Article

30.07.2019

Kmo’s: drijvende kracht achter de werkgelegenheid, maar (nog) niet achter de lonen ...

Hoewel kmo’s een van de drijvende krachten vormen wat de werkgelegenheid in België betreft, volgt het salarisniveau meestal niet. Zo zouden de lonen er 20% lager liggen dan in grote bedrijven ...

De voorbije tien jaar is het aantal kmo’s blijven groeien in België. Dat blijkt ook uit het rapport van Graydon in samenwerking met de UCM en UNIZO: tussen 2008 en 2017 zou hun aantal met 23,2% gestegen zijn. Dat betekent dat er eind 2017 meer dan een miljoen kmo’s actief waren. Aangezien ze 99% van het nationale economische weefsel vertegenwoordigen, zijn ze van cruciaal belang voor onze economie, zeker als het gaat om het creëren van banen ...

De evolutie van de werkgelegenheid? Gestaag

Er wordt al jarenlang een stijging genoteerd. Dat werd in het eerste kwartaal van 2019 nog maar eens bevestigd met een stijging van 0,9% van de banen die gecreëerd worden in bedrijven met minder dan 100 werknemers. In dit positieve kader zijn het de allerkleinste kmo’s (minder dan 20 werknemers) die het nog beter doen. Een vaststelling die volledig in lijn ligt met het recentste rapport van de OESO over het onderwerp op Europees niveau (“Perspectieven van de OESO op de kmo’s en het ondernemerschap). Het percentage jobcreatie zou er immers hoger liggen dan in grotere ondernemingen. Een gunstige situatie die evenwel de obstakels niet mag verdoezelen die de ontwikkeling van kmo’s remmen, onder andere de moeilijkheid om financiering te vinden, nieuwe markten te veroveren of partnerschappen aan te knopen. Om nog maar te zwijgen over de problemen om bekwaam personeel aan te werven en op te leiden. Die struikelblokken beïnvloeden uiteraard hun productiviteit, maar ook hun looncompetitiviteit ...

“Slabakkende” lonen

20%: zoveel bedraagt het verschil volgens het rapport van de OESO tussen de verloningen aangeboden door de kmo’s en die van grote bedrijven op Europees niveau. Een trend die zich ook in België doorzet. Verschillende factoren kunnen die situatie verklaren: de moeilijkheden die verbonden zijn aan hun grootte, meer bepaald om toegang te krijgen tot strategische hulpmiddelen (competentie, financieringen, ...). Heel wat kmo’s zijn bovendien ook nog “jong”. 24,3% is minder dan vijf jaar oud en 44,1% minder dan tien jaar. Omdat ze afhankelijker zijn van het economische ecosysteem en van de “overheidsacties”, moeten ze ook een evenwicht zien te vinden tussen hun financiële stabiliteit (die aan het verbeteren is) en een vaak nog stagnerende rentabiliteit. Een context die een stijging van de lonen niet meteen in de hand werkt ...

Er bestaan oplossingen!

Ondanks dit alles vatten tal van kmo’s de koe bij de hoorns om het dagelijkse leven van hun werknemers te verbeteren en om de beste krachten aan te trekken en te behouden. En dat moet ook nu er een heuse “talentenoorlog” woedt. Zelfs als een loonsverhoging niet altijd mogelijk is, bestaan er alternatieven om bekwame profielen te overtuigen, meer bepaald met een dynamische werkcontext die de werknemer motiveert, maar ook met extralegale voordelen of flexibele verloningsmodellen: resultaatgebonden bonusplannen, aanvullend pensioen of een hospitalisatieverzekering. En dan hebben we het nog niet over het stijgende succes van de “winstpremie”. Het is dan ook geen toeval dat een kwart van de Belgische kmo’s deze mechanismes wil invoeren in de loop van 2019. Stuk voor stuk systemen die eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden en zowel voor de werknemer als de werkgever fiscaal voordelig zijn. Maar dat is niet altijd genoeg ...

Overheidsacties ...

