Article

09.12.2020

Stow en Robovision schitteren tijdens virtuele Onderneming van het Jaar

Op 8 december werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van Jaar®’ tijdens een bijzondere online editie van deze prestigieuze award uitreiking. Robovision ontving de prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Het ging er wat anders aan toe in dit coronajaar, maar dat neemt absoluut geen glans weg van de deze hoogmis voor ondernemers. Het was al de 26e editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Dit jaar kon een breed publiek via livestream volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot ‘Onderneming van het Jaar®’. De prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’ werd uitgereikt aan Robovision door Vlaams minister-president Jan Jambon.

Stow stockeert

Stow treedt met deze award in de voetsporen van Kinepolis Group en haalde het van de drie andere finalisten Van Marcke, Abriso-Jiffy en Konings. Al 40 jaar ontwerpt, produceert en verkoopt Stow industriële opslagsystemen. Sinds 2013 is het bedrijf elk jaar gegroeid met gemiddeld 13%. Dat mooie groeiparcours dankt Stow aan een continue technologische innovatie en doorgedreven automatisering in stockage. Vandaag is het bedrijf Europees marktleider met een omzet van 614 miljoen euro. Maar Stow is ambitieus en wil een wereldspeler worden. De eerste stappen zijn al gezet om de Amerikaanse markt te veroveren.

Michèle Sioen, voorzitster van de jury: “Deze award lauwert unieke Belgische bedrijven die getuigen van een ambitieuze strategie en succesvol management. Stow speelt met succes in op de continue veranderende trends in de supply chain sector. Groei zit in het DNA van de onderneming. De doorgedreven focus op hoge efficiëntie doorheen alle processen en producten, leidt tot operational excellence.”

Robovision democratiseert AI

Het Gentse Robovision neemt de fakkel over van Guardsquare als ‘Scale-up van het jaar’ en laat drie andere snelgroeiende techbedrijven achter zich: FibriCheck, THEO Technologies en Unifly. Het bedrijf biedt machinebouwers in verschillende industrieën oplossingen aan met toepassing van artificiële intelligentie (AI). Dat heeft hen geen windeieren gelegd, want Robovision groeit en verdubbelt jaarlijks, en dat nu al drie jaar lang. De toepassingen van AI zijn volgens Robovison eindeloos en daarom bouwden ze zelf een generiek platform dat hen in staat stelt eigen AI-modellen te trainen, beheren en uit te rollen. Maar ze gebruiken ook bestaande codes en modellen. Zo democratiseren ze AI en creëren ze een gelijk speelveld.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de jury: “Met zijn bewezen, baanbrekende propositie is Robovision de verdiende winnaar. De technologie van Robovision is breed toepasbaar: van de landbouwsector tot de productie-industrie tot in slimme steden. CEO Jonathan Berte heeft een sterke visie. Het groeipotentieel en de impact van het bedrijf is groot, zowel in België als in het buitenland.”

Meer dan ooit aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “Het afgelopen jaar was uitdagend voor ondernemingen en het vraagt flexibiliteit en creativiteit om daar gepast op te reageren. Stow en Robovision hebben deze periode met glans doorstaan. Ze bleven mooi op koers en zijn altijd blijven gaan voor hun ambities. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en dragen bij tot een positief ondernemingsklimaat. Ik wil hen allemaal van harte feliciteren. Het is een eer om al zo lang partner te zijn van dit evenement. Het zijn immers de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie.”

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 7 december. ‘Entreprise de l’Année’ werd I-care en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Proxyclick. Lees er hier meer over.

Article

24.11.2020

Volg de ‘Onderneming van het Jaar’ online vanop de eerste rij

Geen jubileum dit jaar, maar toch wordt ook de 26ste editie van ‘Onderneming van het Jaar’ heel bijzonder. Op 8 december kan namelijk iedereen vanop de eerste rij online ontdekken wie deze prestigieuze erkenning op zijn naam mag schrijven.

Al voor de 26ste keer organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het event ‘Onderneming van het Jaar’. Een unieke editie, want volledig digitaal via livestream. Dat heeft als grote voordeel dat een breed publiek live kan meemaken wie van de vier genomineerden deze prestigieuze prijs mag ontvangen. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 8 december trouwens zijn award. Mis dit unieke event niet en registreer u alvast hier.

