Article

27.04.2018

Op weg naar een circulaire economie

De strategie, structuur en activiteiten van de meeste ondernemingen sluiten nog aan bij de lineaire economie. Maar is dat nog houdbaar? Vijf bedrijfsmodellen om circulair te gaan denken

Hier en daar investeren in duurzame ontwikkeling volstaat niet meer vandaag. De natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput en de impact op het milieu bereikt een niveau waarop we het ons niet langer kunnen veroorloven om de zaken 'iets minder schadelijk' aan te pakken. Er wordt van bedrijven verwacht dat ze een positieve impact creëren door de banden tussen groei en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen te verbreken. 

Zaakvoerders die maatschappelijk verantwoord willen handelen, moeten nagaan welke groeimogelijkheden die andere aanpak biedt en stilstaan bij de voordelen voor maatschappij, milieu en onderneming (naast de financiële winst) die ze kunnen teweegbrengen met hun middelen, technologie en timing.
Willen ze een positieve impact hebben, dan moeten bedrijven zich losmaken van hun lineair ingesteldheid voor ze kunnen instappen in een circulaire economie. Ze zullen waarschijnlijk hun waardeketen moeten herzien, maar dat lukt niet van de ene dag op de andere. Sommigen inspireren zich daarom op het voorbeeld van innoverende kmo's. 

Maar waar begint u, waarop focust u en hoe transformeert u zich? Accenture heeft 120 casussen geanalyseerd en kwam daarbij tot vijf bedrijfsmodellen die elk een andere benadering inhouden om de circulaire economie vorm te geven.

Duurzame aspecten inbouwen in de logistieke keten

Een eerste alternatief bedrijfsmodel: andere keuzes maken voor de grondstoffen die u nodig hebt voor uw productie. De uitdaging bestaat erin andere, hernieuwbare materialen te vinden door de toeleveringsketen aan te passen, om op termijn tot een duurzaam – en in het beste geval afvalvrij – product te komen. Een fabriek kan bijvoorbeeld plastic, een lineair bestanddeel, vervangen door bioplastic of een ander hernieuwbaar of recycleerbaar alternatief. Het mooiste voorbeeld daarvan is Ecover. Door een ingrediënt uit de duurzame scheikunde te gebruiken, slaagde het bedrijf er in de jaren 80 in om het eerste fosfaatvrije waspoeder te produceren, waardoor de vraag naar toxische en niet-afbreekbare producten is afgenomen. Sindsdien heeft Ecover zijn productengamma sterk uitgebreid.

Eenzelfde benadering is ook mogelijk stroomafwaarts in de productieketen. Een mooi voorbeeld is Sigma. De verfproducent bracht de eerste luchtzuiverende verf op de markt. Een schitterend idee, aangezien onze huizen doorgaans vol giftige stoffen zitten.

Recuperatie boven productie

Dit tweede model inspireerde onder andere enkele tapijtfabrikanten, zoals Desso en Interface, om over te schakelen op honderd procent recycleerbare producten. Hun uitdaging bestaat erin contact te houden met de klant om hun tapijten aan het einde van hun levenscyclus te recupereren, en dat tegen de laagst mogelijke kost. Geen evidentie en vooral een inspanning op lange termijn. Zo kan het voor lijstwerk uit aluminium, een zuiver en gemakkelijk te recycleren product, wel 20 tot 30 jaar duren voor de omgekeerde logistieke keten wordt geactiveerd.

Voor welke andere uitdagingen staan tapijtfabrikanten die de mogelijke restwaarde van hun product willen recycleren? Het artikel terugnemen zonder het te vernietigen. Desso bedacht daarom Refinity, een techniek om stofvezels te scheiden, van dik tot ultrafijn. Op die manier kan van het oude tapijt – na reiniging – een nieuw worden gemaakt. Dat is een techniek die het cradle-to-cradleprincipe volgt, ook wel C2C of 'van wieg tot wieg' genoemd. Daardoor zijn veel minder grondstoffen nodig en wordt er veel minder afval geproduceerd. Het product krijgt een nieuw leven zonder toevoeging van nieuwe bestanddelen. De kring is gesloten met nagenoeg geen afval.

