Article

17.06.2020

#SamenSterk Interieurschrijnwerkerij Krijnen timmert weer aan de toekomst

Krijnen produceert keukens, badkamers en maatwerk in eigen huis. Het bedrijf investeerde dan ook al fors in zijn machinepark. En toen kwam corona … Gelukkig kon Krijnen rekenen op partner BNP Paribas Fortis.

 Wouter Leysen, Krijnen

Het familiebedrijf Krijnen uit Malle evolueerde van keukenbouwer naar specialist in alle interieurschrijnwerk. Ook al heeft het bedrijf al 57 jaar ervaring en vakmanschap op de teller staan, toch is deze crisis ook voor hen ongezien.

“We hebben onze activiteiten een tijdje moeten stopzetten”, vertelt CEO Wouter Leysen. “Omdat we actief zijn in de sector van interieurschrijnwerk en renovatie, werken we vaak bij mensen thuis. Aangezien dat door de coronamaatregelen niet toegestaan was, konden onze productieploeg en plaatsingsdienst niet meer aan de slag. Ook onze toonzaal was dicht, omdat alle winkels moesten sluiten van de overheid.”

Aanpassingsvermogen

Dat Krijnen al meer dan een halve eeuw oud is, was niet te merken aan de reactiesnelheid van het bedrijf toen de coronapandemie uitbrak. “We hebben meteen alles op alles gezet om ons aan te passen aan de situatie. Zodra de social distancing-maatregelen bekendgemaakt werden door de overheid, zijn we in gang geschoten om ze te implementeren en erover te communiceren”, gaat Wouter verder. “Zo hebben we in onze toonzaal bijvoorbeeld grotere bureaus van anderhalve meter diep geplaatst, om klanten op een veilige manier te kunnen ontvangen. Daarnaast hebben we uiteraard ook heel wat hygiënemaatregelen genomen en volop ingezet op thuiswerk.”

Open kaart spelen

“Financieel zijn dit natuurlijk geen gemakkelijke tijden. Gelukkig konden we rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis, waar we een zeer goede relatie mee hebben. De bank is voor ons een echte partner en we hebben de gevolgen van de coronacrisis heel open met onze contactpersoon kunnen bespreken. Samen hebben we naar oplossingen gezocht om deze periode te overbruggen.”

Die contactpersoon is Stefan Lauwers, van het Business Centre Kempen. “Het is een absoluut plezier en voorrecht om met een familiebedrijf als Krijnen te mogen samenwerken”, zegt hij. “Tijdens de crisis hielden Wouter en ik nauw contact en hebben we op verschillende momenten overlegd over de stappen die genomen konden worden. Dat we een goede verstandhouding hebben, is uiteraard een grote troef wanneer je in een crisis als deze verzeild geraakt. Ik bewonder de positieve ingesteldheid en ‘can do’-mentaliteit die Wouter uitdraagt. Zeker omdat ik zelf ook altijd op die manier probeer te werken.”   

“Wij blijven niet graag bij de pakken neerzitten en houden van open communicatie”, vult Wouter aan. “Die aanpak hanteren wij ook bij onze leveranciers en klanten. Klanten zitten nu met veel vragen en onzekerheden, dus proberen wij al het mogelijke te doen om continuïteit te garanderen en hen op de hoogte te houden van hun projecten.” 

Mensen maken het verschil

“Voor mij benadrukt deze crisis het belang van een menselijke aanpak in bedrijven”, gaat Wouter verder. “De grote meerwaarde bij BNP Paribas Fortis is voor ons dat we een goede contactpersoon hebben die actief met ons meedenkt. Als de bank te veel gedigitaliseerd zou zijn, zouden de oplossingen volgens mij niet zo vlot uit de bus gekomen zijn. Ik weet dat de toekomst alsmaar digitaler wordt, maar ik zie toch nog veel voordelen aan menselijk contact. Het juiste evenwicht zoeken tussen het digitale en het menselijke is dus essentieel, zowel voor de bank als voor ons bedrijf”, concludeert Wouter.

