Article

18.11.2020

Samen naar een koolstofarme economie: onze bank werkte mee aan de Europese CO2 Value Day

Op 10 november vond de vierde ‘CO2 Value Day’ online plaats. Tijdens het evenement, dat we als partner mee hielpen opzetten, werd de vooruitgang in de ontwikkeling van de CCU-industrie geëvalueerd.

Bij BNP Paribas Fortis zijn we blij dat we dit evenement logistiek mee mogelijk konden maken, want het onderwerp CCU (Carbon Capture & Utilisation) ligt ons nauw aan het hart vanuit onze eigen inspanningen voor een koolstofarme economie.

Over CCU en CO2 Value Europe

‘Carbon Capture & Utilisation’ (koolstofafvang en -gebruik) omvat alle industriële processen die gericht zijn op het afvangen van CO2 - uit industriële bronnen of rechtstreeks uit de lucht - en het omzetten van die koolstofdioxide in bruikbare producten. Koolstof is vandaag dus niet uitsluitend nog een afvalstof, maar kan hergebruikt worden als grondstof voor heel wat toepassingen, bv. bouwmaterialen, de aanmaak van brandstoffen en in de chemische industrie.

CO2 Value Europe, een Europese organisatie die opgericht werd in 2017, wil de ontwikkeling en marktintroductie van deze duurzame industriële oplossingen bevorderen, om zo bij te dragen aan de vermindering van de wereldwijde CO2-uitstoot en aan de diversificatie van de grondstoffenbasis, weg van fossiele olie en gas. De organisatie verenigt meer dan 50 bedrijven uit diverse sectoren in heel Europa, waaronder 12 multinationals. Als enige financiële partner ondersteunen wij CO2 Value Europe door de organisatie toegang te geven tot onze expertise en ons netwerk.

Het evenement

De CO2 Value Day is voor alle leden van CO2 Value Europe telkens een unieke gelegenheid om de gemeenschappelijke vooruitgang in de ontwikkeling van de CCU-industrie te evalueren. Het evenement was dit jaar opnieuw een mix van plenaire presentaties, keynotespeeches en interactieve workshops.

Na een verwelkoming en een introductie door Stefanie Kesting, voorzitster van CO2 Value Europe, nam Sebastien Soleille het woord. Als Global Head of Energy Transition & Environment bij onze bank had hij het over de rol van banken bij het ondersteunen van duurzame ontwikkeling. Een verantwoordelijkheid die we bij BNP Paribas Fortis niet licht opnemen: met ons Sustainable Business Competence Centre helpen we al jaren bedrijven bij hun duurzame transitie. We focussen daarbij op 4 pijlers: decarbonisering, circulaire economie, menselijk kapitaal en slimme steden.

Daarna sprak Vincent Basuyau, Policy Officer bij DG GROW over CCU in de huidige EU-beleidscontext. Daarbij ging het vooral over het ‘Innovation Fund’, dat door Europa opgericht werd om te investeren in innovatieve projecten die industriële activiteiten in Europa koolstofvrij maken.

Ook de plannen voor 2021 werden uit de doeken gedaan. CO2 Value Europe zal het komende jaar vooral focussen op de verdere ontwikkeling en de markttoepassingen van CCU-technologieën. Het doel is om de vele verschillende spelers die betrokken zijn bij CO2-gebruik in Europa te coördineren, hun inspanningen in de waardeketen te integreren en de ambassadeur te worden van de CO2-gebruiksgemeenschap richting beleidsmakers en financiers. Want een gunstig wettelijk en marktkader is een vereiste om CCU-oplossingen commercieel te kunnen inzetten.

