Article

09.12.2020

Stow en Robovision schitteren tijdens virtuele Onderneming van het Jaar

Op 8 december werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van Jaar®’ tijdens een bijzondere online editie van deze prestigieuze award uitreiking. Robovision ontving de prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Het ging er wat anders aan toe in dit coronajaar, maar dat neemt absoluut geen glans weg van de deze hoogmis voor ondernemers. Het was al de 26e editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Dit jaar kon een breed publiek via livestream volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot ‘Onderneming van het Jaar®’. De prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’ werd uitgereikt aan Robovision door Vlaams minister-president Jan Jambon.

Stow stockeert

Stow treedt met deze award in de voetsporen van Kinepolis Group en haalde het van de drie andere finalisten Van Marcke, Abriso-Jiffy en Konings. Al 40 jaar ontwerpt, produceert en verkoopt Stow industriële opslagsystemen. Sinds 2013 is het bedrijf elk jaar gegroeid met gemiddeld 13%. Dat mooie groeiparcours dankt Stow aan een continue technologische innovatie en doorgedreven automatisering in stockage. Vandaag is het bedrijf Europees marktleider met een omzet van 614 miljoen euro. Maar Stow is ambitieus en wil een wereldspeler worden. De eerste stappen zijn al gezet om de Amerikaanse markt te veroveren.

Michèle Sioen, voorzitster van de jury: “Deze award lauwert unieke Belgische bedrijven die getuigen van een ambitieuze strategie en succesvol management. Stow speelt met succes in op de continue veranderende trends in de supply chain sector. Groei zit in het DNA van de onderneming. De doorgedreven focus op hoge efficiëntie doorheen alle processen en producten, leidt tot operational excellence.”

Robovision democratiseert AI

Het Gentse Robovision neemt de fakkel over van Guardsquare als ‘Scale-up van het jaar’ en laat drie andere snelgroeiende techbedrijven achter zich: FibriCheck, THEO Technologies en Unifly. Het bedrijf biedt machinebouwers in verschillende industrieën oplossingen aan met toepassing van artificiële intelligentie (AI). Dat heeft hen geen windeieren gelegd, want Robovision groeit en verdubbelt jaarlijks, en dat nu al drie jaar lang. De toepassingen van AI zijn volgens Robovison eindeloos en daarom bouwden ze zelf een generiek platform dat hen in staat stelt eigen AI-modellen te trainen, beheren en uit te rollen. Maar ze gebruiken ook bestaande codes en modellen. Zo democratiseren ze AI en creëren ze een gelijk speelveld.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de jury: “Met zijn bewezen, baanbrekende propositie is Robovision de verdiende winnaar. De technologie van Robovision is breed toepasbaar: van de landbouwsector tot de productie-industrie tot in slimme steden. CEO Jonathan Berte heeft een sterke visie. Het groeipotentieel en de impact van het bedrijf is groot, zowel in België als in het buitenland.”

Meer dan ooit aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “Het afgelopen jaar was uitdagend voor ondernemingen en het vraagt flexibiliteit en creativiteit om daar gepast op te reageren. Stow en Robovision hebben deze periode met glans doorstaan. Ze bleven mooi op koers en zijn altijd blijven gaan voor hun ambities. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en dragen bij tot een positief ondernemingsklimaat. Ik wil hen allemaal van harte feliciteren. Het is een eer om al zo lang partner te zijn van dit evenement. Het zijn immers de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie.”

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 7 december. ‘Entreprise de l’Année’ werd I-care en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Proxyclick. Lees er hier meer over.

Article

24.11.2020

Volg de ‘Onderneming van het Jaar’ online vanop de eerste rij

Geen jubileum dit jaar, maar toch wordt ook de 26ste editie van ‘Onderneming van het Jaar’ heel bijzonder. Op 8 december kan namelijk iedereen vanop de eerste rij online ontdekken wie deze prestigieuze erkenning op zijn naam mag schrijven.