“Het afgelopen jaar werden bedrijven geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, en die waren niet min”, zegt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en lid van het Directiecomité, BNP Paribas Fortis. “Het vraagt flexibiliteit en creativiteit om hier als onderneming gepast op te reageren. Alle finalisten toonden zich veerkrachtig in deze uitdagende tijden en legden een mooi parcours af. Stuk voor stuk dragen zij bij aan een positief ondernemingsklimaat in België.”

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het jaar’, worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten, zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten. Een van hen volgt Kinepolis Group op.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar’?

  • Abriso-Jiffy, producent van recycleerbaar en duurzaam verpakkings- en isolatiemateriaal.
  • Konings, producent en verpakker van dranken in glas, pet en tetrapak.
  • Stow, producent van industriële opslagsystemen en stockageoplossingen.
  • Van Marcke, aanbieder van oplossingen voor sanitair en verwarming.

Beloftevolle groeibedrijven

De genomineerden voor de ‘Prijs van de Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar’ zijn ambitieuze en snelgroeiende bedrijven die al een mooi parcours aflegden. Deze prijs wil hen verder motiveren om te blijven investeren, innoveren en zo internationaal door te groeien. De winnaar treedt in de voetsporen van Guardsquare.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar’?

  • FibriCheck, medische applicatie die hartritmestoornissen opspoort via smartphones of smartwatches.
  • Robovision, ontwikkelaar van deep learning software voor verschillende industrieën.
  • THEO Technologies, softwareoplossing voor het kwaliteitsvol streamen van video.
  • Unifly, aanbieder van Unmanned Traffic Management technologie om droneverkeer veilig te integreren in het luchtverkeer.

Meer informatie over de acht finalisten vindt u hier.

Ook u kunt er dit jaar bij zijn. Registreer u eenvoudig hier en volg de uitreiking live op 8 december tussen 17.30 uur en 18.30 uur via uw computer, smartphone of tablet of op Twitter #OVHJ20.

Aan Franstalige kant dingen Dubuisson, Efficy, I-care en Technord J naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2020’ op 7 december. Genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année’ zijn BePark, EyeD Pharma, La Niche en Proxyclick. Alle details vindt u hier.

Article

15.01.2021

Bouwen we binnenkort met CO²?

Het klinkt wat futuristisch, maar vandaag is bouwen met CO² mogelijk. Dankzij versnelde carbonatatie wordt CO² gebruikt om bouwmateriaal te produceren. Een duurzaam voetpad in Gent illustreert hoe veelbelovend deze nieuwe technologie is.

Versnelde carbonatatie, ook CO2 mineralisatie genoemd, is een veelbelovende technologie om de bouwsector duurzamer te maken. Het leidt niet alleen tot een lagere CO2-uitstoot, maar ook tot een negatieve CO2-uitstoot door koolstofdioxide permanent op te slaan in waardevolle producten zoals bakstenen en tal van andere bouwmaterialen.

CO2 Value Europe, een denk- en doetank die de CCU-gemeenschap (Carbon Capture & Utilisation) vertegenwoordigt in Europa, organiseerde midden december een webinar over hoe CO2 gebruikt kan worden om bouwmateriaal te creëren. Aan de hand van concrete toepassingen werd het grote potentieel van deze duurzame technologie geïllustreerd, in het bijzonder voor de bouwsector. BNP Paribas Fortis is niet alleen financiële partner van CO2 Value Europe, als bank zetten we zelf ook sterk in op de ondersteuning van duurzaamheid in bedrijven.

Tweede meest vervuilende industriële sector

De cementindustrie is niet alleen één van de grootste industrieën wereldwijd, maar met een hoge uitstoot aan rookgassen ook één van de meest vervuilende. Cement is een cruciaal onderdeel voor beton, op zijn beurt onmisbaar voor de bouwsector. Een duurzaam alternatief voor cement, zou een wereld van verschil kunnen maken. Een van de manieren om dat te doen is via carbonatatie, ook gekend als CO2 mineralisatie.  Een CCU-technologie die nog niet zo gekend is, maar die wel een grote en positieve impact kan hebben op het klimaat en het milieu.

