Article

27.04.2018

Op weg naar een circulaire economie

De strategie, structuur en activiteiten van de meeste ondernemingen sluiten nog aan bij de lineaire economie. Maar is dat nog houdbaar? Vijf bedrijfsmodellen om circulair te gaan denken

Hier en daar investeren in duurzame ontwikkeling volstaat niet meer vandaag. De natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput en de impact op het milieu bereikt een niveau waarop we het ons niet langer kunnen veroorloven om de zaken 'iets minder schadelijk' aan te pakken. Er wordt van bedrijven verwacht dat ze een positieve impact creëren door de banden tussen groei en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen te verbreken. 

Zaakvoerders die maatschappelijk verantwoord willen handelen, moeten nagaan welke groeimogelijkheden die andere aanpak biedt en stilstaan bij de voordelen voor maatschappij, milieu en onderneming (naast de financiële winst) die ze kunnen teweegbrengen met hun middelen, technologie en timing.
Willen ze een positieve impact hebben, dan moeten bedrijven zich losmaken van hun lineair ingesteldheid voor ze kunnen instappen in een circulaire economie. Ze zullen waarschijnlijk hun waardeketen moeten herzien, maar dat lukt niet van de ene dag op de andere. Sommigen inspireren zich daarom op het voorbeeld van innoverende kmo's. 

Maar waar begint u, waarop focust u en hoe transformeert u zich? Accenture heeft 120 casussen geanalyseerd en kwam daarbij tot vijf bedrijfsmodellen die elk een andere benadering inhouden om de circulaire economie vorm te geven.

Duurzame aspecten inbouwen in de logistieke keten

Een eerste alternatief bedrijfsmodel: andere keuzes maken voor de grondstoffen die u nodig hebt voor uw productie. De uitdaging bestaat erin andere, hernieuwbare materialen te vinden door de toeleveringsketen aan te passen, om op termijn tot een duurzaam – en in het beste geval afvalvrij – product te komen. Een fabriek kan bijvoorbeeld plastic, een lineair bestanddeel, vervangen door bioplastic of een ander hernieuwbaar of recycleerbaar alternatief. Het mooiste voorbeeld daarvan is Ecover. Door een ingrediënt uit de duurzame scheikunde te gebruiken, slaagde het bedrijf er in de jaren 80 in om het eerste fosfaatvrije waspoeder te produceren, waardoor de vraag naar toxische en niet-afbreekbare producten is afgenomen. Sindsdien heeft Ecover zijn productengamma sterk uitgebreid.

Eenzelfde benadering is ook mogelijk stroomafwaarts in de productieketen. Een mooi voorbeeld is Sigma. De verfproducent bracht de eerste luchtzuiverende verf op de markt. Een schitterend idee, aangezien onze huizen doorgaans vol giftige stoffen zitten.

Recuperatie boven productie

Dit tweede model inspireerde onder andere enkele tapijtfabrikanten, zoals Desso en Interface, om over te schakelen op honderd procent recycleerbare producten. Hun uitdaging bestaat erin contact te houden met de klant om hun tapijten aan het einde van hun levenscyclus te recupereren, en dat tegen de laagst mogelijke kost. Geen evidentie en vooral een inspanning op lange termijn. Zo kan het voor lijstwerk uit aluminium, een zuiver en gemakkelijk te recycleren product, wel 20 tot 30 jaar duren voor de omgekeerde logistieke keten wordt geactiveerd.

Voor welke andere uitdagingen staan tapijtfabrikanten die de mogelijke restwaarde van hun product willen recycleren? Het artikel terugnemen zonder het te vernietigen. Desso bedacht daarom Refinity, een techniek om stofvezels te scheiden, van dik tot ultrafijn. Op die manier kan van het oude tapijt – na reiniging – een nieuw worden gemaakt. Dat is een techniek die het cradle-to-cradleprincipe volgt, ook wel C2C of 'van wieg tot wieg' genoemd. Daardoor zijn veel minder grondstoffen nodig en wordt er veel minder afval geproduceerd. Het product krijgt een nieuw leven zonder toevoeging van nieuwe bestanddelen. De kring is gesloten met nagenoeg geen afval.