Al voor de 26ste keer organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het event ‘Onderneming van het Jaar’. Een unieke editie, want volledig digitaal via livestream. Dat heeft als grote voordeel dat een breed publiek live kan meemaken wie van de vier genomineerden deze prestigieuze prijs mag ontvangen. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 8 december trouwens zijn award. Mis dit unieke event niet en registreer u alvast hier.

“Het afgelopen jaar werden bedrijven geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, en die waren niet min”, zegt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en lid van het Directiecomité, BNP Paribas Fortis. “Het vraagt flexibiliteit en creativiteit om hier als onderneming gepast op te reageren. Alle finalisten toonden zich veerkrachtig in deze uitdagende tijden en legden een mooi parcours af. Stuk voor stuk dragen zij bij aan een positief ondernemingsklimaat in België.”

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het jaar’, worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten, zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten. Een van hen volgt Kinepolis Group op.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar’?

  • Abriso-Jiffy, producent van recycleerbaar en duurzaam verpakkings- en isolatiemateriaal.
  • Konings, producent en verpakker van dranken in glas, pet en tetrapak.
  • Stow, producent van industriële opslagsystemen en stockageoplossingen.
  • Van Marcke, aanbieder van oplossingen voor sanitair en verwarming.

Beloftevolle groeibedrijven

De genomineerden voor de ‘Prijs van de Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar’ zijn ambitieuze en snelgroeiende bedrijven die al een mooi parcours aflegden. Deze prijs wil hen verder motiveren om te blijven investeren, innoveren en zo internationaal door te groeien. De winnaar treedt in de voetsporen van Guardsquare.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar’?

  • FibriCheck, medische applicatie die hartritmestoornissen opspoort via smartphones of smartwatches.
  • Robovision, ontwikkelaar van deep learning software voor verschillende industrieën.
  • THEO Technologies, softwareoplossing voor het kwaliteitsvol streamen van video.
  • Unifly, aanbieder van Unmanned Traffic Management technologie om droneverkeer veilig te integreren in het luchtverkeer.

Meer informatie over de acht finalisten vindt u hier.

Ook u kunt er dit jaar bij zijn. Registreer u eenvoudig hier en volg de uitreiking live op 8 december tussen 17.30 uur en 18.30 uur via uw computer, smartphone of tablet of op Twitter #OVHJ20.

Aan Franstalige kant dingen Dubuisson, Efficy, I-care en Technord J naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2020’ op 7 december. Genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année’ zijn BePark, EyeD Pharma, La Niche en Proxyclick. Alle details vindt u hier.

Article

11.09.2024

Ontdek onze leasingopties en laat u verleiden door onze topdeal

U wilt graag een bedrijfswagen huren, maar weet niet goed welke mogelijkheden er zijn? Hieronder zetten we alle leasingopties voor u op een rij. Zo ontdekt u welk type leasing het best bij u past. Bovendien kunt u tot 30 november 2024 een topdeal sluiten met onze partner Arval voor de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé tegen een zeer voordelige all-inprijs.

Financiële of operationele leasing?

Zowel voor financiële als operationele leasing geldt dezelfde logica: u betaalt huur aan een leasingmaatschappij voor een bepaalde periode, meestal vier of vijf jaar. Bij beide formules is de leasingmaatschappij de wettelijke eigenaar van de wagen. Maar u hebt wel een aankoopoptie aan het eind van het contract. Bij een financiële leasing is het bedrag van de aankoopoptie bekend van bij het begin van het contract. Bij een operationele leasing wordt het bedrag aan het eind van het contract bepaald op basis van de marktwaarde van de wagen.

De formule ‘inclusief diensten’

Dat is een van de grote voordelen van een operationele tegenover een financiële leasing: taksen, (omnium)verzekering, onderhoud en kosten (behalve brandstof) zijn inbegrepen in de huurprijs. Bovendien krijgt u extra diensten zoals zomer- en winterbanden, pechverhelping en een vervangwagen. U betaalt een bepaald bedrag per maand en hoeft verder niets meer te regelen. Kortom, u rijdt zonder zorgen: alles is betaald, behalve de brandstof.