Wouter is trots dat de deuren van Krijnen, de speciaalzaak in interieurschrijnwerk in Malle, weer opengaan. Steun Krijnen en al onze Belgische ondernemers die heropstarten na de lockdown.

 

Yes, we zijn open! Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen

Yes were open collage

Article

17.06.2020

#SamenSterk Multibrand fashion store ZEB blijft niet bij de pakken zitten!

ZEB kreeg zware klappen door de verplichte sluiting van haar winkels. Het modebedrijf zocht meteen naar oplossingen en kon haar deuren snel opnieuw openen dankzij een bijzondere ‘wendbaarheid’ en de concrete steun van haar hoofdbankier.

 Willem 's heeren, ZEB Wilrijk

Het verhaal van ZEB begint in 1993, wanneer Luc Van Mol als jonge gepassioneerde vertegenwoordiger het ganse land doorkruist om zijn jeans te verkopen. Anno 2020 is ZEB uitgegroeid tot een vertrouwde Belgische multibrand fashion store met 72 winkels. Je kan er nog altijd terecht voor je favoriete jeans, maar vindt er ook steevast de laatste trends tussen de 70 topmerken. Marketingmanager Erika Mees vertelt over de nachtmerrie waar het bedrijf in terechtkwam. En hoewel de coronacrisis ZEB echt geraakt heeft in haar core business, is er ook een positieve kant aan het verhaal.

Ultieme nachtmerrie

"Door de lockdown moesten we plots alle deuren sluiten. Van de ene dag op de andere geen klanten meer kunnen toelaten in je winkels, is best ingrijpend voor een bedrijf. Zeker als je niet weet hoelang en hoe hard de crisis zal toeslaan", vertelt Erika. "We hadden net onze nieuwe lente- en zomercollecties binnengekregen en plots vielen we terug op enkel de omzet van onze online shop. Maar hoe gingen we onze leveranciers, huurgelden en personeelskosten betalen? We konden niet anders dan onze winkelmedewerkers en bepaalde administratieve diensten tijdelijk werkloos stellen en gingen al snel samenzitten met onze leveranciers en financiële adviseurs."

Niet bij de pakken blijven zitten

Er moesten snel oplossingen gevonden worden, dat was zeker. "Het is kenmerkend voor ZEB dat we niet bij de pakken blijven zitten en altijd snel op zoek gaan naar oplossingen. Maar deze crisis was ongezien. We redden het niet alleen. Gelukkig vonden we meteen gehoor bij onze bank, die openstond voor onze noden en ons snel en concreet hulp bood. Zo konden we ons werkkapitaal financieren op korte en lange termijn, en kregen we bovendien uitstel voor de kapitaalsaflossingen van bestaande kredieten. Een partner die met je meedenkt en je steunt op cruciale momenten is van onschatbare waarde", zegt Erika.

"Als hoofdbankier van ZEB zorgden we bij de uitbraak van COVID-19 voor een overbruggingskrediet, zodat leveranciers en personeel ondanks de terugval van de omzet toch betaald konden worden. Dit ging supersnel omdat ZEB meteen zijn cashplanning kon voorleggen. Als bankier ben ik best trots op de manier waarop we zo onze verantwoordelijkheid voor bestaande klanten opnamen. Met haar 700 vaste personeelsleden is ZEB een belangrijke lokale werkgever. Daarom was het belangrijk om hen wat financiële ademruimte te geven, zodat de continuïteit van hun activiteiten niet in het gedrang kwam", vult Veerle Huygens, relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis, nog aan.

Extreme wendbaarheid

Al snel bleek dat financiële wendbaarheid niet volstond. Erika: "We experimenteerden ook met nieuwe manieren om in contact te komen met onze klanten. Zo hebben we extra ingezet op Instagram als inspiratiekanaal via allerlei video's en stijladvies en gingen we intenser samenwerken met influencers. Een trend die we zeker willen verderzetten. Ook toen onze deuren weer opengingen, merkten we dat bepaalde belangrijke klanten de weg nog niet vonden naar onze winkels. We volgden nochtans alle maatregelen van de veiligheidscommissie strikt op; van handschoenen, plexiglas aan de kassa en mondmaskers voor ons personeel tot stickers die ervoor zorgen dat de nodige afstand in onze winkels bewaard kan worden. Daarom besloten we om onze trouwe klanten de mogelijkheid te geven om te komen winkelen buiten de openingsuren. Zo kunnen ze een uur lang samen met de mensen uit 'hun bubbel' rustig en veilig komen winkelen. Door het grote succes besloten we ondertussen dat iedereen hiervoor kan reserveren."

