Article

24.07.2017

Inkoopbeslissingen in een digitale wereld

Met Big Data kunnen bedrijven voortaan op een transparantere manier inkoopbeslissingen nemen. Bovendien kan dat met minder verlies, minder overschot en minder inventaristekorten. Welke rol is in dit proces weggelegd voor de inkoopmanager?

Te veel ongebruikte voorraad brengt de groei van uw bedrijf in het gedrang. Oplossing: de inkoopprocessen in realtime optimaliseren om op die manier de productiekosten te verlagen, de cashflow te verbeteren en alle budgetten perfect onder controle te houden. Volgens een peiling van Lightspeed POS gelooft 54% van de bedrijven in de rendabiliteit van Big Data om het inkoopproces op een slimmere manier aan te pakken. Maar dan moeten de juiste technologieën worden ingezet en de rol van de CPO (Chief Procurement Officer) worden herbekeken.

We kunnen niet om de digitale wereld heen

Inkopers vandaag hebben openlijk nood aan analyses van de toekomstige vraag en ze willen zicht hebben op de sourcing. Het gebruik van Big Data vergemakkelijkt dat door de bevoorrading tot op zekere hoogte te automatiseren, met name wat de directe inkopen betreft. Zo kunnen de Big Data-solutions nu worden gebruikt voor traceerdoelstellingen. Ze kunnen verschillende vormen aannemen: voorraadbewegingen (met behulp van het IoT en sensoren), opvolging van delicate/verse producten, tracking van voertuigen en transport, business intelligence om op de vraag in te spelen.

Dat vraagt echter wel een organisatiewijziging in de rol van de inkopers, zoals te lezen staat in het meest recente rapport van Deloitte, Global Chief Procurement Officer Survey 2017. Wat zijn de belangrijkste trends?

  • Inkoopbeslissingen gaan digitaal
    75% van de inkoopmanagers denkt dat hij een groeiende rol zal spelen in de digitale strategie van de onderneming. 75% krijgt overigens steun van zijn algemene directie om dat te bereiken. Analytics, dat al door 58% van de ondervraagden wordt gebruikt voor onderhandelingen en om de processen efficiënter te laten verlopen (57%), is de technologie die de komende twee jaar de grootste impact zal hebben op de inkoopprocessen. Wat hier primeert, is volgens de helft van de inkoopmanagers de kwaliteit van de gegevens.

  • Risicobeheer en kostendrukking
    De economische en geopolitieke context blijven onduidelijk. Voor 79% van de ondervraagden is het terugschroeven van de kosten prioritair om de resultaten te optimaliseren en de groei te financieren.

  • Taakomschrijvingen herbekijken en talenten opsporen
    De automatisering gaat gepaard met een verandering van de taakomschrijving van de inkoopmanagers: de opvolging van de contracten en de bevoorrading worden toevertrouwd aan artificial intelligence, waardoor de inkopers zich meer zullen moeten toeleggen op de behoeften op zich, op het sturen van de gegevens en op het bestuur. 60% van de inkoopmanagers denkt dat zijn team niet beschikt over de nodige competenties om de inkoopstrategie goed uit te voeren. Probleem hierbij is wel dat 87% van hen erkent dat competenties van essentieel belang zijn voor de inkoopprestaties.
“De traditionele werkingsmodellen voor de inkoopprocessen zijn aan het veranderen onder invloed van een gebrek aan talenten en door de toenemende digitale innovatie.”
Magali Testard, Adjunct-Hoofd Advies Inkopen & Supply Chain, Deloitte.
Article

02.06.2022

Karim Hajjar van Solvay is de ‘Trends CFO of the Year 2022’

Met deze award, die op 1 juni voor de elfde keer uitgereikt werd, zetten Trends en BNP Paribas Fortis de prestaties van een Belgische financieel directeur in de verf. Recticel won de ‘Deal of the Year’-trofee.

Fotograaf: Christophe Ketels

Karim Hajjar, CFO van de chemie- en materialengroep Solvay, nam woensdagavond de award van ‘CFO of the Year’ in ontvangst in Brussels Expo en volgt daarmee Ingrid Daerden van Aedifica op. De 59-jarige Brit is al negen jaar de financiële rots in de branding bij Solvay en transformeerde de klassieke chemiegroep mee tot een wereldspeler in hoogtechnologische kunststoffen.