Quentin Denis (Accenture): "Die wil om materialen te recupereren uit afval kan verbazende resultaten opleveren. Dat bewees Umicore, dat zich transformeerde van mijnbouwbedrijf met een volstrekt lineaire visie tot kampioen in de recyclage van technische materialen. Zo wist het bedrijf zijn corebusiness radicaal om te vormen van mijnbouw tot 'urban mining'. Ook DSM is een mijnbedrijf dat zich volledig heeft getransformeerd tot fabrikant van circulaire producten."

Het afval van de een is de grondstof van de ander. Engie vond een andere manier om de kring te sluiten en afval te vermijden, door zich te vestigen in de nabijheid van Arcelor Mittal (Gent) om alle stoom van dat bedrijf – die eigenlijk verloren energie is – te re-injecteren in het elektriciteitsnet. Een ander voorbeeld uit Zwitserland: IBM zet de warme ventilatielucht van zijn datacenter in Uitikon om in warm water voor het lokale zwembad. Volgens IBM is de hoeveelheid geproduceerde warmte voldoende om ongeveer 80 huizen of een heel zwembad te verwarmen.

Verkopen of huren? Wanneer geplande veroudering taboe wordt

De economie van de functionaliteit, waarbij bedrijven hun product proberen te verkopen als dienst, sluit naadloos aan op het nieuwe denken. Dit derde bedrijfsmodel kan al dan niet worden gecombineerd met andere nieuwe benaderingen zoals de deeleconomie of platformeconomie. Ze functioneren echter ook prima los van elkaar, hoewel het niet voor iedereen even duidelijk is waarin ze zich onderscheiden.

Bij een functionaliteitseconomie denken we bijvoorbeeld aan Rolls Royce, dat sinds de jaren 60 turbines maakt voor vliegtuigen en die verhuurt aan vliegtuigmaatschappijen. Welk belang heeft Rolls Royce daarbij? "Ze behouden hun recht op het onderhoud, waar ze extra inkomsten uithalen en hun bedrijfswerking mee kunnen verbeteren. Door hun producten te verhuren in plaats van ze meteen te verkopen, hebben ze gelijkmatigere inkomsten omdat een vliegtuig enkele decennia meegaat. Het allerbelangrijkste is dat het hun focus op kwaliteit compleet transformeert, omdat ze op lange termijn moeten kunnen blijven presteren, om bijvoorbeeld pannes te vermijden", vertelt Quentin Denis. Een manier om komaf te maken met geplande veroudering…

De deeleconomie blijkt vaak ideaal om de inkomsten te verveelvoudigen, omdat men meer gebruikers heeft voor een product dat niet ten volle wordt benut.

Platformeconomie of de jacht op verspilling

Het volgende model is gebaseerd op een platformeconomie en berust op het concept waarbij bijvoorbeeld een overaanbod of de lage benuttingsgraad van producten of diensten worden gedeeld via een app tussen gebruikers, particulieren of bedrijven.
Lyft is een taxiplatform dat ontstaan is vanuit de vaststelling dat in steden slechts 20% van de beschikbare autozitplaatsen wordt gebruikt. Met de Lyft-app kunnen gebruikers die een lift nodig hebben een auto met plek zoeken in de buurt. De prijs wordt geregeld via de app en is 20 tot 30% goedkoper dan bij een taxi, de commissie van 20% voor Lyft inbegrepen.

Fietskoerier Deliveroo is een ander voorbeeld. Restaurants kunnen via thuislevering door Deliveroo hun keukencapaciteit maximaal benutten. Dat levert extra inkomsten op, terwijl de kosten voor het zaalpersoneel beperkt blijven. Dat idee werd al toegepast in de logistieke sector, waar via onlineplatformen laadruimte gedeeld wordt en lege retourtransporten vermeden worden.