CO2 Value Europe wil de verdere ontwikkeling van CCU-technologieën stimuleren door:

  • oplossingen te bieden om de netto CO2-uitstoot van moeilijk te decarboniseren sectoren te verkleinen, zoals de energie-intensieve procesindustrieën (bv. cement en kalk, chemicaliën, staal en andere metalen) of de transportsector;
  • negatieve emissies te creëren bij het afzonderen van CO2 in bouwmaterialen die ontstaan door de carbonatatie van mineraal afval;
  • een alternatieve grondstof aan te bieden voor de productie van chemische bouwstenen en ter vervanging van fossiele olie en gas;
  • de opslag en het transport van hernieuwbare energie te vergemakkelijken, waardoor de transitie van energiesystemen in de EU wordt versneld;

Er was ook tijd voor twee break-outsessies: tijdens de eerste werd er gesproken over de ontwikkeling van een strategie om een regelgevend kader te creëren dat CCU-technologieën ondersteunt.

De tweede sessie ging over projecten en financiering. Daarin vertelde o.a. Aymeric Olibet, Sustainable Business Advisor bij BNP Paribas Fortis, over de oplossingen die we met ons Sustainable Business Competence Centre aan bedrijven bieden. Daarnaast had hij het ook over het financieren van duurzame projecten via green bonds en green loans, en over blended finance, een mix van publieke en privéfinanciering.

Tot slot konden de deelnemers tijdens online speedmeetings in contact komen met andere deelnemers.

Article

20.08.2020

Bomen: kampioenen in koolstofcaptatie

Nieuwe bossen om de gevolgen van de klimaatopwarming tegen te gaan. Dat is de ambitie die WeForest samen met zijn partners succesvol wist waar te maken. Wij spraken met Marie-Noëlle Keijzer, CEO en medeoprichtster.

WeForest is al tien jaar lang actief in de strijd tegen de ontbossing. Hoe ziet u de evolutie van de houding van bedrijven ten opzichte van de klimaatuitdagingen?

Marie-Noëlle Keijzer: "In het begin moest ik bij de CEO's gaan aankloppen om te proberen hen te overtuigen en ons model te verkopen: projecten die bedrijven makkelijker toegang bieden tot herbebossing ten voordele van het klimaat. Vandaag is er gelukkig een pak meer enthousiasme: wij krijgen ontzettend veel aanvragen van bedrijven en zelfs van organisaties zoals de onze. Dat is een goed teken! Het betekent dat steeds meer spelers zich bewust beginnen te worden van de klimaatdreiging. Maar er is nog niets gewonnen ... We moeten inspanningen blijven leveren."

 

Een echte verandering van paradigma?

MNK: "Goedschiks of kwaadschiks, er is wel degelijk een globale beweging in die richting. Tal van bedrijven zijn bijvoorbeeld 'verplicht' om zich te engageren, omdat ze onder druk worden gezet door hun stakeholders (investeerders, klanten enz.). Sommige groepen eisen koolstofneutraliteit bij hun leveranciers of een echt duurzaam engagement bij hun verschillende partners. En dan is er ook nog de steeds grotere verplichting om een niet-financiële reporting op te stellen ... We zien bovendien dat bedrijven die al verder staan in hun milieuaanpak, ook de schade uit het verleden willen herstellen. Dat is bemoedigend."

 

Wat heeft WeForest de bedrijven te bieden?

MNK: "De koolstofcompensatie is een mainstreamconcept. Maar we bieden meer dan dat ... CO2 op zich zegt niet veel. Koolstofkredieten kopen is abstract en simplistisch. Kunnen bijdragen aan het herstel van de natuur in een bepaald geografisch gebied is daarentegen een reëel project, een sterk engagement. Op die manier kan het bedrijf zijn partners een echt verhaal vertellen. Het kan communiceren over zijn investering in onze planeet, bijvoorbeeld door klanten de mogelijkheid te bieden 'een boom te planten bij de aankoop van een bepaald product'. Er zit echt iets concreets achter die aanpak."

 

Uw aanpak gaat dus verder dan herbebossing alleen ...

MNK: "Klopt. Onze projecten zijn niet beperkt tot het aanplanten van bomen. Je kunt trouwens beter een oud bos beschermen dan een nieuw aan te leggen. Daarom leggen wij de nadruk op het behoud en het herstel van de bossen. Onze aanpak is duurzaam en continu. Je moet bomen niet alleen doen groeien, maar ook verzorgen en beschermen. Anders zouden ze bijvoorbeeld gekapt worden voor de behoeften van de lokale bevolking. Wij werken dus met hen (bijvoorbeeld de boeren) samen om hen bewust te maken en hen alternatieven aan te reiken. En net dat maakt ons werk zo complex: onze projecten zijn duurzaam in alle opzichten (milieu, sociaal-economisch enz.)."