Quentin Denis (Accenture): "Die wil om materialen te recupereren uit afval kan verbazende resultaten opleveren. Dat bewees Umicore, dat zich transformeerde van mijnbouwbedrijf met een volstrekt lineaire visie tot kampioen in de recyclage van technische materialen. Zo wist het bedrijf zijn corebusiness radicaal om te vormen van mijnbouw tot 'urban mining'. Ook DSM is een mijnbedrijf dat zich volledig heeft getransformeerd tot fabrikant van circulaire producten."

Het afval van de een is de grondstof van de ander. Engie vond een andere manier om de kring te sluiten en afval te vermijden, door zich te vestigen in de nabijheid van Arcelor Mittal (Gent) om alle stoom van dat bedrijf – die eigenlijk verloren energie is – te re-injecteren in het elektriciteitsnet. Een ander voorbeeld uit Zwitserland: IBM zet de warme ventilatielucht van zijn datacenter in Uitikon om in warm water voor het lokale zwembad. Volgens IBM is de hoeveelheid geproduceerde warmte voldoende om ongeveer 80 huizen of een heel zwembad te verwarmen.

Verkopen of huren? Wanneer geplande veroudering taboe wordt

De economie van de functionaliteit, waarbij bedrijven hun product proberen te verkopen als dienst, sluit naadloos aan op het nieuwe denken. Dit derde bedrijfsmodel kan al dan niet worden gecombineerd met andere nieuwe benaderingen zoals de deeleconomie of platformeconomie. Ze functioneren echter ook prima los van elkaar, hoewel het niet voor iedereen even duidelijk is waarin ze zich onderscheiden.

Bij een functionaliteitseconomie denken we bijvoorbeeld aan Rolls Royce, dat sinds de jaren 60 turbines maakt voor vliegtuigen en die verhuurt aan vliegtuigmaatschappijen. Welk belang heeft Rolls Royce daarbij? "Ze behouden hun recht op het onderhoud, waar ze extra inkomsten uithalen en hun bedrijfswerking mee kunnen verbeteren. Door hun producten te verhuren in plaats van ze meteen te verkopen, hebben ze gelijkmatigere inkomsten omdat een vliegtuig enkele decennia meegaat. Het allerbelangrijkste is dat het hun focus op kwaliteit compleet transformeert, omdat ze op lange termijn moeten kunnen blijven presteren, om bijvoorbeeld pannes te vermijden", vertelt Quentin Denis. Een manier om komaf te maken met geplande veroudering…

De deeleconomie blijkt vaak ideaal om de inkomsten te verveelvoudigen, omdat men meer gebruikers heeft voor een product dat niet ten volle wordt benut.

Platformeconomie of de jacht op verspilling

Het volgende model is gebaseerd op een platformeconomie en berust op het concept waarbij bijvoorbeeld een overaanbod of de lage benuttingsgraad van producten of diensten worden gedeeld via een app tussen gebruikers, particulieren of bedrijven.
Lyft is een taxiplatform dat ontstaan is vanuit de vaststelling dat in steden slechts 20% van de beschikbare autozitplaatsen wordt gebruikt. Met de Lyft-app kunnen gebruikers die een lift nodig hebben een auto met plek zoeken in de buurt. De prijs wordt geregeld via de app en is 20 tot 30% goedkoper dan bij een taxi, de commissie van 20% voor Lyft inbegrepen.

Fietskoerier Deliveroo is een ander voorbeeld. Restaurants kunnen via thuislevering door Deliveroo hun keukencapaciteit maximaal benutten. Dat levert extra inkomsten op, terwijl de kosten voor het zaalpersoneel beperkt blijven. Dat idee werd al toegepast in de logistieke sector, waar via onlineplatformen laadruimte gedeeld wordt en lege retourtransporten vermeden worden.

