Article

08.10.2019

Kinepolis en Guardsquare schitteren tijdens jubileumeditie Onderneming van het Jaar 2019!

De bioscoopgroep Kinepolis is 'Onderneming van het Jaar', de appbeveiliger Guardsquare ontvangt de prijs ‘Scale-up van het Jaar'. 2 sterke internationale groeiverhalen. Een portret.

Kinepolis group: absolute wereldtop

De bioscoopuitbater volgt diepvriesgroentenbedrijf Ardo op als ‘Onderneming van het Jaar’ en haalt het van de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs. De beursgenoteerde groep ontstond in 1997 uit een fusie van twee familiale bioscoopgroepen en telt vandaag 109 bioscopen en meer dan 1000 zalen in 9 landen in Europa, Canada en recent ook in de Verenigde Staten. Hun innovatief bioscoopconcept geldt als baanbrekend binnen de sector. Kinepolis is ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer en haalt in België maar liefst 28 procent van zijn omzet via Mega Candys, hun popcorn-en snoepwinkels. De zeer professioneel gerunde onderneming onderging de voorbije jaren een succesvolle transformatie van een familiebedrijf naar een uiterst professionele onderneming van wereldformaat.

Michèle Sioen, voorzitster van de negenkoppige jury licht toe: “ Naast de indrukwekkende expansiestrategie, die recent een hoogtepunt bereikte met de uitbreiding naar de Verenigde Staten, valt Kinepolis vooral op door het empoweren van zijn medewerkers en het creëren van extra toegevoegde waarde van de klantervaring. Dit alles met oog voor het milieu, onder andere door het invoeren van energiebesparende technieken, duurzame renovaties en de nieuwste bioscooptechnieken.”

Guardsquare : de snelst groeiende techstart-up in België

Het vijf jaar oude Guardsquare volgt bigdatabedrijf Ontoforce op als ‘Scale-up van het Jaar’ en kon de andere snelgroeiende, innovatieve bedrijven Intracto, Lansweeper en Silverfin achter zich laten. Deze snelst groeiende techstart-up van het land boomde tussen 2014 en 2018 en beveiligt ondertussen ruim 4 miljard mobiele apps. Het bedrijf is opgericht door ex-judoka Heidi Rakels en haar echtgenoot Eric Delafortune en is gevestigd in Leuven en San Francisco. Zijn software beschermt mobiele applicaties tegen reverse engineering en hacking en is op korte tijd uitgegroeid tot een internationale referentie. Klanten vind je zowel in de financiële, publieke en telecomsector terug maar ook in e-gaming en media. Guardsquare is winstgevend maar heeft vooral hoge ambities: over vijf jaar mikt het op een recurrente omzet van 100 miljoen dollar, tegenover 7 miljoen vandaag. Daar is jaarlijks een gemiddelde groei van 70 procent voor nodig.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de Jury, verklaart de keuze: “De technologie van Guardsquare is breed toepasbaar en geniet bovendien een ruime erkenning bij de initiële gebruikers van het product. De Leuvense start-up mag zichzelf internationaal marktleider noemen. In tijden waarin beveiliging van data op digitale toepassingen steeds belangrijker wordt, is de jury er bovendien van overtuigd dat het bedrijf nog groot groeipotentieel heeft.”

Jubileumeditie

Al voor de 25ste keer op rij organiseert EY, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis deze prijsuitreiking. Het was koning Filip die op 8 oktober de prestigieuze trofee van ‘Onderneming van het Jaar 2019’aan Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis overhandigde. De award voor ‘Scale-up van het Jaar 2019’ ging naar Heidi Rakels van het Leuvense Guardsquare, die de prijs uit handen van Jan Jambon, Minister-President van de Vlaamse Regering en Vlaams Minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, ICT en Facilitair Management ontving. Ook de 24 vorige winnaars van de award kregen een prominente rol tijdens de ceremonie. Naar aanleiding van deze jubileumeditie verschijnt er een verjaardagsboek, GOUD. Alle winnaars van de afgelopen kwarteeuw zijn er in opgenomen en zetten hiermee 25 jaar inspirerend ondernemerschap in Vlaanderen extra in de verf.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking BNP Paribas Fortis: “De kandidaten van ‘Onderneming van het Jaar’ en ‘Scale-up van het Jaar’ verbazen elk jaar meer en meer. Deze bedrijven, of het nu om jonge start-ups of gevestigde waarden gaat, vormen de basis van onze economie. Het zijn bronnen van welvaart en sociaal welzijn die met hun ontwikkeling, ideeën en investeringen de gezondheid van ons economisch weefsel bepalen. Ze zijn een ware bron van inspiratie voor jonge ondernemers. We zijn dan ook fier dat we al verschillende jaren partner zijn van dit evenement dat Belgische bedrijven in een positief daglicht stelt.”