 

Hoe verloopt dat op het terrein?

MNK: "Wij hebben niet meer ons hele leven voor ons. Ons doel is dus een snelle, duurzame en efficiënte impact. Daarom werken we samen met partners ter plaatse. Dat zijn ngo's die al een boomkwekerij hebben bijvoorbeeld, of initiatieven die samenwerken met de lokale bevolking. Wij helpen hen te groeien, zich verder te ontwikkelen en zich sneller te verbeteren. Wij spelen echt de rol van projectcoördinator: wij organiseren coachings, opleidingen, bewustmakingsacties enz. De bedoeling is onze expertise te delen om samen vooruit te gaan!"

 

En wat betekent dat concreet voor de partnerbedrijven?

MNK: "Neem nu het voorbeeld van een multinational die duizenden tonnen CO2 per jaar produceert. De bedoeling van dat bedrijf zou kunnen zijn om dat uitstootvolume te compenseren om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. Op basis van een reeks parameters en berekeningen stellen wij dan een project op maat voor waarmee dat bedrijf op termijn koolstofkredieten kan genereren. Dat alles wordt gecertificeerd zodat het bedrijf alle garanties heeft. Temeer omdat het bedrijf ook het herbebossingsproject voorfinanciert. Het engageert zich dus echt op lange termijn. Die 20 of 30 jaar heb je ook echt wel nodig om een mooi en divers bos te zien groeien. De projecten zijn uiteraard zeer gevarieerd en sommige bedrijven kopen liever onmiddellijk kredieten om meteen neutraal te zijn ... Maar wij geven de voorkeur aan samenwerkingen op lange termijn!" 

 

Welke soorten bedrijven engageren zich zoal?

MNK: "Bedrijven van allerlei omvang en uit alle sectoren: van internetgiganten tot oliebedrijven, en van banken tot jonge en zeer geëngageerde start-ups. Wij waken echter ook over de globale samenhang van hun intenties om opportunistische keuzes te vermijden. Gewoon betalen om bomen te planten, volstaat niet: het engagement moet passen in een bredere strategie en de toepassing van andere duurzame maatregelen. We herinneren hen er altijd eerst aan dat koolstof schadelijk is! Ze moeten dus in de eerste plaats hun koolstofvoetafdruk meten en de uitstoot van broeikasgassen vermijden. Vervolgens moeten ze hun niet te reduceren uitstoot zo veel mogelijk terugdringen ... en pas daarna de uitgestoten CO2 compenseren."

 

Kunt u ons wat meer vertellen over de concrete impact van uw verschillende acties?

MNK: "Eind vorig jaar hadden we bijna 25 miljoen bomen geplant op een totaaloppervlak van 23.000 hectare bos. Een boom heeft iets magisch. Het is de beste technologie ter wereld om koolstof op te vangen. Maar het gaat niet alleen om gewoon bomen planten: we dragen bij aan het herstel van de biodiversiteit en de transformatie van de landschappen. Een globale ambitie voor het milieu én voor de lokale bevolkingsgroepen. Het ene kan bovendien niet zonder het andere: we gaan op zoek naar ecologische integriteit om het menselijke welzijn te verbeteren en zo de bescherming van de bossen op lange termijn te garanderen. Daarom evalueren we onze impact op volledige gebieden. In tien jaar tijd werkten we al aan meer dan 180.000 hectare en we mikken op 250.000 hectare tegen 2021."

 

De huidige pandemie heeft zware gevolgen voor de planeet. Hoe ziet u de toekomst in dat opzicht?