Fiscale gevolgen?

De aankoopoptie heeft fiscale gevolgen: bij een financiële leasing schrijft u het investeringsgoed af en brengt u de interesten fiscaal in. De wagen staat op uw balans geboekt als actief. Bij een operationele leasing brengt u de volledige huurprijs in als kosten. In beide gevallen zijn er fiscale aftrekbeperkingen en moet u mogelijk rekening houden met het beroepsmatige gebruik van de wagen. Ook niet onbelangrijk: de btw wordt maandelijks betaald op de huurprijs en dus niet in één keer. Zo houdt u uw kredietlijnen vrij voor andere investeringen.

Laat u verleiden door onze topdeal

Tot 30 november 2024 hebben we een uitzonderlijk aanbod: u kunt de nieuwe elektrische BMW iX1 eDrive20 of BMW i4 Gran Coupé operationeel leasen tegen een voordelige en exclusieve prijs, inclusief alle diensten.

Benieuwd? U vindt alle details op deze pagina

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Article

04.09.2024

Arval: mobiliteit in werk én leven

Veel medewerkers zien mobiliteit tegenwoordig als een nood die ze in samenwerking met hun werkgever aanpakken. Ze verplaatsen zich allang niet meer alleen met Koning Auto, maar maken almaar vaker gebruik van een mengeling van mobiliteitsoplossingen. Die zijn zowel privé, openbaar als gemengd. Belgische ondernemingen zijn daarom meer en meer op zoek naar knowhow over dé perfecte mobiliteitsmix, die is aangepast aan hun eigen professionele noden én aan de behoeften van hun personeel. De mobiliteitsspecialisten van Arval tonen hoe mobiliteit evolueert en hoe zij daarmee omgaan. Want daarvoor is niet alleen kennis nodig, maar ook een pakket aan begeleiding, waarmee ze werkgevers op dat vlak ondersteunen.

Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert, vat de visie en missie van Arval gebald samen: “Life is a journey made of journeys. Dat betekent dat wij ons bij Arval voortdurend afvragen hoe we kleine, middelgrote en grote ondernemingen kunnen ondersteunen en ontzorgen bij alle mobiliteitsvragen die ze zich stellen. In ons DNA als ondersteuner zitten twee belangrijke aspecten die waarde toevoegen: het persoonlijke en duurzame mobiliteit*. Van eenmanszaak tot groot bedrijf: Arval biedt zijn corporate knowhow aan en zorgt voor een one-stop-shop-oplossing.”

* Duurzame mobiliteit: mobiliteit met een lagere uitstoot van broeikasgassen, die elektrificatie, zachte mobiliteit en/of openbaar vervoer stimuleert.

Duurzame mobiliteit als vanzelfsprekende sleutel

Veel ondernemingen trekken vandaag voluit de kaart van de duurzame mobiliteit, of evolueren in die richting. Dat houdt niet alleen de keuze in voor elektrische auto’s, maar ook met een open blik kijken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Arval speelt daarin zijn eigen rol: alle klanten worden geïnformeerd en begeleid in hun streven naar duurzame mobiliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen als Arval Bike Lease, Arval Car Sharing en de toekomstige budgetbeheertool vormen voor veel ondernemingen de sleutel tot een sluitend mobiliteitsverhaal.

Troef in de ‘war for talent’

Al die mogelijkheden worden bovendien niet alleen gezien als pure verplaatsingsmogelijkheden, maar passen in een hr-concept dat ondernemingen inzetten in de ‘war for talent’. Philippe Kahn heeft met Arval steeds vaker te maken met ondernemingen die echt inspelen op mobiliteitsvragen. Ze zien het als een kans om de band met hun medewerkers te versterken of om nieuwe krachten aan te trekken.