Aan Franstalige kant werd EASI al op 7 oktober uitgeroepen tot ‘L’Entreprise de l’Année 2019’, het innovatieve CluePoints werd ‘Scale-up de l’Année 2019’.

Fotogalerij

Video winnaar

Persbericht EY

Article

27.08.2019

Wie wint de jubileumeditie van ‘Onderneming van het Jaar’?

Actief Interim, Aertssen, Kinepolis Group en Schoenen Torfs strijden op 8 oktober voor deze bijzondere erkenning van hun inzet en bijdrage aan een positief ondernemingsklimaat in België.

De 25ste editie van ‘Onderneming van het Jaar’ belooft bijzonder te worden en zet de vorige 24 winnaars opnieuw in de schijnwerpers. Ook voor de winnaar van dit jaar is de award niet zomaar een onderscheiding. Het is een officiële erkenning van de kwaliteit van de onderneming, haar financiële structuur en strategie maar ook van het werk van haar medewerkers op alle niveaus van de organisatie.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en lid van het directiecomité van BNP Paribas Fortis: “Bedrijven staan vandaag steeds voor grotere uitdagingen: handelsspanningen, geopolitieke onzekerheden, de digitale revolutie en de voortdurende evolutie van regelgeving en technologieën. Enkel door wendbaar en creatief te zijn kunnen ze hier gepast op reageren. Om concurrentieel te blijven zowel nationaal als internationaal en een duurzame groei op te tekenen moeten ze bovendien hun strategie constant evalueren en maatschappelijke en ecologische oplossingen integreren. De finalisten van dit jaar beschikken over al die troeven. Daarom wil ik hen alvast feliciteren en danken voor hun bijdrage aan een gezond economisch klimaat in België.”

Maar wie zijn die finalisten van 2019? Wie overtuigt de jury, onder het voorzitterschap van Michèle Sioen, het meest en wordt de 25ste ‘Onderneming van het Jaar’? Ontdek het zelf op dinsdag 8 oktober in het Auditorium 2000 (Brussels Expo) of volg het op Twitter via #OVHJ19.

Hierbij alvast een kort portret

Actief Interim: de juiste match tussen mensen en bedrijven

Met haar persoonlijke aanpak staat het dicht bij kandidaten en bedrijven. Al meer dan 30 jaar wordt haar no-nonsense aanpak goed gesmaakt. Van een klein familiebedrijf groeide het uit tot een HR specialist voor kmo’s in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk.

Aertssen: een bedrijf waar u op kan bouwen

Al 50 jaar lang omringt dit familiebedrijf dat internationaal actief is haar klanten met de grootste zorg. Het bedrijf focust op innovatieve totaaloplossingen en is actief op diverse domeinen: van grote infrastructuurprojecten, hijswerken, transport & logistiek, groene energie tot projectontwikkeling.

Kinepolis Group: de ultieme filmbeleving

De groep ontstond in 1997 uit een fusie van twee familiale bioscoopgroepen en is beursgenoteerd sinds 1998. Kinepolis telt vandaag 97 bioscopen in Europa en Canada en staat voor een innovatief bioscoopconcept dat als baanbrekend geldt binnen de sector. De groep is ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.