Een onzekere toekomst

"Zelfs nu werken we niet op volle kracht", geeft Erika toe. "De gigantische onzekerheid blijft. Komt er nog een tweede coronagolf? Wat met onze wintercollectie? Het is niet duidelijk hoelang het zal duren voor we volledig hersteld zullen zijn van de zware klappen die we kregen. Alleen hopen we dat er extra overheidsmaatregelen komen en lijkt ons de periode van 12 maanden voor de steunmaatregelen erg kort. Maar één ding is zeker: de 'wendbaarheid' die zo typerend is voor ons bedrijf zal altijd nodig blijven. Je kan als bedrijf niet meer overleven als je niet snel kan inspelen op veranderingen. Of de business zich snel herstelt? Dat is nog moeilijk in te schatten. De laatste dagen merken we een zekere versoepeling bij onze klanten. In het begin waren ze erg terughoudend en kwamen ze gericht iets kopen. Nu zie je al terug wat meer 'funshopping'. De omzetcijfers tijdens de week zijn bijna terug normaal, maar in de weekends lijken onze klanten nog bang om in de grote drukte terecht te komen. Ook de opkomst van de e-commerce lijkt niet meer te stoppen. En ook al zijn trends moeilijk te voorspellen, wat ik wel weet is dat ZEB er altijd alles aan zal doen om op een creatieve manier het verschil te maken voor zijn klanten", sluit Erika af.

Willem is trots dat de deuren van ZEB, de bekende multibrand fashion store, weer opengaan. Steun ZEB en al onze Belgische ondernemers die heropstarten na de lockdown.

 

Yes, we zijn open! Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen

Yes were open collage

Article

17.06.2020

#SamenSterk Bostoen doorstaat coronacrisis dankzij stevig fundament

Bij Bostoen slaagden ze erin om de schade die veroorzaakt werd door de coronacrisis tot een minimum te beperken. Toch zijn ze blij dat de bank in de bres springt voor bedrijven die het nodig hebben.

 Johan De Vlieger, Bostoen

Projectontwikkelingsbedrijf Bostoen, dat vanuit het Gentse nationaal actief is in de sector van de residentiële bouw, draait al een tijdje mee. Al bijna 50 jaar bieden ze betaalbare, duurzame woonoplossingen aan met respect voor mens en milieu, van traditionele huizen en appartementen uit baksteen tot woningen in houtskeletbouw.

Angst en onzekerheid

De coronacrisis liet ook Bostoen niet onberoerd. “Vanaf de derde week van maart hebben we onze bouwactiviteiten stopgezet, vooral omdat iedereen bang en onzeker was toen de coronapandemie uitbrak”, vertelt CEO Johan De Vlieger. “We hadden onze activiteiten misschien wel op een aangepaste manier kunnen verderzetten, maar de onwetendheid en de sociale druk was te groot en dus hebben we onze werfvoering volledig stilgelegd. Op onze administratieve diensten hebben we een deel van onze medewerkers tijdelijk werkloos moeten stellen en heeft een deel al dan niet voltijds van thuis verder gewerkt.”

Het nieuwe normaal

Door de onophoudelijke berichtgeving rond het coronavirus was het voor veel bedrijven niet eenvoudig om nog helemaal mee te zijn met de situatie. Wat mag en wat mag niet? “We hebben eerst de kat wat uit de boom gekeken en toen alles duidelijker werd, hebben we veel werk gestoken in het onderhandelen met sectorale partners”, zegt Johan. “Toen dat allemaal rond was, konden we de laatste week van april weer opstarten. Onze bouwactiviteiten zijn dus weer volop aan de gang, maar dan op een andere manier. Zowel op kantoor als op de werven volgen we de social distancing-maatregelen heel strikt op. Ondertussen stel ik vast dat de aangepaste manier van werken ‘het nieuwe normaal’ geworden is op onze werven. Het productiviteitsverlies als gevolg van corona daalt dus al. Ook onze klanten hebben we niet in de kou laten staan. We hebben alle contacten vlot kunnen onderhouden dankzij de digitale communicatiemiddelen.”