Quentin Denis is voorstander van het concept, tenminste als het alle partijen voordeel oplevert: "Die platformen werken met het netwerkeffect, dat bereikt wordt wanneer het volume aan de aanbodzijde – de dienstverleners, de eigenaars van Airbnb-woningen of Uber-chauffeurs – en aan de vraagzijde – vakantiegangers of passagiers – op elkaar afgestemd zijn. Dat netwerkeffect geeft hun een sterk concurrentievoordeel, dat ze zouden kunnen misbruiken om de regels van het spel van de ene dag op de andere te veranderen, door bijvoorbeeld de commissies te verhogen of de vergoedingen te verlagen." 

Producten die langer meegaan

Het laatste model volgt het principe dat onderdelen die in de lineaire wereld geen nut meer hebben vanwege slijtage, toch weer nuttig worden. Door het product te verbeteren, te herstellen of reviseren krijgt het een nieuw leven, om het dan te opnieuw te vermarkten of zelfs te personaliseren. Ook Google bindt de strijd aan met geplande veroudering, met een nieuw type gsm dat een nieuwe dimensie geeft aan functionaliteit en is samengesteld uit modules, zodat bijvoorbeeld alleen gerepareerd en betaald hoeft te worden wat echt stuk is, en waarvan alleen de nuttige functies worden geüpgraded. Het toestel gaat langer mee, en ook dat kan extra inkomsten betekenen. Er zijn minder grondstoffen nodig, er is minder afval en ook de kosten zijn lager.

Bent u klaar om circulair te denken? Laat u gaan, doe geen half werk maar weet dat quick-wins naast het product zelf ook een verantwoorde keuze kunnen blijken voor u alles transformeert.

Article

22.10.2021

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Ontdek op 7 december wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept. En kom ook te weten welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen. Registreer u nu om de prijsuitreiking bij te wonen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 7 december zijn award.

Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’. Wil u vanop de eerste rij ontdekken wie deze bedrijven opvolgt? Registreer u hier om het evenement bij te wonen.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Kom live te weten wie er wint

Zin om het evenement bij te wonen op dinsdag 7 december? Registreer u hier. U kan de awarduitreiking ook op Twitter volgen via de hashtag #OVHJ21.

Aan Franstalige kant dingen Analis, Goumanisto, Iris Group, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 6 december. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.
Article

21.10.2021

Ingrid Daerden van Aedifica is de nieuwe ‘Trends CFO of the Year’

Met deze award, die op 20 oktober al voor het tiende jaar op rij uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf.

Ingrid Daerden van Aedifica sleepte dit jaar de award in de wacht en volgt daarmee Nicolas De Clercq van Kinepolis op. Dat heeft ze te danken aan het wonderjaar 2020: ondanks corona haalde Aedifica meer dan 700 miljoen op en sleepte het een Bel-20-notering in de wacht.

Daarnaast kreeg de Waalse biotechgroep Univercells de award van ‘Deal of the Year 2021’. Univercells haalde vorig jaar 120 miljoen euro op bij enkele prestigieuze investeerders en bereidt een beursgang voor.

Het mooie parcours van Ingrid Daerden bij Aedifica

De jury bekroonde Ingrid Daerden (47) tot ‘CFO of the Year’ omwille van haar bijdrage tot de strategische ontwikkeling en de financiering van de groei van Aedifica. Sinds ze drie jaar geleden als CFO bij Aedifica begon, kende de specialist in zorgvastgoed een opmerkelijk groeiparcours. De 47-jarige handelsingenieur effende in die periode het pad voor een naadloze financiering en bouwde haar financieel team uit tot een stevig fundament voor de groei bij Aedifica. In 2020 werd de zorgvastgoedvennootschap een vaste waarde in de Bel-20 en haalde ze meer dan 700 miljoen euro kapitaal op. In juni dit jaar kwam daar nog eens 286 miljoen euro bij, en in september gaf Aedifica een obligatie van 500 miljoen uit. Dat verliep in coronatijden allemaal vlekkeloos. De jury had ook oog voor de integratie van duurzaamheids- en ESG-criteria in het financiële beleid.

Ingrid Daerden haalde het van vier andere voortreffelijke kandidaten: Charles Jacques van Masthercell, Jean-Pierre Mellen van Recticel, Nadia Messaaoui van Technord en Geert Peeters van Greenyard.