Versneld natuurverschijnsel

Carbonatatie is een natuurlijk proces waarbij bepaalde mineralen reageren met koolstofdioxide waardoor onder meer een soort kalksteen en dolomietsteen ontstaan. Zo’n proces duurt in de natuur duizenden jaren, maar dankzij innovatieve methodes kan het vandaag versneld worden tot slechts enkelen minuten. Dat vraagt weinig energie en met het resultaat kunnen verschillende producten gecreëerd, waaronder bouwstenen, waarin CO2 permanent opgeslagen blijft.

CO2 all the way

De ontwikkeling van deze CCU-technologie is de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Dat resulteert vandaag in alternatieven voor cement die beantwoorden aan de technische vereisten van de bouwsector. CO2 kan op verschillende manieren opgeslagen worden in bouwmaterialen. Zo kan de injectie van CO2 helpen bij het uitharden van cement als alternatief voor water. Maar daarnaast kan het ook gebruikt worden om mineraal afval afkomstig van de staal- en mijnindustrie om te zetten in nieuwe producten zoals toeslagmateriaal dat als basis kan dienen voor plaveien of bouwblokken.

Goed voor onze planeet

Het effect van CO2 mineralisatie op het milieu is aanzienlijk omdat het op verschillende niveaus werkt. De globale reductie van CO2-emissies wordt geschat op 250 tot 500 miljoen ton per jaar in 2030 (bron: CO2 Value Europe).

  • CO2 kan rechtstreeks onttrokken worden uit rookgassen die afkomstig zijn van industriële processen in de staal-, cement- en chemische sector. Er is geen concentratie of behandeling nodig.
  • CO2 kan rechtstreeks uit de atmosfeer gehaald worden en zorgt zo voor een negatieve koolstofuitstoot.
  • In beide gevallen blijft CO2permanent in de eindproducten opgeslagen.
  • Er wordt mineraal afval en zelfs bouwafval gebruikt om met CO2 nieuwe bouwmaterialen te maken. Dat afval komt dus niet langer op een stortplaats terecht, wat ook kosten bespaart.
  • Dankzij die recyclage moeten minder natuurlijke nieuwe bronnen aangesproken worden.

What’s the catch?

Zoals bij elke nieuwe ontwikkeling zijn er ook uitdagingen. Om een echt competitief en waardevol alternatief voor beton te kunnen aanbieden binnen een circulaire economie zijn investeringen en aanpassingen nodig.

  • Fabrieken moeten hun installaties aanpassen. De nabijheid van een voldoende grote bron van CO2, zoals een staalfabriek, is aan te raden zodat de CO2 en het afval dat gebruikt wordt niet vervoerd moet worden.
  • Nieuwe producten produceren, al is het met koolstofdioxide en afval, vraagt energie en leidt dus ook tot CO2-uitstoot. Om het duurzaam effect te vergroten, zou daarom zoveel mogelijk hernieuwbare energie gebruikt moeten worden.
  • Versnelde carbonatatie is vrij nieuw en alle processen verlopen nog niet optimaal.
  • En dan is er nog het beleid en het wetgevend kader. Dat is vandaag nog onvoldoende afgestemd op deze nieuwe technologie waardoor een snelle uitrol van CCU-technologieën gehinderd wordt. Iets wat CO2 Value Europe alvast op de voet opvolgt.

Maar ondanks deze uitdagingen gaf Andre Bardow (professor Energy & Process Systems Engineering aan ETH Zurich) in het webinar aan dat hij ervan overtuigd is dat CO2mineralisatie de CO2-voetafdruk vermindert vanuit levenscyclusperspectief. Meer zelfs dan CCS (Carbon Capture & Storage) of het opslaan van koolstofdioxide.

Zero waste in eigen land

Vandaag zijn er wereldwijd al fabrieken die CO2-arm bouwmateriaal produceren. Een daarvan staat in Limburg. Het Genkse Orbix is erin geslaagd uit restafval van staalproductie (zogenaamde metaalslakken) mineralen te zuiveren die als basis dienen voor klimaatvriendelijke betonstenen. Niet alleen wordt er vloeibare CO2 gebruikt voor de productie van betonstenen in plaats van vervuilende cement, er wordt ook restafval gerecycleerd dat anders op een stort gedumpt zou worden. 

