Article

01.06.2018

Internationale markten veroveren? Doe het in alle veiligheid

Uw bedrijf wil internationaal gaan? Weet dan dat u niet alleen nieuwe markten zult veroveren, maar ook nieuwe risico's zult tegenkomen. Een verwittigd ondernemer is er twee waard, dus u bereidt zich best zo goed mogelijk voor!

Grote afstanden maken de zaken vaak een stuk complexer. Dat is niet alleen in de liefde zo, maar ook in de zakenwereld. De wereld wordt steeds kleiner en dus is het essentiëler dan ooit dat uw bedrijf ook internationaal gaat denken. Zeker in een exportparadijs als België. Voor deze strategische stap is echter een gepaste aanpak nodig, zodat uw internationale veroveringstocht ook een echt succes wordt. Of u nu fysiek of virtueel internationaal gaat, naast de u al bekende lokale risico's zullen er ook een aantal nieuwe opduiken. Denk maar aan de gevaren rond transport, wisselkoersrisico's, een slechte kennis van de regionale regelgeving, culturele of ethische verschillen of problemen met wanbetalers en internationale inningen. Om de impact van deze risico's op uw business te beperken, neemt u maar beter de nodige voorzorgen en schetst u de beste weg naar uw internationale klanten.

Welke bestemming?

Hebt u voor een bepaald continent of land gekozen? Dan is dat uiteraard omdat het voor u commercieel interessant is. U kent uw business als geen ander en bent ervan overtuigd dat het zal werken. Maar voor u de stap zet, neemt u beter eerst wat afstand om het risico van het land in kwestie te analyseren. Denk hierbij aan de geopolitieke situatie (een embargo kan rampzalig zijn voor uw project), de sociaal-economische context en de lokale politiek. Het zou bijvoorbeeld niet de eerste keer zijn dat verkiezingen een land uit evenwicht brengen.

Hebt u voldoende lokale kennis?

Het lijkt misschien onbelangrijk, maar de cultuur en de tradities van een land hebben een grote invloed op de manier van handel drijven. Ook in een geglobaliseerde wereld! Houd dus niet alleen rekening met de verwachtingen van de markt en de slaagkansen van uw product, maar ook met de cultuurverschillen die uw business kunnen beïnvloeden. Japanse bedrijven hanteren immers niet dezelfde aanpak als Chileense. Vraag dus zeker advies bij een vertrouwenspersoon die de regio door en door kent.

Aan het ergste gedacht?

Een waardevolle tip, zeker wanneer het land dat u hebt gekozen een andere munteenheid dan de euro gebruikt. De koersen van vreemde valuta schommelen voortdurend. Resultaat: misschien moet u uw bedragen omzetten in minder gunstige omstandigheden dan voorzien? Zorg dus voor een efficiënt wisselbeleid (stabiliseer uw winstmarges, houd uw financiën onder controle, verzacht eventuele negatieve effecten, enz.) en kies voor de juiste dekking, aangepast aan uw situatie.

Hoe schat u uw buitenlandse klanten in?

Na een grondige analyse van de context kunt u nagaan hoe betrouwbaar uw klant is. Hoe zit het met zijn financiële situatie, zijn historiek (onder meer op het vlak van betalingen), zijn solvabiliteit, enz.? Geen makkelijke klus, maar wel bepalend om betaalachterstanden te voorkomen. Die kunnen u immers zeer duur komen te staan! Twijfels? Zorg dan dat u correct verzekerd bent. Een extra kost die zeker de moeite waard is om te vermijden dat u zich in een gevaarlijk (én duur) avontuur van internationale inningen moet storten. Komt u toch in een hachelijke situatie terecht? Dan kunt u maar beter een beroep doen op een lokale contactpersoon. Weet tot slot dat er in Europa een betalingsbevelprocedure bestaat.

Alles voldoende aangepast?

Een van de voornaamste risico's bij internationale handel is het transport (verlies, diefstal, ongevallen, inbeslagneming, besmetting, enz.). Daarbij komen ook nog de douaneformaliteiten. Zodra uw goederen verzonden zijn, hebt u er zelf geen controle meer over en moet u uw transporteurs dus op gepaste wijze de verantwoordelijkheid geven. Dat kunt u onder meer via een aangepaste dekking en verzekering, maar ook via verschillende procedures die u kunt opstarten bij een geschil. Doorgaans moet u uw contracten herbekijken en aanpassen, niet alleen met de transportbedrijven maar ook met uw buitenlandse klanten. Bepaal duidelijk de voorwaarden die van toepassing zijn (betaaltermijnen, wisselkoersen, schadevergoedingen, enz.) en voeg (realistische) clausules toe om uw belangen veilig te stellen.

