University fondsen

Mireille Kielemoes, managing director fund investments Private Equity bij BNP Paribas Fortis “ForsVC is wat wij een “university-linked” fonds noemen. Dat is een specifieke enveloppe binnen onze Private Equity portefeuille die o.a. investeert in spin-offs van universiteiten of innovatieve bedrijven waarvan de IP (intellectual property) een link heeft met universitaire of kennisinstellingen. Via deze fondsen ondersteunen we innovatie, creativiteit, jobcreatie en ondernemerschap in België in beloftevolle domeinen. Ook voor ForsVC werken we via een participatie in de gamebedrijven, maar daarnaast komen ook individuele games in aanmerking voor projectfinanciering via revenue-based lending.”

Lees het volledige persbericht

Ontdek hier meer over Private Equity

Persoverzicht d.d.14/10

Article

30.09.2021

Jubileumeditie Leeuw van de Export lauwert drie winnaars

De competitie was ijzersterk tijdens deze twintigste editie van Leeuw van de Export. Flanders Investment & Trade (FIT) beloonde dit jaar niet twee, maar drie bedrijven voor hun straffe exportresultaten. Proficiat Molecubes, Sylva en Locinox!

Deze 20ste editie van Leeuw van de Export, opnieuw via livestream, was niet alleen bijzonder vanwege een porseleinen jubileum. Voor het eerst namen in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers twee bedrijven de prestigieuze prijs mee naar huis: Molecubes en Sylva. Locinox kaapte de award weg in de categorie bedrijven vanaf 50 werknemers.

Scanners van Molecubes kennen vliegende start

Molecubes uit Gent ontwikkelt en bouwt compacte scanners voor moleculaire beeldvorming. Als spin-off van de Gentse universiteit kende Molecubes een vliegende start in 2015. Het bedrijf gooide meteen hoge ogen in het buitenland. Vandaag zijn er al Molecubes-scanners aan het werk in 14 landen en levert het Gentse bedrijf aan gerenommeerde academische instellingen en bedrijven in de farmaceutische en biotechindustrie wereldwijd. En de internationale honger is nog groot. “Het Midden-Oosten ligt nog helemaal open”, vertelt cofounder Ewout Vansteenkiste. “Samen met onze partners bekijken we hoe we ons productgamma kunnen differentiëren en verkennen we andere toepassingsgebieden. Deze prijs is alvast een geweldige erkenning voor ons jonge team en partners.”

Familiebedrijf Sylva stuurt planten de wereld rond

Ook plantenkweker Sylva ging met een Leeuw naar huis. Het bedrijf uit Lievegem heeft een indrukwekkende familiestamboom die al zeven generaties teruggaat. De internationaliseringsstrategie kreeg vaste vorm toen de huidige generatie in 2003 aan de leiding kwam van het bedrijf. Vandaag vertrekken jaarlijks 25 miljoen planten naar 40 verschillende landen, waaronder ook een aantal verre markten. “Door volop in te zetten op technologische innovatie maken wij komaf met de klassieke reputatie van de sierteelt”, vertelt general manager Tim Van Hulle. “Deze award binnenhalen is een ongelooflijke opsteker voor ons, maar ook voor de hele Vlaamse sierteelt.”

Locinox bouwt poorten in alle windstreken

Locinox ontwikkelt en produceert mechanische, elektromechanische en toegangscontroleproducten en onderdelen voor hekwerk en poorten. In zo’n specifieke branche was internationalisering van in het begin vanzelfsprekend voor het Waregems familiebedrijf. Vandaag komt 90% van hun omzet uit export en zijn ze Europees marktleider. Ook Noord-Amerika is een belangrijke afzetmarkt. De complexe, hoogtechnologische componenten van Locinox vragen om continue innovatie. Bovendien moet elke innovatie de duurzaamheidstoets doorstaan.

Met 10 à 15% tekent Locinox een stevige jaarlijkse organische groei op. Van een coronadip is geen sprake. De eerste helft van dit jaar groeide het bedrijf zelfs met 35%. Om dat tempo te bolwerken, wil Locinox het medewerkersbestand het komende decennium verdubbelen. Daarvoor staat onder meer een nieuwe fabriek van maar liefst 40.000 m2 in de steigers. “Onze ambitie is om wereldwijd elke kwalitatieve poort van minstens één Locinox-component te voorzien”, zegt CEO Mik Emmerechts. “We zijn trots en blij dat we dankzij deze award kunnen tonen wie we zijn en wat we potentiële medewerkers te bieden hebben.”

Een partner die uw internationale ambities ondersteunt

Dit was het tweede jaar dat BNP Paribas Fortis Leeuw van de Export sponsorde. Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “We zijn heel trots op de drie winnaars. Exporterende bedrijven geven zuurstof aan de economie. Alle genomineerden legden trouwens een mooi buitenlands parcours af. Zij bewijzen stuk voor stuk dat wij met onze kennis, innovaties en vakmanschap de wereld kunnen veroveren. Als bank engageren wij ons om bedrijven met exportplannen te begeleiden, zowel bij hun eerste stappen als bij een uitbreiding naar nieuwe markten.”

Bent u geïnspireerd door deze drie Leeuwen? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2021

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top