Quentin Denis is voorstander van het concept, tenminste als het alle partijen voordeel oplevert: "Die platformen werken met het netwerkeffect, dat bereikt wordt wanneer het volume aan de aanbodzijde – de dienstverleners, de eigenaars van Airbnb-woningen of Uber-chauffeurs – en aan de vraagzijde – vakantiegangers of passagiers – op elkaar afgestemd zijn. Dat netwerkeffect geeft hun een sterk concurrentievoordeel, dat ze zouden kunnen misbruiken om de regels van het spel van de ene dag op de andere te veranderen, door bijvoorbeeld de commissies te verhogen of de vergoedingen te verlagen." 

Producten die langer meegaan

Het laatste model volgt het principe dat onderdelen die in de lineaire wereld geen nut meer hebben vanwege slijtage, toch weer nuttig worden. Door het product te verbeteren, te herstellen of reviseren krijgt het een nieuw leven, om het dan te opnieuw te vermarkten of zelfs te personaliseren. Ook Google bindt de strijd aan met geplande veroudering, met een nieuw type gsm dat een nieuwe dimensie geeft aan functionaliteit en is samengesteld uit modules, zodat bijvoorbeeld alleen gerepareerd en betaald hoeft te worden wat echt stuk is, en waarvan alleen de nuttige functies worden geüpgraded. Het toestel gaat langer mee, en ook dat kan extra inkomsten betekenen. Er zijn minder grondstoffen nodig, er is minder afval en ook de kosten zijn lager.

Bent u klaar om circulair te denken? Laat u gaan, doe geen half werk maar weet dat quick-wins naast het product zelf ook een verantwoorde keuze kunnen blijken voor u alles transformeert.

Kan een modebedrijf ook succesvol zijn zonder de excessen van fast fashion? Zeker, zo bewijst Jean Chabert met Stanley/Stella, dat op maat gemaakte kleding van biologisch katoen produceert.

“We willen een gamechanger zijn”, vertelt Jean Chabert, CEO van Stanley/Stella. “Toen ik geboren werd, 62 jaar geleden, leefden er 2 miljard mensen op onze planeet. Vandaag zijn we met 8 miljard. Dat is de realiteit, en dus moeten we ophouden met de uitputting van hulpbronnen. Menselijke activiteiten hebben altijd gevolgen, maar we moeten er wel voortdurend naar streven om onze parameters te verbeteren. Daar ligt ons engagement en dat hebben we in 2022 vastgelegd in een charter. We controleren ons hele ecosysteem en leggen de nadruk op mensen en op vertrouwen.”

Kleding als communicatiemiddel

Het B2B-bedrijf uit Brussel verkoopt kleding die dient als communicatiemiddel. Klanten van Stanley/Stella laten T-shirts, sweatshirts en hoody’s bedrukken, printen of borduren en bieden die gepersonaliseerde items aan hun eigen klanten aan. “We zitten in een ‘giveaway’-industrie en onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan het gemiddelde. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen”, aldus Chabert.

Biokatoen: de helft minder water

Vijftien van de 220 Stanley/Stella-werknemers zijn direct of indirect bezig met ESG (Environmental, Social, Governance). Ze controleren bijvoorbeeld of de afspraken over arbeidsomstandigheden en veiligheid op de productielocaties worden nageleefd. Het bedrijf koopt zijn biologisch katoen - geproduceerd zonder GGO (Genetisch Gemodificeerde Organismen), zonder pesticiden en met 70 procent minder waterverbruik dan conventioneel katoen - in India, Tanzania en Turkije. Vervolgens gaat Stanley/Stella in de hele productieketen langdurige verbintenissen aan met als streefdoel: minimale negatieve gevolgen voor mens en milieu. Een voorbeeld? 90 procent van de containers arriveert in de opslagloods in Duitsland per binnenvaartschip, de minst vervuilende vorm van transport.