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.
Article

10.11.2020

Benut ‘uw’ netwerk voor uw internationale groei

Hoe lanceert u zich op buitenlandse markten en vergoot u uw slaagkansen met zo weinig mogelijk risico’s en investeringen? Dankzij een goed uitgebouwd netwerk! Van onschatbare waarde om het te maken...

Internationale groei is van essentieel belang voor bedrijven, en dan niet alleen voor grote groepen maar ook voor kmo’s. Een polyvalente strategische keuze die van ieder project een uniek avontuur maakt... of we het nu hebben over ‘gewone’ samenwerkingen met partners in het buitenland, over export of over buitenlandse vestigingen. Maar zo simpel is het allemaal niet; het gaat hier om een vergelijking met meerdere variabelen. Hoe blijft u door het bos de bomen zien en hoe houdt u al die variabelen onder controle? Door een antwoord te zoeken op een hele reeks vragen, door uw twijfels weg te nemen, door verschillende parameters te analyseren, door het terrein te verkennen en door partnerships aan te gaan. U kunt dus alle hulp en vaak ook gespecialiseerde begeleiding goed gebruiken. En dat vindt u in een netwerk. Een goed uitgebouwd, betrouwbaar en bekwaam netwerk. Een ecosysteem dat u helpt:

  • de afstanden en tijden te verkorten;
  • bestaande opties te verkennen en te bevestigen;
  • alle processen te versnellen;
  • alles wat gemakkelijker te maken.

Dat zijn allemaal taken die enkel nuttige en betrouwbare lokale contactpersonen u kunnen garanderen. Maar zo’n netwerk over onze landsgrenzen heen opbouwen is niet zo eenvoudig. Daarom hebt u er alle belang bij om voort te bouwen op bestaande oplossingen die hun nut al bewezen hebben.

De aanwezigheid van ‘openbare’ instanties

België is zich maar al te goed bewust van het belang van goede relationele banden en beschikt dan ook over een uitgebreid diplomatisch netwerk: de Belgische kamers van koophandel met vertegenwoordigers van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken en regionale afgevaardigden die verbonden zijn met exportondersteunende instellingen (in het buitenland). Maar enkel die contactpersonen volstaan niet... Bedrijven vinden er wel informatie en ondersteuning tijdens de voorbereiding van hun project, maar niet noodzakelijk alle antwoorden om hun project te verwezenlijken en hun activiteiten in het land in kwestie uit te breiden. Het is dus niet zomaar dat een bank als BNP Paribas Fortis ervoor koos om een eigen ‘ecosysteem’ voor bedrijven op te zetten, onder andere met de expertise van de afdeling Trade Development. Dat is een netwerk van wereldwijde experts die de klant van a tot z begeleiden.

De ‘bilaterale’ kamers: over de grenzen heen

Dat is de naam van de Belgische kamers van koophandel in het buitenland. Onafhankelijke organisaties die (bijna) overal ter wereld terug te vinden zijn. Hun taak? Hun ervaring delen en Belgische ondernemingen ondersteunen bij het zich vestigen in ‘hun’ land. Ze werden opgericht op initiatief van lokale bedrijven met een band met België en hebben één gemeenschappelijke taak: onze banden met een regio of land versterken. Die ‘bilaterale’ kamers van koophandel zijn geaccrediteerd: qua betrouwbaarheidsgarantie kan dat tellen. Ze werken ook samen met het officiële netwerk van vertegenwoordigers van België in het buitenland. Maar niet alleen dat... Sinds een paar jaar staat BNP Paribas Fortis – door zich erbij aan te sluiten – een tiental van die bilaterale kamers ter zijde: de Chinese, Amerikaanse, Afrikaanse, Indiase en Arabische kamers van koophandel om er maar enkele te noemen. Een extra voordeel voor de klanten van de bank, aangezien zij op die manier toegang krijgen tot een ‘uniek’ forum van bedrijven en prospecten op een duidelijk afgelijnde markt. En bijzonder nuttig om uw netwerk uit te breiden en te genieten van zo veel mogelijk nuttige informatie en ervaring.