Univercells wint de ‘Deal of the Year 2021’

Vincent-Vanderborght-Univercells-CFO

Voor de derde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) waarbij een Belgische onderneming in 2020 betrokken was, in aanmerking. Univercells mocht de award in ontvangst nemen. De Waalse biotechgroep wist KKR en fondsen verbonden aan de stichtingen van Bill en Melinda Gates en Georges Soros te verleiden om in zijn kapitaal te stappen. Deze complexe operatie leverde Univercells de award op van ‘Deal of the Year 2021’.

 

Partnership

BNP Paribas Fortis en Roularta zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers.

Lees het volledige interview met Ingrid Daerden, CFO van Aedifica, en met Hugues Bultot, CEO van Univercells, en Vincent Vanderborght, CFO van Univercells.

Bron: Trends

Article

14.10.2021

Deliverect, Odoo en Abriso-Jiffy winnen de Private Equity Awards 2021

Op 13 oktober werden deze bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet, omdat ze een opmerkelijk groeitraject aflegden dankzij private equity.

Dit jaar bekroonden we opnieuw een aantal snelgroeiende Belgische bedrijven tijdens de Private Equity Awards. Tijdens dit evenement zetten we de rol die durfkapitaalinvesteerders spelen in de groei van zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven in de verf. Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis, vertegenwoordigde onze bank in de jury.

Drie categorieën

De jury had de moeilijke taak om telkens één winnaar te kiezen uit drie genomineerde bedrijven, en dat voor elk van de drie categorieën - Venture, Growth en Buy-out.

  • In de categorie ‘Venture company of the year’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
  • In de categorie ‘Growth company of the year’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
  • In de categorie ‘Buy-out company of the year’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Ijzersterke winnaars

  • Venture company of the year: Deliverect

    Dit snelgroeiende SaaS-bedrijf verbindt bezorgplatforms met voedselbedrijven over de hele wereld. Om bedrijven te helpen hun bezorg- en afhaalactiviteiten efficiënter te beheren, integreert Deliverect bestelplatforms voor eten in het kassasysteem, waardoor het opnieuw invoeren van bestellingen en de kostbare fouten die daarmee gepaard gaan tot het verleden behoren. Deliverect werd opgericht in 2018 en heeft zijn hoofdkantoor in Gent. Het stelt meer dan 200 mensen tewerk.

    Deliverect kwam als winnaar uit de bus omdat het bedrijf op korte termijn een enorme groei heeft gerealiseerd. Het bedrijf is in 38 landen aanwezig en heeft daardoor zeker de mogelijkheid om wereldspeler te worden binnen zijn sector. De oplossing voor bezorg- en afhaalactiviteiten die Deliverect heeft ontwikkeld, is cruciaal voor de restaurantsector en werd zeer actueel tijdens de pandemie.

    Andere genomineerden in deze categorie waren AgomAb Therapeutics en Imcyse.

  • Growth company of the year: Odoo

    Odoo is een suite van open source zakelijke apps die aan alle bedrijfsbehoeften voldoen: CRM, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunt, projectbeheer enz. Odoo heeft meer dan 7 miljoen gebruikers, gevestigd in meer dan 120 landen. Het bedrijf telt meer dan 1.700 medewerkers, werd opgericht in 2004 en heeft zijn hoofdkantoor in Grand-Rosière (Waals-Brabant).

    Voor de jury was de veerkracht die het bedrijf de afgelopen jaren toonde een van de doorslaggevende factoren om Odoo te selecteren als winnaar. Ook de kwaliteit van zijn producten, die naast zeer modern ook zeer gebruiksvriendelijk zijn, speelde mee in de beslissing. Tot slot heeft het stevig in België verankerde bedrijf een grote internationale reikwijdte door aanwezig te zijn in de hele wereld.

    In deze categorie werden ook UgenTec en Univercells genomineerd.

  • Buy-out company of the year: Abriso-Jiffy

    Abriso-Jiffy evolueerde van lokale ‘bubble & foam’-fabrikant tot toonaangevende Europese groep gespecialiseerd in duurzame beschermings- en isolatiematerialen voor de verpakkings- en bouwsector. De groep werd opgericht in 1985, heeft haar hoofdzetel in Anzegem en telt ongeveer 1.500 werknemers verspreid over 15 productievestigingen in 11 Europese landen.