Nadenken over alle effecten

“We moeten natuurlijk realistisch blijven”, nuanceert Chabert. “Bedrijven die levensvatbaar willen zijn, moeten ook winstgevend blijven. Om textiel te maken verbruiken we per definitie hulpbronnen. Dus denken we na over alle effecten. Onze activiteiten rond textieldecoratie houden we bijvoorbeeld in Europa, ook al is dat duurder. Het afvalwater met inkten en kleurstoffen wordt behandeld en hergebruikt. Voorlopig kunnen we niet vermijden dat elektriciteit in Bangladesh wordt opgewekt door gas. We checken hoe bereid een land is om daarin vooruitgang te boeken. En ondertussen compenseren we wat we niet kunnen vermijden.”

Vertrouwen en menselijkheid

“Vertrouwen is de kern van een goede relatie”, zegt Chabert. “Vroeger liep ik al eens tegen een cashflowprobleem aan. Ik zat aan mijn eigen vermogen en had jarenlang geen leningen. Lange tijd was ik 100 procent aandeelhouder. Uiteindelijk heb ik mijn kapitaal voor 40 procent geopend en kredieten aangevraagd bij BNP Paribas Fortis. We kennen elkaar ondertussen goed en ik hoef hen de beperkingen van mijn bedrijf niet uit te leggen, ze kennen de sector. Ze cofinancieren de voorraad, bieden een factureringsoplossing, ondersteunen onze ontwikkeling in de Verenigde Staten dankzij hun internationale netwerk, enzovoort.”

Vandaag gaat het Stanley/Stella voor de wind. In 2023 werd de omzet meer dan verdubbeld, tot 170 miljoen euro. Binnenkort hoopt het bedrijf ook zijn eerste passen te zetten in Japan en Zuid-Korea. Maar voor Chabert is het duidelijk: “Onze belangrijkste rijkdom staat niet op de balans. Dat zijn onze mensen.”

Stanley/Stella is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

 

We controleren ons hele ecosysteem en leggen daarin de nadruk op mensen en op vertrouwen.

Onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan gemiddeld. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen.

Het jonge Belgische Cohabs renoveert herenhuizen en maakt er goed uitgeruste, comfortabele en stijlvolle cohousingprojecten van. Ook het sociale en het milieuaspect is belangrijk in hun verhaal.

“De vastgoedmarkt is al een paar jaar erg krap. Een huis of een appartement vinden in de stad is niet eenvoudig. De economische situatie is niet ideaal voor nieuwe woonprojecten, maar de vraag naar woningen blijft wel hoog”, legt Youri Dauber uit, CEO van Cohabs. “De uitdaging? Verkaveling en betonnering tegengaan door de steden te verdichten. Daarnaast moeten we gebouwen energiezuiniger maken en, last but not least, oplossingen vinden voor eenzaamheid waaraan heel wat mensen over de generaties heen lijden.”

Cohabs heeft 2.500 kamers, verspreid over 150 gebouwen in Brussel, Parijs, New York, Madrid en Luxemburg. In de huur zitten alle kosten begrepen, zoals internet en een Netflix-abonnement, maar ook een schoonmaakdienst en het gebruik van de sportzaal, een cinemaruimte, de tuin en een coworkingspace. Om het samenleven te vergemakkelijken en eventuele frustraties uit te sluiten, voorziet Cohabs in alle huizen een aantal basisproducten, zoals toiletpapier, afwasmiddel, olijfolie en peper en zout. Via een app houden de Cohabs-bewoners van een stad contact en elke maand kunnen ze elkaar ontmoeten op een feest.