Een unieke ontmoetings- en uitwisselingsplek

De bilaterale kamers van koophandel zijn ontzettend nuttige instrumenten voor bedrijven die internationaal voet aan de grond proberen te krijgen. Ze helpen om internationale uitbreidingsprojecten vlotter en sneller te laten verlopen. Maar dat is niet alles wat ze doen. Deze onafhankelijke organisaties vormen ook een ontmoetingsplek voor alle bedrijven die betrokken zijn bij de commerciële uitwisselingen tussen België, China, de Verenigde Staten, Afrika en India. Allerhande bedrijven zijn er terug te vinden: grote en kleine, Belgische en buitenlandse, bedrijven met een lange geschiedenis maar ook nieuwelingen. En niet te vergeten bepaalde vertegenwoordigers van de openbare sector: medewerkers van het kabinet van de minister van Buitenlandse Zaken, van Flanders Investment & Trade, van Hub.Brussels en van het AWEX (het Waalse agentschap voor de expert en buitenlandse investeringen). En natuurlijk BNP Paribas Fortis!

Duik in uw netwerk

Dit netwerk bestaat dus uit alle belangrijke personen en instanties die u nodig hebt om uw commerciële relaties uit te breiden en uw internationale groei een duwtje in de rug te geven. Daarom verdient ook een bank een plekje in dit ecosysteem. BNP Paribas Fortis heeft dus logischerwijze zijn positie binnen dit netwerk verstevigd door toe te treden tot de raad van bestuur en diverse comités van de bilaterale kamers en door actief deel te nemen aan evenementen en opleidingen. Op die manier blijven ook de mensen die belast zijn met de bankrelaties op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en ‘handelspraktijken’ in de betrokken landen. Hoewel de huidige context het de zaken niet bepaald gemakkelijker maakt, blijkt de kracht van het netwerk toch vaak uit de evenementen die met de steun van BNP Paribas Fortis georganiseerd worden door de bilaterale kamers. Ze vormen een unieke gelegenheid om anderen te ontmoeten, te luisteren naar wat met zorg geselecteerde sprekers te vertellen hebben en meer te weten te komen over thema’s die belangrijk zijn voor uw internationale groeiproject.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

03.11.2020

Trade Development geeft uw internationale groei vleugels

Een buitenlands avontuur loopt niet altijd van een leien dakje. Zeker niet in de huidige context! Daarom hebt u er alle belang bij om u te laten bijstaan door een netwerk van internationale experts.

Wilt u een markt en wat die te bieden heeft verkennen? Zoekt u nieuwe afzetmarkten over onze landsgrenzen heen? Andere distributiekanalen of bevoorradingsbronnen? Plant u een dochteronderneming of een handelsvertegenwoordiging? Wilt u naar het buitenland exporteren? Een geslaagde internationale strategie vraagt om heel wat specifieke vaardigheden. Om concrete oplossingen op maat en professionele begeleiding. En dat is niet meer dan terecht: u moet rekening houden met tal van nieuwe parameters, uw zaken veiligstellen, uw groeikosten onder controle houden in het buitenland en de vele risico’s zo veel mogelijk beperken. Zeker in het ‘post-COVID-19-tijdperk’, dat veel bedrijven ertoe dwingt om zichzelf voortdurend heruit te vinden.

Hoe ziet uw to-dolijst eruit?

Voordat u uw koffers begint te pakken en de sprong waagt, moet u uw ‘buitenlandse reis’ grondig voorbereiden. Daarbij moet u een antwoord vinden op verschillende vragen:

  • Wat is uw bestemming en doelmarkt?
  • Op welke risico’s kunt u in uw land van bestemming stoten en hoe vermijdt u ze het best?
  • Hebt u al een lokale marktstudie uitgevoerd: staat van vraag en aanbod, prijsanalyse, distributiekanalen, concurrentie, wetgeving, reglementen en producthomologatie, consumentenbevraging enz.?
  • Wie zijn uw mogelijke partners (verdelers, klanten, leveranciers)? Welk profiel zoekt u? Hoe zit het met hun financiële en commerciële situatie enz.?
  • Hebt u het terrein tijdens plaatselijke evenementen verkend? Welke juridische vorm past het best bij uw vestigingsplan?
  • Welke voorbereidingen moet u treffen?
  • Welke verplichtingen moet u naleven?
  • Beschikt u over betrouwbare lokale contactpersonen op wie u kunt steunen?
  • Weet u welke uitdagingen u te wachten staan en wat de kenmerken en spelregels van uw doelmarkt zijn?
  • En zo kunnen we nog wel even doorgaan!