MNK: "Eerst en vooral denk ik dat het coronavirus een rechtstreeks gevolg is van de milieusituatie. Het verlies van biodiversiteit en het vernietigen van de bossen liggen aan de basis van tal van onregelmatigheden. Denk bijvoorbeeld maar aan wilde diersoorten die allerlei ziektes dragen waartegen wij niet immuun zijn. Er wordt ook een economische recessie aangekondigd ... Waarschijnlijk zal die ook de milieu-initiatieven afremmen. Wij hebben echter geen keuze en blijven ons inzetten om in te spelen op de klimaatdreiging. Het ecologische bewustzijn is er: dat moeten we vasthouden om de uitdaging aan te gaan en de wereld te veranderen."

 

Onze experten van het Sustainable Business Competence Centre
begeleiden u tijdens uw duurzame transitie.
Aarzel niet om hen te contacteren!
Article

02.05.2019

CO2 neutraal worden, het kan nog

De klimaatexperts delen dezelfde mening: de uitstoot van CO2 moet zo snel mogelijk verminderen. Een opvang van CO2 figureert tussen de mogelijke oplossingen, maar staat nog in de kinderschoenen. Wij hebben een rol te spelen!

CO2 is niet alleen een reststof die in de atmosfeer wordt gelost na verbranding van fossiele brandstoffen, het kan ook dienen als grondstof. Het capteren, opslaan of hergebruiken van CO2 biedt dan ook heel wat kansen voor de strijd tegen de klimaatopwarming.

“Kennisdelen is een belangrijk deel van de opdracht van het SBCC”, vertelt initiatiefnemer Aymeric Olibet van het Sustainable Business Competence Centre. “We moeten meer dan ooit met onze klanten praten over de klimaatrisico’s, de energietransitie en duurzaamheid in het algemeen. Het delen van kennis en best practices en het samenbrengen van de diverse experts speelt daarin een sleutelrol”.

Nog 10 jaar

Dat het hoog tijd is om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen, werd overvloedig geïllustreerd door Xavier Pouria, klimaatwetenschapper bij ECORES. Zijn boodschap is heel duidelijk: “we hebben nog 10 jaar om deCO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen, willen we de temperatuurstijging op aarde beperken tot 1,5 graden Celsius. En dat is nodig om te vermijden dat het ecosysteem op aarde ongecontroleerd wijzigt waardoor steeds meer oogsten mislukken, de visvangst verder daalt, extreme weersituaties frequenter voorvallen, met de bijhorende gevolgen op sociaal en geopolitiek vlak”.

Streven naar een volledige zero emissie van CO2 tegen 2050 is volgens hem de enige duurzame oplossing voor de klimaatproblematiek. En dat kan op drie manieren: het  globaal energieverbruik verlagen, een transitie naar carbon neutrale energieproductie stimuleren en het uit de lucht halen en stockeren van CO2 in materialen, in biomassa (energie) of in de natuur (bomen of onder de grond).

CO2-industrie in opmars

Damien Dallemagne van CO2 Value toonde aan dat er zich stilaan een industrie ontwikkelt rond het opslaan en gebruiken van CO2. Zo wordt vandaag CO2 al gebruikt als grondstof voor beton of bouwstenen. Jan Theulen van Heidelberg Cement schetste hoe zijn onderneming CO2 uit de cementfabrieken recupereert en opnieuw gebruikt in de productie van cement.

Stanislas Vandenberg van TOTAL legde de plannen van de energiereus uit om CO2 op te slaan in oude gaswinningssites in Noorwegen en de UK. En Daniel Marenne van ENGIE illustreerde hoe CO2 kan worden gerecycleerd om brandstof te produceren of gebruikt als basisgrondstof voor de chemische sector.

Christoph Beuttler van Climeworks presenteerde zijn technologie om CO2 direct uit de lucht te halen en te verkopen aan industriële klanten uit de landbouw- en voedingssector of de automobielindustrie. Volgens hem wordt CO2 opgevangen in de industrie, in de toekomst mogelijk een schaarse grondstof en hebben we er alle belang bij om het rechtstreeks uit de lucht te halen.