Torfs: een bedrijf voor en door mensen

Schoenen Torfs is een vierde generatie familiebedrijf en is met zijn 81 winkels en webshop marktleider in Vlaanderen. Het wil samen met zijn medewerkers de meest klantvriendelijke schoenretailer zijn én blijven en werd al tien keer tot Beste Werkgever verkozen en nu ook tot Beste Werkplek in Europa.

Lees het persbericht

Aan Franstalige kant dingen Dufour, EASI, John Cockerill en Trendy Foods naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2019’.

De finalisten van ‘Scale-up van het Jaar 2019’ kennen we op 28 augustus.

‘Onderneming van het Jaar’ is een initiatief van EY in samenwerking met BNP Paribas Fortis en De Tijd. Meer over deze evenementen (programma, jury,…)

Article

28.08.2019

Ontdek de ijzersterke kandidaten van ‘Scale-up van het Jaar 2019’!

Guardsquare, Intracto, Lansweeper en Silverfin zijn snelgroeiende, innovatieve bedrijven die elk op hun manier op korte termijn al heel wat wisten te bereiken.

Deze jonge, innovatieve bedrijven scoren hoge toppen over de landsgrenzen heen. Ze staan dan ook welverdiend in de finale van ‘Scale-up van het Jaar’, een prijs die al voor de 15de keer wordt uitgereikt door EY en haar partners De Tijd en BNP Paribas Fortis. Waarom een dergelijk initiatief?

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & lid van het Directiecomité, BNP Paribas Fortis: "Er zijn veel start-ups met talent in ons land. Maar van zodra hun bedrijfsmodel aanslaat verhuizen ze vaak naar het buitenland of proberen ze buitenlandse investeerders aan te trekken om verder door te groeien. Lokaal zijn die niet gemakkelijk te vinden. Omdat het net die jonge, innovatieve ondernemingen zijn die werk en waarde creëren en de economische groei in ons land stimuleren verdienen zij onze steun en waardering. Daarom vindt BNP Paribas Fortis het belangrijk om initiatieven zoals het Belgian Growth Fund te steunen en te investeren in durfkapitaalfondsen die deze start-ups vanuit België internationaal laten groeien. Een award en zelfs een nominatie van ‘Scale-up van het Jaar’ kan nieuwe deuren voor hen openen. Ik wens de genomineerde scale-ups van dit jaar dan ook alle succes."

Dit zijn de vier genomineerden voor dit jaar:

Guardsquare

Deze snelst groeiende techstart-up van het land is opgericht door ex-judoka Heidi Rakels en haar vriend en is gevestigd in Leuven en San Francisco. Deze ontwikkelaar van software beschermt mobiele applicaties tegen reverse engineering en hacking en is op 5 jaar tijd uitgegroeid tot een internationale referentie. Zijn producten worden gebruikt zowel in de financiële, publieke en telecomsector maar ook in e-gaming en media.

Intracto

Deze Trends Gazelle 2019 voor de provincie Antwerpen kende een opmerkelijke groeispurt. Intracto begon als een ontspoorde hobby van een 19-jarige student/webbouwer en groeide op 15 jaar uit tot een toonaangevend digital agency met 4 campussen en 300 teamleden. Intracto helpt nationale en internationale klanten de vertaalslag naar het digitale te maken en beter te ondernemen.

Lansweeper

Van thuisbasis Dendermonde tot metropool New York, softwarebedrijf Lansweeper zet zijn veroveringstocht onverminderd verder. Wereldwijd scant Lansweeper meer dan 60 miljoen assets, verspreid over de systemen van bijna 22.000 klanten. Dat gaat van kmo’s – die bevinden zich dan vooral onder de freeware users – tot heel erg grote multinationals. Zij gebruiken Lansweeper om hun IT-systemen overzichtelijk te maken en te houden. 

Silverfin

Het Gentse Silverfin is één van de snelst groeiende fintechbedrijven in Europa. Het bedrijf, opgericht in 2013, heeft vandaag kantoren in verschillende Europese landen, van waaruit het mondiale bedrijven als Mazars, Deloitte, BDO, Crowe Horwath en PwC bedient. Het Silverfin-platform automatiseert de basisprocessen voor honderden accountantskantoren en brengt mensen en technologie bij elkaar om duizenden bedrijven aan betrouwbaar en degelijk onderbouwd advies te helpen. Op termijn wil het alle financiële adviseurs ondersteunen over de hele wereld.