Vechtlust en gedrevenheid

In 2013 ging Hajjar aan de slag als CFO bij Solvay. Hij werkte er eerst onder CEO Jean-Pierre Clamadieu, met wie hij ruim vijftig deals afrondde. Sinds 2019 staat Hajjar, een vader van vijf, Clamadieus opvolger Ilham Kadri bij tijdens de pandemie en andere crisissen, en wordt de groep gestroomlijnd. Die operatie moet in de tweede helft van volgend jaar resulteren in een opsplitsing van Solvay. Een deel dat voorlopig EssentialCo heet, zou historische activiteiten als natriumcarbonaat omvatten, en onder meer de tak Silica, die focust op de autobandensector. De andere tak, SpecialtyCo, omvat de snelgroeiende speciale polymeren voor onder meer

smartphones, de composietactiviteiten in de luchtvaart- en de autosector. “Een no-brainer”, vindt Hajjar, die in zijn leven al voor veel hetere vuren heeft gestaan. Hij werd geboren in Beiroet en groeide op tijdens de Libanese burgeroorlog. Zijn familie verloor toen alles, wat de voedingsbodem vormde voor de vechtlust en gedrevenheid van Hajjar.

Karim Hajjar haalde het van vier andere sterke kandidaten: Kristiaan De Beukelaer (Mediahuis), Maud Larochette (N-Side), Geert Peeters (Greenyard) en Johan Vankelecom (Belfius).

Recticel wint de ‘Deal of the Year 2022’

Voor de vierde keer kende Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’. Daarvoor komen alle fusies, overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing, …) in aanmerking waar in 2021 een Belgische onderneming bij betrokken was. Het belangrijkste criterium is de financiële en strategische meerwaarde die de operatie voor de stakeholders creëert.

Er waren vijf deals in de running en die van Recticel kwam als winnaar uit de bus. Deze belangrijke speler op het vlak van polyurethaanoplossingen is actief in de meubel-, auto- en bouwsector en verkocht zijn divisie Engineered Foams aan het Amerikaanse Carpenter voor een uiteindelijke netto-opbrengst van 606 miljoen euro. Een bijzonder strategische operatie, waarmee Recticel een vijandige overnamepoging van het Oostenrijkse Greiner wist af te wenden.

Partnership

BNP Paribas Fortis en Trends zetten al sinds 2012 de uitzonderlijke kwaliteiten van een CFO van een bedrijf uit de Belgische Top 500 in de schijnwerpers. In 2019 kwam daar de bekroning van de ‘Deal of the Year’ bij. Want de bijdragers aan onze economie belonen en aanmoedigen, ook dat is Positive Banking.

Proficiat aan de winnende CFO, het team achter de winnende ‘Deal of the Year’ en aan alle andere kandidaten.

Lees het volledige interview met Karim Hajjar, CFO van Solvay, en met Olivier Chapelle, CEO van Recticel.

Article

10.05.2022

Wordt uw bedrijf ‘Onderneming van het Jaar 2022’?

Volgt uw bedrijf Aertssen op als ‘Onderneming van het Jaar’? Of Deliverect als ‘Scale-up van het Jaar’? Wie weet! Stel u snel kandidaat en misschien wint uw bedrijf een van deze prestigieuze awards.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse awarduitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2022 al toe aan haar 28ste editie. Vorig jaar werd het familiebedrijf Aertssen gekroond tot ‘Onderneming van het Jaar 2021’. De prijs van de Vlaamse regering voor ‘Scale-up van het Jaar 2021’ ging naar Deliverect. Op 6 december kennen we winnaars van de editie van 2022.

Meer dan cijfers alleen

‘Onderneming van het Jaar’ groeide niet enkel uit tot een traditie, maar werd een waar kwaliteitslabel. De award bekroont unieke Belgische bedrijven die blijk geven van een uitmuntende ondernemingszin en succesvol management. Bedrijven die dat de laatste jaren trouwens in zeer woelige waters doen en toch een indrukwekkende koers varen. Want ondernemerschap draait om meer dan cijfers alleen, daar is de jury zich van bewust. De grootte en omzet van een bedrijf spelen daarom minder een rol bij de beoordeling. De finalisten worden geselecteerd op basis van criteria zoals de groei en financiële resultaten van het bedrijf, ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur.