“Persoonlijk vind ik deze nieuwe werkwijze nog niet zo slecht”, gaat Johan verder. “Het is perfect doenbaar om zo te werken en te leven. Zelfs al komt er een vaccin en verdwijnt corona, ik denk toch dat de nieuwe gewoontes gehandhaafd zullen worden. Er wordt wat hygiënischer met elkaar omgegaan en gewerkt, wat voor mij niet meteen hoeft te veranderen.”

Spaarpotje

Op financieel vlak heeft Bostoen deze moeilijke periode tot nu toe vlot kunnen overbruggen. “Wij hebben intern intens samengewerkt om het schip op koers te houden. Met resultaat, want de schade als gevolg van de coronapandemie is zeer beperkt. En het helpt natuurlijk ook dat we de voorbije jaren een financiële buffer aangelegd hadden voor moeilijke tijden. Daardoor hebben we nu geen enkele betalingsachterstand en komt Bostoen als een sterk bedrijf uit de crisis”, aldus Johan.

Bostoen heeft dus geen beroep moeten doen op hulp van de bank of de steunmaatregelen van de overheid. “Mijn contactpersoon bij de bank heeft me wel opgebeld en stond klaar om hulp te bieden. Maar aangezien we alles onder controle hebben, was dat niet nodig”, verklaart Johan. “Als je geen hulp nodig hebt, moet je ook geen gebruik maken van dergelijke maatregelen. Er zijn andere bedrijven die het nu veel zwaarder hebben en die meer nood hebben aan steun.” 

Zijn contactpersoon Koen Stepman, Business Centre Manager bij BNP Paribas Fortis, beaamt dat. “We hebben al jaren een goede samenwerking met Bostoen. Van bij het begin van de crisis waren er zeer regelmatige contacten, vooral uit wederzijdse bezorgdheid. Als trouwe bankpartner waren we dan ook zeer tevreden dat Bostoen vrij snel weer kon opstarten.”

Johan vult aan: “Ik vind dat de perceptie die sommige bedrijfsleiders hebben van banken, moet veranderen. Een bank moet je inderdaad als een partner zien en niet als ‘de vijand’. Het is heel aangenaam dat Bostoen met BNP Paribas Fortis in een sfeer van partnership kan communiceren en werken. Dat gevoel werd in elk geval nog eens bevestigd tijdens deze coronacrisis”, sluit Johan af.

Johan is trots dat de deuren van Bostoen, het residentiële projectontwikkelingsbedrijf, weer opengaan. Steun Bostoen en al onze Belgische ondernemers die heropstarten na de lockdown.

 

Yes, we zijn open! Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen

Yes were open collage

Article

17.06.2020

#SamenSterk Relaties maakten altijd al het verschil voor Bellerose

In moeilijke tijden zien we op wie we kunnen rekenen. Op het hoogtepunt van de Covid-19-crisis konden Bellerose en zijn CEO terugvallen op al hun relaties, waaronder hun bank.

 Hélise Bertouil, Bellerose Brussel

"We hebben actie ondernomen en bijgeleerd." Frédéric Vitre ziet dadelijk de positieve aspecten en de kansen die de coronacrisis biedt. Uiteraard had iedereen liever helemaal geen crisis gezien, maar dat is voor de CEO en mede-eigenaar van het kledingmerk Bellerose geen reden om bij de pakken te blijven neerzitten.