Zoals het rapport van de OESO benadrukt, moet de overheid tegen een achtergrond van extreme concurrentie en technologische veranderingen ook in actie treden om de groei van de kmo’s te blijven steunen. Hoe dan? Door de factoren te beïnvloeden die de groei stimuleren en door bepaalde struikelblokken op te heffen op het vlak van rekrutering, financiering en innovatie. De uitdaging bestaat er ook in de versnelling van de verspreiding van innovatie te bevorderen en ervoor te waken dat de kmo’s het ritme van de digitale transformatie kunnen volgen. De staat heeft er bovendien alle belang bij om een klimaat te creëren dat de werkgelegenheid en de permanente opleiding van het personeel aanmoedigt. Dat kan bijvoorbeeld door het opheffen van de administratieve verplichtingen of door de belastingdruk naar beneden te halen. Kwestie van de kmo’s dat noodzakelijke duwtje in de rug te geven, dat hen kan helpen om een betere rentabiliteit te verzekeren en de lonen te boosten ...

Article

02.04.2019

Het succes van 'collectieve verloning'

Winstpremies en collectieve loonbonussen worden steeds populairder bij werkgevers. Waarom deze twee instrumenten voor variabele verloning zo populair zijn? Ze zijn administratief eenvoudig en worden minder zwaar belast!

De cijfers van hr-dienstverlener SD Worx bevestigen de trend: de winstpremie en de loonbonus worden steeds populairder in bedrijven, en in het bijzonder in kmo's. En terecht, want deze twee vormen van variabele verloning vallen buiten de loonnorm, zijn fiscaal voordelig en vrij eenvoudig in te voeren ... En dat laatste is ongetwijfeld een niet te verwaarlozen voordeel voor kleinere bedrijven. Bovendien zijn deze twee formules een uitstekende stimulans voor de werknemers, want via deze weg kunnen werkgevers hen belonen wanneer het bedrijf zijn doelstellingen haalt.

De winstpremie, nu al populair

De winstpremie bestaat sinds 1 januari 2018 en is dus het meest recente systeem waar werkgevers een beroep op kunnen doen. Het minste dat we kunnen zeggen, is dat het systeem een succes is, vooral dan bij kmo's van minder dan tien werknemers (55%) of zelfs minder dan vijf werknemers (41%). Volgens de cijfers van SD Worx 'delen' al 235 bedrijfsleiders hun winst met hun medewerkers, iets meer dan 12.000 in totaal. En het systeem bestaat nog maar een jaar ... Deze resultaten zijn nog vrij gematigd, maar de trend is alvast zeer interessant, want sinds juli 2018 zijn deze cijfers verdubbeld. Ook volgens SD Worx krijgt de begunstigde werknemer gemiddeld 920,54 euro bruto, wat neerkomt op een nettobedrag van 744,21 euro. 

Makkelijk in te voeren

Concreet kan de werkgever kiezen uit twee soorten premies:

  • een 'identieke' premie voor het voltallige personeel: ofwel een vast bedrag, ofwel een percentage van het brutoloon;
  • of een 'gecategoriseerde' premie op basis van zes objectieve criteria: anciënniteit, graad, functie, weddeschaal, vergoedingsniveau en vormingsniveau.

Het feit dat de winstpremie populair is bij kmo's, komt onder meer omdat ze makkelijk in te voeren is, zeker als de werkgever kiest voor de identieke premie. In dat geval volstaat een beslissing van de algemene vergadering. Die beslissing moet de volgende elementen bevatten: het identieke bedrag van de premie of het identieke percentage van het loon (en de berekeningswijze), een eventuele anciënniteitsvoorwaarde voor de toekenning en de toekenningsregels naar rato in geval van schorsing of vrijwillige opzegging van de arbeidsovereenkomst. De werkgever moet zijn werknemers ook schriftelijk op de hoogte brengen. Bij een gecategoriseerde winstpremie is een collectieve arbeidsovereenkomst nodig.

Win-winoperatie

Deze variabele vorm van verloning biedt ook een sociaal en fiscaal voordeel. De premie is immers niet onderworpen aan de betaling van sociale bijdragen. Aangezien het evenwel gaat om een uitgave die niet aftrekbaar is als personeelskost, is de vennootschapsbelasting (29,58%) van toepassing. Voor de werknemers blijft een RSZ-solidariteitsbijdrage van 13,07% en een roerende voorheffing van 7% van toepassing ... 