Niet alleen jonge professionals

“Toen we in 2016 startten, hadden we de doelgroep 25-35-jarigen voor ogen. Maar we kregen meteen heel veel aanvragen binnen van vijftigplussers”, vertelt Youri Dauber. “Mijn eigen ouders, die 75 zijn, pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie. We beseften dat cohousing niet alleen voor jonge professionals is. Er zijn ook mensen in heel andere levensfases die door een soort overgangsperiode gaan. Vaak gaat dat gepaard met eenzaamheid, zoals bij een scheiding of iemand die zijn partner verloren heeft. We denken ook na over wat we gezinnen kunnen bieden. Die hebben grotere gemeenschappelijke ruimtes nodig en goed gedefinieerde voorwaarden. Zoals elk jong en innovatief bedrijf evolueren we gaandeweg. We leren met vallen en opstaan.”

Solidair en sociaal samenleven

De jonge bedrijfsleider staat geregeld versteld van het sociale avontuur dat samenleven kan zijn. “We hadden een 45-jarige Syrische vluchteling die wel wat zag in cohousing. Wij dachten dat samenleven met een groep twintigers nooit zou lukken. Maar we hadden het fout. De relaties die daar zijn opgebouwd waren zo rijk dat we nu samenwerken met de Franse ngo Singa. Ondertussen bieden we in een veertigtal van onze huizen solidaire kamers aan.”

Design, upcycling en een app

Het jonge bedrijf zet sterk in op design. Daarvoor werkt het samen met Lionel Jadot, de Belgische pionier in upcycling. Zijn aanpak past perfect in de milieufilosofie van Cohabs, dat zelf ook gerecycleerde materialen gebruikt voor renovaties. Ook zonnepanelen en het recupereren van regenwater horen bij dat verhaal. “EPC-score B of C halen, dat is ons doel. Voor oude gebouwen is dat uitzonderlijk goed”, gaat Youri Dauber voort. “We zijn CO2-neutraal en lid van 1% for the Planet.”

Klaar om samen grenzen te verleggen

Voor investeringen en de aankoop van nieuwe gebouwen kon Cohabs rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis. “Zij lopen al mee in ons verhaal sinds ons derde pand. Toen waren we nog maar een klein bedrijfje, maar we vroegen wel aanzienlijke bedragen van een paar tientallen miljoenen euro’s. Maar ze hebben ons ondersteund en kredieten toegekend waardoor we ook konden groeien in het buitenland. Het is echt een samenwerking. Ze schenken ons hun vertrouwen en geloven in het potentieel van ons concept.”

Cohabs is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

Quotes

“In veertig van onze cohousinghuizen bieden we solidaire kamers aan voor mensen die willen herintegreren in de samenleving.”

“Mijn ouders van 75 pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie.”

De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten van bedrijven samen op één platform. Daar zijn hun maatschappelijke gevolgen concreet meetbaar.

“Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al was ik wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben mijn partners en ik een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt”, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.

Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die maatschappelijk een groter verschil wou maken en die acties ook meer zichtbaarheid wou geven. “Het is voor bedrijven een must om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal. Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan. Bedrijven moeten dus niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.”

Persoonlijke begeleiding

“Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positief effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goede methode om dat efficiënt te doen”, merkt de ondernemer op. “Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. We passen ons aan aan de processen van elke businessunit en elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet”, verzekert Kenneth Bérard. “Onze klanten zoeken geen technologie, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont, toont ook een tevredenheidsonderzoek bij onze klanten.”

Acties structureren

Het eerste advies dat Optimy altijd geeft aan bedrijven: versnipper je inspanningen niet, ze moeten één geheel vormen. “We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.”

De juiste partner

De band die Optimy vanaf het begin had met BNP Paribas Fortis was doorslaggevend voor de groei van het bedrijf. “Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.”

De groei van Optimy werd eerst ondersteund door cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel. Toen trad een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (Software as a Service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) tot het kapitaal.

Multiculturele verrijking

Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy de werving van nieuw talent. “Wij hebben die uitdaging kunnen omzetten in een troef”, besluit Kenneth Bérard. “We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.”

“Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf”.