Kahn: “Heel wat ondernemingen denken na in functie van mobiliteit over bijvoorbeeld hun locatie. Ze kiezen dan eerder voor de nabijheid van een mobiliteitshub, zoals een groot station als Brussel-Centraal of Antwerpen-Berchem. Daar kunnen ze de volledige mix van mobiliteitsmogelijkheden aan hun personeelsleden aanbieden. Zo kunnen die met de fiets of deelstep naar het werk komen, verplaatsingen maken met poolwagens of met de trein, gebruikmaken van bussen en deelauto’s … En dat betalen ze allemaal met het mobiliteitsbudget dat ze van hun werkgever krijgen.”

Toegevoegde waarde: zakelijk én persoonlijk

De budgetbeheertool waarmee ondernemingen het overzicht bewaren van alle mobiliteitsoplossingen die hun medewerkers gebruiken én van de bijbehorende kosten, is maar één facet van de toegevoegde waarde die ondernemingen krijgen aangeboden. Ook consulting rond mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van wat Arval voor ondernemingen doet.

Philippe Kahn: “Als een onderneming met zowat 100 medewerkers van plan is te verhuizen naar het centrum van Antwerpen, zitten wij met hen rond de tafel om te bekijken welke nieuwe mobiliteitsoplossingen ze nodig hebben én hoeveel het hen allemaal zal kosten. Op die manier maken we echt deel uit van het team en kijken we samen naar de effecten van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen op hun toekomst. Dat is maatwerk, waarin we onze expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

Die expertise doet ondernemingen vaak een stap vooruitzetten in hun bedrijfsvoering, maar ook richting personeel. Kahn: “De tijd van het Excel-bestand waarmee het gebruik van de poolwagen werd bijgehouden, is voorbij. Apps op telefoon of computer maken alles makkelijker en vlotter. Ze houden de locatie van poolwagens tussen de verschillende vestigingen bij én doen de grens tussen pool- en deelauto’s vervagen. Zo maken medewerkers tijdens het weekend – weliswaar tegen betaling – privé gebruik van de auto die ze tijdens de week voor professionele verplaatsingen gebruiken. Ook de typische ondersteuning bij het leasen van een elektrische fiets maakt deel uit van dat verhaal. Arval ontzorgt werkgevers op dat vlak en geeft hen extra troeven in handen om hun medewerkers ook privé te ondersteunen in hun mobiliteit. Het wordt een verhaal waarin ondernemingen, via hun mobiliteitsdossier, echt deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van hun medewerkers.”

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Hoe zet u de eisen van de energietransitie om in strategische kansen? “Door pragmatisch en zorgvuldig te werk te gaan”, vertelt onze partner Climact.

“Wij bieden bedrijven begeleiding en advies op weg naar maturiteit op het vlak van de uitdagingen rond de klimaatopwarming. En dat houdt in dat we met een aantal eisen aan de slag moeten, zoals de duurzaamheidsrapportering die de Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) oplegt”, vertelt Jerome Meessen, Associate Partner bij Climact. “Wij zien erop toe dat bedrijven daar zelf ook toegevoegde waarde uithalen. De meest tastbare voordelen voor hen zijn een vermindering van hun energiekosten en/of de verbeterde veerkracht van hun leveranciers en klanten in het licht van de klimaattransitie. Daarin gaan we zorgvuldig en pragmatisch te werk. Zorgvuldig, want we baseren ons op cijfers en passen erkende methodes toe, zoals het Greenhouse Gas Protocol voor de berekening van de koolstofvoetafdruk, zonder in greenwashing te vervallen. En pragmatisch, want we houden altijd rekening met de realiteit van het bedrijf in kwestie.”

Een traject in 5 stappen

Maar hoe begeleidt Climact bedrijven en overheidsorganisaties concreet?