De loonbonus wint steeds meer terrein

De collectieve loonbonus (cao 90) bestaat op zijn beurt al meer dan tien jaar en weet almaar meer werkgevers te overtuigen, vooral kmo's met 20 tot 49 medewerkers. Bij SD Worx doen 2.502 bedrijven een beroep op deze bonus voor in totaal bijna 180.000 werknemers. Dat zijn respectievelijk 7% meer werkgevers en 15% meer werknemers vergeleken met 2017. We merken bovendien op dat de begunstigde werknemers gemiddeld kunnen rekenen op een brutobedrag van 1.039,79 euro, wat neerkomt op 903,89 euro netto. In de praktijk is de loonbonus gekoppeld aan collectieve doelstellingen en volledig aanpasbaar, maar moet hij evenwel worden vastgelegd voor een minimale referteperiode van drie maanden.

Wat kiezen?

Hoewel de loonbonus interessanter is voor de werknemer omdat enkel de RSZ-solidariteitsbijdrage van 13,07% verschuldigd is, is hij iets minder voordelig voor de werkgever. Dit systeem is immers aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, maar onderhevig aan een werkgeversbijdrage van 33%. In elk geval bieden zowel de winstpremie als de loonbonus onmiskenbare voordelen, zeker ten opzichte van de individuele loonbonus. Bij zo’n individuele loonbonus wordt het nettobedrag van de werknemer immers voor 35% belast.

Optimaliseer uw variabele verloning

Iedereen is het erover eens dat er bij beide instrumenten nog heel wat ruimte voor verbetering is, zeker bij de winstpremie, de jongste van de twee. Ze vormen weliswaar een grote troef voor werkgevers. Hier en daar kan zeker nog wat worden bijgeschaafd, zodat alle voordelen gekoppeld aan doelstellingen (collectieve loonbonus cao 90, winstpremie, warrants enz.) zo goed mogelijk kunnen worden gecombineerd met de klassiekere premies en bonussen.

Article

22.09.2022

Wie wint dit jaar een Private Equity Award?

Op 12 oktober 2022 worden de Private Equity Awards uitgereikt. Samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) organiseren we dit event al voor de vijfde keer. Ontdek de negen genomineerden.

De Private Equity Awards belonen Belgische bedrijven die in hun groei en ontwikkeling ondersteund worden door een private-equity- of venture-capital-investeerder. Het is al de vijfde keer dat de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) en BNP Paribas Fortis deze prestigieuze prijsuitreiking organiseren.

De negen finalisten werden genomineerd op basis van criteria zoals duurzame groei, authentiek leiderschap en actief aandeelhouderschap. Ze zijn onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar. We stellen ze kort aan u voor.

Venture company of the year

Dit zijn jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
  • Aerospacelab
    Aerospacelab is een innovatieve scale-up gespecialiseerd in satellietplatformen en informatie verkregen op basis van geospatiale technologie. Het bedrijf ontwerpt, produceert en exploiteert een constellatie van satellieten voor detectie op afstand en verzamelt zo nuttige informatie.
  • Precirix
    Precirix is een biofarmaceutisch bedrijf en een spin-off van de VUB. Het legt zich toe op de verlenging en verbetering van het leven van kankerpatiënten door precisieradiofarmaceutica te ontwerpen en te ontwikkelen.
  • Qover
    Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren.

Growth company of the year

Dit zijn ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.
  • Efficy
    Efficy biedt een complete en sterk aanpasbare SaaS (Software as a Service) CRM-oplossing (Customer Relationship Management) aan. Het bedrijf wil zijn omvang met vijf vermenigvuldigen tot 5% van de onafhankelijke CRM-markt in Europa, binnen vijf jaar.
  • Fedrus International
    Fedrus International is een internationale bouwmaterialengroep die actief is in de productie en distributie van dak- en gevelmaterialen en diensten met een focus op EPDM-rubber en zink. Het bedrijf wil de voorkeurspartner zijn van professionals dankzij een hoge kwaliteitsstandaard en een grote innovatiezin.
  • Lansweeper
    Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren.