Een mooi voorbeeld ligt in Gent. Orbix realiseerde er in samenwerking met de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO het project Stapsteen voor de stad Gent. U kan daar over het eerste Belgische circulaire voetpad lopen in de Leewstraat: 100m2, volledig opgebouwd uit duurzame stenen en goed voor een besparing van maar liefst 2 ton CO2!

Hebt u plannen in 2021 rond duurzaamheid? Onze experts van het Sustainable Business Competence Centre kunnen u adviseren over innovaties, zoals deze CO2 mineralisatie, en begeleiden bij uw duurzame transitie.

Article

04.01.2021

Robovision: “Artificiële intelligentie is binnen 5 jaar alom tegenwoordig”

Robovision ontpopte zich op enkele jaren tijd tot de bekendste AI-speler in de Benelux. Maar het jonge bedrijf ziet het nog veel grootser. “Gezondheidszorg, landbouw, milieu… artificiële intelligentie zal binnen dit en vijf jaar alomtegenwoordig worden”, gelooft CEO Jonathan Berte. BNP Paribas Fortis is bij hun groei een belangrijke partner.

Jonathan Berte, van opleiding burgerlijk natuurkundig ingenieur, moet glimlachen als hij terugdenkt aan de pioniersjaren van Robovision. “Eigenlijk was ik als kind al erg analytisch ingesteld. Bij de scouts en op school hield ik werkelijk álles bij in dagboeken. Informatie verzamelen was heel belangrijk voor mij. Ik was een soort infoholic. Maar alleen maar info verzamelen leidt tot niets. Dat geldt ook voor informatie die gewoon wordt bewaard op een harde schijf. De toegevoegde waarde zit in hoe je die info efficiënt gebruikt.”

Hoe doen jullie dat precies bij Robovision?

“Technologie evolueert razendsnel. We hebben vandaag vrijwel allemaal een smartphone in onze broekzak zitten. Onder meer die machines creëren heel veel informatie, dus moeten we ook aan de kant van de algoritmiek bijblijven. Artificiële intelligentie helpt ons daarbij. Zo kunnen wij overheden, instituten, kleine en grote bedrijven een platform aanbieden om automatische beslissingen te nemen op basis van visuele data. Daarbij stellen we ons bovendien steeds de vraag hoe we artificiële intelligentie kunnen democratiseren. We zijn zo’n beetje de Airbnb van artificiële intelligentie.”

Wat kunnen die visuele data bijvoorbeeld zijn?

“Wij hebben in mei in samenwerking met UAntwerpen en beveiligingsfirma Securitas een slimme camera geplaatst in een winkelstraat, die meet hoe social distancing wordt nageleefd. Dat is belangrijke info voor de beslissingsnemers in ons land. Wij moeten de beelden trouwens niet zelf bekijken. We laten ze analyseren door een heel specifieke vorm van artificiële intelligentie: zelflerende algoritmes of zogenaamde neurale netwerken. Die zijn een beetje afgekeken van ons eigen brein, al zijn ze lang niet zo complex.” 

Wat ons bij de hippe term deep learning brengt. Zullen machines zichzelf uiteindelijk slimmer maken dan de mens zelf?

“Oh, dat is op dit moment al aan de gang. Onder andere in de radiologie, maar ook in spelletjes. Denk maar aan de legendarische Go-wedstrijd tussen de Zuid-Koreaanse grootmeester Lee Sedol en de computer, mooi in beeld gebracht in de documentaire AlphaGo uit 2017. Ook wij spitsen ons toe op deep learning, omdat neurale netwerken heel efficiënt omgaan met visuele data. Al zal het nog wel even duren vooraleer AI een mens echt kan evenaren, bijvoorbeeld op vlak van intuïtie.”

Jullie zijn intussen geëvolueerd van start-up richting scale-up. Waar willen jullie over vijf jaar staan?