Lees het persbericht

Wie van deze snelgroeiende, beloftevolle bedrijven ontvangt op dinsdag 8 oktober de trofee ‘Scale-up van het jaar 2019’? Ontdek het zelf op dinsdag 8 oktober tijdens de 25ste ‘Onderneming van het Jaar’-ceremonie in het Auditorium 2000 (Brussels Expo) of volg ons op Twitter via #OVHJ19.

Aan Franstalige kant zijn het CluePoints, EURA NOVA, proUnity en Qualifio die op maandag 7 oktober dingen naar de felbegeerde award 'Scale-up de l’Année 2019'.

Meer over de events die georganiseerd worden in samenwerking met EY

Article

01.07.2022

CO² Value Europe: samen voor een circulaire koolstofeconomie

De bank is partner van CO² Value Europe, een organisatie die zich richt op de implementatie van technologieën voor het afvangen en gebruiken van CO² als grondstof.

Wat als het mogelijk is om CO2 op te vangen om te recycleren en te gebruiken als grondstof in plaats van een beroep te doen op fossiele koolstof? Bij CO2 Value Europe is dat geen futuristische visie maar een zeer concrete ambitie, gebaseerd op het concept van 'carbon capture utilisation' (CCU). Deze technologieën worden steeds populairder in de industrie en kunnen een groot verschil maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

Naar een circulaire koolstofeconomie

"Voor veel industriële sectoren is het moeilijk of zelfs onmogelijk om koolstof volledig te elimineren", zegt Célia, Director of Communications and Climate Sciences bij CO2 Value Europe. "Het gaat er niet alleen om onze CO2-uitstoot te verminderen om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Ons doel is ook om een circulaire koolstofeconomie te ontwikkelen. Dat willen we doen door CO2 van industriële rookgassen of rechtstreeks uit de atmosfeer af te vangen en om te zetten naar diverse soorten benodigde producten zoals bouwmaterialen, basischemicaliën en hernieuwbare brandstoffen. We gaan dus onze uitstoot verminderen en tegelijkertijd onze economie 'ontfossiliseren'." 

1 miljard ton CO2 per jaar

Een haalbaar plan? Absoluut: "Er lopen veel initiatieven en de zaken versnellen, maar vandaag ontbreekt een wetgevend en reglementair kader om een versnelling hoger te schakelen", vertelt Célia Sapart. "Bijdragen aan de vormgeving van dit kader is trouwens een van de bestaansredenen van CO2 Value Europe. Wij willen er mee voor zorgen dat CCU-technologieën met een wetenschappelijk bewezen positieve impact op ons milieu op grote schaal ontwikkeld kunnen worden. We pleiten er bij de Europese autoriteiten voor dat het concept van CCU naar waarde wordt geschat en in aanmerking wordt genomen, bijvoorbeeld in het Europese systeem voor de handel in emissierechten (ETS). We zijn ervan overtuigd dat deze technologieën, ontwikkeld in een duidelijk omschreven en gereguleerde context, het verschil zullen maken en elk jaar een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot zullen opleveren. Dat blijkt ook uit verschillende studies die in het laatste evaluatieverslag van het IPCC zijn opgenomen."

Uitwisseling van expertise

"We zien dit nieuwe partnership met BNP Paribas Fortis als een echte kennisdeling", benadrukt Anastasios Perimenis, algemeen secretaris bij CO2 Value Europe. "Om de transitie te versnellen en om de eerste grote projecten tot stand te brengen en anderen te inspireren, hebben we financiële steun nodig. BNP Paribas Fortis helpt ons begrijpen welke criteria belangrijk zijn om de meest veelbelovende CCU-projecten mee te financieren en brengt ons in contact met belangrijke actoren. Wij van onze kant brengen onze multidisciplinaire kennis en expertise over CCU aan om de investeringen in technologieën die bijdragen aan de overgang naar een circulaire, duurzamere en fossielvrije industrie op te krikken." 