Buy-out company of the year

Deze ondernemingen realiseren groei via een betrokken management en met de steun van een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
  • Baobab Collection
    Baobab Collection biedt diffusers en kaarsen aan, gemaakt van handgeblazen glas of metaal bekleed met kostbaar leer. Het Belgische merk blijft trouw aan zijn waarden van vakmanschap en uitmuntendheid door Europese expertise en ambachtslieden te ondersteunen.
  • Sylphar
    Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
  • House of HR
    House of HR is een toonaangevende Europese hr-dienstverlener die zich richt op Specialised Talent Solutions en Engineering & Consulting. Hun doel is om talenten en dromen van mensen te verbinden met succesvolle bedrijven.

Innovatie en duurzame groei stimuleren

"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. Dat vertaalt zich in een sterke groei. Private equity is immers meer dan kapitaal aanbrengen. Durfkapitaalinvesteerders delen ook kennis en bieden hun netwerk aan, wat heel wat deuren opent. Alle genomineerden zijn terechte kanshebbers. Ik ben zeer benieuwd welk bedrijven met een award naar huis gaan", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.

Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Bron: Persbericht BVA

Article

16.09.2022

Mobiliteitsoplossingen van de toekomst

De mobiliteitsbehoeften van uw medewerkers staan niet stil en ook de wetgeving verandert razendsnel. Als bedrijf is het dan ook cruciaal om vandaag werk te maken van de mobiliteit van morgen.

Een wereld in verandering

Vandaag met de wagen op klantenbezoek, morgen thuiswerk en vrijdag met de trein en de deelstep van het station naar kantoor … De mobiliteitsbehoeften van uw medewerkers staan niet stil en de vraag naar duurzame, geïntegreerde en flexibele oplossingen neemt toe. Ook de wetgeving en de economische omstandigheden veranderen ongezien snel. In het kader van de verduurzaming van de automobielsector stelde de overheid een aantal ambitieuze doelstellingen voorop, zoals broeikasgasvrije bedrijfswagens tegen 2026 en inzetten op slimme mobiliteit voor het woon-werkverkeer. Daarom denken veel bedrijven vandaag na over een transitie van een ‘car policy’ naar een ‘mobility policy’, waarin werknemers ook toegang krijgen tot andere, alternatieve vervoersmiddelen. Alleen komt er in de praktijk heel wat extra administratie bij wanneer uw werknemers kiezen voor een gecombineerde mobiliteit om zich te verplaatsen. Met een toekomstgerichte digitale mobiliteitsoplossing op maat van uw bedrijf neemt u alvast een mooie voorsprong.

Medewerkers willen zelf kiezen

Een multimodale mobiliteit is een belangrijke troef om talent aan te trekken en te behouden. Niet iedereen is gebaat met enkel een bedrijfswagen als transportmiddel. Uw medewerkers willen zelf kunnen kiezen hoe ze zich van en naar het werk verplaatsen. De ene dag is de auto de beste optie, de andere dag de fiets of het openbaar vervoer. Door te evolueren naar een flexibel mobiliteitsbeleid kunnen medewerkers in de toekomst kiezen voor die mobiliteitoplossingen die het beste bij hen passen. Zodat ze in alle vrijheid en met een goed gevoel naar het werk kunnen gaan.

Vermindering van de CO²-uitstoot

De komende jaren wacht ons een heuse uitdaging. Mobiliteit en de logistieke sector zijn in ons land verantwoordelijk voor maar liefst 22% van de CO²-uitstoot. Als we de Europese doelstelling willen behalen – de uitstoot met 55% verminderen tegen 2030 – moeten we dringend werk maken van een groenere mobiliteit. De elektrificatie van uw vloot in combinatie met een zachte mobiliteit is alvast een stap in de juiste richting. De overheid stimuleert die transitie naar emissievrije mobiliteit door voertuigen op fossiele brandstoffen fiscaal te ontmoedigen en elektrificatie te belonen. Denk daarbij verder dan enkel de aanschaf of het leasen van elektrische voertuigen.

Naar slimme, geïntegreerde mobiliteitsoplossingen

Mobiliteitskaarten die een alles-in-een-oplossing bieden voor alle professionele verplaatsingen van uw medewerkers zijn nog relatief onbekend, maar functioneren prima. Zo bieden ze de mogelijkheid om alle nodige vervoersmiddelen te boeken en te betalen, van leasewagen, openbaar vervoer, taxi tot deelmobiliteit van fietsen, scooters, steps en auto’s. Medewerkers kunnen er ook hun leaseauto mee voltanken, opladen en parking en carwash betalen.