Eerst de praktische aspecten en de veiligheid

Bij alles wat Bellerose heeft gedaan, stonden de gezondheid en de bedrijfscontinuïteit centraal. "Dat was in het begin het allerbelangrijkste", zegt Frédéric Vitre. "We hebben de hygiëneaspecten van de crisis aangepakt om de gezondheid van onze medewerkers te vrijwaren. Daarna streefden we ernaar op afstand actief te blijven, dankzij telewerk." Ook de bedrijfscontinuïteit moest worden beschermd, en de kasmiddelen dienden zorgvuldig beheerd en gevrijwaard te worden. "We waren daar zeer streng op", verduidelijkt de CEO. Vervolgens bleef Bellerose contact houden met zijn klanten en wist het die contacten nog te versterken, onder meer dankzij relevante content op de sociale netwerken. "We hebben nog meer content aangemaakt, we ontwikkelen die intern. We stelden ons in de plaats van de klanten en wilden hen ontspanning brengen, hen een gevoel van betrokkenheid geven, hen geruststellen, hen doen lachen. In plaats van minder te communiceren, hebben we het tempo net opgedreven." Zo versterkte Bellerose al zijn relaties, met iedereen.

De relaties met de stakeholders maakten het verschil

En hieruit heeft Bellerose heel wat geleerd. "Zoals het spreekwoord zegt: men oogst wat men gezaaid heeft. Covid-19 bracht de kwaliteit van de relaties met onze stakeholders (klanten, leveranciers, medewerkers, banken ...) aan het licht en versterkte deze nog. Als je in alle omstandigheden respectvol met hen bent omgegaan, zullen ze later ook meer begrip opbrengen voor je problemen. Als je hen echter altijd grof hebt behandeld, zullen zij ook niet aan jouw zijde staan." Die jarenlange relaties en het respect tussen de verschillende partijen hebben geloond. "Het is makkelijker om een crisis door te maken en ze te boven te komen voor wie omringd is met mensen die elkaar respecteren en helpen. De klanten en medewerkers waren buitengewoon." Uiteindelijk is de crisis zelfs "niet zo slecht verlopen", volgens Frédéric Vitre. Met name door de steun van BNP Paribas Fortis voor een welbepaald punt.

Cash is koning en daar is de bank voor

"Cash is king". Alle bedrijfsleiders, zowel van kmo's als van grote ondernemingen, kennen de spreuk. Wie kasproblemen heeft, verkeert in grote moeilijkheden. "Nog iets dat de crisis ons heeft geleerd, cash blijft koning. We moeten dat altijd als een goede huisvader beheren en vermijden om te 'stretchen'." De cash kwam er met de steun van de bank, namelijk een door de staat gewaarborgde lening van 1 miljoen euro. Dit zorgde voor wat ademruimte in de kasmiddelen en zo kon de aankoop van de voorraad voor de volgende seizoenen worden gefinancierd. En blijft de continuïteit van de activiteiten van Bellerose gevrijwaard. "Marcel Seys, onze relatiebeheerder, heeft al snel met ons contact opgenomen. Hij is er altijd voor ons geweest en zet zich sterk in voor onze onderneming. Marcel heeft er een zeer goed zicht op, zodat alles vlug kon worden geregeld." Dezelfde woorden bij Marcel: "We hebben contact opgenomen met al onze klanten, aangezien de textielsector tot de zwaarst getroffen sectoren behoorde. Samen werkten we strategieën uit, op basis van verschillende hypothesen. Het is niet altijd makkelijk om een klant te vinden die daarvoor openstaat. We zijn ook afhankelijk van de informatie van de klanten en voor Bellerose was het daardoor net mogelijk om snel een oplossing te vinden." Dat bewijst nogmaals, mocht dat nog nodig zijn, dat relaties en vertrouwen het verschil maken.

Hélise is trots dat de deuren van Bellerose, de kledingwinkels in Brussel, weer opengaan. Steun Bellerose en al onze Belgische ondernemers die heropstarten na de lockdown.

 

Yes, we zijn open! Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen

Yes were open collage

Article

17.06.2020

#SamenSterk Hoe Le Botaniste zijn aanbod heruitvond

Zoals tal van horecazaken moest Le Botaniste eerst de schok ondergaan van de gedwongen sluiting van zijn eethuizen in Brussel en Gent. Het vegan- en biorestaurant is erin geslaagd om zich tijdens de lockdown heruit te vinden zodat het zijn klanten verder kan blijven bedienen, dankzij onder meer de steun van de bank.