Zuurstof voor de economie

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Het bedrijfsleven staat momenteel voor heel wat uitdagingen. Na de coronacrisis dwingen nu ook heel wat geopolitieke ontwikkelingen ondernemingen om flexibel te zijn. En ook duurzaamheid blijft een belangrijk topic. Onze missie is om bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden op weg naar de toekomst. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van ‘Onderneming van het Jaar’ of ‘Scale-up van het Jaar’ winnen, legt uw bedrijf geen windeieren. Deze awards genieten een sterke nationale en internationale uitstraling en dragen dan ook bij aan de naamsbekendheid van uw bedrijf. Als winnaar, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en krijgt u uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien betekent een finaleplaats ongetwijfeld een boost voor de motivatie van uw medewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat via de website van EY.

Bron: tekst + beeld EY.com

Article

02.05.2022

Kies voor een duurzamer mobiliteitsaanbod dankzij fietsleasing

Duurzaamheid is geen hype, maar een must. Ook op het vlak van mobiliteit is de omschakeling volop bezig. Met fietsleasing biedt u uw medewerkers een kwaliteitsvol fietspakket en kiest u voor een duurzamer mobiliteitsaanbod. En het is fiscaal interessant.

Fietsen naar het werk is populair

Niet alleen onze manier van werken is hybride geworden, ook de manier waarop we ons naar het werk verplaatsen. Steeds meer mensen zien de voordelen van fietsen naar het werk, al dan niet elektrisch. Een e-bike of speedpedelec is niet langer een gadget. Je kan er op een comfortabele manier langere afstanden mee fietsen. In een duurzaam mobiliteitsbeleid horen fietsen dus zeker thuis. Dankzij fietsleasing kunt u uw medewerkers een gezonde en sportieve optie aanbieden die de CO2-voetafdruk van uw organisatie verlaagt.

Hoe werkt fietsleasing?

Fietsleasing is veel meer dan de financiering van fietsen. Onderhoud, herstelling, pechverhelping en verzekeringen zitten mee in het pakket. Onze mobiliteitspartner Arval biedt met Bike Lease een operationele fullserviceoplossing aan voor 36 maanden. Met meer dan 120 merken en alle types fietsen is het aanbod ruim: stadsfietsen, sportieve fietsen, e-bikes, speedpedelecs, mountainbikes, koersfietsen, plooifietsen ... Uw werknemers kiezen de fiets die het best bij hen past. Voor onderhoud en herstelling door vakmensen is een jaarlijks onderhoudsbudget voorzien. Bike Lease omvat verder een vergoeding bij ongeval, diefstal en vandalisme van de fiets met een vast eigen risico op basis van de waarde van de leasefiets. En tot slot is 24/7 pechverhelping voorzien binnen de 45 minuten, overal in België.

Goed voor iedereen

Fietsen opnemen in uw mobiliteitsaanbod biedt zowel uw bedrijf als uw medewerkers heel wat voordelen.

  • Fiscaal interessant

Als uw medewerkers de fiets gebruiken voor hun woon-werkverkeer zijn de leasingkosten aftrekbaar voor uw onderneming. Door het gebruik van die fiets voor hun woon-werkverkeer vermijden zij een belastbaar voordeel van alle aard.

  • Gezond

Fietsen zorgt voor gezondere en fittere werknemers die minder last hebben van stress. En daar heeft ook uw bedrijf baat bij.

  • Betaalbaar

Een fiets is een goedkoper alternatief voor of een aanvulling op een bedrijfswagen voor korte tot middellange trajecten. U bespaart brandstof-, onderhouds- en parkeerkosten. Het laat u bovendien toe een bredere doelgroep een mobiliteitsaanbod aan te bieden.

  • Flexibel

Eens uw medewerkers een type fiets gekozen hebben, beslissen ze zelf op welke momenten ze naar het werk trappen. Door weer en wind, als de zon schijnt of als er te veel files staan en de fiets het perfecte alternatief is voor de wagen. Ze kunnen ook van hun fiets genieten in hun vrije tijd.