Jerome Meessen: “Om te beginnen, helpen we hen duidelijk zicht te krijgen op de uitdagingen van de klimaatverandering waar ze nu of in de toekomst mee te maken krijgen. Dat doen we door de kansen en risico’s in kaart te brengen, zoals de gevolgen van een hoge koolstofprijs of het risico op een overstroming in een productievestiging. Op basis daarvan evalueren we hun huidige impact, om te komen tot de koolstofbalans van hun activiteiten. De volgende stap is de toekomstvisie: samen met de bedrijven bepalen we duurzaamheidsdoelstellingen, waarbij we ons baseren op de internationale standaarden van de Science Based Targets. Vervolgens helpen we hen om een concreet transitieplan op te stellen en in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld door hen te helpen de inhoud en de specifieke kenmerken van een contract voor de aankoop van groene energie te bepalen. Tot slot begeleiden we bedrijven ook bij de communicatie over hun inspanningen, in lijn met de CSRD-vereisten.”  

CSRD: administratieve rompslomp of strategische kans?

De CSRD is dit jaar in werking getreden, met een reeks rapporteringsregels die voor heel wat ondernemingen verplicht zijn. “Het doel van de richtlijn is te zorgen voor maximale transparantie over de stand van zaken rond de duurzaamheidstransitie van bedrijven”, legt Jerome Meessen uit. “De rapportering heeft betrekking op factoren in verband met ecologie, samenleving en goed bestuur (Environmental, Social, Governance – ESG). Zo’n rapport biedt daarmee ook aan externe spelers, met name de entiteiten die overwegen het bedrijf financiering te verstrekken, een objectief beeld van de al afgelegde weg, de klimaatambities en de blootstelling aan de risico’s van de klimaatverandering.”

“Dat rapport opstellen is een aanzienlijke administratieve last voor bedrijven”, horen we van Jérémy Robinet, coördinator van het partnerschap met BNP Paribas Fortis. “Je moet een gedetailleerde methodologie en precieze normen volgen, formulieren invullen, indicatoren aanleveren … Maar het is ook een prima aanleiding om een solide en gefundeerde transitiestrategie uit te werken die het bedrijf ten goede komt, ook qua reputatie. Met onze begeleiding winnen bedrijven tijd. Ze hebben de zekerheid dat hun rapport beantwoordt aan de reglementaire eisen, en hun ESG-aanpak krijgt waarde en zin.”  

Climact, partner van BNP Paribas Fortis

Climact is een van de partners die BNP Paribas Fortis uitkoos om klanten te begeleiden los van de zuiver financiële kant van de zaak. “Op initiatief van de Relationship Manager van de bank gaan wij praten met bedrijven die vooruitgang willen boeken in hun energie- en duurzaamheidstransitie, specifiek op het vlak van hun decarbonisatiestrategie en om hun koolstofbalans op te stellen”, legt Jérémy Robinet uit.

Gilles Roumain, Sustainability Program Officer bij BNP Paribas Fortis en verantwoordelijk voor het partnerschap met Climact: “Via de samenwerking met Climact kunnen we onze klanten oplossingen aanreiken voor de decarbonisatie van hun activiteiten, en tegelijk onze eigen expertise op het gebied van decarbonisatie vergroten. Door hen die begeleiding aan te bieden, verkleinen we bovendien onze eigen koolstofvoetafdruk.”

“De bedrijven die de bank met ons in contact brengt, komen uit alle sectoren”, vertelt Jérémy Robinet nog. “Ze hebben een bepaalde minimale omvang, bijvoorbeeld een omzet van minstens 25 miljoen of een complexe toeleveringsketen. Het partnerschap heeft al geleid tot een 15-tal samenwerkingen, waaronder die met garagedeurfabrikant RE Panels.

We hebben hen in eerste instantie begeleid bij het opstellen van een koolstofbalans in overeenstemming met de Europese CSRD-verplichtingen. Daarop onderkende de directie het strategische belang van dat werk en vroeg ze ons om meer specifieke analyses uit te voeren, per product en productievestiging. Op die manier kon het bedrijf bepaalde ‘best practices’ op het spoor komen. RE Panels was opgetogen over onze aanpak. Voor elke doelstelling in de optimalisering van de koolstofvoetafdruk berekenden we de kosten, de winst en de nodige investering. Ze waren ook blij met de strikte afstemming op de internationale normen, want die is essentieel om greenwashing te voorkomen.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top