 Gregory Verellen, Le Botaniste

De eerste lockdownmaatregelen van maart hebben iedereen verrast. Een logische beslissing om de gezondheidscrisis in te dijken, maar de meeste bedrijven, winkels en restaurants moesten wel nagenoeg van de ene op de andere dag sluiten. Zo moest Le Botaniste de deuren sluiten van zijn drie vestigingen (twee in Brussel, een in Gent). Foodies en andere liefhebbers van heerlijke bowls met biologische en 100% vegan producten bleven op hun honger zitten.

De veiligheid van personeel en medewerkers vóór alles

"Eerst hebben we de schok ondergaan", herinnert Gregory Verellen zich. Hij is medeoprichter en Chief Development Officer van een concept dat ook in New York is ingevoerd. Hoewel de richtlijnen afhaalservice toelieten, heeft Le Botaniste toch eerst 100% op veilig gespeeld: "We zijn zes weken volledig gesloten gebleven om alles te laten bezinken. Ik zag niet in hoe ik het personeel kon vragen naar het werk te komen en zo zichzelf in gevaar te brengen. En persoonlijk, als vader van vier kinderen, was het ook niet evident om alles te regelen", glimlacht hij.

Een aangepast aanbod en dito service vanaf 12 mei

Op 12 mei heeft Le Botaniste twee keukens heropend, op hetzelfde moment als de winkels van het land. "De mensen begonnen weer buiten te komen en er kwam weer wat beweging zoals in Brussel, in de Baljuwstraat. In Gent bevinden we ons in een voetgangerszone en was de beslissing snel genomen", verduidelijkt de medeoprichter. Enkel Schuman, dat sterk afhankelijk is van de kantoren, bleef gesloten. Het aanbod werd beperkt en de presentatie, eerst takeaway en daarna levering, werd dan ook aangepast: "We hebben ons product, onze fameuze bowls, waarbij alles in lagen wordt gedresseerd, herbekeken. We hebben beseft dat veel mensen onze producten bestellen om thuis te eten, of zelfs 's avonds op te warmen". Daarom is nu alles gedestructureerd en de klant stelt het thuis zelf weer samen. "Het product bewaart beter en we creëren ook een betere ervaring." Daarnaast werd nog een 'kruidenierscategorie' toegevoegd voor de verkoop van natuurwijnen.

Een welkom financieel duwtje in de rug

Dit alles heeft uiteraard een kostprijs, terwijl de inkomsten sterk gedaald zijn. Om de activiteiten weer op te starten, had het team het geluk goed omringd te zijn. "Sinds de start van ons project worden we door BNP Paribas Fortis ondersteund en deze crisis heeft daar niets aan veranderd. De steun van het zakencentrum van Luik-Verviers en van Martine Fabry, onze relatiebeheerder, zijn meer dan goed van pas gekomen." Martine Fabry bevestigt dit: "We hebben snel contact opgenomen met Le Botaniste, aan het begin van de crisis al, om poolshoogte te nemen en de nodige maatregelen te implementeren voor de heropstart van hun activiteiten in de best mogelijke omstandigheden.” Le Botaniste heeft kunnen gebruikmaken van de bankmaatregelen, namelijk het moratorium op lopende kredieten evenals een lening van 250.000 euro met staatswaarborg. "Dat is goed voor onze kasmiddelen voor de komende zes tot twaalf maanden. We bevinden ons in een zeer onzekere periode en iedereen kan een moeilijke heropstart hebben." Toch heeft Gregory Verellen relatief veel vertrouwen in de toekomst op middellange termijn. "We gaan onze ruimten moeten aanpassen, die al klein zijn, en we moeten ook het vertrouwen van de consument herstellen", besluit hij.

Gregory is trots dat de deuren van Le Botaniste, zijn vegan- en biorestaurant in Brussel, weer opengaan. Steun Le Botaniste en al onze Belgische ondernemers die heropstarten na de lockdown.

 

Yes, we zijn open! Steun mee onze bedrijven na de lockdown.
Ontdek de andere getuigenissen

Yes were open collage

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top