    Dit bedrijf werd door de jury gekozen omwille van zijn afgelegde traject. Dan hebben we het allereerst over een geslaagde turnaround, gevolgd door de instap van Bencis Capital, de overname van Jiffy en uiteindelijk de zeer attractieve exit. Dit traject werd afgelegd door een breedgedragen team. Daarnaast zitten de ESG-criteria diep ingebed in het businessmodel van het bedrijf, wat Abriso-Jiffy een echte ambassadeur maakt voor de Private Equity Awards.

    Naast Abriso-Jiffy werden ook Corialis en Circet Benelux genomineerd.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en Member of the Executive Board van BNP Paribas Fortis:
“Als medeoprichter van de Private Equity Awards hebben we dit evenement al voor de vierde keer mee georganiseerd. Enerzijds om succesvolle Belgische groeibedrijven in de spotlight te zetten, anderzijds om te tonen hoe private equity ondernemingen vooruit kan helpen. Niet alleen innovatieve scale-ups maar ook bedrijven die via extra investeringen de transitie naar een duurzamer businessmodel willen maken, hebben een natuurlijke behoefte aan kapitaal. Dat soort investeringen rendeert vaak pas op langere termijn. Daarom vinden we het als bank belangrijk om bedrijven hierin bij te staan via ons aanbod aan private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille tegen 2025 verdubbelen tot 1 miljard euro.”

Lees het volledige Trends-dossier van 14 oktober:

Ontdek meer over private equity als financieringsoplossing voor groeiende bedrijven

Lees het volledige persbericht

Article

13.10.2021

Belgische game-industrie krijgt forse duw in de rug

BNP Paribas Fortis Private Equity richtte samen met Howest en Cronos onlangs ForsVC op, het eerste durfkapitaalfonds dat uitsluitend focust op de Belgische game-industrie.

De game-industrie is wereldwijd in volle groei. Heel wat Belgisch talent werkt mee aan de ontwikkeling van computer- en videospellen. De afgelopen jaren was er sprake van een ware explosie van creatieve videogamestartups in België. Maar toch vluchten heel wat hoogopgeleide creatievelingen te vaak naar het buitenland.

Van brain drain naar gain

Als durfkapitaalfonds voor de Belgische videogame-industrie, wil ForsVC die brain drain tegengaan. De komende jaren zal het 10 tot 15 miljoen euro investeren in gaming. Elk van de drie partijen brengt daarvoor zijn specifieke ervaring en expertise in. De Kortrijkse hogeschool Howest als gereputeerd opleidingsinstituut. De Cronos-groep als doorwinterde ondernemer en investeerder in technologische bedrijven, waaronder gamestudio’s. En de bank als financieel expert in Private Equity.

Sterker ecosysteem

Door kapitaal en expertise vanuit verschillende hoeken ter beschikking te stellen van beloftevolle gamebedrijven wordt het bestaande ecosysteem verrijkt en een pak aantrekkelijker. Belgische bedrijven kunnen zich professionaliseren, kwaliteitsvolle games ontwikkelen en competitieve lonen uitbetalen.

University fondsen

Mireille Kielemoes, managing director fund investments Private Equity bij BNP Paribas Fortis “ForsVC is wat wij een “university-linked” fonds noemen. Dat is een specifieke enveloppe binnen onze Private Equity portefeuille die o.a. investeert in spin-offs van universiteiten of innovatieve bedrijven waarvan de IP (intellectual property) een link heeft met universitaire of kennisinstellingen. Via deze fondsen ondersteunen we innovatie, creativiteit, jobcreatie en ondernemerschap in België in beloftevolle domeinen. Ook voor ForsVC werken we via een participatie in de gamebedrijven, maar daarnaast komen ook individuele games in aanmerking voor projectfinanciering via revenue-based lending.”

Lees het volledige persbericht

Ontdek hier meer over Private Equity

Persoverzicht d.d.14/10

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top