Article

11.03.2024

“We zijn klaar om de transitie van bedrijven te versnellen, ook die van kmo’s”

Goede ESG-prestaties (Environment, Social, Governance) worden een concurrentiefactor. Ook kmo's zijn zich daar steeds meer van bewust. Een goede zaak, aldus Didier Beauvois, Head of Corporate Banking.

Hoe verklaart u dat verhoogde bewustzijn bij kmo’s?

“Met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zijn beursgenoteerde bedrijven en bedrijven met meer dan 250 personen sinds 2022 onderworpen aan rapporteringsverplichtingen op het gebied van ESG-prestaties. Ze engageren zich ten opzichte van hun klanten, investeerders, banken, medewerkers en aandeelhouders. Om aan het ESG-lastenboek te voldoen, geven ze steeds meer de voorkeur aan leveranciers, vaak kleinere bedrijven, die deugdelijke praktijken hanteren en dat kunnen aantonen. Bovendien zal de CSRD vanaf 2026 ook van toepassing zijn op kmo’s.”

Is duurzaamheid dan een must geworden voor alle bedrijven?

“Als je wilt blijven werken met klanten van een bepaalde grootte, zoals bijvoorbeeld in de distributiesector, heb je geen keuze meer. Met goede ESG-prestaties kan je het verschil maken met de concurrentie. We moedigen kmo’s aan om te communiceren over de inspanningen die ze leveren. Geloofwaardigheid garandeert mee het voortbestaan van de organisatie, want een deugdelijk bedrijf zal veel beter gepositioneerd zijn om investeerders aan te trekken of goede financieringsvoorwaarden te krijgen.”

Hoe helpt de bank kmo’s met hun transitie?

“Dankzij onze ervaring met grote bedrijven staan we klaar om hen bij elke stap te begeleiden. We hebben de expertise, partners en oplossingen die we stap voor stap toegankelijk maken voor kleinere bedrijven. Onze relatiebeheerders kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van interne experts. Die van ons Sustainable Business Competence Centre, bijvoorbeeld, of die van de Low-Carbon Transition Group, een netwerk van BNP Paribas dat wereldwijd 200 deskundigen samenbrengt om onze klanten te begeleiden naar minder koolstof.”

Hoe begeleidt u klanten concreet?

“Onze relatiebeheerders, in samenwerking met onze experts en externe partners, bieden onze klanten een echt traject aan. Ik herneem het voorbeeld van een kmo die leverancier is van een grote distributiespeler. Zodra de kmo de risico's en kansen van ESG begrijpt, helpen we bij het stellen van een diagnose en adviseren we over de te nemen acties: wat kan het bedrijf doen? Het wagenpark minder vervuilend maken, de energie-efficiëntie van de gebouwen verbeteren, zelf een deel van de energie produceren, productieprocessen meer circulair maken, de corporate governance aanpassen, tot een beter evenwicht komen tussen mannen en vrouwen in het managementteam enz. Vervolgens bekijken we samen de nodige financieringen om deze acties uit te voeren en stellen we oplossingen voor die het best aansluiten bij de situatie, de grootte en de sector van de onderneming. We hebben een breed scala aan producten ontwikkeld specifiek gericht op de energietransitie, die we zelf of via partners aanbieden.”

Kunt u enkele voorbeelden geven?

“We bieden specifieke kredieten aan voor de aankoop van isolatie, zonnepanelen, hoogrendementsketels of elektrische voertuigen. Grotere kmo's kunnen ook toegang krijgen tot een kredietlijn (van minstens 10 miljoen euro) waarvan de rentevoet gekoppeld is aan het behalen van ESG-doelstellingen, die door onafhankelijke deskundigen wordt geverifieerd. Zo hebben we een kalkproducent gefinancierd door de rente van zijn lening te koppelen aan de vermindering van zijn CO2-uitstoot. Bij een parkinguitbater hebben we de rente gekoppeld aan de uitstoot van fijnstof. We zetten ook factoringoplossingen op gekoppeld aan ESG-verplichtingen. Daarmee willen we de betaling financieren van facturen van kmo's van elke omvang.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top