Mobiliteitsplatformen en -apps gaan nog een stapje verder: zij stellen in realtime de ideale multimodale oplossing voor in functie van behoeften en verkeersomstandigheden. Bijvoorbeeld: met de auto tot aan de rand van Brussel en daarna overstappen op een elektrische step of bij mooi weer met de fiets naar kantoor. De gebruiker van de mobiliteitsapp kan bovendien meteen een ticket kopen bij de geschikte mobiliteitsaanbieder, met een mobiliteitsbudget dat de werkgever ter beschikking stelt via een gekoppeld mobiliteitsplatform. Dergelijk platform laat werkgevers toe om hun ‘mobility policy’ in te stellen op maat van de specifieke behoeften. Zo worden alle mobiliteitsoplossingen van de werknemers beheerd op eenzelfde platform. Bovendien is dit alles rechtstreeks verbonden met de ‘payroll’ van het sociaal secretariaat. Op die manier wordt op elk moment de werkelijke situatie weergegeven en worden de lonen steeds correct berekend rekening houdend met de individuele mobiliteitsplannen en -uitgaven.
Weg fileleed en administratieve rompslomp, welkom duurzame mobiliteit!

Werk maken van een mobiliteitsbeleid dat inspeelt op de steeds veranderende behoeften van uw medewerkers én inzetten op duurzaamheid? Onze experts denken graag met u mee.

Mobiliteitsoplossingen worden aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR Brussel BTW BE0403.199.702.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.

Article

15.09.2022

Leeuw van de Export bekroont twee Vlaamse bedrijven

Woensdag 14 september reikte FIT voor de 21ste keer zijn Leeuw van de Export uit in de Brabanthal in Leuven. Twipe Mobile Solutions en Kipco-Damaco sleepten de prestigieuze award in de wacht. Proficiat!

Flanders Investment & Trade (FIT) bekroont elk jaar twee Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten met een Leeuw van de Export. Op de uitreiking, die dit jaar opnieuw live plaatsvond in de Brabanthal in Leuven, sleepte techspeler Twipe Mobile Solutions de award in de wacht in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers. In de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers ging de titel naar voedingsbedrijf Kipco-Damaco.

Technologie boven met Twipe Mobile Solutions

Een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat: in een notendop zijn dat de winnende features van Twipe Mobile Solutions’ SaaS-toepassingen. Het bedrijf uit Heverlee helpt op die manier zo’n 80 invloedrijke krantentitels hun brood te verdienen met digitale lezersabonnementen.

Na een eerste mobiele nieuwsapp in samenwerking met mediagroep Corelio en de eerste exclusief digitale krant in Frankrijk volgde JAMES in Groot-Brittannië. Deze digitale butler die gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees, trok de aandacht van Google die hen beloonde met een innovatiesubsidie.

Ondertussen is Twipe Mobile Solutions actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet. Frankrijk is momenteel de grootste markt, maar Twipe heeft fikse ambities voor het VK en de VS, werkt voor Duitsland aan een groeiformule en richt ook zijn pijlen op Azië.

Kipco-Damaco: van Oostrozebeke tot Singapore

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of worst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, het familiebedrijf dat de voorbije jaren evolueerde van een West-Vlaams pluimveeslachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking.

Na een eerste buitenlands verkoopkantoor in Singapore in 2008, volgden 4 productiesites en 11 vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam. In 2020 opende Kipco-Damaco nog nieuwe kantoren in Hongkong en Polen en bereikte het de kaap van 150 exportlanden. De export is goed voor 83% van de omzet, waarvan een aanzienlijk deel uit niet-EU-markten.

Jaar na jaar verlegt het bedrijf zijn grenzen én diept het andere businessunits verder uit. Zo exporteert het bedrijf ondertussen niet alleen kippenvlees, maar ook diepvriesvlees, -frieten, -groenten en -vis voor de retail en het foodservicessegment.

Geïnspireerd door deze twee Leeuwen?

Heeft u exportplannen met uw bedrijf? Ontdek onze ruime waaier aan oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top