  • Duurzaam

Een fiets heeft uiteraard een lage ecologische voetafdruk en hoort helemaal thuis in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Door uw medewerkers een fiets aan te bieden, stoot uw bedrijf minder CO2 uit en wordt uw organisatie maatschappelijk verantwoorder.

Staat u ervoor open fietsen op te nemen in uw mobiliteitsaanbod? Uw relatiebeheerder licht u met plezier de mogelijkheden toe. Neem gerust contact op. .
Operationele Leasing wordt aangeboden door Arval Belgium nv, met tussenkomst van BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, B-1000 Brussel, RPR Brussel BTW BE0403.199.702.
De hier verstrekte informatie geldt niet als aanbod. Een aanbod wordt slechts gedaan na aanvaarding van uw dossier en zal steeds onderworpen zijn aan de algemene voorwaarden van Arval Belgium nv.
Article

17.02.2022

Familiebedrijf Aertssen is ‘Onderneming van het Jaar 2021’

Aertssen kreeg deze prestigieuze titel tijdens de awarduitreiking op 16 februari, die plaatsvond in beperkt gezelschap. Deliverect werd uitgeroepen tot ‘Scale-up van het Jaar’.

Het was al de 27ste editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Aertssen werd er de verdiende opvolger van Stow als ‘Onderneming van het Jaar’ en Deliverect volgt Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’.

Aertssen floreert dankzij groot aanpassingsvermogen

De Antwerpse groep Aertssen groeide in bijna 60 jaar uit van een landbouwbedrijf tot een industriële duizendpoot. Met kranen op waterstof, de plaatsing van 5G-cabines, elektriciteitsopslag in oude busbatterijen en de eindassemblage van (land)bouwmachines gaat ze de derde generatie in.

“De rode draad is dat elke nieuwe activiteit ontstaat om een weerstand weg te nemen en we daarbij verder bouwen op wat we al kennen en kunnen”, zegt Greg Aertssen, de CEO van de groep, geflankeerd door zijn zoon Yves, co-CEO, en zijn neef Sam, het hoofd van de logistieke divisie. Dankzij hun businessmodel – van de nood telkens weer een deugd maken – kon het bedrijf sterk groeien en draait het ondertussen een omzet van 305 miljoen euro. In de toekomst wil het bedrijf verder inzetten op verduurzaming en elektrificatie.

Aertssen haalde het van de IT-groep Cegeka, het telecombedrijf Destiny en de investeringsgroep Heylen.

Deliverect, een Gentse ‘unicorn’

Robovision geeft de titel van ‘Scale-up van het Jaar’ door aan het eveneens Gentse Deliverect. Drie andere snelgroeiende bedrijven - B4Plastics, Biotalys en UgenTec - grepen naast de award. Deliverect bouwt sinds 2018 software om restaurants en andere maaltijdleveranciers te helpen hun bestellingen te automatiseren. Het aantal horecazaken dat klant is, ging in een jaar van 8.000 naar 20.000 in 30 landen.

In januari haalde het bedrijf nog 150 miljoen dollar kapitaal op bij twee grote Amerikaanse investeringsfondsen en bij zijn aandeelhouders. Het bedrijf van Zhong Xu (CEO) en Jan Hollez (CTO) werd zo meer dan 1,2 miljard euro waard, wat het een ‘unicorn’ maakt, een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. Met het opgehaalde kapitaal wil Deliverect zijn product uitbreiden en ook ‘dark kitchens’ (professionele keukens zonder eetzaal) en supermarkten beter bedienen.

 

Opmerkelijk ondernemerschap mag beloond worden

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement, dat opmerkelijke Belgische bedrijven in de bloemetjes zet. “Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Aertssen en Deliverect zijn daar een mooi voorbeeld van. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en ik wil hen daarmee van harte feliciteren. Het zijn zo’n ondernemingen die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag in de schijnwerpers."

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 15 februari. Odoo werd ‘Entreprise de l’Année’ en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Cowboy. Ontdek er hier meer over.

Lees het volledige persbericht over ‘Onderneming van het Jaar’

Bron: De Tijd

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top