 “De samenleving van morgen zal er een worden waarin alles goed wordt opgemeten en begeleid. Zo zijn we ook actief in de tuinbouw waar AI kan worden ingezet voor kwaliteitscontrole, bij pakweg fruit met een abnormale vorm of kleur. Een heleboel land- en tuinbouwbedrijven kwamen de afgelopen maanden in de problemen omdat Oost-Europese plukkers het land niet binnen konden. Wellicht zullen die bedrijven de komende jaren meer in AI en automatisering investeren. Op zulke vlakken heeft corona ons bijna van de ene dag op de andere naar een digitale samenleving geleid.”

Welke partners heb je nodig om te slagen in je opzet?

“In onze groei van start-up naar scale-up is BNP Paribas Fortis altijd een belangrijke partner geweest. Jullie gaan heel erg mee in het begrijpen van ons verhaal. Jullie móéten de projecten natuurlijk ook goed bevatten vanuit bancair standpunt, om het risico te kunnen inschatten. Maar los daarvan heb ik het gevoel dat jullie die hele tech- en start-upscene bijzonder goed ondersteunen.” 

Article

15.12.2020

Sunglasses that can help save the oceans

Yuma Labs makes sunglasses from recycled PET bottles. The Belgian firm has grown from a one-man startup into a company that manufactures items for other brands as well. But can the firm combine growth with sustainability? At BNP Paribas Fortis we certainly think so.

Yuma Labs (originally named YR Yuma) is the brainchild of Sebastiaan de Neubourg, explains his business partner Lenja Doms. She tells us: "Sebastiaan was working as a consultant, but he was itching to set up his own business.  His idea was to use a 3D printer to make sunglasses from recycled plastic. He then found out at first hand why no-one had tried this before. Because it proved to be quite a bit harder than expected,” laughs Lenja.

Crowdfunding

By 2017 Sebastiaan had a workable prototype and he started a crowdfunding campaign for his sustainable sunglasses. It was an immediate hit.  However, the project wasn’t first and foremost about achieving successful sales, reveals Lenja. “Sebastiaan saw the sunglasses primarily as a tool for making people aware of the basic principles of the circular economy. There’s no such thing as waste. A used Polyethylene terephthalate (PET) bottle provides the raw material for a new product, such as a pair of sunglasses.” And to complete the circle, the customer is encouraged to trade the sunglasses back in at the end of their life, in exchange for a new pair at an attractive discount.

More expensive

Sustainable manufacturing, as Yuma Labs does it, inevitably means that the final product is more expensive. “Fully twice as expensive,” Lenja points out, explaining: “We certainly don’t want to see the circular economy pigeon-holed as the province of the elite. We already take account of the entire life-cycle of a product, and we take responsibility for the recycling and re-use of the materials.  And let’s be quite clear about this: that’s more costly than just putting a product on the market without worrying about what happens to it later.”

Aiming for growth

In summer 2019, Lenja Doms and Ronald Duchateau came on board the Yuma team. This provided an opportunity to broaden the focus and look further than the consumer market. This month, Yuma Labs announced a collaborative project with a major fashion company. This upscaling will enable Yuma Labs to reach out to a much larger audience.

A good mix

In order to grow, a business needs financial resources. Yuma Labs has looked into quite a number of possible solutions, says Lenja. “These days there are a lot of initiatives designed to support sustainable businesses – from banks, the government and private investors. We’ve always tried to find the right balance between our own capital and external finance, and to achieve a good mix of different forms of finance between capital, grants and loans.”

Lenja has a golden tip for other businesspeople in the circular economy: "All too often I observe that the economic side of the story is neglected because companies keep on trying to find the perfect solution or the perfect product. There’s no sense in that.  You shouldn’t try to be whiter than white.”

Creating added value

At BNP Paribas Fortis, Maxime Prové is the Account Manager for Yuma Labs. He endorses Lenja Doms’ view on this. “Entrepreneurs who set out to do sustainable or social business must also have a desire to create added value, otherwise the business won’t last,” Maxime points out, underlining: “You can’t pursue a sustainable, environmental or social business model unless it’s underpinned by a profit-making scenario. That’s the only way you’ll be able to grow, hire more people and make a greater impact.”

Photo: Karel Hemerijckx

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top