Onze steun als bank

"We zijn erg enthousiast over de samenwerking met CO2 Value Europe", benadrukt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board bij BNP Paribas Fortis. "Niet alleen vanwege de impact op het klimaat, maar ook om een nieuwe circulaire en industriële waardeketen aan te moedigen. Bij BNP Paribas Fortis delen we de ambitie van CO2 Value Europe en willen we onze rol als bankier ten volle spelen door mee te werken aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken."  

Onze expertise en relaties ten dienste stellen van wie oplossingen zoekt voor een betere en milieuvriendelijkere industrie, ook dat is Positive Banking.

Meer weten?

Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

02.06.2022

Karim Hajjar van Solvay is de ‘Trends CFO of the Year 2022’

Met deze award, die op 1 juni voor de elfde keer uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf. Recticel won de ‘Deal of the Year’-trofee.

Fotograaf: Christophe Ketels

Karim Hajjar, CFO van de chemie- en materialengroep Solvay, nam woensdagavond de award van ‘CFO of the Year’ in ontvangst in Brussels Expo en volgt daarmee Ingrid Daerden van Aedifica op. De 59-jarige Brit is al negen jaar de financiële rots in de branding bij Solvay en transformeerde de klassieke chemiegroep mee tot een wereldspeler in hoogtechnologische kunststoffen.

Vechtlust en gedrevenheid

In 2013 ging Hajjar aan de slag als CFO bij Solvay. Hij werkte er eerst onder CEO Jean-Pierre Clamadieu, met wie hij ruim vijftig deals afrondde. Sinds 2019 staat Hajjar, een vader van vijf, Clamadieus opvolger Ilham Kadri bij tijdens de pandemie en andere crisissen, en wordt de groep gestroomlijnd. Die operatie moet in de tweede helft van volgend jaar resulteren in een opsplitsing van Solvay. Een deel dat voorlopig EssentialCo heet, zou historische activiteiten als natriumcarbonaat omvatten, en onder meer de tak Silica, die focust op de autobandensector. De andere tak, SpecialtyCo, omvat de snelgroeiende speciale polymeren voor onder meer

smartphones, de composietactiviteiten in de luchtvaart- en de autosector. “Een no-brainer”, vindt Hajjar, die in zijn leven al voor veel hetere vuren heeft gestaan. Hij werd geboren in Beiroet en groeide op tijdens de Libanese burgeroorlog. Zijn familie verloor toen alles, wat de voedingsbodem vormde voor de vechtlust en gedrevenheid van Hajjar.

Karim Hajjar haalde het van vier andere sterke kandidaten: Kristiaan De Beukelaer (Mediahuis), Maud Larochette (N-Side), Geert Peeters (Greenyard) en Johan Vankelecom (Belfius).

Recticel wint de ‘Deal of the Year 2022’

Voor de vierde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies, overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) in aanmerking waar in 2021 een Belgische onderneming bij betrokken was. Het belangrijkste criterium is de financiële en strategische meerwaarde die de operatie voor de stakeholders creëert.

Er waren vijf deals in de running en die van Recticel kwam als winnaar uit de bus. Deze belangrijke speler op het vlak van polyurethaanoplossingen is actief in de meubel-, auto- en bouwsector en verkocht zijn divisie Engineered Foams aan het Amerikaanse Carpenter voor een uiteindelijke netto-opbrengst van 606 miljoen euro. Een bijzonder strategische operatie, waarmee Recticel een vijandige overnamepoging van het Oostenrijkse Greiner wist af te wenden.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Trends zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. In 2019 kwam daar de bekroning van de ‘Deal of the Year’ bij. Want de bijdragers aan onze economie belonen en aanmoedigen, ook dat is Positive Banking.

Proficiat aan de winnende CFO, het team achter de winnende ‘Deal of the Year’ en aan alle andere kandidaten.

Lees het volledige interview met Karim Hajjar, CFO van Solvay, en met Olivier Chapelle, CEO van Recticel.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top