Carbon offset voor bedrijven

Sebastien Nunes, CEO van ClimateSeed kwam tot slot hun initiatief voorstellen. ClimateSeed is een platform dat bedrijven en lokale autoriteiten die hun CO2-uitstoot willen compenseren samenbrengt met projectontwikkelaars die duurzame projecten implementeren om CO2-uitstoot te vermijden of te capteren. Deze online marktplaats is een initiatief van de Groep BNP Paribas om de vrijwillige handel in emissierechten transparanter en sneller te maken.

Alle experts waren het eens over één ding:  Carbon Capturing & Storage is noodzakelijk om de objectieven te halen, maar de industriële verwerking van CO staat nog in zijn kinderschoenen.

Hoe kunnen wij als bedrijf bijdragen aan de eliminatie van koolstof en het creëren van een markt voor CO2-producten? Laten we erover praten! Ontdek ook de voordelen van ons Sustainable Business Competence Centre.

Article

22.10.2021

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Ontdek op 7 december wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept. En kom ook te weten welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen. Registreer u nu om de prijsuitreiking bij te wonen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 7 december zijn award.

Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’. Wil u vanop de eerste rij ontdekken wie deze bedrijven opvolgt? Registreer u hier om het evenement bij te wonen.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Kom live te weten wie er wint

Zin om het evenement bij te wonen op dinsdag 7 december? Registreer u hier. U kan de awarduitreiking ook op Twitter volgen via de hashtag #OVHJ21.

Aan Franstalige kant dingen Analis, Goumanisto, Iris Group, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 6 december. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.
Article

21.10.2021

Ingrid Daerden van Aedifica is de nieuwe ‘Trends CFO of the Year’

Met deze award, die op 20 oktober al voor het tiende jaar op rij uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf.

Ingrid Daerden van Aedifica sleepte dit jaar de award in de wacht en volgt daarmee Nicolas De Clercq van Kinepolis op. Dat heeft ze te danken aan het wonderjaar 2020: ondanks corona haalde Aedifica meer dan 700 miljoen op en sleepte het een Bel-20-notering in de wacht.

Daarnaast kreeg de Waalse biotechgroep Univercells de award van ‘Deal of the Year 2021’. Univercells haalde vorig jaar 120 miljoen euro op bij enkele prestigieuze investeerders en bereidt een beursgang voor.

Het mooie parcours van Ingrid Daerden bij Aedifica

De jury bekroonde Ingrid Daerden (47) tot ‘CFO of the Year’ omwille van haar bijdrage tot de strategische ontwikkeling en de financiering van de groei van Aedifica. Sinds ze drie jaar geleden als CFO bij Aedifica begon, kende de specialist in zorgvastgoed een opmerkelijk groeiparcours. De 47-jarige handelsingenieur effende in die periode het pad voor een naadloze financiering en bouwde haar financieel team uit tot een stevig fundament voor de groei bij Aedifica. In 2020 werd de zorgvastgoedvennootschap een vaste waarde in de Bel-20 en haalde ze meer dan 700 miljoen euro kapitaal op. In juni dit jaar kwam daar nog eens 286 miljoen euro bij, en in september gaf Aedifica een obligatie van 500 miljoen uit. Dat verliep in coronatijden allemaal vlekkeloos. De jury had ook oog voor de integratie van duurzaamheids- en ESG-criteria in het financiële beleid.

Ingrid Daerden haalde het van vier andere voortreffelijke kandidaten: Charles Jacques van Masthercell, Jean-Pierre Mellen van Recticel, Nadia Messaaoui van Technord en Geert Peeters van Greenyard.

Univercells wint de ‘Deal of the Year 2021’

Vincent-Vanderborght-Univercells-CFO

Voor de derde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2020 betrokken was, in aanmerking. Univercells mocht de award in ontvangst nemen. De Waalse biotechgroep wist KKR en fondsen verbonden aan de stichtingen van Bill en Melinda Gates en Georges Soros te verleiden om in zijn kapitaal te stappen. Deze complexe operatie leverde Univercells de award op van ‘Deal of the Year 2021’.

 

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers.

Lees het volledige interview met Ingrid Daerden, CFO van Aedifica, en met Hugues Bultot, CEO van Univercells, en Vincent Vanderborght, CFO van Univercells.

Bron: Trends

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top