Allemaal verschillende en uiteenlopende vragen: dat is heel normaal in een grootschalig project. Hoe pakt u dat het best aan? U hebt nood aan specifieke bekwaamheden en ervaring in verschillende domeinen: van boekhouding tot recht over financiën en zuivere business. Hulp nodig?

Trade Development: een netwerk van internationale experts

Uw bank is de belangrijkste partner van uw project! Niet alleen omwille van de financiële middelen die ze ter beschikking kan stellen, maar ook omdat ze ideaal geplaatst is om u te begeleiden doorheen uw hele avontuur. Laat u begeleiden door het netwerk van internationale experts van de afdeling Trade Development van BNP Paribas Fortis: zij staan u bij vanaf uw eerste prospecties tot aan de laatste kleine details op het terrein. Een unieke langetermijnsamenwerking op maat om de slaagkansen van uw internationale project te optimaliseren. Het netwerk van Trade Development helpt u te groeien op de nieuwe markten die u gekozen hebt en neemt u alle zorgen uit handen. U krijg antwoord op al uw vragen, efficiënte oplossingen voor ieder struikelblok in uw strategie en betrouwbare contactpersonen ter plaatse.

Inspelen op reële behoeften

De COVID-19-crisis legde de moeilijkheden en risico’s van de internationale handel bloot. Een simpel voorbeeldje: de beperkingen die momenteel gelden voor mobiliteit en verplaatsingen. Wie geen contactpersoon ter plaatse heeft, staat plots met lege handen en kan dus geen prospectie doen of een strategie uitrollen. Ook snel inspelen op een opportuniteit in een ander land is in zo’n geval niet mogelijk. Nog een bewijs voor het belang om u professioneel te laten begeleiden en een beroep te doen op een netwerk dat het werk indien nodig in uw plaats kan doen. En dat is wat de dienst Trade Development doet…

“Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden en uiteraard instaan voor de geldstromen”, vertelt Rob Van Veen, verantwoordelijke van Trade Development.  “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze willen ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.”

De kwaliteit van de ervaring, de kracht van het netwerk

Het team van experts van Trade Development bestaat uit multiculturele profielen die uw behoeften perfect begrijpen en u laten genieten van hun diepgaande kennis van de buitenlandse markten. Het dienstenaanbod is erg ruim en kan zelfs gaan tot het onderzoeken van interessante markten in uw naam.

“Alles hangt af van het project, het land en de concrete behoeften van de klant. In een eerste fase luisteren we aandachtig, stellen we vragen over zijn plannen en bestuderen we welke diensten we hem kunnen aanbieden”, aldus Rob Van Veen.

“Bepaalde diensten leveren we zelf via onze eigen medewerkers of collega’s die in het buitenland voor de bank werken. Voor andere aspecten die een specifieke lokale kennis vereisen, doen we een beroep op partners ter plaatse. Om de markt te bestuderen bijvoorbeeld, voor de aanwerving van personeel, de administratie, audits of juridisch, fiscaal of operationeel advies.” U wordt als klant dus in contact gebracht met specialisten die uw project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden.

Een duurzame vertrouwensband

“Dankzij die aanpak is het bedrijf zeker dat het samenwerkt met competente professionals”, gaat Rob Van Veen voort. “We werken samen met een netwerk vaste en betrouwbare correspondenten: na ieder project worden ze ook beoordeeld door de klant. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen. Hun belangrijkste troef? Hun perfecte kennis van de lokale regels en gebruiken waardoor de klant zeker is dat aan alle verplichtingen wordt voldaan.” 

Die begeleiding op maat kan uw buitenlandse avontuur versnellen, aangezien u een aantal taken uit handen wordt genomen. U beschikt ook over alle informatie en rapporten zodat u er zeker van bent dat uw project veilig verloopt. En uiteraard hebt u toegang tot een ruime waaier aan diensten die aansluiten bij uw precieze noden. Wat betekent dat? Niemand kan in de toekomst kijken en u beloven dat uw buitenlandse project een succes wordt, maar met Trade Development vergroot u uw slaagkansen wel aanzienlijk.

“We verzamelen alle elementen die nodig zijn om de slaagkansen van het project te maximaliseren. Zonder de continuïteit uit het oog te verliezen: wanneer we met een bedrijf hebben samengewerkt en we zijn strategie kennen, kunnen we heel gemakkelijk op die ervaring steunen voor eventuele latere opdrachten of projecten op